Zobacz pełną wersję : Multijet 1,9 16V - zmiana kolektora Magneti Marelli na Pierburg
Jest to mój pierwszy post na tym forum, w związku z czym chciałbym wszystkich serdecznie przywitać.
Od 2 lat jestem użytkownikiem Fiata Croma 1,9 16V (rocznik 2010), aktualny przebieg autka 114 tys. Km. W czasie przeglądu rejestracyjnego diagnosta stwierdził niewielki wyciek oleju z silnika, mechanik zdiagnozował, że kapie olej z kolektora ssącego. Wygląda na to, że rozszczelniło się łożyskowanie osiek klap wirowych. Niestety mam kolektor poliftowy (plastikowo – aluminiowy) Magneti Marelli, w związku z czym regeneracja chyba nie wchodzi w rachubę. Tak więc pozostaje wymiana kolektora na nowy lub w ostateczności „naprawa” starego - poprzez wyrzucenie klapek i zaślepienie pozostałych otworów. Niestety nowy kolektor Magneti Marelli kosztuje krocie (w Intercars ok. 2,9 tys zł), co skłania mnie do poszukiwania tańszych rozwiązań.
W tym momencie mam kilka pytań / wątpliwości, będę wdzięczny za wszelkie wskazówki:
a) Czy można zastąpić uszkodzony kolektor Magneti Marelli nowym kolektorem metalowym Pierburg (w sieci można kupić zestaw kolektor + nastawnik + uszczelka za około 1200 zł). Czy przy takiej zmianie trzeba coś zmieniać w instalacji elektrycznej lub oprogramowaniu?
b) W przypadku usuwania klap – czym zaślepić otwory po ośkach? W sieci jest masa ofert korków do kolektorów Pierburg, do Magneti Marelli niestety nic nie znalazłem. Pozostaje inwencja własna mechanika – gwintowanie, wkręcanie śrub?
Dziękuję i pozdrawiam
Jesli chodzi o plastikowy to lepiej daj komuś kto się tym zajmuje na codzień. Mnie kosztowało to około 700 zeta usunięcie klap z kolektora plastikowego. I przy okazji wyłączyc programowo egr i wtedy będzie baja.
Ja również usuwałem klapki z kolektora plastikowo-aluminiowego, co do ceny to nie powiem, bo przy okazji robiłem kilka innych rzeczy. Jednej z klapek u mnie nie było. Polecam taki zabieg.
Pozdr.
Dziękuję kolegom za podpowiedzi odnośnie usunięcia klap. Orientuje się ktoś odnośnie możliwości zamiany tego plastikowo-aluminiowego kolektora na nowego metalowego Pierburga?
Pozdrawiam
maciekpt
10-08-2016, 09:42
A nie lepiej naprawdę wywalić te klapy i zaślepić w tym kolektorze, który masz zamiast wymieniać na nowy, w którym problem może powrócić? To jest jedna z bolączek tych silników i im prędzej się jej pozbędziesz tym dłużej będziesz jeździł bez problemów.
Witam. Też zakupiłem cromę i u mnie nie widać listwy tak więc wnioskuję, że mam ten "gorszy" kolektor z plastikowymi klapkami po którym nie da się rozpoznać wizualnie że coś nie tak. Dlatego podpowiedzcie jak "wyczuć" że coś się dzieje z klapami. Narazie autko pracuje równiutko, przyspiesza płynnie, nie szarpie, nie dymi. Czy są jakieś objawy które by wskazywały że czas się zainteresować moim kolektorem? Powiem szczerze że na początku myślałem o wymianie czy tam usunięciu klap ale jak narazie to autko naprawdę elegancko się sprawuje i jakoś mi szkoda ingerować w silnik. Ale znam problem z różnych postów i wolał bym nie przegapić pierwszych oznak żeby w porę interweniować. Pozdrawiam. Tomek.
Bulka159
10-08-2016, 10:43
z tym kolektorem jest tak, że nie znasz dnia ani godziny kiedy klapka się urwie i zrobi spustoszenie w silniku. A przed usterka może nie być żadnych objawów które by to zwiastowaly. jak plastikowy to z miejsca wywalac bo można sobie narobić biedy jak się urwie.
Moim zdaniem wymiana na metalowy też jest bez sensu, lepiej się tego pozbyć.
Wysłane z mojego SM-G930F przy użyciu Tapatalka
zino - Jeśli chcesz zgłębić temat, zadzwoń do firmy auto-krak (znajdziesz w necie). Człowiek wie sporo o kolektorach i wykonuje regenerację. Przy oddaniu starego wychodzą naprawdę niewielkie pieniądze. Nie wiem jak jest w przypadku plastikowych ale to się dowiesz. Jaki masz przebieg? Jeśli mały to pewnie trochę pojeździsz, a jak masz co chwila nasłuchiwać i nie spać z powodu klapek to wywal dziadostwo.
baseniarz
10-08-2016, 13:52
Jesli chodzi o plastikowy to lepiej daj komuś kto się tym zajmuje na codzień. Mnie kosztowało to około 700 zeta usunięcie klap z kolektora plastikowego. I przy okazji wyłączyc programowo egr i wtedy będzie baja.
Tak trochę nie w temat- mam nadzieję że moderator nie usunie posta;)-
irqus usuń wiadomości prywatne gdyż masz pełną skrzynkę i nie mogę wysłać Ci wiadomości, a mam dla Ciebie wycenę, o której pisaliśmy; )
Jaki masz przebieg?
190 tys. - myślę o wywaleniu tych klap w serwisie tune force w Poznaniu Serwis DPF Poznań - usuwanie DPF, filtry cząstek stałych (http://tuneforce.pl/37_Serwis-DPF.html) ale na wiosnę jak uskładam trochę grosza bo teraz się "wyportkowałem" na autko no a jeszcze AC/OC, podatek, rejestracja itp. Mam nadzieję, że do tego czasu nic złego mnie nie spotka - przejadę jakieś 8 do 10 tys. km.
radek_p14
10-08-2016, 16:47
190 tys. - myślę o wywaleniu tych klap w serwisie tune force w Poznaniu Serwis DPF Poznań - usuwanie DPF, filtry cząstek stałych (http://tuneforce.pl/37_Serwis-DPF.html) ale na wiosnę jak uskładam trochę grosza bo teraz się "wyportkowałem" na autko no a jeszcze AC/OC, podatek, rejestracja itp. Mam nadzieję, że do tego czasu nic złego mnie nie spotka - przejadę jakieś 8 do 10 tys. km.
Lepiej zaciśnij pasa i jedź teraz to usunąć. To jest taka tykająca bomba i możesz na tym przejechać dużo kilometrów, a może klapa ci się urwać 2 km po wyjeździe z domu.
Jak się klapa urwie to koszty mogą się zrobić duże bo nawet istnieje możliwość że silnik po urwaniu klapy będzie nadawał się na złom.
Możecie dać namiary na sprawdzone serwisy które znają temat klap i porządnie je usuną.
Podalem wczesniej. Ja robilem kolektor w auto krak.
luk202 - widzę, że jesteś z kujawsko-pom. a pojechałeś aż do auto krak. Też o nich czytałem, że robią elegancko kolektorki. Do tego mają jakiś hotelik w którym można niedrogo poczekać na zakończenie "zabiegu". Muszę to rozważyć - tylko te kilkaset km. Może boleć.
A co wiecie o tune force Poznań. Ktoś u nich robił. Nie znalazłem nigdzie złych opinii (dobrych też :) ) ale w necie pisze się z reguły tylko źle więc to chyba dobrze o nich świadczy - no i lekko ponad 100 km mam do nich. Wiem że czas usunięcia klapek z podłączeniem do kompa itp to 1-2 dni.
No i na koniec - czy wywalając klapy zrobić od razu "porządek" z DPF i EGR - to znaczy usunąć jak klapki ?
Zależy mi na tym żeby sobie po prostu spokojnie jeździć - oczywiście różne usterki eksploatacyjne są wpisane w cenę posiadania auta - ale jeżeli można czegoś uniknąć to może warto to zrobić i nie zastanawiać się - czy mi oleju przybywa, czy DPF się wypala albo czy to już czas czyścić EGR.
Jak to wygląda od strony dopuszczenia auta do ruchu - czy mogą mi za brak DPF zabrać auto czy tam dowód? Sprawdzają to na przeglądach?
Pozdro.
luk202 - widzę, że jesteś z kujawsko-pom. a pojechałeś aż do auto krak
Fizycznie wymianę kolektora zrobiłem u mojego zaufanego mechanika, natomiast auto-krak przygotował mi kolektor, wysłał, a po wszystkim ja odesłałem mu mój stary.
Decyzja zapadła - klapy idą won w dniu 22.08 o godz. 9.00 jestem umówiony w Poznaniu. Usunięcie klap z nową uszczelką pod kolektor i przeprogramowaniem kompa 899 zł. Gwarancja 12 miesięcy. Pomyślałem też że EGR i DPF zostawię w spokoju. Zawór jest nowy i częściowo zaślepiony a z DPF nie było narazie żadnych problemów więc będę interweniował jak coś się zacznie dziać. Mam nadzieję, że po tym zabiegu kromka nic nie straci a ja zyskam spokojną głowę i mniej nerwów.
Pandemic88
11-08-2016, 20:23
EGR też wyrzuć kolego zino programowo .DPF bym zostawił jak wszystko działa. bo jak narazie nie wiadomo co tam mądre łepy wymyślą na wiejskiej haha
EGR też wyrzuć kolego zino programowo .
Myślałem o tym ale jest nowiutki i już częściowo zaślepiony tą blaszką z dziurką :) Co przemawia za tym żeby go mimo to wyrzucać czy tam wyłączać. Jeszcze pogadam z fachowacami którzy będą mi usuwać kalpy jak oni to widzą bo w mailu jak zapytałem to odpisali, że jak EGR działa to nie trzeba go ruszać - chyba że zapobiegawczo.
Bulka159
12-08-2016, 13:41
nie wiem, wg mnie to pytanie retoryczne ale odpowiedź sobie sam. Wiesz co obecnie znajduje się w kolektorze z działającym egrem? znasz przyczynę uwalania się klapek? nagar, który pochodzi z egr, który stopniowo zalepia kolektor zmniejszajac swiatlo jego kanałów, oblepia klapy które z czasem po prostu się urywaja. Po wywaleniu klap zamontujesz czysciutki pachnący kolektor tylko po to, żeby go egr znowu zawalal syfem? mnie też czeka wywalenie klap i nawet się nie zastanawialem nad zostawieniem egr.
klap jeszcze nie wywaliłem bo mam metalowy kolektor więc mniej problematyczny w dodatku całkiem świeży ale i tak mam zamiar go chociaż wymyc i wywalić egr.
tapnięte z s7
Pandemic88
13-08-2016, 01:10
Kolego zino u mnie tak to wszystko wyglądało przed i po czyszczeniu kilka fotek 24600246012460224603 po tym całym zabiegu autko przejechało jakiejś 500km bez szarpania i powtórka z rozrywki także decyzja oczywiście należy do ciebie koszt 150-200zł max
Dzięki za podpowiedź. Ilu ludzi tyle opinii. Mi nie chodzi o koszty bo jak jadę 130 km żeby zostawić autko i płacę kilka stówek to jeszcze dwie czy tam trzy wyskrobie :) Mi tylko chodzi o to czy ten EGR rzeczywiście jest tylko problemem czy ma też jakiś "dobre" strony i dopóki jest nowy i częściowo zaślepiony to może poczekać. Pogadam z mechanikami co radzą - ale skłaniam się jednak do wyłączenia tego "dziada" żeby mi kolektora nie zasyfiał. Zostanie tylko DPF - no i tu się właśnie rodzi kolejne pytanie - czy wyłączenie EGR nie spowoduje jakiegoś szybszego zapychania DPFu. Nie będzie jakoś więcej dymu :) szło w tłumik. Kurcze - non stop jakieś rozterki. Trzeba było kupić rower ;-)
off top - dziś byłem na rybkach nad morzem ( 130 km) - moment gdy załącza się turbinka i kromka wchodzi na obroty zostawiając pozostałe autka za sobą - bezcenny - jak miny co niektórych że FIAT im znika z oczu. Uczę się jazdy kromką ale już wiem, że to jest to - 150 koników idealnie umila jazdę.
desmo999
13-08-2016, 18:40
Wylaczenie egr zwiekszy ilosc NOx a zmniiejszy sadzę czyli zadsze wypalanie DPF.
Jedyne co przemawia za zostawieniem EGR to ekologia.
Ja osobiscie mam o EGR i DPF ale po prostu jak narazie nie mam zadnych pronlemow a jakby nie było lepsze jest wrogiem dobrego...
desmo999
13-08-2016, 21:37
Wylaczenie egr zwiekszy ilosc NOx a zmniiejszy sadzę czyli zadsze wypalanie DPF.
Jedyne co przemawia za zostawieniem EGR to ekologia.
Ja osobiscie mam o EGR i DPF ale po prostu jak narazie nie mam zadnych pronlemow a jakby nie było lepsze jest wrogiem dobrego...
Mialo byc rzadsze bo chyba przez rz sie pisze;)2 mialem z matury z polskiego takze sorry:)
No i po sprawie.
Mechanicy rozebrali kolektor i wywalili klapy.
Co ciekawe - 2 (dwóch :confused:) nie było a w dodatku nigdzie ich nie znaleźli.
Zaglądali kamerką do silnika. Jak kamień w wodę.
Silnik pracuje bez zarzutu. Nie dymi, nie pali, nie faluje na obrotach. Parametry ok.
Mechanior twierdzi, że albo autko miało milion procent szczęścia i klapki po prostu wyleciały bez uszkodzenia cylindrów, tłoków czy turbo albo ktoś te klapki przy jakiejś okazji usunął choć nie wiadomo czemu wtedy dwie zostawił?
Trochę mi to zakłóciło spokój duszy bo myślałem, że wywalą wszystkie 4 i będę miał spokojną głowę a tak..??? Miejsca po mocowaniu klap mocno zabrudzone więc to się mogło stać kilka albo nawet kilkadziesiąt tys. kilometrów temu. Mam nadzieję, że jeżeli do tej pory nic się nie wydarzyło a klapek nie widać to już się nie wydarzy. Ale - co ma być to będzie. Kończę z tym czytaniem i szukaniem problemów na siłę. Zamierzam regularnie zmieniać olej i cieszyć się jazdą - a mechaniorów odwiedzać (jak najrzadziej mam nadzieję :) ) jeżeli coś się popsuje a nie profilaktycznie. Szerokości i pozdro.
Ile trwała operacja, co z egr i jak zaślepiali otwory po klapach?
A zagladales do turbiny? Moze pracowac dalej ale slady powinny zostac.. kompresja silnika jak wyszla?
Wysłane z mojego GT-I9506 przy użyciu Tapatalka
Operacja trwała 1 dzień. Kolektor pełny bez szyny więc nic nie zaślepiali - chyba - w sumie nie pytałem :?: Kolektor demontowany bez zwalania rozrządu. Klapy wyrwane, kolektor wyczyszczony, diagnostyka komputerowa, jazda próbna i już. Nie sprawdzali kompresji bo nie było takiej potrzeby - zero objawów wskazujących na jakikolwiek problem z silnikiem. Odpala ciepły i zimny, nie kopci, nie faluje na obrotach, nie gaśnie, płynnie przyspiesza, nie szarpie. Pracuje cicho i równo. Oglądali bebechy za pomocą kamerki i nic nie znaleźli. Silnika nie rozbierali całego. Turbinę chyba też - aczkolwiek nie wiem - myślę, że oni się na tym lepiej znaja i wiedzą co gdzie szukać. Sami się zastanawiali gdzie te blaszki tak jak pisałem wcześniej obstawiali dwie opcje. Były już takie przypadki na różnych forach, że klapki wcinało i nie widział ich już nikt - nawet po rozebraniu silnika. Tak sobie myślę (pocieszam się), że fiatów, alf, beemek, opli i innych aut z tymi klapami jeżdżą miliony a ilu użytkowników ma pojecie o klapach i związanych z nimi problemami. I ile takich usterek się zdarza - podejrzewam, że większość traci klapki i jeździ dalej nie świadoma usterki. Ja jestem świadomy i problem postarałem się zażegnać i mam nadzieję, że się udało. Teraz tak jak pisałem - paliwko, oleje i naprzód. Nie mam zamiaru rozbierać silnika bo MOŻE coś się stać. Szkoda czasu i kasy na ciągłe profilaktyczne zabiegi.
A EGR zostawiłem - różne opinie w naszym pięknym necie - jak coś się będzie dziać będę naprawiał.
Pozdrawiam.
Pandemic88
23-08-2016, 21:45
Kolego zino nie ma takowej opcji jak sie 2 klapki urwaly i po nich nie ma zadnego sladu w kolektorze ssacym lub na tlokach,glowicy lub turbinie moze poprzeni wlasciciel ich zdemontowal ale dlaczego tylko 2 to wie on sam (przepraszam za brak Polskich znakow akurat pisze z Niemickiej klawiatury) jak samochod chodzi i odpala bez zarzutow to tylko sie cieszyc z jego daleszego i bezawaryjnego uzytkowania pozdrawiam Pandemic88:lol:
Jestem tego samego zdania.. to nie ziarnko piasku by przelecialo bez szkod.. a ze wszystko pali. Tylko sie cieszyc..
Wysłane z mojego GT-I9506 przy użyciu Tapatalka
Chodziło mi o ilość godzin tak aby logistycznie wyrobić bo jak pamiętam to robiłeś w Poznaniu.
Panowie i ja a tym bardziej mechanicy zdajemy sobie doskonale sprawę że te klapki gdyby wpadły do silnika to by narobiły jakiś większych czy mniejszych szkód - ale wszystko wskazuje na to, że nic złego się nie wydarzyło - bynajmniej ciężko stwierdzić "na oko". Opcja, że zostały wyjęte czy tam wypadły podczas jakiegoś remontu - możliwe. Właściciel od którego odkupiłem auto twierdzi, że w kolektorze nic nie robił ale możliwe że podczas np. wymiany EGR czy rozrządu mechanicy mu coś tam grzebali i wywalili klapy - specjalnie czy niechcący - nie wiadomo. Może też jeszcze pierwszy właściciel Duńczyk naprawiał np. nieszczelność kolektora czy turbinę i wywalili mu te klapki. Nie wiadomo. Faktem jest że ich nie ma i mam nadzieję że nie ujawnią się gdzieś po jakimś czasie. Z przestudiowanych na forach przypadków wynikało jasno że urwana klapka od razu dawała o sobie znać powodując zmianę pracy silnika lub jego fizyczne uszkodzenie.
Manic - auto podstawiłem o 9.00 22 sierpnia a telefon że jest do odbioru miałem 23 sierpnia o 9.35 (dokładnie). Wynika że 24 h. Warsztat jest czynny od 9 do 17.
Ku przestrodze. Od momentu zakupu Cromy do momentu rozwalenia silnika przejechałem 10 tys km. Urwało mi w/w klapy i poszły w piz... do silnika. Jechałem sobie spokojnie i nagle jakoś mi się silnik przydławił. Oczywiście jak zwykle depnąłem pedał gazu i poszedł, ale jechałem jeszcze z 3 km i wydawało mi się jakbym słyszał dźwięk wsadzonego patyka w szprychy. Następnie silnik w pewnym momencie zaczął chodzić jak sieczkarnia, zjechałem na pobocze i tyle z jazdy. Mechanik na dzień dobry stwierdził że rozrząd przeskoczył o 2 ząbki, i zaczął szukać powodu. Okazało się że urypało klapy, popychacze 10 z 16 do wymiany, 2 zawory uwalone, przyklepało wytryski, planowanie głowicy i regeneracja zaworów oraz regeneracja wtrysków, wywalenie na stałe klap, wywalenie egr i dpf, oprogramowanie silnika uwzględniające usunięcie egr i dpf, nowy rozrząd z pompą wody, filtry, olej - 6400 zł. Kto ma niech no lepiej sprawdzi zawczasu bo jak widać kiszka totalna potrafi się zrobić.:mad:
Widzialem Twoje wpisy na alfaholicy.. sam widziales co Ci odpisywali..
Wysłane z mojego GT-I9506 przy użyciu Tapatalka
igrek - dlatego po zakupie od razu zdecydowałem o wywaleniu klap. Do wszystkich modyfikacji typu egr, dpf itd podchodzę z rezerwą bo uważam że jak konstruktor wsadził to dopóki działa to zostawię ale klapki - od razu won. Jeżeli coś ma sprawić że niezależnie od ciebie i sposobu w jaki dbasz o autko rozwala ci motor powodując koszty i to duże to po co to trzymać. Niestety dwóch już nie było ale motor działa więc może wywalili je wcześniej. Współczuję i dalszej bezawaryjnej jazdy życzę.
Czy zaślepienie całkowite EGR eliminuje możliwość urwania klap? (teoretycznie nowej sadzy już nie będzie przybywało na klapach)
Mnie w niedziele wywaliło kontrolke silnika a że byłem jakie 50 kilometrów od domu postanowiłem zajechać pod dom na szczęście nic się nie stało zszedłem z kompem i okazało się że klapy wysypało.
Wysłane z mojego HTC One przy użyciu Tapatalka
A jak sprawdzic MESem czy wywaliło klapy? Swoją drogą miałeś dużo szczęścia.
Panowie z moją Cromką niezła sprawa wyszła, załatwiłem mechanika do usunięcia klap a on wpioł się swoim kompem i mu wyszło że zatkany jest dpf, wymusił wypalanie skasował mnie 30 zeta i auto odstawił mnie na zot.
Wysłane z mojego HTC One przy użyciu Tapatalka
Wpinasz się kablem i wchodzisz w błędy silnika
Wysłane z mojego HTC One przy użyciu Tapatalka
Zapchany DPF bo klapy rozsypane. Prawdopodobnie moja cromka miala taka przypadlosc zanim kupilem.
Witam odkopie temat.
Moja Cromka 1.9 16v z 2005 ma metalowy kolektor. Problemy jakie dało się zauważyć to:
-na zimnym silniku nierówna praca, obroty skakały między ok. 800 a 1000
-but w podłogę, czarna chmura za autem
-słabszy motor, to nie ma 150 KM
Po lekturze postów zapadła decyzja nieusunięcie. Mechanik krzyknął 500zł z robocizną bo tam jest roboty na cały dzień, a termin za dwa tygodnie. Mając elerna postanowiłem sam się za to zabrać. Faktycznie opisy w tym programie są świetne. Wyciągniecie trwało ok 6 godz. dolot do mechanika usunął, zaślepił i składanie. Lecz zrobiłem jeden błąd, nie zablokowałem rozrządu. Dzięki uprzejmości tego mechanika i jego 10 min czasu (naprawdę tyle potrzebował na ponowne ustawienie wszystkiego) auto odpaliło. Teraz wrażenia po usunięciu klap wirowych:
-odpalenie auta zimnego po nocy, obroty stabilne
-pedał w podłogę, ani grama dymku (nie wiem czy to nie po tym, że wszystko dokładnie wyczyszczone EGR, Przepustnica, Dolot
-przyśpieszenie o dużo lepsze
-spalanie, to jest do testowania lecz już widzę, że na chwilowym pokazuje mniejsze wartości.
Tak więc reasumując, jeśli Ktoś ma opory co do usunięcia to bardzo polecam ten zabieg.
masz może zdjęcia kolektora, jak wyglądał przed czyszczeniem?
Nie zapomniałem fotki porobić, ale "sadzy" było dużo
Wysłane z mojego LG-D855 przy użyciu Tapatalka
CzarnyGD
15-03-2017, 16:35
Jak będę pamiętał to wrzucę swoje, ale w tym temacie ludzie też wrzucali zdjęcia:http://fiatklubpolska.pl/croma-446/sprawdzenie-kolektora-ssacego-1-9-16v-150-km-mtj-14808/7
Powered by vBulletin™ Version 4.2.5 Copyright © 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.