PDA

Zobacz pełną wersję : Dywagacje nt. temperatur oleju i płynu chłodzącego



piteros333
17-01-2018, 18:56
Czy orientujecie się jakie temperatury oleju są przypisane do poszczególnych podziałek na wyświetlaczu w t-jet 120KM SW ? Nie ma takiego opisu w instrukcji ;-) I do czego jest potrzebny monitoring tem.oleju zwykłemu zjadaczowi chleba?

brylancik13
17-01-2018, 20:08
Na przykład wiesz kiedy mozna osiągac wyzsze obroty silnika, na zimnym silniku jesli chodzi wlasnie o temp oleju a nie temp wody zaleca sie spokojną jazdę, w niższych partiach obrotów

piteros333
17-01-2018, 22:11
A nie wiesz jakie temperatury oleju sa przypisane do poszczególnych podziałek?

brylancik13
17-01-2018, 23:06
Nie ale dwie kratki podswietlone na cztery to odpowiednia temp oleju, takie wskazanie utrzymuje sie nawet po dlugiej jezdzie

krowka1978
29-07-2018, 19:32
Czy orientujecie się jakie temperatury oleju są przypisane do poszczególnych podziałek na wyświetlaczu w t-jet 120KM SW ? Nie ma takiego opisu w instrukcji ;-) I do czego jest potrzebny monitoring tem.oleju zwykłemu zjadaczowi chleba?

Jako, że MES obsługuje już ISO mojego ECU w MA, więc podaję (to samo powinno być w T-Jet):
Jedna cegła 50stC
Dwie cegły 70stC

jacek2
06-08-2018, 12:39
Jako, że MES obsługuje już ISO mojego ECU w MA, więc podaję (to samo powinno być w T-Jet):
Jedna cegła 50stC
Dwie cegły 70stC

A tak z ciekawości- jak trzeba męczyć ten silnik i auto aby złapać trzecią kreskę temp oleju??

Qvadrat
06-08-2018, 16:27
Jedz na tor przy +35 i zrób 30 kolek na pełnej pi....

TipoSedan
06-08-2018, 19:30
A tak z ciekawości- jak trzeba męczyć ten silnik i auto aby złapać trzecią kreskę temp oleju??

kupujesz ciężką przyczepę kampingową, nawet jednoosiową i w letni upał 30 min jazdy w zakorkowanym mieście lub w górach powinno wystarczyć na silnik 1,4

giannini
06-08-2018, 22:27
Jako, że MES obsługuje już ISO mojego ECU w MA, więc podaję (to samo powinno być w T-Jet):
Jedna cegła 50stC
Dwie cegły 70stC
Wg mnie nie. Przy normalnej eksploatacji zawsze świecą się dwie cegiełki. Teoretycznie powinno to odpowiadać nominalnej temperaturze pracy oleju , czyli około 100-110 st. Jeżeli olej miałby 70 st , znaczyło by to , że silnik jest bardzo niedogrzany. Przy dość mocnym traktowaniu silnika w upale w górach , tylko raz pojawiła mi się trzecia cegiełka , czyli pewnie miał że 130 st , a czwarta to pewnie 150.

kartonik
06-08-2018, 22:39
Tu już chyba było gdzieś pisane, że te wskazania temp. oleju są orientacyjne, bo nie ma żadnego czujnika temperatury oleju, który by bezpośrednio informował o jego temperaturze.

krowka1978
06-08-2018, 22:45
Wg mnie nie. Przy normalnej eksploatacji zawsze świecą się dwie cegiełki. Teoretycznie powinno to odpowiadać nominalnej temperaturze pracy oleju , czyli około 100-110 st. Jeżeli olej miałby 70 st , znaczyło by to , że silnik jest bardzo niedogrzany. Przy dość mocnym traktowaniu silnika w upale w górach , tylko raz pojawiła mi się trzecia cegiełka , czyli pewnie miał że 130 st , a czwarta to pewnie 150.

Podane informacje są odczytami z czujników i dotyczą MultiAir Turbo. Podajesz dane z czapy ("pewnie miał 130"), bez żadnego potwierdzenia. Nie zauważasz do tego jednej rzeczy, silniki T-Jet i MultiAir Turbo mają chłodniczki oleju, a termostat układu chłodzenia ma otwarcie przy 80stC.
Jest jeszcze jedna sprawa, w T-Jet wycieli w Tipo czujnik temperatury oleju, więc wartości są wyliczane. Ja podałem faktyczne, na biegu jałowym - MultiAir posiada dwa fizyczne czujniki, jeden z nich mierzy temperaturę oleju modułu MultiAir. Nie sprawdzałem jak rosnie temperatura oleju w czasie jazdy.
Podłącz sie MES-em i sprawdź wyliczoną temperaturę oleju.

marx30
06-08-2018, 23:14
Nie wycieli czujnikow bo w tjecie ich nie bylo. W MA olej to juz nie tylko smarowidlo ale takze plyn hydrauliczny silą rzeczy jest ważniejszy niz w tjecie

giannini
06-08-2018, 23:24
Nie zauważasz do tego jednej rzeczy, silniki T-Jet i MultiAir Turbo mają chłodniczki oleju, a termostat układu chłodzenia ma otwarcie przy 80stC.
Nie tylko t-jet i multiair , ale i wiele innych silników od kilkunastu , a nawet kilkudziesięciu lat. Uściślając nie jest to "chłodniczka oleju" , tylko wymiennik ciepła olej-płyn chłodzący. Na początku pracy silnika szybciej nagrzewający się i cieplejszy płyn podgrzewa olej , a później bardziej nagrzany olej , oddaje ciepło do płynu. Nie ma w tych silnikach termostatu w układzie smarowania , a przy 80 st otwiera się termostat płynu , który mnie w tym momencie nie interesuje.

Podłącz sie MES-em i sprawdź wyliczoną temperaturę oleju.
Wyliczyć to można ratę kredytu , mnie interesuje faktyczna temperatura oleju w misce. Na pewno przy w pełni nagrzanym , długo pracującym silniku z temperaturą płynu 95 st , olej ma dużo więcej niż 70 st.

krowka1978
06-08-2018, 23:58
Nie tylko t-jet i multiair , ale i wiele innych silników od kilkunastu , a nawet kilkudziesięciu lat.
Piszemy o dwóch konkretnych silnikach. Aż takim tępym ignorantem nie jestem, żeby tego nie wiedzieć.


Nie ma w tych silnikach termostatu w układzie smarowania , a przy 80 st otwiera się termostat płynu , który mnie w tym momencie nie interesuje.
Czy ja gdzieś pisałem o termostacie w układzie smarowania? Może jeszcze napiszesz, że to ustawienie termostatu nie ma wpływu na niższą temperaturę oleju?


Wyliczyć to można ratę kredytu , mnie interesuje faktyczna temperatura oleju w misce. Na pewno przy w pełni nagrzanym , długo pracującym silniku z temperaturą płynu 95 st , olej ma dużo więcej niż 70 st.

To termometr w rękę i mierz :!: W sofcie diagnostycznym i na zegarach w Tipo innej wartości jak "calculated" nie zobaczysz:!:
Jakie 95stC plynu chlodniczego w TB i 70stC oleju? Co za kit wciskasz? W przeciwieństwie do Ciebie widziałem kiedy wlaczaly się poszczególne cegły, do tego przy jakiej temperaturze płynu. Nie było to 95stC... Do tego zanim druga cegła remperatury oleju wyskoczy, to dobry kawalek trzeba przejechać, przy zewnetrznej 25stC okolo 10km...
Jeszcze raz powtórzę, termometr w rękę i mierz, a nie kit osobie, ktora odczytala dane wciskasz, czyli "nie widziałeś tego co widziałeś, ale widziałeś to co mi się wydaje"...
Jeszcze jedno, nigdzie nie napisałem do jakich wartosci rosla temperatura, a podalem wartości, dla ktorych wlacza sie pierwsza i druga cegła:!: To tyle w kwestii wyliczania raty kredytu.

giannini
07-08-2018, 00:04
Jakie 95stC plynu chlodniczego w TB? Co za kit wciskasz? W przeciwieństwie do Ciebie widziałem kiedy wlaczaly się poszczególne cegły, do tego przy jakiej temperaturze płynu. Nie było to 95stC...
To może oświecisz mnie jeszcze , jaką temperaturę ma płyn chłodządzy w TB przy w pełni nagrzanym silniku ?

krowka1978
07-08-2018, 00:20
Uściślając nie jest to "chłodniczka oleju" , tylko wymiennik ciepła olej-płyn chłodzący.
Hehe, chłodnica klimy i płynu chłodniczego to też wymienniki ciepła. Też nagrzewaja się od powietrza (mają tę samą temperaturę na początku), a potem oddają... Jak są nazywane? Chlodnicami...

(Automat) Autor dopisał treść. Post został scalony.


To może oświecisz mnie jeszcze , jaką temperaturę ma płyn chłodządzy w TB przy w pełni nagrzanym silniku ?

W czasie jazdy nie przekroczył mi 85stC. Na postoju nie sprawdzałem przy jakiej temperaturze włącza wiatrak chłodnicy. Z ciekawości zerkne do dokumentacji czujnika chłodnicy.

giannini
07-08-2018, 00:35
Hehe, chłodnica klimy i płynu chłodniczego to też wymienniki ciepła. Też nagrzewaja się od powietrza (mają tę samą temperaturę na początku), a potem oddają... Jak są nazywane? Chlodnicami...
Przeczytaj co napisałeś , a później pomyśl, co jest czynnikiem chłodzącym w chłodnicy klimy i wody , a co jest czynnikiem chłodzącym , czy grzejącym w wymienniku olej-płyn.
Zacytuję Ciebie "nie widziałeś tego co widziałeś, ale widziałeś to co mi się wydaje"...

krowka1978
07-08-2018, 00:52
Przeczytaj co napisałeś , a później pomyśl, co jest czynnikiem chłodzącym w chłodnicy klimy i wody , a co jest czynnikiem chłodzącym , czy grzejącym w wymienniku olej-płyn.
Zacytuję Ciebie "nie widziałeś tego co widziałeś, ale widziałeś to co mi się wydaje"...

Zgadza się, nie jest to chłodnica oleju, a wymiennik ciepła.
Tak, błędnie napisałem.

Co do czujnika temperatury chłodnicy - w MultiAir go nie ma. Sterowanie wiatrakiem jest realizowane poprzez czujnik płynu w silniku, niestety nie podają konkretnych wartości, dla których ECU włącza 1 i 2 bieg. Piszą tylko o niższej i wyższej temperaturze. Nowa rzecz do sprawdzenia. Pomijam sprawę klimy i wiatraka.

marx30
07-08-2018, 09:49
To może oświecisz mnie jeszcze , jaką temperaturę ma płyn chłodządzy w TB przy w pełni nagrzanym silniku ?
termostat otwiera się przy 80 więc oscyluje wkoło tego.

Talarsw
07-08-2018, 20:37
Krowka jak zwykle najmądrzejsza...

krowka1978
07-08-2018, 23:57
Krowka jak zwykle najmądrzejsza...

Coś nie pasuje? Przynajmniej konkretnymi liczbami operuję. Może coś mądrzejszego od siebie dorzucisz, czy za wysokie progi? Tak, to jest z premedytacją złośliwe. W takim razie pisz jakie są temperatury oleju, płynu chłodniczego, otwarcia termostatów, temperatura płynu chlodniczego/ciśnienie z klimy do włączenia poszczególnych biegów wiatraka do silników 1.4 16V, 1.4 T-Jet i 1.4 MultiAir Turbo - masz pole do wykazania się. Wskaż zatem gdzie błędy z temperaturami wpisałem, a oddam Ci screen z wykresami z MES, żebyś na ścianie wyniki przykleił i je zapamiętał. Więc masz coś mądrzejszego od siebie do dodania poza kretyńskimi stwierdzeniami?

Ktoś prosił o sprawdzenie temperatur, więc to zrobiłem - dlaczego Ty się nie wykazałeś? Długo był post bez odpowiedzi w sprawie zaleznosci temperatury oleju i liczby cegiełek. Gdy soft mi to umożliwił natychmiast sprawdziłem, bo sam ciekaw byłem.

PS. W 1.4 16V i T-Jet będziesz miał problem z rzeczywistą temperaturą oleju, ale liczę, że sobie poradzisz :smile:

JackTheNight
08-08-2018, 00:27
termostat otwiera się przy 80 więc oscyluje wkoło tego.
Ja mam termostat o numerze 55202176, a on otwiera się przy 88 stopniach :)
I wszystkie silniki 1.4 16V 95 koni mają termostat 88 stopni Celsiusza :)

krowka1978
08-08-2018, 08:18
I wszystkie silniki 1.4 16V mają termostat 88 stopni Celsiusza
T-Jet ma termostat 55215006, jest on ustawiony na 80stC. W dokumentacji jednak piszą o 88stC, co jest błędem - sprawdziłeś w tabelce i nie zagłębiłeś się w temat ;-) Błąd ciągnie się od Grande Punto, w którym swoją drogą jest też ten sam numer OEM termostatu. Termostat, gdy poszuka się po numerze OEM, w każdym sklepie jest opisany jako 80stC (są wyjątki, że ktoś opisał z babolem). Potwierdzą to również właściciele, którzy to sprawdzali, co też opisali chyba nawet w tym wątku (wskazania temperatury w połowie skali to 70stC w T-Jet i MA, co było dziwne i popchnęło któregoś z forumowych kolegów do zbadania tematu, w MA też wtedy sprawdziłem jak to wygląda - identycznie, poza innym numerem OEM termostatu).

marx30
08-08-2018, 09:56
Jakby ktos wnikliwie poszukał to temat z temp. płynu już jest. Założyłem go, zdziwiony właśnie że temperatura ledwie przekracza 80 stopni.
I tak ma własnie być, turbo się rządzi troche innymi prawami jak widac. Wsadzenie 88 do T-jeta nie wiem jakby sie skończyło, moze nijak, może skróceniem żywota, może awarią.
A konkluzja właśnie była taka że pokazywana na wyświetlaczu już jako optymalna temperatura to było ledwie 70 st własnie

JackTheNight
08-08-2018, 11:45
T-Jet ma termostat 55215006, jest on ustawiony na 80stC
Ja nie pisałem o T-Jetie tylko o moim czyli silnikach 1.4 16v 96 koni.

krowka1978
08-08-2018, 11:53
Ja nie pisałem o T-Jetie tylko o moim czyli silnikach 1.4 16v 96 koni.

Poprzednio napisałeś

I wszystkie silniki 1.4 16V
Niedawno dodałeś, że chodzi o 9(6) a raczej 5KM ;-)
T-Jet to też 1.4 16V, stąd wstawiłem informację ;-) Ale nic nie zmienia faktu, że w dokumentacji jest błąd, więc w razie czego lepiej o tym wiedzieć.

JackTheNight
08-08-2018, 12:11
Poprzednio napisałeś
Nie, miałem na myśli tylko silniki wolnossące :)


Niedawno dodałeś
No właśnie, po to aby uściślić :) T-Jet mnie nie interesuje - skoro go nie mam, to może tam nawet nie być termostatu :)

Szary83
08-08-2018, 12:32
Nie, miałem na myśli tylko silniki wolnossące :)


No właśnie, po to aby uściślić :) T-Jet mnie nie interesuje - skoro go nie mam, to może tam nawet nie być termostatu :)

a powinien, w końcu Twoja wiedza jest bardzo pomocna :D

Qvadrat
08-08-2018, 12:46
A nie jest tak ze jak mowa o 95km to się pisze 16v a o 120km to tjet albo turbo? Wszyscy tak tu piszą i jest jasne mimo ze tjet to tez 16v...

Takie trochę czepianie się za słówka ma tu miejsce...

jacek2
08-08-2018, 14:03
T-Jet mnie nie interesuje - skoro go nie mam, to może tam nawet nie być termostatu

:lol::lol::lol:;-);-)

Gomez405
09-08-2018, 10:21
To panowie tak w skrócie jaka jest temp robocza płynu chłodzącego w 95?

marx30
09-08-2018, 10:27
To panowie tak w skrócie jaka jest temp robocza płynu chłodzącego w 95?
88 +/- histereza