Zobacz pełną wersję : Tartarini dotrysk benzyny.
pelikan1
27-12-2017, 21:52
Byłem dzisiaj w serwisie LPG Tartarini. Zostałem poinformowany, że tydzień temu zostało do serwisów wysłane zalecenie aby w instalacjach LPG instalowanych w Fiatach Tipo 1.4 75KW aktywować funkcję: dotrysk benzyny.
Kolejna ciekawostka. Pan twierdzi, że w ASO nie okablowali mi ODB (???) przez co instalacja nie zmienia swoich ustawień w czasie rzeczywistym.
Co o tym sądzicie? Jakie są wasze opinie na ten temat. Ile spala Pb samochód z aktywowaną funkcją dotrysku?
Po co ten dotrysk benzyny przy wtrysku pośrednim?
giannini
27-12-2017, 22:54
w Fiatach Tipo 1.4 75KW
W "nowych" Fiatach Tipo nie ma takiego silnika.
pelikan1
27-12-2017, 22:57
Nie wiem po co. Też jestem zaskoczony. Dlatego proszę o komentarze na forum.
(Automat) Autor dopisał treść. Post został scalony.
W "nowych" Fiatach Tipo nie ma takiego silnika
Może KW pokręciłem. Tak czy inaczej aktywowali.
brylancik13
27-12-2017, 22:59
Ja również nie miałem wlaczonej funkcji autoadaptacji mapy ale bez problemu właczyli to w serwisie tartarini w Katowicach podczas kalibracji.
A dotrysk benzyny? Po co to jest? Osłonowo dla samego silnika?
Edit:
Są to najczęściej samochody z silnikami podatnymi na recesję gniazd zaworowych, w których zamiast lubryfikacji stosuje się dotrysk benzyny.
Może Tartarini boi się tego problemu....duzo Tipo sprzedanych, sporo zagazowanych...
pelikan1
27-12-2017, 23:10
Jutro zadzwonie do Tartarini aby upewnić się czy czegoś nie pomylili. Tipo ma 70KW nie 75KW.
Rozumiem, że dotrysk benzyny ma chronić zawory?
brylancik13
27-12-2017, 23:16
Tak. BRC np. deklaruje ze razem z rozruchem na benzynie, dotrysk zużywa ok 10% spalania LPG. Jak dla mnie to do przyjęcia takie dodatkowe spalanie Pb.
FiatPrime
28-12-2017, 01:17
Ja również nie miałem wlaczonej funkcji autoadaptacji mapy ale bez problemu właczyli to w serwisie tartarini w Katowicach podczas kalibracji.
Hy Hy. Przy Tobie robili "adaptację" i uruchomili "auto adaptację"?
Wysłane z mojego ONEPLUS A5000 przy użyciu Tapatalka
brylancik13
28-12-2017, 08:26
Tak przy mnie jezdzili samochodem z podpiętym komputerem, zrobili ponad 20 km bo troche tylko wytarczylo poprawić ustawienia. A ten typ instalacji ktory montuja EVO01, ma taką funkcję, aby stale korygować mapę LPG na ppdstawie mapy benzyny, to wiem ze specyfikacji, reszte info otrzymalem od kierownika serwisu i to mi wystarczy. Jak ktos powie z serwisu ze trzeba wlaczyc dotrysk benzyny w tym silniku to pewnie nie bedę miał z tym problemu, koszt jazdy wzrasta ale wole zadbać o silnik niż płakać nad rozlanym mlekiem.
Systemy wtrysku sekwencyjnego fazowanego w samochodowych instalacjach gazowych firmy TARTARINI są doskonalone zarówno w zakresie algorytmów sterowania dawką paliwa, jak i pod względem automatyzacji procesu kalibracji. Najnowsza wersja systemu Tartarini EVO01, oznaczona numerem kodowym 4823306 realizuje funkcje, które poprzez unikatowe rozwiązania wprowadzają rewolucyjne zmiany w zasadach sterowania dawką paliwa. Na szczególną uwagę zasługują cztery z nich:
FTFTM â Funkcja śledzenia korektorów składu mieszanki,
GDSTM â Funkcja bezpośredniego uruchamiania ciepłego silnika na paliwie gazowym,
ADM SystemTM â Funkcja budowy dynamicznej mapy adaptacyjnej,
Start & Stop Ready â Funkcja umożliwiająca zasilanie paliwami gazowymi pojazdów wyposażonych system wyłączania i uruchamiania silnika w ruchu drogowym, bez zwłoki na przełączanie benzyna/gaz
FiatPrime
28-12-2017, 09:55
Tak przy mnie jezdzili samochodem z podpiętym komputerem
No i tego mi brakowało :) Propsy! Tak się to robi! :)
pelikan1
28-12-2017, 11:25
Dzwoniłem do Gaz Auto $ląsk - potwierdzili dla silnika 1.4 95KM ma być załączony dotrysk benzyny ale powyżej 4000 obrotów lub 80% mocy silnika. Jest to nowe zalecenie.
DamianoZaw
28-12-2017, 11:42
Dzwoniłem do Gaz Auto $ląsk - potwierdzili dla silnika 1.4 95KM ma być załączony dotrysk benzyny ale powyżej 4000 obrotów lub 80% mocy silnika. Jest to nowe zalecenie.
A kiedy mają to zmieniać? Będą wzywać klientów czy przy okazji przeglądu?
pelikan1
28-12-2017, 12:04
Nie pytałem. U mnie zmienili przy okazji przeglądu po 30 tys. ale przegląd instalacji LPG nie robiłem w ASO Fiat-a tylko w autoryzowanym serwisie Tartarini (100 taniej). Podobno wszyskie serwisy Tartarini dostały to info.
FiatPrime
28-12-2017, 12:15
Google nie gryzie ale nie mogę znaleźć listy autoryzowanych serwisów Tartarini. Jest coś takiego w Pomorskim?:D
brylancik13
28-12-2017, 12:20
Montaż i serwis instalacji gazowych: Katowice | Partnerzy (http://autogaz.com.pl/partnerzy/)
pelikan1
28-12-2017, 12:21
Jest lista partnerów na stronie Auto Gaz Śląsk:
Centrum Motoryzacyjne âAUTO-PLUSâ Sp. z o.o.
80-416 Gdańsk
ul.Gen. J.Hallera 132
Centrum Obsługi Samochodów SCHEWE i Synowie S.C.
80-125 Gdańsk
ul.Kartuska 424
MOTOR CENTRUM Sp. z o.o.
80-717 Gdańsk
ul.Miałki Szlak 4/8
AUTO MOBIL Sp z o.o.
81-341 Gdynia
ul.Wielkopolska 241
Salon Sprzedaży i Serwis Kazimierz Buszman
83-400 Kościerzyna
ul.Kościerska Huta 6F
AUTO DIUG
76-200 Słupsk
ul.Poznańska 74
AUTO WIT KUJACH
83-110 Tczew
ul.30 Stycznia 39
P.U.H. AUTO-MOBIL Sp. z o.o.
84-200 Wejherowo
ul.Gdańska 17
FiatPrime
28-12-2017, 12:23
O kufa! Jest mój diler :D To mnie będą łoić na przeglądach :D
TipoSedan
28-12-2017, 21:45
Byłem dzisiaj w serwisie LPG Tartarini. Zostałem poinformowany, że tydzień temu zostało do serwisów wysłane zalecenie aby w instalacjach LPG instalowanych w Fiatach Tipo 1.4 75KW aktywować funkcję: dotrysk benzyny.
Kolejna ciekawostka. Pan twierdzi, że w ASO nie okablowali mi ODB (???) przez co instalacja nie zmienia swoich ustawień w czasie rzeczywistym.
Co o tym sądzicie? Jakie są wasze opinie na ten temat. Ile spala Pb samochód z aktywowaną funkcją dotrysku?
To jest przykład na to, zeby nie iść ślepo za większością. W wakacje miałem wątpliwości co do długotrwałej jazdy na LPG przy wysokich obrotach, nawet temat załozyłem: http://fiatklubpolska.pl/silniki-benzynowe-tipo-534/predkosc-przy-3000-rpm-na-najwyzszym-biegu-w-zaleznosci-od-silnika-38196/ i prawie wszyscy byli zgodni, ze się nie znam, kilku nawet się śmiało bo mieli pewne informacje od wyroczni, czyli pana Miecia gazownika albo tak im w ASO mówili ze spokojnie mozna 150 autostradą a w ASO przecie się znają. Kto mi uwierzył i na wszelki wypadek na LPG nie piłował na autostradzie przez 50km zaoszczędził pewnie trochę kasy. Czasem nie warto wierzyć we wszystko co mówią w ASO albo gazownicy.
Moja rada: lepiej nie jezdzić na LPG prędkościami autostradowymi tym silnikiem do momentu upewnienia się, ze dotrysk działa - dokładają dotrysk bo pewnie w kilku flotowych zawory poszły (do tych co piłowali: nie ma co panikować wg mnie - najpierw padają zapewne zawory we flotowych a nikt chyba nie jezdził swoim jak flotowym i tez nie zrobił takiego przebiegu;) na pewno Fiat zareagował momentalnie po informacjach o kilku/nastu takich przypadkach na tysiące zagazowanych).
FiatPrime
28-12-2017, 22:02
i prawie wszyscy byli zgodni, ze się nie znam, kilku nawet się śmiało bo mieli pewne informacje od wyroczni, czyli pana Miecia gazownika albo tak im w ASO mówili ze spokojnie mozna 150 autostradą a w ASO przecie się znają.
I mieli rację. Co Ci daje dotrysk benzyny? Gniazda padają od podwyższonej temp. spalania i ubogiej mieszanki. A co jest przyczyną zbyt ubogiej mieszanki? Źle zrobiona mapa. Dostali wytyczną żeby zrobić dotrysk, bo tak łatwiej i szybciej (patrz taniej). To samo w grupie VAG i Landi. Leci produkcja liniowa. Mają przygotowane gotowe mapy do LPG albo przy instalacji używają magicznego przycisku "autoadaptacja" i wg. nich jest OK. A nie jest OK. I stąd problemy. Mapę pod LPG robi się z komputerem w samochodzie w czasie jazdy. Różne obciążenia, prędkości. Nawet jak mamy spiętą centralkę po OBD to zazwyczaj sterownik może nanosić korekty na poziomie (nie jestem pewny) - 5%.
Do wgrywania gotowych map i autoadaptacji zabezpieczeniem dla nich jest ustawienie dotrysku pb. Wzbogaca mieszankę. Mniejsze reduktory z "zestawów" obsługują do 150(turbo)/200(atmosferyczny)KM, a w Tipo przy 95 czy 120 jest ubogo więc trzeba dotryski robić? Sam sobie odpowiedz. Fizyka i trochu chemii - nic więcej.
Dobrze, że jeszcze słynnej lubryfikacji nie dodają :D
TipoSedan
28-12-2017, 22:15
I mieli rację. Co Ci daje dotrysk benzyny? Gniazda padają od podwyższonej temp. spalania i ubogiej mieszanki. A co jest przyczyną zbyt ubogiej mieszanki? Źle zrobiona mapa. Dostali wytyczną żeby zrobić dotrysk, bo tak łatwiej i szybciej (patrz taniej). To samo w grupie VAG i Landi. Leci produkcja liniowa. Mają przygotowane gotowe mapy do LPG albo przy instalacji używają magicznego przycisku "autoadaptacja" i wg. nich jest OK. A nie jest OK. I stąd problemy. Mapę pod LPG robi się z komputerem w samochodzie w czasie jazdy. Różne obciążenia, prędkości. Nawet jak mamy spiętą centralkę po OBD to zazwyczaj sterownik może nanosić korekty na poziomie (nie jestem pewny) - 5%.
Do wgrywania gotowych map i autoadaptacji zabezpieczeniem dla nich jest ustawienie dotrysku pb. Wzbogaca mieszankę. Mniejsze reduktory z "zestawów" obsługują do 150(turbo)/200(atmosferyczny)KM, a w Tipo przy 95 czy 120 jest ubogo więc trzeba dotryski robić? Sam sobie odpowiedz. Fizyka i trochu chemii - nic więcej.
Dobrze, że jeszcze słynnej lubryfikacji nie dodają
O tym właśnie pisałem (mieszanka a co za tym idzie temp i wypalanie zaworów przy długotrwałej jezdzie prędkościami autostradowymi na LPG). Nie wszyscy gazownicy (równiez w ASO) zadają sobie trud dokładnej regulacji - nawet jak zapewniają, ze jest OK. Ja np. po przejechaniu 5-10 tyś mam zamiar wyszukać jakiś gaz bez blokad i popularny w PL, zeby kazdy gazownik bez problemu mógł dostroić (jak będę miał czas to nawet sam się chcę zagłębić w temat)
FiatPrime
28-12-2017, 22:18
O tym właśnie pisałem (mieszanka a co za tym idzie temp i wypalanie zaworów przy długotrwałej jezdzie prędkościami autostradowymi na LPG). Nie wszyscy gazownicy (równiez w ASO) zadają sobie trud dokładnej regulacji - nawet jak zapewniają, ze jest OK.Jakby kalibracja instalacji była zrobiona ze sztuką, nie byłoby problemu. Realia są jakie są i jest zalecenie dotrysku. Więc jedni i drudzy mają rację. Na swój sposób. :D
Wysłane z mojego ONEPLUS A5000 przy użyciu Tapatalka
pewno to samo może się dziać w fabrycznych instalacjach, jeżdżę dużo poza miastem i autostrady, silnik można powiedzieć dotarty minęło 2tys, troszkę to czasu zajmie ale pojeżdżę z prędkościami powyżej 130 a kolejne dystanse poniżej 120 policzę spalanie i będzie czarno na białym. A jest szansa zobaczenia dotrysku przez obd?
brylancik13
28-12-2017, 23:20
Dzisiaj o tym troche poczytalem i ogolnie nie ma bata zeby bylo idealnie przy max obciazeniu silnika lub przy wysokich predkosciach, a to dlatego ze lotna faza lpg nie jest w stanie przy takich warunkach utrzymac cisnienia i tylko instalacja w fazie ciekłej jest w stanie utrzymać cisnienie jakie daje wyrysk benzyny
Ja odlaczalem pompe paliwa i jechało normalnie ale chyba nie przycisnalem na maxa. Zobacze jutro. A zawory (przynajmniej te ktore nie sa zrobione z gównolitu) nie wypalaja aie od temperatury przy autostradowej jezdzie tylko od ubogiej mieszanki. Uboga mieszanka spala sie dluzej i w wyzszej temperaturze tak ze gdy zawory wydechowe sie otwieraja sa omywane niemalże płomieniem. A 3000 obr to nie jest jakaś zawrotna prędkość. Lepiej by coś pomyśleli z wyprzedzeniem zapłonu. No i jak to jest ze jedne silniki na gazie robia po 200-300 kkm bez zadnych dotryskow (u mnie jeden citroen sprzedany przy 205 kkm rozmawialem z wlascicielem przy 280 kkm i jeszcze calkiem dobrze jezdzil i obecna mito 152 kkm bez oznak zuzycia) a drugie z tej samej serii zaliczaja pad jeszcze na gwarancji. BTW z citroena mam fotki silnika - przy ponad190 kkm sciagalem glowice przez uszczelke ale nie ze wzgledu na gaz tylko dziurawa chlodnice i jej przepalenie po wycieku plynu. Cylinder jak z fabryki i jak wspomnialem przynajmniej kolejne 90 tys. dalej hulał. Silnik 1.1 skrzynia 5 biegów i 3-4 tys. obrotów było standardową prędkością przelotową
brylancik13
28-12-2017, 23:42
Ale to nie Fiat ma problem tylko gwaranci instalacji LPG. Druga sprawa ze instalacje fabryczne maja zajebiste, nie do zdarcia podzespoly wiec nie ma co panikowac. A ja sie ciesze ze ktos patrzy na to co zatwierdzil do montazu i nie czeka na skutki a probuje zalatwic przyszly ewentualny problem
a oto fotka (wiem że problem przy lpg są głowice a nie dół ale tam też było wszytko OK. za wyjątkiem wspomniane j chłodnicy). przebieg ok. 190 tys o ile nie był wczesniej krecony bo byłem drugim włascicielem, tani olej polsyntetyk 10w40. i nieraz trasy po kilkaset km na pełnych możliwościach tego silniczka.Bez dotryskow prosta instalacja. Widać fabryczne honowanie i zero zużycia. Po nim kupiłem alfę. Czemu w fiacie ma być gorzej. Aha przy ok 100 kkm wlałem jakiś ceramizer ot tak zapobiegawczo
FiatPrime
29-12-2017, 09:42
Marxie :D Ale problemem LPG jest nie zawór czy dół silnika a głowica :) I nie zawory - to problem odkładającego się nagaru czy niszczenie samych zaworów co niszczenie gniazd zaworowych. TEORETYCZNIE można problem rozwiązać przy pierwszym remoncie głowicy - firmy zajmujące się głowicami wymieniają gniazda zaworowe (zazwyczaj tylko wydechowe) na "utwardzone" o podwyższonej odporności na partactwo gaziarzy ;)
Dzisiaj o tym troche poczytalem i ogolnie nie ma bata zeby bylo idealnie przy max obciazeniu silnika lub przy wysokich predkosciach, a to dlatego ze lotna faza lpg nie jest w stanie przy takich warunkach utrzymac cisnienia i tylko instalacja w fazie ciekłej jest w stanie utrzymać cisnienie jakie daje wyrysk benzyny
Jakie ciśnienie? Które? Ciśnienie LPG w instalacji spada jak reduktor nie wyrabia wydajnością. NIE JESTEM SPECJALISTĄ ale zastanawiam się o co chodzi i o które ciśnienie chodzi. Bezsensu by było jakby do 3,5 tyś obr było OK - a wyżej nie (wtrysk mpi) tak na logiczne myślenie :P
brylancik13
29-12-2017, 09:53
W aktualnych instalacjach LPG, które nazywane są układami sekwencyjnego wtrysku gazu (w fazie lotnej), gaz jest tłoczony pod ciśnieniem do kolektora za pomocą wtryskiwaczy â po jednym na każdy cylinder. Problem jednak cały czas jest ten sam: podawanie paliwa gazowego do silnika w żadnym wypadku nie może być tak precyzyjne jak podawanie cieczy. Do tego, nie mając do dyspozycji pompy paliwowej i polegając na naturalnym ciśnieniu rozprężającego się gazu, nie sposób zapewnić stałego, wysokiego ciśnienia paliwa.Typowy problem tradycyjnego zasilania gazowego dotyczy utrzymania właściwego ciśnienia gazu i zubażania mieszanki podczas gwałtownego przyspieszania. To ważne, bo im bardziej uboga mieszanka, tym wyższa temperatura jej spalania. W autach z bezpośrednim wtryskiem benzyny szybkość i precyzja działania wtryskiwaczy benzynowych stoją na takim poziomie, iż nie ma szans na âskopiowanieâ ich pracy przez wtryskiwacze gazowe.
krowka1978
29-12-2017, 10:15
Aha przy ok 100 kkm wlałem jakiś ceramizer ot tak zapobiegawczo
Coś czuję starą szkołę, magiczne 100 000km i dolewanie nie wiadomo czego. Ceramizery dobre są do drenowania kieszeni - od razu przypomina mi się też magiczna obrączka na przewody paliwowe. Dla normalnego silnika taki przebieg to tyle co nic, ale jak ktoś lubi... Z drugiej strony "zaniedbałem" mojego Kropka, bo ma już >193 000km, a leję tylko olej o parametrach jakie mają być :tongue
Ogólnie nie rozumiem tego "fenomenu" 100 000km...
Marxie :D Ale problemem LPG jest nie zawór czy dół silnika a głowica :) ...
Jakie ciśnienie? Które? Ciśnienie LPG w instalacji spada jak reduktor nie wyrabia wydajnością. NIE JESTEM SPECJALISTĄ ale zastanawiam się o co chodzi i o które ciśnienie chodzi. Bezsensu by było jakby do 3,5 tyś obr było OK - a wyżej nie (wtrysk mpi) tak na logiczne myślenie :P
No wiem, fotki wkleiłem poglądowo że nie ma ani dziur w tłokach, gładź jest OK, jest w miarę czysto itp. Ale zdjęc gniazd nie mam-nie było potrzeby wyciągać zaworów, test naftą był ok, ciśnienie sprężania również.
Też nie kumam tego tematu z ciśnieniem zwykle najmniejsze reduktory ogarniają do 150 KM. Może chodzi o cos innego - przy WOT czyli pedale gazu wdepnietym na ful albo dużym obciążeniu i wysokich obrotach (co jest przważnie tożsame z WOT) zwykle silniki przechodza z closed loop na open loop czyli sonda lambda nie bierze udziału w ustalaniu składu stechiometrycznego składu mieszanki tylko ECU leci po samych mapach i leci na bogato. Tutaj przy zlej regulacji albe zmnieniających sie wraz z przebiegiem warunków może być jakieś ryzyko zubożenia i dłuzszego zapłonu i recesji zaworów. Dotrysk może w pewnym stopniu to niwelować.
Ale nie wyglada na to aby w T-jecie były dotryski.
Co do samych gniazd własnie dlatego T-jet z fabrycznym LPG wydaje się lepszym wyborem, przynajmniej w teorii materiały głowicy i zaworów są inne (patrz rysunki wyciągnałem z epera inne nr części dla silnika z gazem (CMBBG) i samej benzyny (CMBBZ)) i samo miejsce umieszczenia wtryskiwaczy LPG w kolektorze są 100% powtarzalne a nie że komuś sie wiertarka do kolektora pod innym kątem przyłoży.
jak ktoś zna włoski to trzebaby poczytać czy T-jet miewa z tym problemy ale tych aut raczej u nas za wiele nie ma. Tipo jest chyba pierwszym modelem sprzedawanym masowo w PL z instalką fabryczną. Wczesniej były Bravo, Mito, Giulietta, ale głównie na rynku włoskim. I ceny były zaporowe o ile pamietam mito z T-jetem w LPG kosztowało w przliczeniu ok 8 tys więcej.
Ale instalka był ponoć opracowywana i strojona m.in. na fiacie Bravo w Bosmalu w Bielsku
(Automat) Autor dopisał treść. Post został scalony.
cytat
No ale przeciez od tego jest reduktor. Utrzymuje własnie stałe ciśnienie na listwie i jak jest dobrze dobrany to wydatek gazu przez wtryskiwacze nie powoduje jego zmian.
(Automat) Autor dopisał treść. Post został scalony.
Coś czuję starą szkołę, magiczne 100 000km i dolewanie nie wiadomo czego.
Jak widać jeśli nie pomógł to silnikowi nie zaszkodził. Kosztował 50 zł, nie zrobiłem tego z jakimś wielkim przekonaniem ale jest małe ale :-). Resztkę która została (bo było na wiekszy silnik) wpierdzieliłem do skrzyni która haczyła. I przestała na bardzo długo. Więc nie skreślam tego od tak.
pelikan1
29-12-2017, 17:49
Co wart jest Tipo z LPG wyjdzie po 150- 200 tys. Cały czas zakładam, że tyle powinien przejechać bez większych usterek. I obym się nie mylił. W sumie dobrze, że serwis reaguje na bieżąco.
Cała ta sprawa dotrysku mnie irytuje. Świadomie kupiłem Fiata i zagazowałem go ze względu na oszczędności paliwowe. Ciekaw jestem ile więcej zapłacę za 100 km jazdy. Teraz gazu spalał mi 8 do 8,5 litra i ok. 0,5 litra benzyny na 100 km przy jeździe pół na pół miasto trasa.
Przed i w trakcie instalacji nikt mi nie mówił o dodatkowym dotrysku więc większych kosztach. Jest to zmiana specyfikacji produktu i jak się ma do tego gwarancja. Czy mogę zrezygnować z tej instalacji i odzyskać pieniądze . To tak jakbym kupił autobus do przewozu 30 osób i po roku dowiedział się od producenta że mogę przewozić tylko 25 osób bo może te 30 jest za dużo i to dla mojego dobra. Jestem zły i nie zadowolony. Ciekawy jestem co na to Fiat .
TipoSedan
31-12-2017, 12:41
Cała ta sprawa dotrysku mnie irytuje. Świadomie kupiłem Fiata i zagazowałem go ze względu na oszczędności paliwowe. Ciekaw jestem ile więcej zapłacę za 100 km jazdy. Teraz gazu spalał mi 8 do 8,5 litra i ok. 0,5 litra benzyny na 100 km przy jeździe pół na pół miasto trasa.
Przed i w trakcie instalacji nikt mi nie mówił o dodatkowym dotrysku więc większych kosztach. Jest to zmiana specyfikacji produktu i jak się ma do tego gwarancja. Czy mogę zrezygnować z tej instalacji i odzyskać pieniądze . To tak jakbym kupił autobus do przewozu 30 osób i po roku dowiedział się od producenta że mogę przewozić tylko 25 osób bo może te 30 jest za dużo i to dla mojego dobra. Jestem zły i nie zadowolony. Ciekawy jestem co na to Fiat .
Były w przeszłości lepsze jaja i chyba nic się nie działo wielkiego (porównując np. do afery VW w USA), raczej nie było oddawania samochodów itp. https://www.wykop.pl/link/1533275/instalacja-lpg-w-skodzie-jezdzi-na-benzynie-przekret-lidera-sprzedazy-w-pl/ a tutaj Fiat o wszystkim informuje uczciwie, dotrysk się wydaje niewielki i przy stosunkowo wysokich obrotach.
FiatPrime
31-12-2017, 13:17
Jest to zmiana specyfikacji produktu i jak się ma do tego gwarancja. Czy mogę zrezygnować z tej instalacji i odzyskać pieniądze
Ale skąd oburzenie? Przecież sprawa dotyczy 1,4 95KM. Zmieniłeś specyfikację zakładając do tego gaz. Nie dotyczy to T-Jetów z fabryczną instalacją. Tak samo jak Fiat się wyprze - bo oficjalnie nie przewidziano montażu LPG. Gwarancję masz dilerską na silnik po instalacji LPG.
TipoSedan
31-12-2017, 13:44
Ale skąd oburzenie? Przecież sprawa dotyczy 1,4 95KM. Zmieniłeś specyfikację zakładając do tego gaz. Nie dotyczy to T-Jetów z fabryczną instalacją. Tak samo jak Fiat się wyprze - bo oficjalnie nie przewidziano montażu LPG. Gwarancję masz dilerską na silnik po instalacji LPG.
Dodatkowo nie wiem czy Tartarini ma napisane max dopuszczalne zuzycie benzyny (i ew jak to liczyć) a jak mają to pewnie tak jak niektóre marki dopuszczalne zuzycie oleju - 1l/1000km;) Śledził ktoś temat Skody w PL czy VAG z dieslami ogólnie w Europie? Wydaje mi się, ze Europa to nie USA i raczej jak nie ma co liczyć na podobne traktowanie klienta w przypadku produktów wielkich marek bez zmiany specyfikacji to co dopiero po ingerencji jaką jest dołozenie LPG? Ogólnie bym wyluzował bo to co podają to bardzo mały dotrysk (oczywiście ci z dotryskiem juz pewnie sprawdzają realne spalanie i dopiero jak się podzielą informacją o realnym spalaniu z dotryskiem będzie mozna coś więcej powiedzieć).
Mozesz powiedziec ze nie chcesz dodtrysku benzyny. Ale wtedy wiadomo co w przypadku awarii. IMHO caly ten dotrysk to dupokrytka dla gazownikow. Czy on jest naprawde potrzebny HGW. Mi BRC tez proponowalu lubryfikacje ale ich olalem. Nie wiem czy nie jest dobrym pomyslem dokupienie sobie jakiegos prostego testera lambdy na trzech diodach zerkniecie na niego co jakis czas w roznych warunkach i spokojny sen ze mieszanka nie jest uboga niezaleznie czy ecu nad tym czuwa czy nie wywalajac checka.
FiatPrime
31-12-2017, 13:55
Nie wiem czy nie jest dobrym pomyslem dokupienie sobie jakiegos prostego testera lambdy na trzech diodach zerkniecie na niego co jakis czas w roznych warunkach i spokojny sen ze mieszanka nie jest uboga niezaleznie czy ecu nad tym czuwa czy nie wywalajac checka.
Wystarczy tester OBD i darmowy torque. I mamy podgląd na korekty paliwowe: Interfejs OBD II ELM 327 Bluetooth OBD2 Wysyłka PL (7099073089) - Allegro.pl - Więcej niż aukcje. (http://allegro.pl/interfejs-obd-ii-elm-327-bluetooth-obd2-wysylka-pl-i7099073089.html)
Po świrujących korektach z odczytu sterownika widać, że LPG jest źle zestrojone.
Myslalem o diodach zabudowanych na stale. Torque tez by mozna na aftermarketowym radiu z adroidem zapuscic. Ale jesli faktycznie dziala w jakims zakresie w openloop to korekt nie bedzie widac. A lambda bedzie w postaci cyfer a i jedno i drugie niewygodne do interpretacji na szybko. A a lampki prosta sprawa
marx30, sprawdziłeś już czy masz dotrysk w T-jet?
Nie bylo warunkow. Bo trzebaby przycisnac na maxa przy wylaczonej pompie paliwa. Ale to dosc ryzykowne jednak bo jesli dotrysk jednak jest to poleci na ubogo zanim wywali checka i moga byc jakies konsekwencje. Trzebaby monitorowac najpierw z wlaczona pompa a potem bez laptopem z programem diag. jakims miernikiem afr albo wspomnianymi diodami (jest tego troche na allegro itp). Kiedys zrobilem taki miernik na linijce diodowej chyba sie gdzies poniewiera w garazu. Tyle ze umieszczanie tego na stale w polu widzenia bylo troche wkurzajace bo miga od lewej do prawej. Imho najlepsza jest jakas dyskretna dioda rgb na sterowniku. Ale na 2500 km przebiegu ubylo mi benzyny za jakies 20-30 zl i to w warunkach zimowych na zimnym rozruchu wiec mozna powiedziec ze mam to gdzies czy jest dotrysk czy nie.
pelikan1
31-12-2017, 15:54
Ciekaw jestem ile więcej zapłacę za 100 km jazdy. Teraz gazu spalał mi 8 do 8,5 litra i ok. 0,5 litra benzyny na 100 km przy jeździe pół na pół miasto trasa
Nie marwiłbym się o spalanie. Dotrysk Pb ma działać powyżej 4000 obrotów lub 80% obciążenia silnika. Dodatkowo to chyba nie jest tak, że po spełnieniu wspomnianych warunków silnik będzie palił tylko Pb. Z tego co czytałem to udział Pb w dotrysku to 10-20%.
W zasadzie nie powinniśmy nawet tego zauważyć przy dystrybutorze.
Gdybym wiedział o dotrysku to może kupiłbym dizla lub 1.4 T. Rozpatrywałbym również Skodę na gaz bo ma też dotrysk.
Kupiłem Fiata 1.4 95 KM bo to prosta jednostka silnikowa i prosta instalacja gazowa a zatem tania eksploatacja oczywiście na gazie.
O żadnym dotrysku nie było mowy. Taką też informacje uzyskałem w salonie fiata z ust sprzedawcy i mam na to świadka. I z ta myślą i tym zapewnieniem zamontowałem instalacje gazową. Przy tak małym silniku o małej mocy w porównaniu do masy dotrysk będzie powodował większe spalanie benzyny o ok. 2 do 3 litrów na 100 km a to dużo. Bardzo dużo jeżdżę i najważniejszym moim kryterium była tania eksploatacja.
FiatPrime
01-01-2018, 23:18
Przy tak małym silniku o małej mocy w porównaniu do masy dotrysk będzie powodował większe spalanie benzyny o ok. 2 do 3 litrów na 100 km a to dużo.
Raczej 0,5-1L MAX przy jeździe autostradowej. To jest DOTRYSK, nie przełączenie na zasilanie Pb.
Robiono badania pomiary ile spali benzyny i gazu motor 1,4 TSI w opcji dotrysku. Wyszło im 8 do 10 litrów gazu i 3 do 4 litrów benzyny.
Czy fiat nie wiedział o dotrysku pół roku temu ? Co się stało że nagle wyskoczyli z tą opcją. Silnik stary i był już kilka lat temu montowany i
rekomendowany przez fiata gaz bez dotrysku. Co nagle się zmieniło. Czy mozna nie zgodzić się na aktualizację ?
FiatPrime
01-01-2018, 23:47
Robiono badania pomiary ile spali benzyny i gazu motor 1,4 TSI w opcji dotrysku. Wyszło im 8 do 10 litrów gazu i 3 do 4 litrów benzyny.
Ale to jest silnik z wtryskiem DI. On zawsze ma dotrysk benzyny, żeby się wtryski nie zapiekły. To zupełnie inna konstrukcja i sposób podawania paliwa. W Tipo masz klasyczny wtrysk MPI.
Czy fiat nie wiedział o dotrysku pół roku temu ? Co się stało że nagle wyskoczyli z tą opcją. Silnik stary i był już kilka lat temu montowany i
rekomendowany przez fiata gaz bez dotrysku. Co nagle się zmieniło.
Aleś Ty uparty. Napisz mail do Fiata i podaj VIN auta. Się ucieszą (Fiat Polska) - diler trochę mniej. Fiat nigdy nie sprzedawał w Polandii TIPO 1,4 95 kunia z LPG. A to co Ty zrobiłeś ze swoim autem u dilera to sprawa Twoja i Twojego dilera. Przestań o tym Fiacie ciągle. Dystrybutor instalacji (Tartarini) wydał zalecenie do swoich instalacji pracujących z tymi silnikami - a co Ty sobie z tym zrobisz to jest tylko i wyłącznie Twoja sprawa. Nie Fiata.
pelikan1
01-01-2018, 23:47
To twój sachodód.
Ale to jest silnik z wtryskiem DI. On zawsze ma dotrysk benzyny, żeby się wtryski nie zapiekły. To zupełnie inna konstrukcja i sposób podawania paliwa. W Tipo masz klasyczny wtrysk MPI.
A co za tym idzie dotrysk dotryskowi nie równy. W GDI leje cały czas w MPI o ile temu wierzyć co piszą tylko na max obciążeniach i obrotach
brylancik13
02-01-2018, 09:17
Jade 16go do AGŚ na przeglad LPG przy 15 tyś popytam o ten temat co i jak i dlaczego ;)
W skodzie czy to TSI czy MPI zasłaniaja się dotryskiem że niby silniki zwłaszcza w służbówkach są traktowane "brutalnie" :-). Świadomomu uzytkownikowi wystarczyłby jakiś pokazywacz AFR czy EGT. Ale przysłowiowej blondynce handlującej szminkami juz nie, więc dla pewnosci daja dotrysk i po sprawie
Ja nie byłem z reklamacją u Tartarini a w serwisie autoryzowanym FIAT. A to jest bardzo duża różnica. Informację że mają aktualizować oprogramowanie instalacji gazowej o dotrysk otrzymałem nie na ulicy lub pod blokiem ale od pracownika sieci dilerskiej FIATa. O tym że spalanie będzie większe też powiedzieli mi ludzie pracujący w serwisie Fiata. Fiat rekomenduje tylko instalacje Tartarini to nie piernicz że to problem Tartarini. To problem FIATa ! Gdybym miał wybór co do instalacji to może nie byłoby problemu ale to Fiat zaleca i daje gwarancje na silnik jeżeli zainstaluję instalacje gazową Tartarini. czy nie tak. Nie po to płaciłem 4500 zł za instalacje czyli przepłacałem 2000 zł żeby teraz ktoś umywał ręce od kłopotu.Z dotryskiem zwiększą się koszty o ok. 2 litry benzyny czyli 9 zł. Robię 30 tyś kilometrów rocznie policz ile to kasy po 5 lub 10 latach. Dlaczego nikt nie wspomniał mi o dotrysku przed kupnem ? Co nic nie wiedzieli czy swiadomie milczeli.
(Automat) Autor dopisał treść. Post został scalony.
Jeżeli mówią że pow 4000 obr lub 80 % to tak naprawdę dotrysk będzie od 3000 obr i 60% mocy. Jaki to kłopot dla oprogramowania żaden. A pewność że nic się nie wypali w gniazdach prawie 100 % . Ze spalanie benzyny wzrośnie o ok. 10 zł na 100 to nie ich problem.
Fiat to poprze bo mniej napraw gwarancyjnych. Jest tylko pytanie jeżeli Fiat boi się o swój zasilany gazem w okresie gwarancji ( a boi się bo zaleca dotrysk , tu rządzi fiat a nie tartarini ) to co będzie się dziać za 4,5 lat.
pelikan1
02-01-2018, 20:53
Strasznie przepłaciłeś za instalację. Zobaczymy jak będzie ze spalaniem ale nie wierzę w te 2 litry - no chyba, że będziesz go piłował na maxa.
Pytasz co będzie po 4.5 latach - nowe auto z salonu :redface:
Przepraszam, dopytam - 2 litry wachy na 100km???
Wlazłem od razu na kalkulator opłacalności instalacji LPG i przy moich parametrach wyszła mi oszczędność na poziomie 70-80 PLN miesięcznie (mało jeżdżę)... Do tego 2 litry na 100, czyli ok. 17 litrów benzyny miesięcznie, co razy 4.6 daje blisko 80 PLN, a to oznacza, że musiałbym do interesu dokładać :) :)
Jeśli powyższe dane są prawdą, a nawet jeśli nie 2 litry tylko litr, to LPG robi się praktycznie nieopłacalne.
Jeśli w T-Jet lpg jest wzmacniana głowica a w zwykłym 1.4 nie , to wiadomo że dotrysk pozytywnie wpłynie na jej żywotność. Nie ma mowy żeby spalił więcej jak litr, jeśli warunki będą takie jak wcześniej podano, całkowity koszt dotrysku to będzie około 3zł, bo spali przy okazji o litr gazu mniej. Skoro były przypadki uszkodzonych głowic przy autach z dokładaną instalacją , to dobrze że Fiat zareagował i wprowadza zmiany w ustawieniach instalacji.
Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
No własnie o to mi chodzi ten dotrysk robi całą imprezę nieopłacalną.
(Automat) Autor dopisał treść. Post został scalony.
Do Zuczek z całym szacunkiem ale albo nie rozumiesz albo kpisz. Kupiłeś plecak 40 litrowy bo taki był Ci potrzebny a po miesiącu dowiadujesz się od sklepu że ten plecak to może pomieścić tylko 30 litrów i to jest informacja dla twojego dobra , rozumiesz teraz. To ja dziękuje odddaję plecak i chce zwrotu pieniędzy. Kupie sobie inny plecak o poj 40 litrów gdzie indziej.Dotrysk sprawia że jestem stratny ok 10 tyś zł. Na to się nie zgadzam. Co mnie obchodzi że nie przetestowali silnika wcześniej.
FiatPrime
02-01-2018, 22:34
Ja nie byłem z reklamacją u Tartarini a w serwisie autoryzowanym FIAT. A to jest bardzo duża różnica. Informację że mają aktualizować oprogramowanie instalacji gazowej o dotrysk otrzymałem nie na ulicy lub pod blokiem ale od pracownika sieci dilerskiej FIATa. O tym że spalanie będzie większe też powiedzieli mi ludzie pracujący w serwisie Fiata. Fiat rekomenduje tylko instalacje Tartarini to nie piernicz że to problem Tartarini. To problem FIATa !
A Ty dalej swoje. Fiat w PL nie sprzedawał Tipo 1,4 95 z LPG. To co zrobiłeś sobie z dilerem to sprawa Twoja i Twojego dilera. Zrób nam wszystkim przysługę - napisz do Fiat Polska - https://www.fiat.pl/kontakt , podaj swój VIN i im to wszystko napisz - nie nam. Zobaczysz jaka będzie reakcja. To co sobie "gadacie" pod ASO to jedno, papier drugie.
Gdybym miał wybór co do instalacji to może nie byłoby problemu ale to Fiat zaleca i daje gwarancje na silnik jeżeli zainstaluję instalacje gazową Tartarini.
No to się udaj do swojego "Fiat Polska" i poproś o tą gwarancję "Fiata" na piśmie na silnik po zamontowaniu LPG u dilera. Bo to co masz "na gębę" to masz w swoim ASO. Zadzwoń do innego dilera w PL i powiedz, że chcesz u nich w ramach "Gwarancji Fiata" naprawić wypalone gniazda przez instalację LPG założoną u dilera. Przeczytaj warunki gwarancji. Wstawiłeś sobie gaz - straciłeś gwarancję. A co Tobie za kit wcisnęli to już Twoja bajka. Najzabawniejsze jest, że się jeszcze przy tym burzysz i zamiast minimalnie się wysilić i sprawdzić to jakieś dyrdymały tutaj piszesz. Jeszcze ktoś przeczyta i uwierzy.
Nie po to płaciłem 4500 zł za instalacje czyli przepłacałem 2000 zł żeby teraz ktoś umywał ręce od kłopotu.
Ładnie Cię pociągnęli. Ja zapłaciłem 3000. I nie za jakieś Tartarini tylko Landi Renzo Omegas OBD. I zapłaciłeś za to, że masz gwarancję dilera. A, że diler sobie znalazł łosia... Życie :P
dotryskiem zwiększą się koszty o ok. 2 litry benzyny czyli 9 zł. Robię 30 tyś kilometrów rocznie policz ile to kasy po 5 lub 10 latach.
Jeżeli mówią że pow 4000 obr lub 80 % to tak naprawdę dotrysk będzie od 3000 obr i 60% mocy.
Skąd Ty te głupoty produkujesz? Wróżbita Maciej? Mapy widziałeś? Tyle to silniki DI robią dotrysków. Konstrukcje MPI w ostatnich latach sprzedawane np. Dacia (0,9tce - fabryczna instalacja) czy Fabia 1.0 MPI (Instalacje Landi Renzo dostawiane w salonach PL z GWARANCJĄ DYSTRYBUTORA w Polsce - wtedy masz normalną gwarancję, nie to co sobie zrobiłeś w swoim Tipo :P) mają również z automatu dotrysk i puki nie jeździsz nim jak wariat to po mieście/drogach krajowych w ogóle nie podbiera benzyny(lub znikome ilości). Widocznie zwiększona konsumpcja jest przy jeździe typowo autostradowej (120km/h+) i przy jeździe przepisowej w PL (140km/h) w Loganie MCV 0,9tCe podbiera około 0,5L pb/100km. Fabia 0,7L pb/100km.
Wątpię aby w Tipo miało być inaczej. Chyba, że kupiłeś 1,4 95 kunia po to żeby latać po autostradach w Niemczech (chociaż tam teraz tylko remonty). Gratulować wtedy wyboru.
Puki nie ma map - nie ma co dyskutować. Można ustawić "dotrysk" w przeróżny sposób. Może być 0,5L może być 10L. Jak to czytam, to się cieszę, że nie dałem sobie wcisnąć tego g.... "rekomendowanego przez FIATa". Mam Landi, i pojadę do autoryzowanego serwisu (których jest znacznie więcej niż tartarini - głównie ASO Fiat) i mi zrobią jak należy :P Nie będę musiał frustracji na forum wylewać.
Nikt Ci nie gwarantował, że po założeniu instalacji Twój samochód nie spali już grama benzyny, także nie masz się o co czepiać. Tym bardziej że nie wiesz jeszcze jakie będzie realne zużycie benzyny po zmianie oprogramowania a już siejesz panikę. Instalacja gazowa zawsze wpływa negatywnie na żywotność silnika, jeśli można ten wpływ ograniczyć to dlaczego nie skorzystać.
Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
FiatPrime
02-01-2018, 22:46
Nikt Ci nie gwarantował, że po założeniu instalacji Twój samochód nie spali już grama benzyny, także nie masz się o co czepiać.
Dobrze, że to 1,4 tak szybko się nagrzewa. Inaczej by był niezadowolony, że jak jedzie w niedzielę do kościoła to na pb - nie zdąży się przełączyć na LPG :P
Panowie po przeczytaniu waszych postów mam wrażenie że nie jesteście normalnymi użytkownikami Tipo ale etatowymi pracownikami Fiata. Tak szydzić , wyśmiewać wręcz forumowicza w kłopocie, wyzywać od frajerów. Co do tego ma kościół ?
Zamiast wsparcia sama totalna chamska krytyka. Jesteście po prostu draniami.
FiatPrime
02-01-2018, 23:52
Albo po prostu jesteś odporny na wiedzę. I się odczep od tego Fiata i pracowników Fiata. Kupiłeś auto od dilera marki - np. Jana Kowalskiego. I co on zrobi sobie z Twoim samochodem po ustaleniach z Tobą to wasza sprawa. Jak uzna, że masz mieć dotrysk - to będziesz miał. I Fiat nic do tego nie ma, bo Fiat mu sprzedał to auto jako nieprzystosowane do LPG. Co Wy sobie z nim zrobiliście dalej to wasza sprawa. I nigdzie nie ma specyfikacji, spalania itp. rzeczy na które się powołujesz w temacie.
Przetłumaczę na ten Twój plecaczek:
Kupiłeś w sklepie wodoodporny plecaczek o pojemności 40L. Po zakupie, wszyłeś sobie naszywki "Ogórek, Pomidor i Spółka, Krzyż katolicki, Dla Brajanka I Dżesiki, DiscoPolo is my Lajf" - Twój plecak - robisz sobie z nim co chcesz. Po deszczu orientujesz się, że już nie jest wodoodporny i idziesz do dilera. Pokazujesz mu temat na forum gdzie wypociłeś swoje story. I chcesz mu zwrócić plecaczek. Sprzedawca powinien Cię pogonić wskazując środkowy palec ale jest tak wielkoduszny, że proponuje Ci na własny koszt psiknąć plecak impregnatem i podszyć od wewnątrz tkaniną nie przepuszczającą wody co by zrobił się wodoodporny z Twoimi naszywkami... A Ty dalej brniesz w swoje przekonania - BO PRZECIEŻ KUPIŁEŚ WODOODPORNY!
Bym kufa jeszcze Ci narysował jak dalej nie kminisz. Ale chyba nie ma już sensu:P
pelikan1
02-01-2018, 23:56
Mam juz dotrysk. Zatankuję do pełna. Po 1000km dam znać ile spalił Pb.
O ku.wa ale się tu podziało ;-). Ja jeszcze raz nadmienię że w bliźniaczym silniku bez dotrysków mam ponad 150 tys na blacie bez usterek spowodowanych gazem
pelikan1, mówili coś jak ustawili dotrysk i ile będzie spalać benzyny.
Pytałeś czym spowodowana jest ta zmiana?
pelikan1
03-01-2018, 18:29
Nie pytałem. Nie chwalili się. W sumie nie ma to dla mnie znaczenia. Mleko się rozlało (lub nie:)).
Czytając niektóre posty, na prawdę nie wiem kto wam takich głupot nagadał.
Oficjalne pismo Fiata nt. dotrysku:
"Informacja Techniczna 1/12/2017
Dotyczy: samochodów marki Fiat napędzanych silnikami o pojemności 1.4 dm3 i mocy 95 KM (75 kW)
Zalecamy zastosowanie dodatkowej ochrony silnika, w związku z tym do instrukcji montażu wprowadzone zostaną dodatkowe zalecenia dotyczące zmian w konfiguracji układu zasilania paliwami gazowymi
1. Dotrysk benzyny, powyżej 4000 obr/min gdy, czas wtrysku przekracza 10ms i uzyskuje wartość 2ms.
2. Uruchomienie funkcji wyłączającej zasilanie gazowe z chwilą pojawienia się wypadających zapłonów. Funkcja ta jest realizowana przez ECU instalacji gazowej na podstawie sygnału układu OBD. Ponowne włączenie zasilania paliwem gazowym jest możliwe w warunkach serwisowych, po ustaleniu przyczyny zarejestrowanego błędu.
3. Zaprogramowanie przejścia na zasilanie paliwem gazowym dopiero po osiągnięciu przez ciecz chłodzącą silnik temperatury 45oC. W konsekwencji zostanie wydłużony przebieg samochodu zasilanego wyłącznie benzyną.
Prosimy również, aby uczulić serwis na bezwzględne sprawdzanie poziomu oleju podczas obsługi okresowej, a także na konieczność przeprowadzenia wywiadu z użytkownikiem na temat częstotliwości i ilości uzupełnianego oleju.
Dla samochodów, w których już jest zamontowana instalacja proponujemy wprowadzenie tych ustawień, po uprzednim poinformowaniu Klienta o wprowadzonych zmianach, których zadaniem jest zabezpieczenie silnika przed ewentualnym uszkodzeniem.
W przypadku samochodów o przebiegach powyżej 2500 km miesięcznie dodatkowo zalecamy rozszerzenie zakresu przeglądu o czyszczenie instalacji za pomocą środka do czyszczenia instalacji gazowych. Środek ten jest wprowadzany do zbiornika paliwa gazowego przez wlew paliwa. Aby zapewnić skuteczność czyszczenia powinien być wprowadzony do zbiornika pustego lub z niewielką ilością gazu. Środek ten ma właściwości smarne i czyszczące, eliminując charakterystyczny dla tych silników nadmiar nagaru zakłócający zarówno prawidłowy przebieg procesu spalania jak i ograniczając ryzyko uszkodzenia zaworów. Koszt środka, który zapewnia 6-cio miesięczną skuteczność działania preparatu zwiększa sumaryczny koszt wykonywanego przeglądu okresowego.
W sytuacjach spornych odmowa przyjęcia tych zaleceń przez użytkownika pojazdu będzie traktowana jako brak stosowania się do zaleceń zawartych w instrukcji obsługi pojazdu zasilanego paliwem gazowym, w szczególności do zalecanych przebiegów realizowanych na paliwie benzynowym. "
Zalecenia wprowadzone są przez to że przytrafiło się kilkanaście przypadków uszkodzenia silnika (rozsypane głowice, upalone zawory). Przypadki miały miejsce głównie w autach flotowych które były delikatnie mówiąc piłowane. Jeśli byłby to problem kalibracji, to bardzo szybko mielibyście na desce błąd od składu mieszanki, ponadto w Tartarinim autoadaptacja ma zakres samokorygowania do +/- 25pkt na mapie co nawet w przypadku autokalibracji (postojowej) z reguły wystarcza.
Dotrysk benzyny włącza się tylko przy porządnym piłowaniu kiedy silnik jest najbardziej wytężony a czas wtrysku 2ms to mniej więcej tyle ile bierze wam auto na wolnych obrotach.
Dla osób piszących, że instalacja Tartarini w 1.4 16v 95KM nie jest sygnowana przez Fiata..mylicie się. Po zamontowaniu gazu do pierwszego Tipo samochód był zawieziony do Bosmala w Bielsku-Białej (ośrodek badan m.in Fiata) celem wykonania testów i uzyskania homologacji Fiata. Więc osoby posiadające Tipo np. na Landi Renzo mają gwarancję tylko i wyłącznie dealerską i w sytuacji gdy mają jakaś awarię i sprawa musi się otrzeć o FCA Poland to zostają z ręką w nocniku.
pozdrawiam
No i miło że się przedstawiciel tartarini odezwał. :-). Nasuwa sie jeszcze cały czas to samo pytanie: Co ten dotrysk benzyny faktycznie robi? jak jest jego rola skoro skład mieszanki bez niego jest OK?
A 4000 obr/min to na szóstym biegu pewnie coś około 150 kmh (poprawcie mnie nie pamiętam).
Mieszanka lpg-powietrze (nawet dobrze ustawiona) spalając się wyzwala dużo większą temperaturę względem mieszanki PB-powietrze. Taki po prostu urok gazu. Na pozór niewielki dotrysk benzyny w górnych zakresach obciążenia obniża tą temperaturę oszczędzając jednocześnie te nieszczęsne głowice.
Mieszanka lpg-powietrze (nawet dobrze ustawiona) spalając się wyzwala dużo większą temperaturę względem mieszanki PB-powietrze. Taki po prostu urok gazu. Na pozór niewielki dotrysk benzyny w górnych zakresach obciążenia obniża tą temperaturę oszczędzając jednocześnie te nieszczęsne głowice.
Czyli wskaźnik EGT by się przydał. Choć ja w zasadzie rzadko jeżdżę długotrwale z takimi prędkościami ale dla jakiegoś przedstawiciela to chleb powszedni.
A co na to teperatura układu chłodzenia czy temp oleju? Nie widać tego że silnik ma ciężko?
TipoSedan
04-01-2018, 13:59
Zalecenia wprowadzone są przez to że przytrafiło się kilkanaście przypadków uszkodzenia silnika (rozsypane głowice, upalone zawory). Przypadki miały miejsce głównie w autach flotowych które były delikatnie mówiąc piłowane. Jeśli byłby to problem kalibracji, to bardzo szybko mielibyście na desce błąd od składu mieszanki, ponadto w Tartarinim autoadaptacja ma zakres samokorygowania do +/- 25pkt na mapie co nawet w przypadku autokalibracji (postojowej) z reguły wystarcza.
Dotrysk benzyny włącza się tylko przy porządnym piłowaniu kiedy silnik jest najbardziej wytężony a czas wtrysku 2ms to mniej więcej tyle ile bierze wam auto na wolnych obrotach.
Nie olewajcie tych zaleceń. Znam przypadek (co prawda Landi i Skoda a nie Fiat i Tartarini) gdzie silnik o większej pojemności (1.6 MPI) nie wytrzymał nawet 100tyś LPG (a instalacja strojona w ASO). Nie wiem co by było jak by był na gwarancji jeszcze ale trzeba było robić głowicę i jeszcze brał duzo oleju po tym.
FiatPrime
04-01-2018, 14:05
Dla osób piszących, że instalacja Tartarini w 1.4 16v 95KM nie jest sygnowana przez Fiata..mylicie się. Po zamontowaniu gazu do pierwszego Tipo samochód był zawieziony do Bosmala w Bielsku-Białej (ośrodek badan m.in Fiata) celem wykonania testów i uzyskania homologacji Fiata.
A to ciekawe. Bo żadnej homologacji nigdzie nie ma. Co ciekawe maila wysyłałem do centrali Fiata i Fiat Polska twierdzi, że montując LPG do 95kunia tracimy gwarancję. Zapodaj proszę tę homologację.
pelikan1
15-01-2018, 18:56
Mam juz dotrysk. Zatankuję do pełna. Po 1000km dam znać ile spalił Pb.
7l/1000 km. Ten sam "nalewak".
TipoSedan
15-01-2018, 20:18
7l/1000 km. Ten sam "nalewak".
Ile PB Ci palił średnio przed dotryskiem? (teraz zimno, więc tez się długo nagrzewa na benzynie, chyba ze robisz długie trasy - wtedy to nie ma znaczenia wielkiego)
pelikan1
15-01-2018, 20:59
Ile PB Ci palił średnio przed dotryskiem?
Niestety nie wiem ile. Odczucia mam takie, że mniej więcej to samo. Nigdy tego nie sprawdzałem. U mnie wygląda to tak, że średnio 70% to trasy w granicach 50km w tym 10% miasto. Pozostałe 30% robie wokół komina 3-5km. Nie "katuję" Tipola". Niewielka oszczędność czasu, ryzyko DUŻE.
brylancik13
17-01-2018, 23:09
Oprócz dotrysku benzyny ustawiana jest opcja wyzszej temp przelaczenia na gaz, 45st. Wczesniej przełączenie na gaz następowało w okolicy podswietlenia sie drugiej kostki na wskazniku temp plynu chlodzacego, aktualnie nastepuje po zapaleniu sie trzeciej kostki
I za każdym razem tartarini przełącza się teraz przy 3 kreskach? Pytam bo w fabrycznym u mnie jest różnie. Na zimno po nocy raz przełącz sie przy drugiej kresce raz przy czwartej dopiero jak pojawi się pierwsza kostka od oleju. Zaprasza jak odpalę zimny po długim postoju i od razu jadę w trasę to dłużej czekam na przełączenie a jak odpalę i kręcę się po mieście to szybciej załącza gaz. Nie narzekam tylko zauważam jakby co :-)
Może porównuję nie tylko temperaturę cieczy ale np. temp. zasysanego powietrza albo temp gazu. I to by miało większy sens. Bo po co np. w ciepły letni dzień czakać z przełączeniem lpg do 40 stopni. I analogicznie w druga stronę - przy -30 temperatury otoczenia i gazu 40 stopni na reduktorze może byc za mało do dobrego odparowania gazu.
Bo po co np. w ciepły letni dzień czakać z przełączeniem lpg do 40 stopni. I analogicznie w druga stronę - przy -30 temperatury otoczenia i gazu 40 stopni na reduktorze może byc za mało do dobrego odparowania gazu.
Temperatura na reduktorze 40 stopni w gorące dni równa jest temperaturze 40 stopni reduktora przy - 30 . Jak już osiągnie temperaturę 40 stopni to te 40 stopni mai odparowanie gazu jest takie samo .Temperatura może delikatnie spaść już za parownikiem w przewodach ale nie na tyle aby się skroplił.
Czas nagrzewania silnika jest inny podczas jazdy inny podczas postoju pojazdu inny podczas jazdy po mieście inny w trasie.
Temperatura na reduktorze 40 stopni w gorące dni równa jest temperaturze 40 stopni reduktora przy - 30 . Jak już osiągnie temperaturę 40 stopni to te 40 stopni mai odparowanie gazu jest takie samo .Temperatura może delikatnie spaść już za parownikiem w przewodach ale nie na tyle aby się skroplił.
Czas nagrzewania silnika jest inny podczas jazdy inny podczas postoju pojazdu inny podczas jazdy po mieście inny w trasie.
To że temperatura reduktora jest taka sama to nie wszystko.
Temperatura wrzenia LPG (w zależności od proporcji mieszanki) to ok. - 20 st. C (dla mieszanki 30% propanu, 70% butanu). Więc teoretycznie przez wiekszą część roku nie potrzeba by ogrzewać w ogóle reduktora ale to nie takie proste bo gaz rozprężając się w reduktorze ochładza się. Im szybciej gaz się rozpęża tym bardziej ochładza reduktor.
Mając to na uwadze oraz wydajność cieplną reduktora, jest różnica w ilości energii/ciepła w jednostce czasu (innymi słowy mocy cieplnej) jaką musisz doprowadzić do reduktora i odparowania gazu mającego +20 stopni a odparowania gazu który ma -30 stopni zwłaszcza przy dużych przepływach (patrz przysłowiowy pedał w podłodze). Wsadź sobie szklankę z szklankę z wodą o temp. 20 stopni i szklankę z lodem z zamrażarki na 10 minut do garnka z wodą o temp 40 stopni i zobacz czy ogrzały się do tej samej temperatury. Dlatego też gdy masz odwrotne zadanie tzn. osiągnąć określoną temperaturę w szklance w ciągu danego czasu projektujesz to tak zeby zadziałało zawsze i wychodzi że w garnku musisz miec wrzątek ;-)
Dlatego też ustawia się te instalacje z zapasem (np.na ponad 40 stopni) na wypadek mało swiadomego kierowcy i skrajnych warunków (but w podłodze na dużym mrozie) choć na 90% przypadków wystarczyłoby pewnie z +25 stopni.
Tak też mam ustawione w alfie +25 stopni ale te kilka dni w roku jak jest solidny mróz to LPG włączam ręcznie jak auto sie porządnie nagrzeje. Ale to ja biorę za to odpowiedzialnośc nie producent instalki.
Kwestię elastyczności i trwałości membrany pomijam.
Zaliczyłem podróż Tipkiem z gazem i dotryskiem w góry, trochę jazdy na miejscu, dom. Łącznie ponad 1000km, temperatura na miejscu około -7oC, samochód spalił 2l benzyny i około 100l LPG, w trasie 145km/h, żeby nie przekroczyć 4000RPM czasem tylko przy wyprzedzaniu, żeby szybko zjechać na lewy pas, przy przyśpieszaniu raczej wykorzystywanie możliwości silnika w pełni, ale też do okolicy 4000RPM. Nie wiem ile spalił by benzyny bez dotrysku, ale taka ilość nie stanowi problemu.
slawcio74
28-01-2018, 11:45
przy przyśpieszaniu raczej wykorzystywanie możliwości silnika w pełni, ale też do okolicy 4000RPM.
No jak tylko 4 krpm to nie było to " wykorzystanie silnika w pełni" ..... Podkręć go do 5 - 5,5 tyś. to poczujesz w pełni nasz "potężny" moment obrotowy. Nie buj się , silnik się nie rozpadnie , wiem bo sprawdzałem :-) .
Spoko też go czasem tak kręcę, wskazówka nie zagina się od czerwonego pola, a mówiąc "wykorzystanie silnika w pełni" miałem na myśli, że gaz był wciśnięty, a nie muskany.
TipoSedan
30-01-2018, 11:33
No jak tylko 4 krpm to nie było to " wykorzystanie silnika w pełni" ..... Podkręć go do 5 - 5,5 tyś. to poczujesz w pełni nasz "potężny" moment obrotowy. Nie buj się , silnik się nie rozpadnie , wiem bo sprawdzałem :-) .
Znam wykresy mocy i momentu naszego silnika ale mam "wrazenie", ze najlepiej przyspiesza jak zmieniam bieg na wyzszy w zakresie 4-4,5k a nie pod 6k - macie podobnie? Nie mierzyłem przyśpieszeń GPSem itp. - tylko takie subiektywne odczucie mam.
FiatPrime
11-02-2018, 06:29
Jako, że też wbrew własnej woli zostałem nieszczęśliwym posiadaczem Tipo (tfu... Tartarini Evo 01 w tej taczce) i zrobiłem na LPG 5 tyś. km. Postanowiłem podzielić się informacją o spalaniu pb przy tym słynnym dotrysku.
Dziś ostatni raz na dłużej zapowiadający się czas zatankowałem pod korek i wyszło co następuje:
Przez 5021km spalono 10,54l pb co daje nam 0,21l /100 km.
Jazda typowo miejska (taxi). Przez większość czasu zmieniam biegi przy 3 tyś obrotów. Ostatnio sprawdzam spalanie zmieniając przy 4 tyś. Symbolicznie ciągnę do 5,5 tyś (manewry).
Mamy zimę więc na pb chodzi dłużej. Jak jest już nagrzany odpala na LPG.
Więc tak to wygląda. Wycieczka do kościoła koszyka zatem przy obecnej cenie pb 76 gr na 100km.
Wysłane z mojego ONEPLUS A5000 przy użyciu Tapatalka
Też już zaliczyłem pełen cykl po tankowaniu po włączeniu dotrysku benzyny przy okazji przeglądu. Niestety, brak mi narzędzi żeby coś precyzyjnie porównać, ale moja obserwacja jest taka, że przy podobnym stylu jazdy pełen zbiornik gazu wystarczył mi na przejechanie co najmniej 30 km więcej - zwykle jest to 550 km (jeżdżę praktycznie stałą trasę codziennie, mix miasta i trasy).
Wydaje mi się, że te dodatkowe kilometry to przede wszystkim zwiększenie odcinka pokonywanego na Pb, zanim się nie rozgrzeje - wcześniej wystarczyło mi ok 1 km zanim się rozgrzał i przełączył, teraz to ok. 2 km.
Podsumowując - przy moim sposobie jazdy i trasie ten dodatkowy koszt jazdy na benzynie jest symboliczny. Natomiast w ASO sprzedali mi historyjkę o przedstawicielu handlowym, którego zasięg "na gazie" dzięki dotryskowi benzyny miał się powiększyć o 40% - rzekomo dlatego, że głównie piłuje auto po autostradach i drogach szybkiego ruchu.
Powered by vBulletin™ Version 4.2.5 Copyright © 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.