Zobacz pełną wersję : Wpływ zimnego nawiewu na zużycie paliwa.
krzysztof2345
21-08-2012, 14:23
Witam, mam następujące pytanie odnośnie chłodzenia samochodu podczas letnich upałów. Czy używanie zimnego nawiewu podczas jazdy wpływa na zużycie paliwa lub w jakikolwiek inny sposób obciąża silnik ? Wiem, że normalna klimatyzacja zwiększa spalanie o 20%, dlatego jej nigdy nie używam. Natomiast otwarte okna nie zawsze pomagają, szczególnie jak się stoi w korku lub na światłach. Poza tym czy istnieje możliwość pozbycie się klimatyzacji w moim Fiacie Stilo 1.4 ? Nigdy jej nie używam, a pomimo to się zanieczyszcza i muszę ponosić koszty związane z jej czyszczeniem. Dlatego zastanawiam się czy nie taniej byłoby ją zlikwidować.
Jadąc z otwartymi oknami spalasz więcej niż na jeździe z klimatyzacja. Wpływ na nawiew zbliżony do klimatyzacji. Spalanie z włączona klimatyzacja to nie 20 %,a maksymalnie 10%,jeżdżę cały czas na niej więc wiem jak układa się spalanie.
Obciąża i wpływ tak naprawdę ma wszystko,światła,klima,nawiew,radio. Ogólnie wszystkie odbiorniki prądu. Nie ma sensu demontować klimatyzacji. Takie jest moje zdanie.
Wysyłane z mojego GT-I9100 za pomocą Tapatalk 2
Czytam i uwierzyć nie mogę - demontować klimę? Hehe ona stanowi 30% tego auta ;-) Bez obrazy ale o głupszym pomyśle nie słyszałem ;-)
Wysyłane z mojego GT-S5830 za pomocą Tapatalk 2
krzysztof2345
21-08-2012, 18:13
Wiesz co byrrt jeżeli ja nie używam klimatyzacji, to dlaczego mam płacić za jej utrzymanie ? Jeżeli stanowi ona 30% auta to jej naturalnie demontował nie będę. Natomiast co do Twojej wypowiedzi lukq, to jeżeli dobrze rozumiem nawiew pochłania o 10% więcej paliwa, klimatyzacja też o 10% więcej paliwa. A jeszcze mam pytanie dla celów porównawczych o ile procent więcej paliwa pochłaniają otwarte szyby ? I jeszcze czy poziom spalania zależy od poziomu nawiewu, czy też jest identyczny dla wszystkich czterech poziomów ?
Moje zdanie jest takie że owszem wszelkie odbiorniki elektryczne powiększają spalanie ale no bez przesady żeby to odczuwalne było.. To tak samo jak pisze się o mniejszym spalaniu przy światłach do jazdy dziennej - ktoś tego uświadczył?
Klima to komfort, chłodzi i osusza powietrze na jesień.. Argument że auto pali nawet 20% więcej jest dla mnie jakiś śmieszny - no i co że pali? Toć jaka to jest różnica w kasie? 5zł/100km? Hehe.. Utrzymanie nigdy nie włączanej klimy jest obarczone zerowym kosztem - skąd pomysł że trzeba z nią coś robić? Nie ma wilgoci, nie ma warunków dla drobnoustrojów, nie ma grzybów.. Natomiast nie używanie klimy na pewno dobrze na nią nie działa bo wszystko się zastaje i uszczelki murszeją itd..
Wysyłane z mojego GT-S5830 za pomocą Tapatalk 2
krzysztof2345
21-08-2012, 19:47
Po pierwsze może rzeczywiście na małych dystansach używanie klimy różnicy w kasie nie robi, ale w dłuższej trasie ta kwota rośnie do kilkudziesięciu złotych. Po drugie jak mam wybrać się na dłuższą trasę, to bez klimy jestem w stanie dojechać i wrócić do Warszawy bez tankowania po drodze. Tankowanie w trasie jest dla mnie uciążliwe, ponieważ przywykłem tankować tylko ultimat 98 na BP, w związku z czym musiałbym jechać kilkadziesiąt kilometrów prawym pasem i rozglądać się za jakąś stacją BP. Prawy pas jak powszechnie wiadomo jest często w znacznie gorszym stanie technicznym i jazda na nim często jest w żółwim tempie. Tymczasem jeśli nie używam klimy mogę ciągle na luzie, w spokoju jechać lewym pasem. A po trzecie klimatyzacja zawsze wymaga okresowego czyszczenia niezależnie od tego czy się jej używa, czy też nie. Samochód posiadam na wyłączność od półtora roku. We wrześniu 2011 roku byłem na przeglądzie i mechanik powiedział mi, że klimatyzacja jest do czyszczenia. Polemizowałem, że przecież ja jej nie używam, a on na to, że klimatyzacja zawsze się zanieczyszcza i wpływa niekorzystnie na drogi oddechowe, jeśli się jej nie czyści. Wyczyściłem ją i wymieniłem filtr przeciwpyłkowy. Ostatnio byłem w nowym ASO na wymianie tylnych hamulców. Po wymianie w samochodzie miałem kartkę na której było napisane m. in. "stan wycieraczek ok, stan ogumienia opon ok, czyszczenie klimatyzacji zalecane". Dlatego twierdzę, że utrzymanie klimatyzacji zawsze generuje jakieś koszty.
Więc tak,jeśli jedziesz w dłuższej trasie to klimatyzacja ma lżej,bo auto jest już schłodzone i klimatyzacja nie musi dmuchać maksymalna siłą. Okna otwarte powodują że obieg powietrza jest nieprawidłowy względem sylwetki. Jest spalanie coś koło 20% więcej,może i nawet 15% na klimatyzacji.
Nie obraz się,ale nie przekonuje mnie tłumaczenie,że musisz szukać stacji benzynowej.
Wysyłane z mojego GT-I9100 za pomocą Tapatalk 2
krzysztof2345
21-08-2012, 20:19
Nie obraz się,ale nie przekonuje mnie tłumaczenie,że musisz szukać stacji benzynowej.
Jak jedziesz prawym pasem, to może i nie trzeba. Ale jak jedziesz z dużą prędkością około 150 km/h lub więcej lewym pasem to możesz nie zdążyć przeskoczyć na prawy pas i bezpiecznie wyhamować. Tym bardziej jeśli na prawym będzie jeszcze jakiś samochód. Znam to z własnego doświadczenia. Poza tym mam krótkowzroczność, co też wpływa na moją umiejętność rozpoznawania znaków i innych obiektów z dużej odległości.
marcin.b2508
21-08-2012, 20:58
jak chcesz żeby mało palił to jeździj 90 a nie 150. przy 100 z klima na pewno ci mniej spali niż przy 150. a żeby przy 150 czasami cię przez okno nie wyssało na zewnątrz auta.
ja jeżdżąc moim jtd wokół komina z klimą spala mi około 6 litrów a w trasie ponad 1000 km z czego praktycznie cały czas na klimie średnie wyszło mi 4,9 na sto.
a 150 w polsce to gdzie wolno śmigać bo na autostradzie tylko 140. a w ogóle to po co zakładasz temat skoro i tak cię nic nie przekonuje i sadzisz że tylko twoje zdanie jest ok skoro wszyscy myślą odwrotnie.
krzysztof2345
21-08-2012, 21:05
Ale ja się w temacie nie pytałem jak jeździć oszczędnie, tylko jaki mają wpływ na spalanie mają dwie rzeczy. Klimatyzacja i nawiew. O otwarte okna i demontaż klimatyzacji się zapytałem przy okazji. A o prędkość wcale się nie pytałem, bo wiem że szybko jazda znacznie zwiększa spalanie. Poza tym to był przykład z młodości. A tak w ogóle
a w ogóle to po co zakładasz temat skoro i tak cię nic nie przekonuje i sadzisz że tylko twoje zdanie jest ok skoro wszyscy myślą odwrotnie.
Niech mi kolega zacytuje uzasadnienie tego stwierdzenia.
Kolego autorze wątku wiesz jak jest zbudowana klima? Jak jej nie będziesz używał to będzie się wszystko zachowywało tak samo jakbyś jej nie miał. To że ASO pisze domyślnie że zalecają odgrzybianie klimy to pewnie z powodu oczywistego - jak ktoś ma klimę to jej używa ;-) Mniejsza o te, gadanie jednak o różnicach w spalaniu rzędu 0,5 litra mnie śmieszy bo po pierwsze to mieści się w granicach błędu pomiaru, po drugie ram mamy ciepło, raz wiatr raz deszcz i korki a to wszystko wpływa znacznie więcej niż klima, po trzecie jazda 150km/h ekonomiczna nigdy nie będzie (spalasz pewnie 1-2 litry na 100 więcej przy takiej prędkości), te pb98 z bp jest droższe - czemu je tankujesz skoro producent zaleca 95? ;-) Totalnie nie rozumiem.. Doszukujesz się oszczędności w zamkniętych szybach a podstaw ekonomicznej jazdy nie przestrzegasz ;-)
Wysyłane z mojego GT-S5830 za pomocą Tapatalk 2
krzysztof2345
21-08-2012, 23:20
A skąd ja mam wiedzieć jak jest zbudowana klima. Ja jestem studentem prawa, a nie mechanikiem. Poza tym tamten mechanik z września też mówił o tym, że się klima nawet nieużywana się cza. Do tego samochodu nigdy nie była tankowana 95. Benzyna 98 jest może i droższa, ale bardziej ekonomiczna, można na niej przejechać większą liczbę kilometrów, zawiera mniej zanieczyszczeń i na pewno nie szkodzi silnikowi. Co do jazdy 150 km/h to ona ekonomiczna nie jest, ale to było w młodych latach. Jak na każdym odcinku drogi próbowałem bić nowe rekordy, próbowałem wszystkich wyprzedzać na dwupasmówkach, chciałem być najszybszy itp. Teraz mi już te szaleństwa przeszły i więcej niż 130 nie jeżdżę. Korki wpływają na spalanie, ale ja nie na korki nie wpływam, natomiast na klimatyzację czy szyby mam wpływ.
po co "bijecie pianę" jest wyjaśnione i udowodnione że auto spali max. 0,5 l paliwa, więcej "student " nie gorączkuj się - zadałeś problem to się nie dziw że ludzie ci "dopieką" bo w dzisiejszych czasach większość ludzi szuka auta z klimą, jeżeli szukasz oszczędności to zagazuj silnik i będziesz jeździł taniej, co do nieużywania klimy to może się to skończyć zatarciem sprężarki (wewnątrz jest olej który ją smaruje kiedy klima jest włączona) i wtedy odczujesz "oszczędność" na poziomie 0,5l
odnośnie zanieczyszczenia - to co jakiś czas należy wymienić filtr kabinowy ( o ile pamieć mnie nie myli to producent zaleca tą czynność co 40 tyś km) jeżeli nie wymienisz to w twoim aucie po pewnym czasie będzie cuchnąć i zalęgną się bakterie, które spowodują twoje i twoich pasażerów infekcję dróg oddechowych
pozdrawiam
a jeszcze jedno tak na zakończenie - przy otwartych oknach prędzej nabawisz się zapalenia uszu :death:
Benzyna 98 jest może i droższa, ale bardziej ekonomiczna, można na niej przejechać większą liczbę kilometrów, zawiera mniej zanieczyszczeń i na pewno nie szkodzi silnikowi.
Nie czytałem akurat specyfikacje Twojego silnika ale uwierz że 98 nie każdemu silnikowi służy. Musi to być zdaje się silnik z czujnikiem spalania stukowego, paliwo 98 nie daje właściwie żadnych oszczędności i proszę nie wmawiaj że jest inaczej ;). Słyszałem nie raz śmieszne opinie które mówiły że na 98 można przejechać więcej - sprawdzałem to nie raz nie w jednym aucie, nawet stworzyłem o tym temat i była o tym dyskusja.. NIE PRA WDA ;) Są natomiast auta (sportowe z reg.) które nie trawią 95 i tyle.. Twój wybór, w książce serwisowej jest napisane jak byk że 95 ale Ty widocznie wiesz lepiej i szukasz oszczędności na klimie.
Filtr przeciwpyłkowy trzeba wymieniać czy ma się klimę czy nie ;)
krzysztof2345
22-08-2012, 10:41
to zagazuj silnik
Zdecydowanie odpada. Po pierwsze samochód jest ciągle zarejestrowany na moją mamę, która ma fobie lękowe związane z jazdą na gazie i w życiu nie wyrazi na to zgody. A po drugie też mi się wydaje jakoś szkodliwa jazdy na gazie. Ten silnik jest przystosowany do benzyny i zmieniał tego nie będę.
skończyć zatarciem sprężarki (wewnątrz jest olej który ją smaruje kiedy klima jest włączona)
A to jest do mnie całkowita nowość. W instrukcji też żadnej informacji nie miałem.
wymienić filtr kabinowy
Są dwa filtry przeciwpyłowy i powietrza. Przeciwpyłowy wymieniam co roku. Natomiast co do filtru powietrza należy go wymieniać co 60 000km. Z karty gwarancyjnej wynika, że był wymieniany przy stanie licznika 30 705 km w 2007 roku. Obecnie mam 87 000 km, więc teoretycznie powinienem go wymienić, ale 1 sierpnie robiłem eko-przegląd w starym ASO, podczas którego ten filtr miał być sprawdzany. Nic mi nie powiedziano na temat konieczności wymiany, więc go nie wymieniam.
Filtr przeciwpyłkowy trzeba wymieniać czy ma się klimę czy nie
Jak to ? To ten filtr nie ma związku z klimatyzacją ?
Nie czytałem akurat specyfikacje Twojego silnika ale uwierz że 98 nie każdemu silnikowi służy.
A to gdzie można znaleźć tę specyfikację ? Zgodzę się z tym, że 98 nie każdemu silnikowi służy, ale ten samochód jest z XXI wieku, a nie XX. 8 lat na niej jeździ i jeszcze żadnych problemów nie było. W książce serwisowej jest napisane "benzyna zielona bezołowiowa o LO nie mniejszej od 95 (specyfikacja EN228)". Nie mniejszej, czyli może być większa i wynosić np. 98. Nigdzie nie jest napisane, że ten typ benzyny jest szkodliwy dla silnika.
Jedyna benzyna do jakiej mam zastrzeżenia to verva 98 z Orlenu. Do listopada 2011 ciągle tankowałem na lotosie, ale pewnego razu chciał sprawdzić spalanie benzyny orlenowskiej. Tydzień później zaświeciła mi się czerwona kontrolka oleju, musiałem wzywać pomoc drogową. W ASO stwierdzili, że przepustnica była zanieczyszczona i znajdował się w niej bodajże fostyl. Ale co do 98 z BP nie mam żadnych zastrzeżeń.
Czytam i nie wierze, kolego Ty chyba masz niewielkie pojęcie o samochodach co? :)
to jest do mnie całkowita nowość. W instrukcji też żadnej informacji nie miałem.
(chodzi o klimę). Pisałem o tym wcześniej, to oczywista oczywistość.. Układ nie jest smarowany, uszczelki nie są smarowane, wszystko marnieje i schnie.. Nawet jak klima jest nie sprawna zalecają do czasu naprawy raz na jakiś czas włączyć sprężarkę żeby się układ naoliwił.
Są dwa filtry przeciwpyłowy i powietrza.
Przeciwpyłkowy to filtr powietrza wlatującego do kabiny - zatrzymuje syf z dworu, liście, brud itp.. Poza starszymi samochodami występuje on zarówno w wersjach z klimą i jak i bez. Wymienia się go co roku (albo 2x do roku) lub co jakiś tam przebieg ale to co piszą w instrukcji to ja serdecznie dziękuje go tak rzadko wymieniać. Są filtry węglowe które teoretycznie wytrzymują więcej.
Filtr powietrza to filtr powietrza zasysanego przez silnik. Jak Ty go od 2007 nie wymieniłeś to ja Tobie też gratuluje ;) Ja wymieniam go co 2gą wymianę oleju czyli co około 30tyś km. Fakt że nie jest wtedy jakoś strasznie brudny ale kosztuje grosze a mam pewność że auto jest w dobrej kondycji.
Nie mniejszej, czyli może być większa i wynosić np. 98. Nigdzie nie jest napisane, że ten typ benzyny jest szkodliwy dla silnika.
Nie napisałem że Twojemu silnikowi to szkodzi ale skoro tak trzymasz się tej instrukcji to znajdź mi wzmiankę że piszą o tym że 98 jest lepsze ;) Specyfikacji nie znajdę, być może znalazłbyś ją w jakiejś głębszej lekturze odnośnie tego samochodu. Nigdzie nie napisałem że 98 na pewno szkodzi Twojemu silnikowi.
[...]chciał sprawdzić spalanie benzyny orlenowskiej. Tydzień później zaświeciła mi się czerwona kontrolka oleju, musiałem wzywać pomoc drogową [...] W ASO stwierdzili, że przepustnica była zanieczyszczona i znajdował się w niej bodajże fostyl.
No to mnie rozbawiłeś - co ma benzyna do zanieczyszczenia przepustnicy? Co ma w ogóle przepustnica do benzyny? :D Chyba naprawdę nie wiesz za co ona odpowiada.. Dodam tylko że paliwo na polskich stacjach jest właśnie brane z 2ch źródeł - z Orlenu i Lotosu i wcale nie zdziwiłbym się jakby któryś Orlen wziął czasem paliwo od Lotosu i na odwrót. W większości te stacje są prywatnymi firmami pod banderą Orlenu lub innych stacji.
z klimą nie, na gazie nie a ciągle za drogo...
radia tez nie sluchasz? tez pobiera prad i obciaza alternator, zarówki we wnetrzu tez trzeba powyciągać.
nie popadajmy w skrajność :D
20% za spalanie z klima? włóż to miedzy bajki. nawiew 10%? - tak samo. żebyś wiedzial ile odbiornikow pradu ma Twoje auto to wszystko bys musiał wywalić bo spali wiecej.
i pamietaj zeby "city" nie wlaczac bo to tez elektryczne.
dużo Ci pali? nic dziwnego jak filtr powietrza ma 5 lat ;] wymien a ze wszystkimi odbiornikami i klima bedzie palil mniej niz teraz ;]
co z tego ze lejesz Pb98, jak z zawalonym filtrem nawet Pb5000 bedzie duzo palil i zle chodzil. jakby wlać Ci Pb 95 przy mocy 1.4 nie poczulbys roznicy, no moze przy kasie...
kolejna rzecz... jezdzisz z otwartymi szybami... poczytaj a dowiesz sie ze otwarte szyby powodują zwiększone spalanie! czasem wiecej niz klima... bez powodu nie robią aut aerodynamicznych. otworzysz szyby i zawirowania powietrza skutecznie obciazaja silnik, powodujac wiekszy apetyt.
Twoje auto, ale nie rozumiem czegos takiego ;] jakbys nie jezdzil to tankowac trzeba, na wode nie pojedzie...
mam nadzieje ze nie urazilem nikogo,ale czytam i nie moge wyjsc z podziwu ;D
tomi1985
22-08-2012, 12:54
Kolego, jeśli Ci klima niepotrzebna to chętnie ją przygarnę, nawet wymontuję gratis :)
krzysztof2345
22-08-2012, 15:35
Układ nie jest smarowany, uszczelki nie są smarowane
Pisałeś tylko, że klima nie używana nie generuje żadnych kosztów i czyścić jej nie trzeba. A teraz się dowiaduje, że trzeba ją włączać. Nawet dzisiaj ją sobie włączyłem na kilka minut. Tylko miałem wrażenie, że coś zaczęło śmierdzieć i ją potem wyłączyłem.
włączyć sprężarkę
A jak tę sprężarkę włączyć ? To wystarczy wcisną przycisk klimatyzacji ?
Przeciwpyłkowy to filtr powietrza wlatującego do kabiny;
Filtr powietrza to filtr powietrza zasysanego przez silnik
To jak się nazywa filtr, który jest w samochodach z klimatyzacją, a nie ma go w samochodach bez klimatyzacji ?
co ma benzyna do zanieczyszczenia przepustnicy
Przecież na wikipedi pisało o przepustnicy " element układu zasilania silników spalinowych, parowych oraz urządzeń pneumatycznych służący do regulacji dopływu czynnika roboczego do urządzenia. Jest elementem gaźnika, a w silnikach z wtryskiem paliwa samodzielnym elementem." Dlatego przyjąłem, że przepustnica ma jakiś związek z paliwem. Co to jest ten czynnik roboczy jak nie benzyna ? Poza tym nic innego mi do głowy nie przychodziło skąd by się te zanieczyszczenia mogło wziąć.
paliwo na polskich stacjach jest właśnie brane z 2ch źródeł - z Orlenu i Lotosu
A o tym wiedziałem, ale jest przetwarzane na różne sposoby.
radia tez nie sluchasz?
Początkowo nie słuchałem. Ale z czasem zaczęło być trochę nudno, więc obecnie słucham regularnie.
dużo Ci pali? nic dziwnego jak filtr powietrza ma 5 lat
A to ten filtr ma związek ze spalaniem. Początkowo myślałem, że to filtr paliwa, ale patrzę do instrukcji i czytam, że w Stilo 1.4 takiego nie ma. Dlatego myślałem, że to filtr przeciwpyłkowy. Ale jak teraz piszesz, że to filtr powietrza, to dobrze wiedzieć.
jezdzisz z otwartymi szybami.
Coś tam o większych oporach powietrza słyszałem, ale nie podawali o ile procent.
jeśli Ci klima niepotrzebna to chętnie ją przygarnę, nawet wymontuję gratis
Jeśli ona stanowi 30% tego auta, tak jak pisał byrrt, to jej demontował nie będę. Tylko może zacznę jej używać
Ty chyba masz niewielkie pojęcie o samochodach
A czy ja gdzieś pisałem, że jestem jakimś specjalistą od mechaniki samochodowej ?
Pisałeś tylko, że klima nie używana nie generuje żadnych kosztów i czyścić jej nie trzeba. A teraz się dowiaduje, że trzeba ją włączać. Nawet dzisiaj ją sobie włączyłem na kilka minut. Tylko miałem wrażenie, że coś zaczęło śmierdzieć i ją potem wyłączyłem.
ok, zacznijmy od początku może cos uda sie rozjaśnić.
pomijam fakt ze jak masz klime to nalezy jej uzywac- bo trafi ja szlak i nic tego nie bedzie :]
Nawet dzisiaj ją sobie włączyłem na kilka minut. Tylko miałem wrażenie, że coś zaczęło śmierdzieć i ją potem wyłączyłem.
bo jest grzyb. od tego jest wlasnie zabieg czyszczenia nie tyle klimy co tuneli nawiewów. od biedy za 15zl sam mozesz kupic pianke do czyszczenia i to zrobić- jest instrukcja.
zapach czujesz dlatego bo dochodzi do roznicy temperatur. nie wazne czy klima jest czy nie- min raz do roku nalezy takiej pianki uzyć. 15 zl to chyba nie jakis wielki problem w skali roku? na piwo wydajesz wiecej...
A jak tę sprężarkę włączyć ? To wystarczy wcisną przycisk klimatyzacji ?
nacisniesz guzik i sprezarka wlaczy sie automatycznie. jakby jej nie było klima by nie chlodzila...
To jak się nazywa filtr, który jest w samochodach z klimatyzacją, a nie ma go w samochodach bez klimatyzacji ?
NIE MA CZEGOS TAKIEGO jak filtr w samochodach z klima i bez!
w kazdym(nie mowie o starociach) masz filtr kabinowy- inaczej przeciwpylkowy.
zapobiega on przeodstawaniu sie zanieczyszczen z zewnatrz do kabiny.
natomiast filtr powietrza ma kazde auto, kazde urzadzenie, nie wazne czy to kosiarka czy samochod :D
a sluzy do tego zeby silnik mial czyste powietrze- logiczne. jak jest zapchany, stary itp to auto traci na mocy... tak jakbys sobie worek na glowe zalozyc ale z 1 dziurka na oddychanie...
przeplywomierz-
Przepływomierz powietrza - strona 1 - Auto Świat (http://www.auto-swiat.pl/1-przeplywomierz-powietrza-0)
link pierwszy z brzegu...
A o tym wiedziałem, ale jest przetwarzane na różne sposoby.
a co mają mówić??
A to ten filtr ma związek ze spalaniem.
ma niejednokrotnie wiekszy niz filtr paliwa. zreszta jak sam wiesz 1.4 filtra paliwa nie ma... wiec od razu kupuj powietrza i zmien mechanika ktory Ci tego nie zmienil wczesniej...
Tylko może zacznę jej używać
zacznij.
a czy 30%? sprezarka, przeowody, chlodnica, czujniki, parownik, ot calka filozofia. ale roboty wiecej niz korzysci zapewniam Cie :]
wydaje mi się że kolega Krzysiu robi sobie z nas "balona":dzialko::devil::wrrrr::dupa:
albo ma takiego super mechaniora :]
albo ma takiego super mechaniora :]
z tego co mi sie wydaje to mechanikiem jest ASO.
Ostatnio byłem w nowym ASO na wymianie tylnych hamulców. Po wymianie w samochodzie miałem kartkę na której było napisane m. in. "stan wycieraczek ok, stan ogumienia opon ok, czyszczenie klimatyzacji zalecane". Dlatego twierdzę, że utrzymanie klimatyzacji zawsze generuje jakieś koszty.
krzysztof2345
22-08-2012, 20:51
Potem odpisze szerzej, teraz skomentuję tylko jedną rzecz.
z tego co mi sie wydaje to mechanikiem jest ASO.
Od momentu przeprowadzki do Warszawy jest ASO. Wcześniej naprawiałem poza ASO.
krzysztof2345
22-08-2012, 21:58
Więc tak:
15 zl to chyba nie jakis wielki problem w skali roku? na piwo wydajesz wiecej...
15 zł w skali roku to problem nie jest. Tym bardziej, że jestem abstynentem i na piwo nie wydaję ani grosza. Jednak w instrukcji obsługi od stila nie znalazłem ani słowo na temat jak czyścić klimatyzację, ani jakiego płynu używać.
zmien mechanika ktory Ci tego nie zmienil wczesniej
Więc tak samochód posiadam na wyłączność od około 1,5 roku. U tego mechanika byłem tylko raz na przeglądzie we wrześniu 2011 i wtedy filtru powietrzu na pewno nie wymieniałem. Potem wyjechałem do Warszawy i od tego czasu wszystkie naprawy wykonuje w ASO. Ale nie zawsze w tym samym. Co było robione w tym samochodzie w latach 2004-2007 jestem w stanie ustalić na podstawie karty gwarancyjnej. Natomiast co było od 2007 do 2010 nie mam zielonego pojęcia. To moja mama naprawiała ten samochód u tego mechanika, faktur żadnych nie ma, ona nic nie pamięta i nie mam najmniejszych możliwości ustalenia co w tym czasie było robione. Ja wiem tylko, że mechanik wszystkiego nie robił tak jak powinien. Np. rozrząd należy wymieniać co 5 lat, więc powinien go mechanik wymienić w 2009 roku. Tymczasem jak zleciłem niedawno wymianę rozrządu w ASO, panowie z serwisu pokazali mi wymienione części. Pompka wodna już zaczęła cieknąć, pasek klinowy był już cały popękany i mógł w każdej chwili strzelić. Dlatego wiem, że ten mechanik wszystkich czynności w tym samochodzie nie wykonywał. Czy filtr powietrza był wymieniany w tym okresie. Nie wiem. Przez analogię domyślam się, że nie był. W tabeli przeglądów okresowych pisze, że należy go wymieniać co 60 tysięcy kilometrów. W 2007 roku przy stanie licznika 30 tysięcy kilometrów był wykonywany przegląd dla 60 tysięcy kilometrów. Stąd wiem, że wtedy był wymieniany ten filtr. Jak objąłem samochód w posiadanie w 2010 roku stan liczniki wynosił coś około 60 tysięcy kilometrów. To za mało, żeby wymienić filtr powietrza do tego czasu. A potem wymieniany na pewno nie był. Na tej kartce, którą mi dał mechanik we wrześniu 2011 roku było wymienione: wymiana oleju, przegląd rejestracyjny, test PC, przegląd klimatyzacji (tzn. filtr przeciwpyłkowy, o czym mi mówił), płyn chłodniczy, wymiana prawego wahacza. Pod koniec września 2011 wyjechałem do Warszawy i od tego czasu wszystko jest robione w ASO na faktury. Przepraszam, że się aż tak rozpisuje na różne nieistotne kwestie, ale kolego jaro190 wypowiedzią:
wydaje mi się że kolega Krzysiu robi sobie z nas "balona"
Trochę mnie zdenerwował. Dlatego proszę o uzasadnienie tego stwierdzenia, albo prośba do moderatorów o usunięcie tego postu, ponieważ jest dla mnie trochę obraźliwy.
Robienie kogś w balona to jakieś obraźliwe jest? Już kolejna osoba zauważyła Twoje dziwne podejście do auta tylko dosadnie to napisała..
A tak w temacie auta to że piszą coś w książce serwisowej, to że mechanik coś robi lub nie, to że ASO zaleca lub nie nie oznacza że tak ma być.. ASO nie jest żadnym wyznacznikiem akurat z prostego powodu - tam też pracują ludzie ;-)
Wysyłane z mojego GT-S5830 za pomocą Tapatalk 2
krzysztof2345
22-08-2012, 23:07
Robienie kogś w balona to jakieś obraźliwe jest
Pisanie, że robię kogoś w balona bez uzasadnienia jest obraźliwe. Gdyby nie wypowiedź pały, nawet nie wiedziałbym o co chodzi.
Już kolejna osoba zauważyła Twoje dziwne podejście do auta tylko dosadnie to napisała
Jakie dziwne podejście ? Bo nie używam klimatyzacji czy co ?
A tak w temacie auta to że piszą coś w książce serwisowej, to że mechanik coś robi lub nie, to że ASO zaleca lub nie nie oznacza że tak ma być.. ASO nie jest żadnym wyznacznikiem akurat z prostego powodu - tam też pracują ludzie
A to skąd ja mam wiedzieć, co w tym aucie ma być wymieniane ? Tylko od pracowników ASO, z książki serwisowej i ewentualnie od niektórych klubowiczów tego forum.
Więc tak ściągnij sobie. eLearn Fiat Stilo - Downloads - Fiat Klub Polska (http://fiatklubpolska.pl/download/plik/115) , Fiat Stilo - Instrukcja + dane techniczne - Downloads - Fiat Klub Polska (http://fiatklubpolska.pl/download/plik/26)
Zapoznaj się tym. Jeśli masz jakieś pytanie to skorzystaj z opcji szukaj, bądź zapytaj.
Chodzi mi o podstawowe rzeczy eksploatacyjne:
1. Olej zmieniamy co 10-15 tys km, wraz z filtrem oleju i powietrza.
2. Rozrząd zmieniamy średnio co 80 tys bądź 5 lat.
3. Płyn hamulcowy raz na dwa lata.
4. Filtr kabinowy/przeciwpyłkowy co 30-40 tys, bądź raz do roku.
5. Świece co 30-40 tys, kable wysokiego napięcia co 60 tys.
6. Odgrzybianie raz do roku, przegląd i uzupełnienie raz na dwa, bądź jak przestanie dmuchać klimatyzacja.
To są takie dane uśrednione z głowy co i jak. Jeśli masz jeszcze jakieś pytanie to pytaj bądź jak pisałem poszukaj.
Nie obrażać mi się tutaj bo nie ma podstaw. Rozumiem, że się nie znasz i jesteś laikiem w sprawach samochodowych.
Sam jestem zaskoczony tym co piszesz, ale w pewny stopniu to rozumiem.
Jeśli chodzi o ASO, to z nimi jak tak, że czasem robią coś ponad, albo wymyślają
Popytaj na forum ktoś może poleci Ci swojego zaufanego mechanika z Warszawy, u którego będziesz naprawiać za połowę ceny jak w ASO.
bez obrazy - ale piszesz jak mój 12 letni syn, nie ma w tobie krzty poczucia humoru - niektóre sprawy trzeba traktować z przymrużeniem oka, ty masz 20 lat !!! a już taki obrażalski jesteś :tongue
jeżeli chcesz "podciągnąć" się troszkę z mechaniki to " wujek" gogle ci pomoże :kapelusznik::szukaj:
Jak prawidłowo używać klimatyzację (http://felgi.krakow.pl/index.php?option=content&task=view&id=11&catid=10&Itemid=13)
tu niemieckie badania :
ADAC: Jak włączona klimatyzacja wpływa na zużycie paliwa? (http://aktualnosci.auto-swiat.pl/wiadomosci/adac-jak-wlaczona-klimatyzacja-wplywa-na-zuzycie-paliwa)
jeszcze dopiszę do lukqa, że piankę do czyszczenia klimy kupisz na kazdej stacji. tankujesz na BP wiec tam napewni jest! :)
No i otóż to, najpierw trochę poczytać, potem wyjaśniać wątpliwości na forum.
A reagują wszyscy jak reagują na Twoje posty bo pytanie o zużycie paliwa przy otwartych oknach jest dla normalnego użytkownika auta absurdalne ;) To są tak kwantowe różnice że na prawdę nie da się tego nawet udowodnić bo nie możliwym jest abyś miał zawsze takie same warunki na drodze, tak samo przyspieszał, hamował itp.. Dlatego właśnie większość z forumowiczów ironicznie do sprawy podchodzi, a są i tacy co myśleli że trolujesz nam tu ;)
Naprawdę posłuchaj większość forum i korzystaj z dobrodziejstw Twojego autka bo to śmiesznie ale może kosztować mniej jak serwis. Poza tym uświadom sobie że wiele osób naprawdę wiele by dało za tą klimę nawet jakby i 2 litry więcej wtedy palił ;)
NIE MA CZEGOS TAKIEGO jak filtr w samochodach z klima i bez!
w kazdym(nie mowie o starociach) masz filtr kabinowy- inaczej przeciwpylkowy.
zapobiega on przeodstawaniu sie zanieczyszczen z zewnatrz do kabiny.
Mylisz się. W układzie klimatyzacji jest filtr-osuszacz. Np. taki:
OSUSZACZ KLIMATYZACJI FIAT PUNTO STILO ,LANCIA (2559486180) - Allegro.pl - Więcej niż aukcje. Najlepsze oferty na największej platformie handlowej. (http://allegro.pl/osuszacz-klimatyzacji-fiat-punto-stilo-lancia-i2559486180.html)
Ok jurek84, ale tego się nie wymienia jako tako.. To nie jest typowy filtr eksploatacyjny..
Ok jurek84, ale tego się nie wymienia jako tako.. To nie jest typowy filtr eksploatacyjny..
Z tego co wiem to zaleca się wymianę co 2 lata przy serwisie klimy.
Szczerze to pierwsze słyszę może dlatego że nie dorobiłem się jeszcze auta z klimą..
Osuszacz wymienia się tak naprawdę jak się zapcha, ale można go wtedy wyczyścić.
Jeśli chodzi Klimatyzacja przez większy okres użytkowania auta, nie trzeba go wymieniać bo nic się z nim nie dzieje.
krzysztof2345
23-08-2012, 18:58
Więc tak ściągnij sobie. eLearn Fiat Stilo - Downloads - Fiat Klub Polska
Ściągnąłem sobie to, ale to mi za wiele nie pomaga. Np. przeglądałem sobie jak wymieniać olej, piszą tam o spuszczeniu korka z miski olejowej, ale jak ten korek wygląda nie pokazują, następnie piszą o zakładaniu nowego filtrze, a kiedy i jak stary filtr należy wyciągnąć nic nie pisze. Podobnie z wymianą filtra przeciwpyłkowego, są niby jakieś schematy, ale one mi nic nie mówią. Ja musiałbym to widzieć na własne oczy, albo na jakimś filmie, a nie na schematach.
Co do odgrzybiania klimatyzacji to pianki chyba się na każdej stacji nie kupi. Podszedłem sobie na stację i był tam tylko jakiś środek do czyszczenia nawiewów. Nie wiem czy to jest to samo, czy coś innego. A tak poza tym:
" wujek" gogle ci pomoże
Tak mi pomógł, że ja już się tego boję samemu robić. Zacytuje dwa komentarze ze strony Fiat Stilo | czyszczenie klimatyzacji | FIAT Forum (http://fiat.auto.com.pl/forum/viewtopic.php?t=36089:)
"Ja robiłem to już w Renault Megane II i po całej akcji elektronika odpowiedzialna za centralny zamek siadła. Okazało się, że zalany został jakiś czujnik, czy coś takiego i trzeba było się mocno nagimnastykować, żeby wszystko wróciło do normy."
"Wiem ze pare osób miało radio do naprawy bo niestety kanały nawiewu nie są całkowicie szczelne i pianka po skropleniu zalała radio."
Jak mi tak w ASO zrobią, to mogę zawsze pisać skargę, czy skierować sprawę do sądu. A jak samemu to będę miał jeszcze większe koszty naprawy. Poza tym na innych stronach pisali, że do tego trzeba wyjmować filtr przeciwpyłkowy, który nawet nie wiem jak wygląda oraz mieć jakieś specjalne klucze i śrubokręty, które nie wiem ile kosztują.
kable wysokiego napięcia co 60 tys.
Tym mnie trochę dobiłeś. O tym, że olej, płyn hamulcowy, świece, filtr przeciwpyłkowy i filtr powietrza mam do wymiany to wiedziałem. 14 września mam wizytę w ASO w związku z tym. A teraz mi jeszcze kable do tego dojdą.
6. Odgrzybianie raz do roku, przegląd i uzupełnienie raz na dwa, bądź jak przestanie dmuchać klimatyzacja.
We wrześniu 2011 roku jak robiłem przegląd u tamtego mechanika dał mi on kartkę na której było porównanie ile płacę u niego, a ile bym płacił w ASO (on był jednym z mechaników w ASO, więc wiedział jakie tam są ceny). Za przegląd klimatyzacji u niego płaciłem 150 zł, a normalnie w ASO bym płacił coś około 300 zł. Domyśla się może ktoś co tam mogło być robione oprócz wymiany filtra przeciwpyłkowego ? (bo jego wymiana w tym punkcie na pewno była, tak mi mówił.)
Popytaj na forum ktoś może poleci Ci swojego zaufanego mechanika z Warszawy, u którego będziesz naprawiać za połowę ceny jak w ASO.
Ceny są ważne, ale nie najważniejsze. Ja po prostu nie ufam mechanikom. W tych warsztatach oni biorą wszystkie auta jak leci. Tymczasem w ASO specjalizują się w konkretnej marce, przechodzą specjalistyczne szkolenia itd. Dlaczego uważam, że mechanicy w ASO mają dużo większe doświadczenie w naprawie mojego Stila niż osoby naprawiające samochody wszystkie marek.
nie ma w tobie krzty poczucia humoru
Taki już mam charakter, ale od ojca 12-letniego dziecka oczekiwałbym trochę więcej powagi i odpowiedzialności za własne słowa.
A co do osuszacza to widzę, że opinie są podzielone. Na jakimś forum golfa też widziałem, że trzeba go co 3 lata wymieniać.
staniol504
23-08-2012, 23:09
Tak przyglądam się całemu tematowi, i podpowiem ci kilka wskazówek:
Najlepiej odgrzybiać klimatyzację za pośrednictwem ozonowania w niektórych wyspecjalizowanych warsztatach oferują taką usługę koszt koło 50zł przynajmniej na Śląsku.
Osuszacz jak sama nazwa wskazuje odpowiedzialny jest za odprowadzenie wilgoci z układu klimatyzacji i wymieniamy go w momencie gdy się zatyka. Objawem są zazwyczaj parujące szyby.
W moim stilo a jeżdżę wersją 1.9 jtd 80 koni w trasie podczas użytkowania zużycie paliwa wzrasta dosłownie minimalnie o jakieś 0,2 l na sto przy spokojnej jeździe.
Optymalna (najbardziej oszczędna) prędkość podczas jazdy na piątym biegu to ok 85/90km/h wtedy spalanie spada mi poniżej 5l z załączoną klimą.
Nie ma sensu tankować 98 szkoda kasy a gdy zatankujesz 95 nie odczujesz różnicy.\
Gaz jest dobrym rozwiązaniem które przy dużych przebiegach bardzo się opłaca.
W ASO nie koniecznie pracują sami profesjonaliści pamiętaj, że grono ludzi o uczniowie na praktykach zawodowych którzy na początku pojęcia nie mają o mechanice.
Lepiej znaleźć dobrego mechanika nie koniecznie w ASO i jeżdzić do niego zawsze bo uczy się twojego samochodu i z czasem będzie wiedział dużo więcej o twoim konkretnym aucie. Pozna jego bolącki i kaprysy.
pozdrawiam
krzysztof2345
24-08-2012, 00:32
Objawem są zazwyczaj parujące szyby.
A w jakich warunkach te szyby parują ? Tydzień temu jechałem podczas deszczu i szyby mi ciągle parowały, co chwile musiałem włączać ogrzewania na maksa, żeby cokolwiek widzieć. Było to do mnie bardzo uciążliwe, bo jest lato i temperatura na zewnątrz było ponad 20 stopni. Szyb otworzyć też nie mogłem, bo mi deszcz wpadał do środka samochodu.
Nie ma sensu tankować 98 szkoda kasy a gdy zatankujesz 95 nie odczujesz różnicy.
Wiesz co zależy też na jakiej stacji tankujesz paliwo. Kiedyś jak jeszcze mieszkałem poza Warszawą tankowałem w sąsiedniej wsi na jakieś stacji mixpol, czy coś w tym stylu. Podczas dłuższej trasy do Warszawy samochód mi spalał około 7,9 litrów na 100km. Tymczasem jak zatankowałem dynamic 98 na lotosie spalanie od razu spadło do około 7 litrów na 100 km mimo, że styl jazdy był identyczny. Natomiast obecnie przy spokojnej jeździ (ale przy otwartych szybach bez klimy) w dłuższej trasie pali mi około 6,2 litra. Nie wiem czy to dużo, czy mało. Tylko, że ja mam też inny silnik. Z tego co czytałem diesle zawsze palą mniej w dłuższej trasie niż silniki na benzynę. Poza tym mam 6 biegów, więc w moim samochodzie optymalną prędkością jest raczej coś około 110-120 km/h na szóstym biegu.
z tym osuszaczem to nie tak do końca , że szyby parują - przy zatkanym wydajność klimy spada, czyli z nawiewów nie będzie lecieć zimne powietrze a w skrajnych przypadkach klima nie wejdzie do pracy( sprężarka się nie włączy mimo palącej się "śnieżynki")
"Tydzień temu jechałem podczas deszczu i szyby mi ciągle parowały, co chwile musiałem włączać ogrzewania na maksa, żeby cokolwiek widzieć. Było to do mnie bardzo uciążliwe, bo jest lato i temperatura na zewnątrz było ponad 20 stopni. Szyb otworzyć też nie mogłem, bo mi deszcz wpadał do środka samochodu."
i właśnie w takich przypadkach kilma się sprawdza - w parę sekund byś miał czystą szybę - także z całego serca polecam używać
co do środków odgrzybiających - jeżeli nie czujesz się na siłach to odpuść sobie pianki bo się skraplają (chociaż moim skromnym zdaniem są najbardziej skuteczne) - aplikacja w środkowy nawiew może skończyć się awarią radia,
na rynku są dostępne tzw granaty odgrzybiające - nic w nawiewy nie aplikujesz tylko wyciągasz zawleczkę uruchamiasz nawiew i w zależności od środka czekasz aż środek spenetruje całe wnętrze - nigdy nie używałem, jedni chwalą inni klną - niech wypowiedzą się koledzy preferujący taką metodę
co do ozonowania - raz skorzystałem i nie jestem przekonany - po zabiegu strasznie było czuć stęchlizną mimo iż filtr kabinowy był w tym samym czasie wymieniany
Osuszacz jak sama nazwa wskazuje odpowiedzialny jest za odprowadzenie wilgoci z układu klimatyzacji i wymieniamy go w momencie gdy się zatyka. Objawem są zazwyczaj parujące szyby.
Mnie się zawsze wydawało, że osuszacz służy do odprowadzania wilgoci z czynnika, a parujące szyby co mają z tym wspólnego?
marcin.b2508
25-08-2012, 22:57
Mnie się zawsze wydawało, że osuszacz służy do odprowadzania wilgoci z czynnika, a parujące szyby co mają z tym wspólnego?
To właśnie dobrze Ci się wydawało.
krzysztof2345
29-08-2012, 16:13
kable wysokiego napięcia co 60 tys.
Lukq ty jesteś pewien, że w tym samochodzie są kable wysokiego napięcia (inna nazwa to przewody zapłonowe, jeśli się nie mylę) ? Pisałem maila do ASO z pytaniem ile kosztuje ich wymiana. Odpowiedzieli mi, że w moim samochodzie są tylko cewki zapłonowe i ich nie ma potrzeby wymieniać.
Napisałem tylko co z reguły przy jakich przebiegach powinno się wymieniać. U Ciebie faktycznie nie ma kabli są jak to napisałeś cewki zapłonowe.
Wysyłane z mojego GT-I9100 za pomocą Tapatalk 2
krzysztof2345
29-08-2012, 17:32
Ok. Dzięki.
krzysztof2345
14-09-2012, 21:24
Ten filtr powietrza chyba jednak był wymieniany. Zbyt brudny nie był co można zobaczyć na zdjęciach
4993 4994
W gorszym stanie już był filtr przeciwpyłkowy
4992
W tragicznym stanie nie jest, ale do wymiany nadawał się jak nic.
Przeciwpyłkowy sam to napisałeś też do wymiany bo już mocno zużyty.
staniol504
14-09-2012, 23:13
Ile paliwa zużywa klimatyzacja? Ť SmartDriver.pl (http://www.smartdriver.pl/ile-paliwa-zuzywa-klimatyzacja)
pozwolicie że podepnę pewien artykuł :)
powietrza jak napisal lukq do wymiany :P
a kabinowy był wkładany niezbyt udanie i dlatego jest tak pogięty. jest węglowy- dlatego ma ten kolor, natomiast nie widzę na nim jakiegoś zużycia/ zabrudzenia- napewno ktoś go wymieniał niedawno.
krzysztof2345
19-09-2012, 17:25
Z tego co widzę zamieściłem stronę wewnętrzną, dlatego dołączam jeszcze dwa zdjęcia.
5077 5078
Ten filtr jest biały, a nie czarny. Przecież widziałem jak wygląda nowy filtr. Ale zamieszczam zdjęcie drugiej strony, żebyś się upewnił, że jest zabrudzony.
napewno ktoś go wymieniał niedawno.
Sugerujesz, że pracownicy ASO zrobili mi taki prezent ? Od półtora roku samochód mam na wyłączność. Nikt poza mną nim nie jeździ. Jedyne "rozstania" z samochodem mam jak oddaję go do ASO. Filtr przeciwpyłkowy był wymieniany dokładnie rok temu. Dlatego jeżeli to jest prawda, to oznacza że w ASO wymienili mi filtr bez faktury na własny koszt i bez mojej wiedzy. Coś mi się w to wierzyć nie chce.
kamilo62
19-09-2012, 18:43
Ile paliwa zużywa klimatyzacja? Ť SmartDriver.pl (http://www.smartdriver.pl/ile-paliwa-zuzywa-klimatyzacja) jak dobrze pamietam te pytanie bylo chyba zadawane w tym temacie takze....I co tu teraz wybrac??
krzysztof2345
19-09-2012, 19:03
Dobrze pamiętasz, ale dubel. Kolega staniol504 w dniu 14 września wkleił ten sam link.
kamilo62
19-09-2012, 19:38
ahhh....na starosc wzrok mnie zawodzi..sorki :)
Ten filtr jest biały, a nie czarny
Dodam od siebie tylko, że są dwa rodzaje
Biały - zwykły
Szary- Węglowy - droższy przeznaczony dla alergików.
Przecież widziałem jak wygląda nowy filtr
Prawdopodobnie wsadzili Ci teraz ten zwykły.
tak dla przykładu: FILTR KABINY KABINOWY WĘGLOWY FIAT BRAVO II STILO (2586225128) - Allegro.pl - Więcej niż aukcje. Najlepsze oferty na największej platformie handlowej. (http://allegro.pl/filtr-kabiny-kabinowy-weglowy-fiat-bravo-ii-stilo-i2586225128.html)
krzysztof2345
21-09-2012, 19:36
A to może faktycznie był szary. Sam już nie wiem. Dokładnie na niego nie patrzałem. Aż taki czarny ten na zdjęciu nie jest. Nie wierzę, żeby wsadzili zwykły bo kosztował 81 zł. W tej cenie są tylko węglowe.
To niekoniecznie, ceny w ASO zawsze są większe. Te a allegro to dla przykładu pierwsze lepsze.
Tu masz np.
Sklep Inter Cars - 2mln części do samochodów | Sklep Online (http://sklep.intercars.com.pl/#/dynamic/uni/ws_tecdoc_2tab.php?wit=SKLEP&call=daj_tdGrupyS¬itle=1&wsk=O)
krzysztof2345
21-09-2012, 20:08
A można to poznać po numerze katalogowym ?
krzysztof2345
21-09-2012, 20:27
Ale to jest część oryginalna. I na opakowaniu mam napisany numer katalogowy 0071736776. A pod dołem jakieś 61256, tylko nie wiem co to oznacza. Innych numerów tu nie ma.
Ale to jest część oryginalna. I na opakowaniu mam napisany numer katalogowy 0071736776. A pod dołem jakieś 61256, tylko nie wiem co to oznacza. Innych numerów tu nie ma.
Jesteś studentem, a nie potrafisz obsługiwać google, a już o EPER nie wspomnę. Cały Twój wątek jest bezsensowny i może lepiej będzie, jeżeli mechaniką Twojego samochodu będzie się zajmowało ASO.
krzysztof2345
21-09-2012, 22:32
W eper sprawdzałem i jest zgodny. Tylko nie wiem czy numer filtra i numer katalogowy to jest to samo. Podobnie nie wiem czy tam jest numer od węglowego czy zwykłego. Jak wątek jest bezsensowny to po co go czytasz ? I jeszcze się odzywasz nie wiadomo na co.
Powered by vBulletin™ Version 4.2.5 Copyright © 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.