Zobacz pełną wersję : Ciężki rozruch - Marea JTD
Witam serdecznie forumowiczów,
Mam kolejny mały problem z moją Maryśką, mianowicie zaczęła ciężko kręcić (zwłaszcza rano, lub jak jest niższa temperatura na zewnątrz). Sprawdzałem akumulator i jest OK, ładowanie też w normie.
Generalnie objawy są takie, ze jak przekręcam kluczyk to pierwsze przekręcenie rozrusznika jest strasznie cięęęęężkie, potem trochę lepiej, ale dalej wolno i lepiej i lepiej i dopiero odpala. Czasami jak postoi 2 dni to ten opór jest jakby większy (ciężej kręci). Dodam jeszcze, że podczas rozruchu (chyba z rozrusznika) lekko świszczy.
Bardzo proszę o rady co to może być. Czy to rozrusznik się kończy? Czy może szczotki? Czy może ociera stojan o wirnik?
Z góry dzięki za wszelkie sugestie.
Pierwsze co mi na myśl przyszło to aku, ale jeśli piszesz, ze ok to wygląda to na rozrusznik.
robert199
31-12-2013, 11:36
ja ostatnio męczyłem rozrusznik, jak był zimny to z rozrusznika nie palił, ze 2razy przekrecił i koniec, jak odpalił na popych to juz problemu nie bylo, do póki nie postał do rana.
miałem drugi rozrusznik z 1,6 1,2 kw ale z pęknietą obudowa. Dopiero przełożenie wirnika, tulejek i szczotkotrzymacza pomogło. teraz kręci jak szalony, bardzo szybko
Problemem może być nie tylko słaby akumulator, mocno zużyty rozrusznik, ale i wilgoć. Przy minusowych temperaturach odrobina wilgoci może wręcz "zespawać" metalowe elementy. Inna rzecz, że i gęstość oleju nie pozostaje bez wpływu na rozruch. W warunkach zimowych olej ma konsystencję smoły i stąd utrudniony rozruch, dopiero po rozgrzaniu olej odzyskuje swoje właściwości.
@hak64, oczywiście, że olej tez ma wpływ, ale czy w takich temperaturach już powinien dawać się we znaki ze swoją gęstością? Chyba bardziej byłoby to uciążliwe przy temperaturach poniżej -15 st. C. Ale z wilgocią to masz rację, ponieważ w deszczowe dni również gorzej odpalał.
A czy rozrusznik można jakoś sprawdzić domowymi metodami? Tzn. czy sam mogę jakoś wykluczyć lub potwierdzić nieprawidłowości działania rozrusznika, tak żeby być w 100% pewien?
Jedyne domowe metody, jakie znam, to wykręcić, rozebrać, wyczyścić, nasmarować, wymienić (np zużyte szczotki), poskładać, sprawdzić działanie i założyć spowrotem. przy okazji sprawdź wszystkie elektryczne połączenia (masa), przeczyść styki, bo może rozrusznik nie dostaje odpowiedniej dawki prądu.
Przyłóż miernik do akumulatora,wtedy kręć rozrusznikiem i zobacz do ilu spada napięcie na aku.
Jak sprawdzałeś akumulator :?:
@Zielony, akumulator sprawdzałem w spoczynku, że przed uruchomieniem ma ok. 12,10 V, a czasami 12,30 V, a podczas pracy silnika napięcie wynosi ok 14,40 V.
Ale rzeczywiście sprawdzę jeszcze podczas odpalania auta. A do ilu normalnie powinno spaść napięcie podczas uruchamiania silnika? Jakie są widełki napięcia podczas rozruchu?
Akumulator mam już 2,5 roku mocarną Centrę, jak na ten silnik o wystarczającej mocy, więc akumulator bym wykluczył.
@Zielony, akumulator sprawdzałem w spoczynku, że przed uruchomieniem ma ok. 12,10 V, a czasami 12,30 V, a podczas pracy silnika napięcie wynosi ok 14,40 V.
Ale rzeczywiście sprawdzę jeszcze podczas odpalania auta. A do ilu normalnie powinno spaść napięcie podczas uruchamiania silnika? Jakie są widełki napięcia podczas rozruchu?
Akumulator mam już 2,5 roku mocarną Centrę, jak na ten silnik o wystarczającej mocy, więc akumulator bym wykluczył.mocarna a w środku może być już carna . w tipo miałem 7 lat centrę i byłem zadowolony - padła :confused:kupiłem drugą i ..... po 1,5 roku padła :roll: to jest jak toto-lotek jak trafisz to jesteś szczęśliwcem
(Automat) Autor dopisał treść. Post został scalony.
przy dobrym aku napięcie nie powinno spaść przy rozruchu poniżej 10v
Jak kolega napisał,nie powinno spaść poniżej 10v,a to że ma 12.30V to nic nie znaczy.Podjedź do jakiegoś sklepu czy elektryka i niech sprawdzi go specjalnym przyrządem pod obciążeniem to będzie wiadomo,ewentualnie jak masz cęgi na prąd stały możesz sprawdzić ile amper pobiera rozrusznik pod czas pracy.
A ja ci powiem sprawdź masę :D albo styki
Dzisiaj zmierzyłem napięcie podczas rozruchu. Przy pierwszym przekręceniu rozrusznika spadło do 8,34 V, potem 7,57 V przy kolejnym "chełtnięciu" i nawet spadło do 6,45 V, a potem odzyskał siłę i kręcił, kręcił i zapalił. Czy to wystarczające potwierdzenie, że to wina rozrusznika?
A może ma opór na alternatorze?
Jak już to opór ma na rozruszniku.
Napięcie spada dość znacznie.Moim zdaniem na początek jedź do elektryka żeby sprawdził Ci akumulator pod obciążeniem i będzie wiadomo co robić dalej.
Przy pierwszym przekręceniu rozrusznika spadło do 8,34 V, potem 7,57 V przy kolejnym "chełtnięciu" i nawet spadło do 6,45 V Wymień akumulator, bo tak drastyczne spadki napięcia wskazują, że któraś cela padła (mogła się płyta oberwać).
Rieper jaką masz tą centrę ? 77ah z prądem rozruchu 770a ?jeśli mniejsza to tak jak napisałem wcześniej mocarna , a w środku może być czarna , kolega Uchol też dobrze radzi sprawdź masę - czyli różnicę napięcia akumulatora a napięcia na karoserii i silniku . Hak64 cela raczej nie padła bo Rieper nie miałby napięcia 12,3v w spoczynku tu poszedł amperaż nie ma prądu rozruchu :confused:
A więc, winowajcą okazał się rozrusznik.
Sprawdzenie i diagnoza - 120 zł, używany rozrusznik z allegro (z Alfy 147 z 2004 r.) - 150 zł, montaż - 80 zł = 350 zł. Teraz pali jak szalony :)
Maryśka ozdrowiała i odmłodniała :)
Dzięki wszystkim za pomoc.
cinek2439
10-09-2014, 12:49
Witam ja mam z moim bravo taki problem że ostatnio gdy zimny po nocy trochę dłużej trzeba go zakręcić parę sekund trwa nim odpali i przy każdym odpaleniu buchnie spora chmurka dymu białego. Po nagrzaniu silnika autko nie kopci.Nie wiem w czym tkwi problem. Olej zmieniam co 10tyś . oleju tez nie bierze zbo z nawyku po poprzednim aucie (fistamk3) lubie zerknąć co jakiś czas na stan oleju. Wyglada dobrze. Nie wiem w czym może tkwić problem. Może egr wyczyścić?filtr paliwa i powietrza wymieniałem wraz ze świecami żarowymi rok temu to jest około 11tyś temu. Płyn chlodniczy też raczej nie znika. Od 1.5 roku jeżdże na tym samym i raz tylko dolałem góra 200ml. Jak ktos ma pomysły chętnie poczytam :) pozdrawiam.
Powered by vBulletin™ Version 4.2.5 Copyright © 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.