PDA

Zobacz pełną wersję : Piasta tył z ABS - 2 typy ?



nike166
06-03-2013, 20:10
Hej,

Muszę ponownie prosić Was o poradę, otóż dziś wziąłem się za wymianę piasty w tylnym kole, która strasznie już huczała, a raczej dobrze bo na szczęście była ona zła (do wersji bez abs) przez co nie działał mi ABS. Nie wiem czy samochód nie będzie niedługo na sprzedaż więc postanowiłem zamówić w sklepie tańsza piastę firmy OPTIMAL przy odbiorze zrobiłem drobne oględziny i od razy spostrzegłem, że nie ma na niej ząbków które powinny być sprzedawca sprawdził ją jeszcze raz w katalogu i nadal twierdził, że po numerach jest to do wersji właśnie z ABS zdziwiłem się i zostawiłem w sklepie bo nie chciałem znów się wpakować w złą piastę. To co zauważyłem tam na miejscu ząbków w tym OPTIMAL'u była jakas gumowa nasadka, której się nie dało zdjąć na początku myślałem, że pod nią znajde ząbki ale nic z tego i własnie teraz przeglądam na necie te piasty ku mojemu zdziwieniu są właśnie piasty z ząbkami i niejakim "magnetycznym pierścieniem czujnika" ten gumowy pierścień na piaście to właśnie chyba był tym magnetycznym czujnikiem i sprzedawca mówił prawdę, że to do wersji z ABS. Teraz pytanie kieruję do Was czy ma to jakieś znaczenie jaką włożę piastę czy z ząbkami czy z tym pierścieniem ? Czy obecny czujnik nie będzie miał problemu z rozpoznaniem prędkości obrotowej koła, a może stosował ktoś z Was taki typ piasty ? Dodam zdjęcie o jaki pierścień chodzi:

7385

lukq
06-03-2013, 20:39
Sprawdź dokładnie w eper po nr ori.
Z abs jest piasta magnetyczna.

Wysyłane z mojego GT-N7100 za pomocą Tapatalk 2

cyrro512
06-03-2013, 20:47
Jakiś rok temu montowałem piastę OPTIMALA właśnie z gumowym pierścieniem i z tego co pamiętam to w sklepie chcieli wiedzieć tylko czy z abs czy nie. Nie pytali się czy w starej są ząbki czy pierścień magnetyczny.

nike166
06-03-2013, 20:49
Ja tego EPER'u nie ogarniam i chyba nie ogarnę jeden wielki mętlik... A chodzi mi czy jak wsadzę ta magnetyczną to będzie czytało takie same wartości koła jak pozostałe 3 z ząbkami bo może muszą być wszystkie z ząbkami.

cyrro512 i działał Ci ABS normalnie ?

cyrro512
06-03-2013, 20:56
Tak. Stara piasta też miała pierścień magnetyczny.

nike166
06-03-2013, 20:59
A nie wiesz jaki typ masz pozostałych ? Może wszystkie masz magnetyczne :)

cyrro512
06-03-2013, 21:03
Tego nie sprawdzałem, robiłem tylko jedną stronę.

nike166
06-03-2013, 21:13
No właśnie... ;) więc dalej zagadka jak to się odnosi do ząbkowanych wersji :)

TakiTam
06-03-2013, 21:47
A ABS działał przed wymiana piasty? Zasada jest taka,że do 99r montowali "z ząbkami" a później tylko piasty magnetyczne,ale jak to zazwyczaj jest we fiatach są pewnie wyjątki.

Ja ostatnio robiłem to u siebie i miałem taki sam dylemat. Spójrz na sam dół strony tam są 'Podobne tematy" pierwszy to mój.


Jakiś łoś u mnie też wsadził piastę z ząbkami i dlatego mi nie działał ABS, a u ciebie jest na 99% to samo. Wytłumaczyłem to sobie w ten sposób,że piasty magnetyczne są po prostu droższe.

lukq
06-03-2013, 21:49
Pisałem sprawdź po nr ori.

nike166
06-03-2013, 22:06
Jakiś łoś u mnie też wsadził piastę z ząbkami i dlatego mi nie działał ABS, a u ciebie jest na 99% to samo. Wytłumaczyłem to sobie w ten sposób,że piasty magnetyczne są po prostu droższe

Tylko u mnie sprawa wygląda troszkę inaczej gdyż jak miałem jeszcze sprawny kabelek KKL to sprawdziłem abs i 3 czujniki działały i czytały prędkość kół oprócz właśnie tylnego lewego. Rozebrałem myśląc ze to czujnik i od razu zwróciłem uwagę, że piasta jest bez ząbków. Zdjąłem drugi tylny bęben żeby zobaczyć jaka piasta jest w tamtym kole i jest z ząbkami. Więc wygląda na to, że u mnie zastosowano jeszcze z ząbkami piasty. U mnie ta padnięta piasta była gładka bez żadnych ząbków ani pierścieni magnetycznych.

A ciekawe czy czujniki się różnią jakoś kształtem...


lukq a ja Ci pisałem, że nie ogarniam EPER kompletnie :)

TakiTam
06-03-2013, 22:14
Kształtem pewnie nieznacznie się różnią,ale za to możesz sprawdzić impedancję czujników. Wtyczki masz pod tylnym siedzeniem. Porównaj oba czujniki.

nike166
06-03-2013, 22:25
Ale moje oba czujniki są takie same :) chodzi mi o to jak Twoje wyglądają skoro masz te piasty magnetyczne :)

TakiTam
06-03-2013, 22:38
.......impedancję porównaj

nike166
06-03-2013, 22:49
Nie robiłem nigdy takich rzeczy... Powiedz mi jedno jaki masz czujnik z tyłu i będzie jasne:

73867387

U mnie w drugim tylnym kole piasta wygląda tak, i mam czujnik taki jak na prawym zdjęciu on zachodzi aż za te ząbki. Powoli dochodzę do wniosku, że mam czujniki sprzed FL i zamontowane mam też piasty właśnie do tych czujników również sprzed FL i jak zamontuję tą z paskiem magnetycznym to czujnik mi nie odczyta prędkości koła.

7388

byrrt
06-03-2013, 23:34
Czujniki i piasy po FL są inne. To dwa różne systemy - trudno aby pasowały do siebie ;) Ja u siebie mam np. piasty magnetyczne bez ząbków a ABS działa ;) Dodam, że auto po FL ale dosłownie zaraz po bo 12.1998, silnik jeszcze przed FL ;)

nike166
07-03-2013, 00:27
czyli jak zamowie piaste z zabkami to powinno wszystko sie zgrać ? ;) bo skoro na drugim kole działa dobrze to i tu powinno :)

byrrt
07-03-2013, 08:33
No jeżeli masz sprawny czujnik to jasne..

nike166
07-03-2013, 09:58
I teraz tak, dzwoniłem do sklepu i ta piasta z ząbkami wyskoczyła kolesiowi w silniku 1.4, a w 1.2 wszystkie na te pierścienie magnetyczne... Czy ma znaczenie silnik do rodzaju piasty i czy mogli zastosować u mnie właśnie z 1.4 piasty ?

byrrt
07-03-2013, 10:47
Zależy to od tego czy auto było po czy przed FL i tyle.. Weź w ePer spr oryginalny numer części po VIN i wg. tego numeru kup.. Te ich katalogi o k. dupy są..

KOBRA
07-03-2013, 10:48
Zawsze istnieje taka możliwość , tymbardziej iż jak mówisz wszystkie pierścienie w twoim aucie mają ząbki .
Jeżeli twoje czujniki z prawej i z lewej strony są takie same to załóż taką samą piastę (czyli wychodzi że z ząbkami)

nike166
07-03-2013, 11:06
byrrt sprawdziłem po VIN i po numerze piasty wychodzi, że mam bez ABS piasty :roll:

BTW. czy jeżeli włożę tą piastę i zacznie czytać prędkość z tego koła to ABS zacznie od razu działać czy trzeba usunąć błąd z ECU ? Bo spierdzielił mi się kabelek KKL i nie mam zamiaru mechanika wspomagać za pare kliknięć...

byrrt
07-03-2013, 11:54
Nie trzeba kasować błędu - powinien sam zniknąć.. a z tym że masz niby piasty bez absu w ePer to jest jakoś dziwne..

nike166
07-03-2013, 12:02
No chyba, że coś źle patrzę... możesz spojrzeć ?

FIAT ePER :: Fiat Klub Polska (http://eper.fiatklubpolska.pl/navi?FORCED=TRUE&UPRS_TOKEN=&CHASSIS_NO=ZFA18200004986218&COMM_MODEL=BRO&ENGINE_NO=0319845&VEHICLE_NO=09022197&YEAR=2000&MONTH=2&DAY_OF_MONTH=1&COLOUR=322&COLOUR_EXT=&MAKE=F&SBMK=F&MVS=182.613.1.0&CAT_COD=1L&GRP_COD=&PART=&PART_COD=&SGRP_COD=&SGS_COD=&CPDNUM=&DRW_NUM=&KEY=GROUP&)

asarx
07-03-2013, 12:06
Jeżeli układ ABS będzie sprawny ,to po przekroczeniu 30 km/h - do tej prędkości układ się testuje , kontrolka ABS powinna zgasnąć.

byrrt
07-03-2013, 12:30
51754193 - piasta z ABS, ale to jest ta magnetyczna. I jest to logiczne bo auto masz już po FL

182.613.1.0 - BRAVO 1200 16V CF2 "SX"
Engine: 0319845 Vehicle: 09022197 Prod. date: 1/2/2000

Nie rozumiem jednak jakim cudem na innych kołach masz zębatki..
A może FES źle podaje Ci strony auta i to właśnie tamtą piastę z ząbkami masz złą?

(Automat) Autor dopisał treść. Post został scalony.

Można podpiąć do fesa, unieść tył i pokręcić kołami - zobaczyć który czujnik działa a który nie.

nike166
07-03-2013, 13:08
Nie no strony podał raczej dobrze bo jak pisałem już wiele razy ta lewa piasta była bez ząbków ani bez pierścienia magnetycznego. Więc wydaje mi się, że producent miał taki kaprys i wsadził z ząbkami dlaczego w takim razie nie trzymają się procedury skoro po fl to pchają starsze ? Dziwne podejście fiata.

byrrt
07-03-2013, 13:22
A w ogóle to 1.2 bywały w wersji z przed liftu? Chyba były tylko CF2 i CF3 - to tak na marginesie. Poza tym mało istotne to wszystko bo ePer powinien pokazywać dobrze..

nike166
07-03-2013, 14:16
Dobra kolega pracuje w inter-cars'ie i mogę mieć SKFa (właśnie z ząbkami) za 155 zł bo ma zniżki, a detaliczna 220 zł więc wole dołożyć 15 zł i mieć raczej dobrą piastę bo ten OPTIMAL 140 zł.

byrrt
07-03-2013, 14:25
W ogóle się nie zastanawiaj ;)

pajel
07-03-2013, 14:26
W 1,2 powinieneś mieś piasty z czujnikami magnetycznymi, w 1,3 nigdy nie było piast z koronkami...
powinieneś mieć takie piasty:
SKF LOZYSKO PIASTA TYL FIAT LINEA IDEA BRAVA BRAVO (3012558733) - Allegro.pl - Więcej niż aukcje. Najlepsze oferty na największej platformie handlowej. (http://allegro.pl/skf-lozysko-piasta-tyl-fiat-linea-idea-brava-bravo-i3012558733.html)

nike166
07-03-2013, 14:33
No właśnie, a mam z koronkowymi i weź to nie zgłupiej ... Jedyne co mi przychodzi do głowy teraz to ktoś wsadził piastę z koronką ( bo tańsza) i po prostu też na tym czujniku działa.

byrrt
07-03-2013, 14:49
Wszystko się zgadza z tym co napisałem 1.2 były tylko po FL czyli miały tylko wkładki magnetyczne. Z resztą ePer raczej nie kłamie - jakiś wałek masz w aucie - ja bym jeszcze raz sprawdził czy błędu nie łapie faktycznie te koło po 2giej stronie..

nike166
07-03-2013, 15:27
Może ktoś zmieniał wahacz i była tam już taka piasta :roll:

nike166
07-03-2013, 17:57
No więc Panowie wszystko git, piasta wsadzona i co się okazało też była na ten pasek magnetyczny bo na zdjęciu podobno było coś innego z ząbkami ale ABS ożył mimo tego paska tak więc teraz to już pewne, że piasta w drugim kole też powinna byc z tym paskiem ale na ząbki też działa ! WIELKIE dzięki za pomoc wszystkim :)


Jeszcze jedno pytanie, czy u Was też tak głośno pracuje pompa ABS? Bo przy załączeniu się właśnie ABS'u dość głośno słychac pompę. I ogólnie pedał hamulca zrobił się dość miękki hm ?

nike166
08-03-2013, 00:22
To nikt mi nie odpowie na pytanie ? Bo nie chce zaszkodzić pompie :>

byrrt
08-03-2013, 08:28
U mnie gdy pompa się włącza słychać ją ale jak jest w miarę cicho w aucie.. Jak bym np. po jakimś szutrze szybciej jechał na pewno jej nie usłyszę, ale na płaskim lodzie już na pewno tak.. Z reg. słyszę ją przez chwilę po zatrzymaniu się już w miejscu jak się wyłącza. Pedał miękki się nie robi i nie ma prawa się robić. Słychać tylko wtedy pompę i terkotanie a pedał lata jak szalony w rytm tego terkotania..

nike166
08-03-2013, 12:20
Ale mi się zrobił miękki ogólnie jak zgasła kontrolka ABS. Wcześniej był sporo twardszy coś takiego jakby teraz był zapowietrzony czy coś w tym stylu.

byrrt
08-03-2013, 12:23
No to nie dobrze, może faktycznie jest zapowietrzony. Pedał musi być twardy (bez skojarzeń :P).

nike166
08-03-2013, 14:00
Pedał musi być twardy (bez skojarzeń ). :mrgreen:

Ale czemu się zapowietrzył nagle ? Czy tam coś się uzupełniło płynem gdy pompa zaczęła działać czy jak mam to rozumieć ?

byrrt
08-03-2013, 14:22
Wg. mnie to też dziwne bo pompa gdy nie działa jest "przeźroczysta". Spr. odpowietrzyć i oby był ok.

lukq
08-03-2013, 15:16
Pompa chodzi głośno ogolnie. Hamuje się (odczucie) jest inne z działającym abs a inne bez. Pedał zachwouje sie inaczej, bez abs jest bardziej twardy.

Sano odpowietrzenie mozesz spawdzic. Polecam przejechać sie samochodem, najlepiej takim samyn ze sprawnym abs.

Wysyłane z mojego GT-N7100 za pomocą Tapatalk 2

nike166
08-03-2013, 17:15
Był trochę zapowietrzony już jest ok :) I pojeździłem też, żeby przetestować lepiej ten ABS i raczej działa dobrze, a że na poboczu drogi leży sporo piachu z zimy więc mogłem dobrze sprawdzić działanie z 2 stron samochodu wjeżdżając jedną stroną i hamując maksymalnie to super się zachowywał nic mnie nie ściągało nie rzucało i szybko auto się zatrzymywało. Także wszystko raczej ok :)

TakiTam
09-03-2013, 10:16
Też jeździłem bez ABS i wydawało mi się,że po naprawie ABSu pedał hamulca jest jakiś "inny" tzn. bardziej wpada w podłogę. I teraz ,albo się przyzwyczaiłem,albo już nie zauważam takiej różnicy jak przed naprawa ABSu. Po prostu tak ma być, a pompa ABS chodzi jak w czołgu i z tego co widzę u wszystkich tak jest tylko nie każdy do tego się przyznaje.

Jeżeli chodzi o czujniki ABSu to jest tak jak ci pisałem. Zdjęcie (czujnik) po prawej jest do piast magnetycznych,a po lewej do piast z "tarką"

mati16v
09-03-2013, 22:47
Nie do końca kolego. Czujnik po lewo to czujnik położenia wału. Po prawej jest czujnik ABS po FL dla pasków magnetycznych.
Czujniki były 2 rodzaje, najłatwiej je rozpoznać po złączu, jeżeli złącze jest białe to jest to czujnik starszego typu gdzie występował korektor na tylnej belce, nowszy typ ma czarne złącze i występował po 98 roku gdzie pompa abs miała wbudowany układ EBD eliminujący potrzebę stosowania mechanicznego korektora na belce.
Drugą cechą rozróżniającą te czujniki jest budowa, starszy jest większy na zewnątrz, nowszy typ jest dużo chudszy. Piszę tak dla potomnych żeby było wszystko jasne i klarowne, akurat temat ABS jest mi bliski bo w niedługim czasie będę go sobie dokładał do samochodu :rolleyes: