Zobacz pełną wersję : Koła/opony na zimę...TIPO SW 1,4 T-jet
Jak w temacie.
Mam w tej chwili letnie laczki na alu 17" i tak sobie dumam co zakupić na zimę...?
Zdecydowanie felgi stalowe...(jak miałem w Bravo), ale pytanie jest czy 15"(opona 195/65/15) czy 16"(205/55/16). Osobiście jestem za węższymi (a przez to tańszymi) ale może już ktoś to ćwiczył na HB, czy sedanie. Fabrycznie jak najbardziej 15" jest dopuszczalne...
Temat był wałkowany już na wszystkie strony, a poza tym mamy tu stosowne subforum....
jak założysz 15 na zimę to w porównaniu do 17 będzie Ci się auto gorzej prowadziło... Poczujesz dużą różnicę...
Jako, że dopiero zaczynam działalność na "fiatklubpolska" podpowiedz mi proszę jak daleko mam szukać, albo najlepiej gdzie to subforum???
Z góry dzięki za pomoc :)
"kjk"...już mam to o czym wspomniałeś. Nie ma sprawy. Thx.
No to super. Materiału do przeczytania jest mnóstwo.
No niestety tak jak zawsze było w przypadku moich nowych samochodów stało się dzisiaj.
Złapałem kapcia ale już po naprawie, ale cena trochę zabójcza. Koła 17" na alu, ale naprawa na gorąco, bo panowie z serwisu opon zasugerowali, że tak nowe laczki lepiej zwulkanizować jak za dawnych czasów...czyli na gorąco. Nie mam ani dojazdówki, ani zapasowego pełnowymiarowego jedynie zestaw naprawczy. Zimówki z felgami już zamówione, więc jedną z nich wsadzę na zapas...jedynie jeszcze lewarek muszę zakupić.
Gwóźdź...błąd w temacie...:lol:
Nie mam ani dojazdówki, ani zapasowego pełnowymiarowego jedynie zestaw naprawczy. Zimówki z felgami już zamówione, więc jedną z nich wsadzę na zapas...
Złapałem kapcia ale już po naprawie, ale cena trochę zabójcza. Koła 17" na alu,
I tu widać plus mojego rozwiązania: 15-calowe stalowe felgi, opony w jednym z najpopularniejszych rozmiarów (więc tanie), a w bagażniku pełnowymiarowy zapas, identyczny z tym na czym jeżdżę :cool:
Czy można do SW T-jeta założyć 15 calowe felgi? Pytam bo w konfiguratorach na stronie fiata z T-jetami są oferowane tylko felgi 16 lub 17 calowe.
No właśnie mialem ten problem, mam z fabrycznym gazem i chciałem kupić 15" na zimę a tu patrzę, że mój model wychodzi tylko z 16 i 17"... Niezalenie od wersji wyposażenia 16" to najmniejsza felga. Przeciez układ hamulcowy wszystkie tipki maja taki sam to i do mego 16" da się założyć, ale z jakiegoś powodu producent do tego modelu ich nie dawał i dołożyłem 600zl i zamówiłem komplet na 16" felgach...
(Automat) Autor dopisał treść. Post został scalony.
O proszę, instrukcja strona 191 mówi, ze do tjeta zimowki tylko w rozmiarze 16 i 17"... Moze z salonu wyjechać na 15" ale zimowki trzeba 16"...
I odkryłem, ze w mojej instrukcji nie ma nic o wersji z LPG... Porównam to z ta dostępna online...
Dziękuję serdecznie za odpowiedź. Zauważyłem, że jest dostępna instrukcja online z 2017 i tam jest informacja o wersji LPG - https://carmanuals2.com/get/fiat-tipo-5door-tipo-station-wagon-2017-instrukcja-obslugi-104926 strona 210. Faktycznie potwierdza się, że wg instrukcji dla SW T-jet należy stosować felgi o rozmiarach 16 albo 17 cali. Aczkolwiek jest na stronie 209 taki zapis
"
W Wyciągu ze świadectwa homologacji podane są wszystkie opony homologowane.
OSTRZEŻENIE W przypadku ewentualnej niezgodności pomiędzy informacjami podanymi w âInstrukcji Obsługiâ a tymi, które podano w âWyciągu ze świadectwa homologacjiâ, należy brać pod uwagę tylko dane podane w tym ostatnim. Dla zapewnienia bezpiecznej jazdy niezbędne jest, aby samochód wyposażony był w opony tej samej marki i tego samego typu na wszystkich kołach.
"
Jak widać, jeżeli ktoś w świadectwie homologacji ma wpisane coś innego niż w instrukcji to to co jest w świadectwie ma wyższy priorytet.
29355
z tej tabelki wynika, że nawet wersja z silnikiem 95 KM musi mieć opony zimowe 16 cali
Czas trochę odgrzebać temat pomimo, że mam zwykłe TIPO 1,4 95 km, ale to chyba nie jest jakaś ogromna różnica jak chodzi o koła/opony na zimę, a ten temat wydał mi się najbardziej odpowiedni by nie tworzyć kolejnego :-)
Tipo dostałem na felgach stalowych i na laczkach letnich - Goodyear Efficientgrip Performance 195/65 R15 91 H
Mam taki plan:
Nabyć drogą kupna zimowe laczki 15ki i wrzucić je na te stalowe felgi.
Letnie opony, które dostałem z autem przerzucić na jakieś alusy, które muszę zakupić i ograniczony jestem co do rozmiaru 15 cali, ale mi to nie przeszkadza.
Alusy które chcę zakupić różnią się parametrem ET od felg stalowcyh z 38 na 39 i czy ma to jakiś duży wpływ? Gdybym brał pod uwagę np Dezent TD (ET 39), ale np. Dezent TX ma już et 38 , a reszta parametrów jest identyczna. W instruckji parametr ET dochodzi nawet do 41 przy 17kach więc pewnie może być, ale wolę się upewnić.
Może pytanie wyda się durne, ale zawyczaj kupowałem tylko opony, a falgi jakoś zawsze miałem w nadmiarze i nie zawracałem sobie głowy doborem felg do aut.
Opony zimowe, które mają wskoczyć na felgi stalowe zamiast letnich laczków to :
Nokian WR D4 195/65 R15 91 T
lub
Continental WinterContact TS 860 195/65 R15 91 T
ewentualnie
Pirelli Cinturato Winter 195/65 R15 95 T XL
-----------
Na koniec jeszcze jedno ... w instrukcji są podane zimówki od 16 cali ...jak to jest i czy będzie źle jeśli będę poruszał się na 15kach? Ostatnie 4 lata jeździłem starymi volvo V70 i 850 na 15 calowych kołach na zimowych i letnich i jakoś problemu nie widziałem jak jechałem na autostradzie czy Sce z normalnymi prędkościami, ale tam sama masa auta miała ponad 1600kg i to też wpływało na to, że auto lepiej siedziało na drodze, a co Wy o tym sądzicie?
ja olałem instrukcję i zamówiłem opony 195/65 R15, (mam nadzieję, że na nich się nie zabiję :)
Zresztą jak makaroniarze tacy mądrzy to niech mi sprezentują felgi 16, a nie 15 które dostałem fabrycznie :/
A ja myślę o zimowych oponach w rozmiarze 185/60 r15. W oplu miałem barum polaris 3 i bardzo je sobie chwalę.
Podłączam się do pytania wyżej o ET - wyczaiłem stalusy do fiata doblo: 15-ki, 5x98, szerokość 6 cali, piasta centrująca 58mm i tylko ET 39 a nie 38 jak w tipku. Rozumiem, że ten milimetr różnicy nie będzie problemem?
Milimetr nie będzie problemem.
Bledem natomiast jest porównywanie wielkości et felach 15 i 17.
Warto zgłębić temat co to jest to magiczne et i który to wymiar w drodze, wtedy bedzie wiadomo co on nam mówi. Wybaczcie, normalnie wrzuciłbym tu fotę z Googla z opisem tego ale jestem w drodze i pisze z fona.
A ja myślę o zimowych oponach w rozmiarze 185/60 r15.
1mm różnicy ET nie ma żadnego znaczenia, ale z rozmiarem opon przesadziłeś. Kup normalnie, jak człowiek 195/65R15.
giannini
17-10-2017, 15:19
A ja myślę o zimowych oponach w rozmiarze 185/60 r15. W oplu miałem barum polaris 3 i bardzo je sobie chwalę.
Trochę Cię poniosło z tym rozmiarem , średnica koła w stosunku do 195/65R15 , będzie mniejsza o 31 mm.
Bledem natomiast jest porównywanie wielkości et felach 15 i 17.
A co ma średnica felgi do ET ? Przy porównywaniu ET , najbardziej istotna jest szerokość felgi , a nie jej średnica.
No właśnie o to chodziło, większe fele są prawie zawsze szersze zwłaszcza 17 w stosunku do 15...
giannini
17-10-2017, 17:28
Taki ładnie obrazujący kalkulator zamienników felg , wystarczy podstawić wymiary.
ET Felgi. Odsadzenie Felgi. Kalkulator ET. Narzędzia do Felg. Felgi.pl (http://www.felgi.pl/narzedzia-do-felg/kalkulator-et-felgi)
W świadectwie homologacji temat poruszony jest w 2 miejscach i są to:
29701
29702
Brak danych czy są to koła letnie/ zimowe itp. a auto odebrałem na stalowych felgach z oponami Goodyear Efficientgrip Performance 195/65 R15 91 H
Rozumiem w takim razie, że to co mówi homologacja jest ponad wszystko i mogę letnie laczki zdjąć z tych stalowych felg i wsadzić na nie np. opony zimowe Nokian WR D4 195/65 R15 91 H ... ALE czy może być indeks T czy musi być H bo tak jest w homologacji?
Szymon1988
17-10-2017, 19:23
"W przypadku opon letnich nie wolno stosować opon z niższym indeksem prędkości niż wyznaczone przez producenta. Inaczej jest w przypadku opon zimowych. Indeks prędkości dla opon zimowych, a właściwie zasady jego stosowania zostały uregulowane przez przepisy UE (Dyrektywa 92/23/EWG) oraz Polski Kodeks Drogowy. Według tych przepisów w oponach zimowych można stosować niższy indeks prędkości niż zalecany przez producenta, ale nie niższy niż indeks Q (Q = 160 km/h). Jeśli w samochodzie zostały zamontowane opony z niższym indeksem prędkości należy umieścić stosowne oznaczenie tak, aby było widoczne dla kierowcy. Ostatecznie, mimo że jest to dozwolone, należy się zastanowić przed wybraniem opon o niższym indeksie prędkości, takie opony mogą zużywać się szybciej a samochód może reagować inaczej niż dotychczas. * Aby jeździć bezpiecznie i komfortowo indeks prędkości użytkowanych opon nie powinien być mniejszy od homologowanego o więcej niż jeden stopień.
Czytaj więcej: https://www.oponeo.pl/artykul/indeks-predkosci-opony
Powyższa treść jest wyłączną własnością Oponeo.pl S.A."
Może ktoś powiedzieć jak jest w homologacji tipo hb z silnikiem t-jet 120 km?
Dzięki za info - w takim razie bez problemu mogę założyć sobie Nokian WR D4 195/65 R15 91 T - indeks prędkości to 190 km/h a kto normalny zimą porusza się z takimi prędkościami, gdzie przy silniku 1,4 95 km ani mi to w głowie :-)
brylancik13
17-10-2017, 21:16
1.4 95 KM ma Vmax 185 km/h wiec mozna skonczyc z tymi oponami i indeksami predkosci bo to chore co piszecie
Szymon1988
17-10-2017, 21:57
Pamiętaj jednak o umieszczeniu (w widocznym miejscu) nalepki ostrzegawczej, informującej o maksymalnej dopuszczalnej prędkości.
Po co jak v max to 185 a indeks t to 190?
giannini
17-10-2017, 22:46
Jak po co ? Żeby pamiętał !! A jak będzie jechał z góry ? Z Mount Everest ? To da radę szybciej ! Ludzie litości ...
Szymon1988
17-10-2017, 22:51
W homologacji jest indeks h.
Jak dla mnie to kto chce może i na 185/60 r15 jeździć... Nie moje auto nie mój cyrk :)
Czy śruby ze standardowych 16" alu będą pasowały do stalowych 16"?
dromario
18-10-2017, 19:07
Tak, pasują.
Do stalowych 15'' też pasują
Jak w temacie.
Mam w tej chwili letnie laczki na alu 17" i tak sobie dumam co zakupić na zimę...?
Zdecydowanie felgi stalowe...(jak miałem w Bravo), ale pytanie jest czy 15"(opona 195/65/15) czy 16"(205/55/16). Osobiście jestem za węższymi (a przez to tańszymi) ale może już ktoś to ćwiczył na HB, czy sedanie. Fabrycznie jak najbardziej 15" jest dopuszczalne...
Moj zestaw: goodyear
- lato 225 45 17 alu
- zima 195 65 15 stalowe jak dla mnie lepszy komfort jest na zimowych , za to na letnich trzyma sie lepiej drogi. Dla mnie to wybór optymalny.
Wysłane z mojego SM-J500FN przy użyciu Tapatalka
Jak w temacie.
Mam w tej chwili letnie laczki na alu 17" i tak sobie dumam co zakupić na zimę...?
Zdecydowanie felgi stalowe...(jak miałem w Bravo), ale pytanie jest czy 15"(opona 195/65/15) czy 16"(205/55/16). Osobiście jestem za węższymi (a przez to tańszymi) ale może już ktoś to ćwiczył na HB, czy sedanie. Fabrycznie jak najbardziej 15" jest dopuszczalne...
Ja zostawiłem felgi alu 17 i zamontowałem słowackie matadory - sibir sbow przyzwoita cena , miałem je w innych samochodach
17alu lato na goodyear 225/45/17
15 zima goodyear 195/65/15
dla mnie super
Wysłane z mojego SM-J500FN przy użyciu Tapatalka
Na 15 lepszy komfort jazdy
Wysłane z mojego SM-J500FN przy użyciu Tapatalka
marius83
23-09-2023, 13:03
Czy mogę założyć do mojego Tipo 1.6 Multijet 120km felgi stalowe 15 cali (opona 195 65 15)? Chciałbym się upewnić przed zakupem, bo instrukcja podaje 16 i 17 cali.
Wysłane z mojego STK-L21 przy użyciu Tapatalka
ochkarol
23-09-2023, 14:10
Pewnie i przejdzie ale, żeby w razie zdarzenia drogowego (odpukać) ubezpieczalnia nie czepiła się niehomologowanego rozmiaru opon.
A w ogóle skąd taki pomysł?
marius83
23-09-2023, 14:24
Pewnie i przejdzie ale, żeby w razie zdarzenia drogowego (odpukać) ubezpieczalnia nie czepiła się niehomologowanego rozmiaru opon.
A w ogóle skąd taki pomysł?Jeżdżę niedużo, a względy ekonomiczne też biorę pod uwagę. 16 - ki z oponami Dębica hp2 (205 55 r16)mogę mieć za około 2 tyś zł, a 15-ki o 500 zł taniej.
Wysłane z mojego STK-L21 przy użyciu Tapatalka
ochkarol
23-09-2023, 16:52
Nie wiem czy gra warta świeczki. Auto za kilkadziesiąt tysięcy a oszczędność stosunkowo niewielka.
Ja bym wybrał święty spokój.
No i do 15-stek musisz felgi kupić. Czyż nie?
marius83
23-09-2023, 19:35
Gdyby te 15-ki miały homologacje to zapewne bym kupił, ale w takim razie kupię 16, i będzie wszystko jak "książka nakazuje". Dzięki za pomoc.
Wysłane z mojego STK-L21 przy użyciu Tapatalka
Przy zakupie auta dają kartę homologacyjną i tam są rozmiary felg i opon wskazane do konkretnego modelu. W sw z jakiegoś powodu nie ma 15.
ochkarol
24-09-2023, 17:17
Jeżdżę niedużo, a względy ekonomiczne też biorę pod uwagę...
To może - skoro względy ekonomiczne są tak ważne - opony wielosezonowe?
Ja tak zrobiłem.
Moje argumenty za:
Robię około 8 tys km rocznie;
Nie jeżdżę (jak to niektórzy nazywają) ze sportowym zacięciem;
Nie chciało mi się już targać z piwnicy kół do wymiany dwa razy w roku;
Nie chciało mi się już starać się wymienić kół zanim skończy się panika i kolejki u wulkanizatorów;
Odpada koszt zmiany kół dwa razy w roku (wystarczy zamienić przód<->tył raz w roku i wyważyć);
Nie jeżdżę na oponach dłużej niż 5 lat.
Przede mną trzeci rok użytkowania. Dwie zimy mam za sobą - nie miałem problemów. Latem bez różnicy.
Jest w czym wybrać - tylko z lektury forów i doświadczeń własnych (+ jeszcze jedna osoba) trzeba kupić coś z wyższej półki.
Za 1800-2000 zł za komplet do wyboru, do koloru.
BrzozaPL
24-09-2023, 17:46
Robię około 8 tys km rocznie;
Nie jeżdżę (jak to niektórzy nazywają) ze sportowym zacięciem;
Nie chciało mi się już targać z piwnicy kół do wymiany dwa razy w roku;
Nie chciało mi się już starać się wymienić kół zanim skończy się panika i kolejki u wulkanizatorów;
Odpada koszt zmiany kół dwa razy w roku (wystarczy zamienić przód<->tył raz w roku i wyważyć);
Nie jeżdżę na oponach dłużej niż 5 lat.
Pirelli Cinturato All Season Plus 205/55R16 91 V
ochkarol
24-09-2023, 18:57
Nie było moim celem proponować cokolwiek ale skoro napisałeś to ja używam z zadowoleniem Michelin Crossclimate 2
marius83
25-09-2023, 10:01
Już kupione stalówki 16' firmy Alcar za 930 zl + Frigo HP 2 91H za 1050 zł. Wielozezonowe okej jak ktoś jeździ zimą głównie w koło komina , bo jednak w typowo zimowych warunkach dobra zimówka ma przewagę.
Wysłane z mojego STK-L21 przy użyciu Tapatalka
Ja kupiłem Tipola z zimówkami Frigo hp2. Ale w poprzednim aucie kupiłem Vredestein Quatrac. Rewelacja. Polecam. Drogie ale świetne.
wojtekkuntze
28-09-2023, 09:52
Czesc, Ja mam Nokian WRD3, 2 sezon za mna, na 5 z minusem:)
cudanakiju
27-10-2023, 13:23
Witam a orientuje się ktoś jak jest z doborem indeksu prędkości i nośności w tipo kombi 1.4 tjet. felga alu seryjna 17 obecnie opony są continentale 225/45 r17 94V,
w polecanych na oponeo są 91W albo 94W albo 94V nie wiem jaka jest różnica i jakie to ma znaczenie. Sprawdzałem obie litery prędkość max 240, jak by ktoś miał tyle tajpo popylać:D, i wiem że z mniejszym niż dopuszczalne nie można zakładać, ale z większym już tak i tak sobie sprawdzałem te ceny i w tym rozmiarze parę złotych droższe znalazłem premium goodyear 94Y to już do jakichś sportowych aut do 300 km/h ale czy warto w ogóle albo czy to nie będzie za sztywna opona i utrata komfortu. Ja tam nie jestem jakimś rajdowcem, szczególnie jeżdżąc takim autem.
Rozkminka bez znaczenia, co byś z przytoczonych przykładów nie założył to i tak się sprawdzi :-)
Paninaro
01-04-2024, 21:25
sprzedam komplet kół zimowych
szczegóły w linku :
https://fiatklubpolska.pl/sprzedam-454/kola-zimowe-fiat-tipo-54870/#post441233
David610
28-11-2025, 16:46
Chciałbym zapytać czy do Tipo SW muszę montować opony z oznaczeniem XL ? Obecnie mam założone Dębica Navigator 3 205/55 R16 94 V XL, z racji tego, że się powoli kończy bieżnik chciałbym je zmienić na MICHELIN CROSSCLIMATE 3 205/55R16 91H. Mam ofertę tych opon w dobrej cenie lecz nie są one wzmacniane. Czy opony bez tych oznaczeń będą dobre do Tipo SW ?
Ja jeżdżę na 91H.
94V to przerost formy nad treścią i drożej.
Takie opony kupuje się jak są w cenie lepszej niż 91H a czasem na promkach tak się zdarza.
Powered by vBulletin™ Version 4.2.5 Copyright © 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.