Zobacz pełną wersję : poranne napięcie akumulatora
slawcio74
28-01-2017, 15:06
Zmierzyłem dziś napięcie akumulatora przy wyłączonych wszystkich odbiornikach. Wynik - 12,3 V. Czyli nadaje się do ładowania ... . Kto wie czy to nie bolączka naszych aut. Te stuki , telepanie zimnym silnikiem . Kto wie ile te akumulatory stały przed zamontowaniem. Dziś akumulatot ląduje w domu , pod prostownik i zobaczymy. Muszę jednach zaznaczyć że auto robi krótkie odcinki i nie koniecznie może to wina kiepskiego aku.
p.s. Napięcie ładowania ( włączony silniko i światła drogowe ) - 14,3V a więc alternator ok.
Wynik - 12,3 V.
Miernik masz jakiś profesjonalny czy taki za 20zł z marketu? W drugim przypadku +/- 5% (czyli ok. 0.6V) to typowy błąd takiego urządzenia.
Będę przy aucie najpewniej jutro to porządnym miernikiem sprawdzę, tolerancja 0.01%, Jeżdżę głównie małe trasy więc idealny przykład będzie
Loczek30
28-01-2017, 16:16
Jeśli jest to napięcie po zimnej nocy to jest jak najbardziej ok. Wskaźnikiem stanu akumulatora jest jego zdolność do oddania energii czyli pojemność, rezystancja wewnętrzna (im chlodniej tym wieksza) i prąd rozruchowy (odwrotnie proporcjonalny do rezystancji)
slawcio74
28-01-2017, 17:10
Jestem elektronikiem , miernik profesjonalny ....
(Automat) Autor dopisał treść. Post został scalony.
Będę przy aucie najpewniej jutro to porządnym miernikiem sprawdzę, tolerancja 0.01%, Jeżdżę głównie małe trasy więc idealny przykład będzie
Będę wdzięczny za Twój pomiar , może coś wybadamy , tylko zmierz na zimnym , nie tuż po jeździe.
Wskaźnikiem stanu akumulatora jest jego zdolność do oddania energii czyli pojemność, rezystancja wewnętrzna (im chlodniej tym wieksza) i prąd rozruchowy (odwrotnie proporcjonalny do rezystancji)
Pamiętaj też, że napięcie również wpływa na rozrusznik bo to od niego i prądu zależy jaką rozrusznik będzie w stanie swobodnie pobrać moc.
JackTheNight
28-01-2017, 17:39
12.3 V to jak najbardziej prawidłowe napięcie.
Multimetrem/miernikiem nie sprawdzimy zdolności rozruchowej akumulatora, do tego potrzebny
jest tester akumulatorów, który pod obciążeniem sprawdzi prąd rozruchowy, napięcie ładowania itp.
Decyzja że 12.3 V wymaga ładowania jest błędna oczywiście :)
slawcio74
28-01-2017, 18:26
12.3 V to jak najbardziej prawidłowe napięcie.
Multimetrem/miernikiem nie sprawdzimy zdolności rozruchowej akumulatora, do tego potrzebny
jest tester akumulatorów, który pod obciążeniem sprawdzi prąd rozruchowy, napięcie ładowania itp.
Decyzja że 12.3 V wymaga ładowania jest błędna oczywiście :)
Czyli w którym momencie decyzja o podładowaniu akumulatora jest prawidłowa ? Oczywistym jest że jak słabo kręci , albo nie żyje to ładujemy , ale chodzi mi o zadziałanie prewencyjne. Poniżej jakiego napięcia można by podładować aku ? Czy jeździć do aso i badać na profesjonalnym urządzeniu prąd rozruchowy napięcie ładowania itp ?
slawcio74
28-01-2017, 19:42
A to hit z instrukcji obsługi naszego auta :
ŁADOWANIE
AKUMULATORA
OSTRZEŻENIA
OSTRZEŻENIE Opis procedury
ładowania akumulatora przedstawiono
wyłącznie informacyjnie. W celu
wykonania tej czynności należy zwrócić
się do ASO marki Fiat.
Czyli jak coś będzie nie tak to "sorry , było przyjechać do nas a nie samemu dłubać !" .
rafal_rx
28-01-2017, 21:14
Czyli w którym momencie decyzja o podładowaniu akumulatora jest prawidłowa ? Oczywistym jest że jak słabo kręci , albo nie żyje to ładujemy , ale chodzi mi o zadziałanie prewencyjne. Poniżej jakiego napięcia można by podładować aku ? Czy jeździć do aso i badać na profesjonalnym urządzeniu prąd rozruchowy napięcie ładowania itp ?
1. ładowarkę możesz podłączyć do akumulatora, kiedy tylko chcesz i uważasz
2. w przypadku aku bezobsługowego nie należy przekraczać 14.4V w temp. pokojowej, niektóre ładowarki dają 14.7 w trybie zimno
3. jeśli nie chcesz wyjmować, albo odłączać aku z samochodu, to ładuj ładowarką, której max. napięcie szczytowe nie przekracza 14.4-14.5V, czyli maksymalnego w instalacji samochodu
4. w powyższej sytuacji ryzykujesz wyłącznie w przypadku usterki ładowarki.
5. jeśliby było coś nie tak z ładowaniem, to już byś to odczuł
Masz podgrzewacz? Jeżeli masz i robisz krótkie odcinki po mieście to prewencyjnie zalecam przed końcem jazdy tak ustawić wentylację, aby podgrzewacz nie pracował.
Loczek30
28-01-2017, 22:55
Skoro jesteś elektronikiem to tym bardziej nie rozumiem twoich rozterek. Zawodowo naprawiam elektronikę (sporadycznie samochodową dla znajomych). Napięcie akumulatora to praktycznie żaden wyznacznik, no chyba że jest totalnie rozładowany. Wystarczy na chwile podpiąć akumulator pod prostownik i będzie miał koło 12v. Ale nie ruszy rozrusznika. Trzeba sprawdzić gęstość elektrolitu jeśli już chcesz. Zazwyczaj akumulatory fabryczne wytrzymują najdłużej. Nie wiem jak jest w tipo, ale zazwyczaj akumulatory różnią się pojemnością w zależności od wyposażenia samochodu, dodając do tego, że wasze samochody są z różnych okresów produkcyjnych, czyli akumulatory też. Nie obstawiłam bym dźwięków przy odpalaniu jako winny akumulatora.
Kiedy ładować akumulator? Część akumulatorów bezobsługowych ma taki specjalny wskaźnik w postaci przeziernika, biały - oznacza, że akumulator to trup, czarny - należy doładować, zielony - ok (na podstawie akumulatorów Centra, w innych pewnie jest podobnie, oczywiście jest to tylko wskaźnik poglądowy, więcej powie miernik). Co do napięcia - każde napięcie poniżej 12V oznacza, że powinien on być doładowany. Czas ładowania akumulatora wynika ze wzoru T= pojemność [Ah] / prąd ładowania [A] - wynik oczywiście jest w godzinach. Z uwagi na zachowanie akumulatorów przy ładowaniu (straty na ciepło itp) przyjmuje się powiększenie tego czasu o 10-20%. Napięcie akumulatora poniżej 10.2 V oznacza zasiarczenie czyli trupa.
Jak ładować? Na pewno powinno się odłączyć jedną z klem akumulatora, zwykle (-) ma taki zatrzask - więc jest łatwy do zdjęcia, jak nie ma to i tak powinno odłączać się masę.
W warunkach takich jak obecnie gdy jeździ się dodatkowo na krótkich trasach - zwłaszcza w ruchu miejskim - akumulator należy doładować raz w miesiącu, ponieważ alternator nie jest w stanie doładować energii, którą silnik pobrał do rozruchu.
slawcio74
29-01-2017, 10:50
W wielu źródłach pojawia się informacja , że napięcie poniżej 12,5 V jest ( oczywiście min. ) jakimś sygnałem , że akumulator potrzebował by doładowania. Poniżej przykłady:
Kilka prostych sztuczek, dzięki którym akumulator nie zawiedzie - Akumulator.pl (http://www.akumulator.pl/ekspert-radzi/kilka-prostych-sztuczek-dzieki-ktorym-akumulator-nie-zawiedzie)
AkuCentrum: Prady (http://akucentrum.pl/porady.php)
Centrum pomocy: Wszystko co chcesz wiedzieć o akumulatorach samochodowych - Przewody zapłonowe, Przewody wysokiego napięcia (http://www.stanczyk.pl/webpage/akumulator-jak-dbac-o-niego-jak-rozpoznac-jego-smierc.html)
JackTheNight
29-01-2017, 11:21
W warunkach takich jak obecnie gdy jeździ się dodatkowo na krótkich trasach - zwłaszcza w ruchu miejskim - akumulator należy doładować raz w miesiącu, ponieważ alternator nie jest w stanie doładować energii, którą silnik pobrał do rozruchu.
A ja w poprzednim aucie ani razu nie doładowywałem, ani razu nawet nie wyciągałem akumulatora z auta i fabryczny akumulator wytrzymał mi 7 lat. Do pracy mam 4 km, czyli robię bardzo krótkie odcinki, a auto stoi zawsze pod chmurką.
I mało tego przy silniku benzynowym 1.4 MPI 8-zaworów miałem aku 70Ah, co nieraz diesle miały mniejsze. Ale według teorii spiskowych w internecie ten akumulator nie powinien się naładować, bo alternator za słaby i nie zdąży i takie inne pierdy :)
Jakoś wytrzymał akumulator 7 lat, po czym wymieniłem go na nowy :)
ale chodzi mi o zadziałanie prewencyjne.
Fabryczny akumulator powinien wytrzymać spokojnie 5 lat bez jakichkolwiek czynności obsługowych typu doładowywanie. Żadnych działań prewencyjnych nie potrzeba stosować, a jak po 5 latach akumulator zawiedzie i nie uruchomi silnika to wymienia się akumulator na nowy.
Ja nawet nie posiadam prostownika do ładowania aku, u mnie akumulatory długo wytrzymują i wtedy kupuje po prostu nowy akumulator, bo doładowanie już go po tych 5 i więcej latach nic nie da.
A wasze problemy z cykaniem przy odpalaniu na pewno nie są spowodowane akumulatorem :)
Gdyby aku był słaby to byście nie uruchomili silnika.
U was cyka bo silnik się uruchomi i jeszcze zdąży puknąć w bendix, który się nie schował.
A czasem chowania bendixa czyli wyłączenia rozrusznika steruje komputer.
JTN jak zawsze służy fachowym słowem :) Nie myślisz może nad założeniem serwisu? Taki serwis tylko dla Tipo by się przydał!
tedybear
29-01-2017, 12:24
JTN serwis w Łodzi daleko ale mam dużo znajomych więc bym Cię odwiedzał
(Automat) Autor dopisał treść. Post został scalony.
JTN ile Ty masz latek?
Właśnie wróciłem z małej przejażdżki, pomiary to:
- przed odpaleniem auta 12.185V
- po odpaleniu bez obciążenia 14.578V
- zimny silnik, obciążony światłami mijania, długimi, przeciwmgłowymi z przodu i z tyłu, radiem, ogrzewaniem tylnej szyby, dmuchawą na maxa 12.253V. Bałem się już włączyć klimę do zestawu bo silnikiem strasznie telepało. Najwięcej spadku napięcie było słychać po dmuchawie i tym jak bardzo zmalały jej obroty. Silnik twardo trzymie swoje obroty zamiast podbić ile trzeba.
tedybear
29-01-2017, 13:49
Powinien podbić obroty chyba że się dopiero adoptuje i uczy?
uPo 1800km powinien to już potrafić... Powinien podbić obroty tak by w instalacji było napięcie minimum 14V
tedybear
29-01-2017, 14:21
No to pozostają dwie rzeczy-z praktyki w moim aucie starym. Albo odłączyć aku i samemu zaadoptować silnik albo komputer i wgranie softu
W jaki sposób miałaby się odbywać adaptacja silnika? Moim zdaniem winny jest temu soft silnika tam samo jak opóźnionej reakcji na gaz
tedybear
29-01-2017, 16:26
W moim mondeo adaptacja czyli nauka odbywała się tak iż po uruchomieniu silnika trzymałem gaz na obrotach 1200 do 1300. Przez 4 minuty. A potem nie było żadnego falowania silnika i wszystko było ok.
JackTheNight
29-01-2017, 18:08
Nie myślisz może nad założeniem serwisu?
Pasowałoby właśnie jakiś biznes otworzyć, ale nie należę do tych odważnych co to stawiają wszystko na jednej karcie :)
JTN ile Ty masz latek?
No 37, pod moim zdjęciem jest przecież napisane :)
Właśnie wróciłem z małej przejażdżki, pomiary to
Jutro to u siebie zrobię to wam dam znać. Ale pamiętam, że u mnie jak włączyłem ogrzewanie szyby, klimę to podbijał obroty.
Znajdź kumpla w Łodzi to do założenia biznesu będzie już Was dwóch!
ZAFFERANO
29-01-2017, 18:34
Pasowałoby właśnie jakiś biznes otworzyć, ale nie należę do tych odważnych co to stawiają wszystko na jednej karcie
Ja mam to samo :/ I tak pracuję już 20 lat w tym samym miejscu... ale czasem się zastanawiam żeby tym jeb....ąć i zrobić coś na swój rachunek ale odwagi brak!
Ja mam to samo :/ I tak pracuję już 20 lat w tym samym miejscu... ale czasem się zastanawiam żeby tym jeb....ąć i zrobić coś na swój rachunek ale odwagi brak!
Nie lepiej robić tu gdzie się robi w minimalnym wymiarze godzin jaki się da tak aby odprowadzali składki i wszystko co trzeba, a samemu kręcić jakiś mały biznesik?
JackTheNight
29-01-2017, 20:59
Nie lepiej robić tu gdzie się robi w minimalnym wymiarze godzin jaki się da tak aby odprowadzali składki i wszystko co trzeba, a samemu kręcić jakiś mały biznesik?
Ja tak robię i dorabiam w różnych firmach. Jestem mgr inż. automatyki i robotyki i w kilku firmach naprawiam maszyny przemysłowe z różnych profesji pracując jako serwisant.
rafal_rx
29-01-2017, 21:16
W wielu źródłach pojawia się informacja , że napięcie poniżej 12,5 V jest ( oczywiście min. ) jakimś sygnałem , że akumulator potrzebował by doładowania. To jeszcze odpowiedz w jakiej temperaturze? I czy ta wartość nie dotyczy temp. 20, czy 25 st.C?
W warunkach takich jak obecnie gdy jeździ się dodatkowo na krótkich trasach - zwłaszcza w ruchu miejskim - akumulator należy doładować raz w miesiącu, ponieważ alternator nie jest w stanie doładować energii, którą silnik pobrał do rozruchu.
Jedziesz jak Szczakiel po bandzie / jak byś nie wiedział to były nasz żużlowiec/.:lol:
rafal_rx
29-01-2017, 21:33
I mało tego przy silniku benzynowym 1.4 MPI 8-zaworów miałem aku 70Ah, co nieraz diesle miały mniejsze. Ale według teorii spiskowych w internecie ten akumulator nie powinien się naładować, bo alternator za słaby i nie zdąży i takie inne pierdy :)
Montując do auta większy akumulator niż producent przewidział, to znaczy o większej pojemności i zazwyczaj również o większym prądzie rozruchowym sprawiasz, że:
będzie się płycej (procentowo) rozładowywał podczas rozruchu i każdego dotychczasowego poboru prądu z niego. W związku z tym, jego żywotność, względem poprzedniego akumulatora (o mniejszych parametrach) będzie większa.
rajtkezjusz
30-01-2017, 08:11
Podpowiem ciekawostkę z mojego przypadku w aucie innego producenta.Auto miało standardowy system S/S (start-stop). Akumulator mi padł(zwarcie wewnętrzne) i chciałem zakupić nowy .Ważnym jest,aby akumulator był EFB -do klasycznego S/s wystarczy lub AGM jeśli mamy bardziej zaawansowaną technikę (odzysk energii z kół,odłączany alternator itd) .Zwykły akumulator wytrzyma ok miesiąca w aucie z S/S ,nawet gdy z S/S nie korzystamy. Dlaczego?Otóż prześledziłem neta i podpytałem i..sam zmierzyłem ładowanie w aucie i wyszło mi,że po odpaleniu prąd ładowania wynosi ..ok 15V,ale po chwilce spada do wartości właściwej i jest to prawidłowe,ponieważ system S/S ma swoje sterowania (auto było GM-może Fiat robi to troszkę inaczej? ) i szybko chce doładować akumulator,bo nie wie ,czy za chwilkę silnik znów nie zostanie wyłączony systemem S/S itd itd,stąd zwykły aku by nie wytrzymał takich rozłado-doładowań. Alternator jest wydajniejszy,rozrusznik przystosowany do częstych rozruchów .
Panie Kolego... Z całym szacunkiem, ale jak czytam, że ktoś pisze o prądzie ładowania, a wartość i jednostkę podaje w Woltach, to mam pewne wątpliwości co do całego postu.
Pozdrawiam.
rajtkezjusz
31-01-2017, 00:10
napięcie ładowania - teraz chyba poprawnie
rafal_rx
31-01-2017, 13:02
napięcie ładowania - teraz chyba poprawnie Pojeździj sobie trochę patrząc na woltomierz. Tylko ostrożnie :-) W tym systemie ładowanie akumulatora następuje podczas hamowania silnikiem. Możesz zobaczyć wtedy wskazanie na poziomie 15V. Jak dla odmiany wciśniesz gaz mocno, to spada poniżej 13V - tu dokładnie nie pamiętam, czy jest to bliżej 12, czy 13V, w każdym razie chwilowo ładowanie ustaje.
Natomiast jaki jest algorytm ładowania po rozruchu silnika, tego nie wiem.
rajtkezjusz
31-01-2017, 14:41
Z tym algorytmem coś jest ,ponieważ na forum tego auta co miałem,był post o systemie ładowania ,sterowania tym systemem itd. Fiat pewnie ma swoje algorytmy (może to być tez zależne od tego,czy to diesel,czy benzyna). U mnie akurat ładowanie ok 15 V było po odpaleniu,a nie przy hamowaniu,ale każda firma robi po swojemu
rafal_rx
31-01-2017, 17:02
Fiat kupuje gotowe rozwiązanie i adaptuje do swoich aut. Koniec kropka. Czujnik prądu na klemie masowej jest od Bosch'a, a cały system, nie wiem. GM to chyba wymyślił wiele lat temu - muszę sprawdzić.
Minus jest taki, że po wymianie aku musisz podłączyć się do sterownika i mu powiedzieć, że właśnie od tej chwili ma nowe aku.
www.hella.com/municipal/assets/media/621_KI_IBS_12V_PL.pdf (http://www.hella.com/municipal/assets/media/621_KI_IBS_12V_PL.pdf)
rajtkezjusz
31-01-2017, 20:47
No ja akurat tego nie musiałem zrobić,ale to było auto GM z 2013 roku. Widać ,sposoby zmuszania klientów,aby zjawiali się w ASO z byle sprawą postępują.
rafal_rx
01-02-2017, 10:19
Poza ASO też to robią.
rajtkezjusz
01-02-2017, 12:18
Jak wszystko . Chodzi o to,aby ASO zarabiało na tym.Kto nie ma dojścia,albo odp mechanika z odp komputerem (najlepiej legalnym) ,to musi się udac do ASO.
DamianoZaw
10-07-2017, 09:07
Kilka dni temu byłem na przeglądzie po 15k km. Silnik 1.4 zwykły. Sprawdzali również akumulator. Na wydruku mam: "Test Start/Stop (tego nie mam); AGM Płytkowy;
SOC: 12,61V;
CCA NOMIN. 2501EC;
CCA FAKT. 2411EC; AKUMULATOR DOBRY;
Stan techn akum. 96%;
Stan naładowania 81%"
Do stanu naładowania doczepił się gość, że powinienem doładować prostownikiem bo 81% to trochę za mało. Używam tipo na dojazdy do pracy 32km w jedna stronę i wydawało mi się, że taki sposób użytkowania spowoduje, że aku będzie naładowane.
Bezpośrednio przed odstawieniem tipo na przegląd do aso, w ciągu 1,5h odpalałem go 6x i przejeżdżałem 0,5-2km. I może te 6 rozruchów plus krótkie odcinki jazdy spowodowały, że naładowanie to tylko 81%?
Kilka dni temu byłem na przeglądzie po 15k km. Silnik 1.4 zwykły. Sprawdzali również akumulator. Na wydruku mam: "Test Start/Stop (tego nie mam); AGM Płytkowy;
SOC: 12,61V;
CCA NOMIN. 2501EC;
CCA FAKT. 2411EC; AKUMULATOR DOBRY;
Stan techn akum. 96%;
Stan naładowania 81%"
Do stanu naładowania doczepił się gość, że powinienem doładować prostownikiem bo 81% to trochę za mało. Używam tipo na dojazdy do pracy 32km w jedna stronę i wydawało mi się, że taki sposób użytkowania spowoduje, że aku będzie naładowane.
Bezpośrednio przed odstawieniem tipo na przegląd do aso, w ciągu 1,5h odpalałem go 6x i przejeżdżałem 0,5-2km. I może te 6 rozruchów plus krótkie odcinki jazdy spowodowały, że naładowanie to tylko 81%?
generalnie akumulator nawet nie podłaczony ulega samorozładowaniu 1% pojemności na dzień, dodatkowo kazdy udany odpał zabiera 0,5 Ah (w zimie wiecej) 0,5-2km nie doładuje akumulatora jezeli to bylo 6 odpałów, 81% to ja bym nie panikował ale jeżeli masz prostownik zawsze dobrze profilaktycznie doładowac aku raz na kwartał a przynajmniej raz na pół roku, pociągnie znacznie dłużej, bo stale niedoładowany akumulator ma krótsza żywotność (cykle ładowanie/rozładowanie/ładowanie... to mu nie szkodzą) :-)
jak byś chciał doładowywac aku.... to zawsze odepnij od samochodu (bo elektronika nie lubi napięcia z prostownika (zazwyczaj nie jest filtrowane) inna sprawa czy fiat nie poszedł drogą niemieckiej motoryzacji i każde ponowne podłaczenie akumulatora (a dokładniej wymiana na nowy) to trzeba programowac kompa żeby wiedział ze wszystko jest OK (w moim punto 2011 oarz doblo 2013 nie ma takiej potrzeby)
(Automat) Autor dopisał treść. Post został scalony.
Fiat kupuje gotowe rozwiązanie i adaptuje do swoich aut. Koniec kropka. Czujnik prądu na klemie masowej jest od Bosch'a, a cały system, nie wiem. GM to chyba wymyślił wiele lat temu - muszę sprawdzić.
Minus jest taki, że po wymianie aku musisz podłączyć się do sterownika i mu powiedzieć, że właśnie od tej chwili ma nowe aku.
www.hella.com/municipal/assets/media/621_KI_IBS_12V_PL.pdf (http://www.hella.com/municipal/assets/media/621_KI_IBS_12V_PL.pdf)
u mnie w punto z SS nie było wymagane "informowanie" ECU o wymienie akumulatora.
(Automat) Autor dopisał treść. Post został scalony.
Zmierzyłem dziś napięcie akumulatora przy wyłączonych wszystkich odbiornikach. Wynik - 12,3 V. Czyli nadaje się do ładowania ... . Kto wie czy to nie bolączka naszych aut. Te stuki , telepanie zimnym silnikiem . Kto wie ile te akumulatory stały przed zamontowaniem. Dziś akumulatot ląduje w domu , pod prostownik i zobaczymy. Muszę jednach zaznaczyć że auto robi krótkie odcinki i nie koniecznie może to wina kiepskiego aku.
p.s. Napięcie ładowania ( włączony silniko i światła drogowe ) - 14,3V a więc alternator ok.
jest to jaknajbardziej prawidłowe napięcie dla akumulatora z elektrodami olowiowymi (no juz sie nie rozdrabniajmy na tlenek ołowiu i ołów) jedno ogniow ma nominalnie 2V x 6 ogniw = 12V (dokładniej to potencjał elektrochemiczny 1,68V + 0,36V = 2,04V x 6 = 12,24V)
więc ja bym tutaj nie panikował :-)
(Automat) Autor dopisał treść. Post został scalony.
Napięcie akumulatora poniżej 10.2 V oznacza zasiarczenie czyli trupa.
zasiarczony akumulator mozna zregenerować, ale ma to tylko sens gdy był on w miare nowy, oraz mamy do tego sprzęt i wiemy jak przeprowadzić procedurę(ładowanie pulsacyjne z rozladowaniem prądem 10% prądu 10 godzinnego).
DamianoZaw
13-07-2017, 10:24
generalnie akumulator nawet nie podłaczony ulega samorozładowaniu 1% pojemności na dzień, dodatkowo kazdy udany odpał zabiera 0,5 Ah (w zimie wiecej) 0,5-2km nie doładuje akumulatora jezeli to bylo 6 odpałów, 81% to ja bym nie panikował ale jeżeli masz prostownik zawsze dobrze profilaktycznie doładowac aku raz na kwartał a przynajmniej raz na pół roku, pociągnie znacznie dłużej, bo stale niedoładowany akumulator ma krótsza żywotność.
Trochę mnie uspokoiłeś. A czy jazda do pracy 5 razy w tygodniu 32 km w jedna stronę jednym strzałem (64 dziennie) nie naładuje akumulatora ?
potwierdzam naładuje bez problemu, alternator pewnie ma z 70-100 A (ale to przy predkosci 6000 obrotów, zaznaczam obrotów alternatora nie silnika samochodu, tam jest przekładnia) wiec nominalnie daje okolo polowy tego, niech układy samochodu zjedzą z 30-40 A to zostaje 10A nadmiaru, wiec przez półgodziny to może dac akumulatorowi 5Ah (czesto jest więcej). więc bez obaw naładuje :-)
DamianoZaw
24-07-2017, 21:11
potwierdzam naładuje bez problemu
Ok Dzięki za odpowiedź. Zrobiłem 500km w 4 jazdy więc pewnie się naładował.
Czy mając napięcie rano na akumulatorze 12,25V nadaje się on do podładowania? Czytałem tu na forum i szukałem w sieci np. https://www.forumsamochodowe.pl/przy-jakim-napieciu-spoczynkowym-warto-wyjac-akumulator-i-podladowac-vt112335.htm#p736713 i wszędzie wychodzi że powinno się podładować. U mnie silnik ładnie pali i nie widzę żadnych oznak słabego akumulatora. Niestety odcinki jakie pokonuję do średnio 12km. Mam ładować czy nie?
Im zimniej na dworze tym niższe napięcie i sprawność aku...
Na org aku miałem rano napięcie poniżej 12VDC około 11,8VDC. Na nowym mam równe 12VDC, jeżdżone odcinki przeważnie min. 20km od odpalenia. Może kiedyś go podładuje prostownikiem jak znajdę czas.
12.25 nie ma tragedii. Dodaj do tego ok 0.3 v i napięcie po odpięciu klem wyniesie ok 12.6. Ładować można. Najlepiej sprawdzać gęstość elektrolitu, bo nie zawsze napięcie jest wiarygodne jeśli chodzi o jego stan. Oczywiście jak to możliwe. Dla przykładu napięcie może wynosić ok 12,5 a gęstość spadnie na biały poziom. Może również być tak, że napięcie jest dobre, a jedna cela ma gęstość wody.
U mnie silnik ładnie pali i nie widzę żadnych oznak słabego akumulatora. Niestety odcinki jakie pokonuję do średnio 12km. Mam ładować czy nie?
Sprawdź sobie gęstość elektrolitu,to najlepszy wyznacznik sprawności aku ;)
Albo zainwestuj w to
https://allegro.pl/oferta/tester-do-baterii-akumulatorow-12v-autool-bt360-pl-8118092220?reco_id=36a448ac-3cc2-11eb-955d-b02628d00ec0&sid=041047f9c36843e364ecb91b45c568a2755aa386fe7e14 ee7421a14291fbf951
Mierząc napięcie amatorskim miernikiem pamiętajcie, że one mają błąd pomiaru +/- kilka %, a wraz z wiekiem urządzenia ten błąd jeszcze rośnie. Czyli możecie się mylić np. o 1V, więc... ;-)
Konweii kw 600 i kw650 o wiele lepsze od autoola...
Powered by vBulletin™ Version 4.2.5 Copyright © 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.