PDA

Zobacz pełną wersję : klima,a właściwie jej brak



TakiTam
11-12-2012, 18:28
No właśnie w tym roku ją nabiłem i sprawdziłem pod kątem wycieków. Wszystko pięknie,jeszcze parę dni temu działała a dzisiaj chciałem ją sprawdzić i tu zonk, odmówiła posłuszeństwa. Światełko się zapala,ale nie słychać tego "klik" jak sie załancza,silnik też nie ma spadku mocy jak to zwykle było przy włączaniu klimy.

Rozumiem,że mam do sprawdzenia bezpieczniki i przekaźnik,ale który to przekaźnik odpowiada za klimę bo koło aku mam skrzyneczkę i tam są trzy? No i jak sprawdzić ten przekaźnik?

markshall
11-12-2012, 18:32
A nie masz przypadkiem klimy półautomatycznej która się nie włączy przy takiej temperaturze jak za oknem dziś?

hajdass
12-12-2012, 00:33
A nie masz przypadkiem klimy półautomatycznej która się nie włączy przy takiej temperaturze jak za oknem dziś?

Rozwiniesz myśl ? Mam klime półautomatyczną ale n ie bardzo się orientuję z działaniem jej

EDIT. A dokładniej nawet nie wiem jaką mam bo czytając neta się już pogubiłem, poprzedni właściciel mówił że półautomatyczną.

Tak wygląda na fprzełącznikach

LO-22-2.. ileś tam... i HI
Drugi to 0-AUTO-1-2-3-4
No i przycisk uruchamiający klimę

O tak jak tu
http://img15.allegroimg.pl/photos/oryginal/27/89/85/81/2789858178

byrrt
12-12-2012, 09:06
To jest właśnie panel od klimy półautomatycznej. Tam poniżej zdaje się 4-5'C w ogóle nie załącza się sprężarka. Tak więc jest to objaw jak najbardziej normalny.

hajdass
12-12-2012, 09:08
A automatyczna to jaka? Widziałem jeszcze te z regulacja ciepło / zimno


Z tego co wyczytałem to jest półautomatyczna, dlatego że nie posiada trybu "AUTO" oraz regulacji stopniami.

http://img10.allegroimg.pl/photos/oryginal/28/52/04/51/2852045183


A taka jak w poście wyżej to klima automatyczna, choćby właśnie przez "AUTO" jak i czujniki które sprawdzają temperaturę i dopasowują szybkość dmuchawy


Wydziergane z Tapatalk 2 za pomocą SE Arc S

byrrt
12-12-2012, 09:19
A automatyczna to jaka? Widziałem jeszcze te z regulacja ciepło / zimno
Automatyczna to taka, która reguluje też klapami gdzie ma wiać.. W BBMach była klima półautomatyczna bądź manualna.

hajdass
12-12-2012, 09:23
Automatyczna to taka, która reguluje też klapami gdzie ma wiać
Kurdę no i to jest moment gdzie wszędzie znalazłem zbieżne informacje :)

Klimatyzacja automatyczna (http://pl.wikipedia.org/wiki/Klimatyzacja_automatyczna)



Typologie
wg funkcjonalności układu

W wersji minimalnej układ regulacyjny powinien zapewniać stałą temperaturę w klimatyzowanej przestrzeni, tzn. powinien mierzyć temperaturę wewnętrzną i sterować elementami odpowiedzialnymi za grzanie i chłodzenie (przepustnice powietrza nawiewanego, wentylatory, układ chłodniczy). Czasem nazywana "klimatyzacją półautomatyczną".

W wersji rozszerzonej układ przeważnie zapewnia obok stabilizacji temperatury także osuszanie - uwzględnia dodatkowo np. temperaturę zewnętrzną, dostępne temperatury czynników (np. zimny silnik - brak ogrzewania), temperatury w kanałach nawiewów, stany przejściowe układu (kierowanie nawiewów na zaparowane szyby w celu osuszania), itp.; sterowanie wentylatorami przeważnie jest płynne, odbywa się bezstopniowo lub regulatorem o dużej ilości stopni, np. 20 i więcej. Jest to typowy obecnie standard klimatyzacji automatycznej w pojazdach.

W wersji najbogatszej układy uwzględniają dodatkowo np. prędkość pojazdu (wpływającą na pracę wentylatorów), nasłonecznienie jako poprawkę dla natężenia pracy układu chłodzenia, otwarcie drzwi i okien itp. stany wpływające na pracę układu. Sterowanie nawiewami potrafi uwzględniać ew. strefy, kierunki, a nawet kilka poziomów (warstw) w kabinie, różnicując temperaturę przy podłodze i suficie, itp.

byrrt
12-12-2012, 09:40
Na fotce którą wrzuciłeś jako ostatnią jest panel od klimy czysto manualnej - nic tam się nie reguluje automatycznie - wszystko ręcznie za pomocą klap i linek ;)

hajdass
12-12-2012, 09:46
Więc jak w BBMach wygląda klimatronik lub klima automatyczna?

byrrt
12-12-2012, 10:15
Więc jak w BBMach wygląda klimatronik lub klima automatyczna?

W BBMach była klima półautomatyczna bądź manualna.

Nie było ani klimatronika (wyświetlacze) ani klimy automatycznej.

markshall
12-12-2012, 10:30
Dla mnie pojęcie klimatyzacji półautomatycznej jest dosyć śliskie - jeśli patrzeć na definicję przytoczoną przez hajdassa, to klimatyzacja w bravolotach posiada cechy automatycznej: na zimnym silniku ogrzewanie nie działa, wentylator włącza się mniej wiecej jak wskazówka temp. silnika drgnie. Ale na szczęście nie robili w tych autach klimatyzacji "automatycznej" więc nie powinno się mylić. Jeśli chodzi o zdjęcia paneli to jest tak jak byrrt napisał. Z workshop manual wynika, że wersję "półautomatyczną" wprowadzili po lifcie, aczklwiek nie wiem czy równolegle zakłądali jeszcze starą wersję ręczną.

byrrt
12-12-2012, 10:44
wersję "półautomatyczną" wprowadzili po lifcie
W Bravo/Brava. W Marea była od początku (albo przynajmniej dużo wcześniej).

TakiTam
12-12-2012, 14:48
Reasumując:

-Tak,mam klimę półautomatyczną
-Klima nie powinna się załączyć jak jest poniżej np: -4st tak?

Gdzieś przeczytałem,chyba na jakimś portalu motoryzacyjnym,że w zimę dobrze jest raz w tygodniu włączyć klimę na jakiś czas,żeby w lato się nie zdziwić;-).

lukq
12-12-2012, 15:33
Wg. Mojej wiedzy to co Ty posiadasz to TEMPTRONIC, czyli automatyczna klimatyzacja która utrzymuje stała temp jaka została ustawiona za pomocą pokrętła.
Niestety nie reguluje ona klapami.
Klimatyzacja nie załączysz jeśli temp. na zewnątrz (czujniku temp zewnętrznej) będzie wskazywała poniżej +6°C. Koniec kropka

Wysyłane z mojego GT-I9100 za pomocą Tapatalk 2, przy użyciu Swype

lukaszLDZ
15-02-2013, 16:34
Wg. Mojej wiedzy to co Ty posiadasz to TEMPTRONIC, czyli automatyczna klimatyzacja która utrzymuje stała temp jaka została ustawiona za pomocą pokrętła.
Niestety nie reguluje ona klapami.
Klimatyzacja nie załączysz jeśli temp. na zewnątrz (czujniku temp zewnętrznej) będzie wskazywała poniżej +6°C. Koniec kropka

Wysyłane z mojego GT-I9100 za pomocą Tapatalk 2, przy użyciu Swype

Wszystko fajnie, mam taką sama klimę i również w temperaturze, która obecnie panuje na zewnątrz nic sie nie włącza. Jedynie w garażu udało mi się załączyć, tzn na włączonej stacyjce włączyłem przycisk i zaczęło dmuchać ale zimnym, jednak czuc, że to inny obieg niz zwykła dmuchawa. Pytanie tylko, skoro klima nie załącza się przy temperaturze poniżej 6stopni, jak ją odpalać profilaktycznie zimą? Czasem wypadałoby choć na trochę zimą włączyć klime aby czynnik sie przemieszał chociaż. U ojca w Suzuki z 1998r. klima załącza sie nawet przy minusowych temperaturach a tez jest tam zwykła klimatyzacja.

marcin.b2508
15-02-2013, 17:16
udało mi się załączyć, tzn na włączonej stacyjce włączyłem przycisk i zaczęło dmuchać ale zimnym, jednak czuc, że to inny obieg niz zwykła dmuchawa
na włączonym zapłonie to ci się uruchomiła jedynie dmuchawa i to niezależnie czy masz -30 czy +30. aby klima pracowała to silnik musi być odpalony.

markshall
15-02-2013, 20:15
Aby odpalić tą klime w zimę jest problem... można spróbować podgrzać czujnik w prawym lusterku aby wskazywał > 6 st. C.

lukaszLDZ
17-02-2013, 11:35
Może cos więcej o tym czujniku? Chyba łatwiej będzie wjechac do garazu i odpalic

markshall
17-02-2013, 17:21
Jeśli dysponuje się ogrzewanym garażem to najlepsze wyjście ;d

lukq
17-02-2013, 20:09
Jest sposób, polecam robić to jednak w garażu na temp plusowej.
Mianowicie wystarczy, że wypniemy kostkę przy prawym lusterku i odetniemy klimatyzacji dostęp do pomiaru temp zewnętrznej. Zaowocuje to wyskoczeniem błędem Error Cli, ale to nic poważnego.
Oczywiście robicie to na własne ryzyko. Mi się nic nie działo ;-)

pajej
05-03-2013, 21:03
witam koledzy miałem problem z wentylatorami chłodnicy ponieważ nie było 1 biegu były przepalone oporniki zostało już to naprawione i jeśli chodzi o chłodzenie silnika to już wszystko smiga :-) ale wydaje mi się że jest problem z klimatyzacja ponieważ odłączylem wtyczke od czujnika ciśnienia tzw presostat sa tam 4 piny na jednym jest + 12 i jeśli go mostkuje np z 2 pinem włącza się wentylator ale 2 bieg a jak z innymi to nic się nie dzieje i się pytam gdzie jest pierwszy bieg ?? bo z tego co wiem to sa dwa biegi na klimatyzacji chyba że coś źle robie albo jestem w błędzie tak że prosił bym o pomoc z góry dzięki

lukq
05-03-2013, 21:47
Poszukaj tematu wentylator tam są schematu.
Bezpieczniki i przekaźniki sprawdziłes

Wysyłane z mojego GT-N7100 za pomocą Tapatalk 2

pajej
05-03-2013, 22:02
ale jeśli chodzi o chłodzenie silnika to działają oba biegi wentylatorów a klimy to tylko 2 bieg i nie wiem co steruje pierwszym biegiem ? i kiedy się włącza wogóle pierwszy bieg ?? bo sa różne opinie że zaraz po włączeniu klimy i że to zależy od ciśnienia tak że w marysi kiedy się włącza ?? i co steruje tym pierwszym biegiem ?

markshall
05-03-2013, 23:03
Gdzieś widziałem taki śmieszny wykres jak to jest z tymi biegami. Generalnie po włączeniu klimy nie musi się żaden bieg włączać (chyba, że temp cieczy tego wymaga). Bieg wentylatora jest funkcją temp cieczy i ciśnienia w układzie klimatyzacji, więc w prosty sposób tego nie sprawdzisz ot tak. Ale u mnie np. niezależnie czy klima jest włączona najpierw odpala się pierwszy bieg, a jak nie daje rady to drugi.

lukq
05-03-2013, 23:09
Klima włącza się i z nią przeważnie pierwszy bieg. Są przekaźniki od tego dające sygnały odpowiednie. W workshop manual marea jest schemat

Wysyłane z mojego GT-N7100 za pomocą Tapatalk 2

pajej
05-03-2013, 23:17
gdzie szukać tego schematu o którym mówisz ??

markshall
06-03-2013, 00:04
gdzie szukać tego schematu o którym mówisz ??
-> download -> bbm workshop manual

pajej
06-03-2013, 08:44
i tak mi to nic nie mowi nadl nie wiem co steruje pierwszym biegiem wentylatorow przy właczonej klimatyzacji mogłby to ktos sprwdzic dla mnie ?? jaki czujnik tym steruje silnik 1,9 td 100 km i dwa wentylatory z gory dzieki

lukq
06-03-2013, 17:42
Wystarczy :szukaj:
http://fiatklubpolska.pl/bravo-brava-marea-438/wentylator-13850/
http://fiatklubpolska.pl/bravo-brava-marea-438/przekaznik-wentylatora-8632/
http://fiatklubpolska.pl/bravo-brava-marea-438/klimatyzacja-nie-dziala-marea-1-6-a-7251/
http://fiatklubpolska.pl/szukaj/1023305 i tak dalej....