PDA

Zobacz pełną wersję : MultiEcuScan - Chwilowe spalanie Bravo I JTD.



noname
07-04-2014, 17:56
Witam.
Dzisiaj połączyłem się ze swoim samochodem Fiat Bravo I 1.9 JTD 105KM za pomocą programu MultiEcuScan, działają wszystkie funkcje programu, pokazuje czas wtrysku itp... aczkolwiek chciałbym mieć dostęp do sprawdzenia chwilowego spalania. Wiem mniej wiecej ile samochód pali na 100km poprzez tankowanie do pełna -> przejechanie 100km i ponowne tankowanie, aczkolwiek chciałbym sprawdzić w jakim zakresie obrotów samochód pali najmniej. Jestem przywiązany do tej funkcji, ponieważ jeżdzę również Megane gdzie caly czas pokazuje mi spalanie chwilowe i zięki temu nauczyłem się jeździć oszczędniej.

Jest program który pokazuje spalanie nazywa się FESDashboard, ale nie komunikuje się z moim sterownikiem.

Pozdrawiam

karwoj25
07-04-2014, 20:01
Wiem mniej wiecej ile samochód pali na 100km poprzez tankowanie do pełna -> przejechanie 100km i ponowne tankowaniew takim razie niewiele wiesz. Dokładność tego pomiaru żadna, chyba że nie obchodzi Cię czy auto pali 6 czy 7,5 litra na sto kilometrów. W ogóle skąd pomysł, żeby przejeżdżać 100km między tankowaniami i jak wy to wszyscy robicie, że udaje wam się przejechać dokładnie 100km :roll: jeździcie wkoło dystrybutora aż będzie 100.0 km?

Co do tematu. Zrzuć sobie do csv wartośc obrotów i wartość czasu wtrysku. Potem robisz sobie w excelu wykresie zależności czasu wtrysku od obrotów i widzisz wszystko dokładnie.

byrrt
08-04-2014, 11:04
Co do tematu. Zrzuć sobie do csv wartośc obrotów i wartość czasu wtrysku. Potem robisz sobie w excelu wykresie zależności czasu wtrysku od obrotów i widzisz wszystko dokładnie.
Nie no to jest akurat głupota bo ważne jest też obciążenie silnika, bieg, położenie pedału przyspieszenia.. To nie tak hop siup ;)

karwoj25
08-04-2014, 11:13
to jest akurat głupota
Z łaski swojej: daruj sobie takie teksty. Możesz co najwyżej napisać, że twoim zdaniem to głupota.

ważne jest też obciążenie silnika, bieg, położenie pedału przyspieszenia
to jest oczywiste. Ale napisz teraz jakiś prosty wzór, który uwzględniając te wszystkie podane parametry poda wartośc spalania. Jeśli kolega wrzuci sobie 5. bieg i będzie przyspieszał równomiernie od 1500 do 3500 obrotów to zobaczy jak rośnie spalanie, właśnie na podstawie czasu wtrysku. Może też sprawdzić wartości tego parametru dla poszczególnych obrotów na 5. biegu.

byrrt
08-04-2014, 11:35
Możesz co najwyżej napisać, że twoim zdaniem to głupota.
Nie bo to nie tylko moim zdaniem tylko to jest głupota bo nie mówi NIC. Generalnie obliczanie ilości wtryskiwanego paliwa nie jest jakoś bardzo skomplikowane ale żeby to zrobić na bierząco trzeba by rejestrować dane typu czas wtrysku, obroty, prędkość. Trzeba by też znać charakterystykę czasu wtrysku wtryskiwacza do jego wydatku. I takim oto prostym sposobem z tej ch-ki wyznaczamy ile paliwa zostało podanego do cylindra, mnożymy x4 (zakładam taką samą dawkę choć to trochę zaokrąglenie), z prędkości obrotowej wyznaczamy ilość paliwa zużytą np. na 3 sekundy jazdy, z tych 3 sekund jazdy wyznaczamy średnią prędkość i przebytą trasę no i masz..

Oczywiście wszystko ze sporymi zaokrągleniami bo nie znamy ani ciśnienia na listwie wtryskowej (jeżeli da się ją odczytać w JTD to mamy dodatkową korekcję). Problemem może być też znalezienie charakterystyki wtrysku tym bardziej, że one mogą być chyba różne dla danego egzemplarza..


Jeśli kolega wrzuci sobie 5. bieg i będzie przyspieszał równomiernie od 1500 do 3500 obrotów to zobaczy jak rośnie spalanie, właśnie na podstawie czasu wtrysku. Może też sprawdzić wartości tego parametru dla poszczególnych obrotów na 5. biegu.
W urposzczeniu spalanie będzie rosło prawie liniowo wraz ze wzrostem prędkości obrotowej silnika (zakładając te same opory ruchu i położenie pedału przyspieszenia). Taka informacja nie da nam wiele bo trzeba by to teraz przeliczyć na ilość spalanego paliwa względem prędkości a nie obrotów..

markshall
08-04-2014, 11:46
Ja kiedyś liczyłem spalanie chwilowe i do tego potrzebne jest na pewno: czas wtrysku(bądź dawka paliwa, zależnie co ECU podaje), prędkość obrotwa silnika i prędkość auta. Obciążenie silnika czy pozycja pedału przyspieszenia jest tylko czynnikiem który wpłynie na wynik (bezpośrednio na czas wtrysku) i tyle. Ja czas wtrysku przeliczałem na objętośc paliwa na cykl pracy (z danych technicznych swoich wtryskiwaczy i gęstości benzyny), mnożyłem przez 2 (bo dwa suwy pracy na obrót silnika), potem mnożyłem przez prędkość obrotową silnika i dzieliłem przez prędkość auta. Tylko trzeba jednostki dobrze przeliczyć żeby wyszły normalne wartości.
Oczywiście powyższe obliczenia są mocno przybliżone, ale dają jako taki obraz kiedy auto ile pali ;)

byrrt
09-04-2014, 13:39
Ja czas wtrysku przeliczałem na objętośc paliwa na cykl pracy (z danych technicznych swoich wtryskiwaczy i gęstości benzyny), mnożyłem przez 2
Niestety charakterystyka wydatku do czasu wtrysku nie jest liniowa więc trzeba albo to jakoś zapisać we wzorze albo brać współczynniki z tablicy. Te razy dwa można sobie odpuścić jeżeli liczymy ilość paliwa w jednostce czasu (np. zaproponowane przeze mnie 3sek)..

markshall
09-04-2014, 14:17
Niestety charakterystyka wydatku do czasu wtrysku nie jest liniowa więc trzeba albo to jakoś zapisać we wzorze albo brać współczynniki z tablicy.
NIestety nie znalazłem cha-tyki wtryskiwaczy a jedynie wydatek/czas przy danym ciśnieniu. Jest to pewnie jakaś wartość uśredniona, więc dla moich celów z powiedzeniem można jej było użyć.


Te razy dwa można sobie odpuścić jeżeli liczymy ilość paliwa w jednostce czasu (np. zaproponowane przeze mnie 3sek)..
Jesli chcesz policzyć ilosć paliwa w jednostce czasu to musisz pomnożyć jednostkową dawkę przez 2(dla silnika 4-ro cylindrowego) i przez aktualne obroty (wyjdzie w dawce na minutę) i ewentualnie podzielić przez 20 jeśli chcesz 3s. Dwójkę możesz pominąć w przypadku jakbyś liczył dla malucha ;)

noname
09-04-2014, 14:24
Czyli rozumiem że nie ma możliwości sprawdzenia spalania chwilowego oraz średniego za pomocą któregokolwiek programu diagnostycznego?
Szkoda że żaden programista nie wpadł na taki pomysł i nie dorzucił tej funckji do MES'a, może w kolejnej wersji :)

markshall
09-04-2014, 15:29
Czyli rozumiem że nie ma możliwości sprawdzenia spalania chwilowego oraz średniego za pomocą któregokolwiek programu diagnostycznego?
Ze znanych mi i ogólnodostępnych programów - niestety nie.