Zobacz pełną wersję : Fiat Bravo 2 1.9 MJet 150KM klapy wirowe
Witam ponownie,
W naszych fiatach głośno od zawsze jest na temat tego "genialnego wynalazku" tj. klap wirowych w kolektorze ssącym. Kilka dni temu miałem dziwną historię: podczas jazdy na trasie ekspresowej usłyszałem dziwny dźwięk (taki klekot, jakby 2 plastikowe łyżeczki obijał o siebie), który był głośniejszy wraz z naborem obrotów. Po postoju musiałem ruszyć dalej i po kilku km dźwięk ustał i do tej pory nie wrócił. Zacząłem grzebać, szukać co się mogło wydarzyć. Do głowy wpadł mi pomysł tych nieszczęsnych klapek wirowych, że zwyczajnie któraś się urwała.
Teraz pytanie do Was koledzy, koleżanki: jak mogę w domowych warunkach stwierdzić w jakim stanie są te klapki i czy aby na pewno nic tam się nie oderwało. Niestety w wersji auta jaką posiadam nie widać tej listwy, która steruje tym wynalazkiem. Posiadam interfejs diagnostyczny z viakena: błędów żadnych w ecu nie dostrzegłem. Jedyne do czego mam spore zastrzeżenia to korekcja wtrysków na biegu jałowym. Dorzucę tabelę pomiarów, to może ktoś bardziej zorientowany wypowie się konkretniej na ten temat, co może być przyczyną.
29581
Będę wdzięczny za podzielenie się doświadczeniami. Pozdrawiam!
Fiacikowo
06-10-2017, 07:49
Bez wyciągnięcia kolektora, to raczej nie sprawdzisz. Chyba, że jakiś endoskop i za EGRem go wcisnąć.
A tak aby dokładnie ci podpowiedzieć to ,aby ściągnąć kolektor musisz rozebrać rozrząd, pompę paliwa ,cały sterownik klap pod kolektorem i dopiero dostaniesz się do kolektora.
Fiacikowo
06-10-2017, 11:29
Sterownik klap możesz wyciągnąc z kolektorem... Tak czy siak od cholery roboty. I trzeba uważać przy składaniu. Zapomnisz o jednej śrubie i rozbierasz od nowa.
No to mnie nie pocieszyliście. A mógłby ktoś zerknąć jeszcze na te parametry? I powiedzieć cokolwiek skąd taka duża korekta na wtryskiwaczu 3 na biegu jałowym? Zastanawiam się czy może to mieć coś wspólnego z tymi klapkami. Dodatkowo są widoczne różnice w obliczonej ilości powietrza a mierzonej - również tylkona biegu jałowym. W błędach nic. Jedyny jaki skasowałem kilka dni temu to egr.
A mógłby ktoś zerknąć jeszcze na te parametry?
Na jakie parametry?
skąd taka duża korekta na wtryskiwaczu 3 na biegu jałowym? Zastanawiam się czy może to mieć coś wspólnego z tymi klapkami.
Jeśli klapka faktycznie się urwała (na co wskazywał nienormalny dźwięk silnika) i uszkodziła tłok oraz cylinder w wyniku czego jest na nim niższa kompresja to komputer będzie podawał więcej paliwa na ten cylinder - stąd taka korekta na + na trzecim wtryskiwaczu. Po objawach które opisałeś obstawiam 80% że tak się stało
Jeszcze taka rada - korekty powinno się sprawdzać przy temperaturze silnika 90 stopni - wtedy są najbardziej wiarygodne.
Zgadza się. Wysoka korekta na + może być efektem urwanej klapki III cylindra.
1 Post ( testforum.pdf )W telefonie mi się nie wyświetla.
To wyjaśnijcie mi jeszcze proszę czemu przy wyższych obrotach korekty schodzą się prawie, że idealnie na każdym wtryskiwaczu i osiągają wartości rzędu 0,2 - 0,3.
Korekta wtrysków służy do wyrównania pracy silnika. Tak aby jego praca była jak najbardziej płynna .Przy wyższych obrotach silnik nie potrzebuje aż takich korekt bo czujniki nie są wstanie przy milisekundach tego dokonać. Ponadto sam silnik wprowadzony na wyższe obroty pracuje równiej ( chyba że jest jakaś większa usterka np.utrata kompresji na którymś cylindrze.Zwróć uwagę że obroty na niższym poziomie trochę falują np 750 ,780 820 825 a przy wyższych raczej trzymają jeden poziomie np 2600 czy 2800 i nie ma spadku czy wzrostu o 5 czy 10 obrotów na min.
Kobra, czyli korekty w trakcie spokojnej jazdy nie są istotne z punktu widzenia diagnostyki wtryskiwaczy, tak?
Niezupełnie. Korekty służą do wyrównania pracy silnika . Jeżeli będziesz miał słabą kompresję na którymś cylindrze to sterownik to wyłapie ,będzie mu brakować mocy z tego cylindra i wprowadzi dodatnią korektę na ten cylinder nawet do +30,00 .Natomiast jeżeli na którymś cylindrze pojawi się zbyt duża moc to na skutek lejącego wtrysku to korekta będzie na minusie .Ale im większa prędkość obrotowa silnika tym trudniej wyłapać sterownikowi nierówną pracę silnika . Na diagnostykę wtryskiwaczy najlepszy jest test przelewowy.
To wytłumacz mi jedną rzecz. Robię pomiary na rozgrzanym silniku i tak
- bieg jałowy - korekty nie przekraczają +/-1mm/3
- bieg jałowy - dodaję gazu do 3 tys. obr./min. - korekty na wszystkich cylindrach maleją do +/-0,5mm
- jednostajna jazda na 4 biegu z prędkością 60 km - korekta na IV cyl. +3mm3/w
Problem z wtryskiem czy z kompresją? Mam zalecenie od jednego z tunerów Alfa Romeo, że powinienem zacząć od wymiany przytkanej końcówki, bo to jest jego zdaniem najczęściej przyczyną dodatniej korekty na wtryskach CR w silnikach JTD/Multijet (pomijając wersję 150KM z klapkami oczywiście).
Też stawiałbym na przytkanie .Spróbuj może jakiś dodatek do paliwa na początek. Przy kompresji korekta byłaby większa przy niskich obrotach . A tu ewidentnie brakuje paliwa przy obciążeniu .
Próbowałem Liqui Moly do czyszczenia wtrysków oraz zalewam olej 2T. Bezskutecznie. Byłem z autem w serwisie diesla ale biorąc pod uwagę że auto odpala od strzała, pracuje w miarę równo i nie kopci stwierdzili, że szukam dziury w d.. ;-) Wtrysków nie wyciągali bo są ponoć zapieczone, a wyciągniecię ich może wygenerować ich zdaniem niepotrzebne koszty. Teraz mam problem ze świecą na IV cyl. więc przy okazji wymiany poproszę o wyjęcie i sprawdzenie wtryskiwacza tego samego cylindra na maszynie. Szukam dobrego warsztatu w okolicach.
Koledzy to teraz doradźcie mi co mam robić z tą sytuacją. Czy auto nadaję się do jazdy? Dodam, że żaden błąd ani nic niepokojącego nie występuje. Rewizja kolektora? Wtryskiwaczy? Bo nie wiem czy jest sens się do tego zabierać.
Ja bym na początek sprawdził wtryskiwacze bo najmniej z tym roboty. Jeśli są w dobrym stanie to zmierzyłbym ciśnienie sprężania (można to zrobić za jednym zamachem).
Niezależnie od tego warto byłoby zdjąć kolektor i usunąć klapki bo jest to tykająca bomba z opóźnionym zapłonem. U siebie też mam zamiar to zrobić w najbliższym czasie przy okazji wymiany rozrządu.
Hej, czy te klapy urywają się też w silnikach z kolektorem plastikowym czy problem dotyczy głównie tych z aluminiowym kolektorem
We wszystkich . W aluminiowych często urywają się dźwignie ,a w plastikowych całe klapki.
borys1717
28-11-2017, 00:33
Witam. Miałem podobny problem. Urwala sie klapka troche zagrzechotalo ale dlugo silnik nie pracowal. Podjalem decyzje by sciagnac głowice i zobaczyc co i jak. Okazalo sie ze zawory mi pokrzywilo, cylinder ok a tlok troche poobijany. Usunalem reszte klap wirowych. Wszystko wyczyscilem i złozylem:) Podkresle ze mechanikiem nie jestem i pierwszy raz rozbieralem silnik samochodowy. Nameczylem sie i wszystko sie udalo. Jezdze juz rok i nic sie nie dzieje od tamtego momentu.
I co? Silnik na pokrzywionych zaworach chodzi OK?
Mam jeszcze jedno pytanie koledzy. Po czym poznać nie rozbierając kolektora (czyt. połowy samochodu) czy dany model posiada te klapki? Pytanie pada, ponieważ jestem po wizycie u niezłego mechanika (takie zdanie wyrobiłem sobie do tej pory) i stwierdził, że w moim fiaciku 2007r. 1.9 MJTD 150KM owych klapek zwyczajnie nie ma oO. Czy można to stwierdzić na podstawie braku jakiegoś sterownika, bo już zgłupiałem do reszty?
Druga sprawa: wyżej wspomniany mechanik stwierdził to co wszyscy tutaj zgodnie pisali: 3 wtryskiwacz do roboty. Zaproponował zastosować najpierw jakiś specyfiki do czyszczenia wtrysków. Na celowniku mam 2: Liqui moly oraz TEC2000, jesteście wstanie powiedzieć coś na temat tych środków? Może macie jakieś inne propozycje?
Z góry dzięki za pomoc, pozdrowienia :)
lorak06073
07-12-2017, 18:09
klapy widać z góry. Popatrz dobrze na kolektor albo zrób zdjecie i wrzuc tutaj do oceny. Możliwe że ktoś już rozbierał kolektor więc otwory możesz miec zaślepione lub zaspawane. Jeżeli chodzi o takie specyfiki do czyszczenia wtrysków polecam LM diesel spulung 2666
klapy widać z góry. Popatrz dobrze na kolektor albo zrób zdjecie i wrzuc tutaj do oceny. Możliwe że ktoś już rozbierał kolektor więc otwory możesz miec zaślepione lub zaspawane. Jeżeli chodzi o takie specyfiki do czyszczenia wtrysków polecam LM diesel spulung 2666
Nie nie kolego to nie Stilo .Nawet jeżeli klapy są to ich nie zobaczysz .W Stilo był kolektor w którym klapy były sterowane z góry i tam było widać jak były oberwane wodziki. W nowszych silnikach 150KM sterowanie jest z dołu i klapy zupełnie niewidoczne .
Kolego " j4ro " jeżeli z tyłu silnika pod kolektorem ssącym masz sterownik do klap to masz klapy Tu masz link do kolektora razem ze sterownikiem klap KOLEKTOR SSĄCY KOMPLETNY BRAVO II 1,9 150KM (6996783377) - Allegro.pl - Więcej niż aukcje. (http://allegro.pl/kolektor-ssacy-kompletny-bravo-ii-1-9-150km-i6996783377.html)
lorak06073
07-12-2017, 21:01
A to przepraszam za wprowadzanie w błąd. Sądziłem że jest tak jak w stilo.
A to przepraszam z
Nie ma problemu . Przecież nikt nie wie wszystkiego. Chciałeś pomóż ,a to ważne .
Nie nie kolego to nie Stilo .Nawet jeżeli klapy są to ich nie zobaczysz .W Stilo był kolektor w którym klapy były sterowane z góry i tam było widać jak były oberwane wodziki. W nowszych silnikach 150KM sterowanie jest z dołu i klapy zupełnie niewidoczne .
Kolego " j4ro " jeżeli z tyłu silnika pod kolektorem ssącym masz sterownik do klap to masz klapy Tu masz link do kolektora razem ze sterownikiem klap KOLEKTOR SSĄCY KOMPLETNY BRAVO II 1,9 150KM (6996783377) - Allegro.pl - Więcej niż aukcje. (http://allegro.pl/kolektor-ssacy-kompletny-bravo-ii-1-9-150km-i6996783377.html)
Trochę odgrzebany temat ale wraca do mnie jak bumerang :P Koledzy a dostrzeżenie tego sterownika jest w ogóle możliwe bez rozbierania kolektora? Fizycznie ktoś to zrobił i potrafił ocenić obecność tego "syfu".
quki2007
23-02-2018, 12:28
Witam, Forumowiczow. Podepne sie pod temat. Mam Fiata Bravo 2, 1.9 MJet 150 kM (2007) - czy w tych autach z tego rocznika wystepowaly wersje bez klap wirowych? Pytam, bo mechanik powiedzial mi, ze jak kolektor jest aluminiowy to klap nie ma, a jak plastikowy to sa. Mam jeszcze pytanie - czy ktos z Was zdecydowal sie na usuniecie klap, zaslepienie egra i usuniecie dpfa? Interesuje mnie, czy dana osoba jest zadowolona z takiego zabiegu. Gdzie najlepiej wykonac taki zabieg na Dolnym Slasku? Bede wdzieczny za wszelkie informacje. Pozdrawiam
W obecnej sytucji kiedy rząd walczy ze smogiem od dupy strony (czyt. ścigając kierowców) lepiej z wycinką ekologii nie ryzykować. Istnieją sprawdzone metody regeneracji filtrów. Koszt mniejszy niż wycięcie. Jak się szybko zapycha trzeba zrobić rzetelną diagnostykę układu wtryskowego.
quki2007
23-02-2018, 13:23
Dziekuje za szybka odpowiedz, boch. A mozesz polecic jakis konkretny serwis do regeneracji dpfa na Dolnym Slasku? Czy wiesz, ile to moze kosztowac?
(Automat) Autor dopisał treść. Post został scalony.
Dziekuje za szybka odpowiedz, boch. Mozesz polecic jakis konkretny serwis od czyszczenia dpfa na Dolnym Slasku? Masz pojecie, ile to moze kosztowac?
Polecić nikogo nie polecę bo nie korzystałem. Gładysek Bosch Diesel Service w Krakowie bierze za to ok. 500 zł.
Gładysek | Regeneracja DPF, Czyszczenie filtrów cząstek stałych (http://regeneracja-dpf.net)
quki2007
28-02-2018, 21:25
Jeszcze raz dziekuje za pomoc, boch.
Koledzy, planuję wyrzucenie klap wirowych, czy aby je usunąć potrzebna jest prasa aby usunąć swożnie na których się znajdują czy zrobię to w warunkach "garażowych" i pomoc zewnętrzna bedzie potrzebna tylko do zaspawania otworów? Lub czy jest możliwość wyjęcia klap i pozostawienia sworzni na swoim miejscu aby nic nie trzeba było spawać?
Ja miałem u siebie tak usuwane klapy, 2 niestety wcześniej się urwały co spowodowało uszkodzenie silnika. Pozostałe dwie zostały zerwane, a sworznie zostały na swoich miejscach.
Wydaje mi się, że również będziesz musiał odwiedzić jakiegoś "magika", który wyprogramuje klapy z komputera.
Fiacikowo
13-04-2018, 07:42
Klap nie trzeba wyłączać w kompie. Zostawiasz nastawnik i tyle. Ja ze swojego kolektora (plastik) też usunąłem. Dwóch już nie było (2 i 3). Resztę wyrwałem, otwory nagwintowałem i wkręciłem od zewnątrz śruby na kleju (czerwonym). Nastawnik został i pewnie sobie pracuje ładnie. Dodam, że najwięcej pracy zeszło mi z czyszczeniem kolektora (plastik jest nierozbieralny), bo w środku była masakra... U mnie nie trzeba było żadnych specjalistycznych narzędzi. Zerwałem klapkę i wyciągnąłem ośkę.
Ok wielkie dzięki za podpowiedzi :) dużo to roboty? 1 dzień wystarczy aby się z tym uporać?
Fiacikowo
13-04-2018, 13:56
Dzień, tak. Jak tego nie robiłeś, to weź poprawkę na to, że jest kupę rozkręcania. I lepiej nie zapomnieć jakiejś śrubki wkręcić... Aha, zaopatrz się w środki do czyszczenia kolektora. Płyn do mycia grilla jest bardzo dobry. Pozdrawiam.
Ja u siebie po kupnie auta chciałem wyciągnąć klapki, okazało się że są 3 jednej już nie było. Wyciągnąłem te 3 i tak jeździłem 2 lata aż w tamtym roku znalazła się 4... Efekt skrzywiony zawór, tłok do wymiany ;( Ehhh ten nieszczęsny wynalazek.
Je też to zbagatelizowałem, drogo wyszlo: naprawa głowicy (cylinder nr 3 zawory), wymiana turbiny (bo klapka przez nią przeleciała), czyszczenie + wymiana końcówki wtrysku (nr 3) i usunięcie reszty klap.
nieźle, przy jakim przebiegu?
to jest po potencjalnie, iluzorycznie, hipotetycznie ;) :) niemożliwe przy tym przebiegu z zaślepionym egr od tak małego przebiegu, a ponieważ jak wszystkie spekulacje wskazują na mniej zanieczyszczeń w dolocie po zaślepieniu egr które to nieczystości odkładając się na klapkach powodują ich urywanie. Urwanie klapy w takich warunkach przy takim przebiegu kładzie wszystkie te światopoglądy. Jak więc możliwe jest to że inne silniki jadą 300kkm bez urwania a tutaj przy takim przebiegu to ma miejsce, wygląda na to że albo przebieg jebutnie cofnięty, albo były jakieś trefne partie kolektorów ze źle przynitowanymi klapkami na co Fiat powinien zrobić kampanię, a nigdy nie przyznał się do tak poważnej wady konstrukcyjnej
Samochód z salonu (nowy), przebieg autentyczny (wiem, wstyd na diesla, ale tak z pracą wyszło 3 km od domu). Może "chip" pomógł, mam pewne anse do "tunera", że mnie o tym nie poinformował (wymieniał rozrząd przed "chipem").
Czy ktoś robił może regeneracje DPF w tej firmie Czyszczenie i regeneracja filtra cząstek stałych DPF Rogowski (http://dpf-rogowski.pl/) ? W okolicy nie mogę się z nikim dogadać a tutaj można przynajmniej wysłać kurierem.
Koledzy, czy przy wyjmowaniu klap wirowych trzeba spuścić płyn chłodzący?
Ja nie w bravo, ale w cromie, spuszczałem płyn chłodniczy.
Fiacikowo
26-11-2018, 07:21
Tak, trzeba.
Powered by vBulletin™ Version 4.2.5 Copyright © 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.