PDA

Zobacz pełną wersję : Ładowanie akumulatora z systemem start-stop



manio20
24-02-2018, 00:42
mam pytanie: czy ktoś z was ładował akumulator z systemem start-stop a jeżeli tak to jakiej ładowarki używał (do tych akumulatorów podobno muszą być odpowiednie ładowarki), no i czy były jakieś problemy związane z tym ładowaniem, jak zareagował komputer?

Qvadrat
24-02-2018, 08:32
Czy chodzi Ci konkretnie o ładowanie podlaczonego w aucie akumulatora? Czy o ladowanie odłączonego / wymontowanego z auta?

krowka1978
24-02-2018, 09:24
Zapewne masz akumulator Heavy Duty, czyli zwykły kwasowo-ołowiowy "wzmocniony". Do ładowania trzeba odłączyć wtyczkę IBS i złączkę klemy -. Najlepiej jednak odłączyć również +, a jeszcze lepiej ładować poza autem.
Co do ładowarek z każdym typem sobie radzą - mowa o mikroprocesorowych.
Ps. Na youtube jest kanał MrAkumulator, czy jakoś tak. Polecam zapoznać się - dość ciekawe sprawy poruszają.

kartonik
24-02-2018, 10:45
Można ładować jak każdy zwykły akumulator.

manio20
24-02-2018, 10:57
ok dzięki, robię małe przebiegi dzienne-z pracy do pracy parę kilometrów, jeszcze te mrozy, dlatego akumulator jest ciągle niedoładowany (komputer pokazuje cały czas trzy paski ładowania akumulatora), dlatego myślałem o porządnym naładowaniu od czasu do czasu.

kartonik
24-02-2018, 11:10
Mam podobne warunki eksploatacji samochodu i z tego względu regularnie doładowuję akumulator.

krowka1978
24-02-2018, 11:13
ok dzięki, robię małe przebiegi dzienne-z pracy do pracy parę kilometrów, jeszcze te mrozy, dlatego akumulator jest ciągle niedoładowany (komputer pokazuje cały czas trzy paski ładowania akumulatora), dlatego myślałem o porządnym naładowaniu od czasu do czasu.

Te paski wskazują napięcie ładowania, 3 oznaczają około 14V. Poziom naładowania sprawdzisz albo AlfaOBD/Mes, albo testerem.

kartonik
24-02-2018, 11:42
U mnie pomimo niedoładowanego aku czasami ładuje na 2 kreski :tongue

manio20
24-02-2018, 12:29
Zapewne masz akumulator Heavy Duty, czyli zwykły kwasowo-ołowiowy "wzmocniony".
Czy ten wzmocniony akumulator ma może oznaczenie "EFB"?

krowka1978
24-02-2018, 13:45
Czy ten wzmocniony akumulator ma może oznaczenie "EFB"?

Nie, EFB jest innej konstrukcji (przejściówka pomiędzy zwykłym kwasowo-ołowiowym a AGM), więc Heavy Duty stety/niestety nie masz, jeśli EFB na nim znalazłeś.

Jeśli aku jest Heavy Duty, to też tak jest oznaczony.

Ładować EFB możesz ładowarką mikroprocesorową.

manio20
24-02-2018, 15:50
pochrzaniło mi się z tymi typami akumulatorów, zajrzałem pod maskę mam oznaczenie Heavy Duty, dzięki Krówka teraz jestem mądrzejszy :roll:

FiatPrime
24-02-2018, 16:21
Skoro jesteśmy w temacie aku to żeby nie śmiecić zapytam: Jaki aku dobrać pod alternator 120A (1,4 95 kunia)? Tzn największy, żeby tak się doładowywał w godzinę jazdy? Pytam, bo jak ogarnę ten syf pod maską po pierwszym przeglądzie to będę montować Webasto mokre (50W/5A z dmuchawą). 65Ah raczej minimum? :P

krowka1978
24-02-2018, 17:27
Przy 120A alternatorze do 500X jest aku 63Ah. W przypadku 150A jest aku 72Ah.

FiatPrime
24-02-2018, 18:26
Trzeba będzie majstrów w hurtowni spytać. We Fiacie trzeba potem do komputera wprowadzać pojemność aku? W Citroenie i Renault musiałem przy zmianie podawać nowe parametry aku przez Lexię/Clip.

czech22
24-02-2018, 19:32
Jakie powinno być napięcie spoczynkowe, tzn na postoju. U mnie nawet po dłuższej jeżdzie jest 12,2 i nic więcej.

kartonik
24-02-2018, 20:17
U mnie niewiele więcej :tongue

rafal_rx
24-02-2018, 22:55
Nie, EFB jest innej konstrukcji (przejściówka pomiędzy zwykłym kwasowo-ołowiowym a AGM), .
Nie ma czegoś takiego jak przejściówka. AGM to jest absorbent glass mat: nie ma płynnego elektrolitu, kwas jest uwięziony w matach z włókna szklanego.Teoretycznie może pracować w każdej pozycji, jednakże ze względu na zawory bezpieczeństwa nadciśnieniowe (de facto mogą to być zwykłe gumki nałożone na plastikowe rurki schowane pod obudową) nie powinien być ustawiony górną powierzchnią na podłożu. Ma trochę wyższe napięcie spoczynkowe, teoretycznie znacznie dłuższą żywotność. Ma znacznie większą odporność na wstrząsy. Nie lubi wysokiej temperatury, bo wpływa ona ujemnie na trwałość, dlatego jest umieszczany często poza komorą silnika, lub w osłonach termicznych. Ładowarki z opcją AGM ładują je do nieco większego napięcia, niż zwykłe (14,8).
Akumulator EFB to zwykły akumulator kwasowo-ołowiowy z płynnym elektrolitem, dla którego producent zadeklarował istotnie większą żywotność wyrażoną w ilości cykli rozładowań i ładowań. Natomiast w jaki sposób to uzyskał... Hmm, do końca nie wiem dokładnie, bo to tajemnica producentów. Tzw. kratki mogą być wykonane technologią odlewania zamiast ciągniono-kutej, lub po prostu są wzmocnione czyli większe, plus zastosowanie jakichś lepszych separatorów.
Dla porównania: fiatowski Exide HD ma 72Ah i 570A masa ~17-18kg, Bosch S5 AGM ma 70Ah i 760Ah masa ~20kg. Wymiary identyczne. Na "zimno" agm w moim samochodzie ma napięcie 12,6V.
Należy przypuszczać, że akumulatory HD to są odpowiedniki EFB, a inna nazwa to jakiś zabieg marketingowo-handlowy.

krowka1978
25-02-2018, 02:14
Nie ma czegoś takiego jak przejściówka.
Zastosowałem skrót myślowy - EFB można stosować zamiast standardowego kwasowo-ołowiowego w chociażby maluchu.



fiatowski Exide HD ma 72Ah i 570A
Ten Exide ma 620A prądu rozruchowego. Mój egzemplarz po prawie 2 latach pracy ma zmierzone 649A.



Należy przypuszczać, że akumulatory HD to są odpowiedniki EFB, a inna nazwa to jakiś zabieg marketingowo-handlowy.
Może tak, może nie. Wcześniej akumulatory HD polecane były do ciężarówek i maszyn budowlanych. Trudno powiedzieć, czy EFB to to samo co HD. W dokumentacji FIAT podaje oba rodzaje akumulatorów.

(Automat) Autor dopisał treść. Post został scalony.


Trzeba będzie majstrów w hurtowni spytać. We Fiacie trzeba potem do komputera wprowadzać pojemność aku? W Citroenie i Renault musiałem przy zmianie podawać nowe parametry aku przez Lexię/Clip.

W MES nie ma opcji. W AlfaOBD niby jest wybór wydajności alternatora i pojemności aku w opcjach konfiguracji auta. Nie ma ustawiania znacznika wymiany aku na nowy - nawet w autach z S&S (IBS robi po podłączeniu zasilania adaptację).

(Automat) Autor dopisał treść. Post został scalony.


Jakie powinno być napięcie spoczynkowe, tzn na postoju. U mnie nawet po dłuższej jeżdzie jest 12,2 i nic więcej.

Teoretycznie w naładowanym 12,5V. Jednak w moich przypadkach 12,2 do 12,3 po 12 godzinach postoju - trzeba pamiętać, że są zasilane niektóre graty.

rafal_rx
25-02-2018, 21:55
Ten Exide ma 620A prądu rozruchowego. Mogłem się pomylić, może masz inny.


Wcześniej akumulatory HD polecane były do ciężarówek i maszyn budowlanych. Trudno powiedzieć, czy EFB to to samo co HD.Aby się dowiedzieć, trzeba po wylaniu elektrolitu rozbić obudowy i namacalnie sprawdzić:lol: