PDA

Zobacz pełną wersję : Superkondensatory wspomagające akumulator podczas rozruchu silnika



TipoSedan
16-10-2018, 17:03
Mi może nie przygasają w biedawersji ale też zauważyłem, że natężenie światła jest trochę niższe przez sekundę jak np. mam domkniętą szybę i dam do góry, więc prawdopodobnie przy obu naraz też to występuje. Oczywiście nie przeszkadza mi to w niczym i też nie powiem, że mi się "nie podoba", nie przykładam do tego wielkiej wagi... tylko odpowiadam na pytanie;) że coś takiego w mojej wersji też występuje.

FiatPrime
16-10-2018, 18:39
W Astrze, Dusterze, Fabia/octavia/Rapid/yeti, Jetta, C4 i wyposażonych w start stop są kondensatory które balansują napięcia o ułatwiają rozruch. Wtedy wspomniany efekt jest znacznie zmniejszony. Można coś takiego zrobić samemu za 80 (bieda)-200(wypas). No i nagle auto zyskuje możliwość odpalenia 3,5L diesla z akumulatorem 48Ah ;)

Qvadrat
16-10-2018, 23:15
To przygasniecie świateł to opóźnienie w zadziałaniu regulatora napięcia w alternatorze w spóźnionej odpowiedzi na zwiększone zapotrzebowanie na prąd w chwili użycia obu włączników szyby czy innych fantów.

FiatPrime
17-10-2018, 04:26
Si. I kondensatory stabilizują napięcie przy tak małym akumulatorku. Więc nie ma efektu "skoku obrotów" i przygasania światełek :) Dużo lepsze rozwiązanie niż pakowanie wielkiego aku zwłaszcza dla tych którzy śmigają na krótkich odcinkach.

TipoSedan
17-10-2018, 13:35
Si. I kondensatory stabilizują napięcie przy tak małym akumulatorku. Więc nie ma efektu "skoku obrotów" i przygasania światełek :) Dużo lepsze rozwiązanie niż pakowanie wielkiego aku zwłaszcza dla tych którzy śmigają na krótkich odcinkach.

Czy to zle działa na żarówki? W jakim celu się to robi? Ew ktoś jest estetą na maksa i nie lubi takiego przygasania? Niebezpieczne z całą pewnością nie jest bo to nawet nie jest sekunda i tylko minimalnie słabsze światło mam wtedy (chyba że przy starszym akumulatorze będzie mocniej przygasało)

FiatPrime
17-10-2018, 14:03
Kondesatory mają to do siebie, że słabo "magazynują" prąd (niewiele i krótko) ale są w stanie oddać/pobrać bardzo dużo i bardzo szybko.

Generalnie ułatwiają rozruch odciążając właściwy akumulator.

https://www.youtube.com/watch?v=z3x_kYq3mHM

No i mega trwałe. Ja swoje kupiłem kiedyś za jakieś grosze. I też bez płytki balansującej używam już w 3cim aucie. Teraz będę budował taki do Tipo - czekam na płytkę balansującą.

bahamut24
17-10-2018, 14:55
Teraz będę budował taki do Tipo - czekam na płytkę balansującą.
Takie inwestycje w aucie na sprzedaz ;)

FiatPrime
17-10-2018, 15:38
Do końca leasingu będę trzymać. Nie mam interesu w sprzedawaniu 9 miesięcznego auta za połowę jego wartości. Wykreśliłem Taxi z papierów. Sprzedam za tyle samo co mi oferują teraz za 2 lata, a żona ma czym jeździć.

W dodatku - inwestycja żadna. Przecinasz 2 trytytki, odkręcasz kable od biegunów i wkładasz do innego auta.

zbychbor
17-10-2018, 15:46
No i mega trwałe. Ja swoje kupiłem kiedyś za jakieś grosze. I też bez płytki balansującej używam już w 3cim aucie. Teraz będę budował taki do Tipo - czekam na płytkę balansującą.
Możesz zrobić zdjęcie i podać parametry kondensatorów?

FiatPrime
17-10-2018, 17:15
Tak wygląda:
3386033861
Tutaj kupiłem:
https://allegro.pl/superkondensator-boostcap-maxwell-350-f-2-5vdc-i7610423872.html

To są starego typu. Teraz robią takie do pionowego lutowania.
https://www.datasheetarchive.com/pdf/download.php?id=c1abb6a428c25679f06881c5865afc62e5 785b&type=O&term=BCAP0350
https://www.maxwell.com/images/documents/bcseries_ds_1017105-4.pdf

Nie warto kupować chińskich z mojego doświadczenia.

marx30
17-10-2018, 17:28
Swiatlom to nie robi roznicy ale moze pomoc z tematami zapalanie sie checkow w zimie przy slabym aku co jest domeną fiata.
Czemu one są tylko na 2,5 volta?

FiatPrime
17-10-2018, 17:33
Robi w momencie poboru. Nie ma takiego drastycznego spadku napięcia i regulator napięcia nie "kopie" tak w silnik. Lekko oczywiście przygasa. Ale nie tak jak bez takiego zaplecza.

2,5 lub 2,7. Te tak mają.

marx30
17-10-2018, 19:46
Mowie tylko ze swiatla przygasaja i jest jedynie niepożądany efekt wizualny ale nic im od tego nie bedzie.
Zawsze mnie uczyli ze napiecie znamionowe kondensatora powinno byc wyzsze niz panujace w obwodzie stad zdziwko.

kjk
17-10-2018, 19:56
Czemu one są tylko na 2,5 volta?
To jest dobre pytanie! Podłączenie kondensatora na którym napisali 350 F 2,5VDC do instalacji 12-14V, to proszenie się o kłopoty i to z fajerwerkami włącznie. Jakby co, ostrzegałem.

FiatPrime
17-10-2018, 19:57
6 sztuk szeregowo. Wklejałem link.
https://www.youtube.com/watch?v=z3x_kYq3mHM

Nie czytacie, nie sprawdzacie, komentujecie.

Mata foto:
33862

kjk
17-10-2018, 20:04
6 sztuk szeregowo.
A to zmienia postać rzeczy. Trzeba by było jeszcze postudiować temat, bo łącząc kondensatory szeregowo tracimy dużo z pojemności, ale może jakiś sens w tym jest. Natomiast po Twoim poprzednim poście nie zdziwiłbym się, gdyby jakiś majsterkowicz po prostu kupił taki kondensatorek i podpiął. Poparzona twarz i spalony samochód to jednak za wysoka kara za nieuważne czytanie forum ;-)

FiatPrime
17-10-2018, 20:23
Nigdzie nie napisałem, że jeden. Ciągle podkreślam liczbę mnogą. Załączyłem materiały poglądowe. Wspomniałem o płytce balansującej. Nie wiem co więcej mogłem zrobić.

Faktycznie tracą Faradów. Nie mniej jednak pakiet takich 6ciu kondensatorów sprzężony razem z regularnym akumulatorem 60Ah i możemy spokojnie odpalać po kablu 4,2 benzynę (8 cylindrów) czy 3.0 diesla (6 garów). Ja z tego tytułu od lat używam, bo w okresie zimowym w związku ze swoją pracą często odpalam ludziom autka :) Aku mniej dostaje po d... A, to że spadek napięcia przy poborach jest mniejszy i łatwiejszy rozruch to efekt uboczny.

A jak ktoś jest tłumokiem to sobie łyżeczką od jogurtu spali instalację auta.

Szary83
17-10-2018, 21:03
W skrócie szeregowe połączenie identycznych kondensatorów daje nam sumę wartości napięć, natomiast pojemność jest to wartosc pojemności pojedynczego kondensatora podzielona przez ilość kondensatorów w szeregu.
A jeżeli ktoś próbuje podłączać coś o czym nie ma bladego pojęcia i nie upewni się, nie zgłębi tematu... To jest po prostu idiotą.

Wysłane z mojego ANE-LX1 przy użyciu Tapatalka

marx30
17-10-2018, 21:30
Nie obejrzalem bo dane w roamingu itp. ale teraz wszystko jasne. Ciekawe czy są na wyzsze napiecie i laczyc rownolegle wydaje sie to pewniejsze. Na ten temat sa jakies artykuly np. Firmy Komel oraz p. Partyki. Tam sa nawet jakies sterowniki tyrystotorowe do tego zeby wspomagal aku w newralgicznych momentach. Jest to jakies rozwiazanie akumulatorow dobranych na styk. Uniknie sie problemow z terkotajacymi wskazowkami obrotomierza i wspomnianymi checkami przy rozruchu na niedoladowqnym aku.
Maly edit: wygląda na to że superkondziołki są tylko na niskie napięcia.
Edit2 tu jest sporo:
http://www.portalnaukowy.edu.pl/index.php/elektroprojekty/219-superkondensatory-w-praktyce-mikroprocesorowa-zgrzewarka-i-przecinarka?showall=1&limitstart=

FiatPrime
17-10-2018, 21:52
Uniknie sie problemow z terkotajacymi wskazowkami obrotomierza i wspomnianymi checkami przy rozruchu na niedoladowqnym aku.
Niezupełnie. WYDAJE MI SIĘ (Elektronikiem nie jestem), że skoro kondensatory zrównują się napięciem do napięcia aku to i tak dla poszczególnych centralek przy rozruchu napięcie będzie niskie i mogą "krzaczyć".

marx30
17-10-2018, 23:12
Ale przy przekręceniu kluczyka kiedy załączają się wszystkie te badziewie pobierają prąd i prawdobodobnie dalszy chwilowy spadek napięcia. Większa wydajność prądowa takiej "hybrydy" powinna temu zapobiegać.

zbychbor
18-10-2018, 09:05
A jeżeli ktoś próbuje podłączać coś o czym nie ma bladego pojęcia i nie upewni się, nie zgłębi tematu... To jest po prostu idiotą.

Nie wiem, skąd takie podejrzenia? Wiadomo, że musi być drabinka kondensatorów, bo na akumulatorze dochodzi do 15V, a kondensator ma 2.5V
Poprosiłem o zdjęcia, bo na filmiku koleś baterię kondensatorów zabezpieczał skarpetą, co wydało mi się niezbyt profesjonalne :)
a podejrzewam, że FiatPrime ma to fajniej zrobione.


Nie czytacie, nie sprawdzacie, komentujecie.
i obrażacie innych :mad:

JackTheNight
18-10-2018, 10:10
Są kondensatory co mają pojemność 3000 F ale kosztują 276 zł netto :
https://www.tme.eu/pl/katalog/elementy-pasywne_112309/#id_category=113190&s_field=artykul&s_order=ASC&visible_params=2%2C115%2C111%2C120%2C118%2C10%2C42 %2C32%2C2650%2C39%2C31&used_params=118%3A24630%2C24790%2C24640%2C24647%3B
A takie 300F to koszt 54 zł netto.
W moim Tipo jest akumulator 54Ah o prądzie rozruchowym coś około 360 A - wolałbym kupić
sobie większy aku aby prąd rozruchowy miał coś około 500 A niż bawić się w superkondensatory :)

zbychbor
18-10-2018, 10:48
W moim Tipo jest akumulator 54Ah o prądzie rozruchowym coś około 360 A - wolałbym kupić
sobie większy aku aby prąd rozruchowy miał coś około 500 A niż bawić się w superkondensatory
Taki duży akumulator może być ciągle niedoładowany. Można go szybko uszkodzić. Ja tak załatwiłem w Pandzie, w 2 lata do wymiany.

To co proponuje FiaPrime ma pojemność szeregową 56 faradów, co zgodnie ze wzorami z Laboratorium Badawczo - Rozwojowe PROTON - ProtonShooter - superkondensatory w praktyce. (http://www.portalnaukowy.edu.pl/index.php/elektroprojekty/219-superkondensatory-w-praktyce-mikroprocesorowa-zgrzewarka-i-przecinarka?showall=1&limitstart=)

czyli I= C * U / t
, gdzie I - prąd [A], C - ładunek [F], Y- napięcie [V], t - czas oddawania [s]

daje dodatkowy akumulator 0,187 Ah, co jest nieodczuwalne dla systemu ładowania.
Drabinka potrafi oddać szybko prąd oddać, jak podstawimy za czas 0,5s - to wychodzi 1344A, 1s - 672A
To w czasie odpalania, a w czasie jazdy, gdy na akumulatorze jest nawet 14.5 - 15V, to wartości prądów są odpowiednio większe, odpowiednio 1680A i 840A

Wniosek - małe, ale dużo potrafi.
Oczywiście trzeba dokładnie zmontować, dodać balancery by wyrównać napięcie na każdym kondensatorze, by ustrojstwo nie zepsuło się szybko lub wybuchło. Na pewno pomysł ciekawy

FiatPrime
18-10-2018, 11:15
FiatPrime ma to fajniej zrobione
FiatPrime ma jeden pakiet w Dusterze już kilkuletni - normalnie połączone szeregowo rdzeniem z kabla + kawałek deski + trytytki + góra/dół zalane epoksydowym opakowane w folię przemysłową termokurczliwą (pracowałem w takiej wesołej firmie i mi chłopaki w ramach przysługi "zapakowali"). Gdzieś odgruzuję focię, bo nie chce mi się grzebać w Dusterze. W skrócie czarna cegła z dwoma kablami.

Do Tipa czekam na płytkę balansującą: https://www.aliexpress.com/item/NEW-1PC-350F-2-5VDC-D-CELL-ULTRACAPACITOR-MAXWELL-BCAP0350E250T03-Balance-Board/32813057355.html

Oczywiście skarpety nie pochwalam. Tymczasowo wsadzę teraz w pojemnik po żywności. Z początku musi być łatwy dostęp aby dokonywać pomiarów. Jak płytka przejdzie fazę testów chciałbym gdzieś zdobyć rurę termokurczliwą 235/40. Tylko cena za metr bieżący zabija (~100pln).

Jak chcecie to założę potem oddzielny temat DIY montaż takiego pakietu z płytką balansującą, bez płytki oraz na bieżąco raport zimowy (w moim też mimo intensywnej wówczas eksploatacji zeszłej zimy latały wskazówki, świrowały centralki przy rozruchu w mrozach. A teraz będzie gorzej, bo jest jeżdżony wokół komina).



W moim Tipo jest akumulator 54Ah o prądzie rozruchowym coś około 360 A - wolałbym kupić
sobie większy aku aby prąd rozruchowy miał coś około 500 A niż bawić się w superkondensatory
Twoje pieniądze. Jeden będzie kupował akumulator co 4-5 lat za 300-400zł (teraz spojrzałem w katalog IC), a drugi sobie zrobi taki (ładnie to ujął Marx) układ hybrydowy i nawet 15 letnim akumulatorem który w spoczynku ma 11V odpali auto, a w Twoim aucie nie zakręci. Samo życie. Jedni lubią pomarańcze inni jak...

Swoją drogą dziękujemy za wydzielenie tematu. Już byłem przekonany, że zniknęło jak to od pewnego czasu się zdarza tu i tam.



Wniosek - małe, ale dużo potrafi.
A jakie miny gości ze swoimi V8/V6 jak podjeżdża taksóweczka i z takiego małego akumulatorka odpala od strzała :D

kjk
18-10-2018, 11:28
W skrócie szeregowe połączenie identycznych kondensatorów daje nam sumę wartości napięć, natomiast pojemność jest to wartosc pojemności pojedynczego kondensatora podzielona przez ilość kondensatorów w szeregu.
Zgadza się, ale widziałeś takie połączenie gdziekolwiek poza zbiorem zadań z fizyki? Bo ja nie i uważam, że to jest pewna ciekawostka.


A jeżeli ktoś próbuje podłączać coś o czym nie ma bladego pojęcia i nie upewni się, nie zgłębi tematu... To jest po prostu idiotą.
Zapewniam, że idiotów w przyrodzie nie brakuje. Zwłaszcza, że wielu wydaje się, że 12V to tak śmiesznie niskie, bezpieczne napięcie, że przecież nic złego się stać nie może.


i nawet 15 letnim akumulatorem który w spoczynku ma 11V odpali auto
Ciekawe. Nawet bardzo ciekawe. Czekam na rozwój tematu...

krowka1978
18-10-2018, 11:32
W moim Tipo jest akumulator 54Ah
Taki sam jest w moim GP, a prądożernej elektryki jakby w nim mniej, za wyjątkiem rozrusznika Hitachi, który żre sporo prądu, ale za to jak kręci, no i ten dźwięk w czasie jego pracy :food: Do Tipo 1.4 16V powinien być moim zdaniem 60Ah. Jakby nie było 54Ah jest tańszy.

FiatPrime
18-10-2018, 11:42
Czekam na rozwój tematu...
Tzn? Bo nie rozumiem? Co rozwijać? Jest i działa od lat. Z tego co się orientuję to pierwszym seryjnie produkowanym autem z kondesatorami przy Start Stop + normalny aku był Pug 508 RXH od 2012r. (nie chcę komentować silnika diesla w układzie hybrydowym)? I większość aut z dużymi silnikami + start stop (od "kilku" ładnych lat). Pomijam jakieś egzotyki gdzie każdy gram się liczy i czasem występują zamiast akumulatorów.

https://www.maxwell.com/solutions/transportation/auto
https://www.maxwell.com/esm/

Czasem jak was czytam tutaj to serio mam wrażenie, że połowa się przesiadła z dużych fiatów/polonezów/deawoo.

Ciekawe kiedy odkryjecie uchwyty magnetyczne do telefonów, Webasto itd.

Kurczę. Teraz sponsoruje Maxwell'a. Nosz... Nieźle opłacony człowiek od marketingu.

ata
18-10-2018, 13:20
Do Tipa czekam na płytkę balansującą:
Szczerze? Jakoś do mnie nie przemawia ten kawałek chińskiej elektroniki.
To znaczy WIEM po co jest układ balansujący, i jak ważny jest w układzie szeregowym. Ale prawdę mówiąc nie wierzę w bezawaryjność tego rozwiązania. Nie żeby uważał że metody średniowieczne (oporniki) są "lepsze", po prostu w pracy spotykam się z układami klasy "noname made in PRC" i swoje zdanie na ten temat mam.



Zwłaszcza, że wielu wydaje się, że 12V to tak śmiesznie niskie, bezpieczne napięcie, że przecież nic złego się stać nie może.

Oj tak, ludzie nie mają pojęcia co potrafi zrobić duży prąd, nawet przy "bezpiecznym" napięciu.

JackTheNight
18-10-2018, 13:42
Taki duży akumulator może być ciągle niedoładowany. Można go szybko uszkodzić. Ja tak załatwiłem w Pandzie, w 2 lata do wymiany.



Wcale nie duży, już aku 60Ah ma prąd rozruchowy około 500 A, tylko w naszych Tipo lądowali takie małe akumulatorki. 60Ah spokojnie się naladuje i nie będzie żadnych problemów. Jak mój obecny padnie to właśnie na taki zmienię.

marx30
18-10-2018, 14:43
Oj tak, ludzie nie mają pojęcia co potrafi zrobić duży prąd, nawet przy "bezpiecznym" napięciu.

Te kondziołki wg jednego z powyższych źródeł moga oddać ponad 2100 A przez 1 sekundę.
To daje do myślenia. Dlatego też trzebabyć pewnym pozostałych komponentów np. wspomnianych balanserów żeby sobie nie ugrilowac auta.
Nie musi sie nic stać, ale może.

kjk
18-10-2018, 14:56
Co rozwijać? Jest i działa od lat.
Dla mnie przepis: "kup 11-letnie kondensatory z Allegro, płytkę od Chińczyka z Aliexpress, polutuj według instrukcji kolesia z Youtube i wsadź do samochodu" to jest początek ciekawego wątku a nie koniec tematu ;-)


Te kondziołki wg jednego z powyższych źródeł moga oddać ponad 2100 A przez 1 sekundę.
A przy podłączaniu takiego układu do samochodu przez chwilę mamy praktycznie zwarcie, chyba że wcześniej naładujemy kondensatory.

bnbn1
19-10-2018, 00:18
Zgadza się, ale widziałeś takie połączenie gdziekolwiek poza zbiorem zadań z fizyki? Bo ja nie i uważam, że to jest pewna ciekawostka.

widzialem np w powielaczach napięcia, wszedzie tam gdzie napięcia sa wieksze niż napięcia nominalne kondensatorów, czesto jest taniej dać kondensatory szeregowo niż produkowac jeden na wyższe napięcie :-)

jacek2
19-10-2018, 08:07
a tak na boku małe pytanie: to w końcu jaką pojemność macie tych aku w swoich samochodach. Sprawdziłem wczoraj u siebie i mój tuptuś ma tylko 50Ah. I jest mi smutno że tak mało....

Qvadrat
19-10-2018, 10:44
Moj tez ma 50 ale sprawdziłem ze do niego na zimne rynki jest oferowana 60 i taki wstawię jak obecny dokona żywota chyba ze zmieści mi się większy to wtedy większy...

jacek2
19-10-2018, 11:22
Na swój na razie nie narzekam. Zimę przetrwał bez problemów. Zobaczymy jaka ta zima będzie. Ale też w przyszłości pomyślę o jakiejś 60-ce (o aku mi chodziło, a nie o Laskę):roll:

zbychbor
19-10-2018, 13:45
Jakbyś miał z 80 lat, to całkiem młoda. :)
Mój już dwie przetrwał, a palił bezproblemowo nawet w największe mrozy.
Na wszelki wypadek przed zimą zawsze ładuję akumulator do pełna.

jaroslawrak
19-10-2018, 21:32
W moim Tipo jest aku jak w dieslu 63Ah 450A...ciekawe dlaczego w wersjach T-Jet z LPG są mniejsze:
https://fiatklubpolska.pl/instalacja-elektryczna-i-elektronika-tipo-538/akumulatory-i-alternatory-w-tipo-39152/

Marcinadas
19-10-2018, 21:41
Mój też dwie zimy prześmigał nigdy nie doładowywany.Póki co nie narzekam.

Qvadrat
20-10-2018, 07:51
W moim Tipo jest aku jak w dieslu 63Ah 450A...ciekawe dlaczego w wersjach T-Jet z LPG są mniejsze:
https://fiatklubpolska.pl/instalacja...-w-tipo-39152/
Bo tjet z lpg fabrycznym nie ma start stop, który wymusza niejako większy i lepszy akumulator...

bnbn1
20-10-2018, 20:20
Na swój na razie nie narzekam. Zimę przetrwał bez problemów. Zobaczymy jaka ta zima będzie. Ale też w przyszłości pomyślę o jakiejś 60-ce (o aku mi chodziło, a nie o Laskę):roll:

przynajmniej masz wieksza pewnośc ze jest doładowny w pełni wiec będzi mieć wieksza żywotnośc, niedoładowny akumulator ołowiowy szybko dokonuje zywota :-)

(Automat) Autor dopisał treść. Post został scalony.


W moim Tipo jest aku jak w dieslu 63Ah 450A...ciekawe dlaczego w wersjach T-Jet z LPG są mniejsze:
https://fiatklubpolska.pl/instalacja-elektryczna-i-elektronika-tipo-538/akumulatory-i-alternatory-w-tipo-39152/

jak to ciekawe.... diesel ma świece żarowe i z powodu wiekszej kompresji jego rozusznik ma wieksza moc i ciagnie 2 x wiecej prundu niz benzynowy. to kazdy poczatkujący elektromechanik pojazdowy wie.

JackTheNight
20-10-2018, 21:49
Co wy z tym niedoładowanym akumulatorem :)
Żaden się nie doładuje jak się jeździ krótkie odcinki, np. tak jak ja 4km do pracy :)
W poprzednim aucie w Dacii Sandero z silnikiem 1.4 MPI 75KM miałem wstawiony fabrycznie akumulator 74Ah i wytrzymał mi
7 lat :) Zapewne często był niedoładowany, bo jak można doładować na 4km, kiedy się jedzie 8 minut do pracy i jakoś przeżył długo.
A trasy gdzie jechałem ze dwie godziny były bardzo rzadko, w tym czasie pewnie by się doładował do pełna :)
Także jak się zamieni akumulator z 50Ah na te 60 lub 63Ah to ja nie widzę tutaj negatywnych skutków tylko same pozytywne.

Qvadrat
20-10-2018, 22:19
Lepiej większy niedoladowany niż mniejszy niedoladowany.

bnbn1
20-10-2018, 22:34
Co wy z tym niedoładowanym akumulatorem :)
Żaden się nie doładuje jak się jeździ krótkie odcinki, np. tak jak ja 4km do pracy :)
W poprzednim aucie w Dacii Sandero z silnikiem 1.4 MPI 75KM miałem wstawiony fabrycznie akumulator 74Ah i wytrzymał mi
7 lat :) Zapewne często był niedoładowany, bo jak można doładować na 4km, kiedy się jedzie 8 minut do pracy i jakoś przeżył długo.
A trasy gdzie jechałem ze dwie godziny były bardzo rzadko, w tym czasie pewnie by się doładował do pełna :)
Także jak się zamieni akumulator z 50Ah na te 60 lub 63Ah to ja nie widzę tutaj negatywnych skutków tylko same pozytywne.

ehhh....

start rozrusznika o mocy 1,2 kW zajmuje powiedzmy 10 sekund (przesadzone) czyli on pobiera 100A w ciągu tych 10 sekund to daje 0,27Ah, ale uwaga zanim odpalisz to wszelkie inne układy też ciagną swoje wiec przyjmijmy ze pobrałeś 1 Ah

teraz alternator daje 120 A ale to przy maksymalnej predkości obrotowej, no chyba nie piłujesz po odpale na 6000 obrotów. wiec da jakeiś 20-30 A, teraz jedziesz 4 km, co zajmuje powiedzmy 8 minut, wiec przy prądzie 20A przez 10 minut dostarczysz 20A*8 minut = 2,6 Ah ale uwaga samochód sam od siebie tez coś pobiera, wiec z tych 2,6Ah może wyjśc tylko 1-2Ah nadmiarowe.

wiec da sie doładować na 100% akumulator przez 4 km , ale pod warunkiem że będzi małej pojemności, choć sugerowałbym tutaj dwa razy dłuższą trase.

problem z niedoładowaniem akumulatora o wiekszej pojemności tkwi w czyms innym mianowicie w samorozładowaniu, akumulator sam od siebei traci w ciągu doby 1% pojemności (tak wiem smutno mi z powodu tej wiadomości) wiec taki 50Ah, traci dziennie sam od siebie 0,5Ah (dla 100Ah to juz 1Ah...a aletrnator nadal tyel samo prundu daje) dodaj do tego wszelkie układy im wiecej elektorniki tym wiecej pobieraja na postoju, z tym że fiat podaje ze nie powinno to byc wiecej niż 25mA, wiec przez dobę to daje nastepne 0,6Ah. stąd jak ktos jeżdzi na krótkich trasach i ma aku o mniejszej pojemności to jest wieksze prawdopodobieństwo że aku będzi w pełni naładowany wiec zawsze zapewni prąd do odpału jak i to że nie dokona on szybciej zywota.

zmiana z 50Ah na 63Ah to neiwielka zmiana (o ile te 63Ah to prawdziwe a nei tylko na obudowie) niemniej są magicy to wstawiaja 100Ah... co uważam za czyste przepłacanie, ale ja w odróżnieniu od rzadu nie wnikam kto na co wydaje swoją kase :-)

(Automat) Autor dopisał treść. Post został scalony.


Lepiej większy niedoladowany niż mniejszy niedoladowany.

jeden i drugi tak samo szybko padnie.... z tym że ten mniejszy tańszy ten wiekszy droższy, ot i cała różnica.

prawidłowo uzytkowany akumulator powinien wytrzymac nawet i 20 lat to nie jest jakeis high tech to jest technologia mająca 150-200 lat, niedoładowany niestety potrafi sie zasiarczyć i paśc zdecydowanie szybciej, a permamentne utrzymywanie w stanei głebokiego niedoladowania juz po roku go wykończy.

marx30
21-10-2018, 00:18
Przewrotnie dodam że nastawy zawieszenia tipo sprzyjają żywotności akumulatora.

Qvadrat
21-10-2018, 00:19
nie wnikam kto na co wydaje swoją kase :-)

I chwała Ci za to... ja do firmy w jedna stronę mam ok 50km także i 100ah byłby w dobrej kondycji. Ja mam inna przypadłość, postępuje z akumulatorami bezobslugowo, tzn wstawiam i jeżedze aż padnie a jak padnie to ładuje tylko raz aby dojechać do sklepu po nowy...

jaroslawrak
22-10-2018, 01:54
jak to ciekawe.... diesel ma świece żarowe i z powodu wiekszej kompresji jego rozusznik ma wieksza moc i ciagnie 2 x wiecej prundu niz benzynowy. to kazdy poczatkujący elektromechanik pojazdowy wie.

Przeczytaj jeszcze raz co napisałem i postaraj się zrozumieć o co pytałem:roll:Kol. Qvadrat pojął o co mi chodzi.

bnbn1
23-10-2018, 19:10
Przeczytaj jeszcze raz co napisałem i postaraj się zrozumieć o co pytałem:roll:Kol. Qvadrat pojął o co mi chodzi.

napisałeś "W moim Tipo jest aku jak w dieslu 63Ah 450A...ciekawe dlaczego w wersjach T-Jet z LPG są mniejsze:"

odpowiedzialm dlaczego w dieslach sa wieksze pojemności, czyli logicznie automatycznie dlaczego sa mniejsze w benzynowej wersji, bo rozrusznik benzynowego nie ma tak dużej mocy z powodu mniejszych oporów przy starcie.

no chyba że ja czegoś nie ogarniam w twoim pytaniu dlaczego T-jet ma mniejszy akumulator od diesla, prosze o oświecenie.

no dobra już łapie w twój to benzynowy z SSmanem (dlatego masz tak samo jak w dieslu) , porównałes do t-Jet bez SSmana..... no teraz juz wszystko jasne.

SP5MXF
10-04-2020, 14:22
Kondesatory mają to do siebie, że słabo "magazynują" prąd (niewiele i krótko) ale są w stanie oddać/pobrać bardzo dużo i bardzo szybko.

Generalnie ułatwiają rozruch odciążając właściwy akumulator.

https://www.youtube.com/watch?v=z3x_kYq3mHM

No i mega trwałe. Ja swoje kupiłem kiedyś za jakieś grosze. I też bez płytki balansującej używam już w 3cim aucie. Teraz będę budował taki do Tipo - czekam na płytkę balansującą.

To prawda co piszesz, sam używam kondensatorów od wielu lat, najpierw w Focusie 1.8 TDCI a teraz w Citroencie C5 2.0 HDI, zrobiłem szczegółówe pomiary i badania zachowania kondensatorów w aucie. Kondensator rozruchowy zamiast akumulatora w aucie z silnikiem Diesla - SP5MXF (http://sp5mxf.com/kondensator-rozruchowy-zamiast-akumulatora-w-aucie-z-silnikiem-diesla/)

A tu można poczytać o tematach pokrewnych Wyniki wyszukiwania "akumulator" - SP5MXF (http://sp5mxf.com/?s=akumulator)

Pozdrawiam Tomasz

SP5MXF
20-12-2020, 12:42
Lepiej większy niedoladowany niż mniejszy niedoladowany.

Dokładnie tak.

(Automat) Autor dopisał treść. Post został scalony.


ehhh....

start rozrusznika o mocy 1,2 kW zajmuje powiedzmy 10 sekund (przesadzone) czyli on pobiera 100A w ciągu tych 10 sekund to daje 0,27Ah, ale uwaga zanim odpalisz to wszelkie inne układy też ciagną swoje wiec przyjmijmy ze pobrałeś 1 Ah

teraz alternator daje 120 A ale to przy maksymalnej predkości obrotowej, no chyba nie piłujesz po odpale na 6000 obrotów. wiec da jakeiś 20-30 A, teraz jedziesz 4 km, co zajmuje powiedzmy 8 minut, wiec przy prądzie 20A przez 10 minut dostarczysz 20A*8 minut = 2,6 Ah ale uwaga samochód sam od siebie tez coś pobiera, wiec z tych 2,6Ah może wyjśc tylko 1-2Ah nadmiarowe.

Mierzyłeś te prądy, czy tak sobie wydedukowałeś ?
Ja mierzyłem i alternator na biegu jałowym spokojnie da z 60A a często i więcej zależnie od modelu. Mój alternator Bosch 150A na biegu jałowym ponad 90A oddaje zasilając grzałkę elektryczną 1000W oraz wentylator nawiewu 500W i całą resztę a wszytko działa.

Kiedyś używałem do rozruchu klasyczny akumulator i nie wykazywał objawów niedoładowania ale z ciekawości zastosowałem inny układ.
Używam do rozruchu silnika kondensatora rozruchowego 500F czyli 6 sztuk połączone szeregowo 3000F.

Qvadrat
20-12-2020, 15:16
start rozrusznika o mocy 1,2 kW zajmuje powiedzmy 10 sekund (przesadzone) czyli on pobiera 100A w ciągu tych 10 sekund to daje 0,27Ah, ale uwaga zanim odpalisz to wszelkie inne układy też ciagną swoje wiec przyjmijmy ze pobrałeś 1 Ah

teraz alternator daje 120 A ale to przy maksymalnej predkości obrotowej, no chyba nie piłujesz po odpale na 6000 obrotów. wiec da jakeiś 20-30 A, teraz jedziesz 4 km, co zajmuje powiedzmy 8 minut, wiec przy prądzie 20A przez 10 minut dostarczysz 20A*8 minut = 2,6 Ah ale uwaga samochód sam od siebie tez coś pobiera, wiec z tych 2,6Ah może wyjśc tylko 1-2Ah nadmiarowe.
To teraz te obliczenia przenośmy w okres zimowy i przyjmijmy ze na dworze jest -20. Wiesz jakim prądem nawet przy 6000 obrotów w takiej temperaturze jest ładowany akumulator? Poniżej 1A dopóki się w komorze nie ogrzeje. Wraz ze stopniowym ogrzewaniem wzrasta prąd ładowania. I ile on się naładuje przez 4km na mrozie?