Zobacz pełną wersję : Jaki olej?
Witam.
Jaki olej można stosować jako zamiennik seleni 0w30 do silnika 1.6 Multijet?
Ciekaw jestem gdyż Jelenia jest bardzo droga a niewiele olejów spełnia jej normę.
Zastanawiam się czy ta najnowsza norma jest stworzona tylko pod ekologicznosc w silniku czy ma jakiekolwiek przesłanki technologiczne??? Czy ten silnik ma jakieś różnice konstrukcyjne względem silnika poprzedniej generacji spełniającym normę euro 5?
Do bravki 2.0 mjtd stosuje 5W-30 do wersji z dpf ,zadnych problemów od zakupu w 2014 r.Kazdy chce sprzedac,a klienta trzeba czyms omotać.
czapelka21
18-11-2017, 04:25
Ja do mojego 1.6 m-jet 120 KM z dpf-em leję Liqui Moly Top Tec 4300 5W30. Silnik pracuje elegancko. Kupuje olej w iParts za około 170zł 5l.
davideee
29-12-2018, 17:19
70 tys leje Motul 0w30 do tipo 1.6 MJ Auto z 2017 r. wymiana co 15tys a nie co 35 jak mowi producent Auto ma w 1.5 roku i 70 tys Zero problemow z motorm i dpf (przepraszam za ortografie od dziecka mieszkam w Austri pisze jak pisze ) pozdrawiam
Sławek89
04-08-2019, 17:23
Hej
Jeżeli wymieniacie olej co 15 tys km, to czy przy każdej zmianie trzeba skasować licznik ,,wymiany oleju"?. Teoretycznie w interwale 35 tys km zmieszczą się aż 2 wymiany oleju co 15 tys km.
krowka1978
04-08-2019, 17:34
Hej
Jeżeli wymieniacie olej co 15 tys km, to czy przy każdej zmianie trzeba skasować licznik ,,wymiany oleju"?. Teoretycznie w interwale 35 tys km zmieszczą się aż 2 wymiany oleju co 15 tys km.
Nie do końca tak jest. W zegarach kasujesz tylko przegląd okresowy. Samą wymianę oleju ustawia się w sterowniku silnika, w zegarach nigdzie nie jest to widoczne, chyba, że czujnik zużycia oleju uzna, że czas włączyć odpowiednią kontrolkę i komunikat.
Sławek89
04-08-2019, 17:59
I dokładnie o to pytam, o ustawianie wymiany w sterowniku silnika.
Przy obecnej jeździe komputer liczy zużycie oleju do ilości pokonanych kilometrów mniej więcej 1:1, zatem jak dobiję do 15 tys km, to sterownik pokaże zapewne do wymiany jeszcze ~20 k km. I to jest moje pytanie, czy ustawić mu wtedy nowy olej w sterowniku?, czy tylko wymienić olej i przy kolejnej wymianie zadać mu nowy olej gdy będzie już pokazywał mało km do wymiany.
W poprzednim Bravo tego nie miałem, stąd moje pytanie.
krowka1978
07-08-2019, 13:26
czy tylko wymienić olej i przy kolejnej wymianie zadać mu nowy olej gdy będzie już pokazywał mało km do wymiany
Przy wymianie oleju ustawiać flagę, w przypadku MJ aż tak istotne nie jest, ale w MultiAir już tak.
Ja wymieniam co 15 nieraz co 16 tkm co druga wymiane kasuje wymiane oleju i tak juz przez 100tkm i Auto niema problemow 2017 r 1.6 mj 120km program mam na 153 ´km od roku 100tkm i Zero problemow z silnikiem i dpf leje motul 0w30 (sory za bledy od dziecka mieszkam w austri i pisze jak pisze ) warto lac dobry olej do tych motorow i wymieniac wczesniej to Turbo i dpf bedzie sluzyc ja w ciagu 2 lat ponad 100tkm i nic Zero napraw Pozdrawiam
Sławek89
24-08-2019, 21:15
A ja tak się zastanawiam, że te całe oleje do ,,dpf" typu 0W-30 lub 5W-30 to taki ,,marketing". Mówią że pary oleju przedostają się do komory spalania i po spaleniu emitują związki zapychające DPF (tak w skrócie), natomiast nasze auta posiadają dosyć skuteczny separator oleju, który temu zapobiega, bo dolot jest suchy.
Problem z tym miałem w peugocie 308 1.6 hdi - tam oryginalny separator był słaby i było pełno oleju w dolocie. Po założeniu dodatkowego separatora (z honkera za 55 zl) dolot jest całkowicie suchy, a co 10 tys km zlewam około 100 ml czarnej mazi. Peugeot lata na oleju 5w-40 castrola FST (tak tego znienawidzonego castrola) i nie ma żadnych problemów z dpf i silnikiem, a ma już nalatane prawie 160k km.
Sławek89
07-11-2020, 21:08
Koledzy a czy ktoś stosował do 1.6 Mjet olej Shella 0W-30? Spełnia specyfikację Fiata i ma dosyć dobre opinie, o atrakcyjnej cenie nawet nie wspomnę.
dejf5241
08-11-2020, 21:11
Shella zalałem na pół roku, na okres zimowy. Na początku było spoko, ale z czasem miałem wrażenie, że silnik pracował głośniej niż na seleni. Może było to spowodowane niższymi temperaturami, nie wiem, a może było to przewrażliwienie. Olej na shella wymieniłem w ASO. Żadnych uwag czy zastrzeżeń nie usłyszałem.
Generalnie 1.6 M-Jet głośno pracuje, ale czasami na zimnym silniku przy przyspieszaniu "dodatkowo klekocze". Nie wiem dlaczego i co to wydaje ten odgłos. Czasem jest, a innym razem nie ma klekotania. Z tego co pamiętam na shellu częściej mi klekotał niż na seleni. Teraz mam wlaną selenię i dodatek obniżający tarcie archoil i klekotania na zimnym silniku nie mam. Przy kolejnej wymianie planuję wlać shella i dodatek archoila. Zobaczę co z tego wyjdzie.
rajtkezjusz
09-11-2020, 00:42
Ravenol fes sae 0w-30
rajtkezjusz
09-11-2020, 12:04
Dobry olej ,ale ....39159
powinno być vollsynthetisches
Ja leje 5w30 shella i nigdy nie miałem z nim problemów. Co 3 wymiany robię płukankę tec2000, żeby mieć pewność, że nie ma w środku żadnego syfu.
Sławek89
09-11-2020, 19:01
Dzięki za odpowiedź. Zostanę chyba jednak przy Seleni, ewentualnie wypróbuje Castrola FST
Na internecie znalazłem dość dokładne analizy różnych olejów, co prawda tłumaczenie na polski jest średnie, ale zawsze coś można wywnioskować:
https://www.youtube.com/watch?v=lQ8GaB_HENs
W analizach wychodzi że Motul nie jest zły, ale jak na swoją cenę, to nie ma rewelacji. Bardzo dobrze wypadł Revenol o którym wspomina jeden z forumowiczów, oraz Petronas Syntium 7000 (ciekawe czy to będzie prawie to samo co Selenia WR Forward - teoretycznie główny producent jest ten sam )
moj z 2017 120 tys na ten olej nienazekal ale.... teraz do nowego Tipo 1.6 mj juz gi niezalejesz bo bo teraz producent kaze lec od 2019 0w20
(Automat) Autor dopisał treść. Post został scalony.
Ja leje 5w30 shella i nigdy nie miałem z nim problemów. Co 3 wymiany robię płukankę tec2000, żeby mieć pewność, że nie ma w środku żadnego syfu.
Doo braco 1.9 jtd niezapominaj te silnik w tipo 1.6 mj ma zalecany inny olej miedzy 2016 a 2019 0w30 C2 a po 2019 0w20 pozdrawiam
moj z 2017 120 tys na ten olej nienazekal ale.... teraz do nowego Tipo 1.6 mj juz gi niezalejesz bo bo teraz producent kaze lec od 2019 0w20
(Automat) Autor dopisał treść. Post został scalony.
Doo braco 1.9 jtd niezapominaj te silnik w tipo 1.6 mj ma zalecany inny olej miedzy 2016 a 2019 0w30 C2 a po 2019 0w20 pozdrawiam
0W20? Ten olej w temperaturze roboczej jest jak woda pewnie, zerwać film olejowy to nie problem. Z drugiej strony producenci dopuszczają takie oleje, więc są pewnie przetestowane aczkolwiek grubo bym się zastanawiał czy lać taki olej.
krowka1978
10-11-2020, 12:39
Dobry olej ,ale ....39159
powinno być vollsynthetisches
Ten olej nie jest już voll... Przynajmniej od zeszłego roku.
rajtkezjusz
10-11-2020, 20:41
Prosta zasada,jakby tu więcej zarobić :( Teraz klient sam musi być chemikiem ,mechanikiem ,lekarzem itd
juz tak jest ja teraz leje do tego co ma zalecany 0w20 po 2019 0w30 duzo jezdze po niemieckich autostradach i po jednej strzale z korby przy 180km h jak juz pisalem w innym poscie do nowego motoru zalalem 0w30 motul
seweryn58
10-05-2021, 07:53
moj z 2017 120 tys na ten olej nienazekal ale.... teraz do nowego Tipo 1.6 mj juz gi niezalejesz bo bo teraz producent kaze lec od 2019 0w20
(Automat) Autor dopisał treść. Post został scalony.
Doo braco 1.9 jtd niezapominaj te silnik w tipo 1.6 mj ma zalecany inny olej miedzy 2016 a 2019 0w30 C2 a po 2019 0w20 pozdrawiam
Witam
niedługo będę wymieniał olej w swoim tipo i mam do was pytanie w książce serwisowej jest informacja ze olej do multijet 1.6 Bez UREA (ADBLUE) olej zalecany to SELENIA WR FORWARD 0W-30 natomiast silniki z ADBLUE to już 0W-20.
moje tipo jest z końca 2020r i ma adblue ,przebieg obecny 2500tys przy 4tys chce olej wymienić i zastanawiam się który olej kupić 0W-20 czy 0W-30 z tego co widzę to 0W-30 jest bardziej dostępny....
Pozdrawiam
...,przebieg obecny 2500tys ....
A ludziska narzekają, że teraz to samochody nietrwałe robią. :lol:
dejf5241
15-05-2021, 01:31
Witam
niedługo będę wymieniał olej w swoim tipo i mam do was pytanie w książce serwisowej jest informacja ze olej do multijet 1.6 Bez UREA (ADBLUE) olej zalecany to SELENIA WR FORWARD 0W-30 natomiast silniki z ADBLUE to już 0W-20.
moje tipo jest z końca 2020r i ma adblue ,przebieg obecny 2500tys przy 4tys chce olej wymienić i zastanawiam się który olej kupić 0W-20 czy 0W-30 z tego co widzę to 0W-30 jest bardziej dostępny....
Pozdrawiam
Na Twoim miejscu, kupiłbym zalecany olej 0w20, ze względu na gwarancję. Lepiej nie dawać żadnych pretekstów ASO, do kwestionowania napraw w ramach gwarancji. Oczywiście życzę bezawaryjnej jazdy, bez korzystania ze zbędnych wizyt w ASO :p
seweryn58
02-06-2021, 01:45
Dzięki....
tak właśnie zrobiłem.
A do ASO tylko raz w Roku żeby podbić serwis.
Nie tylko właściciele aut luźno traktują dobór oleju do silnika. Kupiłem Fiata Tipo 1.6 130 KM z 2021r. z kompletem faktur z ASO.
Otóż na ostatniej fakturze jest wyszczególniony olej Selenia ECO2 0W20 ACEA C5 norma ....-DM1: ten olej wg instrukcji powinien trafić do silnika 1.3 Multijet.
Jednak ASO swobodnie go zalało do mojego 1.6 Mjtd, mimo, że 2 wcześniejsze wymiany były z dedykowanym olejem: Selenia 0W20 C2 WR FORWARD z normą ....-DSX.
Po zakupie uznałem, że tak cienkiego, dosłownie i w przenośni, nie będę stosował, wymieniłem na początek na Shell 0W30 Professional AV-L.
Potem poobserwuję i zaleję coś lepszego, ale na pewno 0W30.
Sławek89
04-12-2024, 17:39
Jest też Selenia 0W-30 WR forward C2 - zostałem przy oryginale (1.6 Mjet 2017) i na chwilę obecną twierdzę że to bardzo dobry olej.
Jest teĹź Selenia 0W-30 WR forward C2 - zostaĹem przy oryginale (1.6 Mjet 2017) i na chwilÄ obecnÄ
twierdzÄ Ĺźe to bardzo dobry olej.
Faktycznie jest taka Selenia, ale normą też ma inną ....DS1.
Od chwili wprowadzenia zmian ( dołożeniu aparatury ADBLUE) w silniku 1.6 Mjtd i 1.3 MJTD w 2020 roku, Fiat pozmieniał zalecane oleje na dwie odmiany 0W20,w dodatku z różnymi normami: DM1 i DSX i wg ACEA C5 i C2.
Ogólnie to wg mnie niezbadany jest tok myślenia osób odpowiedzialnych za zalecanie oleju do danego silnika.
Miałem szczęście być posiadaczem Lancii Delty 1.9 Twin Turbo 190 KM auto z DPF do którego powinien być olej tzw niskopopiołowy z serii C3 lub C2, zalecano olej Selenia Sport wg specyfikacji Fiat 9.55535-Z2.
Klient ma do wyboru: dbać o podwójne turbo czy o DPF.
Sławek89
05-12-2024, 21:45
Generalnie 1.6 Mjet nie powinien brać oleju, więc za dużo nie powinno się przedostawać do DPFa.
U mnie serwis wlewal 0W20 (serwis co 20-30000km), ja uzywalem 0W20 (zmienialem dodatkowo sam co 10000km) Selenia oraz Motul. Przy ostatnim serwisie 70000km w serwisie uzyli 5W30. Podobno Stelantis zmienil zalecenia do silnikow z AD-Blue i jest ok 5W30, jezeli spelnia norme.
Doblo 1.6 105HP, 2022.
Norma Fiata do silników 1.6 Mjtd 130 KM z ad blue to 0W20 9.55535-DSX, wg ACEA C2
a do 1.3 Mjtd z ad blue TO 0W20 9.555.35-DM1, wg ACEA C5.
Nie znajduję żadnego oleju 5W30, który spełniałby fiatowską normę. Wg ACEA C2 i C5 owszem są takie oleje.
Osobiście wolę , żeby silnik miał trochę ,,grubszy '' olej i po raz drugi będę zmieniał na 0W30, tym razem ENI/AGIP. Ten olej z kolei ma wcześniejszą fiatowską normę do silnika bez ad blue 9555.35 DS1.
Popo1993
02-07-2025, 01:59
A mi do 1.6 multijet 130km z adblue 2024 na pierwszej wymianę przebieg 6500 zalali 0w30 a w instrukcji 0w20.
Nie bylo zmiany zaleceń w między czasie?
Popo1993
05-07-2025, 02:17
Jak brałem auto w styczniu to mi sprzedali 1 l 0w20 w razie w. Twierdząc że taki ma być.
Powered by vBulletin™ Version 4.2.5 Copyright © 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.