PDA

Zobacz pełną wersję : Ciśnienie turbo



maciejka38
06-07-2015, 13:14
Witam kolegów,wczoraj podczas powrotu z wakacji przy pełnym gazie auto weszło w tryb awaryjny :/ Dziś podpiąłem kompa i wyszedł błąd p0237-ciśnienie turbo-niepr sygnał-krytyczny-kontrola :) Zdarzyło się to już drugi raz,wcześniej również przy pełnym gazie. Podpowie ktoś co może być przyczyną i jak się tego pozbyć ?? Z góry dziękuje i pozdrawiam. aaa silnik 1.9 150 km automat

Python28
06-07-2015, 13:40
Prawdopodobnie zacina ci się zmienna geometria w turbo spreżarce.

CzarnyGD
06-07-2015, 14:24
Sprawdź w jakim stanie masz czujnik doładowania. Masz go wkręcony w kolektor dolotowy. Jedna śrubka i włożony na wcisk.
Lubi się zabrudzić:)

maciejka38
06-07-2015, 20:46
Zacinająca się geometria hmm brzmi ciekawie ,jest jakieś rozwiązanie ??

(Automat) Autor dopisał treść. Post został scalony.


Sprawdź w jakim stanie masz czujnik doładowania. Masz go wkręcony w kolektor dolotowy. Jedna śrubka i włożony na wcisk.
Lubi się zabrudzić:)

Właśnie też gdzieś wyczytałem że to było problemem,wykręcić przeczyścić benzyną ekstrakcyjną i jeździć dalej i czekać

Python28
06-07-2015, 21:25
Wyczyszczenie tego czujnika to 15 minut roboty więc oczywiście można to zrobić i oby było to przyczyną tego błędu. Czyszczenie turbosprężarki to już większy problem i bardziej złożony, nie każdy może sobie to w domu sam zrobić.

maciejka38
06-07-2015, 22:21
Wyczyszczenie tego czujnika to 15 minut roboty więc oczywiście można to zrobić i oby było to przyczyną tego błędu. Czyszczenie turbosprężarki to już większy problem i bardziej złożony, nie każdy może sobie to w domu sam zrobić.

Czujnik właśnie leży w benzynie ekstrakcyjnej i sie moczy ,nie był mocno zasyfiony. Zobaczymy czy pomoże

RafalWawa
23-08-2015, 18:14
Pozwolę sobie przywołać temat, bo mam identyczny problem...

Jak to się skończyło u Ciebie, ew może ktoś wskazać (na schemacie epera) gdzie konkretnie lezy ten czujnik?

CzarnyGD
24-08-2015, 09:07
Pozwolę sobie przywołać temat, bo mam identyczny problem...

Jak to się skończyło u Ciebie, ew może ktoś wskazać (na schemacie epera) gdzie konkretnie lezy ten czujnik?

W eperze jest to ciulowo pokazane.
Ale tu masz fotę (zaznaczone na niebiesko)20855

maciejka38
24-08-2015, 09:30
Pozwolę sobie przywołać temat, bo mam identyczny problem...

Jak to się skończyło u Ciebie, ew może ktoś wskazać (na schemacie epera) gdzie konkretnie lezy ten czujnik?

Na razie cisza,nic się nie odzywa,demontaż jest prosty,czujnik trzyma się na jednej śrubie. Mój był trochę usyfiony więc pomoczyłem go trochę a później delikatnie pędzelkiem i wykałaczką oczyściłem :)

RafalWawa
24-08-2015, 11:22
Dzięki ;) Dzisiaj pewnie wygrzebię i zobaczę jak to wygląda, choć błąd po skasowaniu nie pojawia się...
Wczoraj wkładałem kryzę z dziurami miedzy egr a kolektor (wcześniej jej tam nie było bo mechanior "zapomniał" - i potem pojechałem 250km w trasę. Błąd wywaliło na 5 km przed domem gdy chciałem się ostro spiąć (pas rozbiegowy S-ki na podjeździe). Czy możliwe ze ta kryza spowodowała "rozjazd" oczekiwań z pomiarem ciśnienia - i stąd ten błąd? Być może należało zresetować ustawienia kompa (godzina odpięcia od aku) i byłoby spoko... nie wiem. Ale czujnik nie zaszkodzi obejrzeć
Trochę nerwowo bo w czwartek wypad z rodziną w góry a tu "niespodzianka".. ale może się wyjaśni..

PS - jest gdzieś w wawie albo okolicy jakiś warsztat typu self service? (tzn wynajmujesz podnośnik i ew narzedzia "na godziny" i dłubiesz sam)
?

RafalWawa
24-08-2015, 18:33
Zrobiłem dziś test drogowy -z kompem na S-ke i z buta rozpędzanie. No i niestety błąd przywołany ponownie - podczas ostrego przyspiszania.
Analiza danych z logów MES pokazuje że ciśnienie doładowania zdecydowanie za duże ( ?? ) Dziwnie też wygląda overboost (ten sam pomiar, po awarii - stały)
CO jet grane? Za male ciśnienie - bym rozumiał, ale za duże? map sensor? overboost? kierownice turbo? ... :/

20862

20863

Pivko76
24-08-2015, 21:30
proponuje wyczyścić zawór overboost( znajduje się na pasie przednim nad chłodnica). niby nierozbieralny ale da się... ja miałem i mam co jakiś czas takie same objawy. raz w roku czyszczenie i jest rok spokoju

pezet3
24-08-2015, 21:47
Zrobilem loga podobnego do twojego, i co mi sie rzuca u Ciebie w oczy to oczekiwane ciśnienie doładowania prawie cały czas na takim samym poziome. Zerknij sobie na mój wykres.

20865


Widzę że w momencie wywalenia błędu ciśnienie spada...

eror
24-08-2015, 21:51
W #8 mamy ładne zdjęcie czujnika.
Cy byłby tak miły i wstawił podobne zdjęcie z zaznaczonym zaworem ?

pezet3
24-08-2015, 21:52
Tak mi się jeszcze rzuciło w oczy że auto przechodzi w tryb awaryjny po ostrym bucie i przekroczeniu 3500 tys obrotow. A sprawdzałes może węzyki które idą od pompy vacuum do overboost a dalej do sztangi turbo. Może tam jest gdzieś pękniecie przewodu. Ja je maiłem popękane na króćcu pompy vacuum.

RafalWawa
24-08-2015, 21:57
No własnie - też mnie to zastanawia, zwłaszcza ze po errorze overboost "staje" i jest zupełnie płaski...
Wężyki oglądałem i wydają mi się dobre, ale tam do gruchy trochę cieżko się dopchać (zwłaszcza pod blokiem) - możliwe że coś przeoczyłem - ale z drugiej strony jeśli miałby nieszczelność -skąd ten płaski overboost i stałe (niemal) oczekiwane ciśnienie?

Zaczynam rozważać profilaktyczną wymianę overboosta - ok 200zł więc można zdzierżyć (nie rozbierałem tego nigdy wiec cholera wie jak to się skonczy). A jutro zobaczę czy przeczyszczenie czujnika doładowania coś dało...

RafalWawa
25-08-2015, 09:06
Być może problem rozwiązany ale... pojawił się inny :/
Wczoraj wyczyściłem map sensor oraz przejrzałem te wężyki od pompy vacuum i faktycznie , po ściągnięciu z pompy końcówka "rozlazła" mi się w ręku (na pompie wydawała się być w całości). Obciąłem toto, założyłem, rano podpiąłem kompa i pojechałem do pracy. Od razu zauważyłem że jest jakby żwawszy - lepiej się wkręca. Na S2 - mocno z buta, dociagnąłem do ponad 4000rpm na "czwórce" i .... nic, błędu nie wywaliło :) Sprawdzę jeszcze dziś po pracy (lepsze ustawienie drogi i możliwość dania "z buta")..
Ale zerknąłem na logi - i nadal wyraźnie wyższe ciśnienie doładowana zmierzone niż oczekiwane.... wieczorem zweryfikuję z wcześniejszymi (sprzed awarii) zapisami ale nie pamiętam by wtedy taka różnica była (na pewno bym zauważył).. wrzucę też wieczorkiem zrzut wykresu (teraz nie mam jak bo siedze w pracy)
Jedyna zmiana- dołożyłem kryzę między egr a kolektor - może ona powodować ten rozjazd? A jeśli nie ona - to co do diabła ?

Aha - i jeszcze jedno... gdzie można kupić takie węzyki (jak np ten od pompy do overboosta)? Ten mój - jest juz tak krótki że ledwo naciągnąłem (co może wpływać na jego trwałość) a dodatkowo sam z siebie nie wydaje mi się być w dobrej kondycji więc wymieniłbym go całkowicie. Ale gdzie takowy dostać ? i jak to się nazywa fachowo?

maciejka38
25-08-2015, 09:09
Mam pytanie w którym miejscu w naszych autkach znajduje się ten overboost ??

CzarnyGD
25-08-2015, 09:13
Być może problem rozwiązany ale... pojawił się inny :/
Wczoraj wyczyściłem map sensor oraz przejrzałem te wężyki od pompy vacuum i faktycznie , po ściągnięciu z pompy końcówka "rozlazła" mi się w ręku (na pompie wydawała się być w całości). Obciąłem toto, założyłem, rano podpiąłem kompa i pojechałem do pracy. Od razu zauważyłem że jest jakby żwawszy - lepiej się wkręca. Na S2 - mocno z buta, dociagnąłem do ponad 4000rpm na "czwórce" i .... nic, błędu nie wywaliło :) Sprawdzę jeszcze dziś po pracy (lepsze ustawienie drogi i możliwość dania "z buta")..
Ale zerknąłem na logi - i nadal wyraźnie wyższe ciśnienie doładowana zmierzone niż oczekiwane.... wieczorem zweryfikuję z wcześniejszymi (sprzed awarii) zapisami ale nie pamiętam by wtedy taka różnica była (na pewno bym zauważył).. wrzucę też wieczorkiem zrzut wykresu (teraz nie mam jak bo siedze w pracy)
Jedyna zmiana- dołożyłem kryzę między egr a kolektor - może ona powodować ten rozjazd? A jeśli nie ona - to co do diabła ?

Aha - i jeszcze jedno... gdzie można kupić takie węzyki (jak np ten od pompy do overboosta)? Ten mój - jest juz tak krótki że ledwo naciągnąłem (co może wpływać na jego trwałość) a dodatkowo sam z siebie nie wydaje mi się być w dobrej kondycji więc wymieniłbym go całkowicie. Ale gdzie takowy dostać ? i jak to się nazywa fachowo?

Hmm, ciekawy przypadek.
Wyższe ciśnienie doładowania niż oczekiwane może być spowodowane nieszczelnością pomiędzy przepływką z zimną stroną turbo. Turbina zasysa więcej powietrza niż widzi to przepływka. Co o tym myślicie?
Sprawdź sobie wężę i wszystkie opaski zaciskowe.

Apropos wykresu zamknięcia zaworu overboost - zapewne jest tak że po wywaleniu błędu samochód przechodzi w tryb awaryjny i go blokuje. Z tego wykresu wynika że jest przymknięty w połowie. (chyba)

RafalWawa
25-08-2015, 09:39
Zawór overboost w moim aucie jest na pasie przednim (a więc nie na silniku) nad chłodnicą po prawej stronie mniej więcej na wysokości akumulatora, co charakterystyczne - wychodzą z niego dwa gumowe wężyki (jeden do pompy vacuum, drugi idzie na dół do turbiny). Wieczorem wrzucę fotę

Zaś co do tego za dużego ciśnienia - to byłoby najprostsze wytłumaczenie (oczywiście sprawdzę i podociągam opaski), możliwe też że przepływomierz głupoty pokazuje (nie był wymieniany od nowości), albo.. map sensor (tego też nie pamiętam by był wymieniany).
Mnie zastanawia jeszcze - czy czasem sterownik silnika nie ma zdolności adaptatywnych i jakies wartości przyjmuje jako default. Gdy była awaria (albo gdy pojawiła się kryza egr) coś się zmieniło i jeszcze się do tego nie dostosował...
Będę miał chwilę, a dalej będzie rozjazd, to wyjmę ta kryzę i zobaczę czy coś się zmieni...

pezet3
25-08-2015, 09:55
Do momentu wyealenia błędu ciśnienia w miarę się pokrywają. Zobacz na mój wykres tam również zmierzone ciśnienie jest troszkę większe od oczekiwanego.

RafalWawa
25-08-2015, 10:08
Dziś (po wyczyszczeniu map sensora i naprawie wężyka) - to nie było "troszkę" - ta różnica była spora, większa niż u Ciebie. Wrzucę wieczorem wykres to porównasz

RafalWawa
25-08-2015, 18:37
Pezet3:
OK - zerknąłem dokładniej na wykres i okazuje się że te rónice w cisnieniu zmierzonym i oczekianym nie są takie wielkie.. podobne do Twojego
20868

Dziwna ta różnica ale....może ten typ tak ma? ;)
W każdym razie auto żwawe, błędu nie wywala ;) Mam już zamienny węzyk, jak przestanie padać to zmienię na nowy coby nie parciało ;)
Dzięki wszystkim za rady ;)

pezet3
25-08-2015, 19:36
Pezet3:
OK - zerknąłem dokładniej na wykres i okazuje się że te rónice w cisnieniu zmierzonym i oczekianym nie są takie wielkie.. podobne do Twojego
20868

Dziwna ta różnica ale....może ten typ tak ma? ;)
W każdym razie auto żwawe, błędu nie wywala ;) Mam już zamienny węzyk, jak przestanie padać to zmienię na nowy coby nie parciało ;)
Dzięki wszystkim za rady ;)

Hey Rafał, dałem na alfaholicy log do ogarniecia ale muszę zrobić bardziej dokładny. Podobno jest u mnie przeładowanie Turbo, ale to wyjdzie po nastepnym logu.

RafalWawa
25-08-2015, 19:39
A co to oznacza w praktyce?

Daj znać co logujesz, to chętnie u siebie sprawdzę (albo już sprawdziłem, bo trochę danych nazbieałem)

pezet3
25-08-2015, 19:47
No więc obroty silnika, zawór overboost , zmierzoene ciśnienie dolad. oczekiwane cisnienie. Jadę na autostradę i zacznę loga od ok. 1400 obr.( u mnie automat niżej nie puści) do 4000 tyś obr na 4 biegu i pedal gazu w podłodze.
Wrzucę tutaj wykres...

pezet3
25-08-2015, 19:48
Nie wiem jak u Ciebie ale ja mam egr wyłączony i wywalone klapy wirowe.

RafalWawa
25-08-2015, 20:00
Nie wiem jak u Ciebie ale ja mam egr wyłączony i wywalone klapy wirowe.

Ja mam standard - kolektor relatywnie nowy (od kwietnia), egr ma 2 lata wiec wszystko z nim akurat możliwe (teoretycznie mam drugi po czyszczeniu wiec mógłbym podmienić)
To co logowałeś - to ja logowałem też dziś rano - dociagnąłem na 4 pod górę pod ok 4000rpm, nic się nie stało, ciągnął dobrze... pojeżdzę trochę i poobserwuje.
Ale ciekawe co może być przyczyną tego przeładowania bo możliwości wiele, a wymieniać wszystko po kolei - bez sensu

egon
25-08-2015, 20:01
RafalWawa na twoim logu wygląda, ze wszystko jest ok ;)

RafalWawa
25-08-2015, 20:09
Zerknąłem do archiwum, 20 kwietnia (cyli zaraz po wymianie kolektora ssącego gdy wszystko chodzilo cacy) - ten log wyglądał ..tak samo ;)
20869

Coś mi się zdaje że "ten typ tak ma"... ;)

egon
25-08-2015, 20:17
No i co ci w tym logu nie pasuje, jesli chodzi o cisnienie doładowania, to jest wszystko ok ;)

RafalWawa
25-08-2015, 20:20
Noo jedynie to że mierzy więcej niż sterownik uważa że mierzyć powinien. ALe jeśli "tak ma być" to spoko, bo w zachowaniu auta po porządkach z wężykiem i map sensorem nie widzę problemów ;)

pezet3
25-08-2015, 23:04
Nie wiem czy będzie to dobrze czytelne...

2087020872
20873

egon
26-08-2015, 14:36
Takie minimalne różnice w wartościach to normalne, nigdy nie bedzie idealnie, a krzywe praktycznie sie pokrywają więc jest OK ;)

pezet3
26-08-2015, 14:42
A co myslisz o overboost i wartości gdzie zamkniecie w pewnym momencie wynosi 9.99%?

RafalWawa
26-08-2015, 17:46
shit.... a juz myslałem ze jest dobrze, ale dzisiaj jeszcze jeden test, rozbieg na S,ce, 4-ty bieg i but w podłogę...no i wywaliło
20876 ....

Wygląda wiec na to ze problem jest nadal, a to co poprawiłęm wymieniając wężyk to inny temat "przy okazji" (bo poprawa dynamiki jest wyraźna)

Co więc do diabła może być??? map sensor? zawór overboost?
Stawiam wstęnie na overboosta - bo o awarii "staje" na poziomie 49,9 % i nie drgnie .. .ale nie wiem - ma ktoś jakieś jeszcze sugestie, jak sprawdzić co padło?
.... bo turbo.. troche mi nie pasuje , powinienem czuc różnicę dynamiki..

pezet3
26-08-2015, 17:56
Na Twoim ostatnim wykresie widać że turbo dmucha prawie pod 3 bary, sporo za dużo. Może zacięta geometria daje popalić... łopatki zamknięte i zwiększają prędkość turbiny i co za tym idzie ciśnienie.

pezet3
26-08-2015, 18:06
Tam gdzie masz znacznik na wykresie widać że w dolnym zakresie obrotów 1500 łopatki zmiennej geometri są zamknięte żeby zwkieszyc prędkość obrotowa wirnika turbiny ciśnienie doładowania rośnie, w momencie uzyskania większej prędkości obrotowej silnika nie otwierają się i nie zmniejszają prędkości wirnika tylko go jeszcze bardziej rozpedzaja. Powstaje przeładowanie turbo i błąd.
20878

Ja to Tak widze...mogę się mylić

RafalWawa
26-08-2015, 18:09
Czyli - od czeg sugerujesz zacząć? od samej turbiny, czy overboota?

pezet3
26-08-2015, 18:11
Napewno taniej i łatwiej zacząć od od overboost. Myślę że chyba się nie skończy bez czyszczenia geometrii

RafalWawa
26-08-2015, 18:15
też tak czuje... dzis muszę wyjechać, mam nadzieję że wytrzyma 1000km i się coś nie rozwali, a po powrocie trzeba bedzie toto zrobić.. Ile takie czyszczenie może kosztować w W-wie?

pezet3
26-08-2015, 18:50
Na necie ogłaszają się już od 150 zł za czyszczenie geometrii plus do tego demontaż 50 zł.

RafalWawa
26-08-2015, 19:19
Wiem ale nie chcę tego robićbyle gdzie... nic, muszę zabrać ze sobą kompa w razie czego i unikać butowania...wrócę w poniedziałek to poszukam czegoś z rekomendacji, a w międzyczasie spróvuję jeszcze obejrzeć overboosta - czy da się to w miarę łatwo rozebrać i wyczyścić

pezet3
26-08-2015, 23:13
Hej Rafał, masz wiadomość na priv. Wysłałem Ci namiar, mają konkretny sprzęt więc warto do nich zadzwonić no i w Warszawie.
Pozdro

ruddy8
27-08-2015, 00:26
Rafał przerabiałem ten sam problem.Wymiana wężyków, czyszczenie mapsensora,czyszczenie overboosta, w końcu wymiana na nowy i nic.... dalej wywalało błąd P0237.. Najgorsze było to,że czasami wywalało go przy butowaniu ,a czasami przy 180 km/h na autostradzie... ostatecznie dałem turbo do czyszczenia , ponoć nie było specjalnie zawalone,a przycięcie było minimalne.Po czyszczeniu błąd już się nie pojawił.

CzarnyGD
27-08-2015, 09:24
shit.... a juz myslałem ze jest dobrze, ale dzisiaj jeszcze jeden test, rozbieg na S,ce, 4-ty bieg i but w podłogę...no i wywaliło
20876 ....

Wygląda wiec na to ze problem jest nadal, a to co poprawiłęm wymieniając wężyk to inny temat "przy okazji" (bo poprawa dynamiki jest wyraźna)

Co więc do diabła może być??? map sensor? zawór overboost?
Stawiam wstęnie na overboosta - bo o awarii "staje" na poziomie 49,9 % i nie drgnie .. .ale nie wiem - ma ktoś jakieś jeszcze sugestie, jak sprawdzić co padło?
.... bo turbo.. troche mi nie pasuje , powinienem czuc różnicę dynamiki..

To co piszą chłopaki ma jak najbardziej sens, wygląda to na zaciętą geometrię. Ewentualnie możesz to sprawdzić zciągająć wężyk z gruszki przy turbo i spróbować poruszać tym cynglem. Nie jest to wygodne, bo przez osłonę termiczną dostęp jest ciężki.

Jak masz trasę przed sobą, zabierzesz kompa i nie będziesz butował będzie dobrze:)

Ostatnio kolega w Trójmieście regenerował swoją, kosztowało to trochę więcej bo wymienili mu praktycznie wszystko na nowe i zapłacił 750 zł, więc samo czyszczenie napewno nie powinno kosztować dużo.
Trzeba tylko pamiętać, że po ściągnięciu turbo z kolektorem wylotowym, trzeba go zapewno splanować + wymienić uszczelkę. Jeżeli zdecydujesz się na regenerację pełną to jeszcze trzeba wymienić olej.
To są dodatkowo koszty o których często się zapomina:)

RafalWawa
30-11-2015, 19:02
Cuda, panie...cuda (choć do świąt jeszcze trochę)...

NIe miałem czasu wyczyścić tego turbo i tak jeździłęm od sierpnia, a że znów mi sięszykuje dłuższy wyjazd, to już dogadałem wstęnie termin na robotę, a tu... auto zaczęło jakby lepiej jeździć. Zaboootowałem więc na 4-ce na S2, obroty doszły do 4500 i ..nic, żadnego błedu. Zrobiłem to nastęnego dnia, i też nic.. Dzisiaj wziąłem ze sobą kompa i ... wynik jak na wykresie

21883

Widać że ciśnienie jest ładnie ograniczane, o wiele lepiej pracuje też zawór overboost (poprzednio załączał sięsporadycznie), choć nadal ciśnienie mierzone jest nieco większe niż oczekiwane. Ale błędu już nie ma..
Poprzednio było tak..

21884

Samo się naprawiło? Fakt, że jeździłęm trochę ostrzej startując i intensywniej korzystałem z dynamiki licząc że " a nóż widelec coś sięprzepcha w turbo i zacznie działać"... modły zostały wysłuchane, czy jak? Miła niespodzianka ze strony auta.. pytanie tylko czy dalej interesować się tym nieco większym ciśnieniem zmierzonym niż oczekiwanym... ale tu prędzej bym egr podejrzewał że cuś puszcza...