Zobacz pełną wersję : Niewłaściwe wskazania stanu paliwa Doblo II
bartek_asik
09-02-2016, 01:01
Witajcie, świeżo po zakupie dopieszczam mojego Doblo, mam następujący problem:
Auto wskazuje przez prawie cały czas 100% stanu paliwa mimo, że go ubywa, stan maleje poniżej połowy zbiornika i poprzedniemu właścicielowi zgasł w okolicy 1/4.
Czy ktoś miał podobny przypadek? Wina Zegarów? Modułu nadwozia? Pływaka?
Ma ktoś może dostęp do schematu gdzie idzie najpierw sygnał z pływaka - do body czy zegarów?
Teoretycznie może to być wina kalibracji (np wymiana tego co siedzi w zbiorniku na niekoniecznie właściwy model, albo bez kalibracji BCM-> body), ale częściej zdarza się że przy wyjmowaniu pompy ktoś wygnie ramię na którym jest pływak. Jeśli dobrze pamiętam (ze swojej walki z tym wynalazkiem) prawidłowe położenie pływaka na wyjętej pompie jest "pół palca" powyżej spodu tego plastikowego czegoś (pojemnika/filtra). Wtedy wskaźnik pokazuje mniej więcej to co trzeba, a rezerwa wystarcza na paredziesiąt kilometrów. Podobno fabrycznie ma być równo z podstawą, w życiu nie widziałem "nieruszanego" czujnika poziomu więc pewności nie mam (nie wiem czemu zawsze muszę poprawiać po kimś, chyba mnie cygan przeklął).
bartek_asik
09-02-2016, 18:32
Dzięki za odpowiedź, zapomniałem dodać, że diagnozowałem go Launchem X431 i nigdzie w modułach nie znalazłem parametru Fuel Level, dopiero po generic'u znalazł "gdzieś" te wskazania i pokazał 58% a na desce nadal 100%. Wnioskuję zatem, że wskazania pływaka mogą być dobre, tylko pytanie czy Lauch widział body czy zegary... dlatego interesowało by mnie jak przebiega kolejno sygnał, ale pompę z pływakiem i tak przy czasie sprawdzę ;)
po generic'u znalazł "gdzieś" te wskazania i pokazał 58% a na desce nadal 100%
OK, to już jest jakiś trop.
OBD II jest obsługiwane przez BCM (body computer) - w trybie "generic" tester X431 sprawdza tylko to co jest zgodne z OBD i tylko to "widzi". A informację dostaje z BCM, gdzie wchodzi sygnał z czujnika poziomu. Czyli do tego miejsca jest dobrze, bo komputer (BCM) "wie" że poziom paliwa jest 58% i tą informację przekazuje do interfejsu OBD.
Pozostaje pytanie dlaczego nie wysyła takiej samej informacji do wskaźnika. Albo dlaczego wskaźnik pokazuje coś innego. Bo może być tak, że BCM wysyła informację poprawną ale SPRAWNY wskaźnik mimo to pokazuje coś innego! Dzieje się tak, ponieważ wskaźniki mają opcję kalibracji (czyli dopasowanie tego co widać do tego co komputer "wie" że jest), dlatego zanim wskaźnik cokolwiek pokaże jest/może być uwzględniona poprawka na błąd samego wskaźnika (który jest stosunkowo prostym urządzeniem elektromechanicznym mającym z założenia spory rozrzut parametrów i błąd wskazań, co kompensuje komputer).
I teraz ta poprawka może być robiona przez procesor w samym zespole wskaźników, albo przez BCM/ECM czy co tam w danym modelu samochodu wysyła dane do tablicy. Ale to są procedury producenta auta, jego rozwiązania techniczne i patenty, przeważnie diagnostyka z poziomu OBD II nie ma dostępu do tego co pokazują zegary tylko do "czystych danych" (z czujników albo komputera zarządzającego silnikiem). Kalibracji przeważnie też nie ma, chyba żeby była - diagnoskopy mogą mieć oprogramowanie które "zna" dodatkowe procedury serwisowe specyficzne dla producenta i umie je wykorzystać (ale to "opcja" a nie bazowa funkcjonalność skanera OBD).
Nie znam możliwości X431, na początek szukał bym czy widzi wskaźniki jak osobny moduł (bo to jest osobny komputer w twoim przypadku) i czy ma opcje programowania/korekty wskazań. Jeśli nie, to szukał bym urządzenia które "zobaczy" te nastawy. Wiem że FIAT Examiner pozwala na zabawę wskaźnikami, w firmowym Qubo (aka Fiorino III) mieliśmy nieustający problem ze wskazaniami temperatury i serwis namiętnie "kalibrował" wskaźnik Examinerem (aż w końcu zostali opier ten tego i wymienili zegary). Druga opcja to korekty robione na poziomie BCM, co jest rozwiązaniem rzadziej stosowanym ale występującym (również we fiatach).
Z Doblo mam mało czynienia, nigdy nie musiałem szukać rozwiązania identycznego problemu, co wiem to napisałem.
bartek_asik
10-02-2016, 22:44
Dzięki za tak obszerną odpowiedź! Czyli wszystko wskazuje na zegary.. przy czasie zajrzę jeszcze do BCM'a na wyjścia (kiedyś pamiętam, że zdarzały się podobne problemy na komunikacji przez problemy z pinami na wyjściu z modułu) jak nic nie znajdę, będę drążył temat z zegarami ;)
bartek_asik
21-03-2016, 09:01
Witam, temat rozwiązany!
Nie chciało mi się wierzyć, ale zajrzałem do zbiornika... okazało się , że poprzednik poprzednika (bo niby poprzedni właściciel kupił też to auto z problemem wskazania paliwa) musiał uderzyć spodem auta w zbiornik paliwa! Kosz pompy był połąmany a pływak pływał sobie luźno po powierzchni tafli paliwa... zatem był ciągle pełen :lol: Nie chciało mi się w to wierzyć, ponieważ Launch pokazywał w BCM'ie inną wartość niż na desce co mogło by świadczyć o złym wskazywaniu tylko przez licznik ;) Morał - nie wierzyć diagnostyce po Generic OBD ;)
Szukam dziś kosza z pompą lub samego kosza - moje pytanie, czy w wersji 1.3 - 1.6 i 2.0 kosze z pompą lub same kosze w zbiorniku są takie same?
Poniżej zdjęcia znaleziska ;)
http://s5.ifotos.pl/mini/pompajpg_swsqese.jpg (http://ifotos.pl/z/swsqese/)
http://s5.ifotos.pl/mini/pompa-2jp_swsqesw.jpg (http://ifotos.pl/z/swsqesw/)
http://s10.ifotos.pl/mini/pompa-3jp_swsqess.jpg (http://ifotos.pl/z/swsqess/)
ePer wskazuje, że 1.6 i 2.0 mają te same zbiorniki paliwa (pompa jest integralną częścią). 1.3 ma inny już numer zbiornika.
Zatem patrząc na to musisz szukać od 1.6 lub 2.0.
bartek_asik
21-03-2016, 17:05
Wielkie dzięki! Dziś zaczynam poszukiwania ;)
Powered by vBulletin™ Version 4.2.5 Copyright © 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.