Zobacz pełną wersję : Jaki rozmiar opon i felg wybrać?
Dr House
29-10-2013, 15:04
Witam,
Na wstępie założę, że jestem tutaj nowy, ale przetrzepałem kilka tematów i nie znalazłem konkretnej odpowiedzi.
Mianowicie mam do wyboru 195'50'15' albo 205'45'16.
Fiat bravo 1.2 16V 80 1999r.
Pytanie brzmi, które wybrać?
Czy 16 z szerokością 205 nie będą obcierać?
Obecnie jezdzę na serii 175/65/14' i auto jest dosyć niestabilne. Pomyślałem, że szerszy profil sprawi, że auto będzie pewniejsze na zakrętach i przy większych prędkościach 120-150 km/h.
Proszę o opinie i wyrozumiałość. ;)
~Mateusz.
CichyJerry
29-10-2013, 17:16
Nie ma mowy żeby 205/45 obcierały. Możesz spokojnie kupować. Pozdrawiam
A gdzie w PL wolno jechać 150 km/h :D?
A gdzie w PL wolno jechać 150 km/h :D?
A co to ma wspólnego z pytaniem autora wątku? Nie ma to jak odpowiedzi nie na temat prowokujące do debaty kto jest święty na drodze a kto nie... Moje opony mają indeks prędkości "W" i co?
Do autora wątku:
Jeździłem też na rozmiarach 185/65R14, 195/50R15, 195/55R15, 205/50R15 - wszystko w tym samym aucie .
Obecnie Bridgestone Potenza RE002 205/45R16 XL.
Auto jest sporo cięższe i mocniejsze od Twojego - problemu z przyczepnością brak.
Mimo wszystko zalecany jest umiar. Naturalnie im opona jest szersza tym lepiej buduje przyczepność na suchym. Na mokrym nie powinno być tragedii. Musisz jednak pamiętać, że generalnie im wyższa ścianka boczna opony tym bardziej jest miękka. To z kolei sprawia, że bardziej pracuje i bardziej się ugina. Dzięki temu zanim opony stracą przyczepność dają dość wyraźny feedback kierowcy, że zbliża się do granicy przyczepności. Im opona niższa tym moment przejścia od przyczepności do jej braku jest szybszy, gwałtowniejszy i bardziej niespodziewany. Swego czasu zaliczyłem dachowanie dzięki szerokim oponom.
Dodatkowa sprawa to słaby silnik. Duże koło to z słabym aucie prawdziwy morderca osiągów. Generalna zasada w przypadku walki o osiągi brzmi "koła najmniejsze jakie się da".
I dlatego też polecam założyć 195/50R15. Rozmiar fajny bo wystarczająco szeroki żeby utrzymać w ryzach auto sporo szybsze niż Twoje. Opony są w przystępnej cenie. Do tego komplet możliwie lekkich kół i będzie ok.
Naturalnie same opony nie sprawią cudów jeśli Twoje auto jeździ na seryjnym zawieszeniu które jest nastawione na komfort.
Dr House
30-10-2013, 14:38
Dziękuję mordki. :D
195/50/15' przód, 205'50'15' tył. ;) kompromis :D
Dziękuję mordki. :D
195/50/15' przód, 205'50'15' tył. ;) kompromis :D
Kompromis kompletnie bez sensu. Szersze opony na tylnej osi powiększa podsterowność. W dodatku cholera wie jak ABS zareaguje na koła o różnej średnicy.
Innymi słowy: pytałeś co zrobić żeby auto jeździło lepiej a gdy ktoś już Ci napisał postanowiłeś z tych rad nie korzystać ;)
Dr House
31-10-2013, 12:38
195'50'15 przód i tył. Weszło idealnie, prowadzi się idealnie, jest idealnie.
ABS-u nie mam. ;-)
Powered by vBulletin™ Version 4.2.5 Copyright © 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.