PDA

Zobacz pełną wersję : Przeciek oleju - zapach w kabinie



Lucek_
09-11-2015, 12:28
Chciałem założyć nowy związany z efektem który zaobserwowałem po zakupie auta, ok 1,5 roku temu. Wiem że temat ten był poruszany czasami w innych wątkach ale postanowiłem założyć nowy temat, który może stanowić podsumowanie problemu. Z tego co widzę wiele usterek w silnikach fiata powtarza się u innych użytkowników. Ich wiedza może być przydatna w naszej diagnozie i ew naprawie.

Problem dotyczy lekkiego zapachu sadzy w kabinie samochodu. Dodam że nie jest to zapach spalin diesla takich jak z rury wydechowej a raczej jak sadza/szlam z kominka/komina. Mam silnik 150 kM, przebieg 164 tyś km, rocznik 2008. Zapach pojawia się czasami przy uruchomieniu zimnego silnika (co wskazuje na ew przedmuchy) oraz czasami w czasie jazdy na ciepłym silniku (może jednak przeciek - kapanie oleju na gorące części silnika). Jest bardzo słaby ale jednak wyczuwalny i pojawia się jakby losowo.

Zrobiłem kilka zdjęć tylnej cz. silnika od strony kabiny. Widać tam przeciek czarnego oleju silnikowego który kapie i rozbryzguje się na rurki i połączenie silnika ze skrzynią. Dodam że oleju nie ubywa znacząco (sygnał o niskim poziomie oleju pojawił się ok 3 mm nad dolnym wskazaniem bagnetu po 15 tyś od poprzedniej wymiany, tak więc zużycie było ok 0,7 l/15 tyś km). Oleju dużo się nie wydostaje bo nie ma śladów na kostce. Zastanawiam się skąd ten olej się wydostaje.
1. Pierwsze przypuszczenie że olej spływa z połączeń gumowej rurki (odpowietrzenie pokrywy klawiatury) i następnie kapie (rozbryzguje się przy szybkiej jeździe) na dolne rurki i gorące elementy silnika. Ta gumowa rura z odmy wygląda na całą (przynajmniej przy pobieżnym obejrzeniu). Ślady oleju są na jej zakończeniach.
2. Może są przedmuchy z kolektora dolotowego (czasem czuć zapach przy rozruchu zimnego silnika). Jednak wczoraj podłożyłem pod zawór EGR czystą białą chusteczkę i uruchomiłem na chwilę silnik na postoju. Żadnych śladów przedmuchiwanego oleju (ani podmuchów wyczuwanych ręką nie było).
3. Może olej wydostaje się z zaworu EGR? (jest mokry od spodu) Ta opcja jest chyba najmniej realna bo ślady oleju są tez nieco powyżej EGR-a (zmienionego zresztą po 3 latach eksploatacji samochodu przez poprzedniego właściciela).

Co na ten temat sądzicie? Proszę o poradę oraz ew wskazówki jak można tą nieszczelność usunąć.

216152161621617

CzarnyGD
09-11-2015, 13:44
Na moje, to jest olej który wydostaje się przez przepustnicę. Olej w dolocie bierze się z odmy (jest to raczej mgiełka olejowa). Zaolejone powietrze spod pokrywy zaworów trafia do seperatora oleju, a następnie jest zasysane do turbo i dalej przez IC do kolektora. Po drodze trafia na przepustnicę, której osiowanie jest nieszczelne i olej sobie ścieka do tej plastikowej puszki z elektroniką znajdujące się poniżej.

Moim zdaniem winę ponosi fatalny separator oleju, który im starszy jest gorszy. Osobiście chcę go wymienić na porządny, najlepiej taki bez powrotu do miski olejowej i poprostu przy każdej zmianie oleju będę go opróżniał przy okazji.

Próbowałem już różnych rzeczy żeby tą przepustnicę uszczelnić, niestety bezskutecznie. Dlatego zamiast ją uszczelniać, chcę rozwiązać problem oleju w dolocie.

Lucek_
09-11-2015, 17:32
Zastanawiałem się żeby jakoś wyczyścić tą strefę zaolejoną aby zobaczyć skąd zaczyna się wyciek. Problemem jest trudny dostęp i dużo zakamarków pod zaworem egr. Mycie karcherem niewskazane ze względu na potencjalne uszkodzenie elektroniki. A jakby nawet dało się wyczyścić to jest tam za ciasno na oglądanie.
Kolego Czarny napisz o jaką przepustnicę chodzi? I jak próbowałeś ją uszczelnić?

maka131
09-11-2015, 17:54
Umyjesz to płynem do mycia/odtłuszczania tarczy hamulcowych.
Pomiedzy silniekiem a akumulatorem idzie gruba rura od turbo do przepustnicy. Na wysokości wlewu oleju masz opaske zaciskową. Odkryć ja i zobaczysz ile w tej rurze jest oleju.

Lucek_
09-11-2015, 18:07
Mam rozumieć że we wszystkich silnikach 1.9 jtdm się tam sączy olej wg zasady ten typ tak ma?

Wcześniej myślałem że ten olej idzie przez nieszczelne turbo a nie z odmy.

CzarnyGD
09-11-2015, 23:13
Mam rozumieć że we wszystkich silnikach 1.9 jtdm się tam sączy olej wg zasady ten typ tak ma?

Wcześniej myślałem że ten olej idzie przez nieszczelne turbo a nie z odmy.

Też może, ale to też można zdiagnozować zdejmując rury z turbo od strony czystej. Od strony brudnej to raczej tylko obserwować dymienie (ewentualnie przy MEGA laniu będzie Ci z rury wydechowej ciekło).

Na załączonym zdjęciu zaznczyłem wąż (z prawej strony silnika) między IC a kolektorem dolotowym. Demontujesz go (dwie opaski) następnie plastikowe kolanko (lub aluminiowe) i już widzisz przepustnicę. Ją też możesz odkręcić od kolektora (uwaga na uszczelkę i wtyczkę od dołu).

Pamiętaj żeby po zdemontowaniu rury od strony IC zabezpieczyć otwór coolera. Nie chciałbyś żeby coś Ci tam wpadło.
21618

Lucek_
10-11-2015, 21:22
Dzięki za zdjęcie. Tak porównuję nasze silniki i widzę że są spore różnice w osprzęcie.
Jak robisz że silnik masz tak czysty? Wygląda jakby z fabryki wyjechał.

Czy to co nazywasz przepustnicą to jest zawór EGR? Pytam bo nie znam dobrze fiatowskiego silnika. W octavi tdi był np zawór-przepustnica do zamykania dolotu przy gaszeniu silnika.

maciekpt
10-11-2015, 22:43
Przepustnica to przepustnica. Jest w każdym(?) aucie z silnikiem spalinowym. Służy do regulowania ilości powietrza jakie wpada do silnika (układ dolotowy). Naciskasz gaz - przepustnica się otwiera - obroty się zwiększają, puszczasz - zamyka się - obroty spadają.
Czasem jest sterowana linką (raczej starsze auta) a czasem elektronicznie (nowsze)

Lucek_
10-11-2015, 23:06
A nie jest tak że w silnikach diesla ilość powietrza wpadającego do kolektora zależy od prędkości turbosprężarki? I nie dławi się nic po drodze dodatkowymi zaworami?

W 1.9TDI przepustnica na dolocie zamykała się po wyłączeniu silnika aby nie telepało nim przy zatrzymaniu.

maciekpt
11-11-2015, 09:16
I w benzynie i w dieslu przepustnica działa tak samo. Nie ma tu znaczenia rodzaj paliwa bo przepustnica jest jeszcze "przed" silnikiem. Oczywiście, że ilość powietrza zależy od turbo (lub sprężarki mechanicznej) ale to cały czas przepustnica steruje ile z tego powietrza dostanie się do silnika. Może turbo napompuje a przepustnica się zamknie i prawie nic z tego nie dostanie się dalej. Napisałem prawie bo przepustnica nigdy nie jest super szczelna i zawsze jest możliwy minimalny przepływ powietrza, nawet gdy jest zamknięta (stąd czasem problemy z falowaniem obrotów lub niekontrolowanym gaśnięciem silnika gdy przepustnica jest brudna i ten minimalny przepływ jest zaburzony).
Oczywiście zrozumienie zasady działania całego układu dolotowego jest dość skomplikowane, szczególnie w nowoczesnych silnikach doładowanych. I przepustnica to tylko jeden z wielu połączonych ze sobą elementów. Polecam obejrzenie różnych filmików i animacji przedstawiających zasadę działania.
To o czym piszesz to chyba klapy gaszące stosowane w niektórych autach (na pewno w dieslach BMW E90).

stevenek
11-11-2015, 12:55
I w benzynie i w dieslu przepustnica działa tak samo. Nie ma tu znaczenia rodzaj paliwa bo przepustnica jest jeszcze "przed" silnikiem. Oczywiście, że ilość powietrza zależy od turbo (lub sprężarki mechanicznej) ale to cały czas przepustnica steruje ile z tego powietrza dostanie się do silnika. Może turbo napompuje a przepustnica się zamknie i prawie nic z tego nie dostanie się dalej. Napisałem prawie bo przepustnica nigdy nie jest super szczelna i zawsze jest możliwy minimalny przepływ powietrza, nawet gdy jest zamknięta (stąd czasem problemy z falowaniem obrotów lub niekontrolowanym gaśnięciem silnika gdy przepustnica jest brudna i ten minimalny przepływ jest zaburzony).
Oczywiście zrozumienie zasady działania całego układu dolotowego jest dość skomplikowane, szczególnie w nowoczesnych silnikach doładowanych. I przepustnica to tylko jeden z wielu połączonych ze sobą elementów. Polecam obejrzenie różnych filmików i animacji przedstawiających zasadę działania.
To o czym piszesz to chyba klapy gaszące stosowane w niektórych autach (na pewno w dieslach BMW E90).
Bzdury kolega pisze. Znaczy nie całkiem, bo te informacje są prawdziwe, ale w odniesieniu do silnika benzynowego ;) Diesel wcale nie potrzebuje przepustnicy ponieważ tu obroty regulowane są inaczej niż w benzyniaku, tj. poprzez zwiększanie lub zmniejszanie dawki paliwa. Oczywiście odnoszę się tu do prostego konstrukcyjnie diesla, czyli do podstawy funkcjonowania silnika wysokoprężnego, taki silnik powietrze bierze sam i tyle ile go w danej chwili potrzebuje a jedynie dawka paliwa jest mu "narzucana". Przykładem jest tu np. stary silnik VW 1.9 D wolnossący. Tam przepustnicy nie znajdziecie.
W nowszych silnikach diesla element ten pełni raczej inne funkcje, głównie działa jako klapa gasząca, czasami też częściowo zastępuje zawór blow-off, w niektórych konstrukcjach służył również do wytwarzania podciśnienia aby uniknąć stosowania pompy vacum. Tak z grubsza to ująłem :p

zaviaseq
11-11-2015, 13:55
Tak jak stevenek pisze....

maciekpt
11-11-2015, 17:30
O widzicie, no to czas na edukację dla mnie. Rzeczywiście pisałem to mając doświadczenie z silnika benzynowego z turbo i nie sądziłem, że mogą być takie różnice. Przepraszam w takim razie za zamieszanie i biorę się za naukę (jak się douczę to tu wrócę ;)

Lucek_
11-11-2015, 23:26
Wracając do początku wątku i do informacji Czarnego, z której przepustnicy przecieka olej? Czy chodzi tu o zawór EGR.

Czy jest to powszechna bolączka silników 1.9 150 że jest tam ciągle mokro?
Może ktoś jeszcze próbował to uszczelnić i da jakąś wskazówkę.

stevenek
12-11-2015, 00:34
U mnie też tam cieknie. Dokładnie na wejściu tego kolana plastikowego do przepustnicy. To kolanko ma oring uszczelniający, chciałem go wymienić, ale okazuje się, że sam oring nie występuje jako część, tylko z całym kolankiem i chyba nawet w całości z rurą idącą od IC (żeby było śmieszniej). Koszt coś ponad 200 pln. Szukając po necie natrafiłem na temat o tym traktujący, nie pamiętam już na którym forum. Podobno uszczelka na tym kolanku ma przekrój kwadratowy i nie sposób identycznej dostać, ale można ją zastąpić dwoma zwykłymi oringami, zakładanymi obok siebie. Mam kupione te oringi, jeżdżą w samochodzie czekając na wolną chwilę żeby je zalożyć. Wymiarów teraz nie pamiętam.

CzarnyGD
12-11-2015, 10:37
Też może, ale to też można zdiagnozować zdejmując rury z turbo od strony czystej. Od strony brudnej to raczej tylko obserwować dymienie (ewentualnie przy MEGA laniu będzie Ci z rury wydechowej ciekło).

Na załączonym zdjęciu zaznczyłem wąż (z prawej strony silnika) między IC a kolektorem dolotowym. Demontujesz go (dwie opaski) następnie plastikowe kolanko (lub aluminiowe) i już widzisz przepustnicę. Ją też możesz odkręcić od kolektora (uwaga na uszczelkę i wtyczkę od dołu).

Pamiętaj żeby po zdemontowaniu rury od strony IC zabezpieczyć otwór coolera. Nie chciałbyś żeby coś Ci tam wpadło.
21618

Przepustnica jest obok EGR, mniej więcej w tym samymi miejscu wpadają w kolektor. To zdjęcie znalazłem w necie, więc o metodę na czystość to nie do mnie:)

U mnie w dolocie jest mokro, obwiniam słaby separator oleju, który w najbliższym czasie chcę wymienić i do tego usunąć powrót do miski.
Wczoraj przy okazji wymiany sprzęgła i DM wyczyściłem sobie miskę w środku. Trochę szlamu było, a ten powrót z seperatora tylko się do tego dokłada.

maka131
12-11-2015, 13:37
Wracając do początku wątku i do informacji Czarnego, z której przepustnicy przecieka olej? Czy chodzi tu o zawór EGR.

Czy jest to powszechna bolączka silników 1.9 150 że jest tam ciągle mokro?
Może ktoś jeszcze próbował to uszczelnić i da jakąś wskazówkę.

Gruby temat, nie wiem od czego zacząć żeby większego zamieszania nie wprowadzić.

Zapocenie tego miejsca, okolice przepustnicy, występuje również w silnikach 2,4. Podobnie jak na Twoich zdjęciach z 1 postu miałem zaolejone połączenia przewodów gumowych z odmą, doprowadzenie powietrza z filtra do turbiny, wyjście z turbiny, gumowy wąż doprowadzający powietrze z turbo do plastikowego kolanka (połączenie na wysokości wlewu oleju do silnika). Doraźnie poprawiłem to przez zmianę opasek na nowe, uszczelniło to połączenia i tylko połączenia mała warstwa oleju nadal tam występuje.

Skąd tam się bierze olej? Jak moi przedmówcy ja również jestem przekonany o winie odmy. Odma nie wyłapuje całości oleju w oparach. W oparami wydostaje się mała ilość w postaci mgiełki olejowej, która skrapla się na całości układu doprowadzenia powietrza do silnika. Może to tylko moje subiektywne odczucie ale wydaje mi się, że mniej oleju jest w przewodach po przejściu z oleju silnikowego 5W30 na 5W40.

Ja również od jakiegoś czasu chcę zrobić z tym porządek, niestety brakuje mi na to czasu. Po nocach nie chce tego robić. Potrzebowałbym do tego kilka wieczorów, a auto prawie codziennie jest użytkowane prze żonę, codziennie rozbierałbym je po kawałku i ponownie składał. W planach mam wyjęcie odmy i wypłukanie jej w benzynie ekstrakcyjnej. Wiem, że można kupić odpowiednie separatory montowane za odma, które wyłapują olej do odpowiedniego zbiorniczka, który co jakiś czas się opróżnia.

Wracam do kolejnego Twojego pytania, EGR/przepustnica. Posłużyłem się 3 zdjęciem z pierwszego postu. Na czerwono zaznaczyłem EGR. Przez niego przepływają słodzone spaliny, które w kolektorze wydechowym są rozdzielane na te, które idą w rurę wydechowa i te które wracają do ponownego przepalenia w silniku. Tam raczej jest sucho.
Przepustnica zaznaczona zielonkawym kolorem, znajduje się za czarną plastikową rurą, którą powietrze wychodzi z turbiny i ma trafić do silnika. To powietrze przechodzi przez przepustnice i trafia do kolektora dolotowego.

Jeśli gdzieś napisałem jakieś głupoty, głoszę herezje proszę mnie poprawiać.


to jest Twoje zdjęcie, EGR widać, przepustnica jest schowana.
21637

A tu jest mój silnik, teraz jest suchy. Przez uszczelnieniem połączeń w zaznaczonych miejscach (żółte kółka) było widać olej. Olej można było zauważyć nawet w okolicach przepływomierza. Po zmianie oleju jest tam sucho.
21638

Lucek_
12-11-2015, 14:36
A silikon by tam nie pomógł? Chodzi o te oringi przy kolanku. Jest odporny na olej i chyba nie ma jakiegoś ryzyka...

maka131
12-11-2015, 14:52
A silikon by tam nie pomógł? Jest odporny na olej i chyba nie ma jakiegoś ryzyka...

Może by i pomógł, akurat nie miałem pod ręka. Miałem kilka opasek nowych, które założyłem. Te dla których rozmiarów nie miałem to lekko docisnąłem, lekko żeby nie urwać. Lekko wszystko przetarłem żeby lepiej wyglądało, bez śladów wyciekającego oleju. Liczyłem, że niedługo znajdę czas na czyszczenie odmy i cały czas na to liczę. Niestety już prawie 2 lata nie udało mi się jej wyczyścić. Silikon pomoże tylko na brzydkie plamy na połączeniach. Mi zależy żeby tego oleju z silnika jak najmniej wpadało do układu zasilania w powietrze.
Postanowiłem już sobie, że do końca tego roku to zrobię. Niestety ta mgiełka olejowa dociera aż do kolektora dolotowego gdzie łączy się z sadzą, która tam wpada przez EGR. Wszystko się ze sobą łączy i strasznie syfi kolektor dolotowy (ale to już jest opisywane w innym temacie).

CzarnyGD
12-11-2015, 16:01
Ja u siebie chcę zamontować coś takiego : Gas Oil Catch Tank (http://mtuning.pl/Gas-Oil-Catch-Tank,c,111/sort/price/sortd/desc/)

A powrót do miski zlikwidować i zaślepić. Muszę tylko znaleźć odpowiedni tank.

Szukam takiego który byłby otwieralny i do tego można go było przykręcić od góry (takie jest mocowanie w standardzie). Ale jeszcze się muszę temu dokładnie przyjrzeć bo może jakoś inaczej to zamocuję.

Lucek_
17-11-2015, 15:54
Dziś zdemontowałem kolanko o którym pisze Stevenek. Było w środku mokro i brudno (zdjęcia poniżej). U mnie guma w oringu stwardniała i kolanko wyjęło się bez oporu. Stamtąd prawdopodobnie kapał olej. Wymontowany oring miał owalny przegrój (prawdopodobnie wcześniej był okrągły). Pod ręką miałem w starych częściach pompę wody z octavii i wykorzystałem stamtąd oring, który skróciłem i połączyłem w górnej cz rury kolankowej (połączenie cienkim stalowym drutem ze szczotki wbitym po ok 7 mm w przekrój połączenia). Połączenie ma charakter raczej montażowy bo później zostało to wszystko ściśnięte (kolano weszło z wciskiem). Zastanawiam się tylko czy przy pompie wody dali gumę olejoodporną i czy to długo wytrzyma.

Na zdjeciu przez okno przepustnicy ładnie widać jak strefa mokrego brudu olejowego zamienia się w suchy nagar przy zaworze EGR gdzie dochodzą gorące spaliny. Zdemontowałem też EGR-a i okazało się że podkładka serwisowa z czterema otworami już tam była (prawdopodobnie włoski serwis w 2011 r już je zmieniał).

W konkluzji przydało by się coś zrobić aby ten szlam nie leciał do kolektora. Jak czyści się ten separator oleju, bo ktoś o tym pisał? Może to coś pomóc?
2173121732

CzarnyGD
17-11-2015, 16:02
Póki co sposobu na wyczszczenie tego seperatora nie znalazłem. Ustaliłem, że jest klejony.

Chcę zamontować jakiś separator oleju z prawdziwego zdarzenia, który mógłbym w każdej chwili zdemontować, opróżnić i wyczyścić.

Jak coś znajdę to dam znać, narazie fundusze mi się skończyły a ciągle walczę z wibracjami na kierownicy:/

Lucek_
17-11-2015, 16:20
ciągle walczę z wibracjami na kierownicy:

U mnie dopiero przy drugim wyważaniu ten problem ustąpił. Wulkanizatorzy często mają mało dokładne (lub zużyte) wyważarki. Jak będziesz wyważał, to niech ci Gość po skończonej operacji odkręci koło z maszyny, powtórnie zamocuje i sprawdzi drugi raz niewyważenie (często uchwyty są zużyte/brudne i tu jest też problem). Croma ma układ kierowniczy czuły na niewyważenie. Czasami dołożenie 10-15 gramów robi różnicę. W Cromie częściej jeżdżę autostradą i przy dużych prędkościach nawet małe niewyważenie jest wyczuwalne.

maciekpt
17-11-2015, 16:30
U mnie na zimowych kołach (215/55/R16) wyważanie z tzw. testem drogowym (pod obciążeniem) bardzo dobrze się sprawdziło. Natomiast na letnich kółkach (225/45/R18) niestety ciągle lekko drży kierownica przy wyższych prędkościach. I tutaj kilkukrotne wyważania pod obciążeniem nie dało rady: niby na początku jest w miarę dobrze ale szybko wibracje wracają.

luk202
20-03-2016, 00:13
Troche odswieze temat. Wymieniajac olej w skrzyni zauwazylem ze silnik na laczeniu ze skrzynia w tylnej czesci zasmarkany jest olejem. Nie sadze zeby to byl uszczelniacz bo 2 mie-ce temu robione bylo sprzeglo i byl ok. Ale w takim razie co? Odma, turbo, przepustnica?

maka131
20-03-2016, 00:28
umyj wszystko i obserwuj czy wyciek pojawia się tylko na łączeniu skrzyni z silnikiem, czy widać jakieś wysięki z osprzętu powyżej tego łączenia.