Zobacz pełną wersję : Brava 1.2 - Wymiana chłodnicy
Witam,
Prośba o wsparcie w wymianie chłodnicy. Nową już mam ale nie chcę popełnić niepotrzebnych błędów.
Z góry jak widzę muszę odkręcić dwa wkręty które zaznaczyłem na czerwono - z tego co widzę jest to 9.
15952
Następnie z tego co widzę przed rejestracją wgłąb widać kolejne dwie śruby też je odkręcić? [9?]
1595315954
Czy wentylator też odkręcać od chłodnicy czy można go wyjąć razem z nią?
Czy na dole też trzymają jakieś śruby? Od strony kanału?
Nie mam kanału - można to zrobić bez niego?
Jeżeli ktoś miałby manuala byłbym wdzięczny :)
Wymieni się spokojnie bez kanału. Te małe śrubki z przodu trzymają plastyk wkoło chłodnicy naprowadzający powietrze.
Od dołu nie ma śrub z tego co pamiętam, u mnie trzeba było mocno szarpnąć do góry i wyszła.
Wentylator odkręcałem i dopiero wyjmowałem chłodnice tak wygodniej.
Wiem że je odkręcałem i mnie wkur....ły strasznie bo dostęp cięzki, ale czy to było konieczne to nie pamiętam niestety.
Spoko :)
Kupię 9 i biorę się za odkręcanie po spuszczeniu płynu
Jesteś pewny, że to 9, a nie 10 ? Sprawdź jeszcze raz. Kto by wymyślił takie śruby :)
Znając życie, to po odkręceniu tych śrubek u góry, zdejmiesz te plastiki nałożone na bolce wystające do góry z chłodnicy. Nigdy tego nie rozbierałem, ale w większości samochodów na dole jest analogicznie, czyli wystarczy pociągnąć do góry i wyjdzie.
panterka
06-08-2014, 11:53
Uważaj tylko na "chłodnice" wspomagania.
Jednak nie 9.. a 8 :D
"Chłodnice" wspomagania??
Jutro się tym zajmę bo skończyły mi się oringi.
markshall
07-08-2014, 09:54
"Chłodnice" wspomagania??
Taki kawałek rurki w kształcie dipola, jak dużo kręcisz fajerą to olej też się grzeje i właśnie po to to jest. Jak spojrzysz między otworami w zderzaku to powinieneś to dostrzec.
Chłodnica wymieniona. Ale.. Jezu!
Silnik się nagrzewa do jednej kreski powyżej.
Przy zakręconych korkach wywala płyn. Ciśnienie ogromne.
Nadal odpowietrzałem ale wciąż to samo. [Czy powodem może być to że nie przekręciłem ogrzewania na max?]
Para leci jak z parowozu!
Teraz po tym wszystkim zauważyłem że płynu jest ledwo na dnie.
Co robić?
Aha - wentylator się nie załącza ;/
Na starej chłodnicy uruchamiał się normalnie..
robert199
07-08-2014, 23:17
chłodnica nowa??
wyglada jakby byla niedrozna.
zobacz czy sie nagrzewa cała.
wentylator w 1,2 sterowany jest z ecu.
czujnik jest przy termostacie.
jescze raz odpowietrzaj
-Nówka
-Nagrzewa się cała
-Po całej akcji jak spłynął płyn na samo dno -> tak jakby bulgotało przez sekundę i znów bulgnięcie
-Wentylator + czujnik sprawny -> na starej wszystko działało
-Odpowietrzę jutro bo nie mam już płynu a sporo ubyło
Oba węże ciepłe...
Przez odpowietrznik w prawym górnym rogu chłodnicy leci płyn + para
-Nówka
-Nagrzewa się cała
-Po całej akcji jak spłynął płyn na samo dno -> tak jakby bulgotało przez sekundę i znów bulgnięcie
-Wentylator + czujnik sprawny -> na starej wszystko działało
-Odpowietrzę jutro bo nie mam już płynu a sporo ubyło
Oba węże ciepłe...
Przez odpowietrznik w prawym górnym rogu chłodnicy leci płyn + para
Na rurach wody masz odpowietrzniki. Wyglądają jak poktętła. Jeśli ich nie odkręcisz układ się nie odpowietrzy. ;)
yyy... w którym miejscu? Nic tam nie widzę..
panterka
08-08-2014, 11:52
Procedura odpowietrzania, spróbuj zrobić jak w opisie:
Odpowietrzenie układu chłodzenia Bravo1,2 bez klimy - Dokumenty - pa_nterka1 - Chomikuj.pl (http://chomikuj.pl/pa_nterka1/Dokumenty/Odpowietrzenie+uk*c5*82adu+ch*c5*82odzenia+Bravo1* 2c2+bez+klimy)
(W opisie jest o zwiększaniu obrotów, ja tylko delikatnie więcej gazu dawałem)
Czy to te?
1597615977
Dokładnie tak, to są odpowietrzniki układu chłodzenia.
Dziękuję ale..
Zrobiłem tak jak pisało.
Teraz:
-Ciepełko leci z nawiewów
-Wszystkie węże są gorące
-Chłodnica jest równomiernie gorąca
-Wentylator nie chce się załączyć [ daje charakterystyczny sygnał na komputer bo czuję zmianę napięcia ale nic się nie dzieje]
Jak silnik się już porządnie nagrzeje płyn wylewa się spod korka wlewu dlatego muszę go szybko zakręcić.
Tak samo dzieje się z odpowietrznikiem na chłodnicy.
Nie wiem już co zrobić..
Prośba o wsparcie.
panterka
08-08-2014, 18:56
Podłączyłeś wtyczkę od wentylatora?
-Nie odpinałem
-Przejechałem 15 km
Wnioski: Na trasie temperatura w normie, Na światłach podnosi się do jednej kropki powyżej
-Wentylator nie załącza się
-Po zatrzymaniu się i delikatnym odkręceniu korka - strasznie wywala płyn
markshall
08-08-2014, 21:50
-Wentylator nie załącza się
Weź MES i zrób test wentylatora.
-Wentylator nie chce się załączyć [ daje charakterystyczny sygnał na komputer bo czuję zmianę napięcia ale nic się nie dzieje]
??
Mówisz, że słyszysz sygnały elektryczne i czujesz zmiany napięcia ;d
Nie wiem co ma dawać sygnał na komputer (jedynym parametrem wejściowym mającym wpływ na wentylator w Twoim aucie jest czujnik temp. cieczy). Jedyne co da się zauważyć to chwilowy spadek napięcia podczas załączania się wentylatora, ale skoro się nie kręci to odpada (no chyba, że się zatarł?). Stojąc przy otwartej masce słychać też załączanie się przekaźnika wentylatora, który jest w metalowej skrzynce koło akumulatora.
A co to jest ten MES? :)
Chodziło mi o ten spadek napięcia ;0
Myślicie że mógł paść czujnik przy wymianie? :confused:
Jak podnosi się temperatura to komputer raczej powinien reagować...
Intryguje mnie jeszcze wylewający się płyn po dużym nagrzaniu..
markshall
08-08-2014, 22:04
A co to jest ten MES?
Multi Ecu Scan, możesz również użyć starszego Fiat Ecu Scan.
Myślicie że mógł paść czujnik przy wymianie?
Wątpię.
Jak podnosi się temperatura to komputer raczej powinien reagować...
Skąd pewność, że nie reaguje?
Intryguje mnie jeszcze wylewający się płyn po dużym nagrzaniu..
W moim aucie jak mam płyn w zbiorniku wyrównawczym powyżej minimum to też się wylewa po dużym nagrzaniu, może ten typ tak ma.
-No to postaram się go jutro podłączyć do kompa
-Nie reaguje bo nie obraca wentylatorem
-A co może być powodem braku reakcji wentylatora jak na starej chłodnicy spisywał się świetnie?
markshall
08-08-2014, 22:26
-Nie reaguje bo nie obraca wentylatorem
To, że nie obraca nie znaczy wcale, że komputer nie reaguje. Mogło w końcu paść coś w obwodzie wykonawczym.
-A co może być powodem braku reakcji wentylatora jak na starej chłodnicy spisywał się świetnie?
Jeśli na diagnostyce też nie zadziała to to miernik w łapkę i szukamy ;)
Też myślałem nad bezpiecznikiem..
A silnik od paru godzin nadal gorący a chłodnica letnia.. Jeżeli to ma jakieś znaczenie.
robert199
08-08-2014, 22:50
to co piszesz jest całkiem normalne jak wentylator chłodnicy nie chodzi.
zobacz czy mozesz reka obrucic wentylator.
z tego co pamietam to plus jest stały a podawana jest masa tak samo na przekaznik jak i wentylator
Ręką mogę.
Generalnie po odpaleniu słyszę jakby przelewająca się wodę w okolicy nagrzewnicy. Kiedyś tak miałem ale ucichło.
Czy to tez ma jakieś znaczenie?
Podłączyłem się pod komputer.
O to co wyszło.
1600316004
-Temperatura wskoczyła na 96
-Wentylator nie reaguje
-Bezpiecznik nie jest przepalony
Ja w swoim też nie mogę przez komputer włączyć wentylatora. Nie pamiętam co wypisywało dlaczego nie może tego zrobić ale też to nie działało.
Mam nadzieje że podłączyłeś ten wentylator na krótko i wiesz że chodzi ? Od tego trzeba zacząć.
robert199
09-08-2014, 22:14
wywala błąd wentylatora??
jesli nie to do pzrekaźnika jest napiecie i przejscie.
przyczyna jest gdzies dalej.
-przekaxnik wentylatora
-przewody
-wentylator
spróbuj uruchomic go na krótko.
tak jak pisałem na jednym kablu(grubym) ma byc stały plus. podawana jest masa
podaj mase na gruby kabel, wentylator ma sie wlaczyc.
ale najpierw sprawz czy masz plusa na drugim kablu
Ok jutro zrobię test i dam znać
-Wentylator sprawdziłem - jest sprawny,
-Napięcie w kablach jest,
-Temperatura stoi w miejscu ale po krótkiej jeździe i postoju - podnosi się
-Wentylator dalej się nie załącza
-Odpowietrzyłem myślę poprawnie.
Nie wiem co jeszcze może być powodem braku reakcji wentylatora.
Tak jak już pisałem - na starej chłodnicy działał perfekt
A tak btw co to jest?
16012
robert199
10-08-2014, 19:45
to wlasnie jest przekaznik wentylatora chłodnicy.
jak po jego wyjeciu zmostkujesz 2grube przewody to ma wlaczyc sie wentylator.
oczywiscie mowa o czerwonym
Ok.
-Jak zmostkuje na próbę i będzie działać - co w tym przypadku?
-Jak zmostkuje na próbę i nie będzie działać - kupić nowy przekaźnik?
robert199
11-08-2014, 11:47
najpierw sprawdz pozniej bede tłumaczył.
a pozatym bardzo dokładnie opisałem gdzie ma byc jaki prąd
Ostatnio brak czasu ale zmostkuję niebawem - wentylator dalej nie hula.
Układ odpowietrzony.
Pytanie: Po odłączeniu czerwonego przekaźnika odpowiadającego za wentylator chłodnicy zaczęła się świecić marchweka :D
Dlaczego? Po podłączeniu - wszystko ok
markshall
13-08-2014, 20:07
Po odłączeniu czerwonego przekaźnika odpowiadającego za wentylator chłodnicy zaczęła się świecić marchweka
Dlaczego? Po podłączeniu - wszystko ok
Bo ECU widzi otwarty obwód? Jak odłączysz wtryski czy cewkę zapłonową też się zapali...
robert199
13-08-2014, 23:15
opisze jeszcze raz, ale juz nie zakładaj nowych postow i zrób tak jak pisze:
sterownik wykrywa napiecie na pinie 13 złącze A jasnoniebiesko-żółty jesli cewka przekaźnika jest ok to błedu nie pokazuje, jak jest zle to marchewa sie swieci.
ten czerwony przekaźnik sterowany jest masą z ecu,
kabel jasnoniebiesko-żółty nóżka 85, ma byc na nim 12v jak wentylator nie chodzi, masa jak wentylator działa.
na drugim pinie przekaźnika tym obok jasnoniebiesko-żółtego ma byc stałe 12v (pomarańczowo-biały) nóżka 86
zostają 2 piny 87 i 30 na 30 ma byc masa
drugi to masa na wentylator, jak zmostkujesz 87 i 30 to ma włączyc sie wentylator
wentylator jest zabezpieczony bezpiecznikiem 50A (duży przy grodzi czołowej)
na wtyczce od wentylatora ma byc zawsze plus 12vna jednym pinie, na drugim ma byc dołaczana masa.
jak czegos nie rozumiesz to i tak nie bede powtarzał, chyba ze cos niezrozumiale napisałem.
PS. napisanie tego posta mozliwe, ze zajeło mi wiecej niz gdybym podszedł do auta z próbówką.
posprawdzaj co napisałem i dopiero pisz o wynikach.
Wyniki:
Nóżka 85 [jasnoniebiesko-żółty] - Jest 12V jak wentylator nie chodzi
Nóżka 86 [pomarańczowo-biały] - Jest stałe 12V
87 i 30 - zmostkowałem -> wentylator odpalił
Czy to może być jednak wina przekaźnika?
robert199
15-08-2014, 22:10
tak to wina przekaznika, jesli to nie bedzie przekaznik to zostaje tylko kabel od komputera, ale bardzo w to watpie
dodam jeszcze ze to nie pierwszy taki post.
podpiac temat, albo go gdzies zachowac.
Wymieniłem przekaźnik - wentylator działa.
Jak zawsze jesteś bezbłędny Robercie - Dziękuję
Powered by vBulletin™ Version 4.2.5 Copyright © 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.