Zobacz pełną wersję : Założenie haka holowniczego - jak?
Witajcie!
Czy ktoś z Was drodzy forumowicze zakładał może samodzielnie hak i prowadził wiązkę do niego?
Normalnie się przykręca na śruby? Otwory są przygotowane?
Proszę podzielcie się doświadczeniem, bo w przyszłości planuję kupić jakąś przyczepkę kempingową i nie ma jak pociągnąć.
rafal_rx
19-06-2017, 10:45
Haka nie montowalem, lecz....
Wiązkę bardzo łatwo wprowadzić do bagażnika przez zaślepkę gumową, którą wyprowadzone są kable do zasilania przeciwmgłowego i cofania. Znajdziesz, pomiędzy kołe, zapasowym, a tylną belką. Na moduł masz miejsce (a nawet dużo miejsca) za zaślepkami wentylacynymi dolnymi w bagażniku. Lampy tylne są podłączone poprzez typowe wtyczki hermetyczne Amphenol 5-pinowe. W związku z tym można dokupić dwie pary takich złączy i zrobić "przelotki -rozgałęziacze", aby nie ciąć oryginalnych kabli. Co do wtyczek przecimgłowego i cofania, to nie wiem, czy da się dokupić złącza i zrobić "przelotki". Pomiędzy otworem wentylacyjnym dolnym za zaślepką, a tylną lampą z lewej masz śrubę masową na klucz 10, można włożyć rękę od dołu i odkręcić na czuja, aby podłączyć dodatkową masę. Z prawej strony prawdopodobnie też taka jest. Najtrudniej jest wyjąć gniazdo zasilania w bagażniku tak, aby nie pozostawić śladów.
Wniosek: nie musisz ściągać boczków z tyłu.
Jeżeli będziesz musiał pociągnąć zasilanie stałe, to wystarczy, że podłączysz się do bezpieczników w kabinie.
krowka1978
19-06-2017, 11:04
Przy CAN wpina się przewody haka do wiązki lamp z tyłu? No raczej nie.
rafal_rx
20-06-2017, 13:01
Przy CAN wpina się przewody haka do wiązki lamp z tyłu? No raczej nie.
Najpierw odpowiedz sobie na pytanie, czym jest CAN.
Ja opisałem jak podłączyć i gdzie ew. umieścić moduł do gniazda haka. Moduły są na tyle prymitywne, że wymagają zasilania z aku lub, jak również i z aku "po zapłonie" oraz pobierają sygnały (do sterowania) z tylnych lamp. W najprymitywniejszych modułach są po prostu przekaźniki. W tych bardziej zaawansowanych jest nawet sygnalizacja "spalonej żarówki" w przyczepie.
krowka1978
20-06-2017, 13:19
Najpierw odpowiedz sobie na pytanie, czym jest CAN.
Ja opisałem jak podłączyć i gdzie ew. umieścić moduł do gniazda haka. Moduły są na tyle prymitywne, że wymagają zasilania z aku lub, jak również i z aku "po zapłonie" oraz pobierają sygnały (do sterowania) z tylnych lamp. W najprymitywniejszych modułach są po prostu przekaźniki. W tych bardziej zaawansowanych jest nawet sygnalizacja "spalonej żarówki" w przyczepie.
Są auta, w których "prymitywny" moduł nie wystarczy, czyli przekaźnikowy odpada. Przykładem jest 500X, w którym tylne światła pozycyjne i stop to te same żarówki P21W. Żeby było jeszcze śmieszniej, to dolne żarówki nie palą się jako stop, gdy włączone jest tylne światło przeciwmgłowe. Trzeba jeszcze wziąć pod uwagę czujniki cofania i to, żeby auto wiedziało, że jest podłączona przyczepka (nie pamiętam nazwy systemu dotyczącego stabilizacji auta przy jeździe z przyczepką, w 500X jest).
rafal_rx
21-06-2017, 10:33
Wiem, ale w 500L nie ma ani jednego z wynalazków, które opisałeś. W lampach tylnych są P21/5W i po włączeniu pozycyjnych pojawia się 12V na dwóch przewodach. Dlaczego akurat dwóch, nie wiem i nie wnikałem. Proste moduły wyłączają czujniki cofania.
Ja sobie zamontowałem lampę roboczą pod zderzakiem, która włącza się jeśli są włączone światła i światło cofania. Zasilanie z gniazda w bagażniku a sterowanie na dwóch przekaźnikach fiatowskich uzupełnionych o diody równolegle do cewek. Działa to bez problemu i moduł nie zgłasza żadnego błędu.
wojtbert
22-06-2022, 08:59
Witam, a jak wygląda sprawa demontażu tylnego zderzaka, bo z tego co się orientuję to trzeba go zdemontować, gdzie są śruby mocujące?
Powered by vBulletin™ Version 4.2.5 Copyright © 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.