PDA

Zobacz pełną wersję : Przepisy dotyczące holowania



KrzychuB
30-07-2012, 13:02
Rozdział 3

Ruch pojazdów

Oddział 3

Holowanie



Art. 31. 1. Kierujący może holować pojazd silnikowy tylko pod warunkiem, że:

1) prędkość pojazdu holującego nie przekracza 30 km/h na obszarze zabudowanym i 60 km/h poza tym obszarem,

2) pojazd holujący ma włączone światła mijania również w okresie dostatecznej widoczności,

3) w pojeździe holowanym znajduje się kierujący mający uprawnienie do kierowania tym pojazdem, chyba że pojazd jest holowany w sposób wykluczający potrzebę kierowania nim,

4) pojazd holowany jest połączony z pojazdem holującym w sposób wykluczający odczepienie się w czasie jazdy; nie dotyczy to holowania motocykla, który powinien być połączony z pojazdem holującym połączeniem giętkim w sposób umożliwiający łatwe odczepienie,

5) pojazd holowany, z wyjątkiem motocykla, jest oznaczony z tyłu po lewej stronie ostrzegawczym trójkątem odblaskowym, a w okresie niedostatecznej widoczności ma ponadto włączone światła pozycyjne; zamiast oznaczenia trójkątem odblaskowym pojazd holowany może wysyłać żółte sygnały błyskowe w sposób widoczny dla innych uczestników ruchu,

6) w pojeździe holowanym na połączeniu sztywnym jest sprawny co najmniej jeden układ hamulców, a w pojeździe holowanym na połączeniu giętkim - dwa układy,

7) odległość między pojazdami wynosi nie więcej niż 3 m przy połączeniu sztywnym, a od 4 do 6 m przy połączeniu giętkim, przy czym połączenie jest oznakowane na przemian pasami białymi i czerwonymi albo zaopatrzone w chorągiewkę barwy żółtej lub czerwonej; przepisu tego nie stosuje się w razie holowania pojazdów jednostek wojskowych podporządkowanych ministrom obrony narodowej oraz właściwemu do spraw wewnętrznych.

2. Zabrania się holowania:

1) pojazdu o niesprawnym układzie kierowniczym lub o niesprawnych hamulcach, chyba że sposób holowania wyklucza potrzebę ich użycia,

2) pojazdu za pomocą połączenia giętkiego, jeżeli w pojeździe tym działanie układu hamulcowego uzależnione jest od pracy silnika, a silnik jest unieruchomiony,

3) więcej niż jednego pojazdu, z wyjątkiem pojazdu członowego,

4) pojazdem z przyczepą (naczepą),

5) na autostradzie, z wyjątkiem holowania przez pojazdy przeznaczone do holowania do najbliższego wyjazdu lub miejsca obsługi podróżnych.

3. W razie holowania pojazdu w sposób wykluczający potrzebę kierowania nim lub użycia hamulców, rzeczywista masa całkowita pojazdu holowanego nie może przekraczać rzeczywistej masy całkowitej pojazdu holującego.



Czyli w myśl pogrubionego tekstu nie wolno holowac na lince jak dotychczas, pozostaje sztywny hol koszt około 60 zł na alledrogo. W sumie to o wiele bezpieczniejsze, po raz holuje się spokojnie że holowany ci w d..pke nie wjedzie. Oraz dla holowanego że szkód dodatkowych "twardym pedałem" nie narobi :) Także trza się zaopatrzyc :)

qronax
31-07-2012, 00:10
2) pojazdu za pomocą połączenia giętkiego, jeżeli w pojeździe tym działanie układu hamulcowego uzależnione jest od pracy silnika, a silnik jest unieruchomiony,
nie słyszałem jeszcze o osobówce by działanie było uzależnione od pracy silnika... co innego wspomaganie, ale napisane jest wyraźnie działanie - można zahamować bez wspomagania. bodajże tiry mają uzależnione hamulce od działającego silnika i jeśli dobrze pamiętam to na kursie prawa jazdy powyższy przepis był tłumaczony jako dla tirowców

seth
31-07-2012, 06:27
bodajże tiry mają uzależnione hamulce od działającego silnika
po pierwsze nie tiry a ciężarówki. Dokładnie tak jak piszesz system hamowania oparty jest na ciśnieniu. gdy ciśnienie jest w układzie hamulce nie działają po naciśnięciu pedału hamulca powietrze jest odcinane i szczęki sie zaciskają. jak silnik nie pracuje to kompresor nie nabije ciśnienia do układu.
coraz więcej takich postów będzie się chyba pojawiało bo interpretacja przepisów jest różna a i producenci tych sztywnych połączeń holujących chcą zarobić na niewiedzy.