PDA

Zobacz pełną wersję : Wymiana Uszkodzonego korpusu zmiany biegów



komputerekok
18-05-2014, 22:30
Witam mój samochód to fiat palio weekend z 1997 roku.Wersja 1.6 16v 101 KM.niestety biegi nie wchodziły mi dobrze na ,,siłę'' najczęszcze problemy były ze wstecznym i 5-tką-trzeba było,,wyczuć'' bieg i wbić czasami na siłę ....pojechałem do warsztatu zrobili mi to w jeden dzien,podciagneli liniki biegów i wszystko było okay.ale po 2-3 miesiącach cieżko wchodziła piatka ,,czasami i wsteczny.aż do momentu gdy pojechałem do znajomego i ściagnął meszek od zmany begów i powiedział ze cały lewarek zmiany biegów jest do wymiany-zapewne trzeba by było ,odpiąć'' cały mechanizm zmany biegów,najpierw kupić ten zestaw nowy,ale ciężko kupić nowy element a uzywany mogłem kupić taki sam za cenę 100zł..14678 tak wygląda po ściagnięciu mieszka zmany biegów uszkodzony jak widać plastik którego nie skelimy niczym-próbowałem 2 składnikowym klejem-po 1 wbiciu biegu(który wchodził z oporem)pastik przyklejony PĘKA... :(

W warsztacie powiedziano mi ze mam zalatwic cały drążek zmany biegów z linkami i calość kupic i wymienią.ale pomyślałem kupie uzywany to nie wiadomo ,,ile czasu pochodzi'' więc zaczołem szukać na allegro korpusu do wymiany-nowego natrafiłem na taką żecz:1467914680 na allegro należy szukać :OBUDOWA KORPUS DZWIGNIA LEWAREK PALIO SIENA i powinniśmy znaleść część ,dobrze radzę dobrze poszukać mi to zajęło pare godzin,nie znam sie na mechanice-mozże dlatego ja zakupiłem dokładnie taki oto zestaw na allegro:
OBUDOWA KORPUS DZWIGNIA LEWAREK PALIO SIENA (3994954970) - Allegro.pl - Więcej niż aukcje. (http://allegro.pl/obudowa-korpus-dzwignia-lewarek-palio-siena-i3994954970.html) poneważ musi mieć wyciecie w palio moim modelu TO WAŻNE bo w tym wycieciu włacza sie wsteczny bieg podnosząc przy zmanie biegów na lewarku ,,trzeba podnieść dzwignie by wrzucić wsteczny bieg w moim modelu.

także mając wójka z długim stażem w mechanice podjeliśmy sie wymiany i naprawy i regulacji dzwigni zmiany biegów.
zamówiłem ten zestaw z allegro i najpierw autem wjechałem na podnośnik -na kanał tak zwany...


Mój wujek doszedł do wniosku że trzeba prawdopodobnie ,,dojść'' do śrub od spodu auta ale trzeba wymontować prwadopopodobnie wydech ,,kawałek'' i odkrecić srebrną osłonę aluminiową(elastyczną).......lecz doszlismy do wniosku że uda sie od środka przy użyciu narzędzi odpowiednich.

a więc dodam zdjęcia po kolei jak to wygladało ta wymiana korpusu.
po odkreceniu tunelu srodkowego 1 śrubka na krzyżak i 2 śrubki (w kieszonce wnęce-pod zaslebkami są śruby) odkrecamy tunel i mamy dostęp-Ważne DELIKATNIE ŚCIAGAMY mieszek bo mi pękło mocowanie mieszka i lekko luzno lata gdy jest wlozony zamocowany w tunelu...:14682 tak wygląda tunel srodkowy po demontażu.
następnie wójek nawiercił GWINT na płaski śrubokręt-małą szlifiereczką na prąd gwinty na 4 śrubach nocujących caly korpus:14683 tak wyglądają śrube które nawiercamy

14684 trzeba tym śrubom zrobić GWINT.1468514686 tak wygladają śruby po nagwintowaniu...

NIE DODAŁEM ŻE GAŁKĘ ZMANY BIEGÓW TRZEBA USUNAĆ BO NIE ZDEJMIENY USZKODZONEGO KORPUSU-ja z wójkiem porodzilismy sobie w 3 minuty,ja trzymałem dziwignie wójek mocno krecił na boki gałkę i do góry i po pewnym momenciE siłowania gałka wyszła ze spręzyna także mi osoboście NIE TRZEBA BYŁO CIĄĆ GAŁKI BY JĄ ŚCIAGNĄĆ-POTRZEBA DO TEGO 2 OSÓB I POSZŁO.14687146881468914690

NASTĘPNIE:

odkręcamy za pomocą śrubokręta płaskiego i klucza odppowedniego wszystkie 4 sruby,niestety sruby wpadają do środka ale JEST NA TO SPOSÓB-gdy sruby wpadną -wójek uzył magnesu (jakby śrubokret z magnesem na koncu dlugość z 10-20 cm i wyjął ze środka śruby ktore wpadły do tej komory...po odkrecaniu i ściagnieciu z lewarka plastiku którym podciaga cie wsteczny mamy oto taki widok:146911469214693146941469514696

aby załozyc spowrotem śruby trzeba 2 osób i na tyle miekki i mocny kawałek dopasowanego na długość druta(druciku) i 1 osoba trzyma na boku lewarek by było dojście by mozna włożyć śrubę do dziury tam gdzie dzwignia zamocowana(jest to delikatna operacja-polega na zakręceniu śruby (każdej) osobno na drucie i wygieciu tak by włozyć śrubę i by wyszła od spodu do dziury gdzie była przykrecona-NIEZBEDNE TO MAGNES BY ZŁAPAĆ ŚRUBE KTÓRA WYJDZIE PRZEZ OTWÓR.I KAŻDA ŚRUBĘ TAK SAMO ROBIMY.W TYM CZASIE DRUGIM KAWAŁKIEM DRUTU ZAWIJAMY DODOKOŁA GWINTU ŚRUBY BY NIE WPADŁA DO ŚRODKA-I CO WAZNE KAŻDĄ ŚRUBE MAMY ZAMOCOWANĄ I TRZEBA USUNĄĆ DRUT KTÓRY WCZESNIEJ ZAWINELISMY -JEST ON W KOMORZE W DZIURZE ZE ŚRUBĄ TRZEBA DOBRAC NA TYLE ELASTYCZNY DRUT BY POCIĄGAJAC ZADUT ŚCIGNĄĆ GO RĘCZNIE Z GWINTU ŚRUBY---1469714698 TAK WYGLADA MOCOWANIE SRUB DRUTEM NA GORZE

NIE WSPOMNIAŁEM ZE ŚCIAGAJĄC ROPUS TRZEBA SIE TROCHĘ NAKOMBINOWAĆ ODSUNĄĆ MOCOWANIE WYBIERAK I MOZNA WYMIENIĆ TAKI OTO ELEMENT-JA NIE MIAŁEM WIEC ZAŁOZYLISMY TEN SAM TROCHĘ POPEKANY14699

WIADOMO TRZEBA LEKKO WYCZYŚCIĆ ELEMENTY RUCHOME I PRZESMAROWAĆ LEKKO I NASTEPNIE: ZAKładamy korpus i nadal mamy zawiniety drut na 4 śrubach mocujących korpus. :1470014701 po przykreceniu LEKKO srub by trzymały sie ciagniemy za każdy drut i znika nam dut trzymający śruby by niw wpadły do srodka-nastepnie dokrecamy :14701
14702

acha nie pamietam czy pod maską auta linki mają być odkrecone ale pamietam ze po skreceniu trzeba wyregulować wsteczny i biegi-wójek mi wyregulował w 15 minut biegi wchodzą delikatnie i bez problemu..

WAŻNE KUPUJĄC ZETAW KORPUS ZMIANY BIEGÓW JA NATRAFILEM NA KOSPUS KTÓRY OKAZAŁO SIE ŻE GDY WŁACZAMY WSTECZNY TO WYCIECIE (W ORYGINALNYM KORPUSIE BYŁO WYŻEJ PARE MILIMETRÓW) NIZ W TYM CO KUPIŁEM NA ALLeGRO-jest to ważne bo po wyregulowaniu okazało sie ze trzeba delikatnie podnosic wsteczny bo zamiennik-ten cały korpus dokładnie wyciecie jest niżej niz ORYGINAŁ i można wbic wsteczny na chama pewnie(zapewne) w czasie jazdy bo wyciecie jest nizej i MNIEJ ZABEZPIECZA PRZED PRZYPADKOWYM WŁACZENIEM WSTECZNEGO W CZASIE JAZDY...TAKŻE RADZE ZMIEŻYĆ orygiunalne wyciecie przed zamówieniem zamiennika i dowiedziec sie ile mm ma wyciecie....

cała operacja mi i wójkowi zajęła ok 2 godziny jak pamietam.od 3 miesiecy mam korpus załozony i 0 problemu z biegami-powiem tak biegi ładnie wchodzą nic nie lata.acha gałka po założeniu nigdy mi jeszcze nie wypadła i była założona bez kleju.nie ma luzu nawet nic nie czuc ze była ściagana14703147041470514706

oczywiście polecam odkurzyć syf tam gdzie konsola środkowa była ja tak zrobiłem i umyłem tunel środkowy.
co WAŻNE by nie połamać plastiku zamocowanego na mieszku zmiany biegów ...mi niestety pękł trzyma sie ale czasami go poprawiam reka w czasie jazdy autem....pozdrawiam mam nadzieję że TEN OPIS NAPRAWY się komuś choć trochę porzyda bo ja przeszukiwałem internet kilka dni gdy chciałem to naprawić pozdrawiam

lukq
19-05-2014, 09:38
Fajnie będzie dla potomnych; )

pawel&palio
01-11-2014, 14:05
a ja miałem na to szybki sposób bo trzeba sobie jakoś radzić zanim dojedzie do nas obudowa korpusu ;) to tak na szybko wziąłem dwie blaszki w jednej dwie dziurki i w drugiej też i skręciłem to co najczęściej pęka oto efekt 1732117322 i biegi działały idealnie i działają nadal tylko że teraz nie pojadę nigdzie bo nowe sprzęgło mi się ślizga ale to już zrobiłem temat nowy o tym ;)

pawel&palio
25-02-2015, 20:13
W końcu wkręty się poluzowały ale znowu nie chciało mi się kupować nowego korpusu to wymyśliłem coś lepszego bardziej trwałego i to wytrzyma już na wieki do końca żywota paliusa. Potrzebny do tego jest gruby kawałek płaskownika (bardzo gruby)18886 robimy w nim dziurę na śrubę 18887 i ustawiamy tak żeby płaskownik dusił nam na uszkodzony korpus a śrubę wkręcamy w tą dziurę z gwintem co jest na przeciwko korpusu 18888 18889 można jeszcze dać jakiś mniejszy płaskownik w którym zrobimy dziurki po obu końcach i przykręcimy na śrubki z nakrętkami na ukos do tych dwóch otworów po lewej i po prawej wtedy docisk na korpus będzie jeszcze większy ale to w przypadku jak biegi bardzo ciężko wchodzą a tak to zwykły płaskownik starczy.

komputerekok
21-10-2015, 11:38
Witam serdecznie ponad rok mi minął i nie mam żadnego problemu z biegami po mojej naprawie.polecam poczytać samemu naprawić :) i mi pewnie będzie służyło długo.....

dekalex
11-03-2016, 17:13
Metalowa METALCAUCHO 05691
22992

klapek
19-01-2017, 14:12
Zrobiłem tak jak pisałeś :) tylko musiałem trochę przerobić ten plastik pod wsteczny i wszystko chodzi elegancko.
Najgorsze to te 4 śruby ale zamiast drutu użyłem kleju na gorąco :)

Ja nic nie odłączałem od skrzyni żadnych linek itp. po złożeniu wszystko działa bez żadnej regulacji.

Tylko czas wymiany to ok 5 godzin, bo ręce mi grabiały na tym mrozie a robiłem to pod chmurką.

husarz14
10-08-2017, 20:38
Odnoszę się do tego samego problemu ale na przykładzie fiata Siena 98' 1.6 16V
Dodaję filmy, które pokazują jak to wygląda od spodu. Sam nie znalazłem takich materiałów, dlatego dodaję to dla potomnych. Bez problemu da się dojść do śrub od spodu na zwyczajnym lewarku. Niekonieczny jest kanał albo kombinowanie z dojściem od góry. Uważam, że tak jest prościej względem alpejskich kombinacji z dorabianiem części albo klejeniem czy innymi rzeczami.
Sama osłona termiczna trzymała się w moim przypadku na czterech blachowkrętach. Przy ściąganiu osłony termicznej trzeba uważać na przewód sondy lambda. Znajduje się ona przed katalizatorem.
Podniesioną stronę samochodu radzę zabezpieczyć kobyłkami bo tam przy kombinowaniu pod autem można trącić lewarek. I oczywiście zaciągnąć ręczny i podeprzeć koła spoczywające na ziemi przed stoczeniem się auta. No dalej jak podnieść auto to chyba każdy wie.
Najpierw wrzucam widok osłony termicznej koniecznej do zdjęcia
1:
https://www.youtube.com/watch?v=Xhlj1W9H5VU&feature=youtu.be
2: Już po zdjęciu osłony termicznej:
https://www.youtube.com/watch?v=O-chSuv5KGo&feature=youtu.be
3: Dekielek już zdjęty można dalej działać zgodnie z tym co planujemy, wymiana linek lub montaż zestawu naprawczego:
https://www.youtube.com/watch?v=kaFO3lFU-pU&feature=youtu.be

komputerekok
24-03-2019, 00:58
Witam minęło prawie 5 lat i od tej pory gdy była naprawa/wymiana korpusu zmiany biegów nawet nie musiałem nic regulować przy biegach nadal sprawnie biegi wchodzą i w lato i w zimę.pozdrawiam