PDA

Zobacz pełną wersję : Prychanie/parskanie po odjęciu gazu



maciekpt
15-03-2016, 11:02
Witajcie,
od jakiegoś czasu moje auto zaczęło prychać :) no i zaczyna mnie trochę niepokoić ten dziwny dźwięk.
Słychać go podczas jazdy na 3. biegu (a może to jeszcze 2.?), pod obciążeniem (np. wyjazd pod wzniesienie), w okolicach 2000-2200 obrotów i po nagłym, całkowitym odjęciu gazu.
Słychać wtedy dość wyraźne "pyr pyr". Nie słyszę tego na innych biegach/prędkościach ale nie wykluczam, że wtedy też występuje (może jest za głośno, żeby było słychać akurat ten dźwięk). Również nie za każdym razem słychać.
Trochę to przypomina dźwięk jaki wydaje powietrze odbijające się od zamkniętej przepustnicy przy uszkodzonym zaworze upustowym w silnikach VAG 1.8T. Tak jak na tym filmie: https://www.youtube.com/watch?v=0Lo7NIN78A0 (od 8. sekundy).
Innych objawów nie ma, auto jeździ normalnie. Błędów w MESie nie ma.
BTW w naszych silnikach jest jakiś zawór upustowy?

stevenek
15-03-2016, 17:25
Kolego, nie tak dawno był temat o tym. Z resztą rownież w nim się udzielałeś. Jak pisałem w tamtym temacie, u mnie również to występuje, przy czym często lekko poszarpuje przy tym "prychaniu". Dźwięk niemal identyczny jak na na filmiku, który wstawiłeś, tylko cichszy. Ktoś w poprzednim temacie pisał o zaworze EGR, który po wpływem ciśnienia puszcza. Próbowałeś go może zaślepić na chwilę? Ja narazie cierpię na całkowity brak czasu więc się za to nie brałem, ale chodzi mi to po głowie.

maciekpt
15-03-2016, 17:41
Racja, było coś w jakimś wątku i chyba coś tam nawet pisałem. Problem jest taki, że u mnie EGR od dwóch lat jest zaślepiony. Nie ma też klap wirowych ani DPFa. A to prychanie pojawiło się stosunkowo niedawno.

maka131
15-03-2016, 18:03
Wykręć i obejrzyj EGRa, może coś tam się przy nim wydarzyło. Robota zajmnie chwilę a bedziesz mógł wyeliminować go jako podejrzanego.

maciekpt
15-03-2016, 18:16
Kurde, no tak chyba zrobię.
BTW ma ktoś może jakiś fajny schemat do silnika 1.9 w Cromie? Miałem coś takiego jak poniżej we wcześniejszym aucie i bardzo ułatwiało wszelkie prace :) 1.8T benzyna miałem opykany a teraz jestem jak świeżak, tym bardziej, że to pierwszy diesel.
23041

(Automat) Autor dopisał treść. Post został scalony.

Coś niezbyt duży obrazek mi się wkleił:
23042

maka131
15-03-2016, 22:29
a pobrałeś już tego eLerna

eLearn Fiat Croma PL - Downloads - Fiat Klub Polska (http://fiatklubpolska.pl/download/plik/848)

może tutaj coś jest

maciekpt
16-03-2016, 07:59
Tak, eLearn mam od dawna ale nie udało mi się tam znaleźć schematu :\

CzarnyGD
23-03-2016, 09:56
Ten dźwięk (z filmiku) mocno przypomina odgłos turbiny która zostaje wyhamowana przez przymknięcie przepustnicy. W dieslach nie powinno mieć to do końca miejsca, ponieważ przepustnica jest stale otwarta (przymykana jest tylko w celach wspomagania EGR), a za pracę turbiny odpowiadają łopatki zmiennej geometrii.

Tak mi się wydaje przynajmniej... :)

Przyjrzałbym się zaworowi sterowania łopatkami.

maciekpt
23-03-2016, 10:11
Tak, ten film to dokładnie efekt, o którym piszesz czyli wyhamowanie turbiny spowodowane cofnięciem sprężonego powietrza po zamknięciu przepustnicy (takie powietrze powinno być wypuszoczne przez zawór uspustowy ale w wyniku jego awarii tak się nie stało).
W dieslu przepustnica służy do czego innego, tak jak piszesz, a o czym dowiedziałem się stosunkowo niedawno :)
Zawór sterowania łopatkami? Który to? Jak go znaleźć?

pezet3
23-03-2016, 10:19
Tak, ten film to dokładnie efekt, o którym piszesz czyli wyhamowanie turbiny spowodowane cofnięciem sprężonego powietrza po zamknięciu przepustnicy (takie powietrze powinno być wypuszoczne przez zawór uspustowy ale w wyniku jego awarii tak się nie stało).
W dieslu przepustnica służy do czego innego, tak jak piszesz, a o czym dowiedziałem się stosunkowo niedawno :)
Zawór sterowania łopatkami? Który to? Jak go znaleźć?
To jest ten zawór co idą od niego węże podcisnienia, jeden do gruchy geometrii turbo drugi do vacum. Jest na przed nim pasie ustawiony.

CzarnyGD
23-03-2016, 10:23
W dieslu przepustnica służy do czego innego, tak jak piszesz, a o czym dowiedziałem się stosunkowo niedawno :)

Warto dodać, że w dieslach z przepustnicą elektroniczną (tzw. drive by wire). W klasycznych dieslach przepustnica sterowana jest podciśnieniem (wężykiem z podciśnieniem, podobnie jak serwo i łopatki turbiny) i jest albo otwarta albo zakmnięta.

maciekpt
23-03-2016, 10:24
Dzięki. To chyba to:
23098

Muszę to pospradzać bo może jakaś wredna kuna znowu robi mi "kawały. Mimo elektronicznego odstraszacza, który mam od kilku lat w różnych autach, niedawno znalazłem całą kromkę chleba pod maską no i ślady łapek.

maciejka38
23-03-2016, 16:31
U mnie jest identyczny dźwięk :) auto jeździ normalnie to nie ruszam co by nie zepsuć.

maciekpt
24-03-2016, 07:54
Jakby tak było wcześniej to pewnie bym nie zauważył. To słychać od niedawna

SAR37
26-03-2016, 17:24
Muszę to pospradzać bo może jakaś wredna kuna znowu robi mi "kawały. Mimo elektronicznego odstraszacza, który mam od kilku lat w różnych autach, niedawno znalazłem całą kromkę chleba pod maską no i ślady łapek.
To witaj w klubie:lol: Widać kuny bardzo lubią Gród Kraka;-)
U mnie - na szczęście - kuna nie zrobiła szkód ale pod maską znalazłem wysuszony szkielet gołębia i pełno piórek...

maciekpt
27-03-2016, 01:32
To wczoraj wyciągnąłem spod maski:
23119

Ogólnie to sprawdziłem EGR (Był czysty, tylko trochę sadzy; zaślepiony blaszką z 4 otworami od strony przepustnicy i całkowicie od dołu, od wydechu), przepustnicę (gdyby ktoś się zastanawiał to ona jest w pozycji otwartej przy braku zasilania) i czujnik ciśnienia (raczej czysty, tylko trochę zaolejony). Oczywiście wszystko wyczyściłem. To dziwne parskanie dalej występuje.
Jest jakiś sposób na sprawdzenie tego zaworu od sterowania zmienną geometrią?

Damn
11-12-2016, 02:08
Czy ktoś poradził sobie z tym problemem? U mnie też występuje ten objaw i, jako że to mój pierwszy prywatny diesel oraz świeżo zakupione auto, zaczynam obawiać się, czy nie zniszczę silnika, jeśli tego nie naprawię. Tylko jak się pozbyć tego ustrojstwa?

greg81x
11-03-2018, 16:16
Witajcie, Prośba o inf. czy temat rozwiązaliście ? Ponieważ sam z tym się borykam, sprawdzona turbina (podobno ok) wymieniony zawór sterujacy łopatkami, egr wymieniałem jakieś 30tys.km temu, pozniej czyszczony ....co można jeszcze sprawdzić?