Zobacz pełną wersję : Czujnik temperatury
Witam mam pytanie odnosnie czujnikow temperatury (brava 1,4 12v)-- ile ich jest i ktory za co odpowiedzialny ten w chlodnicy to za wentylator, w termostacie to za co ?? i ponoc w bloku pod rozrusznikiem jest jeszcze
jeden i za co odpowiada ,,, dodam ze mi wariuje wskazka temperatury na blacie, a i silnik po rozgrzaniu tez sie zacina---i mimo tego ze wiem ze termostat jest uszkodzony to co myslicie o skrajnych wskazaniach wskazki temp na blacie po 5 minutowej przerwie pracy silnika ?? i jak to sie ma do zacinania silnika ze traci moc i gasnie
Jakie zacinanie silnika o czym Ty bredzisz.. Czujniki są albo 1, 2 albo 3, zależnie od wersji. Podstawowym czujnikiem (lub dwoma) są te w termostacie - albo jest jeden zintegrowany albo są dwa osobne. Na chłodnicy w wersji z klimą powinien być 3ci czujnik. Poczytaj w manualu (download) bo u Ciebie nie pamiętam jak to jest..
Pablo1965
13-07-2013, 19:37
Korzystając z okazji,czy może ktoś mi napisać jak to jest w punto 2,po przejechaniu około 20 km.w temperaturze powietrza około 25 stopni,zatrzymałem się bez wyłączenia silnika zauważyłem że wiatrak się nie kręci.Wiatrak jest sprawny,bezpiecznik dobry,ale nie wiem jak z czujnikiem ciepła bo nawet nie wiem gdzie jest.W aucie na wyświetlaczu nic nie wskazuje na jakiś błąd,wskaźnik utrzymuje się ciągle w połowie skali czyli 90 stopni,nawet po przejechaniu 100km.Czy taka reakcja wentylatora jest normalna,jeżeli nie to może ktoś mi podpowie gdzie mam szukać czujnika lub termostatu.
markshall
13-07-2013, 20:39
Jeśli temperatura utrzymuje sie na 90 st. to wiatrak nie musi sie właczać, aczkolwiek po kilku minutach pracy na postoju w takich warunkach temp. powinna podskoczyć i wiatrak się włączyć:-)
Pablo1965
13-07-2013, 21:11
A jeśli temperatura utrzymuje się na 90 st.ze wskazania zegara,to może termostat szwankuje,tylko myślę że jeżeli przegrzewał by się to wskaźniki alarmowały by po tym fakcie.
Pablo, termostat to takie ustrojstwo, które odpowiada za utrzymanie właściwej temperatury silnika. Znajdziesz go przy silniku, w miejscu do którego wchodzą węże układu chłodzenia. Jeśli chcesz sprawdzić, czy jest on sprawny, wystarczy sprawdzić (ręką) temperaturę tych węży (krótko po odpaleniu silnika i drugi raz po osiągnięciu właściwej temperatury pracy - czyli w granicach 88-96 st). Zepsuty termostat nie otworzy się po osiągnięciu właściwej temperatury i wąż prowadzący do chłodnicy pozostanie zimny, natomiast ten prowadzący do nagrzewnicy będzie gorący. Może też być (termostat) zablokowany w pozycji "otwarty", wtedy oba węże będą się nagrzewać równomiernie. Jest to mniejsze zło, jednak nagrzanie płynu w całym układzie chłodzenia wymaga czasu i silnik przez dłuższy okres pracuje zimny, przez co spala więcej paliwa. Odnośnie czujników temperatury, to niestety nie znam ich umiejscowienia w Punto. Z pewnością jednak powinien być w samym termostacie, drugi zaś przy chłodnicy. Ten drugi przekazuje impus do włącznika wentylatora chłodnicy.
W PII Jest jeden czujnik temperatury, tam jest już CAN więc nie musi być 10 czujników. Sygnał z czujnika idzie do body i ECU. ECU decyduje kiedy wentylator ma się załączyć. Jeżeli na zegarach pokazuje półowę skali to jest w porządku ;-)
Pablo1965
14-07-2013, 13:12
Dzięki Wam za wyjaśnienie,trochę mnie to uspokoiło.Jeszcze jedno pytanie bo jestem jeszcze zielony,co oznaczają te skróty,CAN I ECU
CAN - cyfrowa sieć transmisji danych między urządzeniami w samochodzie
ECU - komputer silnika
BODY COMPUTER - komputer samochodu steruje różnymi urządzeniami, zintegrowany ze skrzynką bezpieczników pod deską
Pablo1965
14-07-2013, 16:27
Super już teraz wszystko ogarniam.Jak rozumiem odczytując wskazania na skali temperatury wszystko jest ok,bo jeżeli było by inaczej jakaś kontrolka ostrzegła by mnie o błędzie?
Tak, każde zakłócenie wykazałoby się odpowiednim failurem na desce ;-)
Pablo1965
14-07-2013, 16:34
Jeszcze raz dzięki za okazaną cierpliwość.
Jak rozumiem odczytując wskazania na skali temperatury wszystko jest ok,bo jeżeli było by inaczej jakaś kontrolka ostrzegła by mnie o błędzie?
Tak i nie.. Błędy na desce pojawiają się wtedy gdy odczyty z czujnika wychodzą poza realne wartości. Jak zacznie przekłamywać to błędu może nie być..
Pablo1965
14-07-2013, 20:55
No tak,zacząłem mieć wątpliwości ponieważ znajomy powiedział że jeżeli przejadę kilkanaście kilometrów w temperaturze letniej i bez gaszenia silnika zajrzę pod klapę to wiatrak powinien się kręcić ponieważ nie ma chłodzenia z zewnątrz i musi dostudzać wiatrakiem,spraktykowałem no i niestety wentylator stał ale oprócz tego nic niepokojącego się nie działo,temperatura na wskaźniku nie wychyliła się nawet na milimetr poza połowę,były dni że robiłem kilkadziesiąt kilometrów i też nic nie zauważyłem chociaż wtedy wiatraka w\w sposób nie kontrolowałem.
No tak,zacząłem mieć wątpliwości ponieważ znajomy powiedział że jeżeli przejadę kilkanaście kilometrów w temperaturze letniej i bez gaszenia silnika zajrzę pod klapę to wiatrak powinien się kręcić ponieważ nie ma chłodzenia z zewnątrz i musi dostudzać wiatrakiem
Jakieś farmazony :P
W temperaturze powiedzmy takiej jak mamy teraz czyli te 20'C jadąc normalnie autem wentylator raczej nie powinien się załączać bo wystarczy chłodzenie pędu wiatru.. Stań w miejscu, poczekaj parę minut a powinien się włączyć.. Jak wskazówka jest w połowie to jest ok ;)
Pablo1965
21-07-2013, 18:11
Jakieś farmazony :P
W temperaturze powiedzmy takiej jak mamy teraz czyli te 20'C jadąc normalnie autem wentylator raczej nie powinien się załączać bo wystarczy chłodzenie pędu wiatru.. Stań w miejscu, poczekaj parę minut a powinien się włączyć.. Jak wskazówka jest w połowie to jest ok ;)
Diagnoza trafiona w 100%,zrobiłem dokładnie jak napisałeś i tak też się stało,dzięki.
Powered by vBulletin™ Version 4.2.5 Copyright © 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.