PDA

Zobacz pełną wersję : Układ chłodzenia wymiana płynu chłodniczego



darius76
31-07-2013, 22:09
Witam
Potrzebuje wskazówki jak samemu wymienić płyn chłodniczy,szczególnie jak potem odpowietrzyć układ.

sebaoo2
01-08-2013, 00:04
Przy zimnym silniku odkręcić korek zbiornika zasilania płynu chłodzącego silnika.
Jeśli silnik jest gorący, nie wyjmować korka ze zbiornika!!!

Otworzyć korek spustu płynu chłodzącego w chłodnicy, nr 1

10343

Zamknąć zawór znajdujący się na chłodnicy używany dla opróżniania układu.
Otworzyć zawór odpowietrzający na części górnej prawej chłodnicy,nr 2

Wlać wymagany płyn poprzez wlew napełniania utrzymując poziom w zbiorniku powyżej znaku MAX w pobliżu punktu pokazanego na rysunku do momentu wypłynięcia płynu z zaworu odpowietrzającego na tulei zasilającej do nagrzewnicy

10344

Zamknąć odpowietrznik na chłodnicy, gdy tylko nastąpi wypłynięcie płynu.
Uruchomić silnik i utrzymać go na biegu jałowym przez około 2 minuty.
Wykonać w międzyczasie ewentualne uzupełnienie płynu do osiągnięcia znaku MAX.
Założyć korek na wlew zbiornika.
Rozprowadzić płyn w układzie dokonując kilku przyspieszeń i stopniowo (co 30 sekund) aż do uzyskania obrotów około 3000 obr/min. Operacja musi być przeprowadzana aż do uzyskania otwarcia termostatu i conajmniej 3 cykli kompletnych włączenia się i wyłączenia elektrowentylatora. W czasie tej operacji utrzymać urządzenie klimatyzacji wyłączonej w celu uniknięcia włączenia się elektrowentylatora nie powodowanego nagrzaniem się płynu chłodzenia. Jeśli w trakcie tej fazy zauważy się spadek poziomu (poniżej MIN na zbiorniku, doprowadzić obroty silnika do obrotów biegu jałowego i otworzyć korek bardzo ostrożnie, wlać płyn aż do uzyskania znaku MAX, następnie dokręcić korek do oporu i dokończyć rozprowadzenie płynu w układzie.
Wyłączyć silnik i odczekać na wystarczające ochłodzenie się obwodu.
Sprawdzić konieczność i ewentualnego uzupełnienia płynu w zbiorniku do znaku MAX.
Po zakończeniu wyżej wymienionych operacji sprawdzić, czy wprowadzono do układu ilość płynu chłodzącego przynajmniej równą ilości płynu odzyskanego w fazie odpowietrzania.

źródło elearn fiat Bravo II;-)

(Automat) Autor dopisał treść. Post został scalony.

5,2 l pojemności

darius76
01-08-2013, 21:35
Przy zimnym silniku odkręcić korek zbiornika zasilania płynu chłodzącego silnika.
Jeśli silnik jest gorący, nie wyjmować korka ze zbiornika!!!

Otworzyć korek spustu płynu chłodzącego w chłodnicy, nr 1

10343

Zamknąć zawór znajdujący się na chłodnicy używany dla opróżniania układu.
Otworzyć zawór odpowietrzający na części górnej prawej chłodnicy,nr 2

Wlać wymagany płyn poprzez wlew napełniania utrzymując poziom w zbiorniku powyżej znaku MAX w pobliżu punktu pokazanego na rysunku do momentu wypłynięcia płynu z zaworu odpowietrzającego na tulei zasilającej do nagrzewnicy

10344

Zamknąć odpowietrznik na chłodnicy, gdy tylko nastąpi wypłynięcie płynu.
Uruchomić silnik i utrzymać go na biegu jałowym przez około 2 minuty.
Wykonać w międzyczasie ewentualne uzupełnienie płynu do osiągnięcia znaku MAX.
Założyć korek na wlew zbiornika.
Rozprowadzić płyn w układzie dokonując kilku przyspieszeń i stopniowo (co 30 sekund) aż do uzyskania obrotów około 3000 obr/min. Operacja musi być przeprowadzana aż do uzyskania otwarcia termostatu i conajmniej 3 cykli kompletnych włączenia się i wyłączenia elektrowentylatora. W czasie tej operacji utrzymać urządzenie klimatyzacji wyłączonej w celu uniknięcia włączenia się elektrowentylatora nie powodowanego nagrzaniem się płynu chłodzenia. Jeśli w trakcie tej fazy zauważy się spadek poziomu (poniżej MIN na zbiorniku, doprowadzić obroty silnika do obrotów biegu jałowego i otworzyć korek bardzo ostrożnie, wlać płyn aż do uzyskania znaku MAX, następnie dokręcić korek do oporu i dokończyć rozprowadzenie płynu w układzie.
Wyłączyć silnik i odczekać na wystarczające ochłodzenie się obwodu.
Sprawdzić konieczność i ewentualnego uzupełnienia płynu w zbiorniku do znaku MAX.
Po zakończeniu wyżej wymienionych operacji sprawdzić, czy wprowadzono do układu ilość płynu chłodzącego przynajmniej równą ilości płynu odzyskanego w fazie odpowietrzania.

źródło elearn fiat Bravo II;-)

(Automat) Autor dopisał treść. Post został scalony.

5,2 l pojemności

Dzięki za czytelny opis, w sobotę zabieram się za wymianę płynu.

SAMCZYK
25-12-2013, 12:08
Witam,
czegoś nie jestem w stanie zrozumieć w tym miejscu. Ostatnio musiałem w Bravie ochrzcić płyn chłodniczy i oddałem autko do mechanika. Owszem spuścił płyn i uzupełnił go nowym. Ale dwa zawory które są tutaj opisane służą do odpowietrzania. Okazało się że wskazówka temperatury i powód uniesienia się jej do strefy czerwonej był nie w chłodnicy tylko w odpowietrzeniu układu chłodniczego. I zawory które powyżej są prezentowane służą do odpowietrzenia.
Dodatkowo powiedział mi mechanik że nawet jeśli jest gorące auto to zrobić to ostrożnie bo może oparzyć. Wówczas należy przygazować na luzie aby płyn chłodniczy wraz z powietrzem mogł stamtąd ujść.

Moje pytanie dodtakowe (bo szukałem tego tematu) czy odkręcenie obu zaworów równa się spuszczeniu całkowicie płynu chłodniczego w ten sposób????

Proszę o odpowiedź.

darius76
25-12-2013, 17:52
Nie.Odkręcenie górnego zaworu nic ci nie da. Najprościej i najszybciej jest odpięcie węża który jest z prawej strony,ale i tak nie spuścisz wszystkiego do zera,gdyż niewielka ilość płynu pozostaje w bloku silnika.

tommidi
28-01-2014, 23:28
Witam.Czy to jest całe odpowietrzenie układu?Czy rowniez sie odpowietrzy nagrzewnica?

Fufix
29-01-2014, 23:18
całe odpowietrzenie razem z nagrzewnicą kolego :)

tommidi
02-02-2014, 20:20
Koledzy wczoraj dolewałem płynu do chlodnicy i chciałem zagrzać samochód tak żeby ze zalączył wentylator na chlodnicy ale się nie zalączył. Proszę o podpowiedź po jakim czasie na postoju w takie dni jak teraz powinien się załączyć wentylator.Wskaznik temperatury się podnosi jak się silnik nagrzewa do pozycji pionowej i tak już zostaje.

darius76
03-02-2014, 18:17
Przy minusowej pogodzie rzadziej się włącza wentylator.Wentylator powinien się załączyć jak będziesz miał ciepłą chłodnicę.

Fufix
12-02-2014, 21:01
darius76 kolego wentylatorem steruje czujnik wiec nie pisz głupot że sie załączy jak bedzie miał ciepła chłodnice , powinien się załączyc jak osiągnie daną temp

darius76
18-02-2014, 01:01
Co jedno z drugim się nie wyklucza.

Braval
25-02-2018, 22:55
Ja cież nie pie...e, wymienialem chlodnice, pozniej zalalem uklad ,zapalilem silnik ,pootwieralem wszystkie odbiorniki, uzupelnilem do poziomu w zbiorniczku i...do dzis jest ok. Robota byla prosta jak CEP.(odpowietrzanie).Na...j sobie tak komplikować ....

kowal23
04-08-2018, 19:29
Kolega Braval ma rację, ja w swojej Bravce jak wymieniałem obudowę chłodnicy spalin EGR, odkręciłem koreczek na dole chłodnicy z jej prawej strony jak stoimy twarzą do samochodu tj od strony kierowcy, płyn sobie zleciał, ja wymieniłem obudowę i zalałem płyn nowy, i nic nie odpowietrzałem i nic nie kombinowałem, od tak po prostu, jak się auto zagrzało po kilku kilometrach dolałem płynu do stany między MIN a MAX do połowy, i do dziś latam i zero problemu. A jeśli komuś się nie załącza wentylator to nie wina płynu tylko termostatu na chłodnicy, który reguluje załączenie się wentylatora jeśli płyn osiągnie wymaganą temperaturę, a przy jakiej się powinien załączyć to różnie, z uwagi na to że część silników jest inaczej zbudowana, i z tego co pamiętam, i tu mogę się mylić, ale przedział jest chyba od. 92'c do 102'c jak się załącza wentylator. Dwa na ogół na termostacie jest zawsze wybita jego wartość 'c przy jakich się uruchamia. jego zakres.