Zobacz pełną wersję : Wzrost spalania po usunięciu EGR i DPF
czarek87
19-11-2016, 19:57
Cześć
Na początku chciałbym się przywitać jako nowy użytkownik tego forum Nie jestem specjalistą a powiedziałbym nawet laikiem w tematyce motoryzacyjnej więc z góry przepraszam za być może zbyt mało fachowy język.
Ostatnimi czasy stałem się posiadaczem Crówki z silnikiem 1,9 multijet 150 koni. Autko miało być wymuskane niestety pojawiły się male problemy po przejechaniu dystansu ok 3tys km.
1. Problem z wypaleniem dpf czasem się wypalił by później podejmować 6 krotnie próbę na odcinku ok 800km i niestety nie dawał rady. Auto wchodziło w tryb awaryjny spadek mocy.
2. W związku z powyższym tak przynajmniej mi się wydawało zaczęło ubywać oleju w silniku. Ubytek był znaczny co jakiś czas pojawiała się czerwona kontrolka bagnetu. Dolałem ok 3 litrów oleju ponieważ ze wskazań bagnetu (sprawdzenia po ok 5 min od zatrzymania) na miarce było poniżej minimum
Postanowiłem zrobić generalny przegląd wymiana rozrządu, oleju w silniku jak i w skrzyni biegów( w trakcie wymiany oleju mechanik spuścił ok4 litrów oleju) dodatkowo nie stwierdził żadnych widocznych wycieków . Podjąłem również decyzję o usunięciu Egr i Dpf magik u którego to robiłem obiecał przy okazji zrobić delikatną korektę map tak aby spalanie było bardziej ekonomiczne.
Póki co spalanie w trasie wyszło zadowalające nawet bardzo ok 5,3 litra ze wskazań komputera dystans ok 120 km średnia prędkość w przedziale 100-140 km/h.
Zaniepokoiło mnie jednak spalanie w mieście tj. gdy ruszam na światłach spokojnie następuje bardzo duży wzrost spalania ok 17-22l wg wskazań komputera zastanawiam się czy aby ten magik zrobił wszystko ok bo jeżeli tak ma wyglądać ta oszczędność przy jeździe miejskiej gdzie często trzeba się zatrzymywać i ruszać to zrobiłem kiepski biznes. Nadmienię że to wszystko dzieje się na obrotach poniżej 2k gdy auto się wkręci wyżej tj powyżej 2k spalanie zaczyna się normować i spada jednakże trwa to dłuższą chwilę.
Chciałbym zapytać czy objawy które opisałem powyżej powinny mnie martwić i czy czasem ktoś nie odwalił fuszery.
Zaniepokoiło mnie jednak spalanie w mieście tj. gdy ruszam na światłach spokojnie następuje bardzo duży wzrost spalania ok 17-22l wg wskazań komputera
Takie chwilowe spalanie, to jest prawidłowy objaw. Ten temat był już poruszany na forum, trzeba zrobić większą ilość kilometrów i sprawdzić spalanie po zatankowaniu. Moim zdaniem nie masz się czym martwić, u mnie chwilowe spalanie w mieście komputer często pokazuje 25 L a w rzeczywistości wynosi 7,5 do 8 litrów.
Historie kiedy auto więcej pali po modyfikacji map nie są niczym wyjątkowym. Są fachowcy i "fachowcy". Najważniejsze to mieć porównanie, czyli jakie spalanie w mieście miałeś w trybie miejskim poprzednio.
czarek87
19-11-2016, 21:27
Historie kiedy auto więcej pali po modyfikacji map nie są niczym wyjątkowym. Są fachowcy i "fachowcy". Najważniejsze to mieć porównanie, czyli jakie spalanie w mieście miałeś w trybie miejskim poprzednio.
Rzecz właśnie w tym że chwilowe w mieście było sporo mniejsze maks 12l z tego co udało mi się zaobserwować a teraz fakt auto jest bardziej dynamiczne ale przede wszystkim zabieg miał polegać na zmniejszeniu spalania. Boję się właśnie że miałem do czynienia z "fachowcem" który od czapy wrzucił jakiegoś gotowca, zobaczę jak sprawa będzie się miała po "spaleniu" całego zbiornika jaki zasięg uda się pokonać.
A odnośnie wpływu dpf na ubytek oleju znalazłem info na innym forum ze to właśnie może być przyczyną.
desmo999
19-11-2016, 22:21
Kolego tak jak pisali nie ma co na chwilowe patrzec . Ja mam 120km z dpf bez modyfikacji i tez mi 25l na chwilowym wskaze na pierwszych biegach.Pewnie wcześniej nie zwracales na to uwagi. Nie ma co od razu zle sadzic o człowieku co ci to robił. Liczy sie srednia chwilowe sobie odpuść.
czarek87
20-11-2016, 09:11
Kolego tak jak pisali nie ma co na chwilowe patrzec . Ja mam 120km z dpf bez modyfikacji i tez mi 25l na chwilowym wskaze na pierwszych biegach.Pewnie wcześniej nie zwracales na to uwagi. Nie ma co od razu zle sadzic o człowieku co ci to robił. Liczy sie srednia chwilowe sobie odpuść.
Tak zrobię jak będę miał już średnie spalanie ze zbiornika to wtedy dam znać co i jak. Nie mniej jednak wcześniej też obserwowałem chwilowe bo pilnowałem dpf i raczej było niższe w sensie nie było aż tak dynamicznego wzrostu spalania teraz tylko delikatne dotknę gaz praktycznie maksymalny zakres.
Kolego czarek87 - miasto i jazda na biegach 1,2,3 to spalanie chwilowe - kosmos. Ja też na początku non stop się wślepiałem w kompa i obawiałem się bankructwa przy tankowaniu. Do tej pory komp wskazuje 15-20 litrów, 8-9 w czasie jazdy na wyższym biegu - a średnia z ostatniego tankowania 6,2l. Tak już jest że cały czas nie da się obserwować licznika a zapamiętujemy te najwyższe cyferki :) Jestem pewien, że jeżeli ganiasz tylko po mieście to powinno się zamknąć w granicach 8 l/100. Co by tam ten twój komp nie pokazywał. Więcej wiary w JTDm i 150 kucy. Lubią pojeść ale nie żreć :food:
czarek87
20-11-2016, 10:34
Kolego czarek87 - miasto i jazda na biegach 1,2,3 to spalanie chwilowe - kosmos. Ja też na początku non stop się wślepiałem w kompa i obawiałem się bankructwa przy tankowaniu. Do tej pory komp wskazuje 15-20 litrów, 8-9 w czasie jazdy na wyższym biegu - a średnia z ostatniego tankowania 6,2l. Tak już jest że cały czas nie da się obserwować licznika a zapamiętujemy te najwyższe cyferki :) Jestem pewien, że jeżeli ganiasz tylko po mieście to powinno się zamknąć w granicach 8 l/100. Co by tam ten twój komp nie pokazywał. Więcej wiary w JTDm i 150 kucy. Lubią pojeść ale nie żreć :food:
Dzięki Panowie uspokoiliście mnie bo już miałem stresik tym bardziej że jednak na dzień dobry 2k musiałem w krówkę włożyć a nie było to planowane i prawdopodobnie za czas jakiś jeszcze mnie czeka skrzynia tego akurat byłem świadomy.
1. Problem z wypaleniem dpf czasem się wypalił by później podejmować 6 krotnie próbę na odcinku ok 800km i niestety nie dawał rady. Auto wchodziło w tryb awaryjny spadek mocy.
2. W związku z powyższym tak przynajmniej mi się wydawało zaczęło ubywać oleju w silniku. Ubytek był znaczny co jakiś czas pojawiała się czerwona kontrolka bagnetu. Dolałem ok 3 litrów oleju ponieważ ze wskazań bagnetu (sprawdzenia po ok 5 min od zatrzymania) na miarce było poniżej minimum
Zdaje się, że tu jest poważniejszy problem. Ubytki oleju o których wspomniałeś są niedopuszczalne. Nieudane próby dopaleń DPF powinny spowodować zwiększony stan oleju. Na Twoim miejscu jak najszybciej podjechałbym do jakiegoś dobrego mechanika, niech ściągnie przewód gumowy od "zimnej" strony turbosprężarki i niech sprawdzi ewentualne luzy i obecność oleju. Jazda z turbiną przepuszczającą olej może się skończyć rozbieganiem silnika.
A spalanie obserwuj. Może się okazać, że wszystko jest ok. Jeśli będzie wysokie, skontaktuj się z tunerem, który wykonał modyfikację i powiedz mu co jest grane. Jeśli nie ogarnie tematu, niech Ci zgra na pendrive'a oryginalną oraz aktualnie posiadaną mapę. Wyślesz to do kogoś kto modzi włoszczyznę i porówna i ewentualnie poprawi po poprzedniku.
Czy możecie napisać w jakim zakresie obrotów jeździć by po mieście zmieścić się w 8litrach cromą 150km. Ciężko u mnie zejść poniżej 10l.
1. Problem z wypaleniem dpf czasem się wypalił by później podejmować 6 krotnie próbę na odcinku ok 800km i niestety nie dawał rady. Auto wchodziło w tryb awaryjny spadek mocy.
2. W związku z powyższym tak przynajmniej mi się wydawało zaczęło ubywać oleju w silniku. Ubytek był znaczny co jakiś czas pojawiała się czerwona kontrolka bagnetu. Dolałem ok 3 litrów oleju ponieważ ze wskazań bagnetu (sprawdzenia po ok 5 min od zatrzymania) na miarce było poniżej minimum
Problem masz z silnikiem (może turbina), o czym informował Cię DPF - spalasz olej silnikowy i zapychasz wydech...
Jeszcze piszesz, że ubywa Ci oleju w silniku, a nie widać wycieków - czyli po raz drugi spalasz olej silnikowy!
Dlatego też szybko zapychał się DPF, który usunąłeś :( jak zapali się kontrolka "sprawdź silnik" to proponuję ją zamalować albo też usunąć...
czarek87
20-11-2016, 12:36
Problem masz z silnikiem (może turbina), o czym informował Cię DPF - spalasz olej silnikowy i zapychasz wydech...
Jeszcze piszesz, że ubywa Ci oleju w silniku, a nie widać wycieków - czyli po raz drugi spalasz olej silnikowy!
Dlatego też szybko zapychał się DPF, który usunąłeś :( jak zapali się kontrolka "sprawdź silnik" to proponuję ją zamalować albo też usunąć...
Jeśli chodzi o olej w przewodzie od turbiny mechanik to sprawdził przed usunięciem dpf i nie było widocznych wycieków czy też zwiększonej obecności oleju. Na jednym z forów na pewno nie tutaj znalazłem identyczny przypadek jak mój i winien był właśnie dpf. Mechanikowi ufam pracuje w aso fiata i zna się na robocie. Generalnie teraz i tak będę musiał sprawdzać poziom oleju czy nic złego się nie dzieje. Nie wykluczam że coś przeoczyliśmy objawy były nietypowe dodatkowo podczas wymiany oleju mechanik spuścił z silnika ok 4 l może ciut więcej a wskazania z bagnetu i kontrolki pokazywały że jest poniżej minimum lub w dolnej granicy.
Od dwóch miesięcy moja Croma jeździ z wyciętym EGR i mam mieszane uczucia czy dobrze zrobiłem. Przed usunięciem EGR auto przy przyśpieszaniu dymiło i było trochę mułowate do 3000 obr. Teraz widzę że dymienie w zasadzie nie istnieje, dynamika jest dużo lepsza ale.... zostało to okupione długim rozgrzewaniem silnika i wzrostem spalania w mieście o blisko 1,0 l/100km. Dawniej przejechałem 2-3 km i już było ciepło teraz muszę przejechać 2-3 razy więcej. Myślę że wkrótce przywrócę zawór i będę miał ciepłe auto co w zimie przy parujących szybach jest nie do przecenienia.
mirek8423
20-11-2016, 18:55
a średnia z ostatniego tankowania 6,2l. zino ale to spalanie u Ciebie to w trasie i delikatnie no bo chyba nie w mieście. Tak? U mnie teraz po tankowaniu do pełna wyszło 8 literków z pyciutkim haczykiem a jeżdżę tylko po 20 kilometrów dziennie.
(Automat) Autor dopisał treść. Post został scalony.
Czy możecie napisać w jakim zakresie obrotów jeździć by po mieście zmieścić się w 8litrach cromą 150km. Ciężko u mnie zejść poniżej 10l. Ja jeżdżę tak do 3 tysi może ciut więcej. Nie kręcę wyżej bo nie ma takiej potrzeby bo wszystko zimne a jak się rozgrzeje to już gaszę na parkingu w robocie lub w garażu w domku a dpf-u nie ruszam bo mam i jest sprawny, co prawda parę razy zaczął się wypalać jak dojeżdżałem do pracy ale 10 może 12 minutek i się wypalił i gites malina :wink:
Od dwóch miesięcy moja Croma jeździ z wyciętym EGR i mam mieszane uczucia czy dobrze zrobiłem. Przed usunięciem EGR auto przy przyśpieszaniu dymiło i było trochę mułowate do 3000 obr. Teraz widzę że dymienie w zasadzie nie istnieje, dynamika jest dużo lepsza ale.... zostało to okupione długim rozgrzewaniem silnika i wzrostem spalania w mieście o blisko 1,0 l/100km. Dawniej przejechałem 2-3 km i już było ciepło teraz muszę przejechać 2-3 razy więcej. Myślę że wkrótce przywrócę zawór i będę miał ciepłe auto co w zimie przy parujących szybach jest nie do przecenienia.
A może to kwestia sprawności termostatu? Kiedyś robiliśmy pomiary (poszukaj w starych postach), generalnie z tego, co pamiętam, to po 2-3 km leciało ciepło a po 5-6 wskazówka wskazywała północ :-) (też mam bez EGR).
davidjezz
21-11-2016, 08:28
Od dwóch miesięcy moja Croma jeździ z wyciętym EGR i mam mieszane uczucia czy dobrze zrobiłem. Przed usunięciem EGR auto przy przyśpieszaniu dymiło i było trochę mułowate do 3000 obr. Teraz widzę że dymienie w zasadzie nie istnieje, dynamika jest dużo lepsza ale.... zostało to okupione długim rozgrzewaniem silnika i wzrostem spalania w mieście o blisko 1,0 l/100km. Dawniej przejechałem 2-3 km i już było ciepło teraz muszę przejechać 2-3 razy więcej. Myślę że wkrótce przywrócę zawór i będę miał ciepłe auto co w zimie przy parujących szybach jest nie do przecenienia.
Na 99% to termostat, a nie EGR. Jeżdżę z EGR a miałem identyczne objawy. Okazało się, że termostat szlag trafił - działał tylko na dużym obiegu.
Mirek8423 - oczywiście 6,2 wyszło po zrobieniu trasy. Nie było za delikatnie :) ale trasa. Po mieście nie ma szans. Tak jak pisałem kręcąc się po mieście wychodzi 8+ Nie zapier.... Zakres obrotów między 1800 - 2500. Ogólnie dużo po mieście nie jeżdżę bo nie mam takiej potrzeby. Pracuję blisko, dzieciaki poruszają się samodzielnie - tak więc jak mam stać w korkach to wolę spacerek. Ale z dotychczasowej eksploatacji w warunkach miejskich gdzie 4 bieg to już jest wyczyn bo najczęściej po 3 już trzeba zwalniać wyszło mi spalanie jak napisałem.
Słuchajcie nie czytałem całego tematu, tak na szybko zerknąłem a mam urwanie głowy.
Jak coś na PW.
UWAGA !
Po dobrym wywaleniu EGR nie może wzrosnąć spalanie.
Pomijaj edc15 bo tam nie ma lambdy,
w edc16, na przykładzie stilo, cromy lanci.
Nie ma wzrostu spalania, ba nawet ok 0.2L niektórym sie pomniejsza.
Domniemanie jest że w przypadku tylko i wyłącznie jazdy miejskiej, na krótkich odcinack, zima spalanie może wzrosnąć bo nie dogrzewamy silnika spalinami przez chłodniczo spalin.
Sprawdzałem jak ecusafe wywala dpf i egr w cromie - ZLE !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
A większość może stosować TO ROZWIĄZANIE !
Ba na forum tuningu pojawił się użytkownik z cromą z PL gdzie po wywaleniu DPF i egr spalanie wzrosło i turbo załatwiło.
Powodzenia !!!!
czarek87
21-11-2016, 11:21
Słuchajcie nie czytałem całego tematu, tak na szybko zerknąłem a mam urwanie głowy.
Jak coś na PW.
UWAGA !
Po dobrym wywaleniu EGR nie może wzrosnąć spalanie.
Pomijaj edc15 bo tam nie ma lambdy,
w edc16, na przykładzie stilo, cromy lanci.
Nie ma wzrostu spalania, ba nawet ok 0.2L niektórym sie pomniejsza.
Domniemanie jest że w przypadku tylko i wyłącznie jazdy miejskiej, na krótkich odcinack, zima spalanie może wzrosnąć bo nie dogrzewamy silnika spalinami przez chłodniczo spalin.
Sprawdzałem jak ecusafe wywala dpf i egr w cromie - ZLE !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
A większość może stosować TO ROZWIĄZANIE !
Ba na forum tuningu pojawił się użytkownik z cromą z PL gdzie po wywaleniu DPF i egr spalanie wzrosło i turbo załatwiło.
Powodzenia !!!!
Generalnie zobaczymy jak sytuacja będzie wyglądać po przejechaniu min jednego zbiornika paliwa po przejechaniu póki co 170 km od wymiany oleju poziom nie spada zobaczymy co pokaże czas. Rozmawiałem dziś ze specem który kastrował Crówkę i powiedział żeby chwilowym się nie przejmować i sprawdzić jakie będzie realne a oszczędność ma być widoczna.
Korzystając z okazji znacie może jakiegoś fachowca od fiata w lublinie kogoś uczciwego i z pojęciem ?
Croma 08
21-11-2016, 18:18
Po wyprogramowaniu EGR i załadowaniu chipa spalanie w mojej spadło. Generalnie ruch miejski i spalanie średnie wg. kompa 6,8 bez znaczenia czy lato czy zima. Trasa, poniżej 6 litrów nie przekraczając 120km/h. Wypalanie DPF co jakieś 600 km, stan oleju bez zmian od wymiany do wymiany ( raz w roku).
mirek8423
21-11-2016, 20:03
Trasa, poniżej 6 litrów nie przekraczając 120km/h. 120km/h lub mniej na 6-tym biegu? To ile obrotów ma silnik?
120km/h lub mniej na 6-tym biegu? To ile obrotów ma silnik?
120km/h to 2000 obr/min
U Ciebie jest inaczej?
Jeśli jest to prędkość podróżna to też na 6 biegu jadę.
mirek8423
22-11-2016, 20:29
120km/h to 2000 obr/min
U Ciebie jest inaczej?
Jeśli jest to prędkość podróżna to też na 6 biegu jadę. nie no Capsel wszystko się zgadza, tylko ja troszkę inaczej jeżdżę. 120 lub mniej na szóstce to jak piszesz jest 2000 obrotów lub mniej a to takie minimum minimum bo zaraz trzeba by wrzucić piątkę. Ja kręcę do trochę wyższych obrotów. Nie żebym się czepiał jazdy kolegów ale to nie mój styl.
Croma 08
22-11-2016, 20:50
5 bieg 6 wbijam powyżej 150 km/h
U mnie program z egr niczego w spalaniu nie zmienił.. powiedziałbym że nieco nawet spadło z 7.4 na 7.1.. natomiast zmiana opon na szersze.. dużo szersze podbiła mi znacząco spalanie do 7.8
Po wyprogramowaniu egr nie zauważyłem różnicy w nagrzewaniu..
Wysłane z mojego EVA-L09 przy użyciu Tapatalka
Scrabit, podajesz spalanie wg kompa czy według dystrybutora?
kompa, który mniej wiecej pokrywa mi się z dystrybutorem (różnica ok 0,2-0,3 na korzyść dystrybutora)..
waldinik
12-12-2016, 23:31
termostat może za szybko otwiera duży obieg
Coś wam powiem, ostatnio dostałem dwa pliki.
Wywalenie egr i dpf croma i stilo. Oba robione podobno przez fachowców, oba zrobione źle, po prostu ecusafe ....
Na czym polegało to "źle"?
nie pełne dpf off
za dużo dtc off
waldinik
13-12-2016, 17:03
usuwaniem DPF , zajmują się specjalistyczne warsztaty z b. dobrym sprzętem . Zgranie starego programu i wgranie nowego oprogramowania [nasze auta [EDC16]. Po tej usłudze, jest tak jak auta wyjeżdżające z fabryki bez DPF. Oczywiście trzeba mechanicznie usunąć [ takie trójkąty z kryształków 10szt] i zostaje pusta rura z przewodem podciśnienia. Wizualnie DPF a faktycznie jego atrapa. Natomiast prościej jest usunąć programowo z ECU EGR lub poprzez emulator. Oczywiście całkowicie zablokowany i odłączony EGR pełnymi uszczelkami kwasówka 4mm. Również ta usługa wymaga dużej wiedzy. nie wystarczy laptop i "tytuł " alektronika. Mam usunięty DPF i EGR . silnik " oddycha świeżym powietrzem". Nie szarpie, nie kopci , b.dodrze przyspiesza, pali od "kopa". Obecnie znów "kocham" swoją CROMCIE.
usuwaniem DPF , zajmują się specjalistyczne warsztaty z b. dobrym sprzętem . Zgranie starego programu i wgranie nowego oprogramowania [nasze auta [EDC16]. Po tej usłudze, jest tak jak auta wyjeżdżające z fabryki bez DPF. Oczywiście trzeba mechanicznie usunąć [ takie trójkąty z kryształków 10szt] i zostaje pusta rura z przewodem podciśnienia. Wizualnie DPF a faktycznie jego atrapa. Natomiast prościej jest usunąć programowo z ECU EGR lub poprzez emulator. Oczywiście całkowicie zablokowany i odłączony EGR pełnymi uszczelkami kwasówka 4mm. Również ta usługa wymaga dużej wiedzy. nie wystarczy laptop i "tytuł " alektronika. Mam usunięty DPF i EGR . silnik " oddycha świeżym powietrzem". Nie szarpie, nie kopci , b.dodrze przyspiesza, pali od "kopa". Obecnie znów "kocham" swoją CROMCIE.
bo DPF to jest taki pampers :smile: rób cały czas w niego kupke i go nie zmieniaj ha ha. Ja na wiosnę jadę do Cinsoft na zabieg wywalenia DPF , EGR i do tego Chipsa :smile:
Pzdr
Żeś mi kolego waldinik poprawił humor.
Pobudka !
5 bieg 6 wbijam powyżej 150 km/h
Ciekawa technika. Przy przyśpieszaniu itp. to ja rozumie ale nawet jak się toczysz po normalnej drodze 100-110km/h to też na 5 biegu? Mi się zdarza jechać za ciężarówką, której nie ma jak wyprzedzić 95km/h na 6 biegu i nic nie buczy nic nie szarpie obroty >1700.
Ile masz obrotów na 6. biegu przy 90 km/h? 1750 rpm?
Posiadam 1.9 JTD 150 KM 2006 rok w manualu i przy 90 km/h mam bodajże 1200 obrotów na 6. biegu. W ogóle nie widzę opcji, aby 6. bieg wbić poniżej 110 km/h, a na pewno nie będę przyśpieszał przy tej prędkości bez redukcji - szkoda podzespołów... 110 km/h to minimum do jazdy na 6. biegu i to tylko i wyłącznie z jednostajną prędkością.
To sugeruje, że mam dłuższą skrzynię biegów. Nie znalazłem takiego tematu, żeby w Cromach były różne przełożenia biegów, ale dokopałem się dopiero do 30. strony tematów, jeszcze jakieś dwadzieścia mi zostało, więc możliwe, że czegoś nowego się jeszcze dowiem...
Ktoś się może na ten temat wypowiedzieć?
skoro już walimy OT - nie widzę sensu ładowania 6 poniżej 120. Jaka w tym oszczędność?. Zwróćcie uwagę jak skacze spalanie chwilowe przy delikatnym wciśnięciu gazu poniżej tej prędkości i na wzniesieniach.
Ile masz obrotów na 6. biegu przy 90 km/h? 1750 rpm?
Posiadam 1.9 JTD 150 KM 2006 rok w manualu i przy 90 km/h mam bodajże 1200 obrotów na 6. biegu.
Mówiłem o 95km/h. Przy 90 jest na pewno >=1500 rpm. Szkoda teoretyzować. Porobię zdjęcia to się dokładnie sprawdzi.
PS: Wielkość kół jeszcze istotna. Ja jeżdżę na 215/50R17 i co ciekawe na letnich licznikowe 150 to 143 a na zimówkach w tym samym rozmiarze 150 to 141.
(Automat) Autor dopisał treść. Post został scalony.
skoro już walimy OT - nie widzę sensu ładowania 6 poniżej 120. Jaka w tym oszczędność?. Zwróćcie uwagę jak skacze spalanie chwilowe przy delikatnym wciśnięciu gazu poniżej tej prędkości i na wzniesieniach.
To nie jest tak, że ja jeżdżę wieczni 95-100km/h na 6 biegu (choć zdarza się). Ale 110km/h i 6 bieg to jest wręcz idealna sprawa jeśli chodzi o komfort jazdy i spalanie.
Ja też z pamięci nie podam obrotów, ale 110 km/h jeżdżę zawsze na 6tym biegu, obroty na pewno nie są zbyt niskie (opony 205/55/16).
Mówiłem o 95km/h. Przy 90 jest na pewno >=1500 rpm.
Sprawdź, bo to i tak nie jest możliwe, aby przy 5 km/h była taka różnica (min. 200 rpm). Sugerowałoby to, że przy 100 km/h masz 1900 rpm, przy 110 km/h 2300 rpm, a przy 120 km/h już 2700 rpm. Prędkość maksymalna auta wynosiłaby jakieś 160 km/h (nie wiem, jaki jest dokładnie maks obrotów na 6.biegu, 170 km/h = 4700 rpm)? Muszę poszukać, jakie są przełożenia w tej skrzyni, ale to w wolnej chwili. I racja, nie teoretyzujmy, bo mi też się coś mogło pomylić.
Jeśli bylibyście w stanie sprawdzić te obroty przy konkretnych prędkościach, byłbym wdzięczny. Rozwiązałoby to też obecną tu od dawna dużą rozbieżność spalania u różnych użytkowników. W weekend postaram się sprawdzić u mnie jak to wygląda.
Jako że to OT, to mile widziane pw do mnie z wynikami i założę temat porównawczy.
BTW, dałbym sobie rękę uciąć, że było tam 1750 obrotów i 90 km/h... Ale nie ma edycji, mój błąd.
Dla potomnych. Obroty i prędkość na 6 biegu Croma II FL 2009 1,9 JTD 16V 150KM (stock), koła 215/50R17 opony zimowe Uniroyal MS Plus 77:
90km/h 1625 RPM
95km/h 1700 RPM
100km/h 1800 RPM
105km/h 1900 RPM
110km/h 2000 RPM
115km/h 2075 RPM
120km/h 2150 RPM
125km/h 2250 RPM
130km/h 2350 RPM
135km/h 2475 RPM
https://www.youtube.com/watch?v=g8ebvphKrMI
https://www.youtube.com/watch?v=PWhC7a_bn_0
Od 1800 RPM auto zbiera się na 6 biegu całkiem żwawo. Przy 2000 RPM jest maksymalny moment obrotowy więc jazda 110km/h jest tak wskazana, że już bardziej się nie da (zaznaczam jazda, nie przyśpieszanie).
zaviaseq
15-12-2016, 13:41
W automacie są inne przełożenia.
P.S. Rodzaj opon i firma jaki ma wpływ na prędkość obrotową silnika na 6 biegu ? ;)
Mogłeś chociaż wysokość bieżnika podać...
No widzisz, minimalny ale jednak ma. Zimówki prawie nowe są mniejsze od łysych letnich. Różnica jest teraz ok 2-3km/h przy 150 licznikowo. Jak je zetrę zimówki i kupie nowe letnie to różnica podejrzewam może być większa od 5 km/h.
A jak Ty określiłeś te 2-3km/h ?
Gps ??? - niewiarygodne
Patrząc na deskę ? niewiarygodne
błąd paralaksy ?
Proszę oświeć mnie bo nie umiem się domyśleć.
Autostrada tempomat na 150 km/h. Na letnich GPS 143km/h (na wzniesieniach, zakrętach czasami spada do 142km/h). Zmiana na zimówki i od razu zauważyłem, że przy 150km/h GPS pokazuje 141km/h. Jak ustawię na 143 km/h (GPS) to wskazówka wyraźnie nie pokrywa się z podziałką 150 km/h na liczniku. Dodatkowo przy jeszcze wyższych prędkościach zwróciłem uwagę na to, że przekłamania licznika są większe niż te, które pamiętałem z lata.
wojtazzz
18-12-2016, 22:53
ja osobiście nie kupuję tego, że zimówki są mniejsze od letnich. Rozmiar to rozmiar- skoro podawany co do mm to jakim cudem mają tam przekłamywać (choć tak czy siak nigdy nie mierzyłem)?
dzisiaj jadąc na autostradzie miałem takie obroty:
120 km/h - 2050 rpm
160 - 2920
170 - 2980
rozumiem że rozmiar opony ma znaczenie, ale dla mnie marginalne - nawet przy dużych rozbieżnościach w rozmiarze, przekładające się na 5 km/h czy nawet 10 km/h- w obrotach to będzie jakieś max 100 RPM, więc różnica nie warta rozkminiania.
Osobiście 6-tkę wrzucam powyżej 130 km/h.
W cromie 1.9 z automatem przy 140 (licznikowe) jest 2000 obr. Tak więc przełożenie na 6-tce jest zupełnie inne niż w skrzyni manualnej. Automat wrzuca 6 przy 110 (łagodne przyspieszanie) lub przy ok 130 jak mocniej wciska się gaz. Wynika z tego że w automacie na prędkościach autostradowych powinno być ciszej bo silnik wolniej się kręci. Wg mnie czuć że silnik się męczy przy 110 na 6 jeśli trzeba przyspieszać. Zaczyna ładniej pracować od ok 130 czyli jakieś 1800 obr. Może ta skrzynia automat w 1.9 była wzięta z większego 2.4 i nie zmieniono przełożeń?
Może ta skrzynia automat w 1.9 była wzięta z większego 2.4 i nie zmieniono przełożeń?
to te same skrzynie
W cromie 1.9 z automatem przy 140 (licznikowe) jest 2000 obr. Tak więc przełożenie na 6-tce jest zupełnie inne niż w skrzyni manualnej. Automat wrzuca 6 przy 110 (łagodne przyspieszanie) lub przy ok 130 jak mocniej wciska się gaz.
Czyli automat ma podobny styl jazdy do mnie :P Mimo "dłuższego" większego przełożenia automat jeździ spokojnie na 110km/h.
Pamiętaj że automat nie ma dwumasa, i może pyrkać z 1250rpm
Ty zabijesz dm.
Jadąc na obrotach 1700 RPM? Chyba nie...
mirek8423
19-12-2016, 12:16
Podobno dwumasa nie lubi niskich obrotów przy wysokim biegu.
To zależy od warunków jazdy, jazda na płaskiej drodze ze stałą prędkością ledwo muskając gaz przy obrotach 1600 nie zaszkodzi DM, co innego przyspieszając - wtedy trzeba zredukować.
mirek8423
19-12-2016, 12:32
bronx powiem tak, że DPF-u nie wywale póki działa a EGR mam zaślepiony i wyprogramowany
Ależ ja Cię do niczego nie przekonuje,
poczytałeś wiesz co i jak działa, wiesz że jeździsz na oleju wymieszanym z ropą w mniejszym lub większym stopniu.
Wiesz że twój silnik jak jest w trakcie wypalania zachowuje się jak podczas wyścigu na 1/4mili. Akceptujesz to to twoja decyzja i Ty masz być szczęśliwym posiadaczem i użytkownikiem.
Na pewno lepiej zostawić dobrego dpf niż wywalić i dać jakiemuś amatorowi do zrobienia sof co zrobi to źle.
Naprawdę nie wiem skąd ta nagonka na DPF i EGR. Mój DPF wypala się co 1000 km co kiedyś dokumentowałem zrzutami z MES a moja jazda to głównie po zakorkowanym Krakowie. Na początku października bardziej z ciekawości i lenistwa /okresowe czyszczenie/ wyprogramowałem EGR i efekt jest taki że silnik długo się nagrzewa i przez co więcej pali. Wolne nagrzewanie silnika spowodowane jest że nie dostaje gorących spalin przez zawór EGR a chłodne powietrze z turbo. Pewnie jak ktoś jeździ dłuższe trasy niż moje 11 km do pracy i to cały czas z górki, to nie odczuje różnicy.
mirek8423
21-12-2016, 06:50
Zaraz Ci kolega bronx wytłumaczy chyba, że czytałeś wcześniejsze posty te takie o pierdzeniu do buzi. Sory musiałem;-)
Kolega andy5 ma rację,pracowały nad tym odpowiednie umysły,z moim DPF-em jest podobnie,oleju nie przybywa ani nie ubywa.
mirek8423
21-12-2016, 07:54
No właśnie i u mnie też jest ok bo pilnuje wypalania, tak jak pisałem we wcześniejszych postach. Zaczyna się wypalać to nie gaszę auta nawet kosztem przyjścia na styk do pracy (nawet mogę się ciut spóźnić, taka praca:lol:)
Trochę to dyskusja jak o olejach. Każdy ma swoje i się tego trzyma. Ja np. nie mam dpf'a a za to mam mieszane uczucia. Jak działa wszystko to jest super. A co w sytuacji kiedy silnik na trasie złapie usterkę i zawali filtr? Kiedyś jeden z kolegów na forum miał taką sytuację. Normalnie pewnie by się do domu do telepał a tak została laweta czy coś takiego.
robert79
21-12-2016, 11:12
Moja Croma ma ok.200000 km i dpf też wypala się raz na 900-1000km . Usuwać chcą Ci , którzy go nie mają albo na tym zarabiają. Drugim autem Opel Vivaro przejechałem ok. 250000 i nie wiem co to problemy z DPF.
Dodam jeszcze że na początku też wydawało mi się ,że chcę go usunąć , ale jak nauczyłem się traktować go jak trzeba to głupi pomysł mi przeszedł.
wojtazzz
21-12-2016, 15:31
a ja mam pytanie odnośnie EGR - zaślepiłem go całkowicie pare miesięcy temu, ale jeszcze cały czas nie wyprogramowałem. Czy jest jakaś różnica pod kątem spalania czy EGR jest tylko zaślepiony czy zaślepiony + wyprogramowany?
Ostatnio zauważyłem wzrost spalania i zastanawiam się czy wyprogramowanie cokolwiek pomoże?
a ja mam pytanie odnośnie EGR - zaślepiłem go całkowicie pare miesięcy temu, ale jeszcze cały czas nie wyprogramowałem. Czy jest jakaś różnica pod kątem spalania czy EGR jest tylko zaślepiony czy zaślepiony + wyprogramowany?
Ostatnio zauważyłem wzrost spalania i zastanawiam się czy wyprogramowanie cokolwiek pomoże?
Proponuję w ramach testu usunąć zaślepkę i sprawdzić czy spalanie zmaleje, to tylko kilkanaście minut pracy. Wyprogramowanie EGR powoduje że z deski rozdzielczej znika check engine.
Tunerzy zajmujący się wyłączaniem zaworów EGR twierdzą, że nie ma to przełożenia na zwiększone spalanie. Tutaj link na wypowiedź jednego z nich
Zaślepienie EGR - Strona 168 (http://www.forum.alfaholicy.org/147_156_166_gt/12542-zaslepienie_egr-168.html#post1910248)
Jednak użytkownicy którzy wycieli chwasta mają jednak w wielu przypadkach odmienne zdanie. Ciekawe z czego to wynika...Teoria swoją drogą i praktyka swoją?
wojtazzz
22-12-2016, 01:08
zaślepki nie wyjmę, bo jednym z powodów całkowitego zaślepienia i zapomienia o problemie był ukręcony gwint w kolektorze. Zrobiłem już to na stałe- spiąłem z dwóch stron nakrętkami i trochę by było zabawy to demontować i później spowrotem.
Pozostało mi w końcu się wybrać i wyprogramować dziada- wtedy w praktyce się przekonam jak to wygląda
Tunerzy zajmujący się wyłączaniem zaworów EGR twierdzą, że nie ma to przełożenia na zwiększone spalanie. Tutaj link na wypowiedź jednego z nich
Zaślepienie EGR - Strona 168
Jednak użytkownicy którzy wycieli chwasta mają jednak w wielu przypadkach odmienne zdanie. Ciekawe z czego to wynika...Teoria swoją drogą i praktyka swoją?
To ja mogę potwierdzić, bo wywalenie EGR nie powoduje że wzrośnie spalanie. Koniec kropka.
Jest przypadek gdzie może być taka obawa gdzie ktoś jeździ na dystansie kilku km w ruchu miejskim. No ale to mamy już nieporozumienie bo do tego typu jazdy nie kupuje się diesla.
Jak ktoś mi pisze ze dpf wypala się raz na 1000km w ruchu miejskim - gratuluje.
A text o mądrych głowach mnie rozwala, no nić fajnie być sterowanym, był taki ustrój kiedyś.
Ten kto ma zrozumie zrozumie, ten kto ciągnie wóz będzie ciągnął aż do końca.
A jak ktoś pisze że w EDC16 dał pełną zaślepkę i śmiga bez trybu awaryjnego , brawo :) nie ma o czym rozmawiać, czasami moje milczenie na niektóre posty wynika z tego że nie warto dyskutować z mądrzejszym
robert79
22-12-2016, 10:15
"Jak ktoś mi pisze ze dpf wypala się raz na 1000km w ruchu miejskim - gratuluje"
Nie widzę potrzeby ,aby Ci to udowadniać , ale nie mam też powodów żeby pisać bzdury. Jak zepsuł mi się egr to też wymieniłem na nowy a nie zaślepiałem - może robie zle ,ale to się okaże po jakimś czasie.
Jedyne co zauważyłem po wymianie egr to to,że dpf wypala się co ok 900-1000 km , a wcześniej w podobnych warunkach 100-200 km wcześniej. Czy egr ma na to jakiś wpływ?
Tak EGR ma wpływ na zasyfianie dpf.
Jeśli wsadziłeś nowy DPF, zrobiłeś procedurę i śmigasz poza miastem w pierwszym okresie jesteś w stanie dojść do wyższych przebiegów pomiędzy wypalaniami.
robert79
22-12-2016, 10:54
Tak EGR ma wpływ na zasyfianie dpf.
Jeśli wsadziłeś nowy DPF, zrobiłeś procedurę i śmigasz poza miastem w pierwszym okresie jesteś w stanie dojść do wyższych przebiegów pomiędzy wypalaniami.
Dzięki za informacje.Piszesz oczywiście o nowym EGR? Nowy EGR był montowany ok 15000km temu i okresy między wypaleniami są bardzo porównywalne.
Nowy jak nowy, przede wszystkim pełnej funkcjonalności, a w przypadku egr = nowy
czarek87
28-12-2016, 18:43
Tak jak obiecałem odzywam się po przejechaniu kilku km a dokładnie 2 tys. I niestety o ile Croma jest żwawsza po usunięciu dpf i egr to problem z ubytkami oleju powrócił znów czerwona kontrolka bagnetu się zaświeciła. Pojechałem do mechanika spuściliśmy olej bez wyjmowania filtra. I zeszło ok 3,6 litra zaznaczam że po zaświeceniu kontrolki dolałem ok 0.6 l, po wymianie zalane było ok 4,4 l. Pytanie ile oleju mogło zostać jeszcze w filtrze po spuszczeniu i w samym silniku?
Nigdzie nie widać wycieków, mechanik stwierdził że turbo też pracuje jak należy i nie widać żeby było przyczyną( tj. nie ma kopcenia na niebiesko etc.) Stwierdził że pomóc może gęstszy olej 10W40.
Co radzicie gdzie szukać przyczyny ?
zaviaseq
28-12-2016, 20:59
Sprawdź kompresje. Zmiana oleju na gęstszy (nie zalecany do tego silnika), to takie "leczenie syfa pudrem".
Stwierdził że pomóc może gęstszy olej 10W40.
Olej 10W40 nie jest "gęstszy" od 5W40 w wysokich temperaturach, gęstszy jest tylko przy niskich temp. w trakcie rozruchu, po nagrzaniu silnika ma taką samą lepkość jak 5W40. Jak chcesz zalać silnik bardziej "gęstym" olej to użyj np: Mobil 5W50 który jest zalecany do lekko zużytych lub wysilonych silników.
czarek87
29-12-2016, 09:52
Olej 10W40 nie jest "gęstszy" od 5W40 w wysokich temperaturach, gęstszy jest tylko przy niskich temp. w trakcie rozruchu, po nagrzaniu silnika ma taką samą lepkość jak 5W40. Jak chcesz zalać silnik bardziej "gęstym" olej to użyj np: Mobil 5W50 który jest zalecany do lekko zużytych lub wysilonych silników.
Dzięki za wskazówkę a czy masz może pomysł co z tym olejem może się dziać gdzie się może ulatniać ? I jeszcze taka rzecz auto ma mały przebieg 134tys. i raczej było katowane na krótkich trasach czy to może być przyczyną ?
Proszę bardzo, auto posiadało DPF-a
Przerywane wypalania, ON w oleju.
Uszczelniacz wału, uszczelniacze wałka, uszczelniacze zaworowe.
Pytanie pierwsze jaka kompresja, jeśli wyjdzie ok to szukać w w/w.
Olej może znikać tak jak koledzy wyżej piszą, dodatkowo może ulatniać się przez turbinę.
Proszę bardzo, auto posiadało DPF-a
Przerywane wypalania, ON w oleju.
ON w oleju powoduje wzrost ilości a koledze olej się ulatnia.
Bo miał dpf i go usunął. Problemy zaczeły się po usunięciu jak już ON nie uzupełniał braków smarowidła.
ON w oleju pomógł uszczelkom dokonać żywota, takie obserwacje poparte tylko namacalnie
czarek87
29-12-2016, 12:16
Bo miał dpf i go usunął. Problemy zaczeły się po usunięciu jak już ON nie uzupełniał braków smarowidła.
ON w oleju pomógł uszczelkom dokonać żywota, takie obserwacje poparte tylko namacalnie
Problem z ubywającym olejem był już wcześniej dlatego tez został usunięty dpf a dokładnie silnik wchodził w tryb awaryjny dpf się nie wypalał i ubywał olej.
O ile teraz wszystko jest ok z mocą auta to olej nadal ubywa
No to :
1. pomiar kompresji
2. uszczelniacze zaworowe, wału wałka
czarek87
29-12-2016, 14:02
No to :
1. pomiar kompresji
2. uszczelniacze zaworowe, wału wałka
ok dzięki jak sprawdzę napiszę co i jak
czarek87
24-01-2017, 21:08
ok dzięki jak sprawdzę napiszę co i jak
Odwiedziłem mechanika zdiagnozował że problemem jest turbina, pluje olejem zalecił regeneracje.
Czy moglibyście polecić dobrą firmę która regeneruje w sposób solidny turbo czy może lepszym rozwiązaniem jest poszukać używanej ?
A czym używana ma się różnić od Twojej zregenerowanej? Zregenerowana to zazwyczaj spokój na wiele tysięcy kilometrów, a kupiona używana może paść po stu, tysiącu lub dziesięciu tysiącach kilometrów i już nie masz wtedy na nią gwarancji (poza rozruchową na 14 dni, ale co to jest w porównaniu do okresu na jaki chcesz ją zakupić?).
Co to znaczy pluje? Jak to zdiagnozowal?
czarek87
25-01-2017, 08:18
Co to znaczy pluje? Jak to zdiagnozowal?
Powiedział że zdjął 2 przewody i po odpaleniu auta z turbiny zaczął się wydobywać olej że sporo przepuszczała
ok, jak tak było to regeneruj i nie czekaj zbyt długo ...
ściąga sie przewód z turbiny strona dmuchająca zimna i przegazowuje. Jak pluje olejem to jest zle...
To ja mogę potwierdzić, bo wywalenie EGR nie powoduje że wzrośnie spalanie. Koniec kropka.
Praw fizyki nie przeskoczysz :lol: Wycięcie EGR-a musi skutkować zwiększeniem spalania i kropka... :lol:
Dlaczego...
A no dlatego, że gazy które wlatują przez EGR do kolektora:
- Przelatują przez specjalną "chłodnicę" która jest podłączona pod obieg płynu chłodzącego silnika, więc w pierwszej fazie po uruchomieniu zimnego silnika powodują znacznie szybsze rozgrzewanie się silnika a szybsze rozgrzanie silnika => mniejsze spalanie... zobacz testy spalania po pierwszych kilku km na zimnym silniku ;-)
- Gazy te które dolatują do kolektora wypierają świeże powietrze zasysane przez silnik - więc na obrotach do około 1800/2000 obr/min przepływomierz rejestruje mniejszy przepływ powietrza a więc dawkuje zgodnie z mapą mniej paliwa.... producenci w ten sposób sztucznie zmniejszają użyteczną "pojemność silnika" ale i moc i moment na niskich obrotach.
Żeby tego nie odnotować to trzeba jeździć w długich trasach po autostradach z średnią na poziomie nie mniejszym niż 70 km/h :lol: z ciągle nagrzanym silnikiem i z obrotami ponad 2000 na liczniku....
hahahahahahahahahahahahahaha
Zainteresuj się :
Jakiej mocy jest chlodniczka spalin
Soi w obszarze egr i jaki wpływ na to ma spalanie - pisałem o tym
Na www sa pomiary galony przy soi bez zmian oraz zmianach przy egr on i off, na forach i tuningu.
Ile auto pali więcej z niesprawnym termostatem i jaki ma to wpływ przy odcieniu chlodniczka spalin
Oraz jak spala się mieszanka przy czystym powietrzu oraz zawalona spalinami przy tej samej dawce paliwa.
Masz rację fizyki nie oszukasz i przy wyłączonym egr nie może spalanie wzrosnąć, tym bardziej jak poprawnie ustawi się soi.
rafal_rx
26-01-2017, 21:25
Dlaczego...
A no dlatego, że gazy które wlatują przez EGR do kolektora:
- Przelatują przez specjalną "chłodnicę" która jest podłączona pod obieg płynu chłodzącego silnika, więc w pierwszej fazie po uruchomieniu zimnego silnika powodują znacznie szybsze rozgrzewanie się silnika a szybsze rozgrzanie silnika => mniejsze spalanie... zobacz testy spalania po pierwszych kilku km na zimnym silniku ;-)
Scyzoryk się otwiera sam w kieszeni, kiedy po raz tysięczny czyta się takie miejskie legendy.
Kanał EGR jest zamknięty, kiedy silnik nie osiągnął temp. roboczej. W MJ 2 1.6 wyszło mi, że powyżej 70st.C (dokładnie nie pamiętam co do jedności).
Aby to stwierdzić, nie trzeba mieć hamowni, nie trzeba być geniuszem. Wystarczy interfejs OBD i smartfon, aby podejrzeć parametry i samemu się przekonać :lol:
Tak więc ciecz się ogrzewa i owszem, lecz nie od przepływu spalin (ew. przez metalowe obudowy :smile:).
W starszych MJTD oraz JTD zawór EGR działa na zimnym silniku.
Temat był zglebiany i była obawa ze przy ruchu typowo miejskim może być wzrost on z powodu niedogrzewania, ale tak nie jest
Scyzoryk się otwiera sam w kieszeni, kiedy po raz tysięczny czyta się takie miejskie legendy.
Kanał EGR jest zamknięty, kiedy silnik nie osiągnął temp. roboczej. W MJ 2 1.6 wyszło mi, że powyżej 70st.C (dokładnie nie pamiętam co do jedności).
Aby to stwierdzić, nie trzeba mieć hamowni, nie trzeba być geniuszem. Wystarczy interfejs OBD i smartfon, aby podejrzeć parametry i samemu się przekonać :lol:
Tak więc ciecz się ogrzewa i owszem, lecz nie od przepływu spalin (ew. przez metalowe obudowy :smile:).
Kolego masz racje i kompletnie mylisz się.... :lol: Piszesz na forum Cromy II a ja nie słyszałem aby w Cromie czy to przed liftem czy po były montowane silniki 2.0 lub 1,6 MJ... ale popraw mnie bo człowiek całe życie się uczy ;-)
Po drugie wytłumacz mi laikowi jak to jest... otwiera się EGR wlatują gazy spalinowe do cylindrów, jest mniej tlenu w cylindrze nawet o połowę a układ wtryskowy ma podać tyle samo paliwa co do cylindra napełnionego samym powietrzem atmosferycznym? Nie wydaje mi się bo nawet konstruktorzy z VW z tego by nie wybrnęli :lol::lol::lol:
Po trzecie wiele osób zapomina gdzie jest podłączony EGR... i jak działa Turbina ... Turbina nie rozkręci się i nie zacznie pompować powietrza jesli niema odpowiedniego cisnienia a niby skat go ma mieć w momencie otwarcia zaworu EGR a skoro nie pompuje więcej powietrza to... i tak dalej i tak dalej...
Piszesz na forum Cromy II a ja nie słyszałem aby w Cromie czy to przed liftem czy po były montowane silniki 2.0 lub 1,6 MJ...
Przy profilach są podane samochody, jakimi jeździmy. Kolega ma wpisanego Fiata 500 L, w którym jest montowany silnik "MJ 2 1.6", rozwijając: MultiJet drugiej generacji o pojemności 1.6 litra. Wszystko się zgadza. End of OT.
A może to kwestia sprawności termostatu? Kiedyś robiliśmy pomiary (poszukaj w starych postach), generalnie z tego, co pamiętam, to po 2-3 km leciało ciepło a po 5-6 wskazówka wskazywała północ :-) (też mam bez EGR).
Jesli wiec piszemy ogólnie o układach EGR dla dowolnego silnika w dowolnym aucie to warto zapoznać się z naukowymi badaniami/pomiarami na ten temat: Effect of Exhaust Gas Recirculation (EGR) on Performance and Emission of a Compression Ignition Engine with Staged Combustion (Insertion of Unburned Hydrocarbon) (http://article.sapub.org/10.5923.j.ijee.20120206.03.html)
Wykres zużycia paliwa w zależnosci od obciążenia silnika i otwarcia zaworu EGR
http://article.sapub.org/image/10.5923.j.ijee.20120206.03_010.gif
rafal_rx
29-01-2017, 20:58
Przy profilach są podane samochody, jakimi jeździmy. Kolega ma wpisanego Fiata 500 L, w którym jest montowany silnik "MJ 2 1.6", rozwijając: MultiJet drugiej generacji o pojemności 1.6 litra. Wszystko się zgadza. End of OT.
Mam też inne auto, również z włoskim silnikiem Diesla, od VM Motori, system wtryskowy CR od Boscha :wink:. Euro3 bez chłodnicy spalin. Tu nie mam podglądu otwarcia EGR (braki w Torque). Lecz w anglojęzycznym manualu serwisowym jak byk stoi, że zawór EGR na zimnym się nie otwiera.
grzegorzmis
29-01-2017, 22:38
A czym używana ma się różnić od Twojej zregenerowanej? Zregenerowana to zazwyczaj spokój na wiele tysięcy kilometrów, a kupiona używana może paść po stu, tysiącu lub dziesięciu tysiącach kilometrów i już nie masz wtedy na nią gwarancji (poza rozruchową na 14 dni, ale co to jest w porównaniu do okresu na jaki chcesz ją zakupić?).
Ja na turbinie zregenerowanej zrobiłem już 200 tys km i nic się nie dzieje. Turbina bez zmiennej geometrii. A używka to tak jak pisze kolega damn może być w takim samym stanie jak masz obecnie.
Proszę bardzo :
Effect of Exhaust Gas Recirculation (EGR) on Performance and Emission of a Compression Ignition Engine with Staged Combustion (Insertion of Unburned Hydrocarbon) (http://article.sapub.org/10.5923.j.ijee.20120206.03.html)
Porównaj sobie autorów :
26455
Przeanalizuj jeszcze to i wyciągnij wnioski.
https://media.upv.es/player/?id=51f76e1a-3988-4eef-ae25-bc0d4901a1de&autoplay=true
I teraz masz, otrzymasz nagrodę Nobla, bo z Twojego toku rozumowania wynika że otwierając egr uzyskujemy " zwiększanie mocy" .
Co wpływa na mniejsze zużycie paliwa ?
Poprawne spalanie które odbywa się w odpowiedniej ilości powietrza.
Moment który wynika ze spalenia określonej dawki paliwa w odpowiedniej ilości powietrza ( np doładowanego, co też zwiększa moment).
Czym wyższy moment tym mniej spalimy paliwa na ruszenie tej samej masy. Przy tych samych warunkach pracy czyli np 1800rpm.
W Twoim przypadku przy 1800rpm będziesz miał no 20mg paliwa, 500mg powietrza 200mg gazów wylotowych.
Dla zamknietego egra przy 1800 rpm będzie no 30mg paliwa 700mg powietrza.
Dla ciebie z EGR np będziesz miał takie warunki przy 2100rpm 30mg i odpowiedni air i gazy.
Dlatego na przesuwasz się po osi na wykresach.
Przykład silnik elektryczny podnosi bloczek, potrzebny jest moment 50Nm.
Masz dwa silniki jeden warunki zasilania znamionowe 400V daje 50Nm
Drugi słabszy ( czyli egr) warunki znamionowe 400V 40Nm, aby podnieść bloczek , musisz podnieść napięcie ( wcisnąć gaz), zwiększasz obroty i moment, zużywasz więcej energii.
Proszę bardzo :
Effect of Exhaust Gas Recirculation (EGR) on Performance and Emission of a Compression Ignition Engine with Staged Combustion (Insertion of Unburned Hydrocarbon) (http://article.sapub.org/10.5923.j.ijee.20120206.03.html)
Porównaj sobie autorów :
26455
Przeanalizuj jeszcze to i wyciągnij wnioski.
https://media.upv.es/player/?id=51f76e1a-3988-4eef-ae25-bc0d4901a1de&autoplay=true
I teraz masz, otrzymasz nagrodę Nobla, bo z Twojego toku rozumowania wynika że otwierając egr uzyskujemy " zwiększanie mocy" .
Co wpływa na mniejsze zużycie paliwa ?
.
NIE, NIE, NIE .... i jeszcze raz nie :lol:
Nie wiem gdzie to wyczytałeś w mojej wypowiedzi ale kompletnie nie zrozumiałeś tego co napisałem... a w dodatku przekręciłeś wszystko.
Więc jeszcze raz napisze jasno:
* Otwarcie zaworu EGR zmniejsza moc i moment silnika !!!! ( mniej tlenu + mniej paliwa => mniej mocy !!!! ) Ale po co mi 150 KM i 320 Nm jak stoję w korku lub toczę się 10...30 km/h wtedy potrzebuję kilka-kilkanaście KM ;-)
* Otwarcie EGR zmniejsza zużycie paliwa ( wy twierdzicie inaczej ;-) i ja się z tym nie zgadzam !!!
* Otwarcie EGR zmniejsza temperaturę spalin/zapłonu w cylindrze - czyli zmniejsza obciążenie i dla samego silnika ( można napisać zużycie silnika i układu przeniesienia napędu )
* Otwarcie EGR zmniejsza wydzielanie substancji szkodliwych - redukcję ( tego nie widać ale coraz częściej jest coraz głośniej w mediach o smogu a kilka tygodni temu takie miasto jak OSLO zakazało całkowicie wjazdu jakichkolwiek aut z silnikami napędzanymi ON do miast niezależnie czy mieli euro 3..4.....6 :!:
Owszem EGR też:
* zawala kolektor ssacy sadzą, pytanie tylko czy to jego wina? A może to wina puszczającej olej turbiny, która została zajechana? A może układu wtryskowego bo już leje ON a nie rozpryskuje bo filtry drogie więc zamiennik za 30 zł się wsadzi? A może coś innego jak przepływka która jest uszkodzona, filtr powietrza który po 20 tys km jest cały zapchany a ludzie wymieniają po 30 tyś km bo tak mają w instrukcji !! czujnik ciśnienia i temperatury itp..
I DPF i EGR pracują poprawnie przez wiele dziesiątek tysięcy km i nawet dłużej tylko trzeba o nie dbać a jak się coś zepsuje to trzeba to naprawić/wymienić a nie wycinać, wyrywać ( mam nadzieje że lekarze tak nie postępują )
pokazałem Ci wykres, z niego wynika że egr zwiększa zużycie reszta pisze w poprzednim poście .
ad pierwsza * - bo zamiast np 30Nm do ruszenia przy działającym egr masz tylko 25 i zwiększy zużycie ostateczne paliwa, bo potrzebujesz większy moment patrz druga gwiazdka.
ad druga * każdy żyje w swoim błędzie , twoje prawo.
ad trzecia * zmniejsza przez dostarczenie syfu = zmniejsza życie jednostki i wtryskiwacza.
ad 4 * - zgadza się nawet prawie i o połowę, masz to na animacji w linku. Z tym że na smog wpływa wszystko, palenie w piecach, przemysł, ruch pojazdów.
Robi sie ludziom wodę z mózgu, bo czepia się tych kilku L od jednego pojazdu a nie patrzy na to co tankowce emitują, super pojazdy, temat rzeka.
Nie twierdzę że nie należy dbać o środowisko, wręcz przeciwnie, ale rozwalony wtrysk przez egr, dymienie przez zacięty egr, ma bardziej negatywny wpływ jak pozbawienie się tego badziewia.
I teraz moje zdanie, lepiej ładniej rozpylić mieszankę i spalić ją optymalnie w powietrzu, niż dowalać gazy wylotowe.
Dobrym pomysłem na to jest ADBlue, tylko że nie w naszych warunkach, - 11 mocznik zamarza.
Usunięcie EGR i jazda na krótkich dystansach, stanie w korkach skutkuje zwiększeniem spalania. Silnik nie jest w stanie się nagrzać, wiem bo przerabiam to u siebie. Termostat mam sprawny pisze uprzedzając pytania.
nie chcę tu podgrzewać atmosfery ale (piszę ze swojego doświadczenia z silnikami fiata )usunięcie bądź całkowite wywalenie egr-a nie powoduje wzrostu spalania, andy5 -nowoczesne silniki comonrail mają słabą wydajność cieplną dlatego w korkach jak i przy jeździe na krótkich odcinkach jest trudno osiągnąć "wzorcową" temperaturę, samo stanie w korkach nie można nazywać jazdą, jeżdżę w małej mieścinie wożę dzieci do szkoły i na basen jest taki dzień że w swojej miejscowości zrobię 15 -20 km łącznie ale np. z pod domu na basen mam 3 km czyli odpalam zimny silnik podjeżdżam pod basem gaszę, po godzinie droga powrotna czyli silnik zimny, po takich "wojażach" średnie spalanie 9,5 - 10l (dodatkowo automat )mamy zimę wiadomo ogrzewanie wewnątrz jak i tylnej szyby, auto jak kupiłem miało sprawny egr po 1.5 roku zaczął szwankować wywaliłem go z programu i zaślepiłem, przed tym zabiegiem spalanie takie same, odnośnie osiągania optymalnej temperatury silnika w normalnej jeździe nie widzę aby silnik długo się nagrzewał 8- 10 km i wskazówka jest w pionie (4 skrzyżowania 2 ronda czasem 1 światła - prędkość do 50 km/h po ok 4,5 km podwyższenie prędkości do 70 )dodam na koniec że rolą egr-a nie jest zmniejszanie spalania paliwa tylko "dbanie o środowisko" po przez "dopuszczenie" części gazów wylotowych będących efektem spalania w silnikach spalinowych do powtórnego ich spalenia w środowisku z mniejszą ilością tlenu co w rzeczywistości nie do końca jest proekologiczne,
to takie moje wnioski i doświadczenia - prośba do szanownych kolegów o nie "bicie " za moje "wypociny";-)
Wielu z Was piszę rzeczy zasłyszane, domysły.
Ja nie mówię że dużo wiem czy wszystko, ale troszkę przerobiłem map, problemów dziwnych zjawisk. Z ludźmi z całego świata na forach o ecu siedzimy i dyskutujemy.
To co Tu piszę nie wynika z niczego.
Zaślepienie EGR a wyłączenie to dwie różne rzeczy, w PL 98% pojazdów po zaślepienie egr nie zmienia map, a szkoda. nie jest to wielki błąd, to tak jakby jeździć z oponą nabita do 1.9 bara zamiast 2.3 bara.
Jak kolega jaro pisze nowoczesne diesle mają cholernie słabą wydajność cieplną i to wina za niedogrzewanie.
Napiszę już chyba naprawdę ostatni raz, przy rozwalonym termostacie, czyli niedogrzanym silniku spalanie wzrośnie w sposób niezauważalny, na pograniczu błędu 200-400ml/100km. Przecież na odcinku 100km to kilka dynamicznych wyprzedzeń, ostrych ruszeń z pod świateł, dłuższe stanie w korku.
I naprawdę po wywalenie dpf i egr-a, prawidłowym, nie możecie odnotować wzrostu spalania. Tak samo spaliny nie mogą walić jak stary ikarus, ma być zapach taki jak silnika bez dpf a z katem.
Może dymić, ale i przy dpf może zadymić ale to inna bajka :]
Wielu z Was piszę rzeczy zasłyszane, domysły.
Ja nie mówię że dużo wiem czy wszystko, :]
Ja również nigdy nie powiem, ze wszystko wiem.... :smile:
Moja zabawę i doświadczenie z EGR zacząłem wiele, wiele lat temu i wiele set ( tak set ) tysięcy km temu w moim pierwszym wtedy JTD... Pisałem pierwsze manuale o czyszczeniu EGR....
Więc moja ocena sytuacji jest taka, że zaślepienie EGR to zło ;-) Jazda z niesprawnym osprzętem silnika i z EGR-em to zło do kwadratu :smile: które zabije i ten silnik i doprowadzi do ruiny właściciela..
W mojej ocenie sprawny EGR zmniejsza spalanie a o ile to zależy od tak wielu czynników że ja nie ośmielę się napisać jednoznacznie.. Tak jak napisałem na początku jeśli ktoś jeździ w trasy po autostradach to może być to nie mierzalne ale już w normalnej eksploatacji jak najbardziej jest mierzalne.
Zmiana map po wywaleniu EGR+PDF jest konieczna ale tu tkwi problem/haczyk bo zmienia się kompletnie charakterystyka silnika a i nierzadko użytkownik życzy sobie kilka Nm /KM więcej więc to tak jak porównywać silnik 120 KM do 150 KM.... Większość modyfikacji i tak skutkuje wyraźnie zauważalną twarda praca silnika na niskich obrotach ( bo tak jak pisałem fizyki nie oszukacie - bez EGR silnik zassa zawsze dużo więcej tlenu który spali w wyższej temperaturze !!!! Tego żadna mapa nie zmieni bo nie można programowo tego zmienić a na wolnych obrotach regulacja turbiny jest znikoma ....
Praw fizyki nie zmienicie i wirtualnie nie zmniejszycie ilości tlenu w cylindrze !!!! ;-)
Widzisz nie rozumiesz o czym piszemy.
My na siłę chcemy ilość tlenu zwiększyć.
Widzisz nie rozumiesz o czym piszemy.
My na siłę chcemy ilość tlenu zwiększyć.
Rozumiemy, rozumiemy ;-)
Dużo tlenu + mało paliwa => wysoka temperatura spalania i możemy topić metal... dziura w tłoku/wypalony zawór... stara jak świat zasada, która musisz znać jeśli modyfikujesz programy :!:
lisekg proszę Cię nie pogłębiaj się...
Co Ty za brednie piszesz !!!!
W diesle za dużo powietrza w stosunku do paliwa to niska temperatura ! wysoki AFR . I cały czas o dieslu gadamy bo benzyny raczej dpfa nie posiadają.
Boże to przecież podstawa..... a przekonujesz o egr....
lisekg proszę Cię nie pogłębiaj się...
Co Ty za brednie piszesz !!!!
W diesle za dużo powietrza w stosunku do paliwa to niska temperatura ! wysoki AFR . I cały czas o dieslu gadamy bo benzyny raczej dpfa nie posiadają.
Boże to przecież podstawa..... a przekonujesz o egr....
Przypominam koledze, że ja jeszcze tematu DPF-u nie poruszyłem :lol: a cały czas pisze o EGR-e i o wzroscie spalania po jego wycięciu/zaslepieniu ... :!:
Zawór recyrkulacji spalin (EGR ) występuje i w silnikach benzynowych i w dieslach o czym kolega swietnie zapewne wie :lol:
Ale może faktycznie wróćmy do Cromy II i silników w niej stosowanych 1,9 ..2,4 diesla z szyną CR.
Przypominam, że rozmawiamy o dosc wąskim przedziale obrotów tego silnika bo tylko tam gdzie zawór EGR jest otwierany i kiedy jest otwierany a nie dla całego zakresu charakterystyki tego silnika.
Tak więc wiemy, że po otwarciu EGR znaczaco zmniejsza się ilosć tlenu w cylindrze a i temperatura zasysanej mieszanki gazów spalinowych/wylotowych która sięga załóżmy 650C zmieszanych z powietrzem znacząco wzrasta ponieważ chłodniczka przy EGR-e nie zredukuje temperatury gazów do temp na zewnątrz auta skoro po nagrzaniu silnika ma zapewne trochę poniżej 100 C... Wiemy też że musimy utrzymać odpowiedni stosunek paliwa wtryskiwanego/tlenu w cylindrze ( o cisnieniu nie wspomnę aby nie gmatwać )...
A co jest po zaslepieniu EGR:
Tlenu do cylindra wpada 100% tego co zassie turbina/tłok, pojemnosć skokowa cylindra się nie zmienia :lol: temperatura jest dużo niższa - to powietrze jeszcze jest schłodzone przez intercooler za turbiną ( a wiemy, ze im niższa temperatura tym więcej tlenu w tej samej obiętosci przy tym samym cisnieniu ) no i wiemy też że musimy utrzymać odpowiedni stosunek paliwa wtryskiwanego/tlenu w cylindrze ...
No własnie i jak z tego wybrnąć :lol:
Chłopaki nie ma co się kłócić może doleje oliwy do ognia może nie ale w moim przypadku Stilo 115 najpierw przed wywaleniem z kompa nie miałem żadnej zaślepki i palił tyle samo co po zaślepieniu. Zarówno przed zaślepieniem jak i po nie zauważyłem żadnej różnicy w spalaniu szczególnie latem bo zimą wiadomo zawsze jest ciut większe. Jedyne co zauważyłem to to że silnik dłużej łapie w zimie temp ale to może takie złudzenie nie wiem. Tyle z różnic jeśli chodzi o zaślepienie egr no plus elastyczność inna.
No własnie i jak z tego wybrnąć
tak że człowiek uczy się całe życie a i tak umiera głupi :]
pozdro
Powered by vBulletin™ Version 4.2.5 Copyright © 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.