Zobacz pełną wersję : Szybkie pytanko o olej
Koledzy, mam szybkie pytanko odnośnie oleju ....
W czym rzecz:
Sąsiad wczoraj wymieniał w swojej Cromie olej i wszystko byłoby w porządku ale mechanik zalał mu shell ultra 5w40 diesel .
Problem polega na tym że ma dpf a według danych tego oleju nie powinno stosować się przy filtrze dpf.
Kolega teraz nie wie czy zostawić czy jednak na szybko zmienić na inny.
Poradźcie co mu podpowiedzieć.
U siebie mam liqiud molly 5w40 ale spełnia normy dla dpf.
niech wymieni, olej nie spełnia normy, mogą być problemy z DPF
Też mi się tak wydaje zwłaszcza że dpf fizycznie jest w aucie i raczej nie będzie usuwany.
desmo999
04-02-2018, 23:42
Teoretycznie powinny byc niskopopiolowe by Dpf dluzej posmigal by sie popiolem ze spalanego oleju nie zabijał. Praktycznie nie wiem czy w przypadku cromy ma to znaczenie gdyż silnik ten nie ma tendencji do brania oleju...Sam nie wiem jaki to moze miec faktycznie wplyw..??
Ja wiadomo leje to co ma być.
Dzięki za podpowiedzi.
Przekazałem sąsiadowi żeby na wszelki wypadek zmienił.
Voyager1
05-02-2018, 23:00
Mam zalany taki sam. I nie widzę powodu żeby siać panikę. Następny też zaleję taki bo Shell jest dobry.
Od kiedy to się tak wszyscy przejmują olejem pod DPF? Do niedawna nawet ASO lało takie i nikt nic nie mówił...bo w sumie nie było innych i jakoś DPFy mają się dobrze. A tak w ogóle to "to wszystko jeden ...j" ( jak w filmie pieniądze to nie wszystko :D )
Zalany olej wg tych testów jest olejem stosunkowo czystym /niskopopiołowym/ tak że wymiana na C3 nie ma najmniejszego sensu.
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1fbb9qtL-yWlzDPLzvxzpF01gRRtH8fKxeVtXt6HPpgg/edit#gid=0
Voyager1
06-02-2018, 00:43
Jestem zadowolony z tego Shella. Stosuję go w kilku autach.
desmo999
06-02-2018, 01:11
Tez mi sie wydaje ze to nie ma wiekszego znaczenia i na 99,9%nic sie nie stanie. Osobiscie leje tego c3 bo cena standardowa jakby byl to duuzo wyzszy koszt to mialbym to w d...
Na szczęście sąsiad nie zdążył z braku czasu.
Zostaje z Shellem i parę złotych w kieszeni.
Marcin-P
12-02-2018, 13:49
Również szybkie pytanie o olej :)
Groma 1.9 JTD 150km bez DPF. Obecny przebieg 350kkm i olej Castrol EDGE 5w30.
Pozostać przy nim czy polecacie coś lepszego? Motull? Shell?
Bez dpf spokojnie możesz zostać przy Castrolu.
Z motula polecałbym Motul 8100 X-clean FE C2/C3 5W/30.
Marcin-P
12-02-2018, 16:11
Jeśli Castrol to wybrać EDGE Turbo Diesel 5w40 czy EDGE Titanium C3 5w30?
desmo999
12-02-2018, 18:40
Lej to co zaleca ksiazka . Jak lales 5w30 to przy nim pozostac..
Jak nie masz dpf to lepszy będzie 5w40 full saps.
Voyager1
12-02-2018, 23:48
Mi na Castrolu silniki zaczęły pobierać olej kiedy nalot do wymiany był ok 3-4 kkm.
Shell już od jakiegoś czasu i od wymiany do wymiany zapominam.
desmo999
13-02-2018, 00:25
Mi na Castrolu silniki zaczęły pobierać olej kiedy nalot do wymiany był ok 3-4 kkm.
Shell już od jakiegoś czasu i od wymiany do wymiany zapominam.
Eee ilu użytkowników tyle opinii. Ja mam castrola 5w40 c3 bo mam pdfa, i też nie wiem co to uzupełnianie oleju wcześniej miałem valvolina i żadnej różnicy nie ma ( zmieniłem bo valvoline kupowałem z innej części polski , i odechciało mi się płacić za transport)..Temat rzeka...Moim zdaniem byle oryginał i syntetyczny, a producent nie ma znaczenia jak ma DPF to niech jest to C3 ale czy ma to znaczenie to nie wiem..
jeżeli mowa o oleju to zapytam się o filtr. Zbliża się pierwsza wymiana oleju i wiem, że w cromach spotykane są dwa rodzaje filtrów (z wymiennym wkładem i standardowy) Jak sprawdzić który mam u siebie? Jeżeli po vinie to gdzie? Croma 2008 po lifcie 120km.
Abramsik
13-02-2018, 11:56
Nie wiem jak jest w 120 ale u mnie jest wymienny wkład o symbolu MANN HU711/4X. Wejdź na stronę MANNa lub Filtrona i sprawdź.
jeżeli masz czarny "słoik" zakręcany od góry (taki jak mój na zdjęciu poniżej) to potrzebny jest tylko wkład filtra oleju..
31085
Abramsik
13-02-2018, 12:10
Ale mowa jest o oleju silnikowym a nie o napędowym. Na zdjęciu mas stary filtr paliwa. Taka sytuacja:tongue
Zbliża się pierwsza wymiana oleju i wiem, że w cromach spotykane są dwa rodzaje filtrów (z wymiennym wkładem i standardowy) Jak sprawdzić który mam u siebie? Jeżeli po vinie to gdzie? Croma 2008 po lifcie 120km.
W Cromach były montowane dwa systemy filtrowania oleju: MANN-HUMMEl lub UFI. Typ filtra możesz sprawdzić w ePER a najlepiej to kup oba rodzaje żeby przy wymianie oleju nie okazało się że jednak masz zamontowany inny niż kupiłeś. Zbędny filtr zawsze możesz zwrócić.
PZL - Sędziszów S.A. - Katalog online (http://pzlsedziszow.pl/katalogonline/index.php?typ=34028#)
Odnośnie oleju...
Może ktoś z was wie gdzie kupić w rozsądnych pieniądzach ( nie za 200 zł ) obudowę filtra oleju -> tą czarną plastykową nakrętkę w która wsadza się wkład?
Od tej częstej wymiany oleju wyrobił mi się już gwint ;-)
do 1,3 jest za kilkanaście zł a do 1,9 nie mogę znaleźć (http://static2.autohurt24.pl/pol_pm_NAKRETKA-OBUDOWA-FILTRA-OLEJU-OPEL-1-3-CDTI-1663_3.jpg)
Ale mowa jest o oleju silnikowym a nie o napędowym. Na zdjęciu mas stary filtr paliwa. Taka sytuacja
...zgadza się, pokazałem filtr paliwa....a nie oleju
...przepraszam za zamieszanie, przeczytałem pytanie o olej, a pomyślałem o paliwie (oleju napędowym)...wczoraj miałem ciężki dzień...pozdrowienia
Abramsik
14-02-2018, 08:05
Naprawdę nic się nie stało, nie ma więc za co przepraszać.
jeżeli mowa o oleju to zapytam się o filtr. Zbliża się pierwsza wymiana oleju i wiem, że w cromach spotykane są dwa rodzaje filtrów (z wymiennym wkładem i standardowy) Jak sprawdzić który mam u siebie? Jeżeli po vinie to gdzie? Croma 2008 po lifcie 120km.
Filtron OE 648/5 taki kiedyś wymieniałem koszt 25pln
na puszcze filtra znajdę jakieś oznaczenia?
Podaj vin to sprawdzę jaki masz filtr.
(Automat) Autor dopisał treść. Post został scalony.
Tutaj masz po vin:
31111
31112
damazy61
13-06-2018, 10:00
Cześć mam dwa pytania odnośnie wymiany oleju.
-czy przy każdej wymianie oleju trzeba wymieniać uszczelkę korka spustowego?
- czy przy każdej wymianie oleju trzeba podpinać kompa i kasować gdzieś inspekcję?
Pytam ponieważ wczoraj byłem na wymianie oleju i mechanik który to robił powiedział że tych dwóch powyższych punktów nie trzeba. A nie chciałbym aby mi gdzieś daleko od domu się coś zaświeciło.https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180613/ef1007a0debdec595f8db1b1d9488001.jpg
Wysłane z mojego Neffos X1 przy użyciu Tapatalka
Ja ostatnio też wymieniałem olej wszedłem w komputer i wykasowałem (czy zmieniłem) serwis olejowy..
A czy jest to konieczne? Nie wiem..
Dla własnego spokoju tak zrobiłem..
Sent from my Pixel using Tapatalk
wczoraj byłem na wymianie oleju
...damazy61 możesz podać jaki olej i filtr zastosowałeś...dzięki (mój silnik teraz zalany olejem: Texaco Havoline Ultra S 5W-40)
...w którymś wątku było info co do "kasowania w komputerze" (poniżej to co sobie zapisałem, cytat):
"...Przegląd olejowy
Po wymianie oleju resetujemy w dwóch miejscach:
1. Silnik/Regulacje/Wymiana oleju (tylko dla wersji DPF)
2. Przegląd/Regulacje/Reset następnego przegląd km. Wszystko.
w "silniku" zerujemy wyliczony procent zużycia oleju,
w przeglądzie natomiast interwał wymiany/przeglądu w kilometrach.
Ja ustawiłem sobie np. interwał przeglądów na 15 tys. km i jest to mój death line bo wymieniam olej max. po 12 tys.
W przypadku gdy nie wyzerujemy tych parametrów komputer zacznie nam przypominać albo o przeglądzie albo o konieczności wymiany oleju
(migającą olejarką ale to wszyscy znacie z instrukcji)..."
damazy61
13-06-2018, 10:55
...damazy61 możesz podać jaki olej i filtr zastosowałeś...dziękiCześć, olej i filtr taki jak na zdjęciu.https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180613/d41ef7f37cc5ca3bcace20e521106ca5.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20180613/ca1282f4e1627492854aaaf8e5070d5c.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20180613/a7c1b687e6f2d0e955cc038beb600336.jpg
Wysłane z mojego Neffos X1 przy użyciu Tapatalka
Kasowanie inspekcji olejowej jest ważne jak masz DPF. Komp wylicza degradacje na podstawie twojej jazdy itp. Dzieki temu mozesz mieć komunikat o wymianie oleju wcześniej niż wynika to z przebiegu. Co do miedzianej podkładki na korku spustowym, to jak nie jest zagnieciona to ja u siebie nie wymieniam.
Wysłane z mojego LG-D855 przy użyciu Tapatalka
damazy61
13-06-2018, 11:06
No właśnie mam DPF. Chyba się w takim razie przejadę do gościa jeszcze raz.
Kasowanie inspekcji olejowej jest ważne jak masz DPF. Komp wylicza degradacje na podstawie twojej jazdy itp. Dzieki temu mozesz mieć komunikat o wymianie oleju wcześniej niż wynika to z przebiegu. Co do miedzianej podkładki na korku spustowym, to jak nie jest zagnieciona to ja u siebie nie wymieniam.
Wysłane z mojego LG-D855 przy użyciu Tapatalka
Wysłane z mojego Neffos X1 przy użyciu Tapatalka
Voyager1
13-06-2018, 12:11
No właśnie mam DPF. Chyba się w takim razie przejadę do gościa jeszcze raz.
Eeee tam. Mi się zaświeciło po prawie roku od wymiany oleju, a poprzednio nic nie było skasowane. Te inspekcje to taka trochę ściema jest tak jak i w samochodach innych marek. DPF nie ma tu nic do rzeczy.
Kolega właśnie pisał, że nie chce by mu kontrolki świeciły.
Wysłane z mojego LG-D855 przy użyciu Tapatalka
desmo999
13-06-2018, 18:24
Jak nie chce to niech nic nie kasuje. Mi sie raz zapaliło o wymianie oleju olałem to i jak zgasło to już na dobre 40-50tysi i nic sie nie zapala;)
Voyager1
13-06-2018, 22:43
Oooo. Szkoda, że skasowałem bo bym zobaczył też. Te inspekcje w autach to taka ściema dla tych co wymieniają oleje po 30tk przebiegu. BMW mi sygnalizowało zawsze pomiędzy 25 a 30.
Odświeżę trochę temat ....
Nadszedł czas na wymianę oleju i oczywiście wymiana zrobiona ale......
Pojechałem do hurtowni która na miejscu robi wymianę no i się zaczęło, zaleli mi Motul 8100 x-clean+ 5w30.
Wcześniej mialem Motul 8100 x-clean 5w40 i było ok.
Po wymianie jakieś 300km było ok a później silnik zaczął jakoś dziwnie pracować, głośniej i jakby dostał delikatnych wibracji.
Na postoju na luzie jest fajnie cichutko a w czasie jazdy chodzi całkiem inaczej niż wcześniej.
Zastanawiam się czy to wina zmiany oliwy czy też coś innego zbiegło się w czasie.
Myślę jutro wrócić do poprzedniego oleju ale może to coś innego.?
zaleli mi Motul 8100 x-clean+ 5w30.
Troche to dziwne, obecnie już drugą wymianę jeżdżę na tym oleju i nic złego się nie dzieje, nawet DPF wypala się rzadziej. Może to była podróba jakaś :?:
Podróbka raczej odpada hurtownia jedna z lepszych w mieście,więc towar raczej pewny.
Dlatego nie wiem czy to wina zmiany z 5w40 na 5w30 zrobiła problem czy winy szukać gdzie indziej.
desmo999
27-09-2018, 01:22
Szukać gdzie indziej. Jesli jestes pewien oleju to zmiana z 5w40 na 5w30 na pewno nie ma znaczenia. Sam jezdzilem na 5w30 potem 5w40 a teraz znow 5w30 bo za free dostalałem Liqui Moli..
Potwierdzam, szukać przyczyny gdzie indziej. Odkąd mam auto to zrobiłem już 3 wymianę i też mam owego Motula 5W30. Na początku miałem Motula, ale po jakichś 8 tyś. zaczęła mi świrować słynna "marchewa", więc wymieniłem na Motula 5W40 tak jak lali w ASO, ale po kolejnych ponad 8 tyś problem wrócił, więc wróciłem tak jak producent zalecił do 5W30 i także do wspomnianego Motula, a problem "marchewki" rozwiązałem czyszcząc czujnik w misce. Także jeżeli olej jest oryginalny to po prostu zbiegło się w czasie.
Dzięki za podpowiedzi.
Trzeba będzie przyczyny szukać gdzie indziej.
michalpodroznik
27-09-2018, 07:46
Dzięki za podpowiedzi.
Trzeba będzie przyczyny szukać gdzie indziej.A jesteś pewien, ze wlali ten olej, ktory pokazywali?
Znam niestety przypadek, gdzie w hurtowni olejów robili taki numer: wybierales sobie z półki bańkę oleju do wlania, ale auto bylo zabierane na zaplecze i nie miales do niego dostępu. Malo tego , klient nie widZiał, co przy aucie jest robione. Znajomy kiedys ich sptawdzil - wybral pieciolitrowa banke popularnego oleju i zaznaczyl ja paznokciem. Gosc z hurtowni oddal mu inna banke, bez wydrapanego paznokciem na etykiecie znaku. Wiec co? Znajomy tak opieprzyl właściciela hurtowni, ze ten nakazal spuszczenie oleju i zalanie jeszcze raz teraz juz pewnym olejem.
Prawdopodobnie wlewali jakis olej z beczki, a opakowania pokazywali dla picu. Znajomy.pozniej dowiedzial sie, ze to nie pierwszy taki przypadek w tej hurtowni. Polska.
Wysłane z mojego HUAWEI SCL-L21 przy użyciu Tapatalka
Tak akurat jestem pewny, byłem przy wymianie i widziałem co wlewają.
Tylko że to był Motul w wersji z plusem a nie zwykły x-clean 5W 30.
Na nim nic nie pisze żeby spełniał normę Fiata dlatego też moje wątpliwości.
michalpodroznik
27-09-2018, 10:19
Masz auto z dpf-em? Olej jest niskopopiolowy czy wlales zwykły?
Edit: olej do silników z dpf-em musi spełniać normę ACEA C2.
Wysłane z mojego HUAWEI SCL-L21 przy użyciu Tapatalka
Auto z dpf.
Olej dokładnie taki:
https://www.motul.com/pl/pl/products/8100-x-clean-5w30--2
michalpodroznik
27-09-2018, 11:05
Auto z dpf.
Olej dokładnie taki:
https://www.motul.com/pl/pl/products/8100-x-clean-5w30--2ACEA C3.
Do fiata powinien byc ACEA C2.
Moze tu jest problem...
Edit: do poczytania:
https://forumsmarowe.pl/oznaczenia-olejow/
Wysłane z mojego HUAWEI SCL-L21 przy użyciu Tapatalka
Marcin_Croma
27-09-2018, 12:16
Auto z dpf - ACEA3 !!!
https://motointegrator.com/pl/pl/poradniki/oleje-plyny-smary/oleje-silnikowe-w-pytaniach-i-odpowiedziach-poradnik
desmo999
27-09-2018, 12:25
Kurde to nie silnik f1 tylko klekot starej daty. Czy c2 c3 c4 to silnik ma chodzić kak olej oryginał a noe kujawski wlany. Na Dpf delikatny wplyw jedynie moze to miec
...wg wyszukiwarki PETRONAS (SELENIA) do CROMA (diesel) dedykowany jest olej SELENIA WR P.E. (SAE 5W-30, ACEA C2, FIAT 9.55535-S1 CONTRACTUAL TECHNICAL REFERENCE N°F510.D07):
33682
SELENIA WR P.E. | PETRONAS Selenia 25 Anniversary (http://www.selenia.com/en/dettaglio-prodotto.asp?code=1412)
https://extranetpli-eu.pli-petronas.com/dsp/lube-recommender/report_est.asp?id_mezzo=1390&id_livello=1&id_lingua=2&scat_from_tbl_est=
michalpodroznik
27-09-2018, 13:05
Auto z dpf - ACEA3 !!!
https://motointegrator.com/pl/pl/poradniki/oleje-plyny-smary/oleje-silnikowe-w-pytaniach-i-odpowiedziach-poradnikSelenia (olej zalecany przez fiata) wr pe pure energy 5w30 to acea c2.
Wysłane z mojego HUAWEI SCL-L21 przy użyciu Tapatalka
michalpodroznik
27-09-2018, 13:06
Kurde to nie silnik f1 tylko klekot starej daty. Czy c2 c3 c4 to silnik ma chodzić kak olej oryginał a noe kujawski wlany. Na Dpf delikatny wplyw jedynie moze to miecZgadza sie. Pytanie, czy ten motul to byl oryginal czy jakas podrobiona berbelucha.
Wysłane z mojego HUAWEI SCL-L21 przy użyciu Tapatalka
Po opakowaniu wygląda na oryginał ale nigdy nie wiadomo.
Sam już nie wiem ale chyba wrócę do poprzedniego oleju.
michalpodroznik
27-09-2018, 13:18
Kwestia czy ACEA C2 czy C3 dotyczy chyba bardziej lepkosci, a nie zawartosci popiołów.
Na Twoim miejscu profilaktycznie spuscilbym tego motula i wlal cos dedykowanego konkretnie do diesli fiatowskich. Np.na Selenii WR PE 5W30 acea c2 silnik w mojej cromie chodzi dobrze. Olejarze mowia tez, ze tego oleju raczej sie nie podrabia, bo generalnie nikt o niego nie pyta i popyt na selenie jest znikomy, praktycznie zerowy.
Wysłane z mojego HUAWEI SCL-L21 przy użyciu Tapatalka
Leszekwlkb
27-09-2018, 14:48
Cześć ja osobiście jeżdżę na Mobil1 ESP Formula 5W30 dedykowany jest do aut z filtrem DPF i z tego co piszą spełnia normę ACEA C2, C3
Trochę się pogubiłem....
W instrukcji mam napisane tak :
Olej na bazie syntetycznej o lepkości SAE 5W-40
który przewyższa wymagania specyfikacji FIAT 9.55535-M2
michalpodroznik
27-09-2018, 16:17
O klasie lepkości i o normach ACEA juz dyskutowalismy. U Ciebie problemem jest to, czy olej jest oryginalny czy też jest podróbką.
Do Ciebie nalezy decyzja - czy spuszczasz tego motula i zalewasz czyms innym czy zostawiasz ten olej, ktory juz wlales.
Byc moze nieszczesliwym zbiegiem okolicznosci zaczyna sie inna awaria w silniku, a olej jest ok. Tego nie wiemy...
Wysłane z mojego HUAWEI SCL-L21 przy użyciu Tapatalka
Jutro robię wymianę, kupię co trzeba i zobaczymy.
Mam nadzieję że na tym się skończy.
michalpodroznik
28-09-2018, 19:08
Radomir, wymieniłeś olej?
Wysłane z mojego HUAWEI SCL-L21 przy użyciu Tapatalka
Tak wymieniony niestety winne jest coś innego.
Auto idzie na warsztat i zobaczymy.
michalpodroznik
28-09-2018, 21:16
No cóż. Przynajmniej jestes spokojniejszy i pewniejszy o wiedzę, że to nie wina oleju. Powodzenia z diagnostyką i naprawą.
Wysłane z mojego HUAWEI SCL-L21 przy użyciu Tapatalka
No cóż, dzisiaj znalazłem chwilę czasu....podłączyłem Cromę pod kable.
Czemu? Dźwięk silnika skojarzył mi się z takim jak przy pełnej zaślepce egr czyli taki bardziej basowy (?).
W parametrach pracy egr w procentach pokazuje od 36 do 43% (tak średnio) ok.4% pokazuje dopiero przy 3000obr i wyżej.
Ewentualnie te 4% są jeszcze widoczne przy szybszym dodawaniu i odejmowaniu gazu, a pokazują się po odpuszczeniu.
Kiedy obroty spadną do tzw. wolnych dalej pokazuje wyższe procenty.
Może to będzie problem?
Jutro mam wolne więc podmienię na stary wyczyszczony zawór i zobaczę jakie będą efekty.
Chyba że tak ma być to nie będę rozkręcać.
desmo999
01-10-2018, 11:44
Tym jak egr ma być otwierany decyduje ecu na podstawie innych parametrów. Takze tego bym sie nie czepiał ale wyczyszczenoe noe zaszkodzi. Egr jako tako nie daje sprzeżenoa zwrotnego tylko pośrednio ecu wie czy egr działa otrzymując sygnał z przepływki.
No cóż, dzisiaj znalazłem chwilę czasu....podłączyłem Cromę pod kable.
Czemu? Dźwięk silnika skojarzył mi się z takim jak przy pełnej zaślepce egr czyli taki bardziej basowy (?).
W parametrach pracy egr w procentach pokazuje od 36 do 43% (tak średnio) ok.4% pokazuje dopiero przy 3000obr i wyżej.
Ewentualnie te 4% są jeszcze widoczne przy szybszym dodawaniu i odejmowaniu gazu, a pokazują się po odpuszczeniu.
Kiedy obroty spadną do tzw. wolnych dalej pokazuje wyższe procenty.
Może to będzie problem?
Jutro mam wolne więc podmienię na stary wyczyszczony zawór i zobaczę jakie będą efekty.
Chyba że tak ma być to nie będę rozkręcać.
Tak ma działać EGR... do 2000 ob/min ma być otwarty i a powyżej zamknięty ( i przy gwałtownym przyspieszaniu również ma się zamykać ) i nigdy nie jest zamknięty na 100% "według sterownika" ( bo fizycznie jest ) a własnie na poziomie 96-97%
Jeśli zatkał by się na amen / zaklei w kolektorze to wywali błąd na tablicy
Jeśli się zablokuje otwarty to nic nie pokaże, komputer będzie wskazywał poprawne działanie EGR-a a auto nie będzie chciało jechać.. natomiast wartości zarejestrowanego przepływu powietrza do zapotrzebowania nie będzie się pokrywać....
W takim razie nie ruszam.
Niestety glosna praca okazuje się być winą najprawdopodobniej skrzyni biegów więc szykuję się na grubsze wydatki.
Powered by vBulletin™ Version 4.2.5 Copyright © 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.