PDA

Zobacz pełną wersję : Wymiana oleju w silniku 2.4



Glow
27-12-2016, 10:25
Witam wszystkich,

Wiem, że temat już pewnie wałkowany był na forum, ale przeczytałem kilka wątków i zgłupiałem... Jedni piszą, że może być 5w40, inni, że tylko 5w30.

W związku z tym mam kilka pytań:

1. Jaki olej polecacie do silnika 2.4? (Słyszałem pozytywne opinie o MILLERS XF LONGLIFE C2 5w30v - taki też dobrał mi konfigurator na stronie Millers).
2. Czy polecacie jakiś konkretnych producentów filtra oleju, czy nie ma większej różnicy?
3. Czy do wymiany wystarczy 5 L czy trzeba zakupić jeszcze 1 L na dolewkę? Instrukcja podaje, że mieści się 5,4 L.
4. Co ile zalecalibyście wymianę oleju przy przebiegach ok. 25 000 km rocznie (połowa trasa, połowa miasto)?
4. Czy ktoś z was używa przed wymianą oleju środka do czyszczenia typu Millers Oils Engine Flush? Jakieś za lub przeciw?

Moja Croma jest z DPF-em, przebieg 196 000 (chodź podejrzewam, że jest skręcona o jakieś 50 000), rocznik 2005.

P.S. Sorry jeżeli pytania wydają się głupie, ale to moja pierwsza kromka i pierwszy diesel w życiu :tongue

maka131
27-12-2016, 11:30
ad. 1. zerknij do instrukcji. jeśli masz od swojego auta to tam producent zaleca 5w40, w późniejszych latach zaczął zalecać 5w30. wszystkie konfiguratory dobierają olej według ostatnich wytycznych. ja zalewam 5w40. ważne żeby był z dobrego źródła, żeby to był olej a nie jakiś płyn olejopodobny. powinien też być przeznaczony do silników z DPFem. ja kupiłem kiedyś w dobrej cenie Liqui Moly i tak używam kilka lat, momo iż konfigurator go nie poleca.
Technologia syntetyczna : Top Tec 4100 5W-40 9511 (http://liquimoly.pl/index.php?option=com_virtuemart&view=productdetails&virtuemart_product_id=58&virtuemart_category_id=39&Itemid=29)
ad. 2. na tym to się nie znam. kupuje Filtrona
ad. 3. u mnie wchodzi 5 l i wtedy stan jest w okolicach maxa. instrukcja podaje pojemność suchego silnika. nie uda Ci się przy wymianie zlać całego oleju.
ad. 4. u mnie wymiany wypadaja co 12-14 tys km. lub co ok. rok
ad. 5. ja jak do tej pory co drugą wymianę stosowałem środki do czyszczenia. część osób mnie straszyła i ostrzegała żebym tego nie używał bo mogą się wypłukać osady i silnik zacznie olej puszczać. silnik dostał przecieku na wale prawie rok po wymianie beż czyścidła.

wymień od razu olej w skrzyni. producent auta tego nie zaleca, ale producent skrzyni zaleca.

Capsel
27-12-2016, 11:36
1. Masz DPF czyli 5W30
Nie ma większej róznicy (ja używam Selenia WR 5W30 Pure Energy), byle spełniał normy
SAE 5W-30
ACEA C2
FIAT 9.55535-S1 CONTRACTUAL TECHNICAL REFERENCE N°F510.D07
2. Sędziszów, Filtron w sumie bez różnicy
3. Przy moim 1.9 instr podaje 4.5 więc kupuję 5... do Twojego kupiłbym 6l
4. Raz w roku, chyba że komputer poprosi wcześniej w związku z cyklami wypaleń DPF-a
5. Pół wieku temu czyściło się silnik przed zalaniem świeżego oleju, nie wolno było dolewać innego oleju niż był zalany, żeby się nie pogryzły :lol:.. obecnie to tylko marketing, płukankę zastosowałbym jedynie w przypadku dostania się chłodziwa do oleju.
...ale to jest wyłącznie moje zdanie...

Glow
27-12-2016, 11:41
maka131:

Ad.1 Patrzyłem w instrukcję, którą mam z forum (oryginalnej nie posiadam) i tam właśnie nie ma silnika 2.4 - stąd moje pytanie.

P.S. Co do oleju w skrzyni, to co jaki czas wymieniasz?

Capsel:

Dzięki za info :)

maka131
27-12-2016, 12:14
Instrukcja Croma 2005-2007 - Downloads - Fiat Klub Polska (http://fiatklubpolska.pl/download/plik/270)

tu masz instrukcję do modeli z pierwszych roczników produkcji, z tego co pamietam w późniejszych wydaniach zalecenia się zmieniły. zalecenia są takie same dla silników 1,9 oraz 2,4 napędzanych ON.
26071

jest na tym forum duży wątek o wymianie oleju w skrzyni automatycznej. jest tam wszystko opisane.

znalazłem, tu masz wątek o wymianie oleju w skrzyni biegów
http://fiatklubpolska.pl/croma-446/wymiana-oleju-automat-23193/

@Capsel
specjalistą od olejów nie jestem ale kojarzy mi się, nie wiem czy dobrze, ale dla samochodów wyposażonych w DPF to olej chyba spełniać normę C3. czy ktoś się na tym zna i może potwierdzić?

Glow
27-12-2016, 12:37
maka131 dzięki za pomoc! Teraz już wszystko wiem :wink:

maka131
27-12-2016, 12:43
sam będziesz wymieniał czy oddajesz auto do kogoś?

dudus55
27-12-2016, 14:05
Żadna instrukcja nie zaleca 5w30 do cromy ani starszych ani nowszych tak samo do dpf . Według instrukcji wyraźnie pisze 5w40 nawet do dpf. A reszta to tylko wymysł pseudomechaników i różnych mądrali w aso. A później ludzie piszą że na autostradzie zapala się kontrolka oleju mimo prawidłowego wskazania na bagnecie.Jtd jest luźno pasowany i jest to jednostka typowo na 5w40.
Należy dobrze przeczytać i zrozumieć instrukcje 5w30 JEST TYLKO I WYŁĄCZNIE DO SILNIKA PUR-O2

Wysłane z mojego HUAWEI VNS-L21 przy użyciu Tapatalka

Capsel
27-12-2016, 14:34
Żadna instrukcja nie zaleca 5w30 do cromy ani starszych ani nowszych tak samo do dpf

I tu się mylisz...
Sprawdziłeś we WSZYSTKICH wersjach instrukcji obsługi samochodu Fiat Croma II ?
W instrukcjach serwisowych też?

Tu masz jeszcze katalog producenta olejów dla Fiata

PETRONAS Lubricants International (http://www.pli-petronas.pl/Browse.aspx?sezione=1489)

dudus55
27-12-2016, 16:11
I tu się mylisz...
Sprawdziłeś we WSZYSTKICH wersjach instrukcji obsługi samochodu Fiat Croma II ?
W instrukcjach serwisowych też?

Tu masz jeszcze katalog producenta olejów dla Fiata

PETRONAS Lubricants International (http://www.pli-petronas.pl/Browse.aspx?sezione=1489)

Kolego Ty patrz na instrukcje obsługi pojazdu a nie co rekomenduje firma produkująca oleje na potrzeby pojazdów. Katalog który przytoczyłeś jest niczym innym jak właśnie takim producentem jak Motul, czy mobil czy każdy inny. Wystarczy że popatrzysz na te wszystkie katalogi to dostrzeżesz że co roku rekomendują inne oleje. Tak więc pamiętaj silnik nie młodnieje i olej jest do danej jednostki a nie do mody panującej w firmach produkujących.
PS.
Co do instrukcji pojazdu to tak przejrzałem wszystkie roczniki i wersje i uwierz mi nie ma oleju 5w30 do innej wersji niż PUR-O2

adamo
27-12-2016, 16:44
co to za wersja PUR-02 ?

Abramsik
27-12-2016, 17:11
Fiat Croma PUR-O2 - Informacje prasowe - Biuro Prasowe FCA Poland (http://www.fiatpress.pl/press/detail/364)

Cytując zapisy z przytoczonej strony "...Croma PUR-O2 wyposażona w doskonały silnik 1.9 Multijet 120 KM i seryjnie w filtr pyłkowy.(słabe tłumaczenie m/z chodzi o DPF)
Nowa wersja PUR-O2, dostępna od końca września, gwarantuje znacznie zredukowane zużycie paliwa i emisji CO2 (140 g/km CO2, 17 g/km mniej w porównaniu z wersją aktualną), bez kompromisów względem osiągów. Ten ważny wynik uzyskano dzięki pewnych interwencjom technicznym, takim jak wydłużenie przełożeń skrzyni biegów, zastosowanie opon o niskim współczynniku tarcia, użycie oleju o niskiej lepkości i obniżonemu zawieszeniu."
I teraz pytanie do Kolegów spierających się o olej 5W-40 czy 5W-30 tylko dla wersji PUR-O2. Czym różnią się silniki w wersjach pur i zwykłych? (Wieeem wątek o 2,4 ale to nie ma różnicy bo to całe pro tfu ekologiczne pur-O2 polega na takich właśnie niewielkich zmianach.) No i czy w takim wypadku można stosować 5W-30 (Low Saps) do tych i innych (także 1 silników? Nie czekając na odpowiedzi na te raczej retoryczne pytania Ja stosuję LM TopTech 4200 5W-30 i nie zamierzam zmieniać . Chyba że wytnę DPF to wtedy przejdę (albo i nie) na 5W-40. Tyle moich kilku groszy w dyskusji.

dudus55
27-12-2016, 18:15
Fiat Croma PUR-O2 - Informacje prasowe - Biuro Prasowe FCA Poland (http://www.fiatpress.pl/press/detail/364)

Cytując zapisy z przytoczonej strony "...Croma PUR-O2 wyposażona w doskonały silnik 1.9 Multijet 120 KM i seryjnie w filtr pyłkowy.(słabe tłumaczenie m/z chodzi o DPF)
Nowa wersja PUR-O2, dostępna od końca września, gwarantuje znacznie zredukowane zużycie paliwa i emisji CO2 (140 g/km CO2, 17 g/km mniej w porównaniu z wersją aktualną), bez kompromisów względem osiągów. Ten ważny wynik uzyskano dzięki pewnych interwencjom technicznym, takim jak wydłużenie przełożeń skrzyni biegów, zastosowanie opon o niskim współczynniku tarcia, użycie oleju o niskiej lepkości i obniżonemu zawieszeniu."
I teraz pytanie do Kolegów spierających się o olej 5W-40 czy 5W-30 tylko dla wersji PUR-O2. Czym różnią się silniki w wersjach pur i zwykłych? (Wieeem wątek o 2,4 ale to nie ma różnicy bo to całe pro tfu ekologiczne pur-O2 polega na takich właśnie niewielkich zmianach.) No i czy w takim wypadku można stosować 5W-30 (Low Saps) do tych i innych (także 1 silników? Nie czekając na odpowiedzi na te raczej retoryczne pytania Ja stosuję LM TopTech 4200 5W-30 i nie zamierzam zmieniać . Chyba że wytnę DPF to wtedy przejdę (albo i nie) na 5W-40. Tyle moich kilku groszy w dyskusji.

Masz prawo stosować olej 5w30 i nikt a tym bardziej Ja nie możemy Tobie i Tobie podobnym zabronić. Jak napisałeś właśnie dzięki małym zmianą (przełożenia, olej itp.) I właśnie małe zmiany dają silnik PUR-O2. Ludzi którzy jeżdżą na 5w30 jest może 50% a może i więcej (ze względu na to że ASO stosuje ten olej) Ale nie o to chodzi w tym wątku. Chodzi o to co pisze w instrukcji i na jakim oleju samochód wyszedł z fabryki, i uwierz mi że żaden nawet z filtrem DPF nie wyszedł na 5w30. Ja również miałem Cromę 120km 8v z DPF i lałem MOTULA(LOW SAPS)5w40 x-clean, i również jak Tobie chodziła wyśmienicie i dpf wypalał się co 800km po mieście. Kolega z pierwszego postu pytał jaki olej więc odpowiedziałem co mówi instrukcja i w żaden sposób nie chciałem Ciebie urazić. Możesz jeździć na 5w30 jak i na 5w40 i nic złego się nie stanie ale jak już pisałem bardzo dużo ludzi na 5w30 miało właśnie problem z kontrolką ciśnienia oleju na rozgrzanym silniku mimo normalnego stanu ale nigdy na 5w40.Pozdrawiam i co złego to nie ja

Abramsik
27-12-2016, 19:09
w żaden sposób nie chciałem Ciebie urazić.
Ale ja nawet przez moment nie poczułem się urażony czy dotknięty. Ktoś zapytał co to PUR-O2 to przy okazji podzieliłem się swoimi doświadczeniami. Widzę że zrobiłem to może zbyt bezpośrednio ale nie taki miałem cel. Wracając do oleju ja także nie mam zamiaru się spierać czy odżegnywać oponentów "od czci i wiary". Mój rydwan chodził i na jednym i na drugim. Ja po doświadczeniach z Bravo postawiłem na olej który podawałem. A tak na marginesie cały ten "pur" to wielka ściema a z najważniejszych i jedynych zmian to właśnie olej i węższe opony (tak było w Bravo). Silniki i skrzynie były takie same ale ja mogę się mylić.

i na jakim oleju samochód wyszedł z fabryki, i uwierz mi że żaden nawet z filtrem DPF nie wyszedł na 5w30.
Tak z ciekawości podziel się tylko źródłem skąd masz takie informacje.

dudus55
27-12-2016, 19:19
Ale ja nawet przez moment nie poczułem się urażony czy dotknięty. Ktoś zapytał co to PUR-O2 to przy okazji podzieliłem się swoimi doświadczeniami. Widzę że zrobiłem to może zbyt bezpośrednio ale nie taki miałem cel. Wracając do oleju ja także nie mam zamiaru się spierać czy odżegnywać oponentów "od czci i wiary". Mój rydwan chodził i na jednym i na drugim. Ja po doświadczeniach z Bravo postawiłem na olej który podawałem. A tak na marginesie cały ten "pur" to wielka ściema a z najważniejszych i jedynych zmian to właśnie olej i węższe opony (tak było w Bravo). Silniki i skrzynie były takie same ale ja mogę się mylić.

Tak z ciekawości podziel się tylko źródłem skąd masz takie informacje.

Bezpośrednio od Fiat Auto. 1,5 roku temu miałem ten sam dylemat co kolega z pierwszego postu i pisałem do fiata i dostałem odpowiedź na 2 strony A4 z których po skrócie Ci opisałem.

Glow
28-12-2016, 14:53
Koledzy - OK, to podsumowując można lać 5w30, ale opcją "bezpieczną" i zalecaną w instrukcjach Fiata jest 5w40.

Mam jeszcze pytanie czy jest może na forum jakiś opis jak wymienić filtr oleju? Chciałbym spróbować sam to zrobić ale słyszałem, że w Aflach z tym silnikiem jest masakra z dostaniem się do niego. Czy Cromie jest również tak ciężko? Pytam konkretnie o silnik 2.4.

maka131
28-12-2016, 15:17
w naszych silnikach, jak dla mnie, wymiana samego filtra oleju jest dość prosta.
obudowę filtra widać po lekkim nachyleniu się nad silnikiem. filtr siedzi z tyłu silnika, obok bagnetu do sprawdzania poziomu oleju w silniku.
kup sobie nasadkę oczkowa, rozmiar 36"

jak siądę w domu do kompa to wstawię zdjęcia.

no i znalazłem. jak zajzysz od góry za silnik to zobaczysz obudowę filtra oleju, zaznaczona strzałką. odkręcasz tak jak wyżej pisałem na klucz 36.
26080

26081

Glow
28-12-2016, 15:36
Dzięki za info, jakbyś wstawił później zdjęcia to będę wdzięczny.