PDA

Zobacz pełną wersję : Koła/opony na zimę...TIPO SW 1,4 T-jet



glosny
09-09-2017, 23:02
Jak w temacie.
Mam w tej chwili letnie laczki na alu 17" i tak sobie dumam co zakupić na zimę...?
Zdecydowanie felgi stalowe...(jak miałem w Bravo), ale pytanie jest czy 15"(opona 195/65/15) czy 16"(205/55/16). Osobiście jestem za węższymi (a przez to tańszymi) ale może już ktoś to ćwiczył na HB, czy sedanie. Fabrycznie jak najbardziej 15" jest dopuszczalne...

kjk
09-09-2017, 23:12
Temat był wałkowany już na wszystkie strony, a poza tym mamy tu stosowne subforum....

Qvadrat
10-09-2017, 14:59
jak założysz 15 na zimę to w porównaniu do 17 będzie Ci się auto gorzej prowadziło... Poczujesz dużą różnicę...

glosny
15-09-2017, 23:07
Jako, że dopiero zaczynam działalność na "fiatklubpolska" podpowiedz mi proszę jak daleko mam szukać, albo najlepiej gdzie to subforum???
Z góry dzięki za pomoc :)
"kjk"...już mam to o czym wspomniałeś. Nie ma sprawy. Thx.

kjk
15-09-2017, 23:20
No to super. Materiału do przeczytania jest mnóstwo.

glosny
15-09-2017, 23:24
No niestety tak jak zawsze było w przypadku moich nowych samochodów stało się dzisiaj.
Złapałem kapcia ale już po naprawie, ale cena trochę zabójcza. Koła 17" na alu, ale naprawa na gorąco, bo panowie z serwisu opon zasugerowali, że tak nowe laczki lepiej zwulkanizować jak za dawnych czasów...czyli na gorąco. Nie mam ani dojazdówki, ani zapasowego pełnowymiarowego jedynie zestaw naprawczy. Zimówki z felgami już zamówione, więc jedną z nich wsadzę na zapas...jedynie jeszcze lewarek muszę zakupić.
Gwóźdź...błąd w temacie...:lol:

kjk
16-09-2017, 00:42
Nie mam ani dojazdówki, ani zapasowego pełnowymiarowego jedynie zestaw naprawczy. Zimówki z felgami już zamówione, więc jedną z nich wsadzę na zapas...

Złapałem kapcia ale już po naprawie, ale cena trochę zabójcza. Koła 17" na alu,
I tu widać plus mojego rozwiązania: 15-calowe stalowe felgi, opony w jednym z najpopularniejszych rozmiarów (więc tanie), a w bagażniku pełnowymiarowy zapas, identyczny z tym na czym jeżdżę :cool:

Suri
16-09-2017, 16:57
Czy można do SW T-jeta założyć 15 calowe felgi? Pytam bo w konfiguratorach na stronie fiata z T-jetami są oferowane tylko felgi 16 lub 17 calowe.

Qvadrat
16-09-2017, 22:55
No właśnie mialem ten problem, mam z fabrycznym gazem i chciałem kupić 15" na zimę a tu patrzę, że mój model wychodzi tylko z 16 i 17"... Niezalenie od wersji wyposażenia 16" to najmniejsza felga. Przeciez układ hamulcowy wszystkie tipki maja taki sam to i do mego 16" da się założyć, ale z jakiegoś powodu producent do tego modelu ich nie dawał i dołożyłem 600zl i zamówiłem komplet na 16" felgach...

(Automat) Autor dopisał treść. Post został scalony.

O proszę, instrukcja strona 191 mówi, ze do tjeta zimowki tylko w rozmiarze 16 i 17"... Moze z salonu wyjechać na 15" ale zimowki trzeba 16"...

I odkryłem, ze w mojej instrukcji nie ma nic o wersji z LPG... Porównam to z ta dostępna online...

Suri
17-09-2017, 01:55
Dziękuję serdecznie za odpowiedź. Zauważyłem, że jest dostępna instrukcja online z 2017 i tam jest informacja o wersji LPG - https://carmanuals2.com/get/fiat-tipo-5door-tipo-station-wagon-2017-instrukcja-obslugi-104926 strona 210. Faktycznie potwierdza się, że wg instrukcji dla SW T-jet należy stosować felgi o rozmiarach 16 albo 17 cali. Aczkolwiek jest na stronie 209 taki zapis
"
W Wyciągu ze świadectwa homologacji podane są wszystkie opony homologowane.
OSTRZEŻENIE W przypadku ewentualnej niezgodności pomiędzy informacjami podanymi w „Instrukcji Obsługi” a tymi, które podano w „Wyciągu ze świadectwa homologacji”, należy brać pod uwagę tylko dane podane w tym ostatnim. Dla zapewnienia bezpiecznej jazdy niezbędne jest, aby samochód wyposażony był w opony tej samej marki i tego samego typu na wszystkich kołach.
"
Jak widać, jeżeli ktoś w świadectwie homologacji ma wpisane coś innego niż w instrukcji to to co jest w świadectwie ma wyższy priorytet.

29355

manio20
17-09-2017, 14:52
z tej tabelki wynika, że nawet wersja z silnikiem 95 KM musi mieć opony zimowe 16 cali

Tybek
16-10-2017, 22:33
Czas trochę odgrzebać temat pomimo, że mam zwykłe TIPO 1,4 95 km, ale to chyba nie jest jakaś ogromna różnica jak chodzi o koła/opony na zimę, a ten temat wydał mi się najbardziej odpowiedni by nie tworzyć kolejnego :-)

Tipo dostałem na felgach stalowych i na laczkach letnich - Goodyear Efficientgrip Performance 195/65 R15 91 H

Mam taki plan:

Nabyć drogą kupna zimowe laczki 15ki i wrzucić je na te stalowe felgi.
Letnie opony, które dostałem z autem przerzucić na jakieś alusy, które muszę zakupić i ograniczony jestem co do rozmiaru 15 cali, ale mi to nie przeszkadza.

Alusy które chcę zakupić różnią się parametrem ET od felg stalowcyh z 38 na 39 i czy ma to jakiś duży wpływ? Gdybym brał pod uwagę np Dezent TD (ET 39), ale np. Dezent TX ma już et 38 , a reszta parametrów jest identyczna. W instruckji parametr ET dochodzi nawet do 41 przy 17kach więc pewnie może być, ale wolę się upewnić.

Może pytanie wyda się durne, ale zawyczaj kupowałem tylko opony, a falgi jakoś zawsze miałem w nadmiarze i nie zawracałem sobie głowy doborem felg do aut.


Opony zimowe, które mają wskoczyć na felgi stalowe zamiast letnich laczków to :
Nokian WR D4 195/65 R15 91 T
lub
Continental WinterContact TS 860 195/65 R15 91 T
ewentualnie
Pirelli Cinturato Winter 195/65 R15 95 T XL


-----------

Na koniec jeszcze jedno ... w instrukcji są podane zimówki od 16 cali ...jak to jest i czy będzie źle jeśli będę poruszał się na 15kach? Ostatnie 4 lata jeździłem starymi volvo V70 i 850 na 15 calowych kołach na zimowych i letnich i jakoś problemu nie widziałem jak jechałem na autostradzie czy Sce z normalnymi prędkościami, ale tam sama masa auta miała ponad 1600kg i to też wpływało na to, że auto lepiej siedziało na drodze, a co Wy o tym sądzicie?

manio20
16-10-2017, 22:55
ja olałem instrukcję i zamówiłem opony 195/65 R15, (mam nadzieję, że na nich się nie zabiję :)
Zresztą jak makaroniarze tacy mądrzy to niech mi sprezentują felgi 16, a nie 15 które dostałem fabrycznie :/

jaszy
16-10-2017, 23:34
A ja myślę o zimowych oponach w rozmiarze 185/60 r15. W oplu miałem barum polaris 3 i bardzo je sobie chwalę.

Podłączam się do pytania wyżej o ET - wyczaiłem stalusy do fiata doblo: 15-ki, 5x98, szerokość 6 cali, piasta centrująca 58mm i tylko ET 39 a nie 38 jak w tipku. Rozumiem, że ten milimetr różnicy nie będzie problemem?

Qvadrat
17-10-2017, 07:15
Milimetr nie będzie problemem.

Bledem natomiast jest porównywanie wielkości et felach 15 i 17.

Warto zgłębić temat co to jest to magiczne et i który to wymiar w drodze, wtedy bedzie wiadomo co on nam mówi. Wybaczcie, normalnie wrzuciłbym tu fotę z Googla z opisem tego ale jestem w drodze i pisze z fona.

kjk
17-10-2017, 14:11
A ja myślę o zimowych oponach w rozmiarze 185/60 r15.
1mm różnicy ET nie ma żadnego znaczenia, ale z rozmiarem opon przesadziłeś. Kup normalnie, jak człowiek 195/65R15.

giannini
17-10-2017, 15:19
A ja myślę o zimowych oponach w rozmiarze 185/60 r15. W oplu miałem barum polaris 3 i bardzo je sobie chwalę.
Trochę Cię poniosło z tym rozmiarem , średnica koła w stosunku do 195/65R15 , będzie mniejsza o 31 mm.


Bledem natomiast jest porównywanie wielkości et felach 15 i 17.
A co ma średnica felgi do ET ? Przy porównywaniu ET , najbardziej istotna jest szerokość felgi , a nie jej średnica.

Qvadrat
17-10-2017, 17:05
No właśnie o to chodziło, większe fele są prawie zawsze szersze zwłaszcza 17 w stosunku do 15...

giannini
17-10-2017, 17:28
Taki ładnie obrazujący kalkulator zamienników felg , wystarczy podstawić wymiary.
ET Felgi. Odsadzenie Felgi. Kalkulator ET. Narzędzia do Felg. Felgi.pl (http://www.felgi.pl/narzedzia-do-felg/kalkulator-et-felgi)

Tybek
17-10-2017, 18:42
W świadectwie homologacji temat poruszony jest w 2 miejscach i są to:

29701
29702

Brak danych czy są to koła letnie/ zimowe itp. a auto odebrałem na stalowych felgach z oponami Goodyear Efficientgrip Performance 195/65 R15 91 H

Rozumiem w takim razie, że to co mówi homologacja jest ponad wszystko i mogę letnie laczki zdjąć z tych stalowych felg i wsadzić na nie np. opony zimowe Nokian WR D4 195/65 R15 91 H ... ALE czy może być indeks T czy musi być H bo tak jest w homologacji?

Szymon1988
17-10-2017, 19:23
"W przypadku opon letnich nie wolno stosować opon z niższym indeksem prędkości niż wyznaczone przez producenta. Inaczej jest w przypadku opon zimowych. Indeks prędkości dla opon zimowych, a właściwie zasady jego stosowania zostały uregulowane przez przepisy UE (Dyrektywa 92/23/EWG) oraz Polski Kodeks Drogowy. Według tych przepisów w oponach zimowych można stosować niższy indeks prędkości niż zalecany przez producenta, ale nie niższy niż indeks Q (Q = 160 km/h). Jeśli w samochodzie zostały zamontowane opony z niższym indeksem prędkości należy umieścić stosowne oznaczenie tak, aby było widoczne dla kierowcy. Ostatecznie, mimo że jest to dozwolone, należy się zastanowić przed wybraniem opon o niższym indeksie prędkości, takie opony mogą zużywać się szybciej a samochód może reagować inaczej niż dotychczas. * Aby jeździć bezpiecznie i komfortowo indeks prędkości użytkowanych opon nie powinien być mniejszy od homologowanego o więcej niż jeden stopień.

Czytaj więcej: https://www.oponeo.pl/artykul/indeks-predkosci-opony
Powyższa treść jest wyłączną własnością Oponeo.pl S.A."

Może ktoś powiedzieć jak jest w homologacji tipo hb z silnikiem t-jet 120 km?

Tybek
17-10-2017, 20:39
Dzięki za info - w takim razie bez problemu mogę założyć sobie Nokian WR D4 195/65 R15 91 T - indeks prędkości to 190 km/h a kto normalny zimą porusza się z takimi prędkościami, gdzie przy silniku 1,4 95 km ani mi to w głowie :-)

brylancik13
17-10-2017, 21:16
1.4 95 KM ma Vmax 185 km/h wiec mozna skonczyc z tymi oponami i indeksami predkosci bo to chore co piszecie

Szymon1988
17-10-2017, 21:57
Pamiętaj jednak o umieszczeniu (w widocznym miejscu) nalepki ostrzegawczej, informującej o maksymalnej dopuszczalnej prędkości.

Qvadrat
17-10-2017, 22:41
Po co jak v max to 185 a indeks t to 190?

giannini
17-10-2017, 22:46
Jak po co ? Żeby pamiętał !! A jak będzie jechał z góry ? Z Mount Everest ? To da radę szybciej ! Ludzie litości ...

Szymon1988
17-10-2017, 22:51
W homologacji jest indeks h.

Qvadrat
18-10-2017, 01:05
Jak dla mnie to kto chce może i na 185/60 r15 jeździć... Nie moje auto nie mój cyrk :)

Raven_
18-10-2017, 19:01
Czy śruby ze standardowych 16" alu będą pasowały do stalowych 16"?

dromario
18-10-2017, 19:07
Tak, pasują.

SeA33
18-10-2017, 19:21
Do stalowych 15'' też pasują

Raven_
19-10-2017, 12:27
Dzięki dromario.

Tjet120
20-10-2017, 18:31
Jak w temacie.
Mam w tej chwili letnie laczki na alu 17" i tak sobie dumam co zakupić na zimę...?
Zdecydowanie felgi stalowe...(jak miałem w Bravo), ale pytanie jest czy 15"(opona 195/65/15) czy 16"(205/55/16). Osobiście jestem za węższymi (a przez to tańszymi) ale może już ktoś to ćwiczył na HB, czy sedanie. Fabrycznie jak najbardziej 15" jest dopuszczalne...
Moj zestaw: goodyear
- lato 225 45 17 alu
- zima 195 65 15 stalowe jak dla mnie lepszy komfort jest na zimowych , za to na letnich trzyma sie lepiej drogi. Dla mnie to wybór optymalny.

Wysłane z mojego SM-J500FN przy użyciu Tapatalka

Malzapl
02-11-2017, 11:59
Jak w temacie.
Mam w tej chwili letnie laczki na alu 17" i tak sobie dumam co zakupić na zimę...?
Zdecydowanie felgi stalowe...(jak miałem w Bravo), ale pytanie jest czy 15"(opona 195/65/15) czy 16"(205/55/16). Osobiście jestem za węższymi (a przez to tańszymi) ale może już ktoś to ćwiczył na HB, czy sedanie. Fabrycznie jak najbardziej 15" jest dopuszczalne...

Ja zostawiłem felgi alu 17 i zamontowałem słowackie matadory - sibir sbow przyzwoita cena , miałem je w innych samochodach

Tjet120
02-11-2017, 12:09
17alu lato na goodyear 225/45/17
15 zima goodyear 195/65/15
dla mnie super

Wysłane z mojego SM-J500FN przy użyciu Tapatalka

Tjet120
02-11-2017, 12:11
Na 15 lepszy komfort jazdy

Wysłane z mojego SM-J500FN przy użyciu Tapatalka

marius83
23-09-2023, 13:03
Czy mogę założyć do mojego Tipo 1.6 Multijet 120km felgi stalowe 15 cali (opona 195 65 15)? Chciałbym się upewnić przed zakupem, bo instrukcja podaje 16 i 17 cali.

Wysłane z mojego STK-L21 przy użyciu Tapatalka

ochkarol
23-09-2023, 14:10
Pewnie i przejdzie ale, żeby w razie zdarzenia drogowego (odpukać) ubezpieczalnia nie czepiła się niehomologowanego rozmiaru opon.
A w ogóle skąd taki pomysł?

marius83
23-09-2023, 14:24
Pewnie i przejdzie ale, żeby w razie zdarzenia drogowego (odpukać) ubezpieczalnia nie czepiła się niehomologowanego rozmiaru opon.
A w ogóle skąd taki pomysł?Jeżdżę niedużo, a względy ekonomiczne też biorę pod uwagę. 16 - ki z oponami Dębica hp2 (205 55 r16)mogę mieć za około 2 tyś zł, a 15-ki o 500 zł taniej.

Wysłane z mojego STK-L21 przy użyciu Tapatalka

ochkarol
23-09-2023, 16:52
Nie wiem czy gra warta świeczki. Auto za kilkadziesiąt tysięcy a oszczędność stosunkowo niewielka.
Ja bym wybrał święty spokój.
No i do 15-stek musisz felgi kupić. Czyż nie?

marius83
23-09-2023, 19:35
Gdyby te 15-ki miały homologacje to zapewne bym kupił, ale w takim razie kupię 16, i będzie wszystko jak "książka nakazuje". Dzięki za pomoc.

Wysłane z mojego STK-L21 przy użyciu Tapatalka

Qvadrat
24-09-2023, 08:33
Przy zakupie auta dają kartę homologacyjną i tam są rozmiary felg i opon wskazane do konkretnego modelu. W sw z jakiegoś powodu nie ma 15.

ochkarol
24-09-2023, 17:17
Jeżdżę niedużo, a względy ekonomiczne też biorę pod uwagę...
To może - skoro względy ekonomiczne są tak ważne - opony wielosezonowe?
Ja tak zrobiłem.
Moje argumenty za:

Robię około 8 tys km rocznie;
Nie jeżdżę (jak to niektórzy nazywają) ze sportowym zacięciem;
Nie chciało mi się już targać z piwnicy kół do wymiany dwa razy w roku;
Nie chciało mi się już starać się wymienić kół zanim skończy się panika i kolejki u wulkanizatorów;
Odpada koszt zmiany kół dwa razy w roku (wystarczy zamienić przód<->tył raz w roku i wyważyć);
Nie jeżdżę na oponach dłużej niż 5 lat.

Przede mną trzeci rok użytkowania. Dwie zimy mam za sobą - nie miałem problemów. Latem bez różnicy.
Jest w czym wybrać - tylko z lektury forów i doświadczeń własnych (+ jeszcze jedna osoba) trzeba kupić coś z wyższej półki.
Za 1800-2000 zł za komplet do wyboru, do koloru.

BrzozaPL
24-09-2023, 17:46
Robię około 8 tys km rocznie;
Nie jeżdżę (jak to niektórzy nazywają) ze sportowym zacięciem;
Nie chciało mi się już targać z piwnicy kół do wymiany dwa razy w roku;
Nie chciało mi się już starać się wymienić kół zanim skończy się panika i kolejki u wulkanizatorów;
Odpada koszt zmiany kół dwa razy w roku (wystarczy zamienić przód<->tył raz w roku i wyważyć);
Nie jeżdżę na oponach dłużej niż 5 lat.

Pirelli Cinturato All Season Plus 205/55R16 91 V

ochkarol
24-09-2023, 18:57
Nie było moim celem proponować cokolwiek ale skoro napisałeś to ja używam z zadowoleniem Michelin Crossclimate 2

marius83
25-09-2023, 10:01
Już kupione stalówki 16' firmy Alcar za 930 zl + Frigo HP 2 91H za 1050 zł. Wielozezonowe okej jak ktoś jeździ zimą głównie w koło komina , bo jednak w typowo zimowych warunkach dobra zimówka ma przewagę.

Wysłane z mojego STK-L21 przy użyciu Tapatalka

Hohi
28-09-2023, 05:08
Ja kupiłem Tipola z zimówkami Frigo hp2. Ale w poprzednim aucie kupiłem Vredestein Quatrac. Rewelacja. Polecam. Drogie ale świetne.

wojtekkuntze
28-09-2023, 09:52
Czesc, Ja mam Nokian WRD3, 2 sezon za mna, na 5 z minusem:)

cudanakiju
27-10-2023, 13:23
Witam a orientuje się ktoś jak jest z doborem indeksu prędkości i nośności w tipo kombi 1.4 tjet. felga alu seryjna 17 obecnie opony są continentale 225/45 r17 94V,
w polecanych na oponeo są 91W albo 94W albo 94V nie wiem jaka jest różnica i jakie to ma znaczenie. Sprawdzałem obie litery prędkość max 240, jak by ktoś miał tyle tajpo popylać:D, i wiem że z mniejszym niż dopuszczalne nie można zakładać, ale z większym już tak i tak sobie sprawdzałem te ceny i w tym rozmiarze parę złotych droższe znalazłem premium goodyear 94Y to już do jakichś sportowych aut do 300 km/h ale czy warto w ogóle albo czy to nie będzie za sztywna opona i utrata komfortu. Ja tam nie jestem jakimś rajdowcem, szczególnie jeżdżąc takim autem.

Qvadrat
30-10-2023, 06:07
Rozkminka bez znaczenia, co byś z przytoczonych przykładów nie założył to i tak się sprawdzi :-)

Paninaro
01-04-2024, 21:25
sprzedam komplet kół zimowych
szczegóły w linku :
https://fiatklubpolska.pl/sprzedam-454/kola-zimowe-fiat-tipo-54870/#post441233

David610
28-11-2025, 16:46
Chciałbym zapytać czy do Tipo SW muszę montować opony z oznaczeniem XL ? Obecnie mam założone Dębica Navigator 3 205/55 R16 94 V XL, z racji tego, że się powoli kończy bieżnik chciałbym je zmienić na MICHELIN CROSSCLIMATE 3 205/55R16 91H. Mam ofertę tych opon w dobrej cenie lecz nie są one wzmacniane. Czy opony bez tych oznaczeń będą dobre do Tipo SW ?

Qvadrat
30-11-2025, 22:16
Ja jeżdżę na 91H.

94V to przerost formy nad treścią i drożej.

Takie opony kupuje się jak są w cenie lepszej niż 91H a czasem na promkach tak się zdarza.