Rzadzik27
15-03-2015, 23:45
Witam!
Jako że moja wiedza na temat silników diesla z DPF-em nie jest przesadnie duże, a wręcz mała, chciałbym zapytać o kilka kwestii.
Generalnie problem dotyczy rosnącego poziomu oleju w Bravo 2,0 Mjet (przebieg 162 kkm) którego właścicielem jestem od niedawna - niewiele mogę powiedzieć o jego przeszłości. Zdaje sobie sprawę że temat był wielokrotnie poruszany ale mimo wszystko liczę na reakcje w postaci odpowiedzi.
Przyrost ilości oleju nie jest bardzo duży ale zdecydowanie wymaga reakcji – około 1,3k km temu wymieniłem olej i od tego momentu przybyło mniej więcej 1/4 miarki na bagnecie (w ten sposób z 3/4 miarki zrobił się poziom maksymalny). Dodam tylko że pomiaru dokonuje po nocy, zawsze w bardzo zbliżonych warunkach.
Moje podejrzenie padło na przez wszystkich (nie)lubiany filtr DPF, choć nie wykluczam też innych usterek prowadzących do zwiększania poziomu oleju. Dlatego też przeprowadziłem obserwacje i pomiary:
1. Poziom płynu chłodniczego w zbiorniku wyrównawczym się nie zmienia (oczywiście poza normalną różnicą wynikającą z tego czy jest „zagrzany” czy „zimny”). Ponadto kolor oleju nie wskazuje na mieszanie się z płynem chłodniczym.
2. Nie wiem na jakiej podstawie określić sprawność wtrysków których usterka może prowadzić do mieszania się paliwa z olejem. Zmierzyłem tylko korekty paliwa przy nagrzanym silniku
Od lewej: Obroty silnika[obr/min], Dawka ogólna paliwa [mm3/w], Korekta paliwa (cylinder 1) [mm3/w], Korekta paliwa (cylinder 2) [mm3/w], Korekta paliwa (cylinder 3) [mm3/w], Korekta paliwa (cylinder 4) [mm3/w]
821_ 5,466-0,17 -0,27 0,30 0,15
1400 5,877 -0,07 -0,23 0,05 0,24
1914 6,261 -0,11 0,05 -0,04 0,10
2571 9,054 -0,35 0,59 -0,04 -0,18
3207 8,130 -0,29 0,50 -0,11 -0,09
3. Próba przegazowania nie powodowała „czarnych chmur” z wydechu.
4. Nie świeca żadne kontrolki sugerujące awarie
5. Odczyty dla DPF-a. Najpierw statyczny a następnie dynamiczny przy nagrzanym silniku (różnice w stopniu zatkania wynikają z tego że przeprowadziłem te pomiary w różnym czasie)
Stan filtra cząstek: Zatkanie normalne
Zatkanie filtra cząstek stałych: 31,97 %
Przebieg przy ostatniej regeneracji: 53,4 km
Średnia odległość ostatnich 5 regeneracji: 217 km
Średni czas trwania ostatnich 5 regeneracji: 609 s
Średnia temp. podczas ostatnich 5 regeneracji: 612,06 °C
Łączna liczba regeneracji: 563
od lewej: Obroty silnika [obr/min], Temperatura filtra cząstek stałych[st. C], Czujnik różnicy ciśnień [mBar], Zatkanie filtra cząstek stałych [%]
820_ 129,46 -3 49,45
1225 131,76 -2 49,47
1500 131,76 1 49,47
2075 133,96 4 49,49
2270 133,96 4 49,50
2523 133,96 9 49,52
2670 131,76 13 49,52
2911 133,96 20 49,52
3309 133,96 23 49,53
6. Trudno mi ocenić odgłosy pracy silnika gdyż nie mam odniesienia ale silnik pracuje równo, a auto przyspiesza normalnie. Od początku użytkowania nie zauważyłem różnicy w odgłosach z pracy silnika.
7. Poziom oleju rośnie „skokowo”
Na koniec najważniejsze – pytania:
1. Czy powyższe wyniki obserwacji pozwalają wykluczyć mieszanie się oleju i płynu chłodniczego
2. Czy powyższe wyniki obserwacji pozwalają wykluczyć problemy „lejących wtrysków”
3. Czy powodem całego zamieszania nie jest zepsuty czujnik różnicy ciśnień który może nie wykazywać faktycznego zatkania filtra i w związku z tym sterownik opiera się tylko na wartościach wyliczonych
4. Czy powyższe wyniki obserwacji świadczą kończeniu się DPF-a?
5. Jeśli kończy się DPF to czy warto próbować go ratować jakąś wymuszoną regeneracją?
6. Jeśli kończy się DPF to czy mogę prosić Was o podanie jakiegoś solidnego mechanika który rozpraw się z tym ustrojstwem (patrz. wytnie chwasta) – jestem z Zabrza więc ewentualnie prosiłbym o sugestie w moim rejonie
7. Czy przy wycięciu DPF-a rozprawić się również z innym „cudownym ustrojstwem ” nazywanym EGR?
Z góry dziękuję za wszelką pomoc i pozdrawiam!
Jako że moja wiedza na temat silników diesla z DPF-em nie jest przesadnie duże, a wręcz mała, chciałbym zapytać o kilka kwestii.
Generalnie problem dotyczy rosnącego poziomu oleju w Bravo 2,0 Mjet (przebieg 162 kkm) którego właścicielem jestem od niedawna - niewiele mogę powiedzieć o jego przeszłości. Zdaje sobie sprawę że temat był wielokrotnie poruszany ale mimo wszystko liczę na reakcje w postaci odpowiedzi.
Przyrost ilości oleju nie jest bardzo duży ale zdecydowanie wymaga reakcji – około 1,3k km temu wymieniłem olej i od tego momentu przybyło mniej więcej 1/4 miarki na bagnecie (w ten sposób z 3/4 miarki zrobił się poziom maksymalny). Dodam tylko że pomiaru dokonuje po nocy, zawsze w bardzo zbliżonych warunkach.
Moje podejrzenie padło na przez wszystkich (nie)lubiany filtr DPF, choć nie wykluczam też innych usterek prowadzących do zwiększania poziomu oleju. Dlatego też przeprowadziłem obserwacje i pomiary:
1. Poziom płynu chłodniczego w zbiorniku wyrównawczym się nie zmienia (oczywiście poza normalną różnicą wynikającą z tego czy jest „zagrzany” czy „zimny”). Ponadto kolor oleju nie wskazuje na mieszanie się z płynem chłodniczym.
2. Nie wiem na jakiej podstawie określić sprawność wtrysków których usterka może prowadzić do mieszania się paliwa z olejem. Zmierzyłem tylko korekty paliwa przy nagrzanym silniku
Od lewej: Obroty silnika[obr/min], Dawka ogólna paliwa [mm3/w], Korekta paliwa (cylinder 1) [mm3/w], Korekta paliwa (cylinder 2) [mm3/w], Korekta paliwa (cylinder 3) [mm3/w], Korekta paliwa (cylinder 4) [mm3/w]
821_ 5,466-0,17 -0,27 0,30 0,15
1400 5,877 -0,07 -0,23 0,05 0,24
1914 6,261 -0,11 0,05 -0,04 0,10
2571 9,054 -0,35 0,59 -0,04 -0,18
3207 8,130 -0,29 0,50 -0,11 -0,09
3. Próba przegazowania nie powodowała „czarnych chmur” z wydechu.
4. Nie świeca żadne kontrolki sugerujące awarie
5. Odczyty dla DPF-a. Najpierw statyczny a następnie dynamiczny przy nagrzanym silniku (różnice w stopniu zatkania wynikają z tego że przeprowadziłem te pomiary w różnym czasie)
Stan filtra cząstek: Zatkanie normalne
Zatkanie filtra cząstek stałych: 31,97 %
Przebieg przy ostatniej regeneracji: 53,4 km
Średnia odległość ostatnich 5 regeneracji: 217 km
Średni czas trwania ostatnich 5 regeneracji: 609 s
Średnia temp. podczas ostatnich 5 regeneracji: 612,06 °C
Łączna liczba regeneracji: 563
od lewej: Obroty silnika [obr/min], Temperatura filtra cząstek stałych[st. C], Czujnik różnicy ciśnień [mBar], Zatkanie filtra cząstek stałych [%]
820_ 129,46 -3 49,45
1225 131,76 -2 49,47
1500 131,76 1 49,47
2075 133,96 4 49,49
2270 133,96 4 49,50
2523 133,96 9 49,52
2670 131,76 13 49,52
2911 133,96 20 49,52
3309 133,96 23 49,53
6. Trudno mi ocenić odgłosy pracy silnika gdyż nie mam odniesienia ale silnik pracuje równo, a auto przyspiesza normalnie. Od początku użytkowania nie zauważyłem różnicy w odgłosach z pracy silnika.
7. Poziom oleju rośnie „skokowo”
Na koniec najważniejsze – pytania:
1. Czy powyższe wyniki obserwacji pozwalają wykluczyć mieszanie się oleju i płynu chłodniczego
2. Czy powyższe wyniki obserwacji pozwalają wykluczyć problemy „lejących wtrysków”
3. Czy powodem całego zamieszania nie jest zepsuty czujnik różnicy ciśnień który może nie wykazywać faktycznego zatkania filtra i w związku z tym sterownik opiera się tylko na wartościach wyliczonych
4. Czy powyższe wyniki obserwacji świadczą kończeniu się DPF-a?
5. Jeśli kończy się DPF to czy warto próbować go ratować jakąś wymuszoną regeneracją?
6. Jeśli kończy się DPF to czy mogę prosić Was o podanie jakiegoś solidnego mechanika który rozpraw się z tym ustrojstwem (patrz. wytnie chwasta) – jestem z Zabrza więc ewentualnie prosiłbym o sugestie w moim rejonie
7. Czy przy wycięciu DPF-a rozprawić się również z innym „cudownym ustrojstwem ” nazywanym EGR?
Z góry dziękuję za wszelką pomoc i pozdrawiam!