Zobacz pełną wersję : Hamulcowa zagadka dla dr House'a
Witam wszystkich,
Mam ogromny problem z hamulcami w Bravie 1.2 rocznik 2001 (model z abs-em).
Wszystko zaczęło się gdy w zeszłym roku po bardzo ostrym hamowaniu w lewym tylim kole szczęka zmasakrowała tłoczek i doszło do wycieku płynu hamulcowego. Na szczęście jakoś udało mi się wyhamować.
Oddałem samochód do mechanika, który stwierdził, że szczęki są źle dobrane. Założył nowe, wymienił tłoczek.
Nie minęło dużo czasu i płyn znowu zaczął ciec z tego koła. Pojechałem do innego mechanika. Złożył wszystko jeszcze raz, ale nie do końca mu się to podobało.
I miał rację, po paru dniach znowu miękki hamulec i cieknący płyn. Wymieniłem szczęki bębny, tłoczek. Niestety mechanik stwierdził, że przy włączonym abs-ie i mocnym hamowaniu to koło dalej się blokuje. Po odłączeniu bezpiecznika absu niby było ok. Zalecenie - wymiana pompy hamulcowej.
Pompę wymienił i dalej brak poprawy, blokowanie lewego tyłu przy włączony abs-ie.
Następny krok - samochód na kompa. Diagnoza - nierówna praca kół (dziwnie bo w takim wypadku chyba powinna się zapalać kontrolka absu?). Zalecenie - wymiana piasty z czujnikiem magnetycznym. Efekt żaden.
Po zdemolowaniu portfela odpuściłem sobie to na jakiś czas i jeździł na wyłączonym bezpieczniku abs. Rozbiłem test z kolegą, włączyłem abs - to przy ostrym hamowaniu pogięło szczękę. Niestety samochód przy wyłączonym abs-ie zachowuje się tak jakby hamował tyłem tzn. większa siła hamowania szła na tył (koła potrafią się przyblokować przy bardzo mocnym hamowaniu, ale nie na tyle by zdemolować szczęki tak jak to się dzieje kiedy abs jest włączony).
Ze względu na zbliżający się przegląd zdecydowałem się na naprawę w ASO. Diagnoza - korektor siły hamowania do wymiany. Jestem umówiony za półtora tygodnia, mają jeszcze na diagnostyce sprawdzić jak rzeczywiście rozkłada się siła hamowania, ale nie chce kolejnej czyszczenia portfela dlatego proszę o poradę czy rzeczywiście to może rozwiązać sprawę.
W grę wchodzi jeszcze pompa abs-u, czy raczej tam szukać problemu?
Postawiliśmy z kolegą taką diagnozę: Korektor jest rzeczywiście uszkodzony i samochód zbyt mocno hamuje tyłem, a dodatkowo abs na tym kole też szwankuje (nie wymieniałem jeszcze czujnika który szczytuje prędkość z paska magnetycznego być może on coś bruździ) i powoduje to, że przy włączonym abs-ie prawe koło jest traktowane jakby były w poślizgu i pełna moc hamowania idzie w lewe koło, które nie wytrzymuje, ze względu na awarię korektora.
Wszystko to oczywiste domysły. Dziwnie jest to, że nie ma żadnej sygnalizacji awarii układu hamulcowego. Czy komuś przychodzi coś jeszcze na myśl?
Bardzo proszę o pomoc.
Mi przyszło gdy napisałeś, że tył hamuje bardziej od przodu-korektor siły hamowania. Nie jedź do ASO bo tam zrobią Ci demolkę w portfelu.
Pompę hamulcową też sprawdź.
I miał rację, po paru dniach znowu miękki hamulec i cieknący płyn. Wymieniłem szczęki bębny, tłoczek. Niestety mechanik stwierdził, że przy włączonym abs-ie i mocnym hamowaniu to koło dalej się blokuje. Po odłączeniu bezpiecznika absu niby było ok. Zalecenie - wymiana pompy hamulcowej.
Odłączenie ABS nie powinno mieć wpływu na pracę pompy hamulcowej (chyba że mówimy o pompie ABS) więc moim zdaniem wymiana pompy niepotrzebna.
Następny krok - samochód na kompa. Diagnoza - nierówna praca kół (dziwnie bo w takim wypadku chyba powinna się zapalać kontrolka absu?). Zalecenie - wymiana piasty z czujnikiem magnetycznym. Efekt żaden.
W tym wypadku kontrolka nie musi się zapalać .
Proponuję podjechać na stację diagnostyczną (np.tam gdzie robisz przegląd) samochód na rolki i sprawdzić siłę hamowania na włączonym i wyłączonym ABS-e ,przód i tył . Jeżeli różnica w sile wyjdzie na włączonym ABS-e to w tym systemie trzeba szukać usterki.
Jeszcze pytanie czy po włączeniu stacyjki sygnalizacja ABS się zapala ? Może masz diodę ABS uszkodzoną
markshall
05-01-2013, 20:29
W połowie czytania postu pomyślałem - korektor. W aucie bez absu jadąc samemu tył się nie powinien w ogóle blokować przy hamowaniu - jeśli jest inaczej to korektor. Nie wiem jak to jest w bravo/brava zrobione, w Uno był połączony sprężyną z wahaczem. Sprężyna się urwała, korektor nie ruszał przez kilka lat i zapiekł się. Efekt - tył hamował bardzo słabo, więc musiałem wymienić. Może u Ciebie jest podobnie z tym, ze zapiekł się w pozycji max siły hamowania. A co do absu, proponuje podłączyć się lapkiem pod centralkę i pojeździć troszkę, ustawić rejestrowanie prędkości kół i później popatrzyć na wykres, będzie wiadomo czy czujnik prędkości jest ok. Co do pompy absu - nie potrafi ona raczej zwiększać siły hamowania, więc moim zdaniem odpada.
Kup kolektor i wymień. Problem zniknie;)
Nowy korektor kosztuje ponad 400zł .
Zawsze można go obejść i jeździć bez niego .Najtańsza wersja naprawy.
Albo rozejrzeć się za używką ...
Z używkami jest różnie nigdy nie wiadomo co kupisz tymbardziej że te autka nowe już nie są .
Można spróbować obejść, a jeżeli wszystko będzi OK to wtedy próbowac z używką.
Jeżeli nie będzie różnicy to znaczy nie korektor.
A tak nawiasem mówiąc to gdyby to był korektor to musiałby puszczać kanałami prawe lewe koło (chyba musiałby być pęknięty)
przecież idą dwa przewody oddzielnie na prawe i lewe koło więc trochę byłobyto dziwne ,aby on poprzez zmniejszenie siły hamowania na prawym kole zwiększał siłę na lewym . Tak jak pisze "luc84"
Sprawdziłbym jeszcze działanie samoregulatorów . Może tu jest coś nie tak skoro pokrzywiło mu szczęki .
Poprostu zbyt duży luz i przy hamowaniu postawiło szczęki.????
Jakoś przeżyję koszt korektora jeżeli na tym się skończy. Najbardziej zastawiające jest dla mnie fakt, że przy włączonym ABS-ie mam demolkę w lewym tylnym kole za każdym razem przy mocniejszym hamowaniu. ABS w końcu powinien działać wręcz odwrotnie, raczej zmniejszać siłę hamowania, a nie zwiększać ją do takiego poziom, żeby nie wytrzymywał tego tłoczek. Dioda ABS jest ok, bo teraz po jego odłączeni (wyciągnięty bezpiecznik) świeci się cały czas, razem z diodą hamulca.
Powiem Wam tak. Znajomy miał niemalże identyczny problem i winny był kolektor siły hamowania. Zmieniliśmy i wszystko gra do dzisiaj.
Może być coś takiego ,że system ABS reaguje na ten błąd różnicy prędkości obrotowej koła i inaczej otwiera kanał i temu dzieją się cuda.
Nie twierdzę że tak jest ,więc moim zdaniem najlepszym sposobem byłaby diagnostyka na rolkach z ABS-em i bez.
Brava 1.2 rocznik 2001 z abs-em
W tym aucie to raczej nie ma mechanicznego korektora siły hamowania.
W tym aucie to raczej nie ma mechanicznego korektora siły hamowania.
Otóż to - najprawdopodobniej jest tan EBD czyli elektroniczny korektor siły hamowania. Nie wiem jakim cudem blokuje tylne koła bo nawet jak by je blokowało to ABS powinien je popuszczać. Trzeba zrobić porządek aby komp czytał prawidłowo prędkości choć żadne hamowanie nie powinno niczego niszczyć..
Pompa ABS nie może chyba podnieść ciśnienia - choć sam już nie wiem. Skoro serwo było wymienione i nie ma kolektora mechanicznego a z hamulcami jest wszystko ok to wymieniałbym pompę ABS chociaż to dość dziwne :/
Jeżeli podczas hamowania wzrosną obroty koła , to centralka zasteruje elektrozaworami w celu wzrostu ciśnienia i zwiększenia siły hamowania .
Miałem podobną sytuacje przy hamowaniu ale jadąc do tyłu , prawy tył blokował się do tego stopnia , że po ruszeniu do przodu puszczał dopiero po przejechaniu kilku metrów.
Winny był cylinderek , jeden tłoczek nie wracał po puszczeniu hamulca i dociskał szczękę do bębna.
Cylinderek jest wymieniony...
To może samoregulator za bardzo rozpiera szczeki.
6351
Do wymiany korektor. Uszkodzony powoduje niekontrolowane zwiększenie siły hamowania na dowolne koło (najczęściej to najdalej położone od pompy), dlatego na tym kole masz ciśnienie, które powinno być rozłożone na wszystkie 4 (stąd i demolka).
Jeżeli podczas hamowania wzrosną obroty koła , to centralka zasteruje elektrozaworami w celu wzrostu ciśnienia i zwiększenia siły hamowania .
Chwila chwila.. w BBM jest samo ABS - nie ma czegoś takiego jak ABS z asystentem siły hamowania czy jak to tam nie nazwał. W skrócie działa to tak, że hamowanie na wszystkie koła idzie z taką siłą jaką MAX daje pedał hamulca a w trakcie kiedy koło niebezpiecznie zwalnia jest ta siła popuszczana ale chyba centrala nie zwiększa ciśnienia - może je tylko i wyłącznie popuszczać. Dlatego w tych autach (i w wielu szczególnie starszych) podczas gdy czuje się że łapie ABS lepiej cisnąć pedał w deskę a nie popuszczać bo może być jeszcze gorzej..
entuzjasta789
07-01-2013, 12:22
Chwila chwila.. w BBM jest samo ABS - nie ma czegoś takiego jak ABS z asystentem siły hamowania czy jak to tam nie nazwał. mechanikiem nie jestem ale bbm-y po lifcie miały abs+ebd czyli elektroniczny rozdział sił hamowania;) jakbymy nie prawdą to proszę o usunięcie posta
mechanikiem nie jestem ale bbm-y po lifcie miały abs+ebd czyli elektroniczny rozdział sił hamowania
miały ale to raczej tyczyły siły przód/tył a nie każde koło z osobna.. Poza tym również tam jest tylko pomniejszanie ciśnienia/powrót tak mi się wydaje..
Coś takiego pisze na stronie 257 WKł .
No i zagadka rozwiązana.
Mój model Bravy nie ma kontrolera siły hamowania na tylnej belce. (mimo, że w ASO tak pokazuje schemat wyświetlający się na podstawie numeru VIN).
Funkcję kontrolera sprawuje pompa ABS która jest uszkodzona i daje za dużą siłę hamowania na lewy tył przez co przy ostrym hamowaniu masakruje tłoczek, szczęki itd. Przy jej odłączeniu przez wyjęcie bezpiecznika nie ma redukcji siły hamowania i dlatego tył hamuje mocniej niż powinien.
Koszt pompy do tego modelu to wg ASO ok. 3 tys. zł. a więc wymiana na nówkę odpada.
Jak myślicie bawić się w wymianę na używkę czy raczej szukać jakiegoś serwisu który spróbuję ją zregenerować?
Kupuj używkę i się nie zastanawiaj. Znajdziesz szybciej na bbtp.pl ;-) tam mają dużo cześći do bbm'ów.
Ja bym polecił regeneracje tej pompy abs. Miałem to samo w mojej vectrze b, blokowało mi tylne lewe kolo. Szwankowała wtedy pompa abs, wystarczyło poprawić luty w sterowniku który był zespolony z pompą. W vectrze teoretycznie był nierozbieralny, trzeba było użyć brzeszczota, ale sie opłacało pompa chodzi do dziś a jak kupujesz używkę to nie jesteś nigdy pewny ile jeszcze pochodzi.
Rozmawiałem z mechanikiem z serwisu Boscha, który zajmuje się abs-ami i on raczej polecał wymianę na używkę niż regenerację.
Mam jeszcze pytanko np ta pompa:
FIAT BRAVO 1.2 99r - POMPA ABS (2890826188) - Allegro.pl - Więcej niż aukcje. Najlepsze oferty na największej platformie handlowej. (http://allegro.pl/fiat-bravo-1-2-99r-pompa-abs-i2890826188.html)
ma numery identyczne jak moja, ale z tyłu jest jeszcze numer sterownika. Czy wystarczy, że numer na pompie jest zgodny, czy może się zdarzyć tak, że numer pompy będzie zgodny, a sterownika nie ?
Sterownik nie występował osobno zdaje się więc numer sterownika musi się zgadzać..
Jestem załamany, wymiana pompy abs nie pomogła :(
Dokładnie te sam objawy.
Samochód stoi w warsztacie, mają jeszcze pokombinować z zamianą przewodów....
Jeszcze mam takie pytanie. Czy może jednak powinien być też korektor na tylnej belce (chociaż w ASO twierdzą, że nie chociaż pokazuje go na schemacie po wpisaniu numeru Vin) Może ktoś kiedyś grzebał i go zdemontował?
Na stronie sklep.intercars.com.pl jest taki korektor do wersji Bravy z last 2000-2001, ale nie ma rozróżnienia na wersję z abs/bez abs.
Ma może ktoś taki model,żeby to sprawdzić?
Ja mam taki zamontowany w Bravie z ABS :
Korektor siły hamowania TRW AUTOMOTIVE GPV1052 - Motointegrator.pl - sklep internetowy (http://www.motointegrator.pl/produkty/277019-korektor-sily-hamowania-trw-automotive-gpv1052)
Obecność kolektora zależy od centralki ABS. Te nowsze modele miały ABS z EBD (elektrniczny kolektor siły hamowania) i tam faktycznie na belce nie ma kolektora. Ja tak mam - jest nawet miejsce na niego ale nigdy nie był montowany.. Zmiana ta była zdaje się po FL..
Wysyłane z mojego GT-S5830 za pomocą Tapatalk 2
Sytuacja się jeszcze skomplikowała. Wieczorem dzwonił do mnie mechanik, że po zamianie przewodów tył/przód w module abs zblokowało przód :/ Czyli chyba jednak pompa abs, ale nie chce mi się wierzyć, że znowu trafiłem na trefną.
Rozumiem, że EBD jest wmontowany już w cały moduł? Może być tak, że pompa z ebd i bez ma ten sam numer? Ja mam 465 29 968 - C492, Brava 2001 więc na pewno po FL.
Nie wiem czy próbować, z jeszcze jedną pompą, bo już ręce mi opadają.
Sprawdź sterownik pompy, popraw luty u mnie to było problemem.
Rozumiem, że EBD jest wmontowany już w cały moduł?
Tak jest to zintegrowane z pompą.. Ja nr nie pamiętam ale spytaj lukq - on powinien wiedzieć która centralka jest z EBD która nie. Ty masz na pewno z EBD jeżeli to 2001 rok.
Po fl wszystkie były z ebd od 99-02, mi to cały czas wskazuje na pompę. masz możliwość gdzieś na szrocie wziąć i sprawdzić. Nawet poprosić kogoś na podmianke
Wysyłane z mojego GT-N7100 za pomocą Tapatalk 2
Wieczorem dzwonił do mnie mechanik, że po zamianie przewodów tył/przód w module abs zblokowało przód
A które przewody ? Hamulcowe czy od czujników?
Powinien zamienić oba bo czujnik pokazuje co innego niż jest faktycznie koło blokuje, a pompa o tym nie wie, to znaczy dostaje informację nie z tego koła które jest zablokowane.
Dzisiaj przywiozłem pompę nr 3.
Po wczorajszej podmianie przewodów (w pompie abs) jest jeszcze dziwniej.
Wygląda to tak:
Wczoraj:Zamontowana pompa nr 2 z prawidłowo podłączonymi przewodami - blokuje się lewy tył tak jak w pompie nr 1 (tej którą miałem od zakupu)
Wczoraj: Zamontowana pompa nr 2 z zamienionymi przewodami tył lewy/przód lewy - blokuje się przód lewy
Dzisiaj: Zamontowana pompa nr 3 z prawidłowo podłączonymi przewodami - blokuje się przód lewy
Dzisiaj: Powrót do pompy nr 2 z prawidłowo podłączonymi przewodami i uwaga: blokuje się lewy przód.
Wczorajsza zamiana przewód sprawiła, że siła hamowania z pełną parą idzie w lewy przód i go blokuje. Nie wierzę, że trzy pompy mogą być uszkodzone w ten sam sposób.
Najnowsza hipoteza to jakiś syf w przewodach, który teraz przeniósł się na przednie przewody.
Mechanikowi też ręce opadają, a jest to na prawdę porządny serwis (pod patronatem Boscha). Jutro jeszcze wymiana przewodów hamulcowych...
Może jeszcze ktoś ma jakąś myśl?
Zagadka rozwiązana - przynajmniej mam taką nadzieję po dwóch dniach jazdy.
Okazało się, że ktoś kiedyś grzebał przy przewodach i je pozamieniał min. główny przewód z serwa podłączony przez moduł abs bezpośrednio na lewy tył.
Dzięki wszystkim za pomoc.
PS: Jakby co mam dwa sprawne modułu ABS na sprzedaż ;)
Ku..a co to był za magik. Faktycznie i house miałby problem.
Odezwij się bo kolega jeden szuka na forum pompy przed fl
Wysyłane z mojego GT-N7100 za pomocą Tapatalk 2
Powered by vBulletin™ Version 4.2.5 Copyright © 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.