PDA

Zobacz pełną wersję : Croma 2.4 - płynność zmiany biegów



PiotrL
02-09-2013, 15:14
Witam serdecznie,

Dwa dni temu zakupiłem Cromę 2.4 z 2010 (130 000km). Samochód na razie spisuje się rewelacyjne i wszystko mnie mile zaskakuje :). Miał być oszczędny Touran 1.9 a wyszła nieziemska Croma.

Z uwagi na fakt, że to mój pierwszy automat proszę o pomoc.

1) Biegi zmieniają się płynnie aczkolwiek czuję ich zmianę. Redukcja/ wzrost obrotów o 200-300. Czy ten automat tak działa? W zasadzie na wszystkich poziomach. Miałem naiwne wyobrażenie, że zmiany biegów są zupełnie nieodczuwalne.

2) jak sprawdzić poziom oleju w tej skrzyni i jak go uzupełnić

3) co należy sprawdzić wymienić w tym roczniku i przy tym przebiegu.

4) Średnie spalanie na trasie 300 km pokazało mi 6.4. Czy to jest realne?

Z góry dziękuję i pozdrawiam,

Piotr

cromala
02-09-2013, 19:56
Witam serdecznie,

Dwa dni temu zakupiłem Cromę 2.4 z 2010 (130 000km). Samochód na razie spisuje się rewelacyjne i wszystko mnie mile zaskakuje :). Miał być oszczędny Touran 1.9 a wyszła nieziemska Croma.

Z uwagi na fakt, że to mój pierwszy automat proszę o pomoc.

1) Biegi zmieniają się płynnie aczkolwiek czuję ich zmianę. Redukcja/ wzrost obrotów o 200-300. Czy ten automat tak działa? W zasadzie na wszystkich poziomach. Miałem naiwne wyobrażenie, że zmiany biegów są zupełnie nieodczuwalne.

2) jak sprawdzić poziom oleju w tej skrzyni i jak go uzupełnić

3) co należy sprawdzić wymienić w tym roczniku i przy tym przebiegu.

4) Średnie spalanie na trasie 300 km pokazało mi 6.4. Czy to jest realne?

Z góry dziękuję i pozdrawiam,

Piotr

Witaj,
gratuluję nowego nabytku. Jako użytkownik tej skrzyni informuje co wiem:
1. Raczej tak ma. Jeżeli nie szarpie autem przy redukcji to bym się nie martwił.
2. Nie da się, przynajmniej nie poza serwisem. Moja rada - zmień olej w skrzyni jeżeli nie wiesz czy i kiedy robił to poprzedni użytkownik. Znajdź warsztat wyspecjalizowany a ASB w twojej okolicy. Najlepsza jest wymiana dynamiczna. Wrzuć hasło do wyszukiwarki i zaraz będziesz wiedział o co chodzi. Zalecany interwał wymiany oleju to maksymalnie co 60.000 km. Szanuj skrzynię to odwdzięczy się bezawaryjną pracą. Pierwsze co zazwyczaj pada to sterownik.
3. Wszystko co sprawdzasz i wymieniasz po zakupie każdego nowego auta drugiej ręki + pkt. 2.
4. Jest ale rzadko. Gratuluję. Z zasady to auto pali więcej.
A tutaj garść informacji o tej ASB:
AWTF-80 SC - Wikipedia, the free encyclopedia (http://en.wikipedia.org/wiki/AWTF-80_SC)
Pozdrawiam!

PiotrL
03-09-2013, 06:38
Dziękuję Cromala za odpowiedź.

A czy jest jakaś maksymalna prędkość, której nie można przekraczać przy wielogodzinnej jeździe (do 10h), żeby nie przegrzać skrzyni?

Piotr

cromala
03-09-2013, 10:47
Dziękuję Cromala za odpowiedź.

A czy jest jakaś maksymalna prędkość, której nie można przekraczać przy wielogodzinnej jeździe (do 10h), żeby nie przegrzać skrzyni?

Piotr

Ja o takich ograniczeniach nie słyszałem.

lukq
03-09-2013, 11:05
Nie ma, bynajmniej także o takich nie słyszałem. Raczej przez te 10 h nie będziesz jechał ze stała maksymalną prędkością (chyba, że po jakimś torze), więc olej i reszta odetchną.

PetiPL
03-09-2013, 14:58
Tak z ciekawości to "Zalecany interwał wymiany oleju to maksymalnie co 60.000 km". Kto/gdzie go zaleca?

Jako, że skrzynia (zgodnie z linkiem podanym do Wikipedii) występuje też w RR Evoque a takowy jeździ w rodzinie, zadzwoniłem do zaprzyjaźnionego serwisu tej marki z pytanie czy serwis przewiduje taką wymianę i co ile. Odpowiedź "wymiana raz na 10 lat bez względu na przebieg". Ciekawe. Pytałem też wieloletniego użytkownika Saaba 9-5 2.3 benzyna ze skrzynią automatyczną i przebiegiem od nowości ok 300.000 km. To inna skrzynia ale w wersji Aero poddawana większym obciążeniom i wymianę robił przy przebiegu 250.000 km bo tak zalecał Saab. Skrzynia przez te X lat pracowała bez zastrzeżeń.

byrrt
03-09-2013, 18:37
Zdecydowanie w automatach wywołuje się częściej ;-)

mrozek
03-09-2013, 18:57
Nie wiem jak z płynnością w 2.4, ale w 1.9 zmiana biegów jest praktycznie zauważalna.
pzdr

cromala
03-09-2013, 20:27
Informacje o interwale wymiany oleju posiadam z serwisu ASB. Nie wierzę bezkrytycznie we wszystko co mówią serwisy ale opierając się informacjach z serwisu, prasy motoryzacyjnej oraz kwerendy netu, nadto wykształcenia o specjalności obróbka skrawaniem :smile: myślę, że coś jest na rzeczy. Nie wierzę, że olej w ASB z czasem i przebiegiem nadal trzyma parametry i nie ma to żadnego wpływu na pracę skrzyni. Jak świat światem olej się wymieniało w zwykłej skrzyni biegów i ASB. Oczywiście, wybór należy do użytkownika. Kolega pisał o doświadczeniach swoich znajomych. Wypada jedynie pogratulować. Szczerze. Bo w mojej skrzyni już był wymieniany sterownik. Na szczęście na gwarancji. A propos, serwis FAP na pytanie o wymianie oleju stwierdził, że w ASB skrzyni się w ogóle nie wymienia. Jak widać, w tej kwestii serwisy są zgodne :)

PiotrL
04-09-2013, 07:02
witam serdecznie,

dziękuję wszystkim za pomoc. A czy ktoś z Was ma może instrukcję demontażu tylnego panelu na drzwiach. Muszę dostać się się do klamki bowiem otwarcie drzwi od zewnątrz wymaga szarpnięcia.
Dziękuję.

tumek
04-09-2013, 22:54
Witam
Proszę bardzo
10919

dominiq
05-09-2013, 12:01
Skąd masz eLerna do Cromy po polsku? Myślałem, że nie ma :)

PiotrL
05-09-2013, 14:00
dzięki Tumek, jak tez dołączam się do pytania skąd takie coś można wziąć/ kupić?
Piotr

tumek
05-09-2013, 19:02
Kupiłem z: instrukcja napraw CD Fiat ducato scudo doblo croma ulysse strada serwisowka CD - Sprzedajemy.pl (http://sprzedajemy.pl/instrukcja-napraw-cd-fiat-ducato-scudo-doblo-croma-ulysse-strada-serwisowka-cd,4534112?inp_category_id=5&inp_location_id=1&inp_text%5Bv%5D=fiat+croma&_rp_RP=_rp_offers&offset=63)

mrozek
05-09-2013, 19:43
Kupiłem z: instrukcja napraw CD Fiat ducato scudo doblo croma ulysse strada serwisowka CD - Sprzedajemy.pl (http://sprzedajemy.pl/instrukcja-napraw-cd-fiat-ducato-scudo-doblo-croma-ulysse-strada-serwisowka-cd,4534112?inp_category_id=5&inp_location_id=1&inp_text%5Bv%5D=fiat+croma&_rp_RP=_rp_offers&offset=63)

Pachnie kryminałem dla Leszka...

tumek
06-09-2013, 23:09
Nie sądze. Nie jestem ekspertem w tych sprawach, ale wydaję mi się że to oryginały. Płyta posiada wydrukowany nr serii, a na pudełku jest hologram.

mrozek
07-09-2013, 09:07
Zapytam go.

dolek
08-09-2013, 09:56
Ja olej w skrzyni wymieniam co 30.000km gdyż wolę wydać kasę na profilaktykę i cieszyć się bezawaryjną jazdą. W moim mieście usługa wymiany dynamicznej oleju kosztuje 800 zł. Trzeba dodać, że na taką wymianę potrzeba ok 12 litrów oleju, który nie należy do tanich. Ponadto potwierdzam w serwisie Fiata twierdzą, że oleju się nie wymienia. Jednakże importerem tych skrzyń na polskę podobno jest opel i w serwisie opla nie ma najmniejszego problemu dostać filtr oleju do skrzyni.

mrozek
08-09-2013, 12:12
Ja olej w skrzyni wymieniam co 30.000km gdyż wolę wydać kasę na profilaktykę i cieszyć się bezawaryjną jazdą. W moim mieście usługa wymiany dynamicznej oleju kosztuje 800 zł. Trzeba dodać, że na taką wymianę potrzeba ok 12 litrów oleju, który nie należy do tanich. Ponadto potwierdzam w serwisie Fiata twierdzą, że oleju się nie wymienia. Jednakże importerem tych skrzyń na polskę podobno jest opel i w serwisie opla nie ma najmniejszego problemu dostać filtr oleju do skrzyni.

Hmm 30 tys. km... Czyli po 180 tys. km uzbiera się 4800 zł za serwis skrzyni... Drożej niż remont.
To normalne, że filtr i wszystkie inne części są dostępne (kosz itd.).
W przypadku awarii skrzyni np. po przebiegu 300 kkm, po naprawie nie zakłada się starego filtra i nie wlewa starego oleju.

pzdr

PiotrL
10-09-2013, 20:08
Witam,

Dzisiaj odebrałem samochód z ASO. 2900 zł za rozrząd, klimatyzację i przegląd po 120 000 km. Skrzynia po diagnozie OK. Czy to prawda, że przeglądy robi się co 30 000 km lub raz do roku? W poprzednim samochodzie olej wymieniałem co 10 000km. Muszę też wymienić klocki i tarcze ale wycena na 2300 zł. Można to zrobić jakoś taniej?

Pozdrawiam
Piotr

dolek
11-09-2013, 16:22
Hmm 30 tys. km... Czyli po 180 tys. km uzbiera się 4800 zł za serwis skrzyni... Drożej niż remont.
To normalne, że filtr i wszystkie inne części są dostępne (kosz itd.).
W przypadku awarii skrzyni np. po przebiegu 300 kkm, po naprawie nie zakłada się starego filtra i nie wlewa starego oleju.

pzdr


O każde auto dbam najlepiej jak potrafię i naprawdę wolę wydać kasę na wymianę oleju niż naprawiać skrzynię. Jeżeli nawet padnie po 200.000 km to przynajmniej nie będę miał do siebie żalu. Oglądałem już kilkaset aut w których ktoś olewał eksploatacyjne sprawy i wolę tego nie komentować. Co do wymian oleju w skrzyni tak doradził mi Marcin z Cinsoftu, który jest dla mnie autorytetem pod względem mechaniki :) Nikogo nie zmuszam ale warto podjechać do fachowców i u nich zaciągnąć języka. W silniku wymieniam co 10.000, a według instrukcji można co 30000 lub gdy komputer wywali komunikat, że olej jest zużyty ale osobiście takiego auta bym nie kupił. Wszystko wychodzi przy szczegółowej diagnozie. Pokaż mi olej, który utrzyma swoje właściwości tak długo.

cromala
11-09-2013, 18:26
Witam,

Dzisiaj odebrałem samochód z ASO. 2900 zł za rozrząd, klimatyzację i przegląd po 120 000 km. Skrzynia po diagnozie OK. Czy to prawda, że przeglądy robi się co 30 000 km lub raz do roku? W poprzednim samochodzie olej wymieniałem co 10 000km. Muszę też wymienić klocki i tarcze ale wycena na 2300 zł. Można to zrobić jakoś taniej?

Pozdrawiam
Piotr

O matko, ale cię szarpnęło! Ile wyszedł sam rozrząd tzn. zestaw + robocizna? Może następnym razem znajdź jakiś konkurencyjny warsztat, bo myślę, że da się sporo taniej i bynajmniej nie myślę o panu Cześku z garażu. Klocki i tarcze taniej? Oczywiście, że można. Pytanie czy robisz to wszystko w ramach gwarancji, czy już po. Ja za tarcze Zimmermana i klocki Boscha zapłaciłem w sklepie ok. 500 zł, do tego 210 zł za wymianę tarcz i klocków, czyszczenie zacisków i ustawienie geometrii. I to wszystko w ASO. Przyjedz z tym do mnie, zarobię na pośrednictwie :lol: Nawet z daleka ci się opłaca! ;-)

mrozek
11-09-2013, 20:22
O każde auto dbam najlepiej jak potrafię i naprawdę wolę wydać kasę na wymianę oleju niż naprawiać skrzynię. Jeżeli nawet padnie po 200.000 km to przynajmniej nie będę miał do siebie żalu. Oglądałem już kilkaset aut w których ktoś olewał eksploatacyjne sprawy i wolę tego nie komentować. Co do wymian oleju w skrzyni tak doradził mi Marcin z Cinsoftu, który jest dla mnie autorytetem pod względem mechaniki :) Nikogo nie zmuszam ale warto podjechać do fachowców i u nich zaciągnąć języka. W silniku wymieniam co 10.000, a według instrukcji można co 30000 lub gdy komputer wywali komunikat, że olej jest zużyty ale osobiście takiego auta bym nie kupił. Wszystko wychodzi przy szczegółowej diagnozie. Pokaż mi olej, który utrzyma swoje właściwości tak długo.
Między olewaniem "eksploatacyjnych spraw", a serwisowaniem zgodnie z zaleceniami producenta jest przepaść.
Ja na Twoim miejscu miałbym żal do siebie gdybym wydał 5 tys. na olej w skrzyni, a skrzynia by padła po 200 kkm i... znów wydałbym kasę... na remont.
30 000 km dla oleju w silniku to nie jest długo, tylko daleko (czasu nie odmierza się kilometrami). Jaki olej wytrzyma 30 kkm? Każdy long life (Selenia, Motul, Shell i inne).

Rozumiem, że kupiłeś auto z udokumentowanymi wymianami oleju: w silniku co 10 tys. km, w skrzyni co 30 tys. km.
Bo innego byś przeciez nie kupił.

Wszystkie auta, kóre mam i małem serwisowałem zgodnie z instrukcją i są/były w znakomitej kondycji. Oczywiście można wymieniac olej co 1000 km i pewnie będzie to lepsze dla silnika niż wymiana co 10 000 km. ZAWSZE można zrobić coś lepiej. Instrukcja podaje jednak optymalne interwały. Skrzynia i silnik jąw mojej Cromie działa bez problemu - serwisowane zgodnie z harmonogramem z instrukcji.

Pozdrawiam

cromala
14-09-2013, 10:46
Wszystkie auta, kóre mam i małem serwisowałem zgodnie z instrukcją i są/były w znakomitej kondycji. Oczywiście można wymieniac olej co 1000 km i pewnie będzie to lepsze dla silnika niż wymiana co 10 000 km. ZAWSZE można zrobić coś lepiej. Instrukcja podaje jednak optymalne interwały. Skrzynia i silnik jąw mojej Cromie działa bez problemu - serwisowane zgodnie z harmonogramem z instrukcji.

Interwały z instrukcji sprawdzają się pod warunkiem, że auto jest eksploatowane w warunkach założonych przez producenta (czyt. idealnych). Nigdy tak nie jest. Stąd np. w autach z silnikami dpf zaimplementowano czujnik degradacji oleju. I w ten sposób z modelowych 30 000 km komputer zażądał wymiany oleju już po 15 000 km. Teoria teorią ale w praktyce zazwyczaj bywa inaczej.

mrozek
15-09-2013, 11:42
Interwały z instrukcji sprawdzają się pod warunkiem, że auto jest eksploatowane w warunkach założonych przez producenta (czyt. idealnych). Nigdy tak nie jest. Stąd np. w autach z silnikami dpf zaimplementowano czujnik degradacji oleju. I w ten sposób z modelowych 30 000 km komputer zażądał wymiany oleju już po 15 000 km. Teoria teorią ale w praktyce zazwyczaj bywa inaczej.

Producent zakłada przeciętne warunki eksploatacji. Z powodu coraz dłuższych gwarancji i odpowiednich umów z firmami leasingowymi nie może ryzykować problemów z autem. Dla eksploatacji auta w trudnych warunkach są wyjątki w harmonogramie.

W Cromie nie ma czujnika degradacji oleju. Komputer oblicza teoretycznie poziom zużycia oleju bazując na pewnych danych. Bierze pod uwagę liczbę uruchomień silnika (w tym na zimno), liczbę wypaleń dpf itd. Wymianę oleju trzeba zapisać w komputerze auta i obliczenia zaczynają sięod nowa. Gdyby był tam czujnik, sam rozpoznałby nowy, świeży olej.

pzdr

cromala
15-09-2013, 16:59
Producent zakłada przeciętne warunki eksploatacji. Z powodu coraz dłuższych gwarancji i odpowiednich umów z firmami leasingowymi nie może ryzykować problemów z autem. Dla eksploatacji auta w trudnych warunkach są wyjątki w harmonogramie.

W Cromie nie ma czujnika degradacji oleju. Komputer oblicza teoretycznie poziom zużycia oleju bazując na pewnych danych. Bierze pod uwagę liczbę uruchomień silnika (w tym na zimno), liczbę wypaleń dpf itd. Wymianę oleju trzeba zapisać w komputerze auta i obliczenia zaczynają sięod nowa. Gdyby był tam czujnik, sam rozpoznałby nowy, świeży olej.

pzdr

OK, to samo miałem na myśli. Niech będzie algorytm degradacji oleju ;-)

PiotrL
17-09-2013, 21:49
O matko, ale cię szarpnęło! Ile wyszedł sam rozrząd tzn. zestaw + robocizna? Może następnym razem znajdź jakiś konkurencyjny warsztat, bo myślę, że da się sporo taniej i bynajmniej nie myślę o panu Cześku z garażu. Klocki i tarcze taniej? Oczywiście, że można. Pytanie czy robisz to wszystko w ramach gwarancji, czy już po. Ja za tarcze Zimmermana i klocki Boscha zapłaciłem w sklepie ok. 500 zł, do tego 210 zł za wymianę tarcz i klocków, czyszczenie zacisków i ustawienie geometrii. I to wszystko w ASO. Przyjedz z tym do mnie, zarobię na pośrednictwie :lol: Nawet z daleka ci się opłaca! ;-)

Cześć Cromala,

Dzięki za email. Ta kwota mnie tak nie boli bo to jest brutto, więc 23% VAT odliczę a potem jeszcze dochodowy. Dodatkowo będę miał wpis w bazie VIN potwierdzający przebieg. Więc nie jest najgorzej :) Materiały rozrząd+ pompa to jakieś 750 zł, robocizna to jakieś 1000 zł, przegląd z materiałami 1200 zł. Co do hamulców to sprawdzałem ceny części i same tarcze do 2.4 MJT wychodzą powyżej 700 zł. do tego klocki i czujniki. Czyli za zestaw Boscha to jakieś 1100 zł.

PS ostatnio musiałem zmienić komplet opon z Goodyear na Fuldę 235 R17. Na starych jazda wydawała mi się komfortowa ale na nowych to samochód płynie po drodze i jest przyklejony do asfaltu. Oczywiście na trasie bo w mieście to słyszę jak ten silnik się męczy.