PDA

Zobacz pełną wersję : prędkości wentylatora



jkkamler@gmail.com
20-08-2018, 21:44
Dzień dobry,

Mam następujący problem: w moim Fiacie Tipo 2017 czterostopniowe pokrętło nawiewu działa tylko na 4 - najwyższym biegu (niezależnie czy włączona jest klima czy nie). Co może być przyczyną tego stanu rzeczy? Bezpiecznik?

pozdrawiam,

Jan

KOBRA
20-08-2018, 22:02
Rezystor przy silniku dmuchawy

marx30
20-08-2018, 22:49
Cos mi sie wydaje ze dmuchawa jest sterowana z PWM. Zbyt miekko startuje jak na zwykly uklad z rezystorem. Ale potrzebny schemat zeby to stwierdzic. Wowczas rezystor w przelaczniku jest tylko parametryczny. Ale ogolnie wyglada ze cos z wlacznikiem

JackTheNight
21-08-2018, 00:09
No jak widać ze schematów to manualna klima ma rezystory regulacji prędkości. Bezpiecznik lub przekaźnik odpada bo by w ogóle nie działał wentylator.
Czyli albo wypieła się wtyczka od rezystorów/oporników regulacji prędkości dmuchawy albo się spalił rezystor lub dioda w tej drabince rezystorów. Oporniki/rezystory są pod deską rozdzielczą, ale nie powiem z której strony czy od strony pasażera czy kierowcy - to już musisz samemu oblukać.
Przy tej wtyczce będą grube przewodu koloru : brązowy, niebiesko-czerwony, zielono-czarny, żółto-zielony - także znajdziesz ;)

33305

jkkamler@gmail.com
21-08-2018, 06:38
W takim razie kolejne pytanie: czy znacie Państwo kogoś (Warszawa lub okolice), kto rzucił by na to okiem i rozwiązał problem? Obawiam się, że moja wiedza i doświadczenie są niewystarczające do przeprowadzenia diagnostyki i usunięcia problemu.

Z góry dziękując za wszelką pomoc,

Łącze wyrazy szacunku,

Jan Kamler

marx30
21-08-2018, 08:27
No to sterowanie jest po staremu. W sumie to dobra wiadomość bo sobie można doborem rezystorów samemu wydajność dmuchawy dostosować.
Problem z naprawą tego jest nie tyle od strony elektrycznej co mechanicznej bo trzeba rozbebeszyć deskę. I tu by się przydało doświadczenie kogoś kto to robił w Tipo żeby połowy nie połamać. Z drugiej strony dziwne żeby padło kilka rezystorów albo dioda ot tak sobie.
Może najpierw trzeba tam jakiegoś patyka wsadzić i polosować wtyczkami. Zapewne coś nie styka prz wtyczce do tego modułu reystorów. Ze schematu wynika że na 4-rce pójdzie nawet bez niego.

krowka1978
21-08-2018, 11:41
Rezystor dmuchawy jest wkręcony do budowy wentylatora i chłodzony przez ów wiatrak (Bravo, Punto I, II, GP,...) - bardzo mocno się nagrzewa i bez chłodzenia długo nie pociągnie. Nie sądzę, żeby było inaczej w Tipo, co więcej w aucie innej marki. Jeżeli coś nie styka przy wtyczce rezystora dmuchawy, to na 99% można być pewnym, że wszystko jest już potopione - duży pobór prądu+opór robi swoje.

Wystarczy zdjąć osłonę wiatraka (jeśli jest) i będzie widać kosteczkę wkręconą do wiatraka. Do automatu dochodzi jeszcze wtyczka dwupinowa do sterowania płynnego.

JackTheNight
21-08-2018, 12:28
Jest to różnie w TIPO. Znalazłem zdjęcia akurat od automatycznej klimy i wygląda to tak :
Wersja 1 :
33311

Wersja 2 :
33312

W wersji 1 moduł jest w kanale za wentylatorem, a wersji 2 moduł jest w obudowie samego wentylatora.
W automacie moduł sterujący prędkością wentylatora ma 3 wtyczki : jedna to zasilanie + i masa,
druga to zasilanie wentylatora, a trzecia najmniejsza to sygnał zadany z komputera :
33313


Ale w manualnej rezystory też będą w tym miejscu, czyli nad nogami pasażera :) Raczej dostęp jest możliwy i dość prosty - nie trzeba rozbebeszać całej deski :)

marx30
21-08-2018, 13:39
No to włosi rulez. W citroenie miałem za wyłacznikiem

krowka1978
21-08-2018, 14:33
No to włosi rulez. W citroenie miałem za wyłacznikiem

Czy ja wiem, czy Włosi? Producentem wentylacji i klimy jest Denso.

JackTheNight
21-08-2018, 14:35
Ale na module regulacji prędkości jest napis Meta System - czyli firma która robi alarmy :)

jkkamler@gmail.com
26-08-2018, 21:17
Bardzo wszystkim dziękuję za okazaną pomoc. W najbliższym tygodniu będę walczył z wentylatorem. O wynikach będę informował.

lucaspatecki
03-09-2018, 23:09
Bardzo wszystkim dziękuję za okazaną pomoc. W najbliższym tygodniu będę walczył z wentylatorem. O wynikach będę informował.Masz tipo 2017 mamy rok 2018 to przecież masz gwarancję jedziesz do ASO i tam się bujają z tym problemem


Wysłane z mojego SM-G935F przy użyciu Tapatalka

jkkamler@gmail.com
04-09-2018, 07:53
Niestety to jest rocznik 2016. Gwarancja skończyła się dosłownie przed chwilą.:confused:

jkkamler@gmail.com
05-09-2018, 10:16
witam,

Dziękuję bardzo wszystkim, którzy pochylili się nad moim problemem. Wczoraj wymieniono mi rezystor i kostkę - też się stopiła.

zbychbor
25-02-2019, 14:31
Dzisiaj rano dopadła Tipka awaria dmuchawy. Działa tylko na najwyższym biegu.
Dmucha, że mało głowy nie urwie.
W zeszłym roku po nocy cudów się naprawiło samo.
Teraz muszę uzbroić się w cierpliwość :)

krowka1978
25-02-2019, 16:10
Dzisiaj rano dopadła Tipka awaria dmuchawy. Działa tylko na najwyższym biegu.
Dmucha, że mało głowy nie urwie.
W zeszłym roku po nocy cudów się naprawiło samo.
Teraz muszę uzbroić się w cierpliwość :)

To tylko oznacza, że jednak samo nie naprawiło się. Rezystor dmuchawy do wymiany zapewne - nie naprawi się.

Talarsw
25-02-2019, 16:49
Trudno to wymienić?

krowka1978
25-02-2019, 16:53
Trudno to wymienić?

Nie, a jeżeli się nie mylę, to na forum już są poumieszczane zdjęcia, gdzie to dokładnie w Tipku siedzi. W klimie automatycznej jest zazwyczaj umieszczane razem z dmuchawą, w manualu gdzieś w kanale wylotowym z dmuchawy.

zbychbor
25-02-2019, 16:58
Dzisiaj kupię rezystor (w serwisie 120PLN), może uda mi się wymienić za pierwszym podejściem.
Jak nie, to zrobię drugie, a może nawet trzecie.
Na razie jeżdżę w czapce, bo bez wentyla mocno paruje
:)

zbychbor
13-03-2019, 16:36
Musiałem wymienić rezystor i wiązkę. Popaliło kable. Zwęgliło piny we wtyczce.
Muszę przemyśleć sprawę gaśnicy. Może warto mieć nie w bagażniku, a gdzieś pod ręką, na wszelki wypadek, jak coś się w Tipku zapali.
:)

Qvadrat
14-03-2019, 07:26
Kiedyś strażak kupował ode mnie focusa. Pokazuje mu gdzie gaśnica schowana a on mi na to, ze to bez znaczenia bo on i tak wozi ze sobą 2kg abc, bo to minimum jakie mu jako zawodowcowi pozwali zapanować nad początkiem niewielkiego pożaru w aucie...

herbi1128
24-04-2021, 15:58
Dopadło mnie to samo działa tylko na 4 biegu, więc mam pytanie czy rezystor i wtyczkę kupie tylko q serwisie? Czy muszę cały ten wentylator wyciągać i co w desce rozebrać. Mam parę dni tylko na majówki trasa pod granice Francji. Dzieki

(Automat) Autor dopisał treść. Post został scalony.

Klima manual sedan 2017

JackTheNight
24-04-2021, 23:26
Musisz zdemontować schowek pasażera, i tam zobaczysz wentylator. W jego okolicy zobaczysz rezystor, dalej sobie już poradzisz.

herbi1128
27-04-2021, 12:10
Okazało się że wtyczka nie łączy wiązka i piny są ok, poprawiłem to po swojemu. Wstawilbym zdjęcie tylko nie wiem jak

JackTheNight
27-04-2021, 12:14
40270
Podczas edycji wciskasz ten przycisk, wybierasz plik i wrzucasz :)

herbi1128
27-04-2021, 12:59
Tylko ja nie mam takich obrazków, pisze z telefonu i tylko jest wyślij i coś tam zaawansowane nic więcej.

JackTheNight
27-04-2021, 13:51
Przełącz sobie na widok komputerowy w przeglądarce w smartfonie.

Qvadrat
27-04-2021, 20:35
Albo kliknij w edycji zaawansowane i tam pojawi się zarządzaj załącznikami...

michas83
01-01-2022, 17:08
Odświeżam temat. W moim przypadku wystarczyło czyszczenie. Opornik jest "na wierzchu", ale trzeba się wyłożyć na podłodze ;) trzyma jeden wkręt, od strony konsoli środkowej.
Po odkręceniu dwa skrzydełka zginamy do środka i całość trzeba przesunąć do drzwi pasażera, w innych modelach zdaje się trzeba ciągnąć w dół.

Całość operacji 10-15 min jak się dojdzie jak.
Opornika szukajcie przy konsoli środkowej, mniej więcej na wysokości początku dywanika gumowego :D4132641327

41328

Fiat Tipo sedan, 1.6 etorq

koczis
09-03-2022, 19:37
Witam, Mnie też to dopadło :(. Jutro powalczę.
Ale z tego co wiem to przyczyną przegrzania rezystorów jest mocno zanieczyszczony filtr kabinowy, a ja trochę przyspalem :(.

koczis
10-03-2022, 18:02
Dostałem sie do tego modułu ale utknąłem. Wykręciłem wkręt mocujący ale nie mogę modułu wyciągnąć. Co tam jeszcze trzyma?
Nawiasem mówiąc nie trzeba wykręcać schowka,

No i po robocie :) Jak szamotałem sie z tym modułem to wypadła mi wtyczka. Włożyłem ją spowrotem i okazało sie, że wentylator działa :D
Ale com się narobił żeby poskładać schowek to moje :(

andwoj
01-06-2023, 10:13
Witam,

Odgrzewam temat, bo problem z wentylatorem dopadł i mnie.
Czy ktoś zna rodzaj/symbol wtyczki zasilania wentylatora w wersji z automatyczną klimą? Co jakiś czas wyłączał mi się wentylator, po oględzinach okazało się, że wtyczka niemal całkowicie się stopiła.

krowka1978
01-06-2023, 11:18
Co jakiś czas wyłączał mi się wentylator, po oględzinach okazało się, że wtyczka niemal całkowicie się stopiła.
Ten sam problem co w GP. W przypadku GP jedynie pomaga wymiana kompletnego wentylatora - osobiście bym zmienił, bo problem wróci - za dużo prądu zaczynają żreć, stąd kostki lecą. W moim GP też potopiło wtyczki, kabel zasilający od regulatora do silnika na długości dobrych kilkunastu cm był przy włączonym wiatraku gorący - główny na odcinku od bezpieczników też się grzał. Dobrze, że u mnie można było bez problemu wymienić kabelek, na obu końcach kostki, więc nie trzeba było nic ciąć, szukać kostek itp. Kupiłem kabelek w sieci z jakiegoś szrotu.

Qbeck
03-10-2023, 19:45
Odświeżam temat. W moim przypadku wystarczyło czyszczenie. Opornik jest "na wierzchu", ale trzeba się wyłożyć na podłodze ;) trzyma jeden wkręt, od strony konsoli środkowej.
Po odkręceniu dwa skrzydełka zginamy do środka i całość trzeba przesunąć do drzwi pasażera, w innych modelach zdaje się trzeba ciągnąć w dół.

Całość operacji 10-15 min jak się dojdzie jak.
Opornika szukajcie przy konsoli środkowej, mniej więcej na wysokości początku dywanika gumowego :D

Dzięki za ten wpis. Znacząco mi pomógł tak samo jak wcześniej zamieszczony schemat.
W moim przypadku prawdopodobnie początkowo problem był podobny, jednak po czyszczeniu nadal dmuchawa nie działała. Ostatecznie okazało się że problemem było gniazdo rezystora. Styki przy wejściu "5" były rozgięte. Póki co lekko je poprawiłem i działa, ale pewnie czeka mnie kiedyś wyciąganie tego jeszcze raz.
Klima manualna.

Dodaję foto z opisem, może się przyda.