PDA

Zobacz pełną wersję : Brava 1.2 SX, nie można odpalić samochodu



moszk
20-06-2014, 13:54
Witam!

Problem zaczął się jakiś czas temu, kiedy rozszczelniła się instalacja LPG (po prostu oderwał się przewód doprowadzający gaz przy korpusie silnika). Mechanik doprowadził to do porządku, natomiast od tego czasu auto na niskich obrotach podczas jazdy na LPG ma bardzo słabą moc (właściwie prawie w ogóle nie przyspiesza). Przez jakiś czas jeździłem troszeczkę to korygując sprzęgłem i gazem (na zasadzie koła zamachowego - najpierw mocniej dociskałem gaz żeby silnik trochę się rozkręcił, a potem dopiero zwalniałem sprzęgło). W sumie dało się w ten sposób jeździć, tym bardziej, że nadrabiałem ubytek mocy skrzynią biegów, natomiast jakiś czas temu auto po prostu stanęło. Przy włączeniu samochodu świeci się kluczyk, kontrolka akumulatora, marchewka (wtrysk) i zasilanie. Silnik wprawdzie kręci, ale nie udało się go ani razu zapalić. Początkowo myślałem, że problemem może być pompa paliwowa (jechałem na rezerwie), ale mechanik twierdzi, że doprowadzenie paliwa do silnika jest. Wcześniej nigdy nie było takich problemów (czasami zaświecał się żółty kluczyk, ale auto paliło normalnie). Używałem czerwonego kluczyka (serwisowy), gdyż po prostu był wygodniejszy (w niebieskich poodrywały się uchwyty do przypinania kluczyka). Teraz auto nie odpala (choć rozrusznik kręci) ani na czerwonym ani na niebieskim. Przypuszczam, że problem może być po stronie immobilisera, natomiast kompletnie się na tym nie znam i nie wiem jak ten temat ugryźć. Jakiś czas temu siadło też gniazdko od zapalniczki (prawdopodobnie bezpiecznik), natomiast nie wiem czy może to mieć jakiś związek z awarią samochodu.

Tak jak już wspomniałem: pompa paliwowa najprawdopodobniej jest ok, auto nie odpala w ogóle (ani na niebieskim, ani na purpurowym kluczyku). Kartę kodową mam, natomiast nie bardzo wiem jak jej użyć (mechanik twierdzi, że próbował wprowadzić kod, ale auto "nie zapamiętuje kodu").

co może być nie tak? Jak ten problem rozwiązać? Myślałem żeby kupić jakiś interfejs i podłączyć auto do kompa i troszeczkę się z tym pobawić, natomiast nie bardzo wiem jaki. Jestem w tej kwestii raczej początkujący. Czy ktoś mógłby mi w tej sytuacji podsunąć jakieś rozwiązanie?

Pozdrawiam, M.

dudu$
20-06-2014, 14:03
Witam,

prawdopodobnie jest to wina immobilizera albo samego komputera. Pierwsze co zrób to podłącz auto pod komputer i sprawdź czy nie ma błędów. Jak wszystko będzie ok to zaholuj samochód do elektromechanika niech sprawdzi immobilizer i ECU

moszk
20-06-2014, 14:34
Prawdopodobnie auto pójdzie do elektromechanika w poniedziałek, ale boje się że skubnie mnie to co najmniej kilka stówek (+ koszt holowania). Dlatego chciałbym się z tym pobawić sam. Wstępnie auto było już podpięte pod komputer, ale chyba w trybie diagnostycznym. Karta i kluczyki są, chociaż komputer nie zapamiętuje kodu (tak twierdzi mechanik). Jaki przewód byłby dla tego modelu najbardziej optymalny? Troszeczkę poczytałem już na forum n.t. tego rodzaju problemow (a także konkretnych interfejsów, którymi można by go wpiąć pod komuter), natomiast troszeczkę gubię się w tym i nadal nie wiem co byłoby w tej kwestii dla tego akurat silnika najbardziej optymalne. Jaki jest orientacyjny koszt wymiany komputera? Czy można zrobić to we własnym zakresie? Jakie są możliwości konfiguracji samochodu w przypadku tegoż silnika? A może któryś z bardziej doświadczonych użytkowników mógłby polecić jakiś konkretny wątek/poradnik, w którym te kwestie są jakoś w miarę przystępnie omówione?

dudu$
20-06-2014, 16:09
co do diagnozowania auta we własnym zakresie to potrzebny jest specjalny przewód fiatowski ( jakby 3 cinche) i program np. Fiat Ecu Scan. Możesz sobie w ciemno kupić taki kabelek bo zawsze się przyda, nie będziesz musiał jeździć do mechanika i płacić 80 - 100zł za podłączenie pod komputer. Co do wymiany komputera to musiałbyś szukać takiego samego jaki masz pod maską. Koszt wymiany to zakup owego komputera a wymienisz go sam - odlączasz Akumulator, odpinasz stare ECU wpinasz nowe i tyle.

markshall
20-06-2014, 18:15
Koszt wymiany to zakup owego komputera a wymienisz go sam - odlączasz Akumulator, odpinasz stare ECU wpinasz nowe i tyle.
No nie do końca - musiałbyś kupić komputer z usuniętym immobileiserem, w przeciwnym wypadku pozostaje wymiana komputera + immo + stacyjka i kluczyki.

Co do diagnostyki Twojego auta poszukaj interfejsu VAG KKL + przejściówka 3pin. Do tego program Fiat Ecu Scan bądź Multi Ecu Scan.

byrrt
20-06-2014, 18:37
potrzebny jest specjalny przewód fiatowski ( jakby 3 cinche)
dudu$ - Ty widziałeś kabel do fiata? :P

dudu$
20-06-2014, 22:16
jasne że imo musi być czysty, zapomniałem o tym wspomnieć. Co do kabelka diagnostycznego jak miałem sienkę parę lat temu to widziałem taki kabelek ale jak on dokładnie wygląda to nie pamiętam był chyba 3 kolorów - zielony, niebieski i jakiś tam jeszcze :P ,

Adam1971
21-06-2014, 09:45
Ja kupowałem ostatnio kabelek na tej stronie i ładnie wszystko śmiga
Viaken.pl: Viaken - elektronika dla motoryzacji (http://viaken.pl/pl/interfejs-fiat-ecu-scan-usb-we-wtyku-obd2.html)
Viaken.pl: Viaken - elektronika dla motoryzacji (http://viaken.pl/pl/adapter-z-obd2-na-fiat-3pin.html)

moszk
21-06-2014, 18:10
Dudy$ dzięki. Właśnie o cos takiego mi chodziło. Już sobie ten zestaw zamówiłem (mam nadzieję, że będzie pasować do rocznika '99, bo z tego co przeczytałem w dokumentacji ODB2 jest toże ustrojstwo standardem w UE od 2001).

Mam natomiast kilka pytań. Temat nr 1: jak rozumiem ten zestaw służy do odczytywania i kasowania błędów komputera. Jak jest w kwestii programowania centralki (tj. komputera)? Chodzi mi konkretnie czy w.w. zestaw nadaje sie w jakiś sposób do zmiany parametrów komputera, czy umożliwia jedynie odczyt? Na ile w.w. model fiacika umożliwia jakiekolwiek modyfikacje (jakieś dodatkowe opcję, modyfikacje, uruchomienie dodatkowych funkcji, zwiększenie mocy silnika, etc). Jest wogóle taka opcja?

Temat nr 2: na chwilę obecną autko nie działa. Jak rozumiem po podłączeniu go do komputera będzie możliwość odczytania błędów i jego zresetowania, natomiast, czy umożliwi to jego odpalenie?

Temat nr 3: zakładam, że może byc.jakaś awaria immo. Czy można w jakiś sposób wykasować pamięć komputera (tak żeby immo był odłączony). Czy jest do tego potrzebny jakiś odrębny programator? Czy tego rodzaju zestaw + odpowiednie oprogramowanie wystarczy?

Temat nr 4: jakie są możliwości tegoż ODB2 jeśli chodzi o diagnostykę instalacji LPG (mam wrażenie, że tutaj tez przydałaby sie jakaś regulacja). Istnieje możliwość wyregulowania jej samodzielnie?

Temat nr 5: jak odpalic woza, żeby wreszcie ruszył? Czy w przypadku odłączenia obecnej centralki (Bosch M1.5.5) i założenia takiej w której w jakiś sposób wyłączone będzie immo samochód odpali normalnie (bez konieczności zmiany stacyjki, kluczyków, etc)? Jeśli tak to w jaki sposób? Wreszcie co może byc przyczyną takiej awarii i jak to ustrojstwo definitywnie odpalić?

Pozdrawiam, M.

moszk
21-06-2014, 23:26
Przy okazji. Jest tez kolejna kwestia. Czy to na 100% immobiliser, a nie cos poważniejszego (np. zatarcie silnika)

Pozdrawiam, M.

markshall
22-06-2014, 00:17
Temat nr 1: jak rozumiem ten zestaw służy do odczytywania i kasowania błędów komputera. Jak jest w kwestii programowania centralki (tj. komputera)? Chodzi mi konkretnie czy w.w. zestaw nadaje sie w jakiś sposób do zmiany parametrów komputera, czy umożliwia jedynie odczyt? Na ile w.w. model fiacika umożliwia jakiekolwiek modyfikacje (jakieś dodatkowe opcję, modyfikacje, uruchomienie dodatkowych funkcji, zwiększenie mocy silnika, etc). Jest wogóle taka opcja?
Tym zestawem jedynie skasujesz błędy, odczytasz parametry pracy silnika i czujników, wykonasz podstawowe testy.


Temat nr 2: na chwilę obecną autko nie działa. Jak rozumiem po podłączeniu go do komputera będzie możliwość odczytania błędów i jego zresetowania, natomiast, czy umożliwi to jego odpalenie?
Samo podłączenie nie spowoduje że auto odpali, ale powinno dać wskazówki co jest nie tak.


Temat nr 3: zakładam, że może byc.jakaś awaria immo. Czy można w jakiś sposób wykasować pamięć komputera (tak żeby immo był odłączony). Czy jest do tego potrzebny jakiś odrębny programator? Czy tego rodzaju zestaw + odpowiednie oprogramowanie wystarczy?

Niestety tym zestawem nie wykasujesz immo. Z tego co wiem trzeba rozebrać komputer i sflaszować mikrokontroler/eprom/eeprom odpowiednim programatorem i oprogramowaniem.


Temat nr 4: jakie są możliwości tegoż ODB2 jeśli chodzi o diagnostykę instalacji LPG (mam wrażenie, że tutaj tez przydałaby sie jakaś regulacja). Istnieje możliwość wyregulowania jej samodzielnie?
Jeśli masz rocznik 99 to nie masz obd2 tylko obd a to nie daje możliwości diagnostyki LPG (z resztą obd2 też niekoniecznie, wszystko zależy od instalacji LPG).


Temat nr 5: jak odpalic woza, żeby wreszcie ruszył? Czy w przypadku odłączenia obecnej centralki (Bosch M1.5.5) i założenia takiej w której w jakiś sposób wyłączone będzie immo samochód odpali normalnie (bez konieczności zmiany stacyjki, kluczyków, etc)? Jeśli tak to w jaki sposób? Wreszcie co może byc przyczyną takiej awarii i jak to ustrojstwo definitywnie odpalić?
Jeśli dorwiesz komputer bez immo, wystarczy odpiąć akumulator i przepiąć kompy i wszystko(o ile przyczyną nie odpalania jest faktycznie problem z immo). A co może być przyczyną? Uszkodzona pętla indukcyjna w stacyjce, centralka od immo, okablowanie, tak na prawdę ciężko powiedzieć.


Przy okazji. Jest tez kolejna kwestia. Czy to na 100% immobiliser, a nie cos poważniejszego (np. zatarcie silnika)

Jedno nie wyklucza drugiego :P
A tak na serio problemy z niskimi obrotami na LPG i nieodpalanie auta wyglądają na dwa zupełnie różne.

moszk
22-06-2014, 00:45
Niestety tym zestawem nie wykasujesz immo. Z tego co wiem trzeba rozebrać komputer i sflaszować mikrokontroler/eprom/eeprom odpowiednim programatorem i oprogramowaniem.

Czyli innymi słowy nawet gdyby udało sie zdobyć taki komputer (lub użyć biezacego) najpierw i tak trza by sflashowac eprom w jakimś ASO (lub skombinowac taki, który jest już sflashowany pod kątem odłączenia immo. Jaki jest orientacyjny koszt takiej operacji (flashowanie) i czy wystarczy sflashowac (jak rozumiem 'wyczyścić') komputer, czy też są jakieś dodatkowe ustrojstwa (kody w kluczykach, ECU w silniku, etc.), które tez wymagalyby w tym przypadku modyfikacji. Ile takie flashowanie centralki mogłoby kosztować w ASO?


Jeśli masz rocznik 99 to nie masz obd2 tylko obd a to nie daje możliwości diagnostyki LPG (z resztą obd2 też niekoniecznie, wszystko zależy od instalacji LPG).

Znaczy się, że ten zestaw normalnie mi zadziała, czy będą potrzebne jakieś dodatkowe redukcje/przejsciowki, itp.



Jeśli dorwiesz komputer bez immo, wystarczy odpiąć akumulator i przepiąć kompy i wszystko(o ile przyczyną nie odpalania jest faktycznie problem z immo).

Przeczytałem, że po podpieciu świeżego (czystego) komputera cos tam jest z silnika nadpisywane z kluczyków czy stacyjki. Czy w przypadku założenia nowego komputerka że sflashowaną pamięcią może to stanowić jakiś problem?


A co może być przyczyną? Uszkodzona pętla indukcyjna w stacyjce, centralka od immo, okablowanie, tak na prawdę ciężko powiedzieć.

Może to byc jakaś cieższa awaria? Jak rozumiem większość z awarii o których była mowa powyżej raczej oscyluje w granicach stacyjki, immo, centralki, przekaznika od immo, etc. Może to byc cos poważniejszego (np. awaria silnika)? Autko ma już prawie 250 tys.


Jedno nie wyklucza drugiego :P
A tak na serio problemy z niskimi obrotami na LPG i nieodpalanie auta wyglądają na dwa zupełnie różne.

No właśnie. Tez mam wrażenie, że to dwa odrębne problemy, ale z drugiej strony jeśli silnik dostaje za mało energii z LPG to też moze byc to dla niego szkodliwe. Oczywiście jestem póki co laikiem i dopiero staram sie wczytać w temat natomiast w razie czego proszę o wyrozumiałość ;-)

--
Pozdrawiam, M.

markshall
22-06-2014, 01:00
Czyli innymi słowy nawet gdyby udało sie zdobyć taki komputer (lub użyć bbiezacego) najpierw i tak trza by sflashowac eprom w jakimś autoryzowanym serwisie (lub skombinowac taki, skróty jest już sflashowany pod kątem odłączenia immo. Jaki jest orientacyjny koszt takiej operacji (flashowanie) i czy wystarczy sflashowac (jak rozumiem 'wyczyścić') komputer, czy są jakieś dodatkowe ustrojstwa (kody w kluczykach, ECU w silniku, etc.), które tez wymagalyby w tym przypadku modyfikacji. Ile takie flashowanie centralki mogłoby kosztować w ASO fiata?
W ASO nikt Ci tego nie zrobią, potrzebny jest serwis zajmujący się elektroniką samochodową. Nie wiem ile to kosztuje, ale widziałem kiedyś na allegro używane kompy z wyczyszczonym immo za 300-400zł. A nowa centralka w ASO Fiata kosztuje pewnie kilka tysięcy zł (o ile w ogóle mają jeszcze możliwość załatwienia).


Znaczy się, że ten zestaw normalnie mi zadziała, czy będą potrzebne jakieś dodatkowe redukcje/przejsciowki z odb2 na odb1?
Tak jak napisałem kilka postów wyżej, potrzebujesz kabla VAG KKL + przejściówka 3pin.


Przeczytałem, że po podpieciu świeżego (czystego) komputera cos tam jest z silnika nadpisywane z kluczyków, czy że stacyjki. Czy w przypadku założenia nowego komputerka że sflashowana pamięcią może to stanowić jakiś problem?
Są dwa(conajmniej) rodzaje sflaszowanych kompów: z usuniętym immo oraz taki jak fabryczny - ten drugi zaprogramuje się przy pierwszym podłączeniu pod Twoje auto i już będzie działał tylko z Twoim immo/kluczykami itd.


Może to byc jakaś cieższa awaria? Jak rozumiem większość z awarii o których była mowa powyżej raczej oscyluje w granicach stacyjki, immo, centtalki, przekaznika od immo, etc. Może to byc cos poważniejszego (np. problem z silnikiem)? Autko ma już prawie 250 tys.
Świecący się kluczyk wskazuje na problem z immo więc od tego bym zaczął. A 250 k km to wcale nie jest dużo dla tego silnika jeśli był w miarę dobrze traktowany.

miloszk
23-06-2014, 13:09
Tak jak napisałem kilka postów wyżej, potrzebujesz kabla VAG KKL + przejściówka 3pin.


A więc czy ten zestaw o którym wspomniał Adam1971 będzie odpowiedni?

Pozdrawiam, M.

markshall
23-06-2014, 19:17
A więc czy ten zestaw o którym wspomniał Adam1971 będzie odpowiedni?
Tak.

miloszk
25-06-2014, 12:54
O ile problem podłączenia i diagnostyki jest już w zasadzie rozwiązany, o tyle pojawił się kolejny problem. Otóż najprawdopodobniej uszkodzony jest sam sterownik. W związku z powyższym mam pytanko. Czy ktoś z Szanownych kolegów nie posiada przypadkiem sprawnego (może być używany) sterownika do fiata brava SX 80 16V, który mógłby w rozsądnej cenie odsprzedać? Sprawdzałem na allegro, ale był tam wprawdzie jeden z demontażu, natomiast nie sprawdzony, zaś sprzedawca nie przyjmuje zwrotów.

Ewentualnie, czy jest na terenie Śląska ktoś, kto mógłby grzecznościowo pożyczyć tego rodzaju sterownik, aby była możliwość sprawdzić, czy po podłączeniu innego, alternatywnego sterownika auto będzie działać sprawnie? Przy okazji - czy tego rodzaju operacja nie stanowić będzie problemów z punktu widzenia ponownego montażu w samochodzie macierzystym (kwestie automatycznego programowania kluczyków, etc.). Mechanik twierdzi, że jest problem z obecnym sterownikiem, gdyż nie można go normalnie zaprogramować. Po zmostkowaniu (czy jak też tam ta operacja się zwie) i obejściu zabezpieczeń immobilajzera elektronika (jak twierdzi mechanik) działa sprawnie, natomiast jest jakiś problem z wtryskami. Generalnie chodzi mi o to, aby sprawdzić, czy na innym sterowniku auto działa sprawnie, aby w razie czego wykluczyć innego rodzaju awarię. A może ktoś wie, gdzie można by w dobrej cenie tego rodzaju sterownik zdobyć (mając zarazem pewność, że będzie działał sprawnie). Będę niezbędnie wdzięczny w tej kwestii za pomoc, gdyż na chwilę obecną jestem że tak powiem "ugotowany", a trochę szkoda mi już teraz oddawać ukochane auto na złom. W razie czego na 100% jest to Bosch M1.5.5.

asarx
25-06-2014, 14:40
Podmiana samego ECU i tak nic nie da , ponieważ IMMO i tak będzie blokowało .Tak jak pisał wcześniej markshall post 5 .
Z tym obejściem IMMO to chyba jakiś żart
Co mechanik chce zaprogramować ?

moszk
29-06-2014, 18:07
Temat już jest rozwiązany (chociaż nie ukrywam, że mnie to niemiłosiernie skubneło po kieszeni), natomiast teraz kolejny problem. Jakiego użyć sterownika pod WinXP/Win 7.0 aby podłączyć woza do komputera. Interfejs ODB + przejsciowke na kabel trójpinowy już mam.

Pytanie nr 2: widziałem tam kilka takich wtykow/gniazd (wiem który jest od silnika, nie wiem do czego są inne). Można je jakoś wykorzystać?

Pytanie nr 3: jakie polecacie oprogramowanie? Fiat ECU Scan, Multi Ecu Scan, inne? Co będzie najbardziej optymalne? Pod silnik już sie podlaczyłem. Natomiast zrywa mi połączenie że względu na niewystarczający przesył danych. Co to oznacza? Czy podlaczajac w ten sposób kompa można coś - mówiąc dość kolokwialnie - spieprzyc? Nie zaszkodzi mu na przykład któryś z testów FEScan?

Pozdrawiam, M.