PDA

Zobacz pełną wersję : Rozmiary opony a własności jezdne



kjk
14-12-2017, 17:43
Niektórzy piszą tu ciągle, że im niższy profil i większa szerokość opony, tym stabilniejsze prowadzenie w zakrętach itp. Oczywiście nie wątpię, że tak jest i w naszym Tipo jest odczuwalna różnica między 15-16-17". Mam pytanie: Czy ktoś zna jakieś w miarę obiektywne testy porównawcze pokazujące jak zmienia się np. droga hamowania, przyspieszenie do 100km/h, maks. prędkość z jaką można pokonać test łosia, w zależności od rozmiaru opony (spośród dopuszczonych przez producenta) w przypadku tego samego samochodu? Interesują mnie tu mierzalne różnice, bo subiektywne odczucia są... subiektywne ;-)

66pawel
14-12-2017, 22:18
Obiektywnie odpowiem tak : lato 17 ' zima 15 ' . Mniejsze kółka auto buja się jak kanapa i komfort wybierania nierówności dość duży . Większy rozmiar bardziej twarde i wybieranie już mniejsze . Reasumując 15 ' wysoka opona pracująca na boki 17 ' niski profil i sztywniejsze boki . Lepsza trakcja to 17 ' i oczywiście ,, lepsze czucie auta "

kjk
14-12-2017, 22:46
,, lepsze czucie auta "
Obiektywnie.... haha

66pawel
14-12-2017, 23:45
Obiektywnie.... haha

..... widzę kolego że ostatnie opony jakie testowałeś to D 124

kjk
15-12-2017, 00:21
..... widzę kolego że ostatnie opony jakie testowałeś to D 124
Cóż... pudło. Ale chyba nie zrozumiałeś o co pytam. To, że na 15" jest kanapa, na na 17" bardziej twardo, to oczywista oczywistość. Zastanawiam się w jakim stopniu te _subiektywna_ odczucia przekładają się na MIERZALNE parametry trakcyjne, np. o ile km/h szybciej da się przejechać test łosia.

giannini
15-12-2017, 01:08
Cóż... pudło. Ale chyba nie zrozumiałeś o co pytam. To, że na 15" jest kanapa, na na 17" bardziej twardo, to oczywista oczywistość. Zastanawiam się w jakim stopniu te _subiektywna_ odczucia przekładają się na MIERZALNE parametry trakcyjne, np. o ile km/h szybciej da się przejechać test łosia.
Możemy zrobić testy. Ja daję koła 16,17,18 (15 już masz u siebie) , a Ty dajesz samochód. Jeździmy zwiększając prędkość na każdych kołach , nagrywamy i zapisujemy , aż do "wykonania dacha" Będzie test i dokumentacja dla potomnych :smile:

Grekon
15-12-2017, 01:15
Poniżej link do krótkiego testu VW Golf GTI. W skrócie ten sam model opony w rozmiarze 17, 18 i 19 cali. Różnice w czasie okrążenia na torze suchym w granicy 1 sekundy. Najlepiej na 19 cali. Na torze mokrym najlepiej wypadła opona 17 cali a 19 najgorzej - różnica 1.5 sekundy. Gościu robił jeszcze pomiary hałasu i najlepiej wypadła 17 cali ale subiektywnie miał odczucie że najlepszy komfort był na 18-tce. Poniżej link do testu.
https://jalopnik.com/heres-how-different-wheel-sizes-affect-performance-1796173074