PDA

Zobacz pełną wersję : Temperatura silnika



marx30
19-02-2018, 07:54
Panowie pozwole sobie rozpętać kolejny wątek na temat temperatury silnika a raczej cieczy chłodzacej w tipkach.
Ma ktoś jakies aplikacje i interfejsy żeby stwierdzić jaka jest w dogrzanym aucie w trakcie jazdy?
Bo z moich obserwacji (no chińskim cyfrowym HUD ale czyta on bezpośrednio z EOBD)wynika że silnik pracuje w zakresie 75-80 stopni. Jest to wynik z jazdy ok 100 km w roznych warunkach i termostat "chodzi" właśnie w tych granicach. Na wyświetlaczu w aucie temperatura jest ok -pośrodku skali przy czym osiąga to położenie już przy 70 stopniach.
A coś mi się zdaje że powinno to być bliżej 90 stopni

krowka1978
19-02-2018, 09:12
Zauważ, że teraz korzystasz z ogrzewania w aucie. Sprawdź z wyłączonym w czasie jazdy i na postoju, gdy wiatrak na chłodnicy się załączy.

marx30
19-02-2018, 10:24
Zauważ, że teraz korzystasz z ogrzewania w aucie. Sprawdź z wyłączonym w czasie jazdy i na postoju, gdy wiatrak na chłodnicy się załączy.
No ale termostat powinien chyba sie otwierac wyzej.

Musze zweryfikowac czy ten wskaznik pokazuje to samo co np. alfaobd. jesli tak to chciałbym wiedziec jak jest w innych autach (sam moge porównac z mito).

krowka1978
19-02-2018, 11:23
Na wyświetlaczu w aucie temperatura jest ok -pośrodku skali przy czym osiąga to położenie już przy 70 stopniach.
A coś mi się zdaje że powinno to być bliżej 90 stopni

Nie odniosłem się do tej części wypowiedzi. Nie bez powodu tak zrobili. Dzięki temu zabiegowi nie masz falowania wskazania temperatury. Gdyby było przy 90, to wskaźnik w czasie jazdy cały czas latałby góra dół.
W innych FIAT-ach, przynajmniej tych od 2005 roku, jest tak samo.

Jak chcesz sprawdzić, kiedy termostat rzeczywiście zaczyna popuszczać, to patrz na wskazania temperatury na kompie i macaj przewód powrotny z termostatu do chłodnicy - kiedy zacznie robić się ciepły sprawdzisz temperaturę otwarcia w sofcie.

marx30
19-02-2018, 12:49
Ja też użyłem skrótu. Wskaźnik to kij - rozumiem (choć w alfie w połowie skali tam gdzie wskazówka stoi mam napisane 90 stopni i -sprawdzę jak się to ma do odczytywanej z EOBD). W tipo tam gdzie stoi wskazówka/ostatnia kreska nie ma napisane nic, ale to sprawa drugorzedna.
Ale chodzi mi o temp. pracy termostatu bo z tego odczytu w tipo widać że pracuje w granicach 75-80 stopni (chyba że to chińskie g... kłamie choć np. prędkość i obroty pokazuje dobrze dlatego chce porównać alfaobd).
Przy ok 80 się otwiera (maks co było na wyświetlaczu to przez chwilę 82 stopnie podczas postoju na swiatłach po szybszej jezdzie.

dramez
19-02-2018, 13:10
Abstrahując od dokładnych temperatur ja jeśli pod korkiem nie widzę nagaru to uznaje że temperatura pracy silnika nie jest za niska. Przyzwyczajenie ze starego Opla który szczególnie na LPG w zimę lubiał nagromadzić trochę nagaru a i miewalem przejściowe problemy z nagrzewnicą i termostatem w nim.

marx30
19-02-2018, 13:15
nagaru czy emulsji wodno-olejowej tzw. masła?

dramez
19-02-2018, 13:50
nagaru czy emulsji wodno-olejowej tzw. masła?

Widzisz laik ze mnie i nie odróżniam :-):-):-) Chodzi o masło czyli olej związany z parą wodną od samego oleju i powietrza w komorze silnika.

krowka1978
19-02-2018, 14:02
Ja też użyłem skrótu. Wskaźnik to kij - rozumiem (choć w alfie w połowie skali tam gdzie wskazówka stoi mam napisane 90 stopni i -sprawdzę jak się to ma do odczytywanej z EOBD). W tipo tam gdzie stoi wskazówka/ostatnia kreska nie ma napisane nic, ale to sprawa drugorzedna.
Ale chodzi mi o temp. pracy termostatu bo z tego odczytu w tipo widać że pracuje w granicach 75-80 stopni (chyba że to chińskie g... kłamie choć np. prędkość i obroty pokazuje dobrze dlatego chce porównać alfaobd).
Przy ok 80 się otwiera (maks co było na wyświetlaczu to przez chwilę 82 stopnie podczas postoju na swiatłach po szybszej jezdzie.

W Grande też nie ma temperatur na wskaźniku.
Teraz korzystasz z ogrzewania auta, więc tak szybko temperatury 88stC nie złapie. Jak chcesz sprawdzić kiedy otwiera termostat, to musisz zrobić to co napisałem.

giannini
19-02-2018, 14:08
Już kiedyś to pisałem , wszystkie obecne wskaźniki temperatury są kalibrowane tak , żeby pokazywał to co chcesz zobaczyć. To samo jest w mojej AR159 , temperatura waha się 85-95 stopni , a wskaźnik ani drgnie.

marx30
19-02-2018, 14:25
W Grande też nie ma temperatur na wskaźniku.
Teraz korzystasz z ogrzewania auta, więc tak szybko temperatury 88stC nie złapie. Jak chcesz sprawdzić kiedy otwiera termostat, to musisz zrobić to co napisałem.
Pobadam, ale cokolwiek dziwne jest że jadąc 100km (droga krajowa predkości ok.70-120) ani raz nie pokazało się chocby 85 stopni. Stając na skryzowaniu dochodziło do tych 81-82 i zjazd w dół do ok 77-78. Na zdjęciu po przejechaniu jakichś 25 km.
Dodam że 70 stopni przy zewn. temp ok. zera łapie w kilka (edit sprawdzilem na mapie poniżej 3) km

krowka1978
19-02-2018, 14:33
Już kiedyś to pisałem , wszystkie obecne wskaźniki temperatury są kalibrowane tak , żeby pokazywał to co chcesz zobaczyć. To samo jest w mojej AR159 , temperatura waha się 85-95 stopni , a wskaźnik ani drgnie.

Widzisz, mnie wkurzało to, że w np. Corsie B wskaźnik temperatury jeździł w tą i z powrotem - jak dla mnie bez sensu. Po co ma co chwilę skakać pomiędzy podanymi przez Ciebie 85-95stC? Aż tak potrzebna Ci ta wiedza? Dla przeciętnego użytkownika jeśli stoi :redface: w połowie skali, to ok :smile:

(Automat) Autor dopisał treść. Post został scalony.


Pobadam, ale cokolwiek dziwne jest że jadąc 100km (droga krajowa predkości ok.70-120) ani raz nie pokazało się chocby 85 stopni. Stając na skryzowaniu dochodziło do tych 81-82 i zjazd w dół do ok 77-78. Na zdjęciu po przejechaniu jakichś 25 km

Może wadliwy termostat, więc pobadaj, ale najpierw upewnij się, z którego czujnika jest odczyt temperatury przez to urządzonko :wink: Musi być czytany ten z termostatu :wink:

marx30
19-02-2018, 14:46
To coś czyta z eobd (jest podłaczone przez gniazdo diagnostyczne) więc cyfra jest cyfra i powinna być taka sama ale nie wiadomo czy nie ma przekłamań bo kij wie jaki algorytm zastosowali.
Prędkość jest ok to ok 130 potem trochę zawyża (ok +3 km) ale jest tam współczynnik korekty którym mozna losować i sami pisza w instrukji że to po to jest.
Podobnie jest dla spalania chwilowego - też mozna korygować.
Obroty też na oko OK.
Ale o korekcie temperatury słowa nie ma
Działa dośc szybko lagów chyba nie ma
Porownam

FiatPrime
19-02-2018, 15:08
Teraz sprawdziłem po obd. Temperatura lata około 87. Jazda po mieście i 10 km ekspresowa na koniec.

Sprawdź też normalnym adapterem obd.https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180219/b689a61f4502b5100e545e49a9b43029.jpg

Wysłane z mojego ONEPLUS A5000 przy użyciu Tapatalka

marx30
19-02-2018, 15:13
Teraz sprawdziłem po obd. Temperatura lata około 87. Jazda po mieście i 10 km ekspresowa na koniec.
THX tak własnie myslałem że to coś źle czyta.
Sprawdze normalnym elmem

TipoSedan
19-02-2018, 15:22
Jak Majfrendy doślą interfejs kupiony z miesiąc temu;) to trzeba będzie to sprawdzić niezwłocznie bo niska temperatura robi kuku: Prawidłowa temperatura silnika – skutki niedogrzania - Napęd i skrzynia biegĂłw - Eksploatacja - Infor.pl (http://mojafirma.infor.pl/moto/eksploatacja-auta/naped-i-skrzynia-biegow/323169,Prawidlowa-temperatura-silnika-skutki-niedogrzania.html)

marx30
19-02-2018, 15:28
Ten HUD jest własnie od majfriendów ;-)

BTW Też wam na forum wyskakuje reklama mięsa drobiowego :) ?

FiatPrime
19-02-2018, 16:01
Dobry kuciak to martwy kuciak.

Bym nie panikował jeśli nie jest sprawdzone po OBD. Inna sprawa, że w żadnym aucie nie będzie 90*C sztywno, bo to tak nie działa. Teraz kompy samochodowe działają sporo szybciej niż kiedyś więc często odświeżają dane i widzimy wahania. A termostaty też są różne. Niektóre się otwierają przy 85* inne przy 90* w obrębie tego samego modelu. Miałem kiedyś Rovera i mogłem sobie wybierać termostaty do wyboru do koloru w zakresie od 80-90*C.

Marx, sprawdź pierw normalnie po OBD i wtedy będziesz wiedział czy faktycznie coś z autkiem nie halo ;) Ja obstawiam psikus chińskiego gadżetu :P

marx30
19-02-2018, 16:37
Nie panikuję ale zwrocilem uwage i trzeba zweryfikowac.wiem ze dawniej bywaly tzw.sportowe termostaty itp ale nie zglebialem tematu

tedybear
19-02-2018, 16:57
A że sie tak zapytam nie negując niczego - po co te rozważania a propos temperatury? Skoro działa i wskaźnik jest cały czas w połowie to co to za różnica czy 78 czy 82?. Jakby był rzeczywiście niedogrzany czy przegrzany no to rozumiem a tak mam wrażenie ze rozmowa o wszystkim i niczym :)

marx30
19-02-2018, 18:24
Chodzi o to co pokazuje wskaznik. Bo jesli jest tak ze pokazuje ze jest ok a ma tolerancje od 70 do niewiadomo ilu to mozesz jezdzic z niedogrzanym silnikiem nawet o tym nie wiedzac

FiatPrime
19-02-2018, 19:01
Jako fanboye marki powinniście właśnie znaleźć jakieś logiczne wytłumaczenie. Tak ma być! Krowa gdzie jesteś? Potrzebujemy specjalisty :)

Wysłane z mojego ONEPLUS A5000 przy użyciu Tapatalka

kjk
19-02-2018, 19:59
Chodzi o to co pokazuje wskaznik. Bo jesli jest tak ze pokazuje ze jest ok a ma tolerancje od 70 do niewiadomo ilu to mozesz jezdzic z niedogrzanym silnikiem nawet o tym nie wiedzac

Zaintrygowałeś mnie. Jednak dopiero w przyszłym tygodniu jadę w dłuższą trasę, gdzie silnik będzie miał okazję porządnie rozgrzać się, to wybadam temat....

brylancik13
19-02-2018, 20:03
Jesli cos wskazuje na niedogrzanie silnika to temp oleju a nie temp wody. Na wskaznik temp wody spoglądam gdy chce wiedziec kiedy sie przelaczy na LPG jesli mnie to interesuje a jak chce wiedziec czy w pełni mozna korzystać z mozliwosci silnika patrze na wskaznik temp oleju, ktory Tipo akurat ma i pomimo ze nie pokazuje konkretnej temp to wskazuje czy jest juz odpowiednia.

Chyba ze szukacie na siłe kolejnej mega usterki Fiata, ktory nie potrafi skonstruowac prostego silnika i na kazdym kroku robi lipe

kjk
19-02-2018, 20:19
patrze na wskaznik temp oleju, ktory Tipo akurat ma
Wskaźnik ma, tylko nie ma czujnika :lol:. Ktoś (marx30??) pisał, że temp. oleju jest szacowana na podstawie innych parametrów. Także ten wskaźnik to też gadżet.

brylancik13
19-02-2018, 20:34
No pewnie z fusów. Spoko fajny gadżet.

dam9an
19-02-2018, 20:38
Tipo nie ma czujnika temperatury oleju. Info od fiata

marx30
19-02-2018, 20:39
Pewnie liczy z temperatury wody obciazenia silnika temp powietrza zasysanego itp. A ja nie szukam na sile usterki tylko lubie wiedziec. Usterka jest pewnie w tym gadzeciku. Ale przy okazji mnie oswiecilo ze moje mito slabo grzeje moze nie dlatego ze nagrzewnica brudna a moze dlatego ze stary termostat. Termostaty te tradycyjne sie starzeja i tracą parametry.

krowka1978
19-02-2018, 21:49
Jako fanboye marki powinniście właśnie znaleźć jakieś logiczne wytłumaczenie. Tak ma być! Krowa gdzie jesteś? Potrzebujemy specjalisty :)

Wysłane z mojego ONEPLUS A5000 przy użyciu Tapatalka

W domu jestem :smile: Sprawdziłem jak to jest dokładnie w GP, w pincecie nie dało rady - AlfaOBD nie szczytuje parametrów przy błędzie weryfikacji kodu ISO ECU (nie ma mojego w ich bazie), więc na cegiełkowym nie sprawdzę.

W połowie skali w GP jest 80stC, więc problem z niedogrzaniem silnika na pewno się ujawnia :smile: Wskazówka dyga przy 50stC. Temperatura otwarcia termostatu 88stC. Skąd macie info, że w Tipo jest 70stC w połowie skali?

W TIPO otwarcie termostatu 88 +-2stC.

(Automat) Autor dopisał treść. Post został scalony.


Tipo nie ma czujnika temperatury oleju. Info od fiata

Rzeczywiście nie ma :roll:

marx30
20-02-2018, 00:32
U mnie na tym chinskim huddzie dokladnie kiedy wskazowka siega polowy wskakuje 70 stopni. No ale chyba to klamie wiec nie upieram sie przy tym stwierdzeniu. Jutro zobacze na normalnym programie

marx30
20-02-2018, 08:01
No i wygląda na to że chiński wynalazek jest ok. Przyjechałem na parking HUD pokazywał 80, podłączyłem alfaobd (chwile trwało uruchomienie programu) i pokazywał 81-82 i rosło(auto stoi w miejscu na jałowych). Doszło do 86 przełaczyłem sie na HUD-a i HUD pokazał 87(na zdjęciach). Podczas jazdy widać wyraźnie że dochodzi do 80-81 po czym spada do 75-76 i tak w kółko. Czyli chyba dupnięty termostat albo design fail że termostat pracuje prawidłowo a czujnik od wody jest schładzany wpływem powietrza (stąd różnica kilku stopni) no ale chyba nie w silniku który ma >10 lat. Jest jeszcze kwestia samego alfaobd który pluł się że nie ma zarejestrowanego kodu ISO tego sterownika ale ostatecznie dane odczytał (cos sie pierdzieliło tylko z napieciem aku). Chyba że ktoś ma inna teorię. Jak woda doszła do tych 86 szacowana temperatura oleju wynosiła 89. Oczywiście wskaźnik wody w normie stoi elegancko od 70 (dokładnie 72) w poziomie tzn zapełniona połowa kresek (czyli jak dla mnie może go w ogóle nie być bo jest chuja warty)

marx30
20-02-2018, 10:26
Trochę głupio pisać samemu ze sobą ale dzielę sie wiedzą :)
Ze specyfikacji silnika T_jet (dla bravo) wynika że wszystko jest OK.

Termostat jest na 80'C nie na 88 "C.

Ale gdyby ktos z właścicieli T-jetów sprawdził, byłoby miło

krowka1978
20-02-2018, 10:53
chyba dupnięty termostat albo design fail że termostat pracuje prawidłowo a czujnik od wody jest schładzany wpływem powietrza (stąd różnica kilku stopni)
Nie ma takiej możliwości, żeby czujnik temperatury płynu był schłodzony powietrzem. Czujnik jest "sondą", długości około 2-3cm, która wkręcona jest w korpus termostatu. Cały czas zanurzona w płynie.
Sprawdź, tak jak już wcześniej pisałem, przy jakiej temperaturze robi się ciepły gruby wąż powrotny do chłodnicy. Zakres zadziałania termostatu 86-90stC.

Dziś spróbuję w pincecie innym softem (dostałem z interfejsem) sprawdzić temperaturę. Trochę wkurzający jest fakt, że już na starcie pali się u mnie pierwsza cegiełka, a moim zdaniem powinna zapalić się od 50stC.

(Automat) Autor dopisał treść. Post został scalony.


Termostat jest na 80'C nie na 88 "C.

W 1.4 16V 86-90stC.

W MultiAir jest 80+-2stC.

W dizlach i 1.6 E-Torq też 88+-2.

Znalazłem info, że w T-Jet w Tipo też jest 88+-2stC - dokumentacja FIAT-a, podejrzewam błąd.

marx30
20-02-2018, 11:25
Tak sobie gdybałem z tym czujnikiem no bo co innego. Ale jak fiat podaje 80 'C w swoich papierach to wszystko wydaje się być OK. Widać turbobenzyny są na 80 -ciekawi mnie czemu bo w różnej "literaturze" piszą że właśnie w silnikach z doładowaniem jest tendencja do podnoszenia temperatury a żeby nie przgiąc stosuje się termostaty fazowe reagujące wcześniej.
A kolejna rzecz samego licznika- jeżeli u mnie przy 72 jest połowa to jak jest w wolnossaku. Jeśli inaczej to liczniki sa różne. A jeśli tak samo to ten cały zestaw wskaźników jest gadżetem gorszym od tego chińczyka

krowka1978
20-02-2018, 11:31
Widać turbobenzyny są na 80 -ciekawi mnie czemu bo w różnej "literaturze" piszą że właśnie w silnikach z doładowaniem jest tendencja do podnoszenia temperatury a żeby nie przgiąc stosuje się termostaty fazowe reagujące wcześniej
Podejrzewam, że dlatego tak zrobiono, bo w układ chłodzenia wpięta jest turbina, która temperaturę ma jednak sporą. W moim przypadku mam odczucie, że silnik wyraźnie szybciej się nagrzewa niż w wolnossaku. Jest również chłodniczka oleju, chłodziwem jest oczywiście płyn chłodniczy.

marx30
20-02-2018, 11:42
Na bank sie szybciej nagrzewa. Przełączenie na LPG w wolnossaku mam na 25 stopni w T-jecie przełącza się przy 51. Przełaczają się mniej więcej w tym samym miejscu na drodze

FiatPrime
20-02-2018, 12:02
Jeszcze zauważ, że ważny jest jaki odcinek jedziesz. Bo gdy termostat się otwiera, płyn z dużego obiegu, miesza się z płynem z małego. I możesz w początkowych fazach jazdy mieć skoki temp o te kilka stopni. Ja jeszcze porobię LOGI jak ogarnę gdzie się to robi w Piston. Ale z tego co obserwuję od wczoraj to temp. raczej się trzyma +/-3*C.

marx30
20-02-2018, 14:44
Tak czy inaczej wygląda na to ze nic sie nie spierdzieliło oraz że co ciekawe chiński wynalazek działa i nawet jestem z niego zadowolony. Nie wiem tylko czy nie odwrócić i nie wyświetlać na szybie (jest taka opcja).

Maniek_wroc
20-02-2018, 16:38
Marx30 - możesz wkleić linki do tego zestawu który masz zamontowany? ew. na PW ?

marx30
20-02-2018, 16:51
Szukaj pod hud p9 u chinczykow na ali. A tych nieodwracalnych tzn dzialajacych jedynie jako hud(bo ten ma opcje normalnej pracy -jak widac ) jest tez w cholere sadze ze podstawowe uklady interfejsu maja takie same i beda z fiatem hulać. Sa bogatsze w cyferki ale wtedy troche choinka na szybie

bravaj
20-02-2018, 21:24
Marx30 - możesz wkleić linki do tego zestawu który masz zamontowany? ew. na PW ?

Znalazłem na
WYŚWIETLACZ PROJEKTOR LED LCD HUD OBD2 P9 ZEGARY (7163104259) - Allegro.pl - Więcej niż aukcje. (http://allegro.pl/wyswietlacz-projektor-led-lcd-hud-obd2-p9-zegary-i7163104259.html#thumb/10)

marx30
20-02-2018, 21:28
Tez mozna. Tylko cena... Wiadomo

bahamut24
21-02-2018, 07:52
Z aliexpress lepiej zamowic min 1/3 ceny zaoszczedzona.

Maniek_wroc
21-02-2018, 12:11
Fakt pojechali trochę z ceną ... ale dzięki za link :-)

marx30
21-02-2018, 12:14
na ali poniżej stówki ale trzeba czekać

marx30
21-02-2018, 23:59
Juz wiem czemu termostat na 80 stopni zrobili. Jak sie depnie do oporu wystarczy kilkanascie sekund to z 79-80 robi sie 86-87 a zimno jest. Bezwladnosc systemu robi swoje a w lato pewnie jeszcze gorzej . Przy poczatkowych 88-90 bez termostatu fazowego mogloby byc podbramkowo. Z drugiej strony mogli fazowy zrobic, wolny pin w ecu do sterowania chyba by sie znalazl.

krowka1978
22-02-2018, 02:49
Z drugiej strony mogli fazowy zrobic, wolny pin w ecu do sterowania chyba by sie znalazl.
Może lepiej, że nie ma. W autach od PSA stosowali, ale się wycofali. Jako części zamiennej nie można już kupić. Gdy wypaśny termostat się sypie, to zamieniany jest na klasyczny plus emulator.

marx30
22-02-2018, 08:18
Opel stosuje. Nie wiem czy we wszystkich wersjach ale w turbobenzynie 1,6 200KM. Ludziska się skarżą że jak dadzą w palnik to im temperatura spada a to własnie ecu wymusza grzałką otwarcie termostatu zapobiegawczo. Ale osobiście mentalnie nie jestem przyzwyczajony do temp. silnika(tzn wody) np.76 stopni a taką często widać. No ale chyba wiedzą co robią bo ponoć T-jet ma wysokie EGT. Do tego mam LPG więc tym bardziej może miec to sens ale mam mieszane uczucia.
Fajnie jakby ktoś z turbobenzyną też obadał jakie ma temperatury.
Tak czy inaczej muszę przebadać uzyteczność tego wyświetlacza w aspekcie chłodzenia turbiny po ostrzejszej jeździe.
Obserwacje czy temperatura rośnie czy spada i jakie ma wartości mogą być użyteczne. Jak np. po jakimś dynamiczniejszym kręceniu zjadę na parking i pokaże np. 90 i spada to znaczy że odbiera ciepło z turbiny i trzebaby poczekać z wyłączaniem do ustabilizowania się.

Edit: jak to kogos interesuje to sądząc po dyskusji na forum alfaholików to te typy tak mają i regułą wydaje sie to być dla fiatowskich silników z turbo chłodzonych cieczą.

krowka1978
22-02-2018, 10:44
Fajnie jakby ktoś z turbobenzyną też obadał jakie ma temperatury.
Mam soft od interfejsu OBDLink MX, który czyta parametry :smile: Obadam mojego MultiAir'a i dam znać ;-)

dramez
22-02-2018, 10:56
A z ciekawości... Jaką pokazuje temperaturę oleju (nie wody) w momencie gdy na wyswietlaczu pokażą się już dwie kreski czyli że temperatura silnika jest optymalna? To już będzie powyżej 80 stopni czy dużo mniej?
Bo ja zaczynam agresywniej jeździć jak mi ta druga kreska się zapali.
Pytam bo moze warto jeszcze chwilę poczekać przed wkręcaniem silnika na wyższe obroty.

marx30
22-02-2018, 11:15
A z ciekawości... Jaką pokazuje temperaturę oleju (nie wody) w momencie gdy na wyswietlaczu pokażą się już dwie kreski czyli że temperatura silnika jest optymalna? To już będzie powyżej 80 stopni czy dużo mniej?
Bo ja zaczynam agresywniej jeździć jak mi ta druga kreska się zapali.
Pytam bo moze warto jeszcze chwilę poczekać przed wkręcaniem silnika na wyższe obroty.
Optymalna wody to więcej niż dwie kreski - to połowa skali (+kilka minut :) bo połowę pokazuje już przy 70-72). Dla uściślenia ja mówię o wyświetlaczu w menu pomiedzy zegarami nie o linijce obok obrotomierza (ja tam nie mam temp. wody tylko poziom LPG stąd też pomysł zakupu cyfrowego i jak widać te niuanse chyba dość trafiony).

Chyba że piszesz o tych segmentach od miernika oleju?
Tak czy inaczej nie wiem, trzebaby z laptopem pojeździć -ten hud temperatury oleju nie obsługuje.
Ale tak jak pisałem na poczatku dla 86 temp wody na postoju pokazywał 89 oleju. A chwile wczesniej tuz po jeździe mam jeszcze fotke dla temp wody 83 temp. oleju 88. Ale chyba z zasady o ile woda na postoju rosnie to olej ma tendencję spadkową ale kij wie bo to algorytm nie rzeczywisty pomiar temp. oleju. Ja staram się nie deptać jak olej nie pokaże dwóch segmentów a jak jednego to już w ogóle.
A przy okazji w ogóle w wolnossących jest wskaźnik temperatura oleju, wie ktoś?

SeA33
22-02-2018, 11:17
Jest wskaźnik temp. oleju

brylancik13
22-02-2018, 11:19
Jest i przedmowcy o to chodzilo. Ile ma olej jak swieca sie dwa segmenty na wskazniku temp oleju

krowka1978
22-02-2018, 11:21
Musiałbym z laptopem pojeździć. Ja staram się nie deptać jak olej nie pokaże dwóch segmentów a jak jednego to juz w ogóle.

W aktualnych warunkach w MultiAir temperaturę oleju jako dwie cegiełki pokazuje po przejechaniu 15km, jedna cegiełka po 3-4km. Tyle, że pokazuje faktyczną temperaturę, bo czujnik temperatury oleju jest obecny.
Dziś z ciekawości posprawdzam jak to wygląda.

marx30
22-02-2018, 11:27
W aktualnych warunkach w MultiAir temperaturę oleju jako dwie cegiełki pokazuje po przejechaniu 15km, jedna cegiełka po 3-4km. Tyle, że pokazuje faktyczną temperaturę, bo czujnik temperatury oleju jest obecny.
Dziś z ciekawości posprawdzam jak to wygląda.
No to u mnie drugi segment dzis zaświecił się gdzieś po około 7-8 km (z grubsza biorąć bo z pamięci) .

dramez
22-02-2018, 11:48
No to u mnie drugi segment dzis zaświecił się gdzieś po około 7-8 km (z grubsza biorąć bo z pamięci) .

Dokładnie o te segmenty od oleju mi chodziło i przy obecnych temperaturach 2 pokazują mi się mniej więcej po przejechaniu 5-6km. Mój Tipek ma PTC więc pośrednio minimalnie pewnie szybciej się zagrzewa oddając od silnika mniej ciepła do kabiny.

krowka1978
22-02-2018, 13:29
Tylko zauważcie, że temperatura oleju w Tipo jest wyliczana. Na screenie z AlfaOBD jest pole "Estimated oil temp.", a to porównując z autem z czujnikiem może sporo od rzeczywistości odbiegać i odbiega. W moim MA po około 3 km temperatura chłodziwa ustawia się na połowie skali, pierwsza cegiełka oleju na wyświetlaczu pojawia się cegiełkę, czasem dwie, przed środkową pozycją temperatury płynu.

dramez
22-02-2018, 13:44
Stąd też moje pytanie i ciekawość jaka jest faktyczna temperatura oleju w momencie gdy estymacja (2/4 cegiełki) mówi że jest już optymalnie.
Bo może powinienem dawać mocniej w kość odczekując jeszcze z kolejne 5 przejechanych kilometrów.

krowka1978
22-02-2018, 13:51
Stąd też moje pytanie i ciekawość jaka jest faktyczna temperatura oleju w momencie gdy estymacja (2/4 cegiełki) mówi że jest już optymalnie.
Bo może powinienem dawać mocniej w kość odczekując jeszcze z kolejne 5 przejechanych kilometrów.

Sprawdzę i dam znać.

Kasparo88
22-02-2018, 15:23
Stąd też moje pytanie i ciekawość jaka jest faktyczna temperatura oleju w momencie gdy estymacja (2/4 cegiełki) mówi że jest już optymalnie.
Bo może powinienem dawać mocniej w kość odczekując jeszcze z kolejne 5 przejechanych kilometrów.

Dwie kratki na oleju i rura, tjet ma to do siebie że olej szybciej się nagrzewa niż w 1.4 16v.Dla turbo po rozgrzaniu oleju im jego niższa temperatura tym lepiej. Po to też jest chłodniczka oleju. Raz miałem 3 kratki ale nie powiem jak jechalem i jaki styl jazdy 😈 u mnie przy obecnych temperaturach, włączonym ogrzewaniu już na starcie płyn chłodniczy w połowie skali po ok. 4 km, olej w połowie skali po ok 8km.Im ciepłej tym adekwatnie szybciej.

kjk
22-02-2018, 19:18
Przejechałem dzisiaj 15km (miasto ale poza szczytem, bez korków, temp -2C), mierząc temperaturę "wody" (silnik 1.4, 95KM, AlfaOBD). I tak: druga belka zaświeca się około 50C, po przekroczeniu 70C jest już środek skali. Temperatura doszła do 85C i potem sobie oscylowała +/-2C (wskaźnik oczywiście niezmiennie w połowie skali). Szacowana temp. oleju rośnie wolniej niż wody i finalnie osiągnęła 89C.

krowka1978
22-02-2018, 19:26
Niestety soft od interfejsu nie ma odczytu temperatury oleju. Niestety nie znam danych aby ręcznie ustawić czujkę.

marx30
22-02-2018, 20:09
Krówka a wode jak pokazuje?

ŻuczekM
22-02-2018, 20:39
W Bravo Sport Tjet 150KM jak się rozgrzał to miał polowe skali na temp. cieczy i trzymał ją bez względu na styl jazdy- warunki. Dokładnych pomiarów nie robiłem. W Lancii mam to samo.


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

krowka1978
22-02-2018, 20:42
Krówka a wode jak pokazuje?

Druga cegiełka, czyli pierwsza, przy 50. Połowa skali przy 70, potem dojeżdża do 80 i buja się pomiędzy 75 a 80 (sprawdziłem w czasie jazdy, na postoju nie sprawdzałem do ilu dojdzie).

marx30
22-02-2018, 20:46
To to tak samo. Ciekawe jak jest temp bloku i glowicy.

jacek2
22-02-2018, 21:02
To to tak samo. Ciekawe jak jest temp bloku i glowicy.
Wydaje mi się że to ta temp będzie znacząco się róznić w zależności od temp zewnętrznej. Im większy mróz tym ta temp będzie niższa.... a co do wskazań- pomiarów żadnych nie robiłem, ale z doświadczenia wiem że wtedy nagrzewnie poszczególnych elementów silnika inaczej przebiega. Wskaźnikiem(niezbyt dokładnym) ale jednak wskaźnikiem może być masło na korku oleju. To wszystko to tak o9gólnie z doświadczeń zbieranych przez lata. Ale opomiarowania sprzętem konkretnym- brak.

Loczek30
01-03-2018, 18:26
Panowie jak u was z przelaczaniem na lpg przy obecnych temperaturach? Przejechałem się tipo w niedziele i przy przechodzeniu na lpg zaczął gubić zapłon i mrugal check po chwili sam wrócił na benzynę, chodził juz równo. Check zgasł od razu i zaczął chodzić równo przyjechałem jeszcze kawałek zgasilem i zapalilem silnik. Za chwilę przyłączył się na lpg i już było ok. Dziś moja żona powiedziała że miała taką samą sytuacje. W momencie przyłączenia wskaźnik temperatury wskazywał trzy kreski . Auto jeździ normalnie, ma moc. Tylko ten problem przy przelaczaniu. T-jet +fabryczne lpg.

marx30
01-03-2018, 19:13
Widać zamarzł parownik. Ja taki sam objaw mialem w mito. U mnie przelaczenie jest przy 25 stopniach ale w taką pogodę nie pozwalam i jade na benzynie.. W takie mrozy przełączam ręcznie jak juz wskazowka sie ruszy znad 50 stopni. Ale to dzis bylo malo pokazywal 60 a po przelaczeniu miganie checka i brak mocy. Po przelaczeniu na benzyne nagrzaniu kolejne pare km na lpg bylo juz ok.No al rano mialem -20.

jaroslawrak
01-03-2018, 20:39
Tylko ten problem przy przelaczaniu. T-jet +fabryczne lpg.

Sprawdź,czy parownik i przewody z płynem przy nim są ciepłe kiedy przełączy się na gaz...może jest zapowietrzony....

Loczek30
01-03-2018, 21:20
Prawdopodobnie umiejscowienie parownika wyżej niż zbiornika wyrownawczego daje o sobie znać

marx30
02-03-2018, 09:37
Może tak, może nie. U mnie w miciaku zapowietrzony nie jest a tak się dzieje, tipkiem w taki mróz nie jeździłem.
Rozwiązaniem jest wyższa temperatura przełączenia lub zdrowy rozsądek kierowcy.
Jak się zrobi wyższą temp przełączenia będzie larmo że "towar niezgodny z umową" bo za dużo na benzynie jeździ. Faktem jest że nie będzie to wykorzystywane przez 90% czasu.
Więc pozostaje to drugie i te kilka dni w roku przełączyć ręcznie jak auto już nagrzane.

tom05
02-03-2018, 20:43
Panowie;
dla silnika 1.4 95 km, cyfrowy wskaźnik temperatury płynu chłodzącego ma 12 wskazań/świecących belek.
Czy jesteście w stanie przyporządkować konkretne wskazania ilości świecących diod/belek diod dla danej temperatury płynu? Obecny sposób wskazania temperatury płynu raczej nic nie mówi.....
Podobnie z wskaźnikiem poziomu paliwa - ile litrów paliwa przy określonej liczbie świecach belek?
dzięki, Tom.

kjk
02-03-2018, 22:13
Panowie;
dla silnika 1.4 95 km, cyfrowy wskaźnik temperatury płynu chłodzącego ma 12 wskazań/świecących belek.
Czy jesteście w stanie przyporządkować konkretne wskazania ilości świecących diod/belek diod dla danej temperatury płynu? Obecny sposób wskazania temperatury płynu raczej nic nie mówi.....

Odpowiedź co do płynu masz w tym wątku parę postów wyżej, w mojej wiadomości. O tym ile paliwa jest w baku gdy zapala się rezerwa lub po zgaśnięciu ostatniej belki też już były dyskusje - poszukaj. W obu przypadkach dokładnego pomiaru nie dostaniesz.

tipomirek
03-03-2018, 08:37
Temperatura płynu ,moje spostrzeżenia to takie że zimą przy ok -10 po przejechaniu ok 3-4 km pojawia się druga kreska i dopiero wtedy mocniej cisnę gaz ,to znaczy wrzuca 6 bieg ,niby nic nowego nie napisałem, wszyscy wiedzą ze zimnego silnika nie można obciążać ale nie kiedy spieszysz się i zapominasz o tym i check może wyskoczyć

krowka1978
03-03-2018, 08:59
Pierwsza zapalajaca się cegła temperatury to 50stC. W połowie w silnikach z turbina 70stC - termostaty 80stC.

marx30
06-03-2018, 18:46
Dzis troszke depnalem kilkanascie km 120-140 potem zjazd do miasta a twmperatura doszla do 98. Wskaznik caly czas byl w polowie. Zajebisty jest. -stoi w miejscu od 70 do 100 a moze wiecej.

kartonik
06-03-2018, 19:32
I dobrze, po co mam denerwować kierowcę, który będzie myślał, że ma walnięty termostat :wink:

marx30
06-03-2018, 19:56
No tak. Do pewnych rzeczy trzeba dojrzeć :). Ale powiem wam jak dać t-jetowi w palnik w lato to ciekawe rzeczy mogą się pokazać. Myślę że idzie ruszyć te wskazówkę ze środkowego położenia po szybszej jeździe na postoju

kjk
06-03-2018, 21:01
Wskaznik caly czas byl w polowie. Zajebisty jest. -stoi w miejscu od 70 do 100 a moze wiecej.
Gdyby pokazywał prawdziwą temperaturę, to niejeden widząc 100C goniłby zaraz do serwisu, bo "panie, woda mi się gotuje w chłodnicy!" :mrgreen:

Qvadrat
08-03-2018, 13:50
W sportingu wskazówka w mieście przy katowaniu dochodziła do 110... w cieniasie znaczy się :-)

Loczek30
18-03-2018, 14:12
U mnie prawdopodobnie padł jakiś czujnik temperatury od lpg, choć myślałem że sterownik lpg pomiar bierze z czujnika temperatury cieczy silnika, ale wygląda że nie. W nocy było u mnie -9 stopni, a sterownik chciał przełączyć na LPG po ok 200m jazdy. Czas odwiedzić aso.

jaroslawrak
19-03-2018, 01:51
Czujnik temp. dla sterownika LPG powinien być w parowniku....przynajmniej ja tak miałem w Sienie 1,6.

Kruk
01-05-2019, 00:55
Dwa tygodnie temu odebrałem samochód z salonu, obecnie mam przejechane ponad 200 km. Jakiś czas po zakupie zauważyłem, że w zbiorniczku wyrównawczym jest płynu ponad max. Odciągnąłem jakieś 250 ml tak, żeby było pomiędzy min a max. Jednak po każdej jeździe płynu trochę przybywało. Ostatnio sytuacja się unormowała i trzyma tyle ile po odlaniu. Zauważyłem jednak, że z rana ale nie za każdym razem, gdy silnik jest zimny i przejeżdżam kilka metrów słychać kilku sekundowe jak by przelewanie wody. Co to może być? No i jeszcze jedna kwestia, jak szybko nagrzewa wam się ten silnik? Bo u mnie przy temp powietrza według czujnika 19 stopni i przejechaniu 1,5 km + (kilka minut zajmuje mi wyjazd z garażu i zamykanie 2 bram, w drogę ruszam mniej więcej jak się wyłącza ssanie) temp jest już w połowie podziałki (czyli na tych umownych 90 stopniach). Czy można uznać to za normalne zjawisko w tym silniku? Wcześniej jeździłem tylko Dieslami, ale to 1,5 km wydaje mi się podejrzanie mało??

marx30
01-05-2019, 02:32
Połowa podziałki to nie jest 90. To jest od 70 kilku. To normalne że się tak szybko nagrzewa. Dzwięk przelewania to może być zapowietrzony układ.

krowka1978
01-05-2019, 08:40
Najlepsze jest to odciągnięcie płynu, bo "za dużo". Najpierw należy pytać, a nie nie mając pojęcia odciągać.


Dzwięk przelewania to może być zapowietrzony układ.
Układ jest samoodpowietrzający się, za wyjątkiem chłodnicy (to musiałbym sprawdzić, ale GP z tym silnikiem miało na chłodnicy korek). Więc jeżeli bulgocze, to gdzieś wciąga powietrze.
Jest jeszcze pytanie, czy jest zamontowana gazownia? To też by wiele wyjaśniło (np. nieszczelności, jeżeli montowana poza fabryką).

Kruk
01-05-2019, 16:11
To normalne że się tak szybko nagrzewa
Nie sądziłem że nagrzewanie w takim tempie jest właściwe, ale skoro jest to normalne zjawisko to jedna nurtująca mnie kwestia wyjaśniona.


Jest jeszcze pytanie, czy jest zamontowana gazownia?
Jest bez LPG.

W następnym tygodniu wybieram się do aso po odbiór zakupionych gratów, których brakowało po cięciach kosztów. Wspomnę o tym porannym „przelewaniu wody" i żeby odpowietrzyli chłodnicę.

stpman
01-05-2019, 22:38
Właśnie ja też zauważyłem, że od nowości na zimnym silniku po dodaniu gazu słychać jakieś takie dziwne bulgotanie / przelewanie cieczy.
Sam nie wiem co o tym myśleć...
Ma ktoś tak?

jacek2
02-05-2019, 14:18
Jeśli auto się szybko nagrzewa (silnik znaczy) to tylko plus dla niego. Parametry pracy silnika są szybko prawidłowe co za tym idzie kultura pracy i spalanie się szybko normuje. Zaletą tego silnika jest to że tak szybko osiąga właściwą temperaturę pracy. Dla mnie to było na początku bardzo miłe zaskoczenie.

Kruk
02-05-2019, 22:56
Jeśli auto się szybko nagrzewa (silnik znaczy) to tylko plus dla niego. Parametry pracy silnika są szybko prawidłowe co za tym idzie kultura pracy i spalanie się szybko normuje. Zaletą tego silnika jest to że tak szybko osiąga właściwą temperaturę pracy. Dla mnie to było na początku bardzo miłe zaskoczenie.
Gdyby nie problem ze zwiększająca się ilością płynu w zbiorniczku wyrównawczym i bulgotanie z rana w trakcie dodawania gazu to pewnie nie pytałbym o szybko wzrastającą temperaturę silnika, a tak szukam jakichś powiązań. Jeszcze jedno pytanie, po odpaleniu samochodu od razu zapala się pierwsza kreska na wskaźniku temp silnika?

krowka1978
02-05-2019, 22:58
Gdyby nie problem ze zwiększająca się ilością płynu w zbiorniczku wyrównawczym
Jest więcej na gorącym, czy zimnym?

Redzio
02-05-2019, 23:49
Gdyby nie problem ze zwiększająca się ilością płynu w zbiorniczku wyrównawczym i bulgotanie z rana w trakcie dodawania gazu to pewnie nie pytałbym o szybko wzrastającą temperaturę silnika, a tak szukam jakichś powiązań. Jeszcze jedno pytanie, po odpaleniu samochodu od razu zapala się pierwsza kreska na wskaźniku temp silnika?

Tak, po odpaleniu od razu zapala się 1 kreska temp

Kruk
03-05-2019, 00:25
Jest więcej na gorącym, czy zimnym?
Zawsze gdy sprawdzałem na zimnym to widziałem że poziom po każdej przejażdżce się zwiększa, ostatnio przestało się podnosić a nawet zaczęło po trochu spadać i ostatecznie na tą chwilę po każdej jeździe ilość pozostaje bez zmian. Jeszcze tylko to bulgotanie, ale to zapewne zapowietrzona chłodnica bo nic innego mi do głowy nie przychodzi

jaroslawrak
03-05-2019, 01:56
Prędzej nagrzewnica....przelewanie się płynu jest dobrze słyszalne od wewnątrz właśnie w tym elemencie...nie wiem czy ma odpowietrznik,trzeba by podejrzeć.

Kruk
03-05-2019, 20:01
Prędzej nagrzewnica....przelewanie się płynu jest dobrze słyszalne od wewnątrz właśnie w tym elemencie...nie wiem czy ma odpowietrznik,trzeba by podejrzeć.
Odpowietrznika przed nagrzewnicą nie widziałem, na chłodnicy tez nie. Jeżeli byłaby zapowietrzona nagrzewnica to powinien być problem z grzaniem wnętrza samochodu? Jakiś czas temu sprawdzałem w trakcie jazdy i z nawiewów leciało ciepłe powietrze, przy najbliższej okazji sprawdzę na postoju.

brylancik13
03-05-2019, 20:13
Mi tak bulgotało na poczatku, dolałem płynu chłodniczego chyba dwukrotnie i sie samo odpowietrzyło

jaroslawrak
15-05-2019, 21:30
Odpowietrznika przed nagrzewnicą nie widziałem, na chłodnicy tez nie. Jeżeli byłaby zapowietrzona nagrzewnica to powinien być problem z grzaniem wnętrza samochodu? Jakiś czas temu sprawdzałem w trakcie jazdy i z nawiewów leciało ciepłe powietrze, przy najbliższej okazji sprawdzę na postoju.
Jak się płyn przelewa w nagrzewnicy to jest ona ciepła i jakoś tam będzie grzało ogrzewanie.Teraz nie wyczujesz,że słabiej grzeje....zimą łatwiej to wyłapać.Odpowietrzników nie ma.... układ chłodzenia jest tak zbudowany,że powinien się samoczynnie odpowietrzyć.

Sprawdź czy nie masz małego wycieku np. po nocnym przestoju,może gdzieś kapie lekko na zimnym silniku spod opaski.
Jak nie ma wycieku i ubytku płynu to przegoń silnik na wysokich obrotach kiedy jest już ciepły,a zawór nagrzewnicy otwarty(włączone ogrzewanie).

Kruk
25-05-2019, 02:09
Mam wrażenie że sytuacja się normuje, bulgotanie coraz mniej słyszalne a być może nawet już ustalo.

Szymon1988
13-12-2019, 18:19
Co do temperatury cieczy, mam tak samo. Tjet z LPG fabrycznym. Temperatura jaka się utrzymuje stale podczas normalnej jazdy, w temperaturze otoczenia koło 0 stopni , to 78-81 podczas jazdy. Podczas postoju i utrzymywaniu obrotów na poziomie 3000, wzrosła do 97 i załączył się wentylator. Następnie spadła do 84 i wentylator się wyłączył. Też się martwiłem czy temperatura nie jest zbyt niska i czy czasem termostat nie jest uszkodzony i nie otwiera zbyt szybko. Jednak jeśli nie tylko ja tak mam to znaczy że raczej jest wszystko ok.

Raven669
20-12-2019, 00:41
Dzień dobry. Miło do was dołączyć. Niedawno stałem się posiadaczem Tipo SW 1.4 T-jet. Przebieg 30 km. Mam podobne objawy co kolega "Kruk" tzn słychać przelewanie płynu w nagrzewnicy i na rozgrzanym poziom płynu lekko ponad max. W sobotę mam jechać trasę 400km w jedną stronę na święta. Pytanie czy jechać i się unormuje bo przebieg symboliczny czy robić larum w ASO?

Qvadrat
20-12-2019, 18:14
Jak pojedziesz to się może w końcu odpowietrzy :-)

Raven669
20-12-2019, 22:53
Tak trochę przerażony byłem czytając forum bo tutaj większość taki objawów w Punto i innych starszych modelach Fiata kończyło się wymianą UPG. Majstry z ASO stwierdzili klasyczne, że to nic takiego na pewno się odpowietrzy "jeździć obserwować". Dziś walnąłem ok 30 km i jakby spokój. Zobaczę jak jutro rano po odpaleniu no i po trasie. Mam nadzieję, że to faktycznie kwestia nowego auta a nie nic poważnego.

steyr
21-12-2019, 00:19
Po paru km odkręć korek zbiorniczka wyrównawczego, na pewno pomoże to odpowietrzyć układ. pozdrawiam

CHCEtipo
12-09-2022, 13:57
Podczas jazdy widać wyraźnie że dochodzi do 80-81 po czym spada do 75-76 i tak w kółko. Czyli chyba dupnięty termostat albo design fail że termostat pracuje prawidłowo a czujnik od wody jest schładzany wpływem powietrza (stąd różnica kilku stopni) no ale chyba nie w silniku który ma >10 lat. Jest jeszcze kwestia samego alfaobd który pluł się że nie ma zarejestrowanego kodu ISO tego sterownika ale ostatecznie dane odczytał (cos sie pierdzieliło tylko z napieciem aku). Chyba że ktoś ma inna teorię. Jak woda doszła do tych 86 szacowana temperatura oleju wynosiła 89. Oczywiście wskaźnik wody w normie stoi elegancko od 70 (dokładnie 72) w poziomie tzn zapełniona połowa kresek (czyli jak dla mnie może go w ogóle nie być bo jest chuja warty)


odkopie trochę temat. mam prawie identycznie w tym silniku tylko że w fiat 500L. to moje pierwsze chłodniejsze dni z tym samochodem. chciałem już się umawiać na wymianę termostatu. są dwa rodzaje 80*C i 88*C. czy cos robiłem z tymi temperaturami czy jeździsz i jest wszystko ok?

mój opis przypadku:
zaczęły się chłodniejsze dni. silnik rozgrzewa się szybko, wskazówka dobija pionu, ciepłe powietrze zaczyna lecieć szybko. jadąc przez miasto mając wbity 4/5 bieg bez gazu lekko z górki zaobserwowałem, że wskaźnik temperatury lekko opada (do ok 77*C) bez względu na to czy mam na maxa ogrzewanie włączone czy zimno. podczas przyśpieszenia powraca do pionu i temp jest w okolicach 84*C. termostat do wymiany?
podczas jazdy w trasie wskaźnik jest cały czas pionowo. temperatury nie mierzyłem.

chciałem do ciebie napisać prywatną wiadomość jednak masz pełną skrzynkę.

ministerpl
21-10-2023, 08:29
No ale termostat powinien chyba sie otwierac wyzej.

Musze zweryfikowac czy ten wskaznik pokazuje to samo co np. alfaobd. jesli tak to chciałbym wiedziec jak jest w innych autach (sam moge porównac z mito).

Mam ten sam problem czytałem że niektóre zamienniki termostatów mają wadliwy czujnk który właśnie się otwiera przy 60-70C' Wymiana teremostatu i czujnika na sprawny powinna pomóc - u siebie jeszcze nie robiłem , ale się przymierzam.