PDA

Zobacz pełną wersję : Rozrząd EVO 1.4 77KM



jacekn74
25-10-2017, 17:48
Witam, jestem świeżym nabywcą Punto Evo 1.4 77KM i mam pytanie odnośnie rozrządu. Auto ma obecnie 39 tyś przebiegu. Pierwsza rejestracja to luty 2012 więc według fiata należy wymienić już rozrząd ze względu na wiek bo minęło 5 lat. Z tego co doczytałem to są tam zmienne fazy rozrządu i są ponoć potrzebne blokady. Czy to prawda czy można zmienić bez tych blokad bo różnie piszą w necie. I jeszcze pytanie odnośnie pompy wody czy przy tak niskim przebiegu trzeba ją wymieniać czy można to zrobić przy następnej wymianie? Z góry dziękuję za wszelkie odpowiedzi.

misci
25-10-2017, 21:05
Pierwszy raz wymieniałem pasek bez blokad. (Teraz mam blokady bo podejrzewałem, że rozrząd pierwotnie był źle ustawiony, co się jednak nie potwierdziło). Da się to zrobić pod warunkiem, że nie odkręca się (popuszcza) koła pasowego (wariatora) od wałka rozrządu. Wystarczy nanieść znaki na stary pasek i na odpowiadające im oba koła pasowe zanim zluzuje się napinacz. Po zdjęciu starego paska przenosi się znaki na nowy pasek. Nowy pasek zakłada się tak aby znaki na nim odpowiadały tym naniesionym na koła. Uwaga! Pasek musi kręcić się w kierunku na nim oznaczonym więc przy przenoszeniu znaków kierunki obrotów obu pasków muszą być zgodne. Jak nie wiesz w którą stronę kręci się pasek to zdejmij górną osłonę paska, odpal silnik i zobacz (oznacz sobie jak chcesz). Metoda ta jest możliwa bo otrzymuje się taki sam stan jak na starym pasku. Dla bezpieczeństwa można użyć dwóch kolorów znaków, jeden kolor dla dolnego koła, drugi dla górnego. Przy przenoszeniu znaków między paskami pilnujemy, żeby ilość ząbków między znakami była taka sama.
Metoda ta jest szybsza i tańsza bo nie trzeba zdejmować pokrywy zaworów zatem nie trzeba wymieniać uszczelki. Zalecana jest jednak dokładność i praca w spokoju.
Co do pompy wody to po 77000km pozostawiłem starą na miejscu. Dziś mam 100000 na liczniku i pompa nie stanowi problemu. Zdecydowałem się jej nie wymieniać bo części z pierwszego montażu bywają dużo lepsze niż kupione w sklepie. W skrajnym wypadku wymiana paska powinna nastąpić przy przebiegu 120000km zatem pompa powinna być co najmniej na taki przebieg przewidziana.

P. S. Zmienne fazy nie mają tu nic do rzeczy. Jedynie nieco pomagają bo górne koło można sobie trochę obrócić żeby zgrać znaki. Resztę regulacji zrobi sobie komputer. Jeśli jednak stary rozrząd był źle ustawiony to tą metodą błąd zostanie powielony. I jeszcze jedno. Zluzowany wariator ustawia się zawsze w tej samej skrajnej pozycji z uwagi na sprężynę zabudowaną w nim. Przy ustawianiu na blokady wg instrukcji popuszcza się koło pasowe więc i tak ponownie skręca się wszystko na skrajnej pozycji wariatora.

Pablo1965
26-10-2017, 19:44
Ja uważam że rozrząd powinno wymieniać się kompletnie,to tak jak bym wymieniał tarcze hamulcowe z jednej strony,żeby jazda była bezpieczna wymienia się co 4 lata.W dobrym serwisie za taką usługę + części biorą 700zł,na 4 lata to i tak nie wiele :) https://mi.eu/pl/pl/poradniki/porady-eksploatacyjne/wymiana-rozrzadu-jak-czesto-przeglad-co-ile-km-wymiana-jakie-koszty-poradnik-w-pytaniach-i-odpowiedziach

jacekn74
26-10-2017, 19:51
Dziękuję za odpowiedzi. Dzwoniłem dzisiaj do serwisu Fiata i koszt wymiany rozrządu + pompy to 618 zł plus robocizna 200 zł. Czyli nie ma co szukać i gdybać, przynajmniej 2 lata gwarancji i wpis w książce będzie dla potomnych.

Pablo1965
27-10-2017, 21:48
I o to chodzi,pewność że jest zrobione przez fachowca,który daje gwarancje,po co się katować że samemu zrobione ale zawsze jest jakieś ALE :)

bnbn1
28-10-2017, 22:54
witam

generalnie tak jak juz zaznaczono rozrzad można wymienić bez blokad (co sam zrobiłem), tylko trzeba zachowac ostrożnośc aby sie walek rozrządu lub wał korbowy nie poruszył, blokada rozrzadu pełni dwie funkcje, pierwsza to jest zapobiegnięcie wyżej wspomnianemu poruszeniu, druga funkcja to równomierne napięcie paska rozrzadu, mianowicie zakładamy blokady luzujemy kolo napędzające wałek rozrządu, napinamy pasek i ponownie zakręcamy kolo nepędzające wałek rozrządu, dzięki temu po obu stronach wałka rozrządu jest tak samo napięty pasek.

pompa wody przy tak małym przebiegu może spokojnie zostać, ale dobrze ją obejrzęć czy nie ma juz jakiś luzów lub bicia.

dość wazne aby przy wymianie pompy wyczuśc dokładnei blok silnika i ni ejakimś skrobakiem bo to ALU wiec zaraz porysujesz tylko albo zmywacz do silikonu wysokotemperaturowego albo papier scierny tak min 1000 i jedziemy z robota (bardzo upierdliwy punkt programu)

jezlie nie masz narzedzi w postaci podnosnika (aby podeprzec silnik, choć z tym też mozna sobie poradzić) klucza dynamometrycznego paru godzin wolnego to lepiej aby to zrobił ktos kto się na tym zna (w ASO róznie z tym bywa, mam swoje pozytywne i negatywne doświadczenia z nimi), do tego dochodzi wymiana płynu, odpowietrzenie układu itd itp.... to lepiej zapłacić. choć w twoim ASO 818 zeta za całośc to taniej jak u mnie bo chcieli 1100 zeta.... wiec wymieniłem sam, fura już przejachała 20 tyś km i nic jej nie boli :-)

za pól roku wymana w drugim toczydle ale tam jest 1.4 TJet wiec sa troche inne blokady, zawołali 800 zeta, zestaw oryginalny rozrządu to 250 zeta (lub 170 bez pompy)....wiec znow sam wymienie :-)

misci
29-10-2017, 13:34
tylko trzeba zachowac ostrożnośc aby sie walek rozrządu lub wał korbowy nie poruszył

No właśnie po to nanosi się znaki żeby w przypadku przekręcenia się wałka rozrządu można było odtworzyć jego właściwą pozycję. A tak właściwie najważniejsza jest pozycja kół pasowych, a mniej ważna wałka rozrządu. Wałek wyreguluje się sam. Zadba o to mechanizm zmiennych faz rozrządu.

bnbn1
04-11-2017, 23:07
No właśnie po to nanosi się znaki żeby w przypadku przekręcenia się wałka rozrządu można było odtworzyć jego właściwą pozycję. A tak właściwie najważniejsza jest pozycja kół pasowych, a mniej ważna wałka rozrządu. Wałek wyreguluje się sam. Zadba o to mechanizm zmiennych faz rozrządu.

nie ma co wyregulowywać, pasek demontujesz/montujesz gdy ciśnienie oleju jest niskie wiec jest on w jednej pozycji (bo to działa zerojedynkowo):D

misci
08-11-2017, 19:07
nie ma co wyregulowywać, pasek demontujesz/montujesz gdy ciśnienie oleju jest niskie wiec jest on w jednej pozycji (bo to działa zerojedynkowo):D

Nie do końca. O ile wał korbowy się nie poruszy sam to wałek rozrządu może to zrobić. Powodem są sprężyny zaworowe, które w wyniku poluzowania paska mogą nieco zmienić położenie wałka w wyniku sił działających na krzywki.

bnbn1
08-11-2017, 23:49
Nie do końca. O ile wał korbowy się nie poruszy sam to wałek rozrządu może to zrobić. Powodem są sprężyny zaworowe, które w wyniku poluzowania paska mogą nieco zmienić położenie wałka w wyniku sił działających na krzywki.

a tu się zgadzam, że spręzyny mogą przestawić wałek rozrządu, ale to też bedzie widac na kole napędzającym wąłek rozrzadu tak mniemam patrzac na rysunki techniczne wariatora, wariator działa zerojedynkowo, czyli gdy jest wieksza prędkośc obrotowa to komputer podaje sygnał aby on sie otworzyl wtedy olej pod cisnieniem zmiena pozycje walka względem koła napędzającego. jak silnik zgaszony wariator w pozycji OFF + brak ciśnienia oleju bo cisneinia nie będzie wiec on pozostanie w jednej krańcowej pozycji, bo komp nie poda do niego sygnału, wałek rozrządu nie może sie poruszac niezależnie względem napędu wałka, lecz tutaj mogę się mylić, prosze mnie poprawić jak jestem w błedzie :-)

misci
09-11-2017, 11:30
Nie bardzo mi się chce podpinać kompa, ale pamiętam, że wykres płożenia wałka rozrządu nie był prostokątny zatem ECU odpowiednio pobudzając zawór może doprowadzać do położeń pośrednich. Przy braku ciśnienia w wariatorze ręką mogłem zmieniać położenie koła względem wałka ale sprężyna wariatora zawsze stara się go ustawić w pozycji skrajnej.