Zobacz pełną wersję : "Przerywanie ciągu" przyspieszania powyżej 2000 obr na 3,4,5 biegu
sroobeush
17-08-2017, 10:08
Panowie,
po zakupie Cromki, wylądowała u mechanika, w efekcie czego wymieniane było m. in. sprzęgło+dwumasa, a także niestety felerna skrzynia M32.
Po powrocie z warsztatu zauważyłem, że gwałtowne przyspieszanie (na przykład podczas wyprzedzania) powoduje przerywanie "ciągu" auta. Obroty idą w górę, auto przyspiesza, ale czuć w momencie wchodzenia na wyższe obroty chwilowe zduszanie samochodu, 2-4 razy na każdym biegu. Początkowo myślałem, że może to kwestia dotarcia sprzęgła, ale zrobiłem już ponad 2 tysiące km i wydaje się, że objawy postępują.
Czasami delikatne zduszenie czuć też na 2 biegu, poniżej 2000 obrotów, na przykład podczas rozpędzania spod świateł.
Czyściłem EGR, chociaż nie był zbytnio zabrudzony. Zauważyłem, że uszczelki EGR w zasadzie są sklejone z obudową EGR, ale nie wymieniłem ich na nowe.
Proszę Was o jakieś podpowiedzi, jak zdiagnozować takie zachowanie.
Pozdrawiam,
Kuba
Zacznij od podpiecia kompa i podejrzenia jak pompuje turbo w czasie jazdy.
Wysłane z mojego SM-G935F przy użyciu Tapatalka
Ewentualnie na szybko możesz jeszcze przemyć czujnik ciśnienia doładowania, zamontowany jedną śrubką.
michalpodroznik
17-08-2017, 13:40
Szybka diagnoza to egr i zawor n75 sterowania turbina. Albo czyszczenie i zaslepienie egr oraz rozebranie i wyczyszczenie n75 albo wymiana tych czesci na nowe.
Najpierw diagnostyka komputerowa i to podczas jazdy. Wtedy wychwycone zostanie nieprawidlowe zachowanie silnika.
Ps. @sroobeush:
Jaki jest przebieg Twojej cromy? Jesli ok. 180k-200kkm to prawdopodobnie czeka Cie zabawa jw.
Wysłane z mojego HUAWEI SCL-L21 przy użyciu Tapatalka
sroobeush
17-08-2017, 14:54
Ps. @sroobeush:
Jaki jest przebieg Twojej cromy? Jesli ok. 180k-200kkm to prawdopodobnie czeka Cie zabawa jw.
Właśnie dobija do 250kkm.
Nie miałem okazji jeszcze tego zweryfikować w 100 procentach, ale według sprzedawcy ten silnik nie miał oryginalnie DPF i klap wirowych, ponieważ pochodził z polskiej dystrybucji. Gdzieś czytałem, że w przypadku DPF faktycznie tak było.
EGR rozebrałem, ale nie było w nim wiele syfu - jedynie na ściankach. Nie był także zaślepiony, więc zapewne ktoś go już czyścił.
michalpodroznik
17-08-2017, 15:04
Czyli pewnie n75.
Mialem podobne co Ty objawy i rzucilem sie na nowy egr i nowy n75. Jak ręką odjal. Auto chodzi plynnie.
Wysłane z mojego HUAWEI SCL-L21 przy użyciu Tapatalka
sroobeush
17-08-2017, 15:07
W takim razie muszę sprawdzić n75. Czy masz jakiś sprawdzony poradnik?
michalpodroznik
17-08-2017, 15:21
Temat jest gdzies na forum albo cromy albo stilona.
Ja nie bawilem sie w rozpruwanie i czyszczenie, tylko kupilem nowy n75. Przez znajomego mechanika w Inter Carsie zrobili mi bardzo dobrą cenę 200,00zl brutto.
Wysłane z mojego HUAWEI SCL-L21 przy użyciu Tapatalka
michalpodroznik
17-08-2017, 20:33
Poradnik czyszczenia zaworu overboost (z metalową obejmą, możliwy do rozebrania), z forum alfaholicy.org:
Elektrozawór VGT (overboost) - operation manual (http://www.forum.alfaholicy.org/zrob_to_sam/15263-elektrozawor_vgt_overboost_operation_manual.html)
Twój w cromie będzie prawdopodobnie zgrzany, wykonany całościowo z tworzywa sztucznego, trudniejszy do rozebrania. Przynajmniej ja w swojej cromie miałem taki.
sroobeush
18-08-2017, 09:56
Ewentualnie na szybko możesz jeszcze przemyć czujnik ciśnienia doładowania, zamontowany jedną śrubką.
Przeczyściłem - wyglądał moim zdaniem tragicznie, bo tak:
29072
Teraz muszę przetestować na dłuższej trasie, bo wczoraj na kilku kilometrach nic się nie wydarzyło i wydawało mi się, że ciągnie lepiej, ale wiadomo jak człowiek może sobie wmówić różne rzeczy, kiedy mu na czymś zależy :wink:
EGR był praktycznie czysty, a czujnik tak zawalony, że nie miał prawa działać poprawnie. Wiecie jakie są objawy niesprawnego kolektora w Cromie?
To mój pierwszy samochód z tym silnikiem, czuję, że ciągnie do przodu, ale jak tak czytam te wszystkie historie, to zastanawiam się, czy nie mógłby iść jeszcze lepiej :smile:
Ewentualnie możesz jeszcze sobie dołożyć ten dławik z dziurkami do EGR, albo najlepiej dwa, z obydwu stron EGRa.
sroobeush
18-08-2017, 10:16
Rozumiem, że jest to taki (http://allegro.pl/588-zaslepka-egr-fiat-alfa-lancia-1-9-2-4-jtdm-i4859955185.html#thumb/1) zestaw.
Te otwory nie zasyfią się szybciej niż standardowy EGR?
Co się dzieje ze spalinami, skoro mają ograniczone możliwości ujścia do dolotu?
michalpodroznik
18-08-2017, 10:22
@sroobeush
Aha, zapomnialem. U mnie w cromie wymienilem jeszcze przeplywomierz. Moze to tez jakis trop.
Moj mechanik mowil, ze z reguly przeplywka wytrzymuje ok. 200kkm i to w zaleznosci od tego, jak ktos dbal o czeste wymiany filtra powietrza.
Wysłane z mojego HUAWEI SCL-L21 przy użyciu Tapatalka
Rozumiem, że jest to taki (http://allegro.pl/588-zaslepka-egr-fiat-alfa-lancia-1-9-2-4-jtdm-i4859955185.html#thumb/1) zestaw.
Te otwory nie zasyfią się szybciej niż standardowy EGR?
Co się dzieje ze spalinami, skoro mają ograniczone możliwości ujścia do dolotu?
Te dławiki ograniczają przepływ spalin przez EGR co ogranicza zabrudzenie EGR oraz zabrudzenie kolektora ssącego, po prostu więcej spalin idzie w rurę wydechową. Nie słyszałem żeby ktokolwiek miał problem z tymi dławikami.
sroobeush
18-08-2017, 11:06
Dzięki Panowie - sprawdzę jeszcze przepływkę i zamontuję te zaślepki. Przy okazji jeszcze spróbuję wyczyścić kolektor, bo na pewno jest zarzucony, jeżeli czujnik był w takim stanie.
Polecacie jakiś specyfik, czy raczej demontaż i ręczne czyszczenie?
Nie zdejmowałem kolektora, ale poprzedni właściciel zapewniał, że ta Cromka nie ma DPF i klap wirowych.
Czy były silniki oryginalnie bez klap?
Czy były silniki oryginalnie bez klap?
Nie było - 16V od początku ma klapy - w Twoim przypadku może być czary pozmianowy chyba że ktoś wymienił na aluminium.
sroobeush
18-08-2017, 11:44
Nie było - 16V od początku ma klapy - w Twoim przypadku może być czary pozmianowy chyba że ktoś wymienił na aluminium.
Mam czarny z tworzywa. Czyli oznacza to, że nie jest fabryczny i najprawdopodobniej słowa poprzedniego właściciela oznaczają usunięcie klap?
Mam czarny z tworzywa. Czyli oznacza to, że nie jest fabryczny i najprawdopodobniej słowa poprzedniego właściciela oznaczają usunięcie klap?
To oznacza, że masz oryginał, bo takie były montowane po 2007r. A czy masz klapki czy nie, trzeba sprawdzić. Jest sporo postów na temat kolektorów - ew. niech się wypowiedzą ich użytkownicy. Ja ma starszy - aluminiowy.
sroobeush
23-08-2017, 22:05
Zacznij od podpiecia kompa i podejrzenia jak pompuje turbo w czasie jazdy.
Wykonałem pomiar dla ciśnienia doładowania (zmierzone + oczekiwane) oraz otwarcia overboost.
29149
29150
oraz pliki .csv w załączeniu.
29151
Czy dobrze wnioskuję, że zmierzone ciśnienie doładowania spada poniżej oczekiwanego i stąd te "skoki" w ciągu przyspieszenia?
Na moje oko winny zawór podcisnieniowy, bo ma duży skok w momencie szarpniecia. Rozebralbym i usiłował czyścić.
Mozliwe jak juz ktos wspomnial ze zapieka sie trzpien egr, ale skoro czysciles mysle ze powinno chociaz na chwile pomoc i zniwelowac szarpanie. Moga też zapiekać się łopatki turbiny, widziałem to niedawno w innym aucie, ale raczej byłoby to nie powtarzalne zjawisko - w sensie nie na każdym biegu i nie za każdym przyspieszaniem, raczej. Nie wiem jak tu bo nie rozbierałem tej sprężarki, tam była to kwestia 4-5 godzin rozbierania i skladania przy browarku i jakaś godzinka na ponowne uruchomienie zapiekajacych sie lopatek.
Czujnik z kolektora po czyszczeniu powinien mieć w miejscu gdzie u Ciebie jest sadza z olejem taki "koszyczek" a w nim żółty elemencik pomiarowy. Świetnie do czyszczenia nadaje się płyn do mycia szyb kominkowych i patyczki do uszu - sprawdzone własnoręcznie kilka razy. Można też użyć sprężonego powietrza żeby wydmuchac syf z "koszyczka", ale sugeruje uważać żeby nie zdmuchnac tego żółtego dzyndzelka.
I tak, moim zdaniem ściągasz dobre wnioski. Zacznij od zaworu podcisnieniowego, najłatwiej i najprościej. Częściowe zaślepki egr kupowałem kiedyś na portalu na A... za jakieś grosze, nie zaszkodzi jak je wlozysz tam gdzie fiat zalecal to zrobić według dodatkowej procedury serwisowej dla tych silników.
To najprostsze co możesz zrobić i powinno pomóc, jeśli nie - będziemy myśleć dalej.
Wysłane z mojego SM-G935F przy użyciu Tapatalka
sroobeush
23-08-2017, 22:48
Wielkie dzięki, tak zrobię.
Czujnik z kolektora był bardzo brudny, wyczyscilem go i bez zmian.
Pytanie czy te pomiary robiłeś na postoju czy w czasie jazdy?
Wysłane z mojego LG-D855 przy użyciu Tapatalka
sroobeush
24-08-2017, 08:43
Pomiary wykonywałem w czasie jazdy, na 3 i 4 biegu. W czasie wykonywania pomiaru czułem te zdławienia, więc zapewne mają one swój wydźwięk na wykresach.
Zacząłbym od zaworu N75 sterującego geometrią. Ale... po tym czyszczeniu dobrze jest przegonić samochód żeby się geometria rozruszała. Przynajmniej u mnie tak było. Bo czyszczeniu zaworu czułem jak stopniowo geometria wraca do życia. Ale i tak bo dłuższej spokojnej jeździe zaczyna się przycinać.
sroobeush
24-08-2017, 09:38
Zacząłbym od zaworu N75 sterującego geometrią.
Tak zrobię. Czy komuś udało się rozebrać i ponownie zmontować zawór pozmianowy? Najchętniej wyczyściłbym obecny zamiast znowu inwestować. Niestety, kiedy tylko na forum pada pytanie o rozebranie N75 bez opaski metalowej, nagle wątek się urywa :roll:
michalpodroznik
24-08-2017, 09:53
Sprawdz na forum alfaholikow. Tam temat byl przerabiany.
Wysłane z mojego HUAWEI SCL-L21 przy użyciu Tapatalka
Kolego masz na 99,999999% uszkodzony zawór EGR ( przycina się ) ;-)
Wyczyść go a dokładnie wyczyść i wypoleruj rdzeń cewki zawory lub wymień na nowy i obowiązkowo załóż blaszkę z 4 otworkami pomiędzy EGR a kolektor...
Jak wyczyścić i rozebrać cewkę EGR pisałem wielokrotnie więc poszukaj na formum Stilo/Cromy
sroobeush
02-10-2017, 09:17
.
Po miesiącu mogę napisać - zadziałało. Nie udało mi się dobrać do trzpienia, ale po założeniu blaszek z 4 otworami problem ustąpił. Dziękuję bardzo.
Po miesiącu mogę napisać - zadziałało. Nie udało mi się dobrać do trzpienia, ale po założeniu blaszek z 4 otworami problem ustąpił. Dziękuję bardzo.
Blaszka jest OK... ale i tak nie rozwiązuje problemu zacinającej się cewki EGR-u... jeśli nie potrafisz go rozebrać to kup nową cewkę/zawór bo to się samo nie naprawi tylko pogorszy sytuację ;-)
Abramsik
02-10-2017, 14:17
Blaszka chyba naprawdę jest OK. Dziś zdemontowałem swój EGR aby go profilaktycznie przeczyścić i założyć właśnie przedmiotową blaszkę, którą (wraz z uszczelkami) kupiłem na Alledrogo. Jak pisałem w innym wątku miałem podejrzenia, że poprzedni właściciel już założył tam blachę ale pewny nie byłem bo widać było, że jest tam "coś" pomiędzy EGR a kolektorem ale wydawała się dość cienka. Moje podejrzenia okazały się trafione bo Niemiaszek założył ww. blachę niestety nie wiem kiedy. Co do samego OK to EGR nie był zasyfiony. Było oczywiście trochę sadzy ale w porównaniu do innych przypadków, które widziałem np. na YT to był prawie sterylny. Reasumując m/z warto taki niewielki i tani mod uskutecznić w swoim rydwanie. Najlepiej robić to profilaktycznie bo EGR musi być sprawny przed montażem blaszki.
OK... ale pamiętaj... Cewka, cewka, cewka i jeszcze raz rdzeń cewki :smile: ma się świecić i ma lekko wchodzić do cewki....
Jest zawsze zapchany sadzą i bez rozebrania samej cewki nie wiele się wskóra... a czyszczenie samego zawory EGR bez rozebrania cewki jest jak aspiryna na raka ... :lol:
Powered by vBulletin™ Version 4.2.5 Copyright © 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.