Zobacz pełną wersję : Skrzynie biegów w Bravo, proszę o pomoc
Witam,
Mam pytanie odnośnie skrzyń biegów w bravo... przewertowałem już milion stron niestety dopiero po zakupie.
Kupiłem tydzien temu fiata Bravo 2008r 1.4 T-jet z przebiegiem 118 tyś przebiegu. Rozkodowałem VIN wpisałem model skrzyni i odkryłem istną masakrę (M32).
Po przeczytaniu jednego wieczora sterty tematów, załamałem się psychicznie jeżeli chodzi o trwałość tej skrzyni... ale popytałem znajomych i mam teraz rzeczywiste pytanie, jak to z nimi jest ?
Wiem, że tych skrzyni wyprodukowana jest masa, ale ja mam 117 tyś przebiegu, jedynka wchodzi normalnie, reszta biegów też, nic nie haczy, nie buczy i nie szumi. 3 znajomych ma opla GTC z przebiegiem 170-230 tyś przebiegu w dieslu z tą skrzynią i zero problemów + jeden z insignią...
Czy były jakieś dobre i wadliwe partie, jak to wyglądało ? bravo kupiłem od znajomego, który też żadnych problemów z tą skrzynią nie miał... wręcz przeciwnie, nie wiedział, że są takie awaryjne.
Zamówiłem już olej do wymiany, ale chciałbym znać opinię osób z branży, czy zrobię na niej 50-60 tysięcy km czy raczej to mało prawdopodobne ? na skrzynie.com.pl czytałem, że wcześniej czy później padną no ale ten jeden GTC ma salonową 230 tyś km i cisza.
czucza2005
21-12-2014, 14:12
http://fiatklubpolska.pl/croma-446/wasze-doswiadczenia-z-manualna-skrzynia-m32-23434/
" przede wszystkim zawczasu trzeba zaradzić przyszłym problemom i zmienić olej, ja dowiedział się od fachowca, który regeneruje skrzynie, że M32 jest niedosmarowana, trzeba zalać ją około 2,8-2,9 litrami dobrego oleju, podobno we fiatach używany jest olej Tutella i nie ma z nimi większych problemów, poza tym nie wiem jaki jest koszt regeneracji skrzyni z insigni, ale zwykłe m32 po naprawie i regeneracji można dostać z gwarancją za bodajże 1600zł oddając oczywiście swoją, jest magik koło Poznania który ma te skrzynie w jednym palcu "
Czyli ogólnie na spokojnie, dbać i spać ? 50-60 tysięcy powinno być ok ?
Mam kilku znajomych z M32 i dopóki im nie powiedziałem to byli zdziwieni... ponoć 2,5 miliona egzemplarzy zostało wyprodukowane a na forach to są odsetki bo przecież piszą tylko Ci co im padło..
Jaki olej polecasz do wymiany ? wymienię dla świętego spokoju :lol:
czucza2005
22-12-2014, 09:15
Olej FUCHS SINTOFLUID SAE 75W80 jest doskonałą alternatywą cenową dla oryginalnych olejów serwisowych. W wielu przypadkach przewyższa swoją jakością produkty oryginalne. Doskonale spisuje się w większości skrzyń biegów 6 biegowych. Szczególnie polecany do skrzyń M20, M32, F40.
http://fiatklubpolska.pl/croma-446/wasze-doswiadczenia-z-manualna-skrzynia-m32-23434/
" przede wszystkim zawczasu trzeba zaradzić przyszłym problemom i zmienić olej, ja dowiedział się od fachowca, który regeneruje skrzynie, że M32 jest niedosmarowana, trzeba zalać ją około 2,8-2,9 litrami dobrego oleju, podobno we fiatach używany jest olej Tutella i nie ma z nimi większych problemów, poza tym nie wiem jaki jest koszt regeneracji skrzyni z insigni, ale zwykłe m32 po naprawie i regeneracji można dostać z gwarancją za bodajże 1600zł oddając oczywiście swoją, jest magik koło Poznania który ma te skrzynie w jednym palcu "
Skąd masz takie ilości oleju? Wg. instrukcji powinno zalać się około pół litra mniej. Może rzeczywiście powinno się te skrzynie zalewać większą ilością oleju.
czucza2005
23-12-2014, 22:47
eng
wg instrukcji to jest 1.87 litra dla 1.6 M-Jet i 1.9 M-Jet 16v, a dla 1.4 T-Jet to 2.4 litra. A założyciel wątku defpl ma 1.4 T-Jeta.
Ja mam T-Jet dlatego napisałem, że jest to około pół litra mniej niż Ty podajesz. Rozumiem zatem, że do tych 2.4 z instrukcji należy dolać te 0.5 litra oleju żeby było te 2.9 i to usprawni pracę skrzynii i zapobiegnie jej przyszłym awarią?
Mam pytanie nie tyle o TJET ale o MJET jest tam inna skrzynia też 6 biegów. I ostatnio zauważyłem że przy wyższych obrotach powyżej 2,5tys wbijając 5 i 6, coś zarzęzi tak na sekundę jak puszczę sprzęgło po zmianie. Kiedyś też to miałem ale ustało teraz ponownie. Umówiłem się na zmianę oleju z mechanikiem to na początek , przebieg 125tys więc też nie tragedia. Czy ktoś miał takie problemy?
rysiu23ks
10-01-2015, 14:02
Ja mam t-jet 120KM i miałem problem ze skrzynią M32 przy ok 150tyś km. U mnie huczało na 5 i 6 biegu (auto dużo eksploatowane w trasie), dość denerwująca przypadłość.
Wymiana łożysk na wałku 5-6 bieg to ok 800-1000zł z robocizną (same łożyska 300zł (150zl/szt.) ale dużo roboty bo trzeba skrzynie wyciągnąć), natomiast pełna regeneracja z wymianą wszystkich łożysk to ok 2000-2500zł.
Generalnie czucza2005 ma rację, mój fachowiec też powiedział że przy wymianie łożysk zalali więcej oleju lepszej jakości i problem nie powinien się już powtórzyć. Tak czy siak liczę że te kolejne 100tyś przelatam bez problemu (pełna regeneracja).
Wydaje mi się że na forach trochę wyolbrzymia się problem z M32. Może nie jest to udana skrzynia i może chodzi dość topornie, a biegi czasem lubią przyhaczyć, ale jeśli ktoś równomiernie używa wszystkich biegów (cykl mieszany) to problem pewnie pojawi się znacznie później niż przy 150tyś. A w dodatku jeśli ktoś zawczasu wymieni olej i zaleje go czymś lepszym i tyle ile trzeba (a nie tyle ile w instrukcji) to prawdopodobnie problemu nie będzie wcale.
Gdyby każda z 2,5mln skrzyń rozsypywała się po 100tyś to byłby to istny armagedon o którym każdy by słyszał, jak np. o problemach z DPFami, EGRami itd. a wcale tak nie jest.
Pozdrawiam.
Specjalistyczny Zakład Mechaniki Samochodowej "Anmar" 32-010 Kocmyrzów ul. Dojazdów 180 , tel. 12 387-12-71 , tel/fax 12 387-02-80 , ANMAR - Auto serwis (http://www.anmar.iap.pl)
Bravo 2008 1.4 t-jet 120KM wymienione wszystkie łożyska w M32 przy ponad 160tyś . Co do napray skrzyń mogę powiedzieć że są genialni. Serwis fiata nie dawał rady a oni Tak. Ceny ? pytać. Wcale nie jest drogo.
fiata jaki miałeś objaw zużytych łożysk? No i najważniejsze jaka była cena wymiany oraz czas wykonania usługi? Zostawiałeś całe auto czy samą skrzynię?
Witam, czy w modalach 1.4 (90 km) jest skrzynia M32 (czytalem ze sa z nia problemy).
Czy po VIN sprawdze jaka skrzynie ma auto?
markshall
01-02-2016, 21:19
Jeśli to jest skrzynia 6b to M32. Z tego co wiem we wszystkich benzyniakach montowali M32, natomiast w niektórych dieslach zdarzały się skrzynie 5b czyli fiatowskie.
Jeśli to jest skrzynia 6b to M32. Z tego co wiem we wszystkich benzyniakach montowali M32, natomiast w niektórych dieslach zdarzały się skrzynie 5b czyli fiatowskie.
To źle się dowiedziałeś, w 1.4 16v 90KM jest skrzynia Fiatowska c513, bez problemowa.
markshall
02-02-2016, 19:11
To źle się dowiedziałeś, w 1.4 16v 90KM jest skrzynia Fiatowska c513, bez problemowa.
To Ty się źle dowiedziałeś, widziałem wiele Bravo 90KM ze skrzynią 6b, najwidoczniej zdarzały się egzemplarze z fiatowska skrzynią 5b
FIAT BRAVO 1.4 16V 1WŁ,Serwisowany w ASO. ZADBANY (5949586491) - Allegro.pl - Więcej niż aukcje. (http://allegro.pl/fiat-bravo-1-4-16v-1wl-serwisowany-w-aso-zadbany-i5949586491.html)
FIAT Bravo II SPORT 1.4 90 PS klima (5958906883) - Allegro.pl - Więcej niż aukcje. (http://allegro.pl/fiat-bravo-ii-sport-1-4-90-ps-klima-i5958906883.html)
Fiat Bravo II 1.4 Benzyna 2008r 70 tys.km (5961477427) - Allegro.pl - Więcej niż aukcje. (http://allegro.pl/fiat-bravo-ii-1-4-benzyna-2008r-70-tys-km-i5961477427.html)
Ogłoszenie: Fiat Bravo Opłacony gotowy do rejestracji - ASO Fiat - 18 500 PLN (http://otomoto.pl/oferta/fiat-bravo-oplacony-gotowy-do-rejestracji-aso-fiat-ID6ybFDl.html)
Chociaż wg instrukcji jest tak jak napisałem wyżej:
22613
Jakie 5 biegowe?
Fiatowskie skrzynie c514/513, 6 biegowe były wkładane w Stilo 1.2/1.4, Punto II Sporting 1.2/1.4, Panda 100HP i właśnie Bravo 1.4 90KM.
Przykład:
http://allegro.pl/skrzynia-biegow-fiat-bravo-ii-1-4-16v-08r-6-biegow-i5920507199.html
markshall
02-02-2016, 20:29
Jakie 5 biegowe?
Skoro napisałeś, że
w 1.4 16v 90KM jest skrzynia Fiatowska c513, bez problemowa.
to nie słyszałem o c513 sześcio biegowej. Screen z instrukcji zamieściłem na poparcie tej tezy.
Z resztą link który zamieściłeś, tyczy się skrzyni c514.
A skrzynie c514 6b od M32 najłatwiej odróżnić chyba po wstecznym biegu, w tej pierwszej jest w prawo/tył, w drugiej lewo/przód.
Oczywiście c513 to 5 biegowa skrzynia, c514 to 6 biegowa skrzynia, najważniejsze że w 1.4 90KM nie siedzi M32 także użytkownicy mogą spać spokojnie.
Co do M32 w Bravo temat był wielokrotnie wałkowany na forum Bravo pod tytułem ,,Skrzynia biegów w Tjet, szukam poszkodowanych przez Fiata...,,
Chciałem dodać link, jednak trzeba się zarejestrować na forum Bravo aby widzieć temat.
A skrzynie c514 6b od M32 najłatwiej odróżnić chyba po wstecznym biegu, w tej pierwszej jest w prawo/tył, w drugiej lewo/przód.
Skoro po ukladzie skrzyni mozna rozpoznac to fajnie. Dzieki za odpowiedz.
Panowie od jakiegoś czasu zauważyłem że podczas zmiany biegu pedał sprzęgła dziwnie drży i można powiedzieć, że "skrzypi"
Co może być przyczyną? auto posiadam dopiero kilka miesięcy ale wcześniej nic podobnego się nie działo, jedyny problem to był problem ze zmianą biegu po mroźnej nocy, trzeba było odczekać aż silnik trochę się zagrzeje.
Fiat bravo sport 1.4 tJet 150 km - skrzynia 6 biegów.
Witam
Wczoraj w moim tjecie 150km podczas zmiany biegów pedał sprzęgła wpadł w podłogę i tak został,skrzynia została na 2 biegu.
Po zgaszeniu silnika skrzynia chodzi normalnie,po wrzuceniu luzu i zapaleniu silnika słychać grzechotanie z okolic skrzyni którego dźwięk delikatnie się zmienia podczas naciskania pedału sprzęgła,który czasami odbija a czasami trzeba mu pomóc.
Zastanawiam się czy to sprzęgło czy coś z hydraulicznym sterowaniem.
Miał ktoś podobne objawy ??????????????
markshall
12-02-2016, 23:55
Wygląda na to jakby wysprzęglik się rozleciał.... niestety skrzynia do zrzucenia, bez tego ciężko coś stwierdzić. No chyba, ze pękł przewód hydrauliczny ale skoro coś grzechocze to raczej nie to.
Przewód raczej nie bo wszędzie jest sucho,zastanawiałem się czy to nie pompka która jest przy pedale sprzęgła??
Co do wysprzęglika to dziwna sprawa bo wszystkie dostępne w hurtowniach według katalogów do tego modelu są mocowane na zewnątrz skrzyni a u mnie z tego co widzę od środka.
Nawet w eperze po wpisaniu vin jest inny niż mam faktycznie
markshall
13-02-2016, 10:54
Co do wysprzęglika to dziwna sprawa bo wszystkie dostępne w hurtowniach według katalogów do tego modelu są mocowane na zewnątrz skrzyni a u mnie z tego co widzę od środka.
Nawet w eperze po wpisaniu vin jest inny niż mam faktycznie
Bo w tjetach jest oplowska skrzynia która ma wysprzęglik razem z łożyskiem oporowym:
22719
We wtorek zabieram się za demontaż skrzyni,zobaczymy co się nabroiło.
Mam nadzieje że to sprzęgło a nie dwumas albo skrzynia.
Raczej wysprzęglik.Tak samo miałem w Stilo.Pedał został w podłodze.
Skrzynia zdjęta.
Wysprzęglik poszedł w drobny mak sprężynę z niego wkręciło w sprzęgło plus luz osiowy na dwumasie na bogato.
markshall
16-02-2016, 20:59
No to nieźle. Wrzuć jakieś fotki ;)
Tyle zostało z łożyska a w zasadzie z jego spężyny227732277422775
Witam. Mam Bravo T-Jet 120KM. Przebieg 144 tkm. Szum w skrzyni słyszalny. Różnica hałasu przy włączonym i wyłączonym sprzęgle. Mechanika działa jak należy. Olej zalany jak dla skrzyni DSG. Różnica między nim a oryginalnym /czerwony/ zauważalna. Na razie nic się nie pogarsza.
Odnośnie skrzyni M32 pytanie do osób które miały do czynienia z wymianą łożysk, przy jakim przebiegu zaczęło szumieć i czy zanim do tego doszło wymienialiście/dolewaliście olej. Mój egzemplarz ma co prawda dopiero 22 tys km ale zastanawiam się czy cokolwiek w niej ruszać zwłaszcza że wychodzę z założenia, że co fabryka zalała tego lepiej nie ruszać bo jednak oni mają najlepszą wiedzę w tej kwestii.
markshall
31-03-2016, 10:11
Przy takim przebiegu jeszcze nie masz się co martwić - wymienić olej owszem, ale jeszcze nie teraz. Ewentualne awarie ujawniają się zwykle po 100 k km, aczkolwiek czytałem gdzieś, że w naszych tjetach te skrzynie sprawują się dużo lepiej niż w oplowskich dieslach (diesel ma dużo większy moment). Sam mam M32 i przebieg 120k km i póki co jest cisza. Planuje wymienić olej na wiosnę gdyż nie mam pojęcia czy było to kiedykolwiek robione.
Tak jak pisano wyżej, większe znaczenie ma wymiana oleju niż sam przebieg. U mnie był lekki wyciek a nikt nie sprawdzał poziomu oleju w efekcie skrzynia pracowała na 0,8 litry - nawet niezniszczalna zacznie szumieć.
Dzięki za info, zasięgnąłem też opinii kolegi pracującego w Oplu i potwierdził że najlepiej skrzyni robi dolewka do stanu 2,9L czyli pół litra więcej niż zaleca producent. Podobno metoda sprawdzona w wielu egzemplarzach która powoduje dłuższą żywotność skrzyni. Co ciekawe stwierdził również że łożyska podobno zużywają się dużo szybciej w ruchu miejskim na niższych biegach niż w trasie na wyższych. Jestem umówiony na sobotę na dolewkę, orientuje się może ktoś czy olej przekładniowy w skrzyniach M32 montowanych w Fiatach i Oplach jest ten sam (producent, lepkość etc.)?
Z tego co się orientuję Opel stosuje olej przekładniowy GM, który ma raczej kiepskie notowania. To właśnie w Oplach problem z tymi skrzyniami jest największy. Zalej skrzynię olejem zgodnym z instrukcją obsługi swojego auta i będzie dobrze.
Pogrzebałem trochę w necie i wyczytałem że Opel zalewał skrzynie do 2012 roku olejem GM1940182 - kolor czerwony. Jak skapnęli się że coś jest nie halo i olej ten nie daje rady zakupili od Petronasa produkt o kolorze słomkowym i nazwali go roboczo GM 1940004 i jest to podobno ten sam lub zbliżony olej który stosowany jest przez Fiata.
Czytając jednak różne fora i artykuły wyłania się wniosek że najlepiej spisuje się jednak Tutela Matryx 75W85 i najlepiej wymieniać olej co 60 tys. km lub 5 lat oraz zalewać ponad 2,5 litra (max 2,9). Ważne również żeby olej spełniał standard API GL-4 gdyż GL-5 może uszkadzać materiał z którego wykonane są uszczelniacze.
Jeżeli się mylę proszę o sprostowanie bo skłaniam się do wymiany całego oleju na Tutelę.
Byłem w ASO fiata żeby się upewnić co jest zalane przez producenta w 120 konnych T-Jetach i w skrzyniach C544 (M32) czyli latach 2007-2010 zalewany był Tutela Matryx a w skrzyniach C635 montowanych w latach 2010-2014 Tutela Technyx. Kupiłem więc litr Matryxa i jutro robię dolewkę tym bardziej że Matryx ma dobre opinie na rynku.
Witam. Kupiłem fiata bravo 1.4 150 km. Zauważyłem, że rusza mi się lewarek na 5 biegu podczas dodawania gazu. Co może być tego przyczyną.
Mam również wrażenie że skrzynia biegów szumi/huczy na 5 i 6 biegu.
Czy wymiana i zastosowanie lepszego oleju zneutralizuje ten szum?
@Jarex82, olej możesz sprawdzić / wymienić, ale niestety jest to raczej objaw padających łożysk.
Wysłane z mojego HTC Desire 820 przy użyciu Tapatalka
Dzięki @faradek za info.
Rozumiem, że czeka mnie wymiana łożysk. Co dokladnie, które łożyska trzeba wymienić... tylko 5 i 6 biegu?
Orientuje sie ktos jaki jest koszt takiej naprawy?
Jarex82 koszt pełnej regenaracji skrzyni to koszt 2000zł 2500zł :)
Czy ktoś się orientuje czy Anmar Auto serwis w Kocmyrzowie jeszcze istnieje?
Jarex82 ja za kilka tygodni wybieram sie do firmy BCS w Sosnowcu ze swoja skrzynia, tam robia tylko pelna regeneracje. U mnie wystepuja szumy na 5 i 6 biegu, od niedawna mam tez lekkie drgania, ktore sa spowodowane uszkodzeniem lozysk. Powiedzieli mi ze nie oplaca sie wymieniac tylko tych lozysk, bo moga sie po wymianie kolejne zepsuc, wiec zeby nie dmuchac na zimne lepiej zrobic pelna regenaracje.
Dzwoniłem tam dzisiaj. Mi również powiedzieli, że robią pełną regenerację.
Inną skrzynia tam nie podejdzie? Ktoś się orientuje? Jaka skrzynia była montowana od 2010 r?
Witam. Czy jest wg. Was możliwość zamontowania do fiata bravo 1.4 tjet 150 KM 5 - biegowej skrzyni C.510 stosowanej do Abartha 500?
Blok silnika w bravo i abarth 500 jest identyczny. Zastanawia mnie kwestia półosi/kielichow oraz umocowania skrzyni w karoserii.
MarcinBB
27-06-2017, 21:58
Witaj. Jaka cena regeneracji w BCS? U nas w BB jest firma, która też naprawia skrzynie. DANO na Rzeźniczej. Można tam zapytać
Mam pytanie odnośnie wymiany, jeśli spuszcze stary olej to wiadomo że trochę starego się zostanie, skąd mam wiedzieć ile dokładnie zalać,do zalecanych wartości 2.7-2.9 litra?
rajtkezjusz
04-08-2017, 12:20
Zostaje ok 0.3 litra ,ale w BCS tobie powiedzą,zresztą nadmiar wyrzuci skrzynia odpowietrznikiem
Panowie, jakby ktoś miał problem ze skrzynią w bravo to mogę pomóc.
W dziale "współpracujemy" zamieściłem odpowiedni temat.
blacktop
09-12-2017, 14:45
Panowie, jakby ktoś miał problem ze skrzynią w bravo to mogę pomóc.
W dziale "współpracujemy" zamieściłem odpowiedni temat.
Witam, u siebie ostatnio zauważyłem szum/buczenie podczas jazdy. Po wymianie opon i klocków jest to samo... Pytanie czy może to być skrzynia, jeśli szum się utzrymuje wówczas gdy auto wytraca prędkość ze 100 km/h i auto jest na luzie???
e_nornert
10-12-2017, 17:35
Witam, u siebie ostatnio zauważyłem szum/buczenie podczas jazdy. Po wymianie opon i klocków jest to samo... Pytanie czy może to być skrzynia, jeśli szum się utzrymuje wówczas gdy auto wytraca prędkość ze 100 km/h i auto jest na luzie???
Mi tak buczalo lozysko na osi tylnej..
Jak buczy na luzie to raczej nie skrzynia
Sylwek_S
25-12-2017, 22:59
Witam serdecznie.
Bravo z silnikiem 1.6 M-Jet 105KM. Skrzynia 6b, wsteczny prawy tył. Czy z ta skrzynia to osławiona M32? Co prawda auto ma dopiero 73kkm, kupione z pierwszysch rąk, problemów z nim nie mam,a czasem lepiej zapobiegać niż leczyć. Czy lepiej za wczasu wymienić olej czy zaczekać jeszcze? Pozdrawiam serdecznie i dziękuję za odpowiedź.
swierzak
29-12-2017, 20:30
W 1.6 Multijet nie było montowanej M32. Twój typ skrzyni biegów to prawdopodobnie C530.6
Mam taką samą w swoim Bravo i przy 212k przebiegu zero problemów :)
Wysłane z mojego HTC 10 przy użyciu Tapatalka
GonnaBePro
31-12-2017, 01:40
M32 była wyłącznie w T-Jet'ach i to do 2010 roku. Wszystkie pozostałe wersje silnikowe mają skrzynie fiatowskie czyli nie ma co się bać :)
Przemek83
02-01-2018, 18:44
A w 1.9 przypadkiem nie było M32?
Nie było. W 1.9 jest C530.
W bravo 2,0 mjtd wsadzili C542. Przynajmniej jest w moim r.2009.
Richter88
04-01-2018, 10:25
Witam,
Jestem zainteresowany kupnem Fiata Bravo 1.9 150kM z 2007/2008. Czy tam jest skrzynia fiatowska czy oplowska? Z moich wstępnych rozeznań wynika, że jest tam jednak fiatowska skrzynia (w teorii mniej awaryjna niż M32). Z góry dziękuje za dodatkowe informacje.
No przecież kilka postów wyżej jest napisane że M32 w Bravo była tylko w 1.4 t-jet. :wrrrr:
milosz219
08-01-2018, 17:10
Jaki warsztat polecacie do naprawy skrzyni m32 z woj.slaskiego malopolskiego.Zastanawialem sie nad zakladami w Sosnowcu na ul.MIkolajczyka lub w Sosnowcu na ul.Wojska polskiego lub tez w Katowicach.Czy korzystal ktos z uslug wymienionych firm.Ceny nieco sie różnią miedzy zakladami.
shrek_fr
09-01-2018, 21:18
Jaki olej trzeba do skrzyni w 1.6 multijet z 2010. I ile litrow wchodz.
Dzieki
Polecam warsztat pod Rzeszowem. Można wysłać kurierem.
leja-serwis.pl Skrzynie Bieg?w (http://www.leja-serwis.pl)
Powered by vBulletin™ Version 4.2.5 Copyright © 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.