Zobacz pełną wersję : Ciężka praca lewarka zmiany biegów na zimnym silniku
Witam
Przyszły chłody a z nimi mała niedogodność związana z użytkowaniem mojego auta - wrzucanie biegów na zimnym silniku. Wchodzą ciężej, tak jakby coś haczyło na lewarku. Nic nie zgrzyta. Po rozgrzaniu jest lepiej. Czytałem o cięgnach, które należy przy wejściu do skrzyni wyczyścić i zakonserwować. Czytałem również o wymianie oleju w skrzyni oraz poduszki pod skrzynią. Od czego zacząć?
(Automat) Autor dopisał treść. Post został scalony.
jeszcze jedno. na zgaszonym silniku biegi wchodzą gładko.
U mnie jest to samo.Może ten typ tak ma :roll:
karwoj25
10-12-2014, 12:38
bochu, ja miałem takie objawy w Marei. Przychodziły mrozy, to biegu na postoju nie dało sie wrzucić. Po wymianie oleju w skrzyni problem zniknął.
u siebie mam to samo i słyszałem że wymiana oleju pomaga. ale że nie jest to jakiś super opór to zostawiłem sprawę i negatywnego skutku nie zauważyłem.
albo ten typ tak ma, albo wlewany przez fabrykę olej do skrzyni miał nieodpowiednią właściwość (gęstość?) w niskich temp.
tak jak wspomniałem, na postoju i zgaszonym silniku biegi wchodzą gładko. haczyć zaczynają po uruchomieniu, dlatego pomyślałem o poduszce skrzyni - zimny silnik, większe wibracje, większe trudności z wbiciem biegu. oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie żeby olej w skrzyni wymienić. sprawdziłem na stronie Motul i polecanym olejem jest Gear 300 75W90 w cenie ok. 45 zł za litr. jest to olej, o którym słyszałem, że pomaga przy okazji takich sytuacji. są jakieś zalecane interwały wymiany oleju w skrzyni Stilo?
W stilo się leje 75w85. Przy 90 bedzie tylko gorzej.
dlaczego? przecież pierwsza liczba, która odpowiada za lepkość w niskich temperaturach jest identyczna.
karwoj25, jaki wlałeś olej do Mareii? Alfiarze zalecają Fuchs'a TITAN SINTOFLUID 75W-80. cena taka sama jak Motul.
Wszyscy, którzy próbowali mówili dokładnie to samo :-P a potem zmieniali na oryginalną selenię albo motula o identycznych parametrach. Tylko nie pamiętam czy w stilo ma być 75w85 czy 75w80. Chyba jednak 80, ale sprawdź to w instrukcji.
wymień olej na poczatek i przesmaruj połączenie kulowe pod lewarkiem. Olej wlej ORYGINALNY TUTELA. Wystarczą Ci 2 litry a nawet w ASO olej nie jest drogi. Poza tym w Stilo wymieniano cały lewarek z podstawą i ciegnami. Coś tam sie zacinalo. U mnie nawet przy -25 nie ma problemu z wrzucaniem biegów
Wszyscy, którzy próbowali mówili dokładnie to samo :-P a potem zmieniali na oryginalną selenię albo motula o identycznych parametrach. Tylko nie pamiętam czy w stilo ma być 75w85 czy 75w80. Chyba jednak 80, ale sprawdź to w instrukcji.
z tego co pamiętam, zalecanym olejem do przekładni we Fiacie był olej TUTELA ZC 75 SYNTH. sam taki stosowałem w Bravo. olej jest dostępny w klasie SAE 75W-80. zajrzę jeszcze do instrukcji.
karwoj25
11-12-2014, 10:19
karwoj25, jaki wlałeś olej do Mareii?
Zgodnie z instrukcją Marei wlałem 75W-90 GL5 (Valvoline) - najwidocznie w stilo jest już inny olej :)
Poza tym w Stilo wymieniano cały lewarek z podstawą i ciegnami. Coś tam sie zacinalo. U mnie nawet przy -25 nie ma problemu z wrzucaniem biegów
mnie najbardziej zastanawia fakt, że na zgaszonym silniku nic się nie zacina.
@boch
co prawda mam benzyniaka ale odnośnie poduszki skrzyni: u mnie przy ruszaniu z miejsca tak szarpało budą, że nerki mogło poodbijać, wymieniłem poduszkę na sprawną , szarpanie ustało ale biegi zarówno na rozwalonej poduszce jak i na sprawnej wbijały się tak samo.
co do oleju s skrzyni to w rozpisce z instrukcji na 180kkm nie ma nic o wymianie ale skoro olej w silniku wymienia się co xx kkm lub 2 lata to czemu ten w skrzyni ma wytrzymywać 10?
Edit:
jutro sprawdzę z ciekawości jak się wbijają na zgaszonym silniku
u mnie szarpanie nie występuje. auto rusza gładko bez żadnego telepania budą. również redukcja z wyższego biegu na niższy podczas jazdy nie powoduje szarpnięć i stuków, co sugerowałoby poduszkę albo dwumas. jedyne czego się można czepiać to lekkie wibracje, które najbardziej odczuwalne są przy okazji pokrywy górnego schowka pasażera. jednak z tego co wiem, kultura pracy 8 zaworowych JTD/MJTD na biegu jałowym pozostawia nieco do życzenia, a rezonująca pokrywa schowka to stały punkt programu w Stilo. wydaje mi się, że na początek najbardziej słusznym i rozsądnym rozwiązaniem będzie wymiana oleju w skrzyni. jeszcze się muszę zastanowić czy będzie to Tutela czy Fuchs.
olek30288
14-12-2014, 11:09
Cześć wszystkim
Proponuje także sprawdzić półosie bo szczególnie lubi przeciekać .U mnie kapało delikatnie a oleju ze skrzyni z każdą kroplą ubywał, oczywiście uszczelniacz do wymiany naprawa i zalanie skrzyni świeżutkim olejem daje 100 % satysfakcji vs minusowe temperatury :)
do tego co napisałem wczesniej- OSOBIŚCIE mam zasade ze do skrzynii biegów wlewam WYŁĄCZNIE oleje oryginalne czyli TUTELA. Reszta do woli.
wystarczy olej o identycznej specyfikacji. Tutela/Selenia to po prostu firma z włoskiego rynku, z którą Fiat ma podpisaną umowę partnerską ;)
Panowie nie podniecajcie się olejami 75w90.Wymieniłem olej w skrzyni po czytaniu różnych tematów na forach jaki to dobry jest motul gear 300 75w90.Dodam iż wcześniej nie miałem żadnych problemów ze skrzynią ale poszedłem za sugestią że to będzie jakbym się przesiadł do nowego auta. Po wymianie na wyżej wymieniony olej nie zauważyłem żadnej różnicy ale tylko dlatego że było lato i ciepło na dworze. Dzisiaj gdy jest około +5 biegi wchodzą koszmarnie coś blokuje, po rozgrzaniu jest ok. Pożyczyłem od teścia auto (również stilo) tylko w gorszym stanie i jakie było moje zdziwienie jak u niego biegi pięknie wchodzą. Pierwsze co zrobiłem kupiłem olej 75w80 taki jak zaleca producent-wymieniłem i co-REWELACJA, auto jak nowe,biegi wchodzą same. Także nie kombinujcie z wyższymi specyfikacjami bo się przejedziecie tak jak ja. Pozdrwiam
ale czym tu się podniecać... zaufałem marce Motul, a na ich stronie www zalecanym olejem przekładniowym do mojego silnika jest olej Gear 300 75W90. przy okazji dyskusji, która się później wywiązała postanowiłem temat bardziej zgłębić tj. wziąć olej przekładniowy zgodny ze specyfikacją Stilo (75W80). nie wiem tylko czy będzie to Tutela czy np. Fuchs. na stronie tego ostatniego proponowanym olejem do mojej skrzyni jest TITAN SINTOFLUID 75W80 i na 80% ten olej wybiorę. znajomy, mechanik z zamiłowania uprzedził mnie jednak, że przy takich objawach jak u mnie w niczym to nie pomoże. jego zdaniem, skoro na wyłączonym silniku biegi wchodzą gładko, oznacza to, że po uruchomieniu silnika nie rozłącza dobrze sprzęgło - prawdopodobnie się kończy. w styczniu będzie wiadomo :)
U mnie również na postoju biegi wchodziły dobrze. Co do sprzęgła to 15000 km wymieniłem sprzęgło wraz z dwumasem i zapewniam że to nie była przyczyna. Sprzęgło wymieniłem gdyż ślizgało się po podniesieniu mocy stilona. Teraz jest rewelacja na 75w80. Pozdrawiam i Wesołych Świąt
również pozdrawiam i życzę Wesołych Świąt :) napisz jeszcze jaki olej wybrałeś - Tutela? ;)
również pozdrawiam i życzę wesołych świąt :) napisz jeszcze jaki olej wybrałeś - tutela? ;)
tak
Powered by vBulletin™ Version 4.2.5 Copyright © 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.