PDA

Zobacz pełną wersję : Kontrolka świec w 1.9 JTD, P0380



mizi14
26-02-2014, 17:37
Witam. Dużo było tematów tego typu jednak nie znalazłem konkretnej odpowiedzi. Problem wygląda następująco: Odkąd kupiłem moją bravke świeci kontrolka od świec, tzn po odpaleniu auta mruga i po ok 20 sec gaśnie, od razu było wiadomo, że trzeba wymienić. Kolega mechanik sprawdzał je amperomierzem i wszystkie ok. Potem pojechałem na serwis, który specjalizuje się w fiatach aby podpiąć pod kompa, bo mógłby to być tylko błąd i pokazało "świeca "A" do wymiany" No i wymieniłem świece "A" (gość powiedział, że to pierwsza od rozrządu) a lampka dalej mruga. Kupiłem kable do kompa żebym mógł sam podłączać i MES pokazuje błąd P0380- Preheating control unid - "powodem tego błędu jest fakt, że ECU odebrało bardzo niski sygnał z czujnika. Błąd obecnie nie jest aktywny. Skasuj błędy i obserwuj czy nie powrócą. Kontrolka na desce nie została włączona przez ten błąd"(mam screena jeżeli potrzeba) jednak cały czas świeci a ja nie mam pomysłu co zrobić. Dodam, że od kupna wsadziłem trochę pieniędzy i jeszcze muszę do niego włożyć a wydaję mi się, że to mógłbym zrobić sam z waszą pomocą. Proszę was o opinie i ewentualne instrukcje.

pit14
26-02-2014, 19:14
Witam. Przede wszystkim zmierz opór każdej świecy(nawet nowej) powinno być około 1,4-1,6 oma na każdej następnie sprawdź czy jest sprawny obwód grzałki omomierzem (niestety wartości nie znam ) jak wszystko o.k to wina centralki , można ją rozebrać bo może styk przekaźnika się upalił . u mnie też migała spiralka - 3 świece i centralka powiedziały papa a 2 miesiące po wymianie padła jeszcze jedna założyłem NGK .

karwoj25
26-02-2014, 19:35
Dużo było tematów tego typu jednak nie znalazłem konkretnej odpowiedzi.
Nie znalazłeś, bo nie ma konkretnej odpowiedzi. W każdym przypadku trzeba wziąć miernik w dłoń i tak jak napisał pit zmierzyć opór świec.

sprawdź czy jest sprawny obwód grzałki omomierzemktórej grzałki? Tej od płynu chłodzącego? Nie każde auto miało takie coś.

powinno być około 1,4-1,6 oma na każdej
w temperaturze około 0°C - jeśli będziesz mierzył na ciepłym lub gorącym silniku opory będą inne. Zasada jest jednak taka, że opór świecy powinien być mierzalny i wynosić od 1 do kilkudziesięciu omów.

Błąd może byś spowodowany też centralką - ja kupiłem używaną, niby sprawną, w której grzała tylko jedna świeca.
Uszkodzona centralka - YouTube (http://www.youtube.com/watch?v=MKyO4gKsLHs)

Tak 'grzeje' dobra centralka:
http://www.youtube.com/watch?v=3w4Q8F67RjA

pit14
26-02-2014, 20:54
której grzałki? Tej od płynu chłodzącego? Nie każde auto miało takie coś. każda 105 z 99r miała podgrzewacz filtra paliwa nawet alfa

w temperaturze około 0°C - jeśli będziesz mierzył na ciepłym lub gorącym silniku opory będą inne. Zasada jest jednak taka, że opór świecy powinien być mierzalny i wynosić od 1 do kilkudziesięciu omów.świeca to grzałka , a nie termistor nie zmienia oporu w zależności od temperatury . opór świecy powinien wynosić od 1,2 -2,2 oma w zależności od producenta . im więcej om tym gorsza świeca , mam z innych bryk świece niby sprawne - bo grzeją , ale wartości są od 28- 430 ohm

Zielony
26-02-2014, 21:08
Mizi najlepiej odepnij wtyczkę z modułu grzania i po kolei sprawdź miernikiem rezystancję każdej ze świec (jeden koniec miernika przyłóż do silnika a drugi do styków we wtyce).Może jest problem z przewodem.

Pit,kolega Karwoj napisał o układzie grzania płynu chłodniczego,a nie o podgrzewaczu paliwa.

robert199
26-02-2014, 21:10
ze swiecami moge tylko potwierdzic to co pisze karwoj25. Opornosc zmienia sie zaleznie od temperatury, Sterowniki renault nawet w ten sposób sprawdzaja ile tzreba grzac swiece.
Jesli kazda swieca ma podobny opór to OK.

mizi14
26-02-2014, 21:36
Panowie, pomagacie, lecz dla mnie to trochę mało. Moglibyście jakieś instrukcje wysłać? To jest moje pierwsze autko i dopiero się uczę. Nie wiem jeszcze co jest czym. :) Ale takie rzeczy wchodzą mi szybko więc bez obaw, nie jestem jakimś żółtodziobem :)

karwoj25
26-02-2014, 21:48
Na środku grodzi poniżej zaworu podciśnienia jest centralka świec. Wyciągasz ją, odpinasz czarny wtyk od świec, miernik ustawiasz na pomiar oporu (najniższa skala). Minus gdzieś do masy, plus na kolejne piny we wtyku. I będziesz wiedział, czy świece są OK.

pit14
26-02-2014, 21:58
świeca nie jest termistorem !! nie zmienia oporu względem otoczenia , a sterowniki mają czujniki temperatury !!! 1- otoczenia , 2 temp paliwa . ŚWIECA MA STAŁY OPÓR I NIE WAŻNE CZY -30 CZY +50

markshall
26-02-2014, 22:01
świeca to grzałka , a nie termistor nie zmienia oporu w zależności od temperatury
Nie słyszałeś nigdy o wpływie temperatury na rezystancję przewodnika? To zmierz sobie opór żarówki po czym podłącz ją pod prąd, zmierz napięcie i prąd i przelicz oporność, zdziwisz się. Na świecach aż takich różnic nie będzie, lecz ważne aby wszystkie miało zbliżoną rezystancję (no i jakąś sensowną wartość oczywiście).
Generalnie im mniejszy opór, tym większa moc świecy a co za tym idzie szybciej się nagrzeje.

pit14
26-02-2014, 22:19
Nie słyszałeś nigdy o wpływie temperatury na rezystancję przewodnika? To zmierz sobie opór żarówki po czym podłącz ją pod prąd, zmierz napięcie i prąd i przelicz oporność, zdziwisz się. Na świecach aż takich różnic nie będzie, lecz ważne aby wszystkie miało zbliżoną rezystancję (no i jakąś sensowną wartość oczywiście).
Generalnie im mniejszy opór, tym większa moc świecy a co za tym idzie szybciej się nagrzeje.
nie da się Twojego przykładu poddać w normalnych warunkach z miernikami klasy china . Fakt ! prawo Ohma ale mamy warunki warsztatowe a nie labolatoryjne

markshall
26-02-2014, 22:27
nie da się Twojego przykładu poddać w normalnych warunkach z miernikami klasy china .
Oczywiście, że się da. Do pomiaru prądu zmiennego możesz użyć bocznika. Ale nie będziemy "offtopować" ;)

karwoj25
26-02-2014, 22:28
sterowniki mają czujniki temperatury !!! 1- otoczenia , 2 temp paliwa
Z tego co wiem, sterownik świec żarowych odczytuje wartość z czujnika temperatury cieczy w termostacie. Po co mu wiedzieć, jaka jest temperatura na zewnątrz? Może być nawet -40, a jeśli silnik jest ciepły to świece nie będą włączone.

Co do podgrzewacza to nie jestem pewnie (jeśli się mylę to popraw), ale tam jest chyba zwykły włącznik termometryczny OE: 9941953 - więc on po prostu załącza grzanie bez ingerencji komputera.
http://hurtownia.euroforin.eu/wylacznik-termometryczny-filtra-paliwa-mareamultiplabravobravasienapaliocromatipotemprapu ntopunto-iikappalybradeltadedrathemaducatost-p-7119.html

pit14
26-02-2014, 22:58
Z tego co wiem, sterownik świec żarowych odczytuje wartość z czujnika temperatury cieczy w termostacie. Po co mu wiedzieć, jaka jest temperatura na zewnątrz? Może być nawet -40, a jeśli silnik jest ciepły to świece nie będą włączone.

Co do podgrzewacza to nie jestem pewnie (jeśli się mylę to popraw), ale tam jest chyba zwykły włącznik termometryczny OE: 9941953 - więc on po prostu załącza grzanie bez ingerencji komputera.
UKŁAD ZASILANIA I WYDECHU - Wyłącznik termometryczny filtra paliwa Marea/Multipla/Bravo/Brava/Siena/Palio/Cr - (http://hurtownia.euroforin.eu/wylacznik-termometryczny-filtra-paliwa-mareamultiplabravobravasienapaliocromatipotemprapu ntopunto-iikappalybradeltadedrathemaducatost-p-7119.html)
silnik +90 temp zewnętrzna -30 świece i tak podgrzewają -sygnał z czujnika temp . powietrza . Tak - podgrzewacz filtra paliwa ma termowyłącznik załączany z kompa

karwoj25
26-02-2014, 23:07
-sygnał z czujnika temp . powietrza
który to dokładnie czujnik?

silnik +90 temp zewnętrzna -30 świece i tak podgrzewają
sprawdzałeś?

Napisz mi jeszcze z łaski swojej który pin w centralce odpowiada za połączenie z "czujnikiem temperatury powietrza". Do wyboru masz piny 31, K, 86, ST, Di.

mizi14
27-02-2014, 13:53
Witam, sprawdzałem świece jak mi kazaliście i g1-3 są wporzo za to g4 nie reaguje w ogóle. Miernik bez reakcji. Co jest grane? Centralka?

karwoj25
27-02-2014, 15:15
Miernik bez reakcji. Co jest grane? Centralka? Dawno nie widziałem tak nielogicznego wniosku z tak logicznych objawów.

Miernik bez reakcji.
musi byc jakaś reakcja. Albo 0 albo 1--- czyli poza zakresem.
Do wymiany czwarta świeca albo sprawdzenie, czy jest w ogóle podłączona.

mizi14
27-02-2014, 15:20
Myśl jaka mi przyszła to to, że gdzieś coś nie styka. Rekcja to 1, i bez zmian ta jedynka. Jak sprawdzić czy jest podłączona? Czy końcówka jest przykręcona do niej? Gdybym chciał ją wymienić to jak mam się do niej dostać?

karwoj25
27-02-2014, 16:55
Czy końcówka jest przykręcona do niej?
u Ciebie będzie chyba jeszcze wkręcana. Nakretka 7mm, śruba M4 - ale lepiej spojrzeć zanim kupisz.

Jak sprawdzić czy jest podłączona?
można np. spojrzeć :lol2:

Gdybym chciał ją wymienić to jak mam się do niej dostać?
nasadką 10mm, najlepiej dłuższą, z przegubem. Gdzie są świece to już sobie sam znajdziesz :)

Stanjot
08-05-2014, 15:52
Koledzy - może i ja dodam moje 3 grosze na ten temat, ku pożytkowi innych.
Po przesurfowaniu netu okazuje się, że jest to bardzo popularna usterka w różnych autach. Mnie też się przytrafiła, ni stąd ni zowąd pojawił się komunikat: „Błąd w systemie świecy żarowej- grzałka A” ale auto pali bez problemu, na dotyk.
Jako że nie jestem specem od elektrotechniki samochodowej, zapytałem znajomego mechaniko-elektryka czy mógłby coś z tym zrobić. Zapewnił, że oczywiście, nie ma sprawy. Zostawiłem autko rano, po południu odbieram z diagnozą: upalona świeca + wydruk testu diagnostycznego jw. Kod usterki P0380. Mechanik zalecił kupno świec; kupiłem kpl. Bosch i mechanik zamontował – ale okazało się, że komunikat o błędzie dalej wyskakuje. Mechanik zalecił więc kupno przekaźnika; kupiłem, zamontował – i dalej to samo, błąd nie znika. Mechanik mi mówi, że trzeba kupić kpl. przewodów – ale mnie już spieniło, olałem go i pojechałem do profesjonalnego warsztatu elektrotechniki; zostawiłem auto, obejrzeli i diagnoza: najprawdopodobniej przekaźnik, mogą zakupić, koszt ok. 400 zł. Podziękowałem i pojechałem gdzie indziej, też do warsztatu profesjonalnego, zażądali pozostawienia auta na 2 dni i koszt szacunkowy naprawy 400 – 500 zł. Było to dla mnie stanowczo za dużo więc pojechałem do jeszcze innego speca. Zostawiłem auto i wieczorem diagnoza (50 zł): świece, przekaźnik i przewody są OK., błąd jest natomiast w komputerze samochodu; oni sami nie naprawiają tylko oddają do firmy elektroniki samochodowej do naprawy; koszt naprawy komputera min. 400 zł + robocizna, testy; razem ok. 500 zł.
To wszystko było dla mnie nie do przyjęcia – i wreszcie trafiłem do takiego speca złota rączka (bez warsztatu) a ten, w mojej obecności i asyście, w ciągu 2 godzin na podwórku używając tylko miernika uniwersalnego przebadał obwody wszystkich 4 świec i znalazł tą usterkę: przerwa w obwodzie świecy tej najbliższej akumulatora. Okazało się, że ten pierwszy mechanik, który wymieniał świece najprawdopodobniej zakładając z powrotem „fajki” uszkodził gniazdo fajki, tak że nie dawała dobrego styku z trzpieniem główki świecy; dlatego też, mimo wymiany świec, komunikat nie znikał. Złota rączka szczypcami przygiął trochę blaszkę gniazda fajki, wykasował błąd laptopem, za fatygę wziął 20 zł i po sprawie.
Jakie stąd wnioski? Pomijając tego mechanika który zakładał świece i przypadkiem uszkodził styk fajki, to sprawa z tymi „profesjonalnymi” warsztatami elektrycznymi jest całkiem inna: albo grzeszą niekompetencją, lub co gorsza, dobrze znają charakter i koszt usunięcia usterki, jednak sprawdzają się najlepiej w sztuce odchudzania portfela. Aspekt etyczny, niech każdy sam oceni.

mizi14
22-05-2014, 16:51
Witam. Wymienilem swiece i wszystko dzialalo- do dzis. Nagle mi sie zaswiecila ta sama kontrolka + od poduszek. Co moze byc grane? sprawdzalem swiece i 2 nie reaguja a 2 pokazuje 07 ohma. Moze byc to przekaznik? A co do poduszek to co moglo sie stac? jakis czas temu kasowalem bledy poduszek.

egon
22-05-2014, 19:08
mizi14 podejrzewam, ze bez podpięcia pod kompa się nie obejdzie, bo tak to możemy sobie zgadywać tylko ;)

marcij
23-05-2014, 10:26
Jak wymieniłeś tylko jedna świece, to możliwe, że poleciały kolejne. Jak wymieniać to komplet i to dobrej jakość. Jak mierzysz bezpośrednio na odłączonej świecy, i miernik pokazuje przerwę to świece spalona. Żeby mieć pewność zawsze możesz wykręcić, świece w imadło i podać na chwilkę napięcie.

Jeśli jednak spaliła się znów ta sama świeca to warto się zastanowić dlaczego tak się dzieje. Sprawdź, czy przypadkiem nie grzeją się cały czas.

mizi14
23-05-2014, 11:34
ALe miernik powinen pokazac ok 1.5 wartosc. pokazal 2x 0.7 i 2x nic.

robert199
24-05-2014, 15:46
mierzenie swiec miernikiem to czasem sie nie sprawdza, weź żarówke na kablach, najlepiej 55w
jeden koniec do plusa a drugim sprawdzaj swiece, najlepeij na kostce sterownika, bo ewentualnie wykryjesz przerwe na kablach

karwoj25
25-05-2014, 19:47
Skoro miernik pokazuje "2 x nic" to chyba logiczne, że masz przerwę w obwodzie... Co ma do tego centralka?


mierzenie swiec miernikiem to czasem sie nie sprawdza, weź żarówke na kablach, najlepiej 55w
dlaczego się nie sprawdza? Ma chłopak jasno napisane, że na dwóch świecach jest przerwa. Test z żarówką nie pokaże nic więcej.

robert199
26-05-2014, 10:10
jak jest przerwa to jest jasne, niewiem gdzie jeszcze szuka problemu

mizi14
27-05-2014, 18:11
Centralka jest ok. Sprawdzilem. Potem postanowilem jeszcze raz sprawdzic swiece po kolei, i wyszlo 0.8 ohm, 3.0, bez reakcji, bez reakcji,. Czyli 2 ostatnie do wymiany. Teraz pytanie dlaczego 2 pierwsze maja rozne pomiary?

karwoj25
27-05-2014, 22:03
Bo mogłeś źle przyłożyć styki miernika, bo może któraś nakrętka jest źle dokręcona, może jedna z jeszcze sprawnych świec ma się ku końcowi, może silnik miałeś ciepły. Wymień wszystkie i będziesz miał spokój.

robert199
27-05-2014, 22:16
ja mam taka zasade, ze jak wiecej jak jedna swieca jest zła to wymieniam komplet, a u ciebie to tylko jedna prawdopodobnie jest dobra.
przyjmuje sie ze ponizej 5ohm jest prawidłowo, zwykle jest to 2-3 ohm na zimnym silniku, gdy swieca sie grzeje opór rosnie

Zielony
27-05-2014, 22:19
U mnie w maryśce świece w silniku jak i nowa miały około jednego oma.
Skoro takie masz wyniki to tak jak napisał kolega Robert wyżej najlepiej kup komplet i wymień.

mizi14
27-05-2014, 22:58
No czaje juz. Teraz szukam swiec, jakis tanszych bo za niedlugo sprzedaje autko. Teraz tylko zeby nie ukrecic. Ostatnio mi sie udalo jedna bez problemu. Macie rady jakies? Czy jak ukrece swiece to da sie jezdzic z ukrecona czy trzeba wzywac mechanika?

karwoj25
28-05-2014, 22:33
Zależy jak Ci się ukręci. W większości przypadków pęknie w miejscu gwintu i z takim czymś da się jeździć. Na razie nie szukałbym problemu, tylko po prostu wykręcał te świece i wkręcał nowe. Byle nie za mocno, 15Nm.

mizi14
29-05-2014, 23:20
Witam. Wymienilem wszystkie swiece i to samo. ;//// wkurzylem sie bo wydalem 70 zl na marne. Co moze byc innego?

egon
29-05-2014, 23:33
Wymienilem wszystkie swiece

wydalem 70 zl
Co ty za świece kopiłeś :?: za tyle, to nawet dwóch porządnych nie kupisz, a nawet np BOSCH to jedna tyle potrafi kosztowac.

mizi14
30-05-2014, 00:03
Pisalem ze szukam tanich. Kupilem Champion z wyprzedazy.

Zielony
30-05-2014, 00:26
Teraz musisz skasować błąd w sterowniku.

mizi14
30-05-2014, 00:46
KASOWAŁEM! I WRACA! Nie opisałem błędu jako spiralki na desce tylko podałem kod.

robert199
30-05-2014, 10:26
zrób tak jak pisałem wczesniej:

odłącz wtyzke od przekaźnika(sterownika) świec
są tam piny do których idą 4 grube przewody.
weź żarówke na kablekach, lub próbówkę i jeden koniec do plusa akumulatora a drugi do pinu swiecy
sprawdz na którym nie swieci, a reszte juz znasz, wtedy sprawdz na swiecy lub czy kabel przewodzi.

Dla mnie jest to łatwe i oczywiste, ale jak chcesz naprawic auto to wykaż troche swojej inicjatywy i rób to jak należy, wtedy nie bedziesz miał do nikogo pretensji o 70zł

karwoj25
30-05-2014, 10:52
Na tym filmie miałem 4 świece sprawne, ale centralka podawała napięcie tylko na jedną świecę:
Uszkodzona centralka - YouTube (http://www.youtube.com/watch?v=MKyO4gKsLHs)
A tutaj po zmianie centralki wszystkie 4 PINy działają:
Test żarówkowy - YouTube (http://www.youtube.com/watch?v=3w4Q8F67RjA)

mizi14
30-05-2014, 12:03
Nie mam pretensji do was, bardziej do siebie. Moglem wymienic jedna, i sprawdzic co miernik pokazuje. A pokazuje to samo 1- 0.8 ohm, 2- 1.5, 3- X, 4-X
Jest roznica miedzy zarowka a miernikiem? Nie sadze.

Tutaj jak cos sa swiece : ŚWIECA ŻAROWA CHAMPION 1.9 2.4 JTD FIAT ALFA ROMEO (4270601058) - Allegro.pl - Więcej niż aukcje. (http://allegro.pl/swieca-zarowa-champion-1-9-2-4-jtd-fiat-alfa-romeo-i4270601058.html), Jest gdzies moze jakis bezpiecznik od swiec? Albo centralki? Bo przez pewien czas mialem poluzowane klemy od aku i spadaly, moze bezpiecznik nie wytrzymal.

karwoj25
30-05-2014, 12:31
Skoro na nowych swiecach masz to samo, to powinienes jeszcze sprawdzic przewody.

robert199
30-05-2014, 19:41
tłumaczyłem nie raz dlaczego sie sprawdza swiece zarowką, nie chce mi sie ponownie.
ale jak nadal tak samo to sprawdz kable, wsówki, złącza.
sprawdz czy sterownik daje prąd na swiece.

tam naprawde niema wiele mozliwosci awarii

mizi14
31-05-2014, 12:19
Panowie, dzisiaj na spokojnie sprawdziłem jeszcze raz opór i wyszło, że wszystkie mają po 0.5 ohm. a o to opis z innego forum : Multimetrem sprawdzić opór pomiędzy masą a każdym stykiem ze wspomnianej już wcześniej szerokiej wtyczki od świec żarowych - pomiędzy każdym stykiem (świecą) a masą powinno wskazać opór między 0,8 a 1,4 Ohm - jeżeli jest większy to albo świeca uwalona albo kabel do świecy nie styka(może się upalił) - jeżeli mniejszy to pewnie nam kabelek ze świecy odpadł i zwiera z masą
Dodam, ze wszystkie kabelki na świecach są ok.

robert199
31-05-2014, 20:03
sprawdź sterownik, użyj żarówki, nie pytaj dlaczego, bo i tak nie chcesz zrozumiec.
na kazdej swiecy po zwarciu przekaźnika ma byc 12v (ma swiecic żarówka)
+z akumulatora, drugi koniec na swiece, lub do wiazki przewodów, ma swicic na kazdej tak samo jasno (odrobine słabiej niz do akumulatora)

mizi14
01-06-2014, 23:29
Problem rozwiązany... Akumulator padł, z resztą był za mały. Za mało prądu dawał i stąd ten błąd "komputer odebrał za niską wartość z czujnika". Dziękuję za pomoc.

pikus7
20-05-2015, 21:09
Problem rozwiązany... Akumulator padł, z resztą był za mały. Za mało prądu dawał i stąd ten błąd "komputer odebrał za niską wartość z czujnika". Dziękuję za pomoc.

Witam. W moim przypadku nie bylo awarii swiec zarowych ani modulu.
Okazalo sie ze przewod pradowy od klemy idacy do skrzynki bezpiecznikow w przedziale silnika byl nadlamany przy mocowaniu (ledwo sie trzymal albo juz nie trzymal). Naprawa polegala na zlutowaniu przewodu mocna kolba do nadlamanej blaszki i wszystko wrocilo do normy.
Konrtolka swiec zarowych juz nie miga. Wykasowalem blad i juz sie nie pojawil.