PDA

Zobacz pełną wersję : Bravo 1.6 16V - jakie czasy wtrysku



hajdass
25-12-2012, 22:46
Witam, autko za dużo kopciło gazu i u gaziarza patrzyliśmy w komputer i on uznał że autko ma zbyt duże czasy wtrysku benzyny, sięgały prawie 4 milisekund chyba. Widziałem coś 3.7 ms o ile dobrze pamiętam

Pytanie jakie czasy być powinny prawidłowo ewentualnie co może być przyczyną tak dużych? Dodam że byłem w ASO i na examinerze nie wyskoczyły żadne błędy. Były tylko 4 które uznali że były sprawką odpięcia akumulatora i tylko jako zapisane ale nieaktywne już. Jeśli to ma znaczenie Mogę zrobić zdjęcie i pokazać papier z testów (teraz nie podaję bo musiał bym przegrzebać pół biurka)

boch
25-12-2012, 23:24
z tego co się orientuję, na w pełni rozgrzanym, nieobciążonym silniku czasy wtrysków benzyny na biegu jałowym powinny oscylować w okolicy 3 ms. zerknąłem właśnie na zrzuty ekranowe z diagnostyki gazowej mojego silnika i widzę, że tak to mniej więcej wygląda czyli od 2,8 do 3,5 ms. napisz coś więcej o instalacji LPG. wrzuć też ten papier z Examiner'a. zobaczymy co to za błędy.

hajdass
25-12-2012, 23:36
Czasy na benzynie o ile pamiętam właśnie 3.7 natomiast na gazie jakieś 3.2 chyba. Mowa oczywiście o biegu jałowym, wyłączonych światłach i nagrzanym niemal do połowy skali (czyli do temperatury optymalnej).

Instalacja gazowa to świeża sekwencja (no może nie świeża bo już ponad 1k km wybił) Pierwsze tankowanie na motostat było po około 500 km od założenia instalacji
Zużycie paliwa, lpg - Fiat Bravo - hajdas - Motostat (http://www.motostat.pl/member/vehicles/stats/id/52828)
Tam wprowadzam na bieżąco spalanie

Benzyny średnio 3 litry na 100 spala (do pracy mam blisko więc wtedy się nawet nie zagrzeje na gaz)

W załączniku info z ASO

boch
26-12-2012, 00:24
spalanie benzyny masz właściwie identyczne jak u mnie. z gazem podobnie. mój pali około 11L/100km. też robię krótkie 4 km odcinki do pracy. inaczej przedstawia się sytuacja z czasami. u mnie czasy wtrysków benzyny są krótsze niż czasy wtrysku gazu. a dokładnie współczynnik korekcji czasu wtrysku gazu w stosunku do benzyny wynosi ok. 1,2. ten współczynnik to nic innego jak nadmiar paliwa gazowego w stosunku do benzyny i jego prawidłowa wartość zależna jest od specyfikacji instalacji gazowej. przy źle wyregulowanej instalacji gazowej zachodzi coś takiego co popularnie nazywa się "rozjeżdżaniem mapy wtrysku". polega to na tym, że za bogata lub za uboga mieszanka gazowa korygowana jest przez sondę lambda i sterownik silnika zwiększeniem lub zmniejszeniem czasów wtrysków benzyny. jest to dość częsty problem tanich instalacji lub instalacji zakładanych przez tzw "fachowców i objawia się z reguły problemami z pracą zimnego silnika na benzynie tuż po odpaleniu (kangury, szarpanie, problemy z uruchomieniem). jeśli chcesz to sprawdzić u siebie podepnij się pod sterownik LPG i sprawdź czasy wtrysków benzyny podczas pracy na benzynie, a następnie czasu wtrysków benzyny w czasie pracy na gazie. powinny się pokrywać.
co do błędów z Examinera... ja miałem odłączany aku wielokrotnie i takich błędów jak czujnik położenia przepustnicy czy sondy lambda nigdy nie było.

spawacz
26-12-2012, 00:35
Takie same info., o których napisał boch , uzyskałem od zaprzyjaźnionego "gazownika". Czyli ideałem jest pokrycie czasów wtrysku Pb i LPG, niestety jest to dosyć kosztowna inwestycja. Szybka listwa gazowa kosztuje i nie można jej regenerować, w odróżnieniu od "powolnej".... gdzie każdy wtryskiwacz można zregenerować (koszt ok. 40 zł). U mnie czasy wtrysku po regulacji LPG 3.1 ms.

hajdass
26-12-2012, 00:35
Sugestia że lambda pada?

Co do podłączenia pod sterownik LPG wtyczka fiat 3lub? I czy po podłączeniu zostaje jakiś ślad? Gaz jest nowy więc nie chcę aby gazownik miał później jakieś problemy że sam grzebałem.

Czyli czasy wtrysku zależą od lambdy?

Wydziergane z Tapatalk 2 za pomocą SE Arc S

spawacz
26-12-2012, 00:40
Czyli czasy wtrysku zależą od lambdy?

Nie wiem. U mnie lambda w ogóle nie jest podłączona do kompa LPG. Komputer LPG i tak pobiera dane z komputera benzynowego.

hajdass
26-12-2012, 00:43
Pytanie gdzie szukać problemu?

Edit. Problemu z kangurkami odpalaniem i tym podobnymi nie mam. I co mogło wywołać błędy na ECU

Wydziergane z Tapatalk 2 za pomocą SE Arc S

spawacz
26-12-2012, 00:47
Przecież 10.5 l. LPG o tej porze roku to i tak mistrzostwo świata:) To jaki problem?

boch
26-12-2012, 00:48
Takie same info., o których napisał boch , uzyskałem od zaprzyjaźnionego "gazownika". Czyli ideałem jest pokrycie czasów wtrysku Pb i LPG
troche inaczej. chodzi o czasy wtrysków benzyny i "teoretyczne" czasy wtrysków benzyny w czasie pracy na gazie. powinny być takie same. podczas pracy na gazie sterownik silnika (benzyny) wciąż pracuje i odbiera sygnały z sondy lambda korygując tym sposobem czasy wtrysków benzyny. w programie diagnostycznym od gazu możemy obserwować zarówno czasy wtrysków benzyny jak i gazu oraz czasy wtrysków benzyny w czasie pracy na gazie. wiem, że to trochę zawiłe, ale tak to wygląda. ja się do swojego podpinam w najbliższy weekend ;)

hajdass
26-12-2012, 00:49
Ale czasem sięga 13 litrów a to już za dużo.

Staram się jeździć przy 3k obr. Zmiana biegu przy 3500-4000

Wydziergane z Tapatalk 2 za pomocą SE Arc S

boch
26-12-2012, 00:55
wiem, że Examiner tani nie jest, ale ja bym zaczął od ponownego sprawdzenia ewentualnych błędów sterownika. niekoniecznie musi to być Examiner. możesz podjechać na tańszą diagnostykę która komunikuje się z Twoim ECU (Multidiag, CDIF/2).

hajdass
26-12-2012, 01:03
Postaram się po świętach o diagnostykę. Martwi mnie to aby nie wyszło coś poważnego

Wydziergane z Tapatalk 2 za pomocą SE Arc S

byrrt
26-12-2012, 08:35
Hee spawacz 3ms to jest szybka listwa wtryskowa? :-D zwykły REG spokojnie sobie da z tym radę ;-)

Wysyłane z mojego GT-S5830 za pomocą Tapatalk 2

hajdass
26-12-2012, 10:16
Pytanie jak czasy wtrysku mają się do spalania i sondy?

Wydziergane z Tapatalk 2 za pomocą SE Arc S

boch
26-12-2012, 10:51
no chyba im dłuższe tym spalanie większe ;) kiedy odpalasz zimny silnik, zapotrzebowanie na paliwo jest większe, czasy są dłuższe, a spalanie duże. wraz z rozgrzewaniem silnika czasy maleją z ponad 5 ms aż do 3 ms, a spalanie automatycznie maleje. sonda lambda ma za zadanie korygować skład mieszanki na podstawie spalin przez nią przepływających. za bogata (nieprzepalona do końca) mieszanka paliwowa jest sygnałem dla sondy i sterownika, że czasy są zbyt długie i następuje ich korekcja aż do wartości stechiometrycznej czyli takiej przy której następuje całkowite przepalenie mieszanki paliwow-powietrznej.

hajdass
26-12-2012, 10:54
Czyli objawy padają na sondę. Niesprawna wyjdzie na diagnostyce czy trzeba ją mierzyć jakoś inaczej?

Wydziergane z Tapatalk 2 za pomocą SE Arc S

boch
26-12-2012, 11:11
niesprawna sonda wyjdzie na diagnostyce. oprócz zakladki "błędy" niech diagnosta sprawdzi charakterystykę pracy sondy - czy oscyluje w pełnym zakresie i czy prawidłowo działa jej podgrzewanie. oczywiście diagnostykę wykonuj przy silniku zasilanym benzyną. zerknijcie również na czasy wtrysków benzyny na rozgrzanym silnku. jeśli będą prawidłowe, przełącz silnik na gaz i zobaczcie co się będzie działo z czasami wtrysków benzyny. jeśli się zwiększą, masz do regulacji gaz (za ubogo).

hajdass
26-12-2012, 12:15
W jakim zakresie powinna pracować sonda w bravolocie ?

boch
26-12-2012, 12:26
nasze autka wyposażone są w sondy 1 voltowe, które prawidłowo oscylują pomiędzy 0-1V. będzie to widać w programie diagnostycznym. możesz również sprawdzić to samemu miernikiem elektrycznym.
tutaj masz ciekawy artykuł dotyczący sond lambda

Sonda lambda - jak to działa? (http://www.v10.pl/Sonda,lambda,jak,to,dziala,80409.html)

hajdass
26-12-2012, 12:31
Dzięki. Po świętach dzwonię do Feuverta bo mam akurat zniżkę na 50 PLN i umawiam się na diagnozę

modjo
26-12-2012, 12:45
Ale to zadna filozofia,moja Brava tyle pali.

boch
26-12-2012, 13:02
moje Bravo też :roll:

hajdass
26-12-2012, 13:02
Tak ale skoro czasy wtrysków są za duże a i spalanie czasami idzie pod 13-14 litrów to coś jest na rzeczy. Wychodziło by na to że skoro 2 użytkownikom pali 20 gazu a mi łyknie 15 to powinienem zostawić jak jest i się cieszyć?

Rozbieżności są za duże bo raz spali 9 a innym razem 12

Zobaczymy co wykaże diagnoza i sonda i będzie się myślało dalej

boch
26-12-2012, 13:17
pomiary spalania zimą przy ostro minusowych temperaturach i na krótkich odcinkach będą przerażać. niestety. sprawdź błędy i czasy wtrysków na diagnostyce, później zdecydujesz co dalej. jeśli nie masz okopconej końcówki wydechu, nie masz żadnych problemów z pracą silnika, to wydaje mi się, że wszystko jest w normie. fajnie by było gdybyś podpiął się pod komputer gazowy i wrzucił zrzuty ekranowe mapy gazowej. jestem ciekaw jaki masz mnożnik. czym jest mnożnik i na czym polega prawidłowe ustawienie instalacji gazowej dowiesz się tutaj:

Kalibracja instalacji sekwencyjnego wtrysku gazu „4GAS” - MotoFocus.pl (http://motofocus.pl/nowosci/3786/kalibracja-instalacji-sekwencyjnego-wtrysku-gazu-82224gas8221)

hajdass
26-12-2012, 13:39
Przy mnie ustawiał i chyba jest teraz na 1.3 o ile dobrze pamiętam

markshall
26-12-2012, 14:48
Sekwencyjna instalacja gazowa powinna być tak ustawiona, aby dla danego czasu wtrysku benzyny dawka paliwa była taka sama energetycznie. A po polsku - dla czasu wtrysku np. 3ms dawka gazu powinna być taka, aby ilość wytworzonej energii ze spalenia gazu była taka sama jak z benzyny. Analogicznie jeśli ECU zmniejsza bądź zwiększa czas wtrysku, czas wtrysku gazu powinien być tak przeliczony aby zapewnić identyczne warunki jak gdyby silnik był zasilany benzyną. Oczywiście wtryski gazu muszą mieć liniową ch-tyke. W takich warunkach mapy wtrysku benzyny nie powinny się rozjechać.

hajdass
26-12-2012, 15:05
Wcześniej 10 lat jeździł na instalacji mieszalnikowej 2 lub 3 generacji, nie wiem jaki może mieć to wpływ na rozjechanie map

Wydziergane z Tapatalk 2 za pomocą SE Arc S

byrrt
26-12-2012, 17:17
Wcześniej 10 lat jeździł na instalacji mieszalnikowej 2 lub 3 generacji, nie wiem jaki może mieć to wpływ na rozjechanie map

Wydziergane z Tapatalk 2 za pomocą SE Arc S

W mieszalnikowej instalacji lambda o ile występuje jest emulowana i nie ma sprzężenia zwrotnego do silnika. W sekwencji sprzężenie normalnie funkcjonuje tak więc złe dawkowanie gazu spowoduje korygowanie pracy silnika poprzez takie ustawienie dawki paliwa przez ecu silnika aby mieszanka była prawidłowa. Po przełączeniu na benzynę historia się powtarza bo dawka benzyny będzie zła.. I czym bardziej się to dzieje tym gorzej pracuje silnik lub wręcz ma problemy z pracą.. Cały proces jest dość powolny i jest to zaleta jak i wada..

Wysyłane z mojego GT-S5830 za pomocą Tapatalk 2

hajdass
26-12-2012, 19:03
Zrozumiałem piąte przez dziesiąte ale nadal nie wiem czy stara instalacja miała wpływ na to że teraz wtryski tak pracują. Możesz ciut jaśniej jak do laika?

Wydziergane z Tapatalk 2 za pomocą SE Arc S

TakiTam
26-12-2012, 23:01
Nie ma. Prościej się nieda.

boch
27-12-2012, 00:17
żeby drążyc aż tak daleko musielibyśmy znać kondycję silnika, czyli ciśnienie sprężania poszczególnych cylindrów. 10 lat pracy silnika na gazie mogło negatywnie wpłynąć na zawory (zwłaszcza wydechowe). no ale wydaje mi się, że zbyt dalego szukamy...

spawacz
27-12-2012, 09:34
U mnie bolączką są źle umieszczone dysze wtrysku gazu. Zamiast jak najbliżej komory spalania,. mam umieszczone w połowie kolektora ssącego... a to ma już wpływ na ilość spalonego gazu.... oczywiście na in minus.

byrrt czy ja gdzieś napisałem że mam szybkie wtryski gazu? :) Mam powolną, zwykła listwę.

hajdass
27-12-2012, 10:20
W sumie dobry pomysł, poszukam gdzie u mnie jest zamontowany wtrysk

spawacz
27-12-2012, 10:37
U mnie to tak wygląda; w tym temacie: http://fiatklubpolska.pl/bravo-brava-marea-438/marea-cichy-stuk-cos-jak-spalanie-detonacyjne-17256/ pierwsza fotografia. Generalnie mam umiejscowienie dysz całkowicie skopane.

edit:
może wejdź na stronę producenta/importera swojego systemu LPG. Tam powinny być umieszczone karty techniczne, jakieś poradniki dla montażystów. I porównaj jak to wygląda u Ciebie. Czy na przykład odparownik masz dobrany do mocy silnika. W razie jakiś problemów sam możesz zadzwonić do działu technicznego i poprosić o wyjaśnienie wątpliwości.

hajdass
27-12-2012, 11:00
Części teoretycznie mam dobrane do mocy. Na razie zobaczymy co jest skutkiem wysokich czasów wtrysku na diagnostyce

boch
27-12-2012, 11:01
U mnie to tak wygląda; w tym temacie: http://fiatklubpolska.pl/bravo-brava-marea-438/marea-cichy-stuk-cos-jak-spalanie-detonacyjne-17256/ pierwsza fotografia. Generalnie mam umiejscowienie dysz całkowicie skopane.
ano, faktycznie skopsane. zrób podobnie jak ja i kup dolny kolektor na szrocie. jak masz zaplecze do dłubania przy aucie jak garaż i zestaw kluczy nasadowych z przedłużkami, to możesz pokusić się o samodzielną wymianę. potrzebujesz jeszcze 4 nowe nyple, uszczelniacz/klej do gwintu i nowe gumowe wężyki. no ale trochę odbiegamy od tematu ;)

jazeck
29-12-2013, 22:00
Moje doblo pali min 8,5 gazu - turlanie nie jazda.
Norma u mnie to 6,5-8km/l lpg w 90% miasta. Widziałeś spalanie u siebie z poszczególnych stacji...?! Tanie często wychodzi w końcu drożej ;)

jazeck
09-01-2015, 22:38
Moje doblo pali min 8,5 gazu - turlanie nie jazda.
Norma u mnie to 6,5-8km/l lpg w 90% miasta. Widziałeś spalanie u siebie z poszczególnych stacji...?! Tanie często wychodzi w końcu drożej ;)

HAHA... No i zaczęło się pół roku temu... Spalanie zazwyczaj na poziomie 16-18l/100km w takim samym trybie, trasa udawało się zejść 12/100 do vmax 120. Trafiło i mnie...
Myślałem że listwa, ale nie... zmniejszyłem ciśn. na parowniku do 1,04 z 1,2. Rozwierciłem dysze na chyba 2,2 albo 2,4. Czasy się zrównały. Spadło do 14-15l. Wcześniej wydawało mi się, że sterownik gazowy może dawać większe czasy na wtryski lpg bo jakoś musi skorygować dawkę, paliwowe wtryski nie zmieniały się.
Działało, no i zaczęło łykać jak 4l SUW. Dodam, że na paliwie bez zmian przyzwoite 9 po mieście.

Po sprawdzeniu od przełączenia na lpg wartości ciśnienia od razu mnie zainteresował. Zakres od 2 - 2,6. Ciepły już spadało do 1,04 ale też nie wyrabiał przy obciążeniu. Uznałem że parownik dokończył żywot po 20kkm. Wymieniłem na mocniejszy. Testuję...