PDA

Zobacz pełną wersję : Stilo 1.9 JTD-M 150KM - wskazówki przedzakupowe



slavko17
27-07-2016, 10:48
Witajcie kochani,

Ostatnio kumpel, gdy usłyszał że chcę sobie kupić autko, zaproponował mi żebym się rozejrzał za Fiatami Stilo. Powiedział że to wygodne, dynamiczne samochody w dodatku tanie i mało awaryjne. No i owszem, rozejrzałem się trochę i trafiłem na wersję 1.9 JTD-M 150KM Dynamic, 3-drzwi z 2006 roku. Zakochałem się w tym aucie od razu, ale zanim jeszcze polecę wydawać cebuliony postanowiłem zapytać ludzi doświadczonych w użytkowaniu tego modelu o jakieś rady, przede wszystkim na co zwrócić uwagę jak już będę wóz oglądał, o co pytać sprzedawcę czy może od razu prosić o możliwość podjechania do ASO i sprawdzenia tam wszystkiego? (Swoją drogą, ile by to mniej więcej kosztowało?) 175tys przebiegu - chyba trochę mało jak na 10-letniego diesla?

Naczytałem się też o urywających się klapach wirowych w tych silnikach i kosztach związanych z jego remontem gdy do tego dojdzie - jak temu zapobiec? Jak ewentualnie poznać przed zakupem auta że już doszło do awarii, lub jest ona blisko?



Pozdrawiam
Sławek

cenioormo
27-07-2016, 11:24
Na kompa do aso...niech sprawdzą datę zaprogramowania sterownika, ma być data zaprogramowania 2005r. Jeśli jest inna to najprawdopodobniej masz kręcony licznik, ma się mniej więcej zgadzać odo body(tolerancja 10%), podeślij zdjęcia lub link, normalne przebiegi dla stilo w tych rocznikach to już około 300tyś, na perełki z niemiec nie ma co liczyć.... klapy wirowe się po prostu wywala, jak to zrobić poczytaj na necie. Chyba nagram filmik o stilo, dużo jest takich pytań na forum :)
Jeśli chcesz to podeślę ci zdjęcia mojego stilacza z 2005r z pewnym przebiegiem 270tyś i sobie porównasz(chyba że handlarz odpicował pod sprzedaż).

slavko17
27-07-2016, 11:35
To to autko mnie zainteresowało: Używane Fiat Stilo - 13 500 PLN, 174 000 km, 2006 - otomoto.pl (http://otomoto.pl/oferta/fiat-stilo-jedyny-taki-w-polsce-150ps-klimatronic-alu-kola-zimowe-zamiana-ID6yll8t.html#8d7023882b)

Znalazłem też jeszcze jedno, przebieg... 140 tysięcy :D Stilo JTD RACING Szwajcar ZAREJSTROWAN netto 11788 (6363232408) - Allegro.pl - Więcej niż aukcje. (http://allegro.pl/show_item.php?item=6363232408#thumb/4)


A zdjęcia, jeśli to nie problem, chętnie obejrzę :)

boch
27-07-2016, 11:36
Przebieg sprawdzisz w ASO. Poproś o wydruk przebiegu z deski rozdzielczej oraz drugi z centralki silnika (odometr). Powinny się mniej więcej zgadzać, dopuszczalny jest niewielki błąd w granicach 6%. Możesz to również zrobić samodzielnie programem Multiecuscan, najlepiej jakbyś złapał kontakt z posiadaczem Stilo z forum klub stilo, który odpowiedni kabel (ELM 327 USB) i oprogramowanie będzie posiadał. Przy okazji wykonać "skan DTC" w poszukiwaniu błędów centralek.
Co do klap wirowych - ciężki temat. Jeśli auto miało poważną awarię klap wirowych kuleć będzie kompresja na danym cylindrze, w który dostała się urwana klapka. Nie licz, że handlarz lub poprzedni właściciel się do tego przyzna. Możesz jedynie sprawdzić parametry przez soft, ale trzeba to w miarę ogarniać dlatego przydałby się posiadacz Stilo tej wersji silnikowej. Słyszałem, że serwisy Bosch dysponują odpowiednim urządzeniem diagnostycznym FSA 740 m.in. do pomiaru kompresji.
Profilaktyka związana z klapami to okresowe czyszczenie kolektora dolotowego z nagaru, który tworzy się ze spalin przepływających z EGR. Najbardziej zarastaniu nagarem sprzyja jazda w trybie miejskim na krótkich odcinkach. Niektórzy EGR zaślepiają, co oczywiście może spowodować problemy na przeglądach okresowych. Dowiedz się jeszcze czy auto posiada/posiadało filtr cząstek stałych (DPF).

jaro190
27-07-2016, 11:51
przy tym silniku przód auta będzie nisko co za tym idzie uważać trzeba na krawężniki - siadające sprężyny , błędy poduszek powietrznych - wystarczy poprawić styki a pod fotelami przerobić wtyczki, newralgicznym podzespołem jest skrzynka bezpieczników koło akumulatora - musi posiadać osłonę, co jakiś czas można ją rozebrać na czynniki pierwsze i wyczyścić, alternator potrafią pękać i wypalają się mostki prostownicze, czasami kończy się sprzęgiełko jednokierunkowe w kole pasowym alternatora - ważne aby osłona pod silnikiem była co przedłuża jego żywotność, co do kolektora dolotowego i klap wirowych to można te klapy wywalić a otwory po nich zaślepić - sterownik klap się odpina nie trzeba go usuwać programowo, zawór egr jak najbardziej do usunięcia i wyprogramowania z mapy komputera, przy tym silniku i mocy trzeba zwrócić uwagę na stan półosi i przegubów, z manualną skrzynią biegów koło dwu masowe, o automacie w jtd nie słyszałem w benzynach jest skrzynia półautomatyczna i ona stwarza problemy, na koniec awarie z centralnym zamkiem - brak reakcji na otwieranie i zamykanie z pilota dość częsta przypadłość - można to przerobić dokładając zewnętrzną centralkę sterowania zamkiem pod oryginalne - minus taki że masz dodatkowy pilot przy kluczyku, klimatronik - potrafią paść sterowniki klap nawiewu, to takie najbardziej spotykane usterki i nie koniecznie muszą wystąpić we wszystkich stilo, sam jeździłem ponad 3 lata stilo mw 115 kM i autko spisywało się świetnie mimo jakiś niewielkich usterek, obecnie mam cromę z silnikiem właśnie 150kM po usunięciu egr-a

slavko17
27-07-2016, 11:59
Co do klap wirowych - ciężki temat. Jeśli auto miało poważną awarię klap wirowych kuleć będzie kompresja na danym cylindrze, w który dostała się urwana klapka. Nie licz, że handlarz lub poprzedni właściciel się do tego przyzna. Możesz jedynie sprawdzić parametry przez soft, ale trzeba to w miarę ogarniać dlatego przydałby się posiadacz Stilo tej wersji silnikowej. Słyszałem, że serwisy Bosch dysponują odpowiednim urządzeniem diagnostycznym FSA 740 m.in. do pomiaru kompresji.
Profilaktyka związana z klapami to okresowe czyszczenie kolektora dolotowego z nagaru, który tworzy się ze spalin przepływających z EGR. Najbardziej zarastaniu nagarem sprzyja jazda w trybie miejskim na krótkich odcinkach. Niektórzy EGR zaślepiają, co oczywiście może spowodować problemy na przeglądach okresowych. Dowiedz się jeszcze czy auto posiada/posiadało filtr cząstek stałych (DPF).

No właśnie, te klapy wirowe najbardziej mnie martwią... Rozumiem że to przypadłość tylko silników o mocy 150KM? Bo jeśli tak to w tej sytuacji chyba lepiej odpuścić sobie te dodatkowe 10KM i poszukać czegoś ze 140. Tam wyżej podesłałem linki do aut które mnie zainteresowały. O tego DPFa zapytam :)

lorak06073
27-07-2016, 14:06
Jezeli klimatronik to częste problemy z aktywatorami. Po za tym jak ktos wspomnial problemy z klapkami wirowymi w kolektorze ssącym. Jeżeli jestes zainteresowany tym modelem to rozważ wizytę u tunera. Usuwasz klapy, egr i robisz remap. Wyjściowo ~180\190 KM i 380\400 Nm. Postrach szos :D

boch
27-07-2016, 14:30
Jeśli chodzi o silniki diesla w Stilo, to tylko wersje 150 konne posiadały klapy wirowe. Z nowszych silników oprócz 140stki masz jeszcze do wyboru wersję 120 konną (280Nm). Za zaoszczędzone pięniądze można ją zaczipować na niuton jak w wersji 150 konnej (320Nm). Zdaje się, że obie wersje silnikowe posiadają takie samo koło dwumasowe.

slavko17
27-07-2016, 15:30
Aha, rozumiem. Znalazłem ładną 140-stkę, z 2004 roku, z chyba autentycznym przebiegiem (306 tys). Chipować raczej nie będę, nie ma dla mnie większej różnicy czy to 140 czy 150 kucy ;)

mlodybe
27-07-2016, 16:16
Ja ma starsze Stilo jtd 115KM z 2002r autentyczny przebieg 350k km.

Książka serwisowa ASO do 2008r - przebieg 109k km. W 2006r samochód pierwszy raz zmienił właściciela. Przebiegi roczne do tego czasu to ok 20k km. Samochód zmienił potem właściciela w 2012r miał przebieg ok 260-270k km. Właściciel od którego wziąłem auto jeździł nim głównie po europie (jazda miejska może 10%). W aucie zrobiłem tylko turbo, rozrząd i hamulce. Samochód nie dymi. Znajomek który ma Skode TDI 105KM z przebiegiem 180K km z 2004r juz zmieniał wtryski, dwumase, turbo. Turbina była już wymieniana przynajmniej po raz drugi.

Tak wiec nie ma co sie podniecać przebiegiem tylko trzeba patrzeć na stan techniczny.

slavko17
27-07-2016, 16:28
@mlodybe,

No tak, jasne że nie ma co się sugerować przebiegiem, ale oprócz tego jest też lista rzeczy które w aucie zostały zrobione, należy do nich komplet sprzęgła z kołem dwumasowym, wahacze przednie, przepływomierz, alternator, rozrząd (choć i tak wymienię rozrząd samodzielnie) i miejmy nadzieję że sprzedawca będzie potrafił te naprawy udokumentować. Ale oczywiście - nic na siłę nie będę kupował dopóki się nie upewnię że jest wszystko okej ;)

P.S. Twój podpis mnie rozwalił :D

mlodybe
27-07-2016, 20:04
THX.

Na rozrządzie nigdy nie oszczędzaj.

slavko17
15-08-2016, 18:28
Ludziska, kupiłem Stilówkę :) Rocznik 2005, 1.9 JTD 140KM.

Pytanie mam, bo muszę wymienić rozrząd (wiadomo). Czy ten zestawik: Rozrząd +pompa wody INA Fiat Stilo 1,9JTD Multijet (5207336044) - Allegro.pl - Więcej niż aukcje. (http://allegro.pl/rozrzad-pompa-wody-ina-fiat-stilo-1-9jtd-multijet-i5207336044.html) będzie okej? Słyszałem że INA to b. dobra firma, jakie Wy macie doświadczenia?

Do tego jeszcze, jakiej firmy filtry (wszystkie) polecacie?

Pozdrawiam

irekw
15-08-2016, 21:13
[QUOTE=slavko17;248500]Ludziska, kupiłem Stilówkę :) Rocznik 2005, 1.9 JTD 140KM.


gratulacje

cenioormo
16-08-2016, 11:58
Co do rozrządów to zdania są podzielone i każdy jeździ na czym innym :) ja osobiście mam teraz założone pasek conti pompa dolza napinacz i rolka dayco. Jak narazie problemów nie ma.
Olej do jtd-ka najlepszy chyba do naszych silniczków to Motul x-cess, valvoline, liqy moli (czy jak to się tam pisze) testowałem wszystkie 3 i najciszej silnik chodził na valvoline max life. Jeśli chodzi o skrzynie to tylko Mutul Gear 300
Co do filtrów to ja ładuję Knecht(paliwko); Knecht,Mann(powietrze),Bosch(olej), kabinowy to wszystko jedno ważne że z węglem. No i pamiętaj że wymiana oleju co 10Tyś. U mnie jak kupiłem autko to miałem sporo osadu brązowego, nie robiłem płukanek czy coś podobnego, po prostu lałem zawsze dobry olej co 10tyś i teraz robiąc rozrząd i ściągając pokrywę, silnik w środku był idealnie czysty.

boch
16-08-2016, 12:02
Z tym olejem do skrzyni to nie do końca masz rację. Najlepiej stosować olej oryginalny, taki jaki zaleca instrukcja. Z mojego doświadczenia powiem tak - póki nic się ze skrzynią niedobrego nie dzieje oleju przekładniowego NIE RUSZAĆ!

slavko17
16-08-2016, 12:13
Co do rozrządów to zdania są podzielone i każdy jeździ na czym innym :) ja osobiście mam teraz założone pasek conti pompa dolza napinacz i rolka dayco. Jak narazie problemów nie ma.
Olej do jtd-ka najlepszy chyba do naszych silniczków to Motul x-cess, valvoline, liqy moli (czy jak to się tam pisze) testowałem wszystkie 3 i najciszej silnik chodził na valvoline max life. Jeśli chodzi o skrzynie to tylko Mutul Gear 300
Co do filtrów to ja ładuję Knecht(paliwko); Knecht,Mann(powietrze),Bosch(olej), kabinowy to wszystko jedno ważne że z węglem. No i pamiętaj że wymiana oleju co 10Tyś. U mnie jak kupiłem autko to miałem sporo osadu brązowego, nie robiłem płukanek czy coś podobnego, po prostu lałem zawsze dobry olej co 10tyś i teraz robiąc rozrząd i ściągając pokrywę, silnik w środku był idealnie czysty.

Dzięki serdeczne za odpowiedź. :) Zatem już mniej więcej wiem co kupić, ten zestaw rozrządu wezmę, zobaczymy co z tego wyjdzie. Zapomniałem właśnie zapytać też o oleje, fajnie że o tym napisałeś.

Pozdrawiam

(Automat) Autor dopisał treść. Post został scalony.

@boch, a w jaki sposób poznać że olej w skrzyni może być już zużyty? Bo np w moim aucie czasami wsteczny ciężko wchodzi, trzeba wtedy dwie lub trzy próby żeby weszło.

boch
16-08-2016, 13:18
Jak rozpoznać, nie wiem. Dla niektórych wyznacznikiem jest rocznik lub przebieg pojazdu. Generalnie w instrukcjach obsługi nie znajdziesz informacji nt wymiany oleju w skrzyni biegów. Producent raczej tego nie przewidział, z czym oczywiście polemizują użytkownicy for internetowych, którzy w swoich wpisach zalecają wymianę oleju przekładniowego co 5 lat. Tymczasem byłem świadkiem rozmowy klienta w serwisie VW, gdzie klient upierał się żeby wymienić olej w skrzyni. Pracownik serwisu odpowiedział, że oleju przekładniowego się nie wymienia, co najwyżej uzupełnia. Reasumując - byłbym ostrożny z wymianą oleju w skrzyni, tym bardziej, że w dokumentacji Fiata są małe nieścisłości w zaleceniach. Do bodajże 2005 roku był to olej Tutela ZC Synth 75w80 (GL-5), a od roku 2006 Tutela Technyx 75w85 (GL-4+).Problem ze wstecznym to czasami TTTM (Ten Typ Tak Ma), ewentualnie pierwszy objaw kończącego się sprzęgła. Ja w swoim Stilo większych problemów ze wstecznym nie mam. Raz na 100 zdarzy mi się wrzucić go na 2 razy.
A powiedz mi jeszcze jak wchodzą pozostałe biegi? Bo u mnie haczą (bez zgrzytania) i nie mam pojęcia co to może być. Co mechanik to inna diagnoza, począwszy od sprzęgła i dwumasy, a skończywszy na "wyboczeniu" kół zębatych skrzyni biegów. Pół biedy, że te skrzynie (pięciobiegowa Getrag C605) są tanie jak barszcz...

slavko17
16-08-2016, 13:29
Pozostałe biegi od 1 do 6 wchodzą lekko, nic nie haczy, nie zgrzyta ani się nie kleszczy. :) Dlatego chyba narazie nie będę tego ruszał, a ewentualnych problemów będę się doszukiwał w sprzęgle.


Pozdrawiam

cenioormo
16-08-2016, 15:38
Olej w skrzyni jak najbardziej zaleca się wymienić, świadomość użytkowników na ten temat jest już duża, rozmawiałem nawet o tym z dobrym mechanikiem. Zaleca się wymianę co 60tyś, to jest olej jak każdy inny i z czasem traci swe wartości. Koszt niewielki bo 2L oleju to ~110zł. Nie wiedzieć czemu producenci nie zalecają wymiany oleju w skrzyni tylko dolewka, dla mnie to jakiś żart, ciężko poznać po kolorze, może jest trochę ciemniejszy.Akurat Motul Gear 300 spełnia wszelkie wymagania producenta, dużo kolegów z forum bryka na tym oleju i sobie chwalą. Co do wstecznego, to zasada jest taka aby wbijać go na stojącym w miejscu aucie(ale to raczej wiesz), przyczyn możesz mieć wiele...synchronizatory, pompka, sprzęgło, wysprzęglik, docisk i cholera wie co jeszcze...jeśli wszystkie inne biegi wchodzą dobrze to ja bym się nie przejmował za bardzo. Sprzęgło możesz sprawdzić w każdej chwili, zaciągasz hebel ręczny...następnie wbijasz 1 i starasz się spalić kapora...jak silnik się kręci a koła stoją to masz sprzęgło i docisk do wywalenia. Dwumasa to samo, jedziesz sobie na 5 biegu...trzymiesz 1000obrotów i nagle but bez redukcji...jak nie telepie tylko normalnie przyspiesza to jest gites, jak nie to dwumasa razem z całą resztą do wymiany.

Co do haczenia biegów. Sprawdziłbym pompkę sprzęgła i czy nie jest zapowietrzone sprzęgło. Innej rady nie mam :(