Zobacz pełną wersję : Jak prawidłowo sprawdzić poziom oleju?
Czy końcówka bagnetu powinna być "gęsto" pokryta olejem, czy wystarczy, że na bagnecie jest cienka warstwa - jakby film olejowy?
Pytam, bo przy wymianie weszło mi mniej jak 4l i mam wrażenie, że przed wymianą bagnet był pokryty grubo, no a teraz jest tylko zwilżony.
Sprawdzam na ciepłym silniku i nie wiem jak ten bagnet powinien wyglądać.
Fiat Bravo II, 105KM, diesel Multijet
Wysłane z mojego SM-G357FZ przy użyciu Tapatalka
grzech1991
20-08-2016, 12:25
Zależy pewnie też od tego czy olej jest przepracowany. Ja patrze zawsze na film. Sprawdzam na płaskim i przecieram.
Wysłane z mojego ONE A2003 przy użyciu Tapatalka
Sprawdzam na ciepłym silniku i nie wiem jak ten bagnet powinien wyglądać. Poziom oleju sprawdza się na zimnym silniku, wtedy pomiar jest miarodajny. Poziom powinien zawierać się od połowy do mniej więcej 3/4 skali licząc od dołu. Bagnet będzie lekko pokryty olejem, ale poziom będzie widoczny. Żadna filozofia.
Poziom oleju sprawdza się na zimnym silniku, wtedy pomiar jest miarodajny. Poziom powinien zawierać się od połowy do mniej więcej 3/4 skali licząc od dołu. Bagnet będzie lekko pokryty olejem, ale poziom będzie widoczny. Żadna filozofia.
cytując instrukcje do bravo II :
Sprawdzenie poziomu należy wykonać w samochodzie stojącym na płaskim terenie kilka minut (około 5) po wyłączeniu silnika.
Wyjąć wskaźnik kontrolny A i przetrzeć go, włożyć ponownie do oporu, wyjąć i sprawdzić czy poziom oleju zawiera się między znakami MIN i MAX na tym wskaźniku.
Przedział między znakami MIN i MAX odpowiada około jednemu litrowi oleju.
cytując instrukcje do bravo II :
Sprawdzenie poziomu należy wykonać w samochodzie stojącym na płaskim terenie kilka minut (około 5) po wyłączeniu silnika.
Wyjąć wskaźnik kontrolny A i przetrzeć go, włożyć ponownie do oporu, wyjąć i sprawdzić czy poziom oleju zawiera się między znakami MIN i MAX na tym wskaźniku.
Przedział między znakami MIN i MAX odpowiada około jednemu litrowi oleju.
Dziś sprawdzałem u kolegi w instrukcji obsługi pojazdu Saab 95 i jest napisane tak samo, jak w instrukcji do Bravo. Zastanawialiśmy się dlaczego sprawdza się 5-10 minut po wyłączeniu silnika, a nie na zimnym, jak powiedział mi kiedyś pewien stary mechanik. Chodzi prawdopodobnie o to, żeby sprawdzić poziom w misce olejowej wtedy, kiedy jeszcze cały olej do niej nie spłynie, tylko część zostaje go w górnych obszarach silnika. Wtedy właśnie poziom wskazania na bagnecie jest miarodajny. Rozszerzalność termiczna oleju może zostać pominięta, gdyż z objętości 4-5 litrów oleju pod wpływem temperatury olej może powiększyć swoją objętość raptem o parę cm^3. Oczywiście ustawienie auta na płaskim terenie nie wymaga wyjaśnień.
Dziś sprawdzałem u kolegi w instrukcji obsługi pojazdu Saab 95 i jest napisane tak samo, jak w instrukcji do Bravo. Zastanawialiśmy się dlaczego sprawdza się 5-10 minut po wyłączeniu silnika, a nie na zimnym, jak powiedział mi kiedyś pewien stary mechanik. Chodzi prawdopodobnie o to, żeby sprawdzić poziom w misce olejowej wtedy, kiedy jeszcze cały olej do niej nie spłynie, tylko część zostaje go w górnych obszarach silnika. Wtedy właśnie poziom wskazania na bagnecie jest miarodajny. Rozszerzalność termiczna oleju może zostać pominięta, gdyż z objętości 4-5 litrów oleju pod wpływem temperatury olej może powiększyć swoją objętość raptem o parę cm^3. Oczywiście ustawienie auta na płaskim terenie nie wymaga wyjaśnień.
anglojęzyczny doktor google mysle że znalazł rozwiązanie, chodzi o to że gdy silnik jest rozgrzany te 5 minut (niektórzy producenci silników podają do 10 minut) jest po to aby duża cześć oleju spłyneła spowrotem do miski olejowej, mierzymy wtedy poziom oleju od kórego odejmuje się to co naoliwiło silnik na nim pozostając, zimny silnik będzie pokazywał wyższy poziom oleju.
niemniej na jednym forum okazało się że są silniki których wskażnik poziomu oleju (tzw bagnet) ma dwa wskaźniki jeden dla rozgrzanego silnika drugi dla zimnego.
dodatkowo gdy jest bardzo zimno należy wstepnie rozgrzać olej, syntetyczne oleje mają też wieksza rozszerzalnośc cieplną niż mineralne (pomijamy fakt że oba sa produkwane z tej samej ropy naftowej :lol:).
producenci smarowideł podaja aby sprawdzac poziom oleju zgodnie z wytycznymi producenta silnika, niektórzy podają że na zimnym inni że na rozgrzanym po odczekaniu.
więc w przypadku bravo 5 minut po wyłaczeniu silnika.... najlepiej po zatankowaniu i zapłaceniu akurat minie 5 minut, nie będzimy tracić czasu :-)
a tak poza konkursem, najnowoczęsniejsze diesle z CR i DPF mają tendencje do zwiększnia poziomu ojelu gdyż paliwo przedostaje się w procesie doplania DPFa pod tłoki... dlatego tam czasem się zdarza że trzeba uważać aby nie przektoczyć max, co też nei jest dobre dla silnika
Powered by vBulletin™ Version 4.2.5 Copyright © 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.