Zobacz pełną wersję : Bravo II 1.9JTD 120km PALI JAK SMOK
misiek5510
05-03-2015, 19:50
Witam,
Niestety nie znalazłem odpowiedzi na swoje pytanie więc pisze nowy temat.
Zakupiłem sobie fiata bravo II w UK rok 2008 1.9jtd z przebiegiem około 120 000km. Problem polega na tym, że miał być ekonomiczny, a nie jest. Mam również mazde 6 z 2008 wersję 140 konną sport i musze powiedzieć że pali mniej bo niecałe 7 litrów na 100km w mieście i potrafi zejść poniżej 5 w trasie. Bravo II pali około 8-10 w cyklu 70% trasa a 30 miasto (niezbyt zakorkowane). z tego co wyczytałem innym użytkownikom pali w mieście do 7 litrów więc musi być coś nie tak.
Zalewając za 10 funtów mazdą robię średnio 80 - 85 mil, gdzie bravo robi niecałe 60!!! Felgi się niegrzeją, 2.4 bara mam w oponkach, zbiera się w miarę ładnie i nie zauważyłem by dymił. Cóż to może być ?
karwoj25
05-03-2015, 20:00
Zalewając za 10 funtów mazdą robię średnio 80 - 85 mil, gdzie bravo robi niecałe 60!!!
no dobrze, a tankujesz do pełna? Czy zawsze za 10 funtów? :roll:
misiek5510
05-03-2015, 20:09
No ostatnio tylko za 10. Jednak kiedy go kupywałem był zalany do pełna i po 370 kilometrach wyszło 7.7/100 przy 120km/h bo po przyjeździe był zalany do pełna i wyszło niecałe 31 litrów. Wiec dużo nawet bardzo bo to w 100% autostrady były.
karwoj25
05-03-2015, 20:12
Warto połączyć się z ECU i poszukać błędów. Jest możliwość, że przepływomierz niedomaga. Jednak dla mnie nadal tak liczone spalanie o niczym nie świadczy.
misiek5510
05-03-2015, 20:19
Kolego, ja nie mówię tutaj o 0.5l/100 tylko o 3-4 litrach. Nawet jeśli tankuję za 10f i po przejechaniu 50mil widzę już rezerwę to jest coś nie tak. Po kilkunastu tankowaniach jeśli poziom paliwa był by błędny nie widział bym rezerwy.
Co to przepływomierza to, fakt to jedyna informacja jaką znalazłem na ten temat. Jednak nie falują mi obroty, auto nie szarpie itd. Mam kabel OBD który używam do mazdy, więc mógł bym zobaczyć czy jest jakiś błąd. Jaki program byście polecili ?
Multi ecu Scan na forum w zakładce Download jest
misiek5510
06-03-2015, 21:59
Witam, no więc miałem troszkę czasu więc podpiełem komputer jednak miałem troche problemów z windowsem 8 już miałem się poddać kiedy przypomniałem sobie o tym że mam stary laptop z windows 7 i tam wszystko działało z tym że touchpad i klawiatura tam nie dziala.
Jak mam być szczery to nie zbyt łapię się w tym interfejsie więc prosiłbym o pomoc jak zdiagnozować w czym jest problem jeżeli chodzi o spalanie bo nie wiem na co mam zwracać uwagę.
Błąd był tylko jeden a mianowicie - P0683 - preheating control unit
Co mnie zaskoczyło i to strasznie to fakt iż odometer reading pokazuje się tam 191 000! a powinno być około 130 000 bo przecież auto ma 81 000mil ;/ Czy to znaczy, że auto było kręcone bo na to wygląda ;/
misiek5510
07-03-2015, 14:23
Jest ktoś na tym forum kto mógł bym mi pomoc ?
jeśli auto wyposażone jest w DPF zerknij jeszcze w parametr "przebieg przy ostatniej wymianie DPF". jeśli będzie w nim ten wyższy przebieg masz potwierdzenie, że licznik na blacie został skorygowany.
a co do błędu... prawdopodobnie masz do wymiany świece żarowe.
misiek5510
07-03-2015, 18:28
Cześć Boch. Co do świeć żarowych to dzwoniłem do poprzedniego właściciela i dowiedziałem się, że przez sprzedażą świeciły mu się kontrolki Glow plug więc wymienił wszystkie świece żarowe, a komputera nie czyścili. Pytałem go o przebieg jednak nic o tym nie wiedział no ale mniejsza. Zresetowałem komputer przejechałem się po mieście i sprawdziłem i fakt żadnego błędu - super.
Nadal jednak borykam się z problemem dużego spalania. Jeżeli chodzi o moc to 100 zrobię w 12-13 sekund, więc wydaje mi się, że jednak coś jest na rzeczy. Jest tutaj EGR ? Czy spróbować wyczyścić egr i przepustnicę na początek ?
Czy można zrobić coś w stylu testu przelewowego w tym programie MultiECUSCAN (czy komputer nie sam nie wyłapie czy wtryski leją czy nie?) Proszę o porady. Dzwoniłem do fiata u siebie i za pierwszą godzinę biorą 89 funtów a potem 49 więc chciałbym to zdiagnozować samemu jeśli dał bym radę :) Mogę dodać zdjęcia bądź zrzuty ekranu jeśli to będzie potrzebne.
POMOCY :)
Pytałem go o przebieg jednak nic o tym nie wiedział no ale mniejsza.
oczywiście. byli właściciele mają z reguły 3 odpowiedzi. pierwsza - nie pamiętam, druga - nie wiem, trzecia - u mnie wszystko było ok. te 190 tys. to nie jest jakiś ogromny przebieg. widziałem Stilo skręcone z 400 tys. do 156 tys. ;)
zrób logi dynamiczne wg opisu zapożyczonego z forum Stilo:
Poprawne wykonanie logów pracy silnika JTD/JTDm.
Polecanym programem jest FES/MES strona www :
Multiecuscan - Diagnostics software for Italian cars (http://www.multiecuscan.net/)
Ustawiamy w parametrach : SEPERATOR CSV TAB
Szybkość odświeżania FAST
Do diagnostyki kabelek k-line/Vagcom lub elm.
Do dyspozycji mamy dwie wersje darmowa i rejestrowana, darmowa ma ograniczenie do 4 parametrów:
Dla wersji darmowej logujemy :
W pierwszym logu który wykonamy :
1.obroty silnika [rpm]
2.zmierzona masa powietrza [mg]
3.ogólna dawka paliwa [mg lub cm3]
4. zmierzone ciśnienie doładowania [mbary]
W drugim logu:
1.obroty silnika [rpm]
2.zmierzone ciśnienie paliwa [bary]
3.ogólna dawka paliwa [mg lub cm3]
4. położenie pedału gazu [%]
Dla wersji pełnej logujemy :
1.obroty silnika [rpm]
2.zmierzona masa powietrza [mg]
3.ogólna dawka paliwa [mg]
4.zmierzone ciśnienie doładowania [mbar]
5.zmierzone ciśnienie paliwa [bary]
6.położenie pedału gazu [%]
Dla chcących można dodać :
7.oczekiwane ciśnienie paliwa
8.oczekiwane ciśnienie doładowania.
Pamiętajmy im więcej danych tym bardziej spada czas próbkowania.
Uruchamiamy fes/mes łączymy się z ECU zaznaczamy opcje dajemy na wykres.
Rozgrzewamy silnik do ok 90stC.
Szukamy prosty odcinek drogi gdzie będzie można bezpiecznie rozpędzić się do 100-120km/h
Ruszamy autem, jedziemy zmieniamy na bieg 3 ( lub 4) przy prędkości obrotowej 1500rpm wciskamy pedał gazu w podłogę ( czyli na 100%) i wtedy rozpoczynamy zapis parametrów ( można to rozpocząć prędzej – względy bezpieczeństwa). Trzymamy pedał gazu na 100% aż silnik rozpędzi się do 4000rpm ( uwaga na warunki na drodze – bezpieczeństwo najważniejsze). Po osiągnięciu przez silnik prędkości obrotowej 4000rpm kończymy logowanie. Zwalniamy, hamujemy kończymy zapis.
Zapisujemy plik wciskając eksport i zamieszczamy go na forum.
logi musi opczaić ktoś kumaty w temacie diagnostyka JTD/MJTD.
misiek5510
07-03-2015, 18:49
Dzięki napewno postaram się to zrobić dziś bądź jutro. DZIEKUJE ZA POMOC :)
sprawdź sobie jeszcze przez MES korekty na wtryskiwaczach na rozgrzanym silniku. powinny zawierać się w przedziale +/-1 lub jak podają inne źródła +/- 2 mm3/w. niby służą one do wyrównywania pracy silnika, a tym samym zmniejszeniu wibracji, ale duże korekty na plus oznaczają, że prawdopodobnie niedomaga silnik (słabsza kompresja na danym cylindrze).
EGR jeśli nie jest wyłączony i zaślepiony może wymagać wyczyszczenia lub wymiany. przy okazji warto sprawdzić wlot do kolektora, jeśli zawalony jest sadzą może wymagać czyszczenia. i nie żadną chemią wtryskiwaną na pracującym silniku, tylko mechaniczne czyszczenie na zdjętym kolektorze. a to już sporo roboty, ewentualnie duże koszty.
misiek5510
07-03-2015, 20:37
Boch szczerze dziękuje za pomoc : ) zrobiłem 3 testy. Dwa na trzecim biegu i jeden na czwartym. Co do rezultatów to wszystko wydaje się dobrze, no ale może się nie znam. Na forum nie można dodawać plików więc dodaję link na chomikuj skąd można za darmo pobrać wykresy, printscreeny testów.
Chomikuj : Testy - misiek5510 - Chomikuj.pl (http://chomikuj.pl/misiek5510/Testy)
Screeny
Test 1 - bieg 3
18965
Test 2 - bieg 4
18966
Test 3 - bieg 3
18967
Co do MES korekt to jest gdzieś dokładniej wytłumaczone jak to zrobić ? Co do EGR to wydawało mi się wczoraj że był wyłączony tak pisało chyba ale nie jestem pewien. A jeśli chodzi o odłączenie przepustnicy i EGR i kolektora to nie będzie później problemów z ich programowaniem ? Tzn czy one same się zaprogramują na nowo ? Miałem problem w przepustnicą w mazdzie jak ją czyściłem i znajomy musiał mi ją programować.
na logach jeszcze się nie znam, bo dopiero od niedawna posiadam diesla. na pierwszy rzut oka widzę, że zmierzone ciśnienie doładowania różni się od oczekiwanego. teraz trzeba doczytać jakie odchyłki są dopuszczalne i co one oznaczają ;)
co do kolektora dolotowego i EGR i przepustnicy... to chyba ten sam 8 zaworowy silnik co w Stilo, a więc nie ma tam żadnej przepustnicy. jest jedynie klapa gaszeniowa na wlocie do silnika, która podobnie jak kolektor oraz EGR może wymagać czyszczenia. wszystko zależy od stylu jazdy poprzedniego kierowcy. emerycki styl jazdy po mieście = syf w kolektorze. czyszczenie kolektora warto zrobić przy okazji wymiany rozrządu. mając zdjęty kolektor warto przy okazji wyregulować luz zaworowy, który wg instrukcji reguluje się co 60 tys. km. po takim zabiegu warto się zastanowić nad chociaż częściowym zaślepieniem EGR specjalną kryzą z otworami.
korekty wtryskiwaczy znajdziesz w zakładce Parametry w sterowniku silnika. ptaszkujesz wszystkie 4 i obserwujesz wartości w kolumnie po prawej. poniżej przykład z forum alfaholików:
http://www.forum.alfaholicy.org/attachments/159_brera_brera_spider/124828-korekty_wtryskow-korekty_2.jpg
oczywiście sprawdzasz na rozgrzanym i nieobciążonym silniku czyli żadnych świateł, dmuchaw i radia. na postoju oczywiście ;)
i jako lektura, analiza logów na podstawie aut z grupy VAG. przydałoby się coś takiego dla Fiata :)
http://www.audiklub.org/forum/viewtopic.php?f=1&t=53752
misiek5510
09-03-2015, 15:12
Witaj Boch, w niedziele zrobilem sobie wolne, ale dzis z samego rana zabralem sie do pomiarow. Niestety nic nie wyszlo z tych logow. (Albo naszczescie) . jedno co mnie zastanawia to ze mam 5 cylindrow -.- nie wiem czy to juz bylo w programie bo niby 5 cyl zadnych wartosci nie pokoazuje. Przebieg pray ost wymianie dpf rowniez nic niecpokazuje wiec teoretycznie nie mam dpfa ? Bd Musial sprawdzic. Dodaje zdjecie zrobione na szybko no przed uniwerkiem zrobione. 18996
Zaprzyjaźnij się z klawiszem Prt scr i programem Paint, ewentualnie zainstaluj sobie jaks soft do wykonywania zrzutòw ekranowych. Będzie lepiej widać :-) Co do DPFa, wszystkie jego parametry powinny znajdować się niżej. Np zapchanie filtra cząsteczek stałych. Jak będzie 0 tzn. że fitra nie masz ;-)
misiek5510
10-03-2015, 23:26
Co do print screenów to pisałem wcześniej, że w tym lapku nie dziala touchpad ani klawiatura do dyspozycji mam tylko bezprzewodową myszkę wiec szybciej i znacznie wygodniej jest użyć aparatu : P Jestem inżynierem komputerowym więc trochę painta już ogarnełem :P niestety nie tego co siedzi w Bravo hehe. Zrobiłem dziś test na trasie praktycznie idalnie 100km i spalił mi 6 litrów więc nie jest źle, ale biorąc pod uwagę, że było to bez świateł bez radia i klimy czy nawet dmuchawy, jest to efekt mizerny moim zdaniem. Na weekend powinienem mieć troszku czasu więc może co nieco poczyszczę.
Co do wyników korekt wtrysków wszystko raczej jest ok ? myslisz, że jest sens robić test przelewowy ? No i mam takie pytanie jeszcze odnośnie samego odpalania samochowu. Auto pali praktycznie odrazu, jednak kiedy odpala to jest to robi to conajmniej dziwnie, nie wiem jak to opisać poprostu zatrzęsie najpierw całym autem a potem elegancko odpala. Mogę zrobić film jak to się objawia.
Korekty ok. Ten czwarty nie jakiś cudowny ale nie powinno to powodować wysokiego spalania. BTW nie wiem jak trzeba jeździć, żeby zejść do 7 w mieście... u mnie norma 8-8,5... noooo jak pocisnę to max 9, ale to zawsze pierwszy spod świateł. 7 to mam z cyklu mieszanego 60-70%miasta, 30 trasa, ale w górach. Ja bym ogarnął jeszcze sprawę przepływomierza. Nagraj ten filmik z odpalaniem, to może nam coś zaświta.
Spróbuj odpalać silnik na wciśniętym sprzęgle. Jeśli szarpać będzie mniej, to prawdopodobnie do wymiany będzie dwymas, który przy prawdziwym przebiegu jaki masz, może już zaczynać niedomagać. Nie tylko w Polsce auta sprzedaje się w momencie kiedy mogą zacząć generować koszty. Drugim powodem może być przepływomierz, zwłaszcza że auto sporo pali. Mój na długich odcinkach przy lekkiej nodze spokojnie schodzi poniżej 5L/100km. Może zrób tak jak radzą na wielu forach, czyli sprawdź jak będzie odpalał i przyspieszał po odpięciu przepływki.
Powered by vBulletin™ Version 4.2.5 Copyright © 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.