Zobacz pełną wersję : Ubytki oleju
Cześć,
Czy w waszych Cromach JTD musicie dolewać oleju? W instrukcji wyczytałem:
Orientacyjne maksymalne zużycie oleju silnikowego wynosi 400 gram na 1000 km.
Swoją zrobiłem niecałe 3kkm od wymiany (zalane do MAX), dziś sprawdziłem i 1/3 bagnetu między MAX a MIN jest już bez oleju, czyli ubyło jakieś 330 ml.
Jeżdżę uśredniając: 50% droga ekspresowa ~130km/h, 15% obwodnica ~80km/h, 35% miasto - niewielkie korki).
Czy wpływ na to może mieć to że po kupnie zmieniłem olej dotychczas używany w samochodzie? (z Selenia na Motul, oba 5W40)
mirek8423
11-09-2015, 16:49
Hej. Ja wymieniałem olej w listopadzie 2014 jak miał ok 188 tysięcy przebiegu a teraz jest ponad 198 i nie dolewałem nic. Co prawda ciężko jest sprawdzić precyzyjnie na tych naszych miarkach ale olej mam w granicach min a max.
To nie jest normalne zużycie w jtd (choć tragedii oczywiście nie ma). Te silniki generalnie od wymiany do wymiany nie biorą z bagnetu więcej niż połowę, a najczęściej wylewa się tyle co wlewa. Może gdzieś cieknie?
Odkręć rurę od intercoolera i zobacz czy tam nie masz oleju. Może turbo puszcza. Jeśli nie, to ja bym się zbytnio nie przejmował. To w sumie ok 1l na 10000 km.
Cieknąć miałem nadzieję, że nie cieknie tylko lekko się poci ;) Pisałem w temacie kilka tygodni temu:
http://fiatklubpolska.pl/croma-446/identyfikacja-zrodla-wycieku-29541/
Postanowiłem, że jeśli nie będzie ubywać oleju, to nic z tym nie będę robił ale wygląda na to że trzeba będzie przy okazji wymiany świec szepnąć coś mechanikowi na ucho...
Olej po wymianie zalewa się od 3/4 miarki między mina max, powyżej silnik może spalić, bo w misce olejowej wytwarza się małe ciśnienie które może powodować wypchnięcie nadmiaru do odmy. Na pewno to wyda się wam dziwne ale toki pracując w dół też wytwarzają małe ciśnienie.
Czy wpływ na to może mieć to że po kupnie zmieniłem olej dotychczas używany w samochodzie? (z Selenia na Motul, oba 5W40)
Gdybyś jeździł na 10W- i nagle zmienił na 0W- to w NIEKTÓRYCH przypadkach mogłoby dojść do wypłukania nagarów i rozszczelnienia silnika (zazwyczaj uszczelniacze tłoków). Sprawa dotyczy jednak mocno eksploatowanych jednostek.
Odkręć rurę od intercoolera i zobacz czy tam nie masz oleju.
Dokładnie - tam może gromadzić się olej, który wraz z chłodzonym przez intercooler powietrzem trafia do dolotu silnika. Zaznaczam, nie świadczy to, że turbo już padło i jest do d... Prawie każda jazda po autostradzie z większą prędkością powoduje, ze turbo trochę puszcza - chyba, że operujemy pedałem gazu jak weekendowy "kapelusznik" w drodze do kościoła":lol:
U mnie także silnik poci się własnie na dolocie (element z tworzywa) i powoduje zaolejenie elementów poniżej.
Warto się niepokoić jeśli kontrolka oleju (a nie wskazania na bagnecie!!!) świeci się po kilku tysiącach km od wymiany, jeśli pod samochodem masz plamę oleju lub jeśli silnik ma odczuwalne zmniejszenie mocy.
Osobiście zalewam olej na ok 2mm przed znacznikiem max i taki poziom oleju wystarcza mi bezproblemowo na przejechanie 15 kkm a jeżdżę trochę po autostradach i drogach szybkiego ruchu.
A tak przy okazji: sprawdzałeś bagnet na gorącym czy wystudzonym silniku? Bo to jest kluczowa sprawa...
PZDR
Zaniepokoiło mnie wskazanie bagnetu po pomiarze rano po chłodnej nocy. Dziś po kilkunastokilometrowej jeździe, zgaszeniu silnika i odczekaniu 2h oleju było znowu niemal przy znaczniku max. 2 godziny powinny chyba wystarczyć żeby uznać pomiar za właściwy? W takim razie dlaczego wcześniej było tak nisko?
Croma 08
13-09-2015, 12:33
Właściwy pomiar ilości oleju jest po około 5 minutach od zgaszenia silnika, 2 godziny to zbyt długo.
mietus555
13-09-2015, 13:44
Prawidłowy pomiar stanu oleju na bagnecie, to sprawdzenie np. z samego rana na zimnym silniku i samochód powinien stać na płaszczyźnie poziomej.
mirek8423
13-09-2015, 14:54
Właściwy pomiar ilości oleju jest po około 5 minutach od zgaszenia silnika, 2 godziny to zbyt długo. a czemu 2 godz to jest za długo?
Croma 08
13-09-2015, 15:28
Zgadza się że samochód ma stać na płaszczyźnie poziomej, reszta niestety już nie.
Strona 300 instrukcji obsługi :)
OLEJ SILNIKOWY
Sprawdzenie poziomu oleju silnikowego
Sprawdzenie poziomu oleju nale˝y wykonaç, gdy samochód stoi na poziomym
podΠo˝u, po kilku minutach (okoΠo 5) od wyΠŕczenia silnika.
Wyjŕç wskaęnik poziomu oleju A, oczyĘciç go, wΠo˝yç ponownie do oporu,
wyjŕç i sprawdziç, czy poziom oleju zawiera si´ mi´dzy znakami MIN i MAX
na wskaęniku. OdlegΠoĘç mi´dzy MIN i MAX odpowiada okoΠo 1 litrowi oleju.
Cześć,
1,5 miesiąca był spokój. Dzisiaj podczas jazdy drogą ekspresową zapaliła się kontrolka oleju. Zajechałem do domu, sprawdziłem bagnet kilka minut po wyłączeniu silnika i faktycznie wskazywało sporo poniżej połowy. Podpiąłem kabel ale błąd w międzyczasie zniknął. Objechałem osiedle i dalej spokój. Warto jeszcze poczekać i wykonać pomiar na naprawdę zimnym silniku?
mateusz20902
03-11-2015, 19:20
1. Stawiamy samochód na płaskiej poziomej powierzchni. Wyłączamy silnik. Czekamy co najmniej kilka minut.
2. Wyjmujemy bagnet oleju i wycieramy go dokładnie czystą szmatką lub np. papierową chusteczką.
3. Wkładamy bagnet z powrotem na miejsce. Ważne: musi on być włożony dokładnie, do końca – w przeciwnym wypadku pomiar będzie zafałszowany.
4. Wyciągamy bagnet i na podstawie śladu, jaki olej pozostawił na bagnecie, odczytujemy jego poziom.
5. Dla pewności pomiar poziomuoleju warto powtórzyć, wkładając wytarty bagnet na miejsce, a następnie wyciągając ponownie.
6. Oleju dolewamy małymi porcjami, pamiętając, że zanim ponownie skontrolujemy jego poziom, musimy odczekać co najmniej kilka minut!
CzarnyGD
03-11-2015, 20:35
Cześć,
1,5 miesiąca był spokój. Dzisiaj podczas jazdy drogą ekspresową zapaliła się kontrolka oleju. Zajechałem do domu, sprawdziłem bagnet kilka minut po wyłączeniu silnika i faktycznie wskazywało sporo poniżej połowy. Podpiąłem kabel ale błąd w międzyczasie zniknął. Objechałem osiedle i dalej spokój. Warto jeszcze poczekać i wykonać pomiar na naprawdę zimnym silniku?
Z tego co kojarzę tego błędu nie zobaczysz w logu.
U mnie też tak było, że się czasami pojawiała potem gasła i już nie wracała. Sugeruję zalać i zapomnieć. Ja zakładam że od wymiany do wymiany (12kkm) z 200-500ml może łyknąć.
Dolałem wczoraj jakieś 300 ml. Dziś po dojechaniu do pracy odczekałem 5 min i... bagnet pokazuje , że oleju jet na max.
Nie rozumiem, między min a max jest przecież 1 litr a wczoraj miałem tuż powyżej min...
CzarnyGD
04-11-2015, 09:13
O pomiarach poziomu oleju w Cromie to można by książki pisać. Nie przejmuj się, no chyba że Ci się gdzieś mega poci to warto to zrobić.
Ja wrzuciłem do bagażnika literek oliwy i jakby się chciała zapalić kontrolka to zawsze dolać mogę.
Póki co tylko raz na trasie skorzystałem z tego udogodnienia, ale to było jeszcze przed remontem kolektora dolotowego, który się okazało miał dziurawą zaślepkę przy egr i kupa oleju lecącego z odmy mieszało się ze spalinami tworząc olejowo-nagarowy szajs.
Od remontu kontrolka się nie zapaliła:)
Poci się przy turbo, jak zajrzę pod samochód to w jednym z otworów w osłonie dolnej silnika widać olejową wilgoć.
Pytanie skąd takie wahania w pomiarach - nie chcę nalać za dużo bo potem same kłopoty. Ale skoro wczoraj zamrugał mi kontrolką a dolałem 300 ml to od przelania jeszcze daleko?
maciekpt
04-11-2015, 09:48
między min a max jest przecież 1 litr
Gdzie znalazłeś taką informację? :) To jest mit. Może gdzieś, kiedyś, w jakimś aucie tak było. Ale na pewno nie w Cromie (i w żadnym moim wcześniejszym aucie).
Gdzie znalazłeś taką informację? :) To jest mit. Może gdzieś, kiedyś, w jakimś aucie tak było. Ale na pewno nie w Cromie (i w żadnym moim wcześniejszym aucie).
Za instrukcją:
"Odległość między MIN i MAX odpowiada około 1 litrowi oleju." strona 203
maciekpt
04-11-2015, 13:04
Ale jaja, masz rację, jest coś takiego w instrukcji więc zwracam honor.
Ale z drugiej strony to mi i tak nie pasuje - według mnie jednak mieści się tam mniej niż litr. Ale może to przez ten zje@#$% pomiar w Cromie ;)
Pytanie zatem czy jest tam 300 ml przedział (bo tyle dolałem i z min nagle jest max) czy po prostu ja też doświadczam magii pomiarowej.
Kolego Kasztan. Czy twoje auto stało w tym samym miejscu przy tych pomiarach?
Problemem jest u mnie że na bagnecie nie widać wyraźnego rozdzielenia blaszki suchej i zanurzonej w oleju. Przy wyciąganiu bagnetu olej rozciera się na część suchą. Nie pomaga odczekanie 5 min z wyjętym bagnetem. Może z tego powodu pomiar u Ciebie był nieprecyzyjny.
I jeszcze pytanie do fachowców: czy jest w cromie dodatkowe ostrzeżenie o braku ciśnienia/oleju w instalacji. Bo to ostrzeżenie o którym piszecie to jest chyba sygnał z czujnika poziomu oleju w misce. Tzn jest go mniej ale w instalację jeszcze idzie
Jest ostrzeżenie o niskim poziomie oleju i jest też o niskim ciśnieniu oleju.
jarcio21
01-07-2018, 15:11
W mojej Cromie po wymianie silnika zaczął znikać olej ok 600 ml na 1tyś. Przed wymianą silnika nie było poboru oleju. Mechanik stwierdził turbine nie miała luzu. Silnik podobno ma ok 250 tyś. Czytałem że te silniki raczej nie biorą oleju tylko turbina. Jak sprawdzić czy to silnik czy turbina. Silnik miał ciśnienie ok 30 bar. W wężu od turbiny tym grubym są ślady oleju nawet krople ale gdzieś czytałem że olej może tam być również z odmy. A jak leci odmą to oznaka pierścieni? Jaki może być koszt naprawy pierścieni.
desmo999
01-07-2018, 16:15
Jak cisnienie dobre to może uszczelniaczami zaworów prędzej.
Voyager1
01-07-2018, 17:13
W ic zawsze jest olej, to są skropliny i to jest nieuniknione.
Nie wiem dlaczego wymieniałeś silnik, ale jedno jest pewne, że źle trafiłeś. Teraz żeby zrobić tego to potrzebna jest dobra diagnoza. Jeżeli to uszczelniacze to głowica w górę i do kapitalki. Jeżeli pierścienie pozapiekane to kłania się kapitalka silnika, bo trzeba rozebrać wszystko łącznie z wałem. To, że ma ciśnienie to nie znaczy, że pierścienie zgarniające nie stoją.
jarcio21
01-07-2018, 19:24
Silnik wymieniałem z powodu braku smarowania na głowicę i zatarcie prowadnic spalenie wałka. Też były luzy na tłoku. Więc myślałem o innym silniku. A pierścieni nie sprawdzi się bez rozebrania. Mechanik też mówił że jak się zrobi głowicę z dotarciem zaworów to dół może nie wytrzymać ciśnienia i pięścienie szybko się skończą. Czy wymiana tych uszczelniaczy to pełna robota głowicy czy tylko nowe uszczelniacze?
desmo999
02-07-2018, 10:44
Tylko nowe uszczelniacze. Moze da sie to opanowac bez sciagania glowicy
(Automat) Autor dopisał treść. Post został scalony.
A wycieków nie masz??Spaliny smierdza spalonym olejem??
Masz inny silnk więc inne problemy.
Jeśli kompresje na każdym cylindrze ma dobrą to raczej nie jest to kwestia pierścieni a uszczelniaczy zaworowych.. Kopci na niebiesko?
Jeśli nie to zastosuj inny olej ewentualnie do oleju dodaj Dodatków ceramicznych Xado ... i tyle... 600 ml/1000 to spalają teraz VW w serii .... a co dopiero auta z przebiegiem ćwierć miliona.. za turbiną tak jak koledzy piszą zawsze będzie ślad olejowy ważne aby nie gromadził się tam olej ... Możesz tez przeczyścić silnik wymieniając olej i dodać płukankę aby ewentualnie pierścienie zgarniające odmulić... na razie na twoim miejscu lałbym i obserwował...
jarcio21
03-07-2018, 00:04
Brak wyciekow lekkie tylko zapocenie węża turbo ic ale brak nawet kropli oleju. Nie widzę żeby puszczał jakąś chmurę dymu. Moc auta jest i silnik pracuje równo żadnych drgań czy fajowań. Mechanik zalecił zmienić olej na 10w40. Mam teraz Motul 5w40. Dziękuję za wszystkie odpowiedzi i sugestie.
zmień mechanika a nie olej,przed zamontowaniem drugiego powinien ci sprawdzić jego stan, silnik może długo leżał to i pierścienie mogły się zastać jak i guma uszczelniaczy zaworowych powysychać, środki typu ceramizer tu nie pomogą, zacznij od uszczelniaczy zaworowych mniejsze koszty
desmo999
03-07-2018, 00:52
Co do pierścieni kiedyś na zapieczone użyłem takiego spraya "tylko nazwy nie pamietam" ogólnie spray stosowany w sportach motorowodnych idealny też do czyszczenia sadzy. Psikało się przez swiece zostawiało na jakiś czas i powiem Wam ze dawał rady i kilka silniķów kompreche odzyskało. Dam znać jak mi się nazwa przypomni...
Mechanik zalecił zmienić olej na 10w40. Mam teraz Motul 5w40.
Zalecam zmienić mechanika .
jarcio21
03-07-2018, 10:44
Ja można sprawdzić silnik przed włożeniem. Ciśnienie trzymał po 30 bar.
desmo999
03-07-2018, 10:49
Nic więcej nie zrobisz. Nie rozbierzesz go na części i nie dokonasz wszystkich pomiarów także mechanik niczemu winny. Po prostu to loteria.
jarcio21
03-07-2018, 16:33
Zgadzam się z tym że to loteria dlatego nie winie mechanika. tylko ludzi co tutaj piszą o zmianie i sprawdzeniu przed montażem silnika piszą rzeczy których nieraz się nie uniknie.
Brak wyciekow lekkie tylko zapocenie węża turbo ic ale brak nawet kropli oleju. Nie widzę żeby puszczał jakąś chmurę dymu. Moc auta jest i silnik pracuje równo żadnych drgań czy fajowań. Mechanik zalecił zmienić olej na 10w40. Mam teraz Motul 5w40. Dziękuję za wszystkie odpowiedzi i sugestie.
Zostań przy tym oleju co masz i obserwuj.... po kilku tys wyrobisz sobie zdanie.. Olej na bagnecie sprawdzaj tylko po kilku godzinach postoju...
michalpodroznik
06-07-2018, 10:50
Poziom oleju silnikowego w dieslu mierzy się na zimnym silniku??
Wysłane z mojego HUAWEI SCL-L21 przy użyciu Tapatalka
W Cromie najlepiej mierzyć rano po postoju auta bo ten bagnet i jego usytuowanie ( rurka prowadząca ) powoduje, że już 2-gi pomiar ( 2-gie wyciągnięcie bagnetu z rurki ) pokazuje bzdury ( bagnet jest zabrudzony i nie wiesz czy masz za dużo czy za mało oleju )...
Taka jest moja rada ale może macie lepsze patenty...
michalpodroznik
06-07-2018, 15:57
Przeciez pomiar poziomu oleju silnikowego w dieslu powinien odbywać się na cieplym silniku. Czyż nie?
To jest prawidłowy pomiar, a pomiar na zimnym silniku, z tego, co mi wiadomo, jest obarczony dużym błędem.
Wysłane z mojego HUAWEI SCL-L21 przy użyciu Tapatalka
desmo999
06-07-2018, 16:32
Co ty za glupoty piszesz. Sprawdzasz po dluzszym postoju i tyle , a ze w cromoe do dupy jest ta miarka to jest jak jest.
Voyager1
06-07-2018, 16:52
Oj jest. Mierzę olej jedną żyłą drutu takiego co mamy w ścianach w domu, bo ten bagnet to jest nieśmieszny żart.
michalpodroznik
06-07-2018, 16:58
Co ty za glupoty piszesz. Sprawdzasz po dluzszym postoju i tyle , a ze w cromoe do dupy jest ta miarka to jest jak jest.Ciekawe. Nowe teorie wymyslacie... Każdy poradnik zaleca pomiar oleju silnikowego na cieplym silniku, 5'minut po wyłącZeniu.
W niektórych autach, np. w oplu astra diesel, jest nawet naklejka informacyjna z czasem do odczekania po wylaczeniu silnika, aby prawidłowo mierzyć poziom oleju. Dla silnika cdti jest to 5 (slownie: pięć) minut.
Więc kto gada głupoty???
Wysłane z mojego HUAWEI SCL-L21 przy użyciu Tapatalka
desmo999
06-07-2018, 17:11
A uzasadnij to..
michalpodroznik
06-07-2018, 17:14
A uzasadnij to..Jw.
Wysłane z mojego HUAWEI SCL-L21 przy użyciu Tapatalka
desmo999
06-07-2018, 17:33
Prędzej bym to odcztał jako minimalny czas jaki należy odczekać.Czyli czekami min 5min by splynelo co ma spłynąc i mierzymy a nie ze pomiaru dokonujemy w 5 minucie.
Sorry ale bez sensu moim zdaniem jest Twoja teoria.
michalpodroznik
06-07-2018, 18:23
Prędzej bym to odcztał jako minimalny czas jaki należy odczekać.Czyli czekami min 5min by splynelo co ma spłynąc i mierzymy a nie ze pomiaru dokonujemy w 5 minucie.
Sorry ale bez sensu moim zdaniem jest Twoja teoria.Tak, nalezy odczekac 5 minut po wylaczeniu silnika.
Strona 203 instrukcji od cromy:https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180705/b620e87c9e5db4d0810a92ccec819c84.jpg
Wysłane z mojego HUAWEI SCL-L21 przy użyciu Tapatalka
michalpodroznik
06-07-2018, 18:23
Powtarzam: pomiar poziomu oleju w dieslu, na zimnym silniku, to BZDURA.
Wystarczy zrobic prostą próbę - pomiar na ciepłym silniku, ok. 5 minut po wyłącZeniu motoru oraz pomiar na zimnym silniku, np. rano, gdy auto "przestało" całą noc.
Zagadka: przy ktorym pomiarze bedzie POZORNIE wyższy poziom oleju na bagnecie?
Poziom oleju na zimnym silniku sprawdza się jedynie w silnikach benzynowych. Tak uczono mnie w technikum samochodowym. Zresztą kazdy doswiadczony mechanik potwierdzi moją teorię.
Wysłane z mojego HUAWEI SCL-L21 przy użyciu Tapatalka
desmo999
06-07-2018, 18:48
Uzasadnij to..ze na zimnym odczyt to bzdura.
W kazdym silniku jak sprawdzamy na gorącym to oleju bedzie trochę więcej. Czy to diesel czy benzyna.. ale bzdury piszesz ze na zimnym nie mozna sprawdzic. Nie rób mi skanów instrukcji bo każda inaczej to ujmuje. W renaulcie jest znow napisane by odczekac dluzszy czas (jaki nie jest sprecyzowane) - dotyczy mastera z 2017 bo taka mam przy sobie. Po prostu trzeba odczekac by olej sciekł.
michalpodroznik
06-07-2018, 18:52
To mierz na zimnym. Powodzenia.
Wysłane z mojego HUAWEI SCL-L21 przy użyciu Tapatalka
desmo999
06-07-2018, 18:54
Sie nie stresuj.
michalpodroznik
06-07-2018, 18:58
Sie nie stresuj.Nie stresuje się, Kolego.
Tak gwoli scislosci: pomiar oleju na zimnym silniku wykaże pozornie wyzszy poziom oleju. Pozornie.
W silniku jtd fiata i w silniku cdti opla wynik pomiaru będzie powyzej gornego poziomu.
Ale każdy niech robi, jak uważa :-)
Wysłane z mojego HUAWEI SCL-L21 przy użyciu Tapatalka
michalpodroznik
06-07-2018, 19:19
Kończąc, wrzucam strony 203 i 204 instrukcji od cromy, w języku polskim. Opisy instrukcji w zakresie olejowej obsługi silnika oraz danych fabrycznego orientacyjnego zużycia oleju silnikowego.
Może komuś się przyda.https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180705/658b78bee9966d8a191d2e353559768d.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20180705/08e2f662f2f93bd7e638e600f3938b18.jpg
Wysłane z mojego HUAWEI SCL-L21 przy użyciu Tapatalka
jarcio21
07-07-2018, 11:25
Ja dokonuje pomiaru tak że gdy się zatrzymam wyciągam bagnet żeby olej spłyną z rurki i po ok 15 minutach dokonuje pomiaru.
Powtarzam: pomiar poziomu oleju w dieslu, na zimnym silniku, to BZDURA.
Wystarczy zrobic prostą próbę - pomiar na ciepłym silniku, ok. 5 minut po wyłącZeniu motoru oraz pomiar na zimnym silniku, np. rano, gdy auto "przestało" całą noc.
Zagadka: przy ktorym pomiarze bedzie POZORNIE wyższy poziom oleju na bagnecie?
Poziom oleju na zimnym silniku sprawdza się jedynie w silnikach benzynowych. Tak uczono mnie w technikum samochodowym. Zresztą kazdy doswiadczony mechanik potwierdzi moją teorię.
Wysłane z mojego HUAWEI SCL-L21 przy użyciu Tapatalka
Oooo matko... czytam i jestem pod wrażeniem.... :lol:
Co gorsza nadal zalecam kontrolę oleju w fiacie ( szczególnie w dieslu 1,9 ) po dłuższym postoju...
Jeśli nawet po miesiącu stania auta odkręcę osłonę/pokrywę wałka rozrządu nadal będzie tam olej... Olej z filtra również nie spłynie a to co spłynie to ni jak się ma do tych około 4 litrów które są w obiegu....
Powered by vBulletin™ Version 4.2.5 Copyright © 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.