Zobacz pełną wersję : KLIMATYZACJA AUTOMATYCZNA JEDNOSTREFOWA - właściwe posługiwanie się zimą ;)
Witam. Pewnie niektórzy powiedzą o co on sie pyta ale nie każdy ma doświadczenia w posiadaniu auta z klimatyzacją.
Mam taką prośbę aby tak na chłopski rozum dać mi parę porad jak ,,właściwie,, bezpiecznie,rozsądnie itd posługiwać się klimatyzacją w Tipo. Chodzi mi jaką kolejnośc czynności wykonać po uruchomieniu auta np przy -10 C a np przy +6 . Czy trzeba mieć włączone A/C i Auto razem . Jakich włączników , pokręteł nie powinienem mieć włączonych przy rozruchu auta lub w czasie jazdy aby nie zepsuć ( uszkodzić) słynnej sprężarki lub za bardzo nie zawilgodzić układu. Może ktoś zna jakieś ,,myki,, których trzeba się trzymac aby być zdrowym a za razem umiejętnie i instrukcyjnie ( mało info w instrucji Tipo) wykorzystywać automatyczną klimatyzację. Pytań jest więcej ale wolałbym otrzymac odpowiedzi na nie zadane pytania :rolleyes:
PS. Jest to mój 1 samochód z klimatyzacją - trochę juz kumam ale nie lubę jak czegos do końca nie rozumiem :) Pozdrawiam i czekam na podpowiedzi :lol:
tasior27
08-12-2016, 13:27
Klimatyzacja nie działa przy ujemnych temperaturach. Chyba poniżej +5 stopni już się nie uruchomi.
Ja w poprzednim samochodzie miałem cały czas załączoną a zimą i tak nie działała. Jedyne o czym pamiętałem to na wiosen bezwzględnie nabić, odgrzybić i wymienić filtr kabinowy.
Auto miałem 6 lat i klima nigdy się nie popsuła.
krowka1978
08-12-2016, 13:51
Jedyne o czym pamiętałem to na wiosen bezwzględnie nabić, odgrzybić i wymienić filtr kabinowy.
Auto miałem 6 lat i klima nigdy się nie popsuła.
Zgodzę się tylko z odgrzybieniem i filtrem kabinowym.
Co do nabicia klimy, to klimy się nie nabije, bezwzględnie nabije się kieszeń nabijającego, chyba, że jest tak nieszczelny układ, że trzeba co rok - wówczas trzeba naprawić, a nie pompować w powietrze pieniądze. W Grande Punto pierwszy serwis klimatyzacji robiłem, gdy miało 6 lat - troszkę słabiej chłodził, więc się wybrałem. Brakowało tylko około 20% czynnika, dopełniono i zmieniono olej. Od serwisu minęły 3 lata i jakoś nie jeżdżę jak głupi co rok, żeby tą klimę nabijać, a klima działa jak trzeba. Posiadam porządny ozonator, więc kwestię odgrzybiania załatwiam we własnym zakresie - przy kilku autach szybko się zwraca (własne, rodziny, znajomych), do tego odgrzybianie dwa razy w roku.
Rada dla pytającego. Zawsze warto mieć włączony "przycisk" AC, czy to w klimatyzacji manualnej, czy automatycznej, w ręcznej regulujesz pokrętłem temperaturę, w automacie nic nie ruszasz, ustawiasz temperaturę i masz :) W przypadku klimy, to szkodzi jej właśnie nieużywanie! "Nabijanie" klimy co rok nie ma najmniejszego finansowego sensu, szczególnie przy R1234yf - zobacz ceny! Jeśli poczujesz, że nie chłodzi ta jak wcześniej, to dopiero się wybierasz. Klima przed brakiem czynnika jest zabezpieczona, sprężarka nie włączy się, gdy nie będzie odczytane odpowiednie ciśnienie w układzie.
JackTheNight
08-12-2016, 14:43
Chyba poniżej +5 stopni już się nie uruchomi.
W Tipo dopiero poniżej zera sprężarka się nie włączy.
To ładnie widać w trybie auto,
jak się włączy stacyjkę przy temp. poniżej 0 to włączy się samo AUTO bez A/C.
Jak jest 1 stopień i więcej to świeci się przycisk AUTO oraz A/C.
w tipo dopiero poniżej zera sprężarka się nie włączy.
To ładnie widać w trybie auto,
jak się włączy stacyjkę przy temp. Poniżej 0 to włączy się samo auto bez a/c.
Jak jest 1 stopień i więcej to świeci się przycisk auto oraz a/c.
u dealera otrzymałem inf ze jest to czynnik bardzo kontrowersyjny, bardzo łatwo palny, zastanawiam się czy przy wymianie mozna zastosować inny czynnik
krowka1978
08-12-2016, 15:30
I tu brakuje symbolu śnieżynki, który jest na wyświetlaczu klimy w GP, na przycisku dioda włączona, a o stanie sprężarki informuje płatek (po lewej od symbolu obiegu).
Poniżej przykłady (brakuje mi tak porządnie sterowanej klimy w Viagrze - to nawet nie namiastka):
http://autowizja.pl/photos/old/testy/fiat_grande_punto_5dr_1.4/wnetrze/fiat_grande_punto_3.jpg
http://img39.otomoto.pl/images_otomotopl/835537129_12_1080x720_krajowy-1-rej-2009-metalik-klimatyzacja-automatyczna-.jpg
(Automat) Autor dopisał treść. Post został scalony.
u dealera otrzymałem inf ze jest to czynnik bardzo kontrowersyjny, bardzo łatwo palny, zastanawiam się czy przy wymianie mozna zastosować inny czynnik
Dopiero od dilera? Wcześniej się nie interesowałeś? O tym dziadostwie głośno jest już od przynajmniej 3 lat! Nie mówiąc o tym, że wyłączność produkcji należy do dwóch amerykańskich firm: Honeywell i DuPoint.
Aby zastosować tańszy czynnik musisz przerobić klimatyzację.
Aby zastosować tańszy czynnik musisz przerobić klimatyzację.
Podobno wystarcza wymiana samych zaworów do nabijania. "Nowa" klima po nabiciu "starym" czynnikiem działa nawet lepiej. Są zakłady, które już mają to opanowane, ale mam nadzieję, że nie wcześniej niż za 3 lata będziemy musieli o tym myśleć.
krowka1978
08-12-2016, 15:58
Podobno wystarcza wymiana samych zaworów do nabijania. "Nowa" klima po nabiciu "starym" czynnikiem działa nawet lepiej. Są zakłady, które już mają to opanowane, ale mam nadzieję, że nie wcześniej niż za 3 lata będziemy musieli o tym myśleć.
Podobno dużo można. Klima działa lepiej, bo R134 ma większą skuteczność chłodzenia, w instalacji na R1234YF będą mniejsze ubytki R134, bo jest szczelniejsza. Jednak sama zamiana czynników jest ryzykowna, R134 i R1234YF za bardzo się nie lubią i może być spory problem, jeśli źle się to zrobi.
tasior27
08-12-2016, 16:23
Zgodzę się tylko z odgrzybieniem i filtrem kabinowym.
Co do nabicia klimy, to klimy się nie nabije, bezwzględnie nabije się kieszeń nabijającego, chyba, że jest tak nieszczelny układ, że trzeba co rok - wówczas trzeba naprawić, a nie pompować w powietrze pieniądze. W Grande Punto pierwszy serwis klimatyzacji robiłem, gdy miało 6 lat - troszkę słabiej chłodził, więc się wybrałem. Brakowało tylko około 20% czynnika, dopełniono i zmieniono olej. Od serwisu minęły 3 lata i jakoś nie jeżdżę jak głupi co rok, żeby tą klimę nabijać, a klima działa jak trzeba. Posiadam porządny ozonator, więc kwestię odgrzybiania załatwiam we własnym zakresie - przy kilku autach szybko się zwraca (własne, rodziny, znajomych), do tego odgrzybianie dwa razy w roku.
Rada dla pytającego. Zawsze warto mieć włączony "przycisk" AC, czy to w klimatyzacji manualnej, czy automatycznej, w ręcznej regulujesz pokrętłem temperaturę, w automacie nic nie ruszasz, ustawiasz temperaturę i masz :) W przypadku klimy, to szkodzi jej właśnie nieużywanie! "Nabijanie" klimy co rok nie ma najmniejszego finansowego sensu, szczególnie przy R1234yf - zobacz ceny! Jeśli poczujesz, że nie chłodzi ta jak wcześniej, to dopiero się wybierasz. Klima przed brakiem czynnika jest zabezpieczona, sprężarka nie włączy się, gdy nie będzie odczytane odpowiednie ciśnienie w układzie.
Oczywiście masz rację, że co roku jakbyś miał płacić za całe nabijanie to strata pieniędzy (zwłaszcza przy nowym czynniku). JA miałem 10 letnie auto a klimę robiłem po znajomości. Więc dlaczego nie?
A jak wy używacie zimą ,,klimatyzacji,, Czy przy minusowych temparaturach po uruchamieniu samochódu , wtedy zapalają sie podświetlenia klimy i na wcześniej ustawionej temperaturze rozpoczynacie jazdę i ewentualnie zmieniacie temperaturę na +lub- . Czy po czasie wyłączacie A/C i macie manual. Wolę dowiedzieć sie różnych wersji bo ostatnio improwizuje i powoli już mam wyrobione zdanie ale......została mi ta kropeczka na i :)
krowka1978
08-12-2016, 18:09
Cały rok mam tak samo ustawioną temperaturę, nic nie zmieniam przy odpalaniu, to nie ma sensu przy automacie - automatyka dba o to żeby szybko nagrzać wnętrze i aby silnik też szybko się nagrzał. Czasem trzeba tylko zrobić ręczną korektę nawiewów i wiatraka w specyficznych warunkach wilgotności, ale nie dotyczy to odpalania.
Nigdy nie miałem automatycznej klimy. Mam w Tipo manualną i wcześniej w Grande Punto miałem manualną. Na pewno zaleca się używać klimatyzatora też w zima bo brak pracy mu szkodzi (instrukcją Grande Punto tak też mówiła).
Nabijanie co roku nie jest konieczne. Mi poradzili w serwisie żeby nie ruszać układu jeśli dobrze działa, bo można go co najwyżej popsuć /rozszczelnić. I klima ponad 8 lat chodziła jak nowa. Przestanie ci dobrze widać (nawiasem mówiąc ta w Tipo strasznie mocno chłodzi) to sobie nabijesz.
Druga sprawa że włączam klime co najmniej raz w tygodniu na 10 minut. Nie wiem jak to się ma do automatycznej? Nie da się jej włączyć?
krowka1978
09-12-2016, 10:04
Automatyczna pracą sprężarki sama steruje, ale można wymusić jej wyłączenie, czyli "wyłączyć" diodę na przycisku AC.
Oczywiście w przypadku automatycznej jak i ręcznej klimy, poniżej około 3stC (różnie z tym jest), sprężarka nie będzie uruchomiona.
JackTheNight
09-12-2016, 12:28
W Tipo dopiero poniżej 0°C nie włącza się sprężarka.
Na stronie Fiat eLum - HOME (http://aftersales.fiat.com/elum/home.aspx?id_language=9)
wybierzcie sobie Fiata tipo sedan, rok 2016 oraz miesiac grudzien i tam jest dodatkowa instrukcja, w ktorej obsluge klimy automatycznej w bardzo szerokim zakresie wytlumaczono, na wszystkie wasze pytania są tam odpowiedzi.
Dziękuję własnie potrzebowałem takiej instrukcji jak ta online . Wydanie 11/2016 r jest lepsze . :lol::dlon:
Panowie pytanie:
czy jest możliwość ustawić tak nawiew by dmuchało na nogi,twarz i szybę? U mnie mogę ustawić albo tylko szybę albo twarz i nogi.
25979
25980
JackTheNight
12-12-2016, 19:06
Widać że kolega nie czytał instrukcji :)
Nie można jednocześnie ustawić na nogi, szybę i twarz.
25981
Możesz jeszcze ustawić na szybę i nogi.
ZAFFERANO
12-12-2016, 19:12
Widać że kolega nie czytał instrukcji
Też tego nie rozumiem! Ja już dawno przeczytałem w PDF :D Jak dostanę papierową to przeczytam drugi raz ;) Toż to największa frajda przeczytać sobie instrukcję do nowego samochodu ....
JackTheNight
12-12-2016, 19:16
Toż to największa frajda przeczytać sobie instrukcję do nowego samochodu ....
Jak czekałem na auto, to instrukcję kilka razy przerobiłem - czysta przyjemność w trakcie oczekiwania na auto, taka namiastka jakbyś już miał auto :)
Uznałem,że część poświęcona kierunkowi nawiewu nic nie wniesie dlatego pominąłem a tu taka niespodzianka ;) Dzięki :)
stoper86
14-12-2016, 12:54
Koledzy, a Ja nawiąże do trybu auto i włączonej kontrolki A/C.
Mianowicie u mnie przy trybie auto w ogóle nie gaśnie.
W poprzednim moim aucie przy trybie auto kontrolka A/C świeciła tylko gdy klimatyzacja pracowała i trzeba było schłodzić wnętrze auta.
Jak to jest w Tipo bo piszecie, że poniżej 0 kontrolka się powinna wyłączyć, a u mnie jednak świeci...
Przemulak
14-12-2016, 14:42
Koledzy, a Ja nawiąże do trybu auto i włączonej kontrolki A/C.
Mianowicie u mnie przy trybie auto w ogóle nie gaśnie.
W poprzednim moim aucie przy trybie auto kontrolka A/C świeciła tylko gdy klimatyzacja pracowała i trzeba było schłodzić wnętrze auta.
Jak to jest w Tipo bo piszecie, że poniżej 0 kontrolka się powinna wyłączyć, a u mnie jednak świeci...
Będzie świeciła. Nie działa sprężarka do schladzania ale działa osuszanie.
Nie działa sprężarka do schladzania ale działa osuszanie.
W to, że klimatyzacja potrafi osuszać bez schładzania nie uwierzę. Chyba że w prawach fizyki coś ostatnio zmieniono??:cool:
krowka1978
14-12-2016, 15:23
Nie działa sprężarka do schladzania ale działa osuszanie.
Czego to się można dowiedzieć :lol2:
Przemulak
14-12-2016, 15:28
W to, że klimatyzacja potrafi osuszać bez schładzania nie uwierzę. Chyba że w prawach fizyki coś ostatnio zmieniono??:cool:
Użyłem dużego skrótu myślowego..
Co do klimatyzacji zimą: eksploatacja klimatyzacji samochodowej jesienią i w zimie; porady jak eksploatować; Arkttika (http://www.arkttika.pl/porady.htm)
Użyłem dużego skrótu myślowego..
To nie był skrót myślowy, tylko ewidentna nieprawda. Jeżeli "nie działa sprężarka", to nie ma mowy o żadnym osuszaniu przez klimatyzację.
JackTheNight
14-12-2016, 18:13
Jak to jest w Tipo bo piszecie, że poniżej 0 kontrolka się powinna wyłączyć, a u mnie jednak świeci...
To troszkę jest inaczej, spróbuje to lepiej opisać.
Masz włączoną stacyjkę i masz włączone AUTO oraz AC, czyli świecą ci się oba przyciski.
Jeśli wyłączysz stacyjkę i masz poniżej 0 stopni oraz silnik jest zimny, to po włączeniu stacyjki zapali się tylko AUTO, a AC będzie zgaszone.
Oczywiście jak naciśniesz AC to się zapali, ale sprężarka się nie włączy.
A jak masz powyżej 0 stopni to po włączeniu stacyjki zapali się AUTO oraz AC, czyli sprężarka klimatyzacji się włączy.
Ja ciągle sie uczę i dowiaduję coraz to nowych , innych , zaskakujących itd itp informacji o klimatyzacji w TIPO. Będe się starał baczniej przyglądać na włączniki , pokrętła i podświetlenia a także temperaturę na zewnątrz i postaram się ogarnąć na spokojnie co i kiedy i jak sie załączą po uruchomieniu auta przy różnych temperaturach na zewnątrz ;)
JackTheNight
14-12-2016, 19:52
Ja ciągle sie uczę i dowiaduję coraz to nowych , innych , zaskakujących itd itp informacji o klimatyzacji w TIPO. Będe się starał baczniej przyglądać na włączniki , pokrętła i podświetlenia a także temperaturę na zewnątrz i postaram się ogarnąć na spokojnie co i kiedy i jak sie załączą po uruchomieniu auta przy różnych temperaturach na zewnątrz
Odczuwam pewien sarkazm w tej wypowiedzi :)
W żadnym aucie nawet z klimą manualną nie da się włączyć sprężarki klimatyzacji przy ujemnych temp. otoczenia kiedy silnik jest zimny. Jak już silnik
się rozgrzeje, to już klimę można włączyć, czyli włączy się sprężarka klimatyzacji. To nie tylko w TIPO, to w każdym aucie tak jest.
Nie działa sprężarka do schladzania ale działa osuszanie.
No nie, jak nie działa sprężarka, to nie ma schładzania i nie ma osuszania, działa tylko ogrzewanie.
Jeśli nie działa sprężarka to klimatyzacja jest wyłączona, działa tylko ogrzewanie.
Trzeba sobie coś ujednolicić, bo znam wiele ludzi którzy sądzą, że klimatyzacja ogrzewa :)
Klimatyzacja tylko schładza i osusza, natomiast nagrzewnica, która jest ogrzewana płynem chłodzącym oraz grzałki PTC(opcja) ogrzewa nam powietrze wewnątrz kabiny.
W moim poście nie ma złośliwości bo Ja naprawdę uczę się dopiero uzywać klimatyzacji i każda informacja jest przezemnie dogłębnie analizowana i opieram sie na waszej (Twojej) wiedzy .Pzdr. :)
Chciałem dopytać o używanie automatu w manualu. Jest to w ogóle możliwe? Próbowałem i jak wyłączę sprężarkę i zwiększę nawiew to leci ciepłe powietrze pomimo tego, że w środku i na zewnątrz jest identyczna temperatura (próbowałem przy 21 stopniach), po włączeniu automatu od razu leciało chłodniejsze. Instrukcja dotycząca klimy w ogóle jest bardzo marna. Ktoś może bawił się tym ustrojstwem w manualu?
Wysłane z mojego SM-G930F przy użyciu Tapatalka
krowka1978
20-07-2017, 15:47
Chciałem dopytać o używanie automatu w manualu. Jest to w ogóle możliwe? Próbowałem i jak wyłączę sprężarkę i zwiększę nawiew to leci ciepłe powietrze pomimo tego, że w środku i na zewnątrz jest identyczna temperatura (próbowałem przy 21 stopniach), po włączeniu automatu od razu leciało chłodniejsze. Instrukcja dotycząca klimy w ogóle jest bardzo marna. Ktoś może bawił się tym ustrojstwem w manualu?
Wysłane z mojego SM-G930F przy użyciu Tapatalka
Jakiej temperatury powietrza oczekujesz przy wyłączonej sprężarce?
Ustawiłem 21 i tyle było na zewnątrz. Ostatnie czego bym oczekiwał to dogrzewania...
Wysłane z mojego SM-G930F przy użyciu Tapatalka
krowka1978
20-07-2017, 16:35
Weź termometr i sprawdź jaka jest temperatura przy wylocie z kratek. Taka sama nie będzie jak na zewnątrz, trochę wyższa musi być ze względu na ciepło od wentylatora i opornicy.
Temperatura w środku i na zewnątrz była ta sama. Nigdy czegoś takiego nie było w Punto gdzie miałem manualną. Sprawdzę jeszcze czy tak samo zachowa się gdy ustawie minimalną temperaturę, ale to dopiero jak skończą się upały. Na razie korzystam z automatu.
Wysłane z mojego SM-G930F przy użyciu Tapatalka
Wczoraj przetestowałem i wygląda, że wszystko jest ok. Prawdopodobnie poprzednio temperatury nie były równe. Auto dopiero co wyjechało z garażu.
Wysłane z mojego SM-G930F przy użyciu Tapatalka
eleven111
31-07-2017, 01:21
Temperatura w środku i na zewnątrz była ta sama. Nigdy czegoś takiego nie było w Punto gdzie miałem manualną.
Wysłane z mojego SM-G930F przy użyciu Tapatalka
A manualna w jaki to magiczny sposób sprawdzała temperaturę na zawnętrz i dostosowywała działanie klimy ? Całe życie myślałem ze czujnikiem temperatury w manualu jest pot na dupie lub sople na nosie które to kierują rękę sprawiedliwości aby te nieprzyjemne doznania wyeliminować
Mam klimatronik ale chciałem uzic go jako manualnej. Do tego trzeba ustalić temperaturę na LO bo inaczej klimatronik w manualu też stara się wyrównać temperaturę do ustawionej, a z braku A/C może tylko grzać.
Wysłane z mojego SM-G930F przy użyciu Tapatalka
tipomirek
26-09-2017, 19:25
Od zwykłej klimy w Lineii ta w Tipo to już bardzo rozbudowana ,mam Tipka parę dni i zapytam bo nie wiem jak najlepiej obsługiwać w prawym pokrętle na dolnym przycisku raz świeci się kontrolka raz nie ,steruje ona cyrkulacją wewnatrz i zewnątrz ,co znaczy gdy się świeci ta kontrolka
brylancik13
26-09-2017, 20:47
Obieg powietrza jest zamknięty
klimatronik przestało działać ogrzewanie co się mogło stać
krowka1978
13-02-2018, 22:42
klimatronik przestało działać ogrzewanie co się mogło stać
Wróżyć mamy? Wiele elementów za to odpowiada. Pierwsze co to trzeba podłączyć do kompa. Zapewne auto jeszcze na gwarancji, więc do ASO.
Powered by vBulletin™ Version 4.2.5 Copyright © 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.