Zobacz pełną wersję : Dorobienie kluczyka - Croma
Orientujecie się czy istnieje możliwość dorobienia zapasowego kluczyka do Cromy? Jakie mogą być koszty i gdzie to można zrobić?
Emenems-m
24-05-2015, 16:23
450 zł u kluczników, bez możliwości zaprogramowania pilota i ponad 1000 zł we Fiacie (no chyba że masz kartę kodową).
Zadzwon do goscia w osiecznej kolo leszna woj. Wlkp.. jest nie drogi I cuda potrafi. Wygoogluj sobie.....
W aso za oryginalny kluczyk (elektroniczny) chcą 950 zł.
Czy chodzi o zakład Auto Elektronika J. Pietek z Osieczna?
Z ceną 1000 zł w serwisie to jakiś kosmos. Czy jak mam tą kartę kodową to będzie dużo taniej?
Emenems-m
25-05-2015, 17:14
Jakieś 230 zł mniej
Podobno z dorobienie kluczyka do Cromy poza ASO na chwilę obecną jest niemożliwe, taką informację uzyskałem od firmy która od lat specjalizuje się w Fiacie.
Gdyby ktoś miał wiedze gdzie można dorobić kluczyk proszę o info.
Dla zainteresowanych naprawą czy kupnem elektroniki do samochodów grupy Fiat Profesjonalna naprawa i sprzedaż elektroniki (http://www.kocar.com.pl/)
Czesc. Ja dorabialem ale stacyjke do kluczyka. Kupilem uzywana stacyjke a gosc zgral program ze starej stacyjki I wgral do nowej. Wszystko chodzi super. Koszt zaprogramowania 80 zl. Kluczyki tez dorabia.pozdro
Kolego Jarokuc, daj namiary na tego specjalistę
a gosc zgral program ze starej stacyjki I wgral do nowej
kto Ci takich głupot nagadał? :D
No tak to wygladalo. Zabral stara uszkodzona stacyjke z auta podlaczyl kabelkiem pod kompa cos Tam zgral. Podlaczyl uzywke pod kompa kabelkiem cos wgral. 20 min my to zajelo. Zalozyl nowke- uzywke I chodzi. 0 problemow. Stara stacyjke mi wyczyscil go byla zalana cola I raz dzialala raz nie. Teraz mam 2 dzialajace.
Jak kupilem uzywke to po podlaczeniu nawet kluczyka nie moglem przekrecic.cos ja blokowalo. Pod auto na bank sie nie podpinal!!!!!!w serwisie trwa cala adaptacja nose stacyjki 4 godziny I kosztuje 240zl.
(Automat) Autor dopisał treść. Post został scalony.
No tak to wygl
(Automat) Autor dopisał treść. Post został scalony.
Gosc nazywa sie Filip fila nr tel podam jak znajde.
pierwsze słysze o kodowaniu stacyjki, w Cromie immo jest w stacyjce?
mate_121
28-05-2015, 16:33
no nie gadaj kolego....
(Automat) Autor dopisał treść. Post został scalony.
pierwsze słysze o kodowaniu stacyjki, w Cromie immo jest w stacyjce?
Moduł t.e.g. "transmitter for entry and go"
Moduł TEG stanowi część systemu "Smart -Key", który składa się z następujących elementów:
- klucza elektronicznego "T.E.G" (Transmitter for Entry and Go);
- odbiornika klucza elektronicznego i odbiornika częstotliwości radiowej "TEG-Reader";
- Węzła Blokady kierownicy NBS.
System "Smart-Key" spełnia w samochodzie następujące funkcje:
- dostęp do samochodu poprzez rozpoznanie - poprzez częstotliwość radiową - pilot zdalnego sterowania;
- zapłon / uruchomienie samochodu poprzez system "Immobilizer";
- rozdział zasilania w samochodzie (+15, INT/A, 15/ 54, +50) poprzez Węzeł blokady kierownicy (NBS);
- blokowanie /odblokowanie mechaniczne kierownicy;
- kluczyk mechaniczny awaryjny (back-up).
1 – Węzeł Blokady kierownicy (NBS)
2 – Węzeł T.E.G. Reader (NTR)
3 - T.E.G.
4 – Wkładka back-up
System "Smart-Key" jest bardziej pewny od wszystkich poprzednich wersji systemów zabezpieczenia spełnianymi przez Immobilizer itd. gdyż kody sterowania i zabezpieczenia są zapamiętane w 4 elementach sieci CAN: Body Computer, centralka sterowania silnika, węzeł blokady kierownicy i TEG-Reader.
Działanie
Włożenie teg w teg reader
TEG wewnątrzl TEG Reader może być obrócony w 3 pozycje: dwie stabilne(OFF i ON) i jedną niestabilną (START).
Warunki rozpoznania pozycji następują poprzez zmianę stanu 4 wyłączników TEG_IN, TEG_MAR, TEG_Crank1 i TEG_Crank2.
SW1, Teg IN
SW2, Teg MAR
SW3, Teg CRANK1
SW4, Teg UNLOCK
SW5, Teg CRANK2
M, Silnik
TEG może być włożony w cztynik tylko w pozycji OFF, i to powoduje zmianę stanu wyłącznika TEG_IN z konsekwencją wake-up sieci CAN i przesyła zawsze poprzez sieć B-CAN, NBS do Body Computer żądanie Power ON (+15).
Gdy TEG zostanie rozpoznany odblokowana zostaje kierownica i NBS przesyła do TEG Reader sygnał odblokowania mechanizmu blokującego mechanicznie obrót TEG w czytniku.
Przy działaniu odblokowania zmienia stan wyłącznika TEG zablokowany (TEG_lock). Przełączenie tego wyłącznika powoduje przerwanie zasilania silnika blokowania/odblokowania.
Jeżeli podczas obrotu TEG z pozycji OFF w ON, z powodu szybkiego manewru nastąpi utrzymanie zablokowania uniemożliwi to wykonanie calkowitego manewru bez obligatotyjnego powrotu TEG w pozycję OFF.
Jeżeli informacja o zmianie stanu z TEG (Zablokowny do Niezablokowany) nie dopłynie w ciągu 400 ms lub kluczyk utrzymany zostanie w pozycji “Zablokowany”, klient zostanie o tym poinformowany poprzez zestaw wskaźników i musi wykonać procedurę odblokowania poprzez procedurę awaryjną opisaną następnie.
Jeżeli TEG nie zostanie rozpoznany, NBS nie odblokuje w żaden sposób kierownicy i spowoduje przesłanie komunikatu ostrzeżenia do Węzła Zestawu Wskaźników (NQS).
Tak więc tylko gdy zostanie włożony TEG ważny do czytnika można będzie obrócić go w pozycję ON, aby dać il +15, i pozycję START aby aktywować fazę uruchamiania silnika.
Uruchomienie marcia (key-on)
Włożenie TEG w TEG Reader powoduje odblokowanie kierownicy przez NBS i jeżeli wszystkie warunki bezpieczeństwa są spełnione w konsekwencji nastąpi żądanie aktywacji +15.
NBS żąda od NBC zgody na uzyskanie +15 i, po sprawdzenia kodu Immobilizera poprzez NTR, odblokowuje kierownicę oraz wysyła zgodę na Power ON.
Gdy zgoda z NBC zostanie otrzymana z NBS, nastąpi żądanie odblokowania obrotu TEG w czytniku i po przesłaniu sygnału zwrotnego feed-back odblokowanie przez NTR, TEG jest swobodny i może być obrócony w pozycję ON i START.
W przypadku gdy Immo nie jest rozpoznany, NBS nie otrzyma zgody z NBC i kierownica nie zostaje odblokowana. Ponadto przewidziana jest sygnalizacja w NQS.
Gdy TEG zostanie obrócony w pozycję ON zostanie spowodowana zmiana stanu wyłacznika TEG_ON i NBS aktywuje obciążenia +15/54, INT i INT/A.
Dla wersji z automatyczna skrzynia biegów gdy w stanie +15, NBS rozpozna poprzez sieć CAN że dźwignia zmiany biegów jest w pozycji róznej od P (PARK), NBS powoduje poprzez odpowiedni sygnał określenie zablokowania TEG w czytniku.
Zablokowanie kierownicy przez węzeł blokady kierownicy następuje odpowiednio po wyjęciu TEG z TEG Reader.
Po odłączeniu akumulatora Węzeł Blokady Kierownicy utrzymuje warunek (zablokowania lub odblokowania) w którym się znajduje: dlatego przy wszystkich naprawach i interwencjach w warsztacie, w których trzeba obrócić kierownicą po odłączeniu akumulatora, należy pozozstawić TEG włożony do czytnika, wykonać Key-ON (obracając go w pozycję ON) i przywrócic w OFF (Key-OFF) gdy odłączy się akumulator: kierownica zostanie odblokowana i możliwa do obrócenia.
Oświetlenie
Podświetlenie pierścienia sterowane jest bezpośrednio przez TEG Reader i nabywa stan z sieci B-CAN, w szczególności:
- przy key on: pierścień zawsze podświetlony;
- przy key-off: pierścień jest podświetlony do momentu kiedy sieć B-CAN jest aktywna.
Gdy sieć zostaje uśpiona - sleep także diody podświetlające pierścień zostają zgaszone.
Dezaktywacja +15 on, wyłączenie silnika i wyjęcie teg
W stanie samochodu przy Key On (z Key Off, lub powrót ze stanu po uruchomieniu), po obróceniu TEG w pozycję OFF, NBS dezaktywuje obciążenia +15/54, INT i INT/A i aktywuje odblokowanie TEG w TEG Reader.
W przypadku gdy w momencie dezaktywacji prędkość samochodu będzie większa od 4 km/godz, NBS nie zasteruje zablokowaniem kierownicy przy wyjęciu TEG.
W takim przypadku użytkownik zostaje poinformowany poprzez sygnalizację w NQS; "Kierownica nie będzie zablokowana".
Jeżeli samochód wyposażony jest w automatyczną skrzynię biegów przy Key-Off il TEG nie obraca się do końca w pozycję OFF ale zatrzyma się w pozycji pośredniej, gdzie wyjęcie kluczyka nie jest dozwolone. Aby móc go wyjąć należy sprawdzić, czy dźwignia zmiany biegów znajduje się w pozycji P (Park).
Akywacja uruchomienie (start)
Uruchomienie silnika termicznego jest sterowane poprzez obrócenie TERG w pozycję niestabilną START i naciśnięciu na pedał sprzęgła lub hamulca (funkcja recovery)dla wersji wyposażonej w skrzynię biegów mechaniczną, lub tylko na pedał hamulca dla wersji z automatyczną skrzynią biegów.
Po rozpoznaniu sygnału uruchomienia, przed uaktywnieniem włączenia silniczka, NBS sprawdza następujące warunki:
- pedał sprzęgła/hamulca naciśnięty w ciągu 200 ms (timeout) od aktywacji +15
- sygnał zatwierdzenia +15 (obecny również w sieci B-CAN)
- aktywacja uruchomienia ze strony NBC (sprawdzenie IMMOBILIZER)
Praca silnika (+50) pozostaje do momentu kiedy pedał sprzęgła/hamulca nie zostanie zwolniony, lub przez maksimum 10 sekund. (lub zostanie zwolniony kluczyk).
W przypadku wersji z automatyczną skrzynią biegów musi być przestrzegany warunek dodatkowy pozycji dźwigni zmiany biegów w P (Park).
Podczas fazy uruchomienia NBS wyłącza zasilanie INT/A i odpowiednie obciążenia.
Jeśli uruchomienie następuje w sposób prawidłowy, NBS oceniając sygnał w sieci obrotów silnika, steruje blokowanie mechaniczne TEG w TEG Reader.
Jeżeli uruchomienie nie uda się NBS odcina zasilanie silnika (+50) i aktywuje l’INT/A. Aby powtórzyć uruchomienie należy obrócić ponownie TEG w pozycję OFF i powtórzyć procedurę “cranking”.
Brak URUCHOMIENIA: w przypadku braku uruchomienia nie jest możliwe dokonanie przejazdu "skokowego" poprzez uruchomienie rozrusznika z włączonym biegiem (sprzęgło/hamulec musi być zawsze naciśnięty/e aby aktywować uruchomienie, a więc rozłączyć napęd).
Operacja holowania jeżeli następuje w warunku Akumulator Rozładowany musi być poprzedzona klasycznym "mostem pomiędzy akumulatorami", aby zagwarantować rozpoznanie kluczyka i w konsekwencji odblokowanie kierownicy.
Sygnalizacja systemu
System Smart Key steruje niektórymi lampkami kontrolnymi i/lub wysyła sygnały komunikatów do Zestawu Wkaźników dla następujących funkcji:
- dostęp do samochodu i/lub Alarm
- bokowanie/odblokowanie Kierownicy
- uruchomienie/wyłączenie silnika
- awaria blokowania elekrycznego kierownicy
- brak rozpoznania TEG
- sygnalizacja, że kierownica nie jest zablokowana
- sygnalizacja o awarii odbiornika TEG
- sygnalizacja obecności TEG w czytniku dla otwarcia drzwi kierowcy przy Key-Off
- sygnalizacja włączenia TEG w TEG Reader
Elementy
Pilot zdalnego sterowania
System zdalnego sterowania składa się z nadajnika o częstotliwości radiowej zintegrowanego w TEG, który przesyła zmienny kod do odbiornika.
częstotliwość zmienia się w zależności od kraju sprzedaży: (np. Europa 433.92 MHz)
Przy użyciu TEG użytkownik może wykonać następujące akcje:
- zablokowanie - odblokowanie zamka centralnego drzwi/bagażnika;
- otwarcie - zamknięcie szyb;
- zapalenie świateł wewnętrznych;
- włączenie - wyłączenie alarmu (jeśli występuje).
Zasięg przekaźnika wynosi około 20 m.
Odbiornik
Odbiornik o częstotliwości radiowej jest zintegrowany w module TEG-Reader.
częstotliwość zmienia się w zależności od rynku sprzedaży.
Zapamiętuje do ośmiu przekaźników i pozwala na wykonanie operacji wyżej wymienionych.
1 – TEG Reader
2 – Szczelina dla odblokowania awaryjnego
Odbiornik zapewnia następujące funkcje:
- otrzymanie i rozkodowanie sygnałów pochodzących od przekaźnika.
- zarządzanie programowaniem przekaźnika.
- zarządzanie sterowaniem otwarcia i zamknięcia drzwi.
- wykonywanie autodiagnostyki.
Odbiornik ma możliwość zapamiętania ośmiu kodów zdalnego sterowania.
Teg z trzema przyciskami
1 - blokowanie drzwi
2 - odblokowanie drzwi
3 - zwolnienie bagażnika
4 - kluczyk w back-up
TEG jest urządzeniem elektronicznym, który używany w miejsce kluczyka tradycyjnego, wykonuje:
- dostęp do samochodu wykonując wszystkie normalne operacje poprzez zdalne sterowanie;
- uruchomienie tego samochodu: jeżeli zostanie włożony i obrócony wewnątrz odpowiedniego czytnika dezaktywuje zablokowanie elektryczne kierownicy i przesyła zgodę na uruchomienie zgodnie z logiką opisaną poprzednio.
Część zdalnego sterowania zapewnia przekaźnik o 433.92 MHz, 3 przyciski sterowania dla funkcji dostępu do samochodu i wkładka z tworzywa typu desmodromicznego chowanego i wyciąganego ręcznie.
TEG jest homologowany zgodnie z regulaminem. 95/56/CE i zgodny z wymaganiami europejskich towarzystw ubezpieczeniowych oraz ich odpowiednimi ośrodkami technicznymi.
Kluczyk mechaniczny awaryjny (back-up)
W przypadku awaryjnym TEG jest używany jako normalny kluczyk mechaniczny umożliwiający wykonanie manewrów w bębenku mechanicznym back-up (otwarcie-zamknięcie drzwi, uruchomienie-wyłączenie air-bag itd.).
Klucz mechaniczny jest wkładką desmodromiczną wyjmowaną ręcznie z TEG.
Wyjmowanie awaryjne
Istnieje możliwość odbokowania TEG w każdych warunkach, również w samochodzie w ruchu, poprzez wkładkę mechaniczną awaryjną.
I tak w przypadku uszkodzenia, które blokuje obrót TEG i powrót w pozycję OFF, możliwe jest odblokowanie mechaniczne szczeliny zgodnie z następującą procedurą:
- wyjąć z TEG kluczyk back-up;
- włożyć kluczyk awaryjny w szczelinę występującą w nakładce i wcisnąć do oporu.
Za pomocą tego manewru działając ręcznie odblokowuje się silnik blokujący i uwalnia obrót TEG.
Wykonanie tej operacji jest odbierane przez NBS, który wysyła sygnał informacyjny do zestawu wskaźników w celu wskazania, że kierownica nie będzie zablokowana.
wyjęcie wymuszone TEG z TEG Reader nie jest mechanicznie dozwolone, w konsekwencji tego typu działania powoduje się uszkodzenie zaczepu, który powoduje wciągnięcie kluczyka w czytnik.
W przypadku wyjęcia awaryjnego z TEG, kierownica NIE zostanie zablokowana.
Analogicznie jeżeli TEG zostanie wyjęty przy prędkości powyżej 4 Km/h, kierownica NIE zostanie zablokowana.
System fiat code
TEG steruje także funkcjonowaniem systemu "Immobilizer" nazwanym FIAT CODE.
System bazuje się na przekazywaniu i odbieraniu sygnału o częstotliwości radiowej z kodem numerycznym zmiennym (Rolling Code).
Każda transmisja wytwarza kod zmienny, sterowany algorytmem matematycznym.
Informacja transmisji jest zapamiętana w w odbiorniku w pamięci stałej (EEPROM), w sposób uniemożliwiający utratę informacji nawet w przypadku wymiany baterii.
Programowanie zdalnego sterowania
Odbiornik, w momencie dostawy, zawiera kod uniwersalny równy 00H AAH AAH A2H, który pozwala na aktywację w zakładzie nadajnikiem uniwersalnym, kod ten musi być następnie dezaktywowany przy pierwszym programowaniu.
Należy potępować zgodnie ze wskazaniem urządzenia Examiner.
Styk wyjściowy
Poniżej jest przedstawiony widok z tyłu TEG Reader z konektorem połączenia i odpowiednimi stykami wyjściowymi.
Styki wyjściowe (konektor 12 stykowy)
po co wklejać takie obszerne referaty :okulary: co to ma na celu :niewiem: nie lepiej wkleić odnośnik do strony , z pewnością większość osób po pierwszych 4 linijkach przewinie na sam dół
ps: jak to się ma do dorabiania kluczyka
mirek8423
29-05-2015, 17:06
Orientujecie się czy istnieje możliwość dorobienia zapasowego kluczyka do Cromy? Jakie mogą być koszty i gdzie to można zrobić? W Zamościu jest kolega (rozmawiałem z nim na ten temat) z forum Stilo co ma możliwość dorobienia oryginału ale też cena około 1100. Z Rzeszowa do Zamościa nie tak daleko.
Jakby Kolega dorabiał za połowe ww. ceny to może bym się skusił na wycieczkę do Zamościa. Za tysiaka z ogonem to dorabiają w każdym serwisie fiata
mirek8423
30-05-2015, 16:32
Tak Lucek masz rację co do kosztów dorobienia, cena kosmos ale pozwól, że wyrażę swoje zdanie, nie wiem ile czasu masz auto ale ja nie wyobrażam sobie użytkowania samochodu tylko z jednym kluczykiem i zrobił bym wszystko żeby mieć drugi nawet jeśli kosztuje to 1100 zł.
mietus555
30-05-2015, 18:59
Witam
Panowie przeczytałem Wasze dywagacje na temat kluczyka i po dłuższym zastanowieniu odpisuję,może się ktoś zastanowi ile razy w życiu korzystał z tego drugiego kluczyka i ile razy go zgubił.
Pozdrawiam
mirek8423
30-05-2015, 19:11
Można zgubić, może upaść na ziemię i coś tam się zepsuje. Jest tak, że jednym kluczykiem operujemy i z 10 lat i tylko wymieniamy baterię a niekiedy może być tak, że to jest jakieś tam urządzonko elektroniczne i spitolić się może w najmniej spodziewanym momencie.
Witam, każdy ma swoje zdanie w tym temacie i postępuje po swojemu. Ja nie wyobrażam sobie jechać gdzieś na urlop nie ważne czy w Polsce czy za granicą i nie mieć przy ''sobie'' drugiego kluczyka. Biorąc pod uwagę kradzieże, zgubienia, zalania i inne losowe zdarzenia. Nie jestem jakąś sierotą :lol: hehehe, ale nie zajmuje on także pół bagażnika żeby się zastanawiać czy pakować go czy nie, a wolę go mieć w pokoju hotelowym niż najeść się stresu, kombinowania, szukania serwisów itd jak mój znajomy jak byliśmy w Chorwacji :tongue
Ja też miałem przy kupnie jeden.
Po maksymalnych zniżkach w ASO zapłaciłem klucz i za kartę kodową REFERENCE ORDER i ELECTRONIC CODE 1050 zł. I mam spokój.
Podobnie jak kolega nie wyobrażam sobie wyjazdu trochę dalej niż "wokół komina" bez drugiego klucza.
Sam klucz - 850 zł
Python28
30-05-2015, 23:06
A nie da się doprogramować kluczyka z allego do auta? Wydaje mi się że jest taka opcja w multiecuscan na pewno będzie potrzebna karta z elektronicznym kodem ale może istnieje taka możliwość? Kiedyś dogrywałem kluczyki do Ducato i poszło gładko, ale innym programem i ducato elektronicznie to bardziej PSA
Na 99% tak się nie da, aby kluczyk z innego auta (chociaż ten sam model) dało się przeprogramować łącznie z pilotem do CZ, domykania szyb i otwierania bagażnika. Samo immo - tak, tylko najpierw fachowiec informatyk musi "wyzerować" kluczyk robiąc go dziewiczym, a potem zaprogramować (a w zasadzie zrobić klon z tego co ma). Te informacje są na 60-70% pewne, gdyż sam się tym nie zajmuję, ale z magikami od tych "procedur" miałem okazję pogadać. Fakt jest taki, że nie wszystko mogą/umieją i często bywa, że posiłkują się kolegami "z branży"
Chciałem nawiązać do poprzedniego posta: Czy da się kupić kluczyk od innej Cromy (np ze szrotu) i zaprogramować go do swojego auta (z pełną funkcjonalnością).
Czy taki kluczyk (nówka) który trafia do serwisu (za który płaci sie 950 zł) przechodzi nieodwracalną operację kodowania?
Python28
05-06-2015, 08:22
W kluczyku nic nir jest programowanie, jedyna różnica jest taka że do nowgo kluczyka jest karta kodowa.
Dla wielu zabrzmi to pewnie abstrakcyjnie ale na 99% jestem w stanie dorobić kluczyk razem z funkcją pilota w Cromie.
Robiłem to w Alfie 159 gdzie "też się nie da" - systemy są bardzo podobne i nie widzę przeszkód dlaczego miało by się nie udać w Cromie.
Zapraszam do kontaktu osoby z Warszawy i okolic zainteresowane dodatkowym kluczem.
PW lub tel. 88 77 88 780
Koszt mniej więcej 50% ASO
I jak temat? dałeś radę dorobić kluczyk z pilotem za 50% ceny aso?
@Drakkar - Złota Łopata dla Ciebie :smile:
Powered by vBulletin™ Version 4.2.5 Copyright © 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.