Zobacz pełną wersję : Bravo 1.2 - nie dziala wiatrak chłodnicy - POMOCY
Witam,
Podejrzewam, że nie włącza się u mnie wiatrak chłodnicy. Sprawa wygląda następująco: Silnik bardzo fajnie grzeje się do połowy skali, tak jak powinien i kiedy jadę czy 50km czy 500km nadal trzyma na odpowiednim poziomie. Natomiast kiedy zatrzymam sie w korku, temperatura rośnie prawie na czerwone pole. A jeśli znowu ruszę bez dłuższego postoju temperatura w kilkanaście sekund spada to optimum. Co to może być? Co mogę sprawdzić?
Pozdrawiam.
Pierwsza rzeczą, którą powinieneś sprawdzić są bezpieczniki od wentylatora. W instrukcji znajdziesz odpowiednie informacje na ten temat.
popatrz sobie na kostki przy stacyjce czy nie sa po przypalane bo ja mialem taki sam problem tylko wiatraki nie chodza czy cosjeszcze innego????
robert199
22-02-2014, 21:26
przekaźnik od wentylatora chłodnicy jest umieszczony w skrzynce pomiedzy akumulatorem a reflektorem. bardzo czesto jest zasniedziały bo jest narazony na wode.
czerwony mały pzrekaźnik, sprawdz czy działa na ostro, jak nie to kable od wentylatora lub sam wentylator uszkodzony
popatrz sobie na kostki przy stacyjce czy nie sa po przypalane bo ja mialem taki sam problem tylko wiatraki nie chodza czy cosjeszcze innego????
Raczej wszystko inne działa, jedynie mam mały problem z radio, tzn. czasem się zawiesza i nie działa żaden przycisk dopiero po jakimś czasie zaczyna reagować.
Sprawdziłem wentylator - działa na pewno bo na przekaźniku zasilajacym dużą prędkość elektrowentylatora chłodnicy (na schemacie przekaźnik nr 132) zwarłem kontakt 30-87 czyli podałem masę na drugi koniec silnika wentylatora i zadziałał. Bezpieczniki są ok. Sam przekaźnik łapie i daje kontakt sprawdziłem.
Przydałoby mi się wiedzieć gdzie mogę znaleźć:
- Wyłącznik czasowy dużej prędkości elektrowentylatora (nr 131 na schemacie)
- Przekaźnik małej prędkości elektrowentylatora chłodnicy (nr 130)
- Termowyłącznik dwupoziomowy (nr 180 na schemacie)
markshall
23-02-2014, 14:45
Przydałoby mi się wiedzieć gdzie mogę znaleźć:
- Wyłącznik czasowy dużej prędkości elektrowentylatora (nr 131 na schemacie)
- Termowyłącznik dwupoziomowy (nr 180 na schemacie)
Kolego, w Twoim aucie nie ma takich elementów - w tym silniku wentylatorem steruje bezpośrednio komputer silnika. Proponuje podpiąć się Multiscanem i wykonać testy wentylatora. Jeśli nie będzie działać trzeba sprawdzić, czy komputer podaje napięcie na przekaźniki.
A przekaźnik małej prędkości wentylatora występuje w wersji z klimatyzacją.
robert199
23-02-2014, 21:39
tak na 100% nie pamietam, ale sterowanie jest z komputera masą chyba niebiesko-żołty kabel. na podtawce pzrekaźnika powinno byc 2x12v i jedna masa oczywiscie po zapłonie.
ten na którym niema masy ani plusa to sterowanie, wtedy łatwo mozesz puscic z komputera, jest blisko
Radzę sprawdzić czy wentylator kręci się ręką. U mnie był zapieczony i nie chodził w ogóle.
markshall
24-02-2014, 21:34
Radzę sprawdzić czy wentylator kręci się ręką. U mnie był zapieczony i nie chodził w ogóle.
Radzę czytać dokładnie :
Sprawdziłem wentylator - działa na pewno bo na przekaźniku zasilajacym dużą prędkość elektrowentylatora chłodnicy (na schemacie przekaźnik nr 132) zwarłem kontakt 30-87 czyli podałem masę na drugi koniec silnika wentylatora i zadziałał.
tomekbravo94
25-02-2014, 22:44
miałem ten sam problem i była to kwestia czujnika temperatury znajdującego się przy termostacie ten z 4 kablową wtyczką. W silniku 80 konnym (EOBD CF3) ten z 4 kablową wtyczką. żeby sprawdzić czy to to krótkotrwale zmostkuj 2 styki we wtyczce niestety nie pamiętam które.
Wcześniej niestety nie miałem czasu ale dzisiaj to sprawdziłem. Najpierw podłaczyłem komputer kablem wykonałem test wentylatora. 1 test wolnych prędkości - słychać było pstryknięcie jakiegoś przekaźnika natomiast wentylator nie włączył się. 2 test szybkiej prędkości - nie dało się w ogóle wykonać. Następnie zrobiłem jak napisał tomekbravo94 - wypiąłem wtyczkę z czujnika temperatury. Spiąłem na 2 styki na wszystkie możliwe kombinacje i wentylator nadal nie włączył się. Dla pewności czy nadal ogólnie wentylator jest sprawny spiąłem ponownie styki z przekaźnika o którym pisałem we wcześniejszych postach i wentylator uruchomił się. Co może być nie tak?
markshall
04-03-2014, 19:51
1 test wolnych prędkości - słychać było pstryknięcie jakiegoś przekaźnika natomiast wentylator nie włączył się.
W takim razie uszkodzony jest opornik 1 prędkości - jest umieszczony w chłodnicy, zrób na nim zwarcie i odpal test, a wentylator na pewno zadziała (ze zwarciem na pełnej prędkości). Dziwie się tylko, że nie udało się wykonać testu 2 prędkości, to może wskazywać na problem z ECU ;/ Najlepiej by było znaleźć przewód odpowiedzialny za sterowanie przekaźnikiem 2 prędkości i sprawdzić czy coś się tam pojawia.
robert199
04-03-2014, 21:29
w 1,2 bez klimy jest tylko jedna predkosc wentylatora, niema opornicy, (przynajmniej nigdy jej tam nie widziałem)
Może sam przekaźnik jest niesprawny, to ze pyka nie znaczy ze przewodzi. zamien go z jakimkolwiek innym bedziesz wiedział.
Jeśli znajde czas jutro posprawdzam jeszcze to ewentualnie w piatek i dam znac.
PS. Mam klime.
robert199
04-03-2014, 22:41
czyli szukaj opornicy na obudowie chłodnicy.
gdybys miał problem z e znalezieniem opornicy, to moge dodac, że od renaulta pasuje
Właśnie zrobiłem jak pisałes Markshall. Zwarłem dwie wtyczki z opornicy, podłaczylem kompa i zrobiłem test 1 wolnej prędkości, wentylator włączył się na dużej prędkości. Następnie zagrzałem mocno silnik żeby spr, czy i wtedy włączy się, i załączył się. Natomiast testu z kompa drugiej szybkiej prędkości nadal nie da się wykonać.. Mój silnik to 1.2 EOBD CF3. Czy ktoś z was posiada dokładny schemat do tego silnika? Ja mam kilka różnych schematów, ale żaden nie odpowiada dokładnie mojemu silnikowi :/
markshall
06-03-2014, 00:25
Właśnie zrobiłem jak pisałes Markshall. Zwarłem dwie wtyczki z opornicy, podłaczylem kompa i zrobiłem test 1 wolnej prędkości, wentylator włączył się na dużej prędkości. Następnie zagrzałem mocno silnik żeby spr, czy i wtedy włączy się, i załączył się.
Czyli jest tak jak spodziewałem się - pierwsza prędkość nie działa z powodu uszkodzonego opornika (częsta usterka). Naprawiając to już będzie dało się jeździć.
Niestety z drugą prędkością będzie gorzej, schemat znajdziesz w Bravo/Brava_Service_Manual vol.4 dostępny w dziale Downloads.
lukas_hoz
08-06-2016, 14:09
Witam. Pozwolę sobie odkopać temat bo bezskutecznie przeszukałem chyba już cały internet ;(
Objaw taki, że wentylator chłodnicy włącza się tylko przy włączonej klimatyzacji. Przy wyłączonej klimie silnik się przegrzewa, a wiatrak nie startuje..
Wymieniłem opornik na wentylatorze, przekaźniki, bezpieczniki sprawdzone - OK.
Jedyne co mnie zastanowiło to to, jak były wpięte przekaźniki - czerwony 30A był w czarnym gnieździe, a czarny 20A w czerwonym. Było poprawnie? Tak to wyglądało :23965
Dodam, że nowe przekaźniki wpiąłem najpierw pod kolor gniazd, a poźniej tak jak było na początku. w obu przypadkach brak efektu, czyli wentylator stoi.
Czy może być temu winny czujnik temperatury, czy może termostat?
Proszę pomóżcie koledzy :)
markshall
08-06-2016, 20:29
Podłącz się pod komputer i zrób testy wentylatora. Jeśli nie będzie działać to schemat i miernik w rękę i sprawdzić gdzie się obwód urywa☺
lukas_hoz
09-06-2016, 12:14
Dzisiaj z ciekawości wypiąłem wtyczkę z czujnika temperatury, o tego:
23970
Przekręciłem kluczyk w zapłon (nie odpalałem silnika) i wiatrak zaczął śmigać :) Po wpięciu wtyczki z powrotem cisza.. Wiec może być walnięty ten czujnik?
Jeszcze jedno pytanko :P Jak konkretnie sprawdzić wiatrak na krótko? Zewrzeć piny na czerwonym gnieździe przekaźnika? Jak tak to które? Sorki za nawał pytań ale jestem jeszcze totalnie zielony jeśli chodzi o elektrykę :P
Witam,
Posiadam Fiata Brava z 1999 roku 1.6 103KM, wcześniej nie miałem takiego problemu (było chłodniej, nie używałem klimatyzacji)
Kiedy na zewnątrz panuje temperatura powyżej 25 stopni, a ja stoję w korku z włączoną klimatyzacją silnik zaczyna się przegrzewać. Pomaga wyłączenie klimatyzacji.
Podczas jazdy poza miastem nie ma z tym problemu, temperatura utrzymuje się cały czas w połowie skali.
Po włączeniu klimatyzacji, wentylator od razu się załącza i kręci cały czas, wydaje mi się że brakuje mu wyższego biegu i nie radzi sobie z chłodzeniem.
Płyn w zbiorniku troszkę ponad max przy zimnym silniku, brak wycieków.
Czy jest jakaś opcja by to sprawdzić?
Wcześniej miałem styczność tylko z niemieckimi samochodami :), a tam był po prostu termo włącznik na chłodnicy, tutaj owego nie widzę i nie wiem jak ugryźć temat.
markshall
17-06-2016, 11:37
W Twoim aucie, podobnie jak u lukas_hoz, wentylatorem steruje ECU na podstawie temp cieczy chłodzącej oraz danych z presostatu klimatyzacji. Najprostszą metodą aby sprawdzić czy wszystko gra jest podłączyć się pod ECU i wykonać testy wentylatora. Jeżeli nie masz czym - odpal auto na postoju i włącz klimę. Najpierw powinien się włączyć wentylator na pierwszym biegu, po jakimś czasie na drugim. Jeżeli któryś bieg nie będzie działać trzeba sprawdzić bezpieczniki, przekaźniki itp.
Dziękuje za odpowiedź.
Po podłączeniu komputera i zrobieniu testu 1 i 2 prędkości, nie włączała się druga.
Zacząłem przekopywać przekaźniki (jeden cykał) elektro wentylatora, znajdują się one w skrzyneczce między akumulatorem a lampa kierowcy.
Jeden z nich był totalnie stopiony (najwiekszy, czarny, 50A)
Teraz już wszystko chula :)
markshall
18-06-2016, 10:29
Zwykle nie działa pierwszy bieg (uszkodzony rezystor), jednak skoro silnik się przegrzewał to raczej wskazywało na drugi bieg bądź obydwa;) Grunt że naprawione i działa ;)
Panowie podepnę się pod temat bo mam identyczny problem ze swoim Bravo 1.2 16V, nie działał mi ani I ani II bieg wentylatora (test FESem) więc wymieniłem uszkodzony opornik/rezystor który jest na chłodnicy i I bieg zaczął działać elegancko natomiast II nie chce działać (test Fesem Nieudany), przepatrzyłem już bezpieczniki, przekaźniki,instalacje, z tego co wiem to II bieg sterowany jest masą z komputera i napięcie na tym kabelku jest 8V, poprawnie? Zwierając piny na przekaźniku wentylatora włącza się z pełną prędkością więc problem jest ze sterowaniem...
markshall
02-07-2016, 11:56
A przekaźnik cyka? Te 8V to jak zmierzyłeś, względem czego i w którym momencie?
Przy sterowaniu masą powinieneś mierzyć względem +12V. Sprawdź również czy +12V dochodzi do przekaźnika i drożność przewodów od ECU do przekaźnika, schematy znajdziesz w workshop manual.
Przekaźnik cyka i dochodzi na niego +12v, mostkując te piny w podstawce przekaźnika wiatrak działa na full obrotach, przewód niebiesko czerwony idący z komputera do przekaźnika wydaje się być tym sterującym i ma on drożność (sprawdziłem od ecu do przekaźnik miernikiem drożność :)
markshall
02-07-2016, 18:04
Skoro przekaźnik cyka i wiatrak działa po zmostkowaniu styków, to nie pozostaje nic innego jak wymienić przekaźnik w którym się wypaliły styki ;)
Ale co najlepsze przekaźnik był sprawdzany i działa prawidłowo :)
markshall
04-07-2016, 21:41
Ale co najlepsze przekaźnik był sprawdzany i działa prawidłowo
Miernikiem? Pod obciążeniem może się zachowywać inaczej ;)
Pod prostownikiem + miernik i wszystko ładnie pykało, więc dla mnie temat dziwny, chyba żeby w aucie zachowywał się inaczej i faktycznie był uszkodzony :)
Powered by vBulletin™ Version 4.2.5 Copyright © 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.