Zobacz pełną wersję : Czarny dymek z rury
Jak w temacie, jeśli jeżdżę spokojnie wszystko jest ok. W momencie, gdy depne pedał gazu mocniej to od 2,5tys obrotów widzę za sobą czarny dym. Nie ma go jakoś bardzo dużo ale się pojawił. Spalanie wg komputera oscyluje w granicach 8,5-9l po mieście. EGR czyszczony w listopadzie, DPF wymieniony 1,5 roku temu. Obawiam się, że to wtryski.
Cromal 1.9 150km automat.
Czarny dym to w skrócie informacja, że silnik dostaje za dużo ON w stosunku do ilości powietrza...
Powodów może być bardzo wiele, wymienię kilka głównych:
- bardzo rzadko wymieniany filtr powietrza ( jeśli ktoś robi to raz na 30 tys km to nie może spodziewać się że silnik ma czym oddychać )
- z czasem przepływka traci swoje parametry - zabrudzona / kwestia weryfikacji lub przemycia dobrym preparatem do "optyki" który nie zostawi śladu na elementach grzejnych wewnątrz układu pomiarowego )
- zabrudzony czujnik ciśnienia doładowania i temperatury w kolektorze - czyszczenie/ przepłukanie
- Słaba kondycja turbiny i np.: problemy z sterowaniem łopatkami zmiennej geometrii ( za niskie podciśnienie w układzie ), wypalone łopatki, zapieczone...
- Problemy z wtryskiwaczami - duże korekty i lejące wtryskiwacze....
- różnego rodzaju modyfikacje softu które spowodowały zwiększenie dawki paliwa ..
i pewnie jeszcze kilka .... :lol: zacznij od profilaktycznej diagnostyki silnika i parametrów...
CzarnyGD
11-04-2018, 10:02
Polecam również sprawdzenie w jakim stanie jest kolektor dolotowy, a w szczególności sczelność klap. Sprawdź też czy przypadkiem listwa sterująca klapami nie leży sobie spokojnie na kolektorze.
Podobny objaw miałem gdy klapy były już nie szczelne i powietrze zamiast w cylindry szło w atmosfere. Stosunek ON do O2 wtedy był bardzo niekorzystny.
Ja bym zaczął od szczelności dolotu miedzy turbo a przepustnica. Może interkuler się rozszczelnil i silnik rekompensuje niższe ciśnienie powietrza zwiększając dawkę paliwa = czarna chmura przy przyspieszaniu.
Z początku myślałem tak jak podpowiadacie, że to turbina, ale turbina ma niecałe 2 lata i mało prawdopodobnym jest, aby już padła. Klap wirowych brak w moim modelu także 1 problem mniej. Całą resztę waszych podpowiedzi sprawdzę kro po kroku.
Dzięki Panowie.
Jak w temacie, jeśli jeżdżę spokojnie wszystko jest ok. Może przyczyną jest że dużo jeździć jak dorożkarz i w układzie wylotowym gromadzi się sadza która jak ostro wdepniesz gaz to wylatuje. Pojeździj bardziej dynamicznie i zobacz czy wtedy kopci. Delikatna jazda na niskich obrotach powoduje gromadzenie się sadzy.
Jeśli chodzi o styl jazdy to wygląda to tak... dopóki auto nie załapie temperatury (olej w układzie, a nie płyn chłodniczy) staram się nie kręcić powyżej 2 tyś obrotów (choć w automacie czasami ciężko jest tego upilnować) z racji uszkodzenia turbo, a później staram się jeździć dynamicznie. Fakt jest taki, iż jakieś 80% tras robię po mieście. Może jestem trochę przewrażliwiony, bo to mój 1 klekot, ale lepiej dmuchać na zimne.
dopóki auto nie załapie temperatury (olej w układzie, a nie płyn chłodniczy)A skąd wiesz jaka jest temperatura oleju, masz zamontowany wskaźnik?
Póki co na czuja, ale niedługo czeka mnie wymiana oleju, wiec odrazu wrzucam czujnik temperatury. Wszystko juz kupione także czeka tylko na montaż
Mozesz zrobic logi na pstoju i dynamiczne podczas jazdy, zobaczysz dlaczego brakuje mu powietrza.Sprawdz cisnienie doladowania oczekiwane i realne.Po mojemu masz walniety wąz na polaczeniu turbiny z intercoolerem. Zrob jakas piane, spsikaj te elementy, ktos niech daje po gazie, a Ty obserwuj , moze zauwazysz gdzies ulatnianie sie powietrza. Turbina wali do 2 barow, wiec nietrudno bedzie zauwazyc.:drinkers:
desmo999
12-04-2018, 09:17
Dziwne ze jak ma DPF to zadymi. DPF powinien wszystko wychwycic. Jedynie przy dopalaniu moze kopcic
Abramsik
12-04-2018, 09:41
Dziwne ze jak ma DPF to zadymi. DPF powinien wszystko wychwycic. Jedynie przy dopalaniu moze kopcic
Tez tak myślę, że DPF powinien "czarnego bąka" wyłapać. Co do dymu z wydechu to może dymić ale nie na czarno. Raz jedyny miałem okazje zaobserwować to u siebie w czasie szybkiej jazdy na autostradzie i wtedy dymił na biało. Było to ze dwa lata temu i od tego momentu nie zdarzyło się ani raz. Tak jak sugerują Koledzy sprawdzić trzeba IC i przewody do/z bo moim zdaniem tam boże być problem.
desmo999
12-04-2018, 10:26
Na biało w trakcie dopalania sadzy to wielokrotnie zaobserwalem przy dopalanu stacjonarnym roznego rodzaju sprzetow.
Póki co na czuja, ale niedługo czeka mnie wymiana oleju, wiec odrazu wrzucam czujnik temperatury. Wszystko juz kupione także czeka tylko na montażMożesz przedstawić jak chcesz to zrobić?
Wysłane z mojego Redmi Note 4 przy użyciu Tapatalka
Dziwne ze jak ma DPF to zadymi. DPF powinien wszystko wychwycic. Jedynie przy dopalaniu moze kopcic
Autor posta napisał, że DPF wymienił. Kto wie, co tam zamontowali. Zamienniki za 700 zł ze stalowym "wkładem" to jest pic na wodę, a nie DPF. Zresztą nawet bez DPF kopcić na czarno nie powinien. Ewidentnie coś niedomaga. Kolega również napisał, że turbosprężarka ma dopiero 2 lata. 2 lata od ostatniej regeneracji w serwisie, tak? Niektórym turbosprężarka pada już po kilku dniach od "regeneracji", także te 2 lata to żaden argument. Wszystko zależy od tego kto i na jakich gratach ją zregenerował. Tak jak pisali poprzednicy zacząć od sprawdzenia rury od IC. Następnie czujnik doładowania na kolektorze. Logi też by się przydały.
Jeżeli chodzi o DPF i turbo to wymieniane było na nowe w ASO. Przynajmniej tak wynika z papierów od poprzedniego właściciela (auto z pewnej ręki od sąsiada zza płotu), także jeśli ASO nie przygralo w... To jest nowe. W sobotę będę miał chwile w końcu to wezmę się za sprawdzanie po kolei to.co opisywaliscie.
Odświeżam temat. Na czym w końcu stanęło? Mam podobny problem. Do tego stopnia, że po kilku trasach Warszawa-Kraków zawaliło mi nowy DPF (ostatnio coraz częściej wywalał błąd DPF i check engine, ale różne barany usuwały tylko efekt a nie przyczynę, kilka razy wypalali stacjonarnie. Jak w końcu miałem chwilę podjechać do swojego mechanika, to okazało się, że jest tak zapieczony, że trzeba dać nowy wkład). Turbina po regeneracji i dodatkowo sprawdzana po nawrocie problemu w 2 niezależnych miejscach, jest w idealnym stanie. Nowy intercooler. EGR czysty. Układ szczelny, bo przy wymianach turbiny i ic sprawdzany. W mojej wersji już nie ma tej listwy na kolektorze, żeby sprawdzić własnoręcznie co z klapami. Żaden ze mnie mechanik, ale dzisiaj chyba zawiozę go do ASO. Tyle, że znając ich będą chcieli wszystko po kolei robić i sprawdzać czy usterka usunięta. A na takie zabawy mnie nie stać. Jeśli chodzi o moc, wszystko git (o ile nie wywala check engine, bo wtedy włącza tryb awaryjny i wiadomo)
Wysłane z mojego Mi 9 SE przy użyciu Tapatalka
Ile zapłaciłeś za nowy filtr DPF i kto jest jego producentem? Dlaczego nie zregenerowałeś oryginalnego? Wyszłoby taniej (ok. 500 zł) i pewniej. Oryginał to oryginał. Na terenie Wrocka na pewno znalazłbyś serwis Bosch oferujący usługę regeneracji filtra przez płukanie w profesjonalnej myjce.
Przyczyn zapychania filtra może być co najmniej kilka:
1. Lejące wtryskiwacze - konieczne logi korekt na biegu jałowym oraz pod obciążeniem
2. Niesprawny przepływomierz - konieczne logi z przepływomierza
3. Nieszczelność w dolocie - konieczne logi doładowania oraz kontrola wzrokowa węży dolotowych
4. Niesprawność przepustnicy/klapy gaszącej (nie mylić z klapkami) - odczytać błędy z ECU, sprawdzić zachowanie silnika podczas gaszenia - wstrząsy silnika oznaczają problem z przepustnicą/klapą (zaolejenie, zimne luty)
5. Niesprawność w obwodzie czujników ciśnienia DPF
6. Niesprawny termostat - wskazówka w pionie? Wykonać logi temperatury
7. Sprawdzić wszystkie parametry DPF w ECU silnika: przebiegi 5 ostatnich regeneracji, średnia temperatura 5 ostatnich regeneracji, ciśnienie różnicowe na biegu jałowym
Wszystko to możesz wykonać we własnym zakresie przy pomocy programu diagnostycznego Multiecuscan i kompatybilnego z FIAT CAN kabla ELM327 lub niebieskiego KKL'a.
Jest nowy wkład bosha bodaj, polecany ogólnie przez firmę zajmującą się wyłącznie DPF. Uznali, że stary jest uszkodzony przez zapieczone najprawdopodobniej oleje i czyszczenie chemiczne nie będzie dawało wystarczającego efektu. Za wymianę wkładu plus nowy intercooler i czujnik z robocizną dałem 1850zl
Wysłane z mojego Mi 9 SE przy użyciu Tapatalka
Teraz tego kabla raczej nie zdobędę. Jest tu może ktoś z Krakowa albo okolic kto posiada takie cuda?
Wysłane z mojego Mi 9 SE przy użyciu Tapatalka
Zakup kabla to jest ułamek % kwoty, którą wydałeś na naprawę auta. Kup, przyda się teraz i przyda się na przyszłość. A co do wkładu DPF, to nie słyszałem żeby BOSCH produkował filtry DPF. Bosch zajmuje się bardziej układami wtryskowymi niż wydechowymi. No ale może się mylę.
Kupić kupię ale najwcześniej w poniedziałek a tak bym spożytkował weekend. Co do filtra zaraz zajrzę w papiery
Wysłane z mojego Mi 9 SE przy użyciu Tapatalka
Ale piszesz, że zawieziesz auto do ASO, a później że nie stać Cię na zabawy ASO z Twoim autem ;) ASO tanie nie jest. Jeśli już to zacznij u nich wizytę od diagnostyki komputerowej. Może odczytają jakieś błędy ze sterownika i to będzie trop od czego zacząć. Zażądaj wydruku kodów błędów z opisem z programu. Niech przy okazji wrzucą na wydruk:
- wszystkie parametry filtra DPF na pracującym silniku
- korekty wtryskiwaczy na pracującym silniku (na wolnych obrotach bez obciążenia oraz pod obciążeniem - włączona klimatyzacja + światła)
- odczyty z przepływomierza (oczekiwane oraz zmierzone)
- ciśnienie w dolocie (oczekiwane oraz zmierzone)
Często ludzie jadą na diagnostykę, serwisant wykasuje błąd, a klient później nie wie co było przyczyną błędu..
Pojadę, jak nie uda się zdiagnozować inaczej. A ASO też raczej tylko diagnoza. Bo z moich doświadczeń, to jakość napraw wcale nie jest lepsza a przynajmniej może uda im się coś ustalić
P.S.
Wkład jest JMJ
Wysłane z mojego Mi 9 SE przy użyciu Tapatalka
Co do opinii nt ASO się zgadzam. Co do zamienników JMJ... To są zamienniki z Polski. Na ich stronie nie znajdziesz żadnych informacji nt budowy wkładu filtra. Nie wiadomo czy to ceramika, czy metal. Oryginał zawiera metale szlachetne jak chociażby platyna dlatego jego cena jest tak wysoka.
Rozumiem, że lubimy Cromy, ale 20% wartości samochodu wywalić w DPF? Może przyszła pora na zmianę? Oczywiście samochodu a nie kolejnych elementów.
Nie wiem ile wart jest Twój, ale w moim to ok 10% za DPF, intercooler i robociznę
Wysłane z mojego Mi 9 SE przy użyciu Tapatalka
Jak sprzedasz ją za 18,5 kzł to ja dorzucę 500 zł. Tak od siebie.
"DPF, intercooler i robociznę"
Wysłane z mojego Mi 9 SE przy użyciu Tapatalka
AdrianAdek89
09-09-2020, 13:05
Czy ktoś z was używa płukanek do silnika? Macie jakieś doświadczenie w tym temacie i czy coś to daje?
Ja używam z powodzeniem w kilku autach. Co każda lub co druga wymianę. Nowy olej dłużej pozostaje "czysty", więc plukanki działają 😁
Abramsik
02-09-2021, 12:39
Odgrzeje trochę temat. Pacjent Croma z nalotem 274 200 km. Zdrowa, dziarska i odpukać wszystko OK. Ale do rzeczy. Po powrocie z wakacji (3tys km z kawałkiem) zauważyłem na bagażniku rowerowym (na hak) lekkie okopcenie po stronie wydechu. Nie było tego jak dojechałem w tamtą stronę albo jeśli było to niezauważalne. I tu pytanie - czy przy sprawnym DPFie jest możliwe takie okopcenie? Po podłączeniu MESa otrzymałem takie dane
40871
Sprawdź jak wyglądają parametry przepływki - oczekiwane do odczytanych
Powered by vBulletin™ Version 4.2.5 Copyright © 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.