PDA

Zobacz pełną wersję : Wymiana rozrzadu grande punto 1,4 8v



popmean
03-12-2013, 10:08
Witajcie. Czy ktos zna dokładna zasade wymiany rozrzadu , a wlasciwie jego ustawienia w 1,4 8v ? Co po kolei ustawiac , jak blokowac koło zeby ustawic rozrzad.

miszko
03-12-2013, 16:55
Najlepiej nanosząc oznaczenia przy jeszcze aktualnym pasku. Obejdzie się bez blokad. Zdejmujesz wszystko do momentu, gdy jesteś tuż przed poluzowaniem napinacza i zdjęciem paska. Nanosisz flamastrem oznaczenia na wale oraz kole od wałka rozrządu. Wtedy nawet jak Ci się coś przestawi to dążysz do zrównania z pozycjami na flamastrze. Najlepiej zrobić więcej oznaczeń - coś na kształt litery V, że w dwóch miejscach gdzie dzieli ich jakiś kąt.

matthewws
02-08-2016, 21:32
W jaki sposób napiąć, dokręcić napinacz na pasku?
Jaki zestaw rozrządu polecacie do fiacika?

bnbn1
05-08-2016, 00:31
W jaki sposób napiąć, dokręcić napinacz na pasku?
Jaki zestaw rozrządu polecacie do fiacika?

napinacz dokręcasz kluczem...eee chyba to była 13, jak dobzre pamiętam to 28Nm (10 Nm dla pompy, 60 Nm dla poduchy silnika), napina sie abo specjalnym przyrządem albo zakrzywionymi szczypcami oczkowymi, generalnie będziesz miał trochę zabawy bo aby dostać się do napinacza to trzeba odkręcić silnik po stronie rozrządu, a wcześniej go podeprzeć :-)

Tata Pauliny
12-10-2016, 12:57
Dzien dobry
Nie to żebym tam zaraz się mądrzył , ale wymiana paska i napinacza w GP 1.4 8v bez blokad to lekka kaskaderka, bo silniczek ten ma zmienne fazy rozrządu. Metoda z flamastrem i takie tam , raczej zawodna , tak czy owak po wymianie paska i napinacza trzeba " optymalizować" taki proces z podpięciem do kompa . W sumie podobno da się bez blokad , ale silnik kolizyjny , albo potem będzie szarpać, to może jednak pożycz gdzieś te blokady
pozdr
Tata Pauliny

bnbn1
09-12-2016, 22:21
Dzien dobry
Nie to żebym tam zaraz się mądrzył , ale wymiana paska i napinacza w GP 1.4 8v bez blokad to lekka kaskaderka, bo silniczek ten ma zmienne fazy rozrządu. Metoda z flamastrem i takie tam , raczej zawodna , tak czy owak po wymianie paska i napinacza trzeba " optymalizować" taki proces z podpięciem do kompa . W sumie podobno da się bez blokad , ale silnik kolizyjny , albo potem będzie szarpać, to może jednak pożycz gdzieś te blokady
pozdr
Tata Pauliny

nie wiem jak na innych wioskach ale we wrocławiu pożycznie blokad na weekend to chyba 50 zł, ja zrobiłem bez tego, aby założyć blokade na wałek rozrządu należy zdjąc koło napędzające wałek rozrządu.... naprawde jak to zaznznaczył Miszko, najlepiej nanieśc oznaczenia na stary pasek i koła i założyc nowy pasek, znacznee mniej zabawy, tylko trzeba zrobić to z głową.

krowka1978
10-12-2016, 00:52
Najlepiej nanosząc oznaczenia przy jeszcze aktualnym pasku. Obejdzie się bez blokad. Zdejmujesz wszystko do momentu, gdy jesteś tuż przed poluzowaniem napinacza i zdjęciem paska. Nanosisz flamastrem oznaczenia na wale oraz kole od wałka rozrządu. Wtedy nawet jak Ci się coś przestawi to dążysz do zrównania z pozycjami na flamastrze. Najlepiej zrobić więcej oznaczeń - coś na kształt litery V, że w dwóch miejscach gdzie dzieli ich jakiś kąt.

W Grande Punto rozrządu bez blokad się nie wymienia! Już niejeden post widziałem w stylu "robiłem bez blokad i słabo silnik działa" - ano słabo, bo był przestawiony. Jest jeszcze jedna sprawa, należy poluzować koło napędu rozrządu przy zakładaniu paska, więc bez blokad, jak to kolega wcześniej wspomniał, zabiera się tylko kaskader. Pomijam już fakt zmiennych faz rozrządu.
Żadna optymalizacja po wymianie nie jest potrzebna.

KOBRA
10-12-2016, 09:48
aby założyć blokade na wałek rozrządu należy zdjąc koło napędzające wałek rozrządu....
Przecież blokadę zakłada się z drugiej strony silnika nie od strony koła zmiennych faz.

bnbn1
11-12-2016, 20:02
Przecież blokadę zakłada się z drugiej strony silnika nie od strony koła zmiennych faz.

ja to wiem, tylko nie wiem dlaczego w dokumentacji każą zdjąć koło napędzające rozrzad...pojęcia nie mam, a potem założenie blokady, oraz ponowne dokręcenie koła, może to jest procedura przy wymianie uszczelnienia lub gdy zachodzi konieczność wymiany wąłka rozrządu, ja to robiłem bez blokady, a największa trudnością to było wyczyszczeni bloku silnika z silikonu po demontażu pompy :wink:

kicer
17-12-2016, 23:54
Powiem tak. Wymienialem miesiac temu rozrzad w takim silniku. Ustawialem na blokady, kolega (pracownik fiata) mowil zaznacz flamastrem, zdejmij pasek zaloz drugi i po robocie. Ale zachcialo mi sie wymienic uszczelniacz walu i podczas odkrecania kola walu ukrecil sie klin. Ustawienie na znaki bylo konieczne. Jedna blokada na wale "lizak", druga zakladana z drugiej strony walka rozrzadu ( od strony skrzyni po zdemontowaniu pokrywy zaworow) blaszka o grubosci 3-4 mm. Sruby zmiennika faz rozrzadu nie dotykalem, auto pali jezdzi nie prycha. Nie wykonywalem optymalizacji czy cos.

Wysłane z mojego LG-D802 przy użyciu Tapatalka

bnbn1
18-12-2016, 22:14
Powiem tak. Wymienialem miesiac temu rozrzad w takim silniku. Ustawialem na blokady, kolega (pracownik fiata) mowil zaznacz flamastrem, zdejmij pasek zaloz drugi i po robocie. Ale zachcialo mi sie wymienic uszczelniacz walu i podczas odkrecania kola walu ukrecil sie klin. Ustawienie na znaki bylo konieczne. Jedna blokada na wale "lizak", druga zakladana z drugiej strony walka rozrzadu ( od strony skrzyni po zdemontowaniu pokrywy zaworow) blaszka o grubosci 3-4 mm. Sruby zmiennika faz rozrzadu nie dotykalem, auto pali jezdzi nie prycha. Nie wykonywalem optymalizacji czy cos.

Wysłane z mojego LG-D802 przy użyciu Tapatalka

a ciekło że wymieniałeś uszczelniacz wału ? mi poradzono że jak nie cieknie to nie ruszać (nie ma tego w wykazie wymaganych czynności serwisowych).

kicer
18-12-2016, 22:44
Nie ma tego faktycznie w czynnosciach. Ale uszczelniacz kosztowal 20 zl. Wiec stwierdzilem dlaczego nie wymienic jak widac tam olej. (po odlreceniu kolka rozrzadu okazalo sie ze uszczelniacz jest suchy) Potem wyzej wspomniany kolega mi powiedzial ze moglo rzucac z miski ( nie wiem jakim cudem) albo moglo leciec ze srub tej pokrywy z przodu silnika. Wszystko uszczelnione, miska po raz kolejny i jak narazie w garazu mi plam nie zostawia.

Wysłane z mojego LG-D802 przy użyciu Tapatalka

misci
07-01-2017, 22:21
Chmm. Robiłem rozrząd na znaki i na blokady. Na znaki jest szybciej bo nie trzeba zdejmować pokrywy rozrządu. Na blokady też się można pomylić gdy nie popuszczamy śruby koła pasowego wałka rozrządu. Sama śruba jest mocno dokręcona. Samemu nie udało się mi jej odkręcić. Jeśli nie popuszczamy koła to trzeba przy zakładaniu paska mocno go naciągnąć pomiędzy kołami po stronie gdzie nie ma napinacza.

Reasumując. Jeśli jesteście pewni, że stary rozrząd jest dobrze założony - nic nie przeskoczyło - to na znaki będzie szybciej i taniej. Jeśli macie zastrzeżenia do rozrządu to pozostają blokady.

P. S. Zmienne fazy nie mają nic do rzeczy dopóki nie odkręcicie koła od wałka rozrządu.

Tata Pauliny
10-01-2017, 16:10
Czesc
Bez obrazy kolego misci , ale dajesz rady które mogą przysporzyć kłopotów innym . Wiem z doświadczenia ze naprawy tym sposobem obfitują w późniejsze kłopoty. Wymiana rozrządu w silniku 1.4 77km bez blokad to proszenie się o kłopoty. O ile sam w swoim samochodzie możesz robić wszystko , samodzielnie ponosząc konsekwencje , to dawanie rad tego typu innym moim zdaniem jest nie na miejscu. Ja wiem ze może się udać i będzie dobrze , ale sęk w tym ze przeważnie się nie udaje , i tutaj trzeba poznać zasadę działania kola zmiennych faz rozrządu i wszystkie zależności ( ciśnienia oleju i zaworu sterującego). , Jeżeli ktoś ma pojecie o co chodzi, to korzysta z "manuala" , blokad, klucza dynamometrycznego itd, inaczej to jest "druciarstwo"
pozdr
Tata Pauliny

misci
12-01-2017, 01:58
No popatrz, a ja pierwszy raz pasek wymieniałem w tym aucie bez blokad i wszystko się udało. Że ja głupi totka nie puściłem. Takie szczęście mnie dopadło, było wykorzystać.

Na poważnie to za stary jestem żeby brać się za robotę bez upewnienia się, że jestem w stanie ją zrobić jak należy. Oczywiście przed tym przeglądnąłem dostępne źródła informacji czyli książkę Zembowicza, włoskie opracowanie dostępne w necie, gdzie można pooglądać sobie koło pasowe wałka (wariator) rozrządu rozebrane na części w celu ustalenia jak działa. Do tego doszły fora internetowe. Przygotowania trwały kilka razy dłużej niż sama wymiana rozrządu. Nie miało prawa się nie udać. Dla wątpiących jeszcze napiszę, że po zdjęciu paska rozrządu koło rozrządu zajmie skrają pozycję początkową - wyprzedzenie zerowe, a przed zluzowaniem może być w położeniu pośrednim zależnym od tego w jakiej pozycji zatrzymał się wał korbowy i wał rozrządu. W celu zgrania znaków prawdopodobnie będzie trzeba ręcznie zmienić pozycję koła wałka rozrzadu. Obraca się wtedy minimalnie koło, a wałek rozrządu zwykle pozostaje na swoim miejscu. To właściwie jedyna "trudność" dotycząca zmiennych faz rozrządu.
Jeśli zdejmiecie pasek lub nawet poluzujecie napinacz bez wcześniejszego naniesienia znaków, albo popuścicie śrubę mocującą koło rozrządu, pozostanie tylko złożenie rozrządu za pomocą blokad.

Jeśli przyszło by wam do głowy sprawdzenie poprawności ustawienia rozrządu (na rozrządzie zmontowanym) poprzez założenie blokad, to nie dziwcie się, że blokady nie pasują. Nie znaczy to na 100%, że rozrząd przeskoczył. To może znaczyć, że wariator nie znajduje się w pozycji zerowej - sprężyna wariatora jest napięta. Należy wówczas przekręcić wałem korbowym starając się dopasować blokady. Jeśli się to powiedzie to znaczy, że rozrząd jest ok. Jeśli nie to prawdopodobnie rozrząd przeskoczył, albo został źle zmontowany poprzednio. Odchyłka jednego ząbka nie powoduje od razu kolizji. Sama zmiana faz rozrządu powoduje większe przesunięcia.

Co do klucza dynamometrycznego to pełna zgoda. Dlatego mój napinacz został dokręcony takim właśnie kluczem.
No i jeszcze klauzula. Nie wiesz, nie znasz się, nie kombinuj sam. Chcesz robić sam,, masz trochę pojęcia, to poświęć czas, przygotuj się, poczytaj, naucz się, przemyśl kolejne kroki - kilka do przodu jak w szachach.

szary1977
21-05-2018, 17:30
Czesc
Bez obrazy kolego misci , ale dajesz rady które mogą przysporzyć kłopotów innym . Wiem z doświadczenia ze naprawy tym sposobem obfitują w późniejsze kłopoty. Wymiana rozrządu w silniku 1.4 77km bez blokad to proszenie się o kłopoty. O ile sam w swoim samochodzie możesz robić wszystko , samodzielnie ponosząc konsekwencje , to dawanie rad tego typu innym moim zdaniem jest nie na miejscu. Ja wiem ze może się udać i będzie dobrze , ale sęk w tym ze przeważnie się nie udaje , i tutaj trzeba poznać zasadę działania kola zmiennych faz rozrządu i wszystkie zależności ( ciśnienia oleju i zaworu sterującego). , Jeżeli ktoś ma pojecie o co chodzi, to korzysta z "manuala" , blokad, klucza dynamometrycznego itd, inaczej to jest "druciarstwo"
pozdr
Tata Pauliny A blokadę na koło zmiennej fazy rozrządu używasz? Bo jak nie to blokada na wałku rozrządu to tylko 50% twojego sukcesu i wtedy też to jest "druciarstwo" bo czytając tutaj opisy to widzę że większość używa tylko blokadę wałka rozrządu i wału korbowego.

3echo
05-06-2018, 15:12
Czy ten silnik jest kolizyjny?

KOBRA
05-06-2018, 15:33
No jasne że tak .

przemkosnk
10-12-2018, 15:29
Witam Wszystkich.

Pytanie, proste.
Punto Evo, 2010 r., 1.4 L, 105 KM.

Jest zmienna faza rozrządu? TAK lub NIE.

Pozdrawiam
Przemek

krowka1978
10-12-2018, 17:28
Witam Wszystkich.

Pytanie, proste.
Punto Evo, 2010 r., 1.4 L, 105 KM.

Jest zmienna faza rozrządu? TAK lub NIE.

Pozdrawiam
Przemek

Wiesz chociaż jaki masz silnik? Bo widzę, że nie bardzo. MultiAir coś Ci mówi?

przemkosnk
10-12-2018, 17:38
Wiesz chociaż jaki masz silnik? Bo widzę, że nie bardzo. MultiAir coś Ci mówi?

No to ja też uszczypliwie odpowiem, a czy były inne silniki 1.4 105 km, NIE multiair, montowane w tamtym czasie w tym modelu? Odpowiedź brzmi NIE BYŁO.

Spoko, wiem jaki mam silnik, i nawet wiem jakie ma oznaczenie (955A6000), umknęło mi to uwadze. TAK JEST TO MULTIAIR

Dla Pana wiedzy, skan z włoskiej książki :)
34324

krowka1978
10-12-2018, 18:40
No to ja też uszczypliwie odpowiem, a czy były inne silniki 1.4 105 km, NIE multiair, montowane w tamtym czasie w tym modelu? Odpowiedź brzmi NIE BYŁO.

Spoko, wiem jaki mam silnik, i nawet wiem jakie ma oznaczenie (955A6000), umknęło mi to uwadze. TAK JEST TO MULTIAIR

Dla Pana wiedzy, skan z włoskiej książki :)
34324

Po tonie wypowiedzi wnioskuję, że nie potrzebujesz odpowiedzi, czy są zmienne fazy rozrządu, bo w MultiAir aż jest to zanadto oczywiste, więc na 100% wiesz, albo znajdziesz w skanach we włoskich książkach :tongue Mnie pouczać nie musisz jakie silniki były dostępne w GP, Evo, 2012, czy Bravo II, a tym bardziej z niuansów eksploatacji MultiAir i MultiAir Turbo, a tych troszkę jest, dość ważnych :cool:

przemkosnk
10-12-2018, 19:43
Po tonie wypowiedzi wnioskuję, że nie potrzebujesz odpowiedzi, czy są zmienne fazy rozrządu, bo w MultiAir aż jest to zanadto oczywiste, więc na 100% wiesz, albo znajdziesz w skanach we włoskich książkach :tongue Mnie pouczać nie musisz jakie silniki były dostępne w GP, Evo, 2012, czy Bravo II, a tym bardziej z niuansów eksploatacji MultiAir i MultiAir Turbo, a tych troszkę jest, dość ważnych :cool:

W takim razie dziękuję za wyczerpującą odpowiedź. Swoją drogą nie spodziewałem się takiego sarkazmu. W swoim pytaniu określiłem co i jak i jakiej odpowiedzi oczekuję. Tzw. zero-jedynkowej. Tak lub nie. Ja Pana nie pouczam, bo nie czuję się "na siłach". Proszę się nie dąsać bo takiej potrzeby nie ma. Ale widzę że boli... A wnioskując z wypowiedzi, tzn. z jej braku widać ma Pan luki w wiedzy. Dobrze, poszukam sobie tam gdzie należy Panie Polski Mechaniku :)

krowka1978
10-12-2018, 22:31
Kolega się lekko irytuje pisząc w subforum GP, a nie Evo, do tego w temacie silnika 1.4 8V. Chcesz wiedzieć czy ma? Gdybyś wiedział jak działa MultiAir, to byś wywnioskował na TAK - samo sterowanie zaworami dolotowymi robi jako zmienne fazy.
Ps. Na forum nie piszemy per pan.
Co do luk w wiedzy, to jednak proponuję spojrzeć na własne.
Nie bez powodu przypominałem o MultiAir w tym wątku.

przemkosnk
11-12-2018, 19:58
Kolega się lekko irytuje pisząc w subforum GP, a nie Evo, do tego w temacie silnika 1.4 8V. Chcesz wiedzieć czy ma? Gdybyś wiedział jak działa MultiAir, to byś wywnioskował na TAK - samo sterowanie zaworami dolotowymi robi jako zmienne fazy.
Ps. Na forum nie piszemy per pan.
Co do luk w wiedzy, to jednak proponuję spojrzeć na własne.
Nie bez powodu przypominałem o MultiAir w tym wątku.

Powód, że napisałem w tym temacie był taki by nie tworzyć śmietnika z dobrego forum i nie zakładać, na jedno pytanie, nowego tematu. Ot tyle...

zaku9202
09-01-2019, 22:17
powiecie mi ile może kosztować wymiana rozrządu w Gp 1.4 8V? części i robocizna?

fokus111
10-01-2019, 11:42
rozrząd z pompa wody to około 200zł - mechanik roznie od 200-300

3echo
18-01-2019, 23:46
Wymieniałem niedawno i wymiana rozrządu+pompa wody+robocizna=410zł.

zaku9202
27-01-2019, 20:30
powiedz mi jakiej firmy kupowałeś i gdzie? na wiosnę mnie to czeka. no chyba, że mechanik ogarniał.

kemor77
23-06-2019, 14:10
Witam
Jestem tutaj nowy mam problem po wymianie rozrządu
Rozrząd był wymieniany z blokadami
Po wymianie ostatni cylinder od strony paska rozrządu (czyli od lewej strony )brak iskry na świecy
Kiedy pierwszy raz wymieniałem poszło bez problemów już trzeci raz sprawdziłem czy coś złe nie zrobiłem lub czegoś zapomniałem podpiąć
Nie mam pomysłu co dalej

KOBRA
23-06-2019, 14:32
Sprawdź cewkę zapłonową . Najlepiej podmień od kogoś . Brak iskry na jednym cylindrze to nie wina rozrządu. Może gdzieś uszkodziłeś kabel co idzie do cewki .

Karol91
02-07-2019, 08:31
Zestaw rozrządu i pompa wodna Continental - 250-270 zł
Koncentrat płynu chłodniczego Paraflu UP 3 l - 75-90 zł
Pasek klinowy wielorowkowy Continental dla pojazdów z klimatyzacją - 20-30 zł
Robocizna - 150-250 zł

W sumie mechanik powiedział 550 zł.